Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

De testversie van Telenets Yelo Live TV voor pc-gebruikers was via een omweg voor iedereen toegankelijk. Daarom haalde Telenet de live-tv-dienst eerder deze week tijdelijk offline. Yelo Live TV is al beschikbaar voor iOS-apparaten.

Yelo logoHet probleem werd ontdekt door een gebruiker van de testversie, meldt ZDNet. Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts zegt dat er inderdaad een gebruiker was die de live tv-kanalen via een eigen website voor derden toegankelijk maakte, wat in strijd met de gebruiksvoorwaarden is. Iedere internetgebruiker met een mediaspeler die rtmp-streaming ondersteunt zou echter de livestreams van Telenet hebben kunnen binnenhalen. Volgens Coenjaerts is dat probleem inmiddels verholpen. Woensdag ging de testversie weer online.

Vorige maand werd bekend dat Telenet klantgegevens voor Yelo over een onbeveiligde http-verbinding verstuurde. Een update om dit euvel in de iOS-versies van Yelo Live TV te verhelpen, verscheen op 26 januari. Het aantal testers van Yelo's pc-versie loopt ondertussen 'in de duizenden', aldus Coenjaerts.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Ik ga binnenkort met een contract komen waaraan leveranciers van producten moeten voldoen die ze moeten ondertekenen, want het contract dat bedrijven ons voorschotelen is kennelijk alleen dichtgespijkerd om ons te limiteren in vrijheid, maar zelf hoeven ze niets klaar te spelen. (***EDIT*** Ik bedoel dit natuurlijk niet als aanval tegen Yelo, want ze zitten in een testfase, wou ik nog even duidelijk maken :))

Zo'n contract zou dan inhouden dat ze zorgvuldig omgaan met hun spulletjes en mijn gegevens niet op straat keilen. En niet de schuld kunnen afschuiven op een 'foutje' of in de schoenen schuiven van een systeembeheerder, want als iemand anders op onze verbinding zit is dat, en iedereen is het daarmee eens, onze eigen schuld.

Het contract dat deelnemers van deze test krijgen voorgeschoteld geeft hun bijvoorbeeld geen kans dit aan te klagen bij dit soort achterlijke fouten.
Zelf gaan ze logischerwijs wel lopen (aan)klagen, maar ze maken zelf de fout de gegevens te 'verspreiden'.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 24 februari 2011 17:32]

Als ik je goed begrijp wil jij dus dat Telenet met jou een contract ondertekent voordat jij een dienst van hun afneemt? Volgens mij zegt Telenet dan gewoon "Pech, dan niet."
Totdat iedereen dat gaat doen, dan hebben ze een probleem. Best een leuk concept.
Inderdaad, als iedereen dit gaat doen, dan pas gaat het draagkracht krijgen. (ik vraag Kassa of Tros Radar wel even om een printvriendelijke ABN voorbeeld brief)

Ik vind dat bedrijven er zorg aan moeten dragen dat ze niet iedereen hun gegevens of dergelijke op straat mogen gooien.
De klant hun restricties staan keurig netjes vermeld in elk contract dat je voor je neus krijgt gedrukt, maar de restricties en verplichtingen van het bedrijf zelf zie je nergens terug. Bij xs4all krijg/kreeg je iig nog vergoeding voor de tijd dat je niet kon internetten. Coulance heet dat, met een duur woord.

Tegen Yelo heb ik niets, hoor. Ik vind het een goede stunt dat ze een beta-versie van hun dienst online zetten en zo de foutjes eruit kunnen halen voordat ze openbaar hun product aanbieden. Dit zouden bedrijven vaker moeten doen, maar het moet niet te gek worden natuurlijk :P.

Mijn contract dat ik bedrijven voorschotel is trouwens rechtsgeldig, ook zonder duur-pak-dat-papieren-doorneust. Die van hun is ook rechtsgeldig, zonder dat daar iemand tussenin komt die nog geld moet verdienen uit onze deal.

*edit* Notaris

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 24 februari 2011 19:39]

--

[Reactie gewijzigd door varkenspester op 25 februari 2011 09:02]

Klinkt als Joost... dat was ook keihard geflopt.

Gaan ze ook mainstream content 'uitzenden', of series? Waar komt die content vandaan?

[Reactie gewijzigd door cappie op 24 februari 2011 17:23]

Gebruikers van digitale TV van Telenet kunnen nu overal inloggen met hun telenet-login en kijken naar de gewone tv-uitzending (momenteel nog een beperkt zenderaanbod). Dit gaat via iOs apparaten of via de computer.

Deze data wordt wel aangerekend omdat je over internet "streamt"
Kleine correctie: Gebruikers van digitale TV EN internet van telenet samen.

Iemand die enkel digitale TV heeft kan met geen mogelijkheid van yelo gebruikmaken :(
nog beter: met telenet internet kan je yelo ook niet gebruiken 8)7 , daar is het internet gewoon te traag voor (8 kilobit per seconde, I'm not kidding.)

vandaar dat we nu Belgacom internet hebben in combinatie met telenet digitale tv.
Lol,
telenet heeft in BelgiŽ nog steeds de snelste verbindingen, met fibernet tot 100 Mbps, dus je kletst zwaar uit je nek.
Als jij enkel betaald voor basicnet (4MBps) is dat natuurlijk jouw probleem. En als jij slechts 8 kbps haalt dan is er iets serieus mis met je aansluiting of router.
das alleen maar waar als er niemand in uw buurt woont die telenet heeft...

probeer in eem stad naar keuze maar eens te vergelijken.. inclusief prijs
per megabit is telenet VERUIT de duurste en ke krijgt niet waar je voor betaalt..

fibernet over koperdraad... LOL
In theorie is jouw bewering waar, maar de tijd dat men bij Telenet slechts 1 lus had per gebied, ligt al lang achter ons hoor. Ik woon in een (toegegeven, niet al te grote) stad, en had tot voor kort Expressnet waarmee ik 3.2MB/s haalde. Eergisteren overgestapt op een zakelijk abonnement in de 'fibernet'-range, en nu haal ik net geen 7 MB/s op speednet...

Ik kan er gerust in meegaan dat dat niet overal zo is en dat er wel degelijk mensen veel slechter bedeeld zijn dan ik door Telenet, maar 8Kb/s lijkt mij niet meer van deze tijd. Misschien wireless in een overbevolkt gebied?
Ik woonde in 1 van de drukst bevolkte regio's in Gent: gent-zuid = geen parkeerplaats voor je auto maar wel telenet aan minstens 2.5MB/sec (expressnet oudere modem)
Wireless was natuurlijk een ander verhaal ... teveel inteferentie.

Nu woon ik ietsje verder, even drukbevolkt, maar veel minder studenten en ook beter eigen netwerk haal ik het volle van mijn abonnement nl 3MB/sec (expressnet doxcis 3 modem)
Centrum Antwerpen, haal hier de volle 60 Mbit, hier boven mij iemand in Gent gelijkaardig. Misschien moet je die "stad naar keuze" verduidelijken want zo geraken we der ni :)

/edit: spelling

[Reactie gewijzigd door BeeJee op 26 februari 2011 09:21]

Dat de naam fibernet bedrieglijk is akkoord,
dat telenet te duur is akkoord.

Maar je uitleg over 'alleen als niemand in je buurt telenet heeft' is al wel erg gedateerd.
Je doet me denken aan mijn schoonvader die ook nog steeds de batterij van zijn nieuwe gsm steeds helemaal leeg laat lopen want 10 jaar geleden heeft ie gehoord dat dit het beste was voor de batterij :-)
Begrijpelelijk dat mensen dergelijke fouten maken, maar als tweaker ga je wel zwaar de mist in ;-)

Telenet heeft, zeker in stedelijke gebieden, momenteel meer dan genoeg capaciteit om aan de vraag te voldoen.
Ik had bijvoorbeeld op mijn vorige apartement in hartje Antwerpen nog steeds de beloofde 30 mbps (destijds).

PS: Ik ben zelf niet meer bij telenet wegens te duur dus dit is zeker geen fanboyisme.

[Reactie gewijzigd door varkenspester op 1 maart 2011 09:41]

8 kilobit per seconde ? Mijn telenet lijn haalt proper 7.3 MB/sec en ik woon op de "buiten".

Ben benieuwd vanaf wanneer ik Yelo Live Tv kan testen, prime en films werken al naar behoren op pc al mocht de stream kwaliteit iets hoger zijn.

Wat vooral belangrijk is aan het Yelo verhaal is dat live tv kijken op de PC met een fibernet connectie nu onmogelijk is zelfs als je pc voorzien is van een tv kaart.

Ik heb trouwens ook geruchten opgevangen dat ze een firmware update aan het brouwen zijn voor van de digicorder. Deze update zou van je digicorder een dlna apparaat op je netwerk te maken. Zodus kan je dan met elk apparaat dat dlna ondersteunt op je netwerk, je opgenomen uitzendingen bekijken.

[Reactie gewijzigd door J.Verhaert op 25 februari 2011 08:46]

op de buiten.. je moet je verbinding dan ook niet delen (of amper) met die paar.mensen op jouw local loop.
Ik woon in het centrum van Antwerpen en daar haal ik toch ook het maximum van men abbonement (Fibernet40). Ze konden me wel (nog) niet aansluiten op Fibernet60.

In ieder geval is 8kbps gewoon bull.
Hebben ze bij Belgacom nu ook al een Stijn Stijnen?
Euhm... Welk abo heb jij? Basicnet eXtra Slow fzo?:p
Eh, ze zenden gewoon de normale TV zenders. En ook een selectie films.
Opvallend toch dat een protocol dat door Adobe (Macromedia destijds) is ontwikkeld voor flash nu op de iOS gebruikt wordt. Ik had verwacht dat we (ge-encrypte?) raw multicast streams konden verwachten op lan. Mompelt iets over BS apple en flash.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 24 februari 2011 19:36]

Dat doet hier niet veel terzake. Ten eerste is het is telenet die de app ontwikkelt en niet apple. Ten tweede is het niet omdat flash bagger is dat de protocols die het gebruikt ook automatisch bagger zijn.
Ik zie het probleem niet zo echt?

Ze testen een nieuwe dienst (tv streaming via internet), en kampen dan met een aantal fouten, waaronder een paar beginnersfoutjes. Deze is echter snel opgemerkt, gefixed, en de testfase gaat nu verder.

Niemand heeft schade geleden, dus ik vind het een beetje een onwaardig nieuwsfeit?
Ik vind dat er ook serieus schort aan hun beveligingen. Kijk maar naar die mooie draadloze installatie van hun beweren dat deze mooi beveiligd is. Een kennis van mij had ook zo een installatie met wep encryptie net zoals de hele straat. Ik had geen probleem om zijn paswoord te kraken. Ze geven je een limiet en ook de mogelijkheid voor alle buurtbewoners om dit voor je op te gebruiken.
En waar blijft de android ondersteuning?