Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Asus heeft twee nieuwe videokaarten aangekondigd, die beide zijn voorzien van een custom-koeloplossing. Het gaat om de Formula-editie van de HD6750 en de DirectCU-versie van de HD6770. De kaarten zijn niet overgeklokt.

De HD6750 Formula is uitgerust met een aangepaste koeler en heatsink die de kaart tot 13 procent koeler zouden moeten houden dan de standaard-AMD-variant. De koelvinnen zijn volgens Asus minder vatbaar voor stofophoping, wat de levensduur met 25 procent moet verlengen. De gpu en het geheugen zijn geklokt op respectievelijk 700 en 4000 MHz.

De DirectCU-koeloplossing van de HD6770 werkt met heatpipes die direct contact maken met de gpu. Dit moet de temperaturen zelfs verlagen met 20 procent ten opzichte van de standaardkoeler. Het geheugen is net als bij de HD6750 op 4000MHz geklokt, terwijl de gpu zijn werk op 850MHz doet.

Zowel de HD6750 als de HD6770 is uitgerust met 1GB ddr5-videogeheugen en beschikt over d-sub-, dvi- en hdmi-uitgangen. Beide kaarten zijn nog niet leverbaar, maar al wel terug te vinden in de Pricewatch voor iets meer dan 100 euro.

Asus EAH6770 DC/2DI/1GD5 Asus EAH6770 DC/2DI/1GD5 Asus EAH6750 FML/DI/1GD5 Asus EAH6750 FML/DI/1GD5
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Interresante kaart voor een instap-game pc misschien, met goede koeling kun je de laatste eindjes er doormiddel van overclocken uithalen, wat nogal eens wat snelheidswinst oplevert (kijkend naar mn eigen XFX GTS250), ben nog benieuwd welke kaart van Nvidia hier tegenover staat, ik denk persoonlijk de 540 misschien?
Het lijkt me eigenlijk een beetje overdreven voor deze low-end kaarten, die produceren zowiezo al weinig hitte.

edit: oeps dacht dat dit over 6570 ging

[Reactie gewijzigd door Abeltje130 op 10 mei 2011 16:11]

Low-end lijkt me een beetje overdreven. Volgens mij kan je ze beter plaatsen in de mainstream categorie. Verder ben ik er wel mee eens dat dergelijke kaarten minder problemen hebben met de warmte productie, maar als het koeler kan is dat toch wel beter voor de levensduur van de kaart, zoals ook in het artikel staat. Je zou eventueel ook meer ruimte hebben om te kunnen overklokken, hoewel je dan ook met aftermarket koelers aan de slag kan gaan. Waar ik zelf aan dacht is een mogelijk lagere geluidsproductie met deze koelers, maar daar wordt niet gezegd in het artikel en ook niet in de bronnen.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 10 mei 2011 16:18]

Ziet er strak uit, maar ik heb het gevoel dat de koelers 3-slots zijn.
Hoe verhoudt de 6770 zich tot de 5770?
Heb je nog geen enkele tests/reviews gelezen over de HD6000-serie?

De 6770 is minder goed/snel dan de 5770, en dat geldt voor alle 5xxx en 6xxx kaarten.
Kort gezegd zal de HD7000-serie een grotere stap voorwaarts zijn dan van de 5- naar de 6000 serie.
de 6770 is gewoon een gerebrande 5770 op (meestal) wat hogere kloksnelheden.
Zie hier bijvoorbeeld: http://www.bouweenpc.nl/nieuws/3405
Voor de rest van de hd6xxx kaarten klopt het volgens mij ongeveer altijd dat de 6xxx variant wat trager is dan de 5xxx variant, maar dat komt omdat de 6870 de opvolger van de 5770 is, de 6850 de opvolger van de 5750 enz.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 10 mei 2011 16:25]

niet helemaal correct
HD6870 is opvolger van de HD5850
en de HD6850 van de HD5830

alle HD6700 serie kaarten zijn opvolgers van de HD5700 serie kaarten
HD6790 bijvoorbeeld
zijn afgedankte HD6850 barts gpu's die dus als hd6790 worden verkocht

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 11 mei 2011 00:32]

(Volgens mij) niet correct

De 6850/70 zijn opvolgers van de 5750/70
De 6950/70 zijn opvolgers van de 5850/70

De 67xx serie kaarten zijn (imo) meer vervangers als opvolgers
Dit is onzin, de 6770 is juist precies even snel als een 5770, het is bijna precies dezelfde kaart dus het zou raar zijn als de kaart langzamer is.

Niet elke 6xxx-serie kaart is minder snel dan de 5xxx-serie tegenhanger, dit is alleen het geval bij de 5850/5870 en de 6850/6870 maar dit komt omdat er ruimte gemaakt moest worden voor de 6950/6970 die de eigenlijke opvolgers van de 5850/5870 zijn hoewel de naam voor sommigen verwarrend kan zijn.

De 6850/6870 hebben ook nooit op hetzelfde prijsniveau gezeten als de 5850/5870, ze vullen juist het (imo) vrij grote performance gat op tussen de 5770/6770 en de nieuwe high-end kaarten, de 6950/6970.
behalve dan dat de h6850 een fractie sneller is als de 5850
Nee, het is juist anders om. De HD5850 is een fractie sneller dan de HD6850.
http://www.anandtech.com/bench/Product/295?vs=291
Edit: 5870 vs 6870:
http://www.anandtech.com/bench/Product/294?vs=290

Edit: Hier onder. Nee dat kan je niet zeggen. Als je niet ziet waarom, is het een zinloze discussie. Je hebt het niet over CF, hij heeft het niet over crossfire, niemand heeft het over crossfire gehad. Dat er bij halen slaat nergens op. Niemand heeft het over drivers, bedenk dat de drivers voor de 6 serie ook gewoon updates bevatten die werken voor de 5 serie. De feiten wijzen gewoon uit HD5850 is iets sneller dan de HD6850. Je kan elke rare uizondering of een andere set up nemen, maar de HD5850 blijft gewoon sneller dan de HD6850.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 10 mei 2011 21:26]

http://www.anandtech.com/bench/Product/303?vs=302

hoewel 1 enkele 5850 ietsjes sneller is als een 6850(met enkele frames), is de 6850 weer sneller in een crossfire setup, ook met enkel frames.
Dan te bedenken dat er nog steeds nieuwe drivers voor de 6000 series uitkomen(laatste driver weer bij 3 games beter crossfire performance) zou je toch wel kunnen zeggen dat de 6850 net ff een fractie sneller is.

[Reactie gewijzigd door Abeltje130 op 10 mei 2011 20:56]

De Formula koeler is 1-2 slots, deze zat ook op mijn vorige 4770 HD, perfecte koelers trouwens alleen had ik zomers wel eens last van een 'opstijgende' PC...
Net paar weekjes terug een 5670 gekocht, is de 6670 alweer uit...
Is het verschil merkbaar in games?

edit: ja dus, maar niet het prijsverschil waard.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 mei 2011 17:50]

het zijn totaal verschillende kaarten qua prijs, snelheid en verbruik, dus ja dat zou je merken.

edit: ik dacht dat die het over een 6770 had, lastig, lezen

[Reactie gewijzigd door haarbal op 10 mei 2011 16:52]

Dan ben je niet goed ingelicht. De HD67XX is met enkele specifieke verschillen daargelaten een rebrand van de HD57XX. De HD6670 is in principe géén rebrand van de HD5670, maar de verschillen zijn minimaal. Behalve 80 shaders meer (480 ipv 400), een iets hogere clock en OpenGL 4.1 zijn er geen verschillen.

Ontopic: Omdat de HD67XX eigenlijk een rebrand is van de 57XX lijkt het mij interessanter om voor deze laatste te gaan, aangezien ze hetzelfde bieden voor minder geld.
En ik maar denken dat Tweakers het goed had met '56XX --> 67XX' enzovoort...
niet alle 6 serie kaarten zijn sneller in alle features maar wel zuiniger.
Veel verschil zal er wel niet tussen zitten

bron
Wel frappant dat er amper 5 euro verschil tussen deze twee kaarten zit, zo koopt toch geen hond meer de HD6750 8)7 (zeker als je ziet dat de CU versie beter koelt tov de Formula koeling)

[Reactie gewijzigd door Madrox op 11 mei 2011 02:15]

Vette cooler zeg van die formula versie.
Als ie nu ook nog een beetje still is is dit leuk voor de HTPC gamer.
Kijk aan hier word ik helemaal vrolijk van: De videokaart die ik binnenkort aan wou schaffen maar dan beter :)
ben aleen benieuwd naar de lengte van 6770... wil hem gaan plaatsen op een microATX bordje in een klein kastje.
Same here.
Grote kasten ben ik helemaal zat.
Maar die kleine kastjes moet je dan wel stil krijgen.
Inderdaad benieuwd of het gaat passen.
Het is weer een feest van offtopic reacties. De koelers zijn 2 slots, btw.

@BlueLed
Volgens de bron van bierkwadraat is er behalve betere koeling en HDMI 1.4a geen verschil tussen de 5770 en de 6770.

En jouw vergelijking geldt volgens mij niet voor de 5970/6990. De laatste is sneller, zelfde prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door DMZ op 10 mei 2011 16:18]

En je hebt ook nog een AMD 6790 ook voor een prijs rond de +-110 euro?? wat is het verschil met deze kaart dan :S en een 5770? je hebt een 5770, 6770 en een 6790 wtf is het verschil nu allemaal?
Het verschil tussen de 5770 en de 6770/6790 weet ik niet maar het verschil tussen de 6770 en 6790 is dat de 6790 sneller is vandaar dat de 2e reeks getallen ook hoger liggen.