Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

MSI heeft een Hawk-uitvoering van de GTX 560 Ti uitgebracht. De videokaart kreeg van MSI al een flinke overklok mee, maar zou nog verder overgeklokt kunnen worden. De videokaart werd voorzien van de Twin Frozr III-koeler.

De GTX 560 Ti Hawk kreeg van MSI een kloksnelheid van 950MHz, tegenover de standaardkloksnelheid van 822MHz. De geheugensnelheid werd van 4000 naar 4200MHz opgekrikt. Om de videokaart koel te houden, monteerde MSI de Twin Frozr III-koeler, die zowel een stille als een performance-stand heeft. De koeler zou de gpu tot 17 graden Celsius koeler houden, door middel van vier heatpipes en twee 80mm-fans.

MSI ging echter nog een stapje verder en nam het complete pcb onder handen. Dat betekent dat er onder andere alleen hogekwaliteitcondensators worden gebruikt. De gpu wordt verder gevoed door een powercircuit van acht fasen, terwijl het geheugen zijn eigen fase heeft. De stroom komt binnen via twee zespins-pci-e-connectors. Verder kan de spanning op zowel de gpu als het geheugen aangepast en eenvoudig uitgelezen worden.

Er zijn twee dvi-poorten en een mini-hdmi-poort aanwezig. De videokaart is binnenkort te koop, voor een prijs van rond de 230 euro.

MSI GTX 560 Hawk MSI GTX 560 Hawk MSI GTX 560 Hawk MSI GTX 560 Hawk MSI GTX 560 Hawk
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Ziet er leuk uit. Maar niet alle vragen worden beantwoord.. Hoeveel Watt trekt het bijvoorbeeld?
En 17 graden is natuurlijk erg netjes, maar is dit on load? ik neem aan van niet.. (ow, en dan moet je kamer natuurlijk ook 17 graden zijn, als die warmer is dan lijkt het me sterk dat deze kaart ineens een lagere temperatuur heeft met enkel een actieve koeler.

edit: warmen -> warmer

edit2:
koelER zou vermoeden dat er nog iets achter moet komen, namelijk koeler dan een bepaalde andere koeler. is deze de gpu 17 graden koeler dan zonder koeler/vorige versie koeler?

[Reactie gewijzigd door Limaad op 11 april 2011 14:06]

Wellicht dat deze video je overtuigd. Hierin test hij de stock koeler tegen een Twin Frozr II koeler. En het resultaat is onder load een graad of 18 verschil.
de gpu wordt niet 17 graden, hij wordt 17 graden koeler ivm de referentie koeler.
dus als je met een standaard nvidia koeler bv 60 graden hebt, zit de MSI naar eigen zeggen op 43.
op idle is het natuurlijk niet echt mogelijk veel lagere temperaturen dan de referentie kaart te halen.

maar eindelijk dus de hawk variant op de gtx 560, dat is waar ik op wachtte.
alhoewel die van gigabyte ook erg goed is, vind ik deze koeler toch wel eventjes stukken mooier en beter afgewerkt.nu nog wachten op de benchmarks.
Mijn gigabyte is ook (factory)overgeklokt naar 900mhz, maar wordt wel makkelijk 60 graden onder load. Maximaal 70 onder een benchmark. De 560 Ti referentie koeler is al opmerkelijk goed als je kijkt naar de geschiedenis van sommige referentie koelers. 17 graden is dus een behoorlijke claim. Eerst zien dan geloven :)

[Reactie gewijzigd door C0rnelis op 11 april 2011 15:13]

Ik baal wel heb de msi 560 Ti met Twin frozr II cooler hier. Zou deze kaart 1 weekje eerder wel gewaardeerd hebben.
Baal je alleen omdat er een andere koeler op zit?
Want ik zie niet in wat de Hawk nou zo bezonder maakt.Vs de 560 Ti met Twin frozr II.
Ik heb deze ook en staat gewoon 24 op 1000/4400 mhz en komt tijdens gamen niet boven de 53 graden.
De mogelijkheid om hem meer voltage te geven.
950MHz standaard, v-checkpoints, twin frozr3, meer fases! Best wat verschillen!
Even wachten dan nog.. maar deze MSI Hawk is minder goed dan Gigabyte GTX 560 TI SOC? Als het goed is kun je de Hawk beter overclocken of niet
MSI ging echter nog een stapje verder en nam het complete pcb onder handen. Dat betekent dat er onder andere alleen hogekwaliteitcondensators worden gebruikt.

Dit noemt MSI het 'Military Class Concept' wat ze tegenwoordig op meer van hun producten gebruiken. Ik was er eerst heel sceptisch over, maar sinds ik zelf een MSI mobo heb met deze techniek ben ik helemaal om. Inderdaad geweldige componenten die degelijk zijn vastgemaakt en zelfs bij het overclocken zeer stabiel blijven. Dat belooft ook veel goeds voor deze kaart! Is deze kaart al op de pijnbank geweest? Ben benieuwd naar de resultaten.
Ook niet onverstandig van MSI, twee weken geleden stond nog een artikel op de frontpage dat er voor de GTX 590 veel te zwakke VRM's gebruikt worden door nVidia:
nieuws: Nvidia's GTX 590 lijkt met ernstig probleem te kampen

Als je jezelf profileert als kwaliteitsmerk dat goed overklokbare produkten levert, kan het geen kwaad om het PCB ontwerp eens op de schop te nemen. Zo weet je dat dit probleem in ieder geval neit op gaat treden bij je opgevoerde GTX 560 :)
Dat probleem met die 590 heeft idd te maken met een te zwak uitgevoerde VRM of te zwakke koeling van het circuit.

De GTX 560 had daar iig geen problemen mee, MSI mikt met deze lijn op de overclocker net als ASUS dat doet met zijn CU II kaarten.
Edit:

@ de heren hieronder die vele malen scherper zijn dan ik:
Jullie hebben gelijk, verkeerde review. :)

[Reactie gewijzigd door bazs2000 op 11 april 2011 14:32]

Ehmmm, dat is de Twin Frozr II OC versie hoor en niet deze ;)
Nee, dit is de "gewone" OC versie uitgerust met een TwinFrozr 2 koeler ipv 3 en heeft een lager clock dan de Hawk :Y)
is dit nou de gtx 560 zonder ti of de gtx 560 ti?
Eindelijk is ie er dan. Nu kan het tenminste eens duidelijk worden welke kaart meer in het voordeel is: de Gigabyte SOC of de MSI HAWK, daar de corespeeds gelijk zijn aan elkaar.
De Gigabyte SOC heeft geen memorycooling, maar wel VRM cooling. De HAWK heeft beide zo te zien op het plaatje.
Ik ben erg benieuwd welke van de 2 nu koeler is qua temperaturen. Voor zover ik begrijp op het forum is de TwinFrozrIII voornamelijk koeler door een hogere fansetting, niet perse door de vorm van de fans (propeller met gladde randen). Het enige wat nog moet gebeuren is de fanspeedprofielen gelijk zetten. Ik had dan ook graag een goeie vergelijking tussen de 2 modellen gezien.
ik wou net een Gigabyte SOC gaan kopen maar ik wacht toch maar even denk ik :)
Corespeeds zijn gelijk aan elkaar?
Gigabyte GTX 560 Ti SOC core/mem 1000mhz/4580mhz: http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3729#sp
En deze heeft volgens dit artikel core/mem 950mhz/4200mhz.

edit: ik zie nu trouwens dat ze ineens 2 verschillende SOC's hebben.
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3775#sp is er één met 950mhz/4580mhz. Ik heb dus niets gezegd :X (nochtans is ook die SOC sneller dan deze MSI)

[Reactie gewijzigd door Frag1le op 11 april 2011 18:18]

Omnomnomnom weer een sappig kaartje van MSI ;) Die Twin Frozr III is echt een mooi stukje werk. 17 graden koeler is erg netjes; wordt je overklok-range flink door uitgebreid.
17 graden is ongeloof waardig
tenzij je kamer tempratuur dat ook is


lucht koelers zullen nooit lager dan de kamer tempratuur geraken
17 graden koelER en dus niet 17 graden koel.
Er staat "De koeler zou de gpu tot 17 graden Celsius koeler houden". Dat betekend dus niet dat de gpu ook daadwerkelijk 17 graden wordt....
Dude, je leest niet goed. De koeler koelt tot een temp dat 17 graden Celcius lager ligt dan.....eehm staat niet vermeld :P.
er staat 17 graden koeler.
niet 17 graden.
ze bedoelen 17graden koeler dan standaard coolers.

17 graden koeler houden dan, is niet hetzelfde als koelen tot 17 graden.
hoeveel duidelijker als ''tot 17 graden koeler'' kan je het maken? Er staat duidelijk koeler en niet koel ...

Begrijpend lezen
Misschien zoiets?
De koeler zou de gpu tot 17 graden Celsius !!!!!!!!!!!KOELER!!!!!!!!!!!!! houden
:+

Sorry, ben het met je eens, veel duidelijker dan dit wordt het niet :).

Overigens vind ik het alsnog een prestatie; die 17 graden !!!!!!!!!!!KOELER!!!!!!!!!!!!! kan natuurlijk ook deels bereikt worden doordat ze het PCB onder handen genomen hebben?

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op 11 april 2011 14:11]

kan natuurlijk ook deels bereikt worden doordat ze het PCB onder handen genomen hebben?
MSI is op zowel hun moederborden als VGAkaarten al een tijd bezig om met name de VRM aan te pakken, deze verstookt naast de chipset nogal wat, dus wordt ook warm. De chipset is niet zo heel veel aan te doen door een fabrikant (want die wordt gewoon door Nvidia aangeleverd), maar de VRM wel.
Door het gebruik van hi-c caps e.d. kun je de warmteontwikkeling flink terugbrengen, waardoor de kaartjes stukken koeler blijven.
je kan hem ook in de koelkast doen dan zou die 17 grade kunnen halen ^^
Knap dat ze verbeteren op de standaard koeler van nVidia - die al erg hoogwaardig is. Niet alleen stil, maar ook verassend koel en goed gebouwd (zie hier een foto). Maar MSI kennen we ondertussen wel van hoogwaardige koelers, de Twin Frozr II die langzaam aan zijn pensioen toe is stond al bekend om zijn goede koeling en laag geluidsniveau. De 3e generatie is al getest op een aantal Radeon kaarten en bewees daar zijn kwaliteiten door stiller en beter te zijn dan de stock koeler, met als enige nadeel dat ie niet alle lucht naar buiten blaast.

De grootste concurrentie zal komen van de aangepaste versie van dat andere grote merk, ASUS met hun DirectCU II koeler (deze dus). Maar deze is nauwelijks overgeclockt, en een kaart die standaard al 950 mhz draait zonder dat je zelf hoeft te OC'en (en dus de garantie laten vervallen) zal een goed verkooppunt zijn.

Verder zijn een straffe overclock, een gewijzigd PCB (meer overclockpotentieel? 1100 mhz op lucht?) en een prijs die niet veel hoger ligt dan de goedkoopste 'standaard' kaarten alleen maar goed: dit zal een goed verkochte kaart worden! Dat is, als niet iedereen al de GTX 560 Ti met Twin Frozr II heeft gekocht ;)

Edit: wél de nieuwe koeler, niet de Ti-versie. Maar toch een hoge adviesprijs? I am confused.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 11 april 2011 15:43]

De Hawk is wel degelijk een Ti versie!

De officiële naam: "N560GTX-Ti Hawk"

[Reactie gewijzigd door Raptorial op 12 april 2011 09:26]

ben benieuwd of dit het waard is over de Ti versie.
daarmee bedoel ik is deze kaart ook sneller (wat uit sneller geklokt geheugen en gpu wel zo lijkt te zijn) of heefd deze gewoon minder shaders of hoe dat tegenwoordig ook zit om toch de TI sneller te laten zijn.
(in het verleden waren TI kaarten sneller dan de gewone).


wel jammer dat ze niet al overgestapt zijn naar 2 gig geheugen het kost geen drol meer en met hoge resolutie heefd het toch al wel nut in sommige games amd heefd het wat dat betreft beter op orde.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 11 april 2011 15:36]

Wat is inderdaad het verschil tussen deze en de MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC?
Is het verschil tussen de 2e en 3e generatie koelers groot?
Ben bezig met het samenstellen van een computer. Ik overweeg om misschien nog te wachten totdat deze videokaart te koop is. Is het het waard denken jullie?
Ben ook erg benieuwd welke kaart wint
Gigabyte GTX 560 TI SOC of deze nieuwe hawk

wat denken jullie?
MSI heeft naar mijn mening toch wel de betere koelers op de markt (buiten after market koelers). Videokaarten worden niet warm en zijn erg stil.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 11 april 2011 14:33]

Ik ben ook erg content over de 580 met Twin Frozr II cooler. Tijdens gamen 68 graden en tijdens 'windowsen' 33 graden. En dat met een cooler op 50% van de snelheid (en dan is die nog altijd zeer stil). :)