Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Diverse fabrikanten hebben hun eerste GTX 550 Ti-videokaarten ge´ntroduceerd. De meest opvallende GTX 550 Ti komt van Galaxy, is geheel in het wit uitgevoerd en naar 1GHz overgeklokt. De GTX 550 Ti beschikt over 192 Cuda-cores.

De in het wit uitgevoerde GTX 550 Ti van Galaxy is uitgerust met de GF116-gpu, die over 192 Cuda-cores beschikt. De gpu staat via een 192bit-geheugenbus in verbinding met het geheugen. Ondanks de 192bit-geheugenbus is er 1GB geheugen aanwezig, in plaats van 768 of 1576MB. Het kan dan ook bijna niet anders of er worden verschillende geheugenchips gebruikt, zoals een mix van 128- en 256MB-geheugenchips.

De gpu is normaliter op 900MHz geklokt, maar Galaxy klokt deze vanuit de fabriek alvast over naar 1GHz. Het gddr5-geheugen kreeg ook een boost, van 4100 naar 4600MHz. Zo verdient de videokaart de Hall of Fame-aanduiding, die gereserveerd is voor Galaxy's hoogst overgeklokte videokaarten. De koeler lijkt ook een eigen ontwerp te zijn, maar details ontbreken. Aan de achterkant zijn verder nog een dvi-uitgang, een hdmi-poort en een displayport te vinden.

Zotac bracht naast een GTX 550 Ti met standaardkloksnelheid ook een naar 1GHz overgeklokte GTX 550 Ti uit, de zogeheten AMP Edition. Het geheugen tikt op 4400MHz, net iets langzamer dan de Galaxy Hall of Fame-kaart. Zotac voorzag de videokaart nog wel van een andere koeler. MSI ging iets minder rigoureus te werk en klokte de gpu over van 900 naar 950MHz. Ook het geheugen moet het stellen met een iets lagere overklok, van 4100 naar 4300MHz. MSI voorzag de GTX 550 Ti van de Cyclone-koeler.

De GTX 550 Ti van Club3D kreeg een nog lichtere overklok, van 900 naar 920MHz. Het geheugen werd helemaal niet overgeklokt en tikt dan ook nog op 4100MHz. Asus bracht een zogeheten DirectCu-variant uit, waarvan de gpu op 975MHz tikt. Het geheugen bleef steken op de gebruikelijke 4100MHz.

GTX 550 Ti GTX 550 Ti GTX 550 Ti GTX 550 Ti GTX 550 Ti
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Ik heb al gelezen dat deze kwa prijs/prestatie totaal niet spannend is.
Hij is rond de gtx460 geprijsd, maar zit met de prestaties rond de hd5770.
lijkt me vrij onwaarschijnlijk aangezien Nvidia dan enkel de strijd met zichzelf aangaat.. Laten we eerst de benches afwachten voordat we de kaart afkraken of de hemel in prijzen.
als je het stuk leest staat er ook dat dit de vervanger van de GTS 450 is, de prijs zal dus vast nog wel naar beneden gaan anders zijn ze bij Nvidia niet slim bezig
Ja maar dan moeten de prijzen toch wel nog een behoorlijk stuk naar beneden.
Yup, en zolang dat nog niet zo is...uit de buurt blijven van deze kaart.
Boh en voor het geld van een 550Ti heb je nu ook bijvoorbeeld een HD 6850 die een heel stuk sneller is.

http://tweakers.net/price...EIssSc5SsopVMjM2MlWJra2sB

[Reactie gewijzigd door KneppaH op 15 maart 2011 17:00]

als je benchmarks hebt die iets anders zeggen wachten we met zijn alle in spanning af.
Als je kijkt naar de adviesprijs en de reviews is dat wel degelijk waar. En normaal als een product concurerend moet zijn is de adviesprijs ook zodanig. nVidia heeft de 550 Express hoog geprijst.

Maar zijn huidige prijs is het geen interessante kaart. Dan kun je beter een 5770,GTX460 of HD6850 kopen.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 15 maart 2011 18:32]

Die van Galaxy ziet er stylish uit. Alleen ga ik de komende tijd niks aan mijn PC aanpassen, ik heb er voor nu genoeg aan. :)
Leuk zo'n overclock boven de 1ghz maar het fps boost is minimaal. Tenzij je oude spelletjes speelt dan is het leuk.
Wtf hebben ze nu weer gedaan???
Een GTX550 als kleiner broertje van de GTX560 en dan maar liefst 192 cores uitgeschakeld, zijn ze niet helemaal lekker daar bij Nvidia, of zijn de yields nu echt slecht.
Had op zijn minst dan ~280 - 300 cores overgelaten, dan was het nog interessant geweest, maar nu......

Ik snap dat ze met de GTX460 nog zitten, maar de opvolger daarvan is toch de GTX560Ti, of komt er nog een GTX555Ti, lekker verwarrend zoals het Nvidia betaamt.

Nee in mijn ogen badmove Nvidia, dan ga ik toch voor een GTX460 met 336 cudacores voor dat geld, klokt zeker zo leuk over en die paar eurie per jaar minder stroom die dat ding verbruikt, laat dan ook maar zitten ( als ie dat uberhaupt al doet :P)

[Reactie gewijzigd door DaLoona op 15 maart 2011 17:20]

Ik hoop dat Palit of Sparkle met een Low-Profile model hiervan komt zoals ze dat ook met de GTS-450 hebben gedaan :)

Palit GTS-450 Low Profile
Sparkle GTS-450 Low-Profile
hebben jullie niet door dat amd en nvidia weer prijzen afspraak hebben gemaakt.
6000 serie van amd is uiterst slecht vergeleken met de 5000 series en nog eens super duur.
nvidia lijkt minder van hun normale gang van zaken zijn afgedwaald dan amd.
ik vind heel de 6000 serie van amd een rip off terwijl ik de 500 serie van nvidia minder rip off vind omdat ze toch al altijd duur waren.
en iedereen weet hoe de nieuwe series presteren en hoeveel ze kosten.
echt geen interesant jaar kwa video kaarten dus blijf ik wel nog even hangen aan mijne 4850 van amd ati.
wacht wel op volgende serie die minder rip offs zijn, hopelijk.
Wat zijn dat nou weer voor een conclusies...
ik vind heel de 6000 serie van amd een rip off terwijl ik de 500 serie van nvidia minder rip off vind omdat ze toch al altijd duur waren.
Ik merk geen prijsafspraken en de 6xxx Series presteren uitermate goed i.v.m. de 5xxx Series. nVidia is nu aardig dom bezig.

Een enkele HD6870 (die 10 euro goedkoper is dan de GTX 550 Ti) poept keihard over de 550 Ti. Wil je de 550 Ti in SLi draaien koop je een leuke HD 6950 die op zijn hoogst 250 kost en je bespaart lekker 50 euro in je zak en geen gelul met twee kaarten.
echt geen interesant jaar kwa video kaarten
blame TSMC. niet amd of nvidia. TSMC heeft 32nm gecanceld namelijk. als je weer een revolutie wilt dan moet je gewoon wachten tot de 28nm kaarten uit komen.
dat AMD dus weinig verbetering laat zien met de hd6 serie in vergelijking met de hd5 serie is omdat de hd5 serie al heel erg goed was, en zonder een nieuw kleiner productie proces was er gewoon niet heel veel meer te verbeteren. de hd6 serie is dus voornamelijk groter gemaakt om gebruik te maken van hogere yields.

nvidia daar in tegen had veel te fixen in de 4 serie dus laat de 5 serie veel meer verbetering zien.
daarom zeggen dat nvidia het nu beter heeft gedaan als AMD klink mij dus heel raar in de oren.

er is op geen enkele manier spraken van prijs afspraken, ze zijn alleen beide gebonden aan het zelfde proces van TSMC en de prijzen worden altijd aan elkaar gerelateerd omdat de markt heel erg leunt op concrete performance.

[Reactie gewijzigd door Countess op 15 maart 2011 22:14]

Even wat bronvermelding over prijsafspraken graag.. daarnaast zijn de 6000 kaarten geweldig voor de prijs die je er voor betaald. een 6870 presteerd bijna gelijk aan de 5870, voor onder de 200 euro! Ik weet niet wat je met ripoffs heb, maar je argumenten zijn op z'n minst magertjes. En geen interessant jaar? poehe, als je hart niet gaat kloppen val al het moois dat de afgelopen tijd is geintroduceerd (en nog gaat komen) kan je maar beter de margriet gaan lezen ofzo.. Als jij geen geld hebt om je verouderde 4850 te vervangen, is de rest maar een ripoff? dude... zo'n 4850 gebruik ik als ventilator...

[Reactie gewijzigd door millman op 16 maart 2011 02:35]

Dat weet ik zo net nog niet, de kloksnelheden liggen aanzienlijk hoger...
hoger dan wat? je kun alleen kloksnelheden in dezelfde serie vergelijken bij gelijk aantal cudacores. En tussen een AMD en Nvidia kan je al helemaal niet met kloksnelheden vergelijken omdat ze totaal andere architectuur gebruiken.

[Reactie gewijzigd door KneppaH op 15 maart 2011 16:45]

Niet te verwarren met de 560Ti, tjonge wat is het verschil groot, ook al zitten ze qua benaming vlakbij mekaar.
Inderdaad zeg!
De GTX 560 Ti is (goed overklokt) in meerdere benchmarks gelijk aan de GTX 570.
Een GTX 550 Ti in SLI haalt zelfs deze prestaties bij lange na niet.

[Reactie gewijzigd door Frag1le op 15 maart 2011 19:11]

Waarom zit er een stuur op die van de MSI?

Dat terzijde, zeer nette kaartjes wel ben benieuwd naar de prestatie per euro van deze kaarten!
haha, totaal offtopic maar het plaatje viel mij eerder op dan de titel en ik dacht ook aan een racestuur.... het moet maar allemaal passen.

[Reactie gewijzigd door ozothebozo op 15 maart 2011 16:50]

cyclone series van MSI... hebben ze al vanaf de gtx460 geloof ik..
Hebben ze in de hd4xxx serie van ATI ook al gehad ;)
Bij het lezen van dit bericht moest ik even met weemoed terug denken aan mijn goeie ouwe GeForce 4200 Ti ;(

Helaas is die enkele jaren geleden onverwachts overleden.

Ik mis hem nog steeds :'(
als je er nu een in je systeem zet en probeert te gamen is dat gevoel snel genoeg weg :)