Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Een rom die bedoeld lijkt voor de pas aangekondigde HTC Sensation is online gezet. De software bevat onder andere een nieuwe versie van de Android-skin Sense en kan mogelijk gebruikt worden door ontwikkelaars van custom roms.

De Chinese weblog 911HTC publiceerde de rom en toonde daarbij enkele screenshots van de software. Het gaat waarschijnlijk om een testversie; het woord 'test' komt voor in de naam van de rom en er wordt melding gemaakt van Pyramid, de interne codenaam voor de Sensation. In de naam van de rom wordt ook HTC Asia genoemd, maar de rom lijkt gewoon in het Engels te zijn.

Vooralsnog is onduidelijk in hoeverre de uitgelekte rom bruikbaar is, maar het is waarschijnlijk dat makers van custom roms de software kunnen gebruiken om custom roms te maken met de nieuwe Sense-interface. Deze kunnen dan bijvoorbeeld op oudere HTC-toestellen worden gezet. De Taiwanese fabrikant maakte eerder bekend dat alleen zijn nieuwste Android-apparaten zullen beschikken over het nieuwe Sense, dat inmiddels bij versienummer 3.0 is aangeland.

Voor een aantal toestellen wordt het moeilijk om er een custom rom op te installeren. Bij nieuwere Android-smartphones, zoals de Desire S en Incredible S, heeft HTC de bootloader vergrendeld, wat het knutselen aan de software bemoeilijkt.

HTC kondigde zijn nieuwe Android-vlaggenschip Sensation onlangs aan, waarbij de release in juni wordt verwacht. Het toestel beschikt over een Qualcomm MSM8260-dualcoreprocessor, die zijn werk op 1,2GHz doet. Verder bevat de Sensation een 4,3"-scherm, met een resolutie van 960x540 pixels.

HTC Sensation rom-screenshot HTC Sensation rom-screenshot HTC Sensation rom-screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Sense 3.0 zou enkel op Sensation, Flyer en Evo 3D draaien. (en op nieuwere toestellen) Zowel de Sensation als de Evo 3D gaan hun werk doen op een Qualcomm MSM8260 (1.2 GHz dualcore) met een Adreno 220 GPU. Over de flyer vind'k zo meteen niets, maar ik neem aan dat deze ook een Adreno 220 GPU heeft.

Als je dan kijkt naar toestelletjes zoals de Desire S en de Desire HD, deze hebben een Qualcomm MSM8255 (1 GHz singlecore) met een Adreno 205 GPU. Als we dan de originele Desire erbij halen, deze had een Qualcomm QSD8250 (1 GHz singlecore) met een Adreno 200 GPU.

De Adreno 205 bleek vier keer zo snel te zijn als de Adreno 200. De Adreno 220 is vergeleken met de Adreno 205, een wereld van verschil: http://www.anandtech.com/...0-adreno-220-benchmarks/1
(hier testen ze een 1.5 GHz dualcore met de Adreno 220 GPU, klein verschil met de CPU van de Sensation, maar het geeft wel een mooie indicatie)

Nu dat HTC zegt dat Sense 3.0 niet naar oudere toestelletjes komt wegens hardwarevereisten, denk ik niet dat dit enkel en alleen marketing is. Er zit zeer zeker ook waarheid in. De dev's op XDA etc. kunnen hun best doen, maar ik vrees dat ze met Sense 3.0 weinig zullen kunnen aanvangen op oudere toestelletjes. En buiten die Sense is er weinig interessants aan die ROM, Gingerbread is al op een heel deel verschillende toestelletjes werkend in AOSP vorm en er zijn bovendien ook al gelekte ROM's van HTC met Gingerbread voor de HTC Desire en de Desire HD, de ene met Sense 2.0 en de andere met Sense 2.1.

[Reactie gewijzigd door Pyr0wl op 15 april 2011 13:52]

Ik heb overigens op verschillende sites al gezien dat de nieuwe sense 3.0 niet of nauwelijks gaat draaien op de hardware van de huidige smartphones. Vanwege de hoge systeemeisen, omdat het merendeel van de smartphones / tablets nu dualcore zijn die de nieuwe sense gaan krijgen.

Bronnen:
http://www.shrenikvikam.c...-to-hardware-limitations/

http://androidandme.com/2...e-to-hardware-limitations

[Reactie gewijzigd door lucfr op 15 april 2011 09:10]

We zullen het zien. Als je kijkt dat het ook gaat draaien op een HTC Flyer die een vergelijkbare processor heeft als een DHD maar wel op 1,5 Ghz draait, daar tegenover staat dat de HDH 1,5GB ram heeft en de Flyer maar 1. De flyer draait wel op een hogere resolutie dus dat geeft de DHD veel meer kans. Ook zou het vreemd zijn dat ze zoveel vragen van de processor ivm je accu.

Maar ja we zullen het zien. Op XDA is aangegeven dat het gelukt is deze ROM te booten op een DHD. Het is pas stap 1 natuurlijk maar het is wel een goed teken.

Edit: voor de geÔnteresseerde
http://forum.xda-develope...ead.php?t=1034996&page=30

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 15 april 2011 10:17]

Het zou me eigenlijk verbazen dat men de basis interface zo gaat maken dat er zware systeemeisen nodig zijn. Gaat ten nadele van de batterij. Wel kan het natuurlijk zijn dat bepaalde effecten worden gebruikt die bijv. OpenGL ES vereisen.
Dat gaat alleen ten nadele van de batterij op de momenten op het moment dat die fancy animaties actief zijn. Zeg eens eerlijk, hoeveel uur per dag zit jij de homescreens van je Android rond te scrollen? Of meet je dat toch in seconden? :)
Dat er zware systeemeisen zijn betekend niet dat er direct meer batterij word verbruikt, vaak is het ook zo dat de batterij dan zelfs langer meegaat. Geloof dat ik zoiets had gelezen op tweakers.
Vergelijk het met een toyota starlet 130km/u rijden of een ferrari enzo. Welke zou meer moeite hebben?
Hoe meer moeite, hoe meer energie er wordt gebruikt.
Ik denk dat je het beter kan vergelijken met een ferari die 50 km/h rijdt of 130 km/h. Die van 50 km/h zou toch zuiniger rijden ;).
Nee want dan heb je het over 2 dezelfde devices met verschillende clocksnelheden,
het gaat om 2 verschillende devices waarvan dezelfde performance gevraagd wordt.

Het gaat er dus niet alleen om hoe hard beide rijden maar hoelang ze over een bepaalde afstand doen.

de vraag is dus: welke is efficienter in de af te leggen afstand?

De Desire zou dit met de CPU moeten renderen waar de sensation waarschijnlijk via de GPU gedaan zal worden (die is efficienter in deze taken)

Wellicht dat de Desire ook de GPU pakt maar laat deze nou niet dezelfde perfomance halen bij eenzelfde taak.
Ligt ook aan hoe efficiŽnt de code is, of ze de governor van cpu scaling aanpassen, etc.
En jij denkt dat een Ferrari bij 130km/u net zo zuinig rijdt als een Toyota Starlet? 8)7
Misschien iets ander voorbeeld: Prius vs. M3 (tweede helft van het filmpje):

http://www.youtube.com/watch?v=JmxUsGiGp3w
Weet nu niet of ferrari een goed voorbeeld is , maar bvb een dikke bmw in 3de versnelling die 130 rijdt aan 2000-3000 toeren zal zuiniger zijn dan een toyota starlet die op 7000-8000 toeren zit .
Hebben ze zelfs getest bij Top Gear.
Zoals hij al zegt; it doesnt matter what you drive, but how you drive it.
Grote onzin. We kijken naar het gemiddelde brandstofverbruik om iets te kunnen zeggen over het totale brandstofverbruik. ;-)

gemiddeld genomen over een langere tijd bij evenredig gebruik zal die m3 echt wel meer brandstof verbruiken dan de prius of starlet.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 15 april 2011 10:26]

Ligt totaal aan de weg die je rijdt. Zoals Benne aangeeft heeft Top Gear getest dat het totaal aan de omgeving ligt waarin je rijdt welke zuiniger is in jou situatie. Ben je een stads rijder of iemand die dagelijks van Groningen naar Limburg gaat :P
Hmm, eerste screenshot klopt er volgens mij iets niet, klokje rechtsbovenin zegt 10:08, terwijl de klok in het midden (ga er van uit dat het een klok is :P) 12:38 aangeeft...

edit: My bad, was vergeten dat er ook tijdzones waren die een half uur verschillen van andere tijdzones :X

[Reactie gewijzigd door Martin op 15 april 2011 09:19]

Is hetzelfde met de rest van de screenshots. Net of het bovenste balkje erbij is geplakt ofzo.
Die andere screenshots zijn nog deels te verklaren door tijdzones, maar ik heb zo mijn twijfels erbij. Alle screenshots in dezelfde minuut gemaakt? Beetje vreemd :)
Klopt wel. Die andere klokken zijn gewoon van andere tijdzone. Als je naar screenshot 3 kijkt dan zie je dat de tijd boven in de balk overeenkomt met taipei.
Really? Een tijdzone die een half uur verschilt ja? Wonderlijk.
Er is zelfs een paar tijdzones die 1 (of 3) kwartier afwijken van de 'gewone' tijdzones (b.v. Nepal = UTC+5:45).
Myanmar (Burma): GMT+6,5

Niet zo heel wonderlijk. Ligt immers puur aan de geografische positie van het land. Dat Nederland de Centraal Europese Tijd aanhoudt, is eigenlijk veel wonderlijker. Dat is bijna een uur te laat. Heb je ook nog zoiets als zomertijd. In de zomer staan de klokken in Nederland bijna 2 uur te laat. We houden onszelf blijkbaar graag voor de gek. Licht tot 10:30 rond de langste dag, niet normaal.
Ik wil niet vervelend zijn maar volgensmij hoeft de bovenste tijd notatie niet hetzelfde te zijn als 1 van de klokjes.

Volgensmij kan je zelf kiezen welke tijden je als klokje wilt laten zien.
Het lijkt me dat als je een klok laat zien dat je wil dat deze de juiste tijd aangeeft, of ben ik nou gek :P

nofi
Nee, en logisch is dat ook niet, me zus heeft 24 klokken aan de muur, allemaal een andere tijdzone, 1 is er maar goed :)

De klok is gewoon ingesteld in een andere tijdzone, dat kan zodat je 2 klokken op je desktop kan zetten, 1 met de tijd van nu bijv, en 1 met die in een ander land, waar misschien familie zit of kennissen of collega's of whatever...
Dat gebeurt vaak bij Sense. Zowel op windows mobile als android. De klok in het midden loopt dan achter.
HTC sense widgets laten het toe om verschillende timezones te kiezen. dus dit kan best kloppen.
Vooralsnog is onduidelijk in hoeverre de uitgelekte rom bruikbaar is, maar het is waarschijnlijk dat makers van custom roms de software kunnen gebruiken om custom roms te maken met de nieuwe Sense-interface.
Ik dacht dat oudere toestellen de Sense 3.0 niet konden gebruiken vanwege hardwaregebreken...

[Reactie gewijzigd door T-NuZ op 15 april 2011 09:06]

Je zult begrijpen dat dit een claim is van HTC, die de ontwikkelaarsgemeenschap niet zomaar als waar zal aannemen.. Sterker nog, dit is een open uitdaging aan het adres van diezelfde gemeenschap om toch Sense 3.0 op oudere hardware aan de gang te krijgen.
Bepaalde telefoons zouden ook updates niet meer krijgen omdat die niet meer snel genoeg waren, de gasten op XDA wezen uit dat dat niet het geval was :)

Ik zeg niet dat Sense 3.0 perfect zal draaien op lagere systeemeisen, maar het zou wel zo kunnen zijn...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 april 2011 10:11]

Weet bijna wel zeker dat hij draait op oudere hardware!

Kijk na de Htc flyer, die heeft een 1.5ghz singlecore processor. Daar komt ook sense 3.0 op. Dus draait hij ook wel op mijn 1.2 desire.
SetCPU aan en gaan met die banaan! :)
Sense snoept ook van je GPU he, althans, wat ik er van zag leek mij vrij gpu-belastend. Daarin heeft je Desire wel wat minder oompf, gok ik.
Volgens mij is dat nog steeds niet geactiveerd en wordt alles nog via de CPU gedaan. Dat het 3D is hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze ook van de GPU gebruik maken.
Nog eventjes dan kan ik hem ook op m'n HD2 draaien!
Precies mijn gedachte. HD2 is een 'alleskunner' en HTC is volgens mij niet meer zo blij met dit toestel als zij waren tijdens de introductie.
Dat idee heb ik ook, roms komen het eerst uit op de HD2 en dan pas op de andere toestellen zoals de Desire, en de Desire HD.

Erg fijn dat ik de HD2 gekocht heb (al meer dan 1 jaar geleden) en eigenlijk wordt mijn HD2 qua hardware nu pas ingehaald door de Dual-core CPU's.
niet alleen dat
Ik hoop ook dat WP7 mango update op de HD2 komt. Mango ziet er goed uit.
Zitten tal van verbeteringen in.
Is natuurlijk pure marketing van HTC, vandaar ook de bootloader-lock zodat het niet meer zo makkelijk is een andere android versie te installeren.

Ga er maar van uit dat alle singel core desire modellen EOL zijn na 2.3, support van HTC zal er niet meer zijn.
Wanneer de gpu gebruikt wordt voor 3d effecten of zware 2d effecten dan bespaar je dus in stroom. Een cpu moet langer op 100% stampen om de effecten op het beeld te toveren wat een 3d chip misschien in de helft van de tijd doet op 50% power of misschien wel minder.
Kijk maar naar de 3d kaart benchmarks waarin je cpu ook getest wordt met 3d en 2d beelden. De cpu haalt vaan tussen de 1 en de 5 fps waar de 3d kaar een fijne 60 haalt. Geeft wel een beetje aan hoe handig het is om cpu's grafische dingen te laten doen
hmm, als die bootloader nou gekraakt gaat worden van de sensation dan is dit een telefoon die ook voor mij is aangezien ze nu ook al de rom eraf hebben kunnen halen. Anders ga ik toch voor de SGS2
Ik las in het SGS2 topic al dat Samsung daar ook een bootloader-lock op overweegt te plaatsen

http://gathering.tweakers...message/35872699#35872699

maar dat lijkt een beetje op een soap te lijken
Tsja, bij de SGS2 is de reden dat ze ook in het BB gebied willen komen. Dus hebben ze gekozen voor een bootloader. Hopelijk gaat samsung net als SE een bootloader unlocker vrijgeven.

Wordt nu denk ik aardig populair waar motorola mee begonnen is... Het heeft zijn voor en nadelen!
Is al ontkracht. Geen bootloader!!!

http://www.androidguys.co...vices-locked-bootloaders/

[Reactie gewijzigd door Golf2vr6 op 15 april 2011 23:13]

Jups ik zie de dump al op XDA, just a matter of time .. AOSP 2.3.2 CM7 draait nog goed.