Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

MSI heeft zijn eerste Wind Box-nettop met een AMD Brazos-apu uitgebracht. MSI heeft de Wind Box DC100 onder meer voorzien van een AMD E-450-dualcore en een werkgeheugen van 2 gigabyte. Het kleine kastje verbruikt in totaal 40W.

MSI toonde op de Cebit-beurs in maart al een vroege versie van de Wind Box DC100 met Brazos-apu, maar toen was de nettop nog voorzien van een AMD E-350-dualcore. De nu aangekondigde Wind Box DC100 maakt gebruik van de onlangs geïntroduceerde E-450-apu van AMD. Deze is uitgerust met twee cores die op 1,65GHz zijn geklokt en heeft een Radeon HD 6320-gpu aan boord.

Het ontwerp van de Wind Box DC100 is, in vergelijking met het model op de Cebit, ongewijzigd gebleven. De uitgebrachte versie heeft een staande constructie, waarbij het apparaat op zijn sokkel iets naar achteren is gekanteld. De zijkanten zijn wit met daarop het MSI-logo, terwijl de rand en de voet voornamelijk zwart zijn.

De Wind Box DC100 heeft zes usb 2.0-aansluitingen, een hdmi-poort, ethernet-aansluiting en vga-aansluiting. Er zijn een ingang voor analoge audio, een optische s/pdif-uitgang, een koptelefoonaansluiting en een microfooningang. De Wind Box DC100 is voorzien van een 6-in-1-kaartlezer en wifi-b/g/n.

De kleine desktop-pc beschikt over 2GB werkgeheugen. Maximaal wordt 4GB ondersteund, maar vanwege de enkele geheugenslot moet dan het bestaande geheugenreepje worden vervangen. MSI heeft als opslag gekozen voor een 320GB-2,5"-hdd met 5400 toeren. Optioneel is een tv-tuner via usb aan te sluiten, terwijl ook een vesa-bevestiging optioneel is. Als besturingssysteem is Windows 7 Home Premium gekozen. De prijs van de Wind Box DC100 zou 299 euro bedragen.

MSI Wind Box DC100

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

De meest belangrijke vraag (volgens mijn vrouw); Kan hier Sims 3 op gespeeld worden?

Lijkt me namelijk een mooie vervanger voor de grote kast die er nu nog staat. Maar ja, Sims is 1 van de eisen als ik hem wil vervangen, ik vermoed hier geen problemen.

[Reactie gewijzigd door joint_me op 13 september 2011 15:23]

Tsja alles kan maar genoegen nemen met 1 FPS zal het dan wel wezen naar ik gok.
Sims is redelijk CPU intensief en deze CPU is niet zo bijster snel.

---EDIT---
Verbeter mezelf een beetje, leesvoer.
Maar denk nog steeds niet dat het gaat lukken. Kennelijk valt het qua CPU power mee maar de GPU gaat krap worden.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 13 september 2011 15:37]

de sims 3 kan op een intel GMA gespeeld worden. de GPU van brazo is zeker sneller.
De meest belangrijke vraag (volgens mijn vrouw); Kan hier Sims 3 op gespeeld worden?
de casual gamer variant op 'but can it run crysis?'

[Reactie gewijzigd door Countess op 13 september 2011 15:52]

Ja deze cpu gaat makkelijk sims 3 en sims middeleeuwen draaien. Mijn vriendin heeft de E-350 in haar laptopje zitten en draait best goed. +/- 30 FPS en alles op medium
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Kijk gewoon even op de doos wat de systeemvereisten zijn, zoek op of een Brazos E450 sneller is dan de vereiste CPU (Anandtech heeft bijvoorbeeld redelijk uitgebreide benchmarks van veel verschillende hardware) en je weet het...
Dat kan zeker.

Tenminste bij mijn vriendin werkt op haar E-350 laptop en ik heb nog geen klachten gehad.
Deze kan als het goed is 3D TV dmv HDMI 1.4a aansturen ;) Ideaal dus voor een HTPC.

[Reactie gewijzigd door DeathKnight24 op 13 september 2011 15:11]

Alleen jammer dat er geen IR ontvanger op zit, voor de rest een perfect systeem daarvoor!
Lijkt mij dat je liever bluetooth hebt in dat geval. Ik zie dit wel als ultiem kastje icm de logitech dinovo mini (http://www.pclcomputers.nl/images/producten/29998.jpg) die gebruikt gewoon een usb bluetooth dongle die een halve CM uitsteekt

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 september 2011 15:25]

XBMC erop met je smartphone of tablet als afstandsbediening via wifi.
BT? Wifi? Ja dat kan maar zolang mij tv, versterker subwoofer etc nog allemaal IR gebruiken is dat als je een universele ab gebruikt gewoon het handigste.
Dan hang je een IR module aan dit pc'tje en stuur je alles aan via wifi. Hang ook nog een wifi webcam (zelf gebruik ik een rovio) aan je netwerk en je kunt vanuit je werk je tv recorder programmeren. Eventueel kun je ook een slingbox gebruiken.

Mijn vriendin vindt het ook komisch om een webcam robot tv te zien kijken. Vooral als die ook nog om kijkt en "hallo schat" roept. :P

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 13 september 2011 15:58]

Dan is het voorbeeld van Seth_Chaos beter :P Via je telefoon of tablet kan je ook de TV bedienen (afhankelijk per merk natuurlijk :P) (versterker wordt lastig maar die hoef je in theorie alleen maar aan te zetten, volume kan je via je andere devices ook regelen :P)

Mjah ik doelde ook mee op mezelf om eerlijk te zijn haha

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 september 2011 15:49]

Het zou mooi zijn als deze als barebones verkocht werden (zonder disk/mem/os), dan kunnen ze een aardig stukje goedkoper en zijn ze perfect om in te zetten als moderne thin clients.
De meeste thin clients die er op de markt zijn hebben rare embedded hardware of iets wat antiek is, terwijl ze qua prijs hier zelfs boven zitten.
Dat was even schrikken een verbruik van 40 Watt....... :?

Gelukkig staat er in het artikel maximaal 40 Watt. :)

the Wind Top DC100 maintains average power consumption that does not exceed 40W

Dan zal het idle verbruik rond de 15 a 20 Watt moeten liggen, ideaal dus. :P

Brazos is niet aan te slepen door AMD, wat goed nieuws is voor AMD aandeelhouders.
Net als onderstaand nieuws (nieuwstip ingezonden naar Tnet):

AMD Showcases World's Fastest CPU: The AMD FX CPU, set to launch in the fourth quarter of 2011, achieved a top speed of 8.429 GHz, surpassing the previous record of 8.308 GHz.

http://www.marketwatch.co...ds-fastest-cpu-2011-09-13

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 13 september 2011 17:19]

Ik heb een bijna identieke Acer meegenomen uit Hongkong... Ongeveer zelfde specs en zelfde prijs. Staat nu in mijn woonkamer met XBMC erop. Werk als een zonnetje!

Via mijn iphone en ipad XBMotec als remote gebruiken en klaar dus geen IR nodig in dat geval.

las dat iemand 3D erop wilde maar dat is mij nog niet gelukt :(
erg leuk bakie voor op e tv alleen jammer van die 2 gig aangezien geheugen niks meer kost ik had liever 4 gig gezien en een kleinere schijf.
al zal dat niet een erg groot verschil zijn alle beedjes helpen.

prijs is redelijk en een half jaar na release zal zit mischien nog een eurotje of 30 lager zijn.

zit al weken naar een android tv box te kijken maar deze hebben natuurlijk nog minder geheigen en functies voor de helft van de prijs.

ben benieuwd naar de eerste echte revieuws.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 13 september 2011 18:02]

Voor die prijs zeker een interessant toestelletje!