Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Een medewerker van website Kotaku beweert bewegende beelden te hebben gezien van een onaangekondigde Rainbow Six-game waarin spelers moraalkeuzes krijgen voorgelegd, die invloed hebben op het verdere verloop van het spel.

De game, waarvan website Kotaku beweert een video te hebben gezien, zou spelers vragen om te beslissen over leven of dood van onschuldige burgers. Zo zou er een missie zijn waarin de speler moet kiezen tussen het uitschakelen van een onschuldige gijzelaar die door terroristen is behangen met een bomvest of het riskeren van een explosie met mogelijk meer onschuldige slachtoffers. Dergelijke keuzes zouden grote gevolgen hebben voor het verdere verloop van de missies en de afloop van het spel. Het kan volgens Kotaku betekenen dat spelers bepaalde missies overslaan. Spelers die het spel herspelen en daarin andere keuzes maken, zouden daarvoor beloond worden. Wat die beloning is, wordt echter niet duidelijk.

Hoewel het moraalsysteem al werkend te zien zou zijn, heeft uitgever Ubisoft nog niet besloten of het systeem ook echt in het spel wordt ingevoerd, beweert Kotaku. De website bracht vlak voor de E3 al naar buiten dat er gewerkt wordt aan een nieuwe versie van Rainbow Six. De game was echter niet te zien op de gamebeurs en Ubisoft heeft de game ook nog niet aangekondigd.

Uitgelekt screenshot van nieuwe Rainbow Six
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Ubisoft is serieus helemaal de weg kwijt met hun Tom Clancy games.
De games die vroeger ontwikkeld werden door Red Storm entertainment waren echt geweldig (Rainbow six 1, 2, Ghost Recon, GR Island Thunder, Ghost Recon 2)

Maar nadat de studio onderdeel is geworden van Ubisoft is het berg afwaarts gegaan;
RB6 Lockdown was al echt om te huilen. Vegas 1&2 waren op zich wel goed maar veels te arcady vergeleken met de eerdere verschenen games.
En hoewel ik ook wel kon genieten van GRAW vind ik persoonlijk de aankomende Sci-fi insteek voor GR Future soldier echt helemaal niks.

En als ik zo het artikel lees en de screenshots zie met de icoontjes die info geven over personen en keuzes dan krijg ik toch weer een koude rilling over mijn rug.

Ubi breng de Rainbow Six en GR series terug naar de top en niet dit geneuzel!
En breek me de bek niet open over Splinter Cell want die laatste game was ook om te huilen.

[Reactie gewijzigd door Vuurdraad op 24 juni 2011 14:18]

Het is triest maar na de originele Rainbow Six delen is deze serie gestorven. Hij wordt nu alleen nog levend gehouden door het consolepubliek wat de eerste delen waarschijnlijk niet eens gespeeld heeft maar gewoon op zoek was naar een tijdelijk MoH/CoD kloon.

Jammer, heel erg jammer, maar er komt wel weer een nieuwe reeks die het even volhoud totdat het aantrekkelijk gemaakt moet worden voor het bredere publiek met gebrek aan tactisch inzicht.
alsof dat veel zal voorstellen .... Splinter Cell: Double Agent had ook moraal keuzes. Veel hype rond gemaakt, maar uiteindelijk was het een belachelijk iets.

Bioshock was ook vol met "moraal" en het doden of laten leven van de Little Sisters, uiteindelijk stelde het ook niets veel voor.
Het probleem met een moraal in een videogames is het beste uitgelegd vanuit de economie. De meeste speler streven naar een maximale 'utility'. Immers, de maximale beloning voor de beste inzet. Moraliteit past hier niet echt in.

In het echte leven heeft het voordelen om je buren te laten leven wanneer hzij beter vlees op de BBQ hebben. In een videogame als bioshock is het soms gewoon nuttiger om de meisjes van kant te maken. Na 5 playthroughs kan ik veilig zeggen dat je het beste kunt lynchen in het begin, dan even niet en op het eind eventueel nog als je een speciale plasmind wilt.

Dit heeft niets te maken met mijn geweten, maar met het doel van de game: scoren.
Dit klinkt echt geweldig, sinds de eerste Rainbow Six's behoort deze serie echt tot mijn favoriete shooter :).

Hopen dat het wel beter word dan de latere Rainbow Six's, na Raven Shield ging het echt slechter worden.
De eerste paar rainbow six games waren geweldig, sinds de vegas reeks is het knudde geworden. Het zelfde gaat op voor de ghost recon games, de eerste titels waren geweldig, maar de latere titels waren meer arcade shooters.

Het probleem met die moraal troep is dat de nadruk er te erg op word gelegd. Oh, een keuze moment.. *plonk* pop upje om uit te leggen dat je daar een goede of slechte keuze kan maken die gevolgen gaan hebben etc.. En een hoop promotie praat er omheen voor het spel uitkomt.


Zeg er gewoon helemaal niets over en laat de gamer zonder voorbereiding de keuze maken, bij voorkeur uit meer dan 2 opties, en hem dan de rest van het spel laten twijfelen of het anders had gekund. Dan wordt het pas echt interessant imho.
Voor mij begon dit al met Lockdown, die was echt slecht. De vorige Rainbow's waren echt super goed. Ik speel af en toe nog steeds RavenShield, alleen jammer dat de online aanbod niet meer zo groot is.
Ravenshield was al "slecht" De game was eigenlijk nog niet af toen deze uit kwam, en een hoop bugs werden ook nooit opgelost (Granade bug, niet af kunnen spelen van demo's)
Die zijn door de community verholpen. Is een van de weinigen games waar ik me bij een clan heb gevoegd.
De eerste paar rainbow six games waren geweldig, sinds de vegas reeks is het knudde geworden.
Eens. Iets dat erg jammer is, is dat je bij de oorspronkelijke games gewoon de situatie kreeg uitgelegd, een kaart van de omgeving, en zie maar wie je stuurt en hoe. Volledig open. De huidige versies zijn weer de typische "loop recht door" shooters. Grappig dat ze het over keuzes hebben: laat de speler eerst weer eens kiezen hoe hij over de kaart wil lopen.
Idd laten ze de planning en briefing voor het begin van de missie terug brengen! Dat was wat rainbow six nou zo dodelijk maakte. Het plan was een en zou het ook moeten zijn, wezenlijk onderdeel van de missie. Als je die verklootte dan ging het mis. Maar ja dat kan met de huidige console niveau spelers niet meer, die willen niet eerst 10 minuten de missie bekijken, plannen en dan zo uitvoeren. die willen knallen in 20 seconden.
Moet zeggen dat ik Vegas en Vegas 2 met plezier heb gespeelt. Deze zijn alleen helemaal niet te vergelijken met R6 Raven Shield. Vegas is veel meer arcade en vaak ook makkelijker.
Rainbow Six Vegas en Vegas 2 waren vooral multiplayer erg leuk om te spelen. Met z'n 4en tegen de AI op de moeilijkste stand :)

Leuke is, dat je elk level moet uitpluizen om te overleven, immers 1 iemand dood is mission failed.
wow het klinkt wel leuk, zou leuk zijn als je dan ooko gewoon heel goed of heel slecht zou kunnen zijn :). ik denk dat als dit wel word gebruikt ik hem wel ga kopen.
je bent een swat eenheid :? je bent dan toch altijd het goed die tegen het kwaad vecht. het is geen fable.
Absoluut niet. Rainbow Six gaat over team Rainbow, een elite eenheid die samengesteld is om een plotselinge vlaag van terrorisme te bestrijden die zijn bestaansrecht te danken heeft aan de materiele overblijfselen van de koude oorlog. De enige implementatie die ik hierbij kan bedenken is het laten gaan of laten leven van bepaalde kopstukken van een extremistische groep zodat ze je kunnen leiden naar grotere vangsten zoals wapenhandelaren en ranselaars.
Er zit een verschil tussen wat krakers gewelddadig neerhalen of een gijzelingssituatie oplossen door ze te ontwapenen, wat subtieler dan angels vs demons zogezegd, maar het is wel een keuze.
Hah, ja, volgens mij kan je beter Fable of een Star Wars game gaan spelen. Het lijkt mij dat bij een spel als deze je alleen beloont wordt als je alles zo goed mogelijk doet. Je kan een penalty nemen voor het omleggen van 1 onschuldige, maar dat scheelt wellicht een veel grotere penalty als de bom was afgegaan. In het beste scenario wordt je dus eigenlijk gedwongen het risico te nemen en is falen geen optie.
Als dit goed uitgewerkt wordt lijkt mij het wel een tof concept.
rainbow six is niet echt swat, meer een (officieel niet bestaande) undercover unit van de beste van de beste spec ops soldaten van de gehele wereld die ingezet worden als het niet mis mag gaan. Je zou eens de boeken moeten lezen van tom clancy, echt aanraders :)
Ben benieuwd watg de anti-game-lobby hie nu weer van zal zeggen.
Het is wel minder "extreem" dan dat level in Modern Warfare (deel?) waar zo moeilijk over werd gedaan.
Misschien nu dus juist niet omdat het niet geforceerd is maar een keuze van de speler zelf is waardoor (lijkt mij) je de developer niet de last kan opleggen
Hehe... Schiet je de hostage dood, wordt je uit het team gezet en naar de psychiater gestuurd... (iets wat in het echie zou kunnen gebeuren uiteraard)
Ik ben hier helemaal niet zo blij mee als je niet "terug" kan gaan, bijv. via een savegame. Je kan namelijk alles goed of fout praten.

Gijzelaar laten leven
1. je bent een held en maakt carriere of
2. je bent 'te zacht' en krijgt een bureau-baan

Gijzelaar laten sterven
1. je bent een held want "the needs of the many outweigh the needs of the one" en maakt carriere of
2. je wordt aangeklaagd voor wrongful death en eindigd op straat.

Het ligt er dus maar net aan wat de maker koppelt aan welke actie, want je kan werkelijk alles linksom of rechtsom, goed of fout praten.
Wat is er te zacht aan niet onschuldige mensen neer te peren? Vreemde kronkels daar. Je bent enkel een bink als je iedereen equaly doodschiet ofzo ?

[Reactie gewijzigd door analog_ op 24 juni 2011 18:58]

Gijzelaars zijn per definitie onschuldig? Volgens mij haal je gijzelaar en gegijzelde door elkaar. :)
En volgens mij lees jij z'n tekst niet goed, er staat duidelijk "niet onschuldige".
Dat betekent nochtans hetzelfde. Jij gooit gijzelaar en gijzelnemer door elkaar. Ik zie geen fout in zijn redenering.
Alpha Protocol zat precies hetzelfde scenario in. Laat je het museum in Rome ontploffen of red je de gegijzelde vrouw.
offtopic:
volgens mij is het red je de vrouw en ontploft het museum in rome. of dood je de vrouw en red je het museum

of die vrouw is de enige in het museum en je keuze is ontploft het museum met vrouw of gebeurt er niets :P

[Reactie gewijzigd door Proxx op 24 juni 2011 13:37]

Kijk zeer uit naar deze titel. Grote fan van teambased FPS. Games als Left for Dead en Rainbow Six (Vegas) zijn voor mij de ideale games. Ik vond voornamelijk terrorist hunt en co op story erg leuk in Vegas. De 'realistic' moeilijkheidsgraad moeten ze ook zeker behouden in een nieuw deel! Ik verwacht echter niet teveel van dit moraalsysteem. Waarschijnlijk zullen het wat oppervlakkige keuzes zijn in de game zoals in het vb. die de speler snel doorheeft en zo gemakkelijker het spel kan beÔnvloeden. Maar wellicht hebben ze goede ideeŽn om de speelervaring te verbeteren. Ik hoop uiteraard dit laatste.
Ravenshield is de laatste rainbow die ik gekocht heb. Toen lockdown een slechte generic shooter bleek te zijn ben ik afgehaakt.

zo'n moraalsysteem is geinig hoor maar een spel staat of valt met de main gameplay.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 24 juni 2011 13:59]

No thnx. Eerdere versies trouw gekocht maar men kon de race met de concurrentie niet meer aan. Krijg bij dit verhaal het idee dat je na spelen blijft denken 'had ik wat anders gedaan dan had ik die en die missie op dat en dat veldje misschien wel te zien gekregen'. Neem tenminste aan dat het voor SP modus geldt; voor MP zou het leuk zijn als je alternatieven had. Dus mix van capturen, killen of bepaald doel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True