Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Sony heeft een 3"-vga-lcd aangekondigd die gebruikmaakt van een rgbw-pixelconfiguratie. Door de witte, extra subpixel is de maximale helderheid verhoogd voor buitengebruik, terwijl de lcd ook een zuinige modus heeft.

Door de toevoeging van de witte subpixel komt het totaal aantal subpixels van de nieuwe vga-lcd, door Sony 'WhiteMagic' genoemd, uit op 1,23 miljoen subpixels. Een regulier 3"-vga-scherm op basis van rgb-pixels heeft ongeveer 920.000 subpixels. Normaliter zorgt de toevoeging van een witte subpixel voor een onscherper beeld, maar Sony zegt dit te hebben opgelost met nieuwe algoritmes voor het verwerken van het beeldsignaal.

De lcd-module met het typenummer ACX432AKM verdubbelt vanwege zijn rgbw-configuratie de maximale helderheid voor beter zicht in omstandigheden met veel omgevingslicht, waarbij het energieverbruik vergelijkbaar is met een rgb-lcd van dezelfde grootte. De maximale helderheid in deze 'Outdoors'-modus bedraagt een oogverblindende 1000cd/m2, terwijl het scherm dan een energieverbruik van 400mW heeft.

Er is ook een zuinige modus beschikbaar waarbij het energieverbruik 225mW bedraagt met een maximale helderheid van 470cd/m2. Deze helderheid is vergelijkbaar met een huidige 3"-rgb-vga-display. De WhiteMagic-lcd-module heeft verder een opgegeven contrastratio van 1000:1, terwijl 60 procent van de ntsc-kleurruimte afgedekt wordt.

De hogere helderheid is voornamelijk van belang voor compactcamera's en compacte systeemcamera's omdat die meestal geen ingebouwde elektronische zoeker hebben en de compositie van de foto of video vanaf de lcd moet plaatsvinden. Ook kan de WhiteMagic-lcd gebruikt worden voor smartphones.

Het is niet voor het eerst dat Sony rgbw-pixels gebruikt. Zo toonde Sony eerder al een flexibele kleuren-e-paper waarbij een kleurfilterloze subpixel werd gebruikt voor een grotere lichtweerkaatsing.

Sony WhiteMagic 3"-rgbw-vga-lcd

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Waarom is dit nuttig? De meeste foto's bekijk je toch op de pc.
Je gebruikt je camera scherm alleen als je een foto maakt, of even snel bekijkt of hij goed gelukt is.

edit:
Ik las verkeerd. Het kan ook voor meerdere apparaten gebruikt worden. Ik heb niks gezegt(A)

[Reactie gewijzigd door DrFurioux op 11 augustus 2011 11:55]

Tja dat vraag ik me ook af, lijkt me vooral een marketing stunt om de helderheid op papier te vergroten. Ik kan me niet voorstellen dat een witte pixel veel toevoegt voor het beoordelen van een foto. Daarvoor zouden de *kleuren* immers helderder moeten worden. Een witte pixel voegt daaraan niets toe, het is in feite gewoon een zaklamp nu. Lijkt mij dat het beeld nu gewoon 'fletser' wordt en het scherm als geheel wel lichter, maar de kleuren niet voller.

[Reactie gewijzigd door Morrar op 11 augustus 2011 12:05]

Ook met nagenoeg zwart-wit kan je vrij goed beoordelen of een foto scherp is, en de juiste compositie heeft. Dat kan met een gewoon scherm wel eens lastig zijn.

60% NTSC lijkt mij trouwens wel erg weinig, ik had gehoopt dat het in de normale weergave geen effect had.
Ze hadden voor een groot gamut en een iets minder grote stijging in helderheid beter gele subpixels kunnen pakken, maar daar had Sharp helaas al patent op.
De LCD gebruik je op compactcamera's ook als zoeker, omdat de meeste geen optische zoeker hebben. In zonlicht is dit dus wel degelijk nuttig.

Alleen de resolutie is wat laag. Op een 4" camera-scherm kan best een wat hogere resolutie. Mijn camera heeft een 3" scherm met 921.000 subpixels, en hoe mooi dat ook is, je kunt niet echt goed detail zien in een foto. Je kunt niet het verschil zien tussen haarscherp en acceptabel.

Maar ok, er zijn zat camera's met een nog lagere resolutie. En dan is het controleren van een foto eigenlijk niet praktisch meer op het kleine schermpje.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 11 augustus 2011 12:50]

Alleen de resolutie is wat laag. Op een 4" camera-scherm kan best een wat hogere resolutie. Mijn camera heeft een 3" scherm met 921.000 subpixels, en hoe mooi dat ook is, je kunt niet echt goed detail zien in een foto. Je kunt niet het verschil zien tussen haarscherp en acceptabel.
Jij bent de eerste die ik daar over hoor klagen. :) Ik had een 40D die 230k pixels had op 3". ;( 921k pixels is iig wel véél en véél bruikbaarder voor Live View. De hoeveelheid detail zou ook kunnen liggen aan de hoeveelheid pixels die daadwerkelijk gesampled worden voor Live View of image review; dat is namelijk maar een beperkt aantal en er wordt hoogst waarschijnlijk geïnterpoleerd als je in gaat zoomen.
Het is geen klacht. Mijn vorige cam had ook minder pixels, dus het is zeker wel beter. Maar ik vind het jammer dat met huidige technieken er zo'n relatief lage resolutie gekozen wordt. Met OLED kun je al 1080p op 1" ofzo zetten. Niet dat dat nuttig, maar het geeft aan dat pixels veel kleiner kunnen.
Precies. Als je in fel zonlicht staat heb je dus juist veel baat bij een scherm met hogere brightness, je kunt dan immers beter zien wat je aan het fotograferen bent. Als je thuis op je PC je foto's gaat bekijken ben je al te laat om correcties te maken (photoshop daargelaten)
Klopt en dat is leuk als je in een heel zonnig land staat waarbij de zon dus ook fijn op het schermpje schijnt en je vervolgens niet goed ziet wat je gefotografeerd hebt en of hij scherp is. Vervolgens kom je er pas op de pc achter dat je er nog 1 had moeten maken.

Zie ook:
De lcd-module met het typenummer ACX432AKM verdubbelt vanwege zijn rgbw-configuratie de maximale helderheid voor beter zicht in omstandigheden met veel omgevingslicht, waarbij het energieverbruik vergelijkbaar is met een rgb-lcd van dezelfde grootte. De maximale helderheid in deze 'Outdoors'-modus bedraagt een oogverblindende 1000cd/m2, terwijl het scherm dan een energieverbruik van 400mW heeft.

[Reactie gewijzigd door -NRG- op 11 augustus 2011 11:58]

Hoop alleen wel dat het ook te 'dimmen' is op een makkelijke manier.
Ooit nachtfoto's willen maken met een heel fel scherm? Nu dus nog meer...

Kan je je zaklamp ook wel thuis laten :D.
Hoop alleen wel dat het ook te 'dimmen' is op een makkelijke manier.
Ooit nachtfoto's willen maken met een heel fel scherm? Nu dus nog meer...

Kan je je zaklamp ook wel thuis laten :D.
lijkt me wel je wil niet onnodig je batterij belasten
Ik vind dit juist zéér nuttig. Je trekt geen foto's met tegenlicht, dus de zon staat vaak achter jouw, spiegelend in je camerascherm. Hoe kan je dan zien wat je doet? Extra helderheid is in die situaties altijd handig.

Niet iedereen heeft een zoeker hoor. Je kan je niet baseren op een dslr.
Normaliter zorgt de toevoeging van een witte subpixel voor een onscherper beeld, maar Sony zegt dit te hebben opgelost met nieuwe algoritmes voor het verwerken van het beeldsignaal.
Hmm, daar heb ik nog nooit van gehoord. Het toevoegen van een witte subpixel is voornamelijk omdat veel natuur foto's veel pastel kleuren bevatten, dus witachtige kleuren. Die je nu nauwkeuriger kan weergeven.

Het probleem na toevoegen van die witte subpixel is dat je voor felle (gesatureerde) kleuren waar die witte subpixel uitstaat, je meer backlight licht nodig hebt om die zwarte plek te compenseren.
www.nouvoyance.com/files/pdf/Adding-a-White.pdf
Dit gaat dus niet over de pixels van de foto zelf maar over die in het schermpje op de camera waarmee je de foto previewed. Dus heel iets anders. De foto zal er niet door veranderen.
Ja en als het zonnig is buiten kan het wel eens lastig zijn om te zien of de foto goed is gelukt.
Dus dit kan best een goede functie zijn.
Grapig dat ze bij deze nieuwe technieken altijd een foto of video teovoegen waarop je dat zou moeten kunnen zien.

Ik vraag me dan af hoe jou scherm met rgb opbouw dat verschil met extra wit kan laten zien. Dat verschil kun je pas echter zien als je 2 schermen naar elkaar ziet en het live kan vergelijken. Maar ja mensen vreten nu éénmaal marketing.
Vreemd, die pixel lijkt me alles alleen maar minder contrast te geven. Relatief zijn de kleuren een stuk minder sterk ineens. Wat je toevoegt bevat niet informatie die bij de foto hoort dus per definitie kan je de foto er niet beter van zien. Her scherm wel, niet de informatie die erop staat.

Edit: Die pixel kan natuurlijk wel helderheidsinformatie bevatten en zo toch bijdragen aan het contrast. Het contrast tussen lucht en een gebouw kan zo groter gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 11 augustus 2011 13:42]

Straks komen ze met het volgende stapje in hoger contrast: extra zwarte pixels...

;)
Lijkt me dat de plaatjes zo faal worden als je er witte pixels tussen gaat stoppen.
Wat ook zou helpen om plaatjes beter te zien is geen glanzende schermpjes meer te gebruiken. Die zie ik de laatste tijd vrij veel bij camera's. Die reflecteren vaak behoorlijk veel omgevingslicht. Het mag dan een zogenaamd mooier plaatje geven, maar praktisch vind ik het niet.
Natuurlijk heeft alleen een marketing waarde. Alsof jij beslist of een foto perfect geslaagd is op een 3" schermpje....

Pas wanneer je thuis bent en je de foto op je monitor/TV kunt bekijken, dan beslis je uiteindelijk of je hem houdt of niet.
Met een fatsoenlijke resolutie is dat best te beoordelen. Toen ik van een schermpje met 230.000 naar 920.000 subpixels ging was dat een wereld van verschil. Met dat laatste is het goed te zien of een foto scherp is.
Of de foto helemaal is wat je wilde kan je inderdaad later op een groot scherm beter beoordelen, maar een beter schermpje op de camera juich ik alleen maar toe.
Natuurlijk heeft alleen een marketing waarde. Alsof jij beslist of een foto perfect geslaagd is op een 3" schermpje....

Pas wanneer je thuis bent en je de foto op je monitor/TV kunt bekijken, dan beslis je uiteindelijk of je hem houdt of niet.
Zoals al uitgelegd is het bedoeld voor gebruik bij camera's die geen optische zoeker hebben, waarbij je de compositie en focus dus via het LCD moet bepalen. Het is daarbij dus wel handig dat je goed kunt zien WAT je fotografeert en dat het display nog een redelijk contrast heeft als er veel omgevingslicht is dat op het scherm valt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True