Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Gainward heeft een nieuwe variant van de GTX 580 aan zijn assortiment toegevoegd. Het model heeft maar liefst 3GB gddr5-geheugen aan boord en is uitgerust met de dezelfde koeling als de eerder uitgebrachte GTX 570 Phantom.

Gainward heeft twaalf 2Gbit-geheugenchips gebruikt om tot 3072MB te komen. Standaard wordt de GTX 580 met 1,5GB gddr5-geheugen geleverd. De Phantom-koeling omspant de hele kaart en bestaat uit zwarte aluminium vinnen en zes heatpipes die de warmte afvoeren. De koeling maakt gebruik van drie ventilators, die onder de heatpipes zijn geplaatst.

De kaart wordt met referentiesnelheden geleverd en de snelheden van de cores, de shaders en het geheugen liggen dan ook op respectievelijk 783, 1566 en, effectief, 4020MHz. De kaart is verder uitgerust met twee dvi-poorten, een hdmi- en een displayport. De videokaart komt binnenkort beschikbaar en de prijs is nog onbekend, maar deze zal uiteraard hoger liggen dan die van de 'normale' GTX 580 van Gainward. Het bedrijf bracht eerder al de GTX 570 Phantom uit.

Gainward GTX 580 Phantom

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Het is trouwens een 3 slotskaart, Review van de koeler op de 570 kan je hier bekijken.

http://www.youtube.com/watch?v=eFq1OUCMme4
Sorry hoor, maar je gaat de finnen van een koelblok toch geen zwarte kleur geven, dat zorgt er alleen maar voor dat de warmte minder goed wordt afgegeven.
Ja het ziet er leuk uit, maar functionaliteit moet toch voorop staan |:(

En als die kaart gemonteerd zit in je kast dan zie die je die finnen geeneens , aangezien je er haaks tegenaan kijkt (mocht je een windowpanel hebben).

[Reactie gewijzigd door Demon_Eyez op 21 januari 2011 13:58]

Uhm, nee.

Ten eerste: het maakt bij alledaagse temperaturen niet zoveel uit wat voor kleur een oppervlak heeft voor de thermal radiation (het type warmteoverdracht wat beïnvloedt wordt door de kleur) Hoewel de temperaturen hier ongetwijfeld iets hoger zijn, zijn ze nog niet absurd hoog zodat er écht sprake is van verschil)
Ten tweede: hoewel een 100% black body niet bestaat, zorgt een zwarte kleur al dat je redelijk op weg bent. Een kenmerk van black body's is dat zij juist thermal radiation beter uitstralen. Dit volgt o.a. uit Stefan-Boltzmann wet voor straling (http://en.wikipedia.org/wiki/Stefan%E2%80%93Boltzmann_law). Met andere woorden: zwart is juist beter.
Ten derde: Aangezien er hier een ventilator opzit, welke waarschijnlijk aardige luchtsnelheden (zeg: 10 m/s) zal produceren, zal de dominante warmte-afgifte van convectie komen (dit kan eenvoudig gecheckt worden door alle thermische weerstanden af te schatten: voor een dergelijke koeler niet verschrikkelijk moeilijk. Hier volgt dan ongetwijfeld uit dat het totale gemiddelde Nusseltgetal (=dimensieloze warmteoverdracht) gedomineerd wordt door geforceerde (ventilator) convectie) ). Nog een argument dat de kleur niet uitmaakt.

Conclusie: functionaliteit staat dus, in dit geval, kennelijk wel voorop :)

[Reactie gewijzigd door oli4100 op 21 januari 2011 14:13]

Persoonlijk vind ik dit een beetje kort door de bocht qua uitleg.

Indien de zwarte kleur zoveel verschil maakt dan hadden we allang allemaal onze koelers een likje verf gegeven.
° echter, verf zelf werkt ook isolerend , dus deze laag mag maar heel dun zijn.
een 'black body' waar jij naar verwijst is niet altijd een zwart voorwerp, het lijkt wel zo doordat het alle electromagnetische straling absorbeert.
° Zo is er het verschil tussen koper en aluminium, koper is een betere geleider maar staat slechter warmte af aan de omgeving. aluminium is dan weer een slechtere geleider maar heeft een betere warmteafgifte aan de omgeving.
° Ook kan je aluminium oxideren waardoor het zwart wordt en dus een efficientere 'black body' krijgt - zeker tov koper wat je niet zwart kan laten oxideren.
° de efficientie van een 'black body' verhoogt sterk bij hogere temperatuursverschillen tussen voorwerp en omgeving. In het geval van een auto zal een zwart motorblok dus efficienter koelen dan een zilveren blok. (die uit hetzelfde materiaal gemaakt is weliswaar)

verder: Waarom kunnen we nog geen zwarte koelpasta krijgen? misschien omdat het materiaal waaruit de koelpasta bestaat ook invloed heeft op de "uitstralingswanmte"


lectuur:
http://www.tomshardware.c...0-black-heat-sinks-better
http://sound.westhost.com/heatsinks.htm

[edit: betere leesbaarheid]

[Reactie gewijzigd door dusti op 21 januari 2011 16:10]

Het is inderdaad kort door de bocht van mij, omdat het anders een érg technisch verhaal wordt. Toch nog wat opmerkingen op jouw reactie ;)

Ten eerste zeg ik juist dat de kleur niet zoveel invloed heeft, en áls die dan al invloed heeft, dan is dat hooguit op het gedeelte straling van de warmte-afgifte, welke beter wordt als de kleur zwart is. Ik ben het met je eens dat de laag verf isolerend kan werken, maar gezien de dikte zal dit verwaarloosbaar klein zijn ivm de andere typen warmte-overdracht.

Zoals ik al betoog, de straling is hier hoogstwaarschijnlijk absoluut niet het dominante type warmte-overdracht. Er zijn in principe drie typen warmte-overdracht: straling (radiation), geleiding (conduction) en convectie (convection, forced en natural). Met betrekking tot het koper en het aluminium: koper is een betere geleider: dit richt zich op de interne geleiding (conduction!), terwijl koper een slechtere emissivity (afstralingscoëfficiënt, straling!) aan de omgeving heeft. Omdat er een fan langs gaat, zal de dominante warmte-afgifte vrijwel zeker van geforceerde convectie komen. In dat geval maakt het verschil in stralingsafgifte tussen aluminium en koper niet bijzonder veel uit. Het is dan belangrijker dat het materiaal goed geleidt, zodat de afkoeling die de lucht veroorzaakt snel door het materiaal van de koeler heen trekt, of anders gezegd, dat de warmtegeleiding groot is, zodat door geforceerde convectie de warmte snel en efficiënt afgevoerd kan worden. De totale thermische weerstand, gegeven door de conductieve weerstand (geleiding) en convectieve weerstand (lucht die er langs blaast), is dan het laagst. Dit verklaart ook waarom in high-end koelers meestal koper wordt gebruikt: het geleidt het beste, en geleiding is de belangrijkste eigenschap van een koelbloek/vin/heatsink.

Tot slot: waarom er geen zwarte pasta is: omdat de pasta er voor moet zorgen dat er maximale geleiding (conduction) is, en niet straling (radiation)! Bij koelpasta is wederom een goede geleiding dé bepalende factor. Straling is van verwaarloosbare grootte, dus de kleur doet er niet al te veel toe.
het is meer de afweging of het zeer dunne laagje verf de vinnen merkbaar isoleert of niet.
Volgens mij maakt de kleur geen snars uit voor je warmteafgifte. Voor warmteopname door straling wel, een licht vlak zal minder warmte opnemen dan een donker vlak.

Correct me if I'm wrong...
Klopt volgens mij ook wat je zegt, de kleur maakt niets uit in dit geval van afgifte en niet opname. Aan de andere kant, waarom is een CV radiator dan wit?

Ik verbaas me over de fans ónder de heatpipes, kun je deze nog wel schoonmaken/afstoffen zonder de hele koeler eraf te slopen? Ik maakt zelf tenminste regelmatig de fans schoon, die kleine relatief snel draaiende dingen zuigen ook veel stof aan...

Aan 3GB heb je in ieder geval de komende tijd wel weer genoeg, vond de 2 GB van mijn HD6970 al zo veel :)

[Reactie gewijzigd door bvk op 21 januari 2011 14:19]

<offtopic>
Ik vermoed dat CV's standaard wit geleverd omdat deze "neutraal" zijn van kleur.
Ook gezien een radiator traag de warmte moet afgeven om de ruimte op een vrij constante temperatuur te houden zou het kunnen dat er daarom echt gekozen wordt geen zwarte radiators te plaatsen.


Je zal merken dat er in de toekomst meer en meer toestellen in kleur geleverd zullen worden en dat je voor de witte versie meer betaald, dit wegens tekorten van titanium dioxide - wat voor de witte verf gebruikt wordt.

http://www.businessweek.c...t-materials-shortage.html

</offtopic>


fans onder de heatpipes lijken mij wel functioneel te zijn, stof blijf dan op de koelblok liggen en niet meer tussen fan en blok. ook krijg je een directere air-flow op je geheugen wat ook kan resulteren in minder snel artifacts...

[Reactie gewijzigd door dusti op 21 januari 2011 14:47]

er zijn ook zat zwarte radiatoren hoor
Het maakt een beetje uit, maar te weinig om echt te merken. Het overgrote deel van de warmte gaat door geleiding. Dan nog zou zwart beter zijn, er zit nu wel iets van verf overheen, maar dat zou ook wel verwaarloosbaar dun zijn...

[Reactie gewijzigd door Diablow op 21 januari 2011 14:10]

Volgens mij heeft het alleen te maken met de reflectie van licht. Doordat zwart ligt minder goed reflecteert is er meer warmte opname.

Voor een processor koeler maakt dat inderdaad dus geen zak uit tenzij de gebruikte verf slecht warmte afgeeft. Maar dat zou even goed voor wit gelden.

offtoppic: het is trouwens vinnen, geen finnen dat zijn mensen en daar is het sowieso al koud.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 21 januari 2011 14:29]

is dat een nieuw geheugen record? zoveel heb ik nog niet op een kaart gezien. nou maar hopen dat het ook echt zin heeft en dattie ook koel is zonder teveel herrie. 3GB is wel reteveel en ik zou niet zo snel een toepassing daarvoor kunnen verzinnen
Dit heeft op zeker nut, maar alleen als je nVidia's "surround vision" gebruikt.

Bij een 3 schermen 5760x1200 (7m pixels) opstelling kan zelfs 1.5GB geheugen te weinig zijn, en in test van HardOCP kon de HD 6970 verscheidende malen een hogere speelbare AA setting gebruiken dan de GTX 580 en kwam dus beter uit de bus terwijl op een lagere AA de GTX 580 weer won in fps

[Reactie gewijzigd door player-x op 22 januari 2011 04:43]

Klopt, de test liet zien dat bij sommige games, waaronder F1 2010 icm hoge AA (8x) zelfs de GTX580 geheugen te kort kwam en dat de framerate 'in elkaar stortte'. Zette met de AA op x4, dan schoot de performance omhoog. Das duidelijk een geheugentekort gezien het feit dat de HD6970 en zelfs de HD6950 2gb in CF het wel af konden icm 8xAA.

Het is gewoon een niche product wat voor een zeer specifiek publiek bedoeld is. Maar de kaart is wel bijzonder fraai en de prestaties op koelings gebied ook zeer goed.
Zie ook dit filmpje;
- http://www.youtube.com/watch?v=eFq1OUCMme4
die gast is wel een tikkie overdreven...

[Reactie gewijzigd door MW1F op 21 januari 2011 15:38]

Je kunt de Quadro kaarten van Nvidia al wel met 4 GB kopen, en daar heeft het waarschijnlijk ook meer nut dan voor een comsumenten kaart.
Met games zoals bijvoorbeeld GTA 4 / addons, zit je makkelijk boven de 1500mb, daarom is deze kaart zeker een topper.

Vooral in de toekomst zullen er meer en meer grafische textures gecached gaan worden in het geheugen. En daarom is deze kaart dan een goede kaart met oog op de toekomst.
Dan ben ik zeer benieuwd hoe jij op deze 1500 MB komt.

Ik heb hier een videokaart met 512MB in zitten en 4 GB werkgeheugen op mijn mobo. en ik kan alles nog op high draaien.
Zo'n spel maakt natuurlijk gebruik van wat er is, ander zou je ook geen minimumspecs tot high-end-specs hebben.

Als je videokaart 1GB heeft, zal het spel zoveel mogelijk in die 1GB bufferen en de rest 'on the fly' van je hdd aflezen.

als je 3GB hebt zal hij dus zoveel mogelijk bufferen (of dit tot de 3gb komt weet ik natuurlijk niet), maar het spel zal dan wel zijn maximale buffer kunnen bereiken en dus (vrijwel) niet van de HDD moeten laden.

Heel lang toen ik nog een klein ventje was bestelde ik een videokaart via de computerleverancier van mijn ouders hun kantoor om de spellen toendertijd mee te spelen(pre-voodoo/monster3d/3dfx), ik vroeg om de 1mb versie van de kaart en kreeg een grote bek omdat ik dat nooit van mn leven nodig zou hebben. Bleek dus dat ik een paar maanden later al bepaalde spellen niet kon spelen op 'volle' kwaliteit.

Je kan een bepaalde vuistregel aanhouden in de computer-industrie: de snelheid waarmee ze nieuwe technologieen ontwikkelen is de snelheid waarop we het nodig hebben. Mortal Kombat 1 was 10MB groot. Games vandaag zijn al GB's groot. Kijk naar force unleashed: 20+ GB.
Dat zegt toch niks? Ik weet ook niet hoe Dakreal aan die 1500 mb komt, maar als je maar 512 mb hebt dan kan hij ook niet meer gebruiken toch?

On topic, 3 GB lijkt mij wat veel, ik moet nog eens een benchmark zien die daar het nut van aantoont. Het staat wel lekker in de schappen 'DEZE HEEFT 3GB' en dan zie je geen enkele andere kaart die zo veel heeft. Wouw dan moet hij wel beter zijn toch? Haha (het is ook wel een 580 dus hij zal sowieso alles draaien :-) )
Dit heeft op zeker nut, maar alleen als je nVidia's "surround vision" gebruikt.
Heb hier beneden duidelijk uit gelegd waar 3GB zeker wel bruikbaar voor is, even door de reacties scrollen voor dat je reageert kan nuttig zijn ;).
Doorgaans werken dat soort toekomstperspectieven niet gezien de kaart dan mogelijk genoeg geheugen heeft maar de gpu dan te traag is.
Met High-end kaarten valt dit echt wel mee. Ik heb mijn GTX295 nu bijna 2 jaar en ik heb er nog steeds profijt van.

In andere segmenten heb je daar idd inderdaad geen profijt van.
De Tesla kaarten doen daar nog een schepje bovenop, met kaarten tot 6GB...

Tja voor renderen had ik het ook wel willen hebben, helaas stopte mijn budget bij een 470 en heb je daar geen edities van met extra veel geheugen..

Toch altijd mooi dat ze dit soort series ook uitbrengen
Wat moet je nou weer met 6GB?
Ervanuitgaand dat je niet al je oude beeldjes in de geheugen houdt blijf je (als normaal persoon) met gigabytes over...

Op wat voor resolutie werk je/wat doe je om 6 GB geheugen vol te krijgen?

Eventjes wegdromend; stel je voor dat je daar Linux geheel in het geheugen laadt en vanaf gddr5 je progjes/kernel laadt... (ja, ik weet dat het niet kan)
Tesla kaarten hebben niet eens een video uitgang, dus resolutie is hier compleet irrelevant.

Wat dacht je van een enorme buffer, zodat er niet vanaf een harde schijf data gelezen hoeft te worden, of het RAM ontlasten? :)
Tesla kaarten hebben geen video uitgang, ze zijn puur gemaakt voor CUDA renderen..

Dat is dus waar ze voor gebruikt worden, rendering en wetenschappelijke berekeningen. Maar de duurste tesla met 6GB kost 3500, dus het is goedkoper 2 van deze beestjes te kopen als freelancer..

Het was dus puur om aan te wijzen dat alle ''whine whine 3GB is teveel'' berichten tegen te gaan. Iedereen schijnt hier alleen te denken dat alleen gamers zware kaarten gebruiken, terwijl dat onzin is. En lang niet iedere (semi)professional heeft het geld om tesla kaarten aan te gaan schaffen, of ze hebben sowieso kaarten met een video-uitgang nodig.
GDDR5 is (bijna) hetzelfde als DDR3 ... http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR5 en meestal niet eens sneller ( Die 4020 MHz is een marketing truc. Als ik mij niet vergis komen ze aan 4 x 1005 MHz omdat er vier modules op zitten.) ... uiteindelijk ben je veel duurder af met de GDDR5 om linux in te laden, omdat er altijd een GPU aan hangt + zit je nog eens met een grotere afstand tot je cpu.
Ik render ook nogal wat filmpjes maar mijn budget stopte op 60 euro...
maar ik heb wat redelijks gevonden krijg m binnenkort binnen ging nu wel heel traag met mn g100 OEM :S
En de asus heeft ook nog eens 4GB
De Tesla en Quadro zijn kaarten voor professionals. Sapphire heeft een HD5790 kaart uitgebracht met 4GB geheugen voor de consumentenmarkt. Niet dat huidige games zo veel geheugen gebruiken hoor. Het is ook vooral bedoeld als een verkoop gimmick. Deze Gainward kaart zijn geen uitzondering zijn.

[Reactie gewijzigd door Vriess op 21 januari 2011 14:29]

Sapphire heeft ook een 4GB versie van de AMD/ATI HD5970

Dus een nieuw record zit er niet in :P .
Daar zal je waarschijnlijk weer niet zo veel nut van hebben.
Tenzij je 3x 30" 7680x1600 (12m pixels) of 5x +24" in portret mode 6000x1920 (11.5m pixels) gaat gebruiken

En "bwerg" heeft gelijk de 5970 is CF op een kaart en dus effectief dus eigenlijk maar 2GB.

[Reactie gewijzigd door player-x op 21 januari 2011 14:28]

het is niet alleen de resolutie die er toe doet, er zijn zat andere toepassingen waarbij veel grafisch geheugen gewenst is
Klopt, maar voor normaal thuis gebruik is alleen de AA setting en gebruikte resolutie van belang, zelfs tijdens 3 scherm extreem gaming.
normaal thuisgebruik, en daarna noem je het gebruik van 3 schermen om te gamen... je spreekt jezelf tegen

Als je dat onder normaal vind vallen dan moet je het gebruik van cuda helemaal standaard vinden, er zijn meer mensen die dat doen dan dat ze op 3 schermen gamen..

En voor cuda is het intressant als je veel meer geheugen hebt
zelfs tijdens 3 scherm extreem gaming.
Hoe spreek ik mij zelf tegen, ik noemde op 3 schermen "extreem gaming", geloof niet dat ik ergens zij dat het normaal was, maar kan het mis hebben, en was ik niet duidelijk genoeg. :+

En ja ik denk dat er misschien? bijna net zoveel dagelijkse CUDA gebruikers zijn als dat er 3 scherm gamers, en hoewel ik er mijn vraag tekens bij zet hoeveel CUDA thuisgebruikers er zijn, zullen de gene die CUDA thuis gebruiken, dat zij niet zo veel geheugen gebruiken, en zijn er maar 3 hoofd doel groepen voor thuis gebruik "game Physics, distributed computing en video editing", en geen van ze heeft meer dan 1GB nodig en zijn eerder nog geoptimaliseerd voor 512MB
computational fluid dynamics op CUDA bv kan ik me wel weer wat anders bij voorstellen en kan misschien zelfs de 6GB van Tesla kaarten te weinig zijn

Ik heb in mijn eigen PC nog steeds mijn oude een 9800 GTX voor PhysX naast mijn CF 5870s, en heb nog steeds geen CUDA codec gevonden die beter is dan x86 codec's.
En ja CUDA is sneller maar x86 is beter (behalve als ik video voor mijn mobile maak waar het niet uit maakt), dus ik zet als ik een grote video file heb die ik moet encode mijn PC aan en ga TV kijken of slapen werkt nog steeds prima na +10 jaar video bewerking, want wees eerlijk hoeveel video bewerking doe je nou thuis.

[Reactie gewijzigd door player-x op 22 januari 2011 05:36]

Muah, diplay lists,textures cuda/physx van Nvidia en zovoorts. daarmee krijg je het VRAM wel vol hoor. Wat ik me dan wel weer afvraag is of dit niet gewoon slecht programmeren in de hand werkt...
Half waar, 4GB op een dual-GPU-kaart geeft namelijk 2GB effectief. om 4GB effectief te krijgen met dual-GPU heb je dus 8GB nodig. ;) Dus ja, er zit wel 4GB op maar het is een heel ander geval.
Klopt inderdaad maar het zit wel allemaal op 1 videokaart. ;)
Neen. de Asus ARES had al 4GB geprikt op een 5970. voor een single-core is dit inderdaad wel heel indrukwekkend.

Wat ik dan weer jammer vind, gewoon weer 2x DVI, 1x HDMI en 1x DP, wat dus neerkomt op wederom een maximaal aantal monitors van 3. Waarom dan geen 6x DP? het geheugen is tenslotte toereikend voor 6x 1080p... (voor 2560x1600 is natuurlijk een ander verhaal.)
Ehhhhh de Asus ARES is een 5970 en dat is een 2x GPU kaart en zelfs die kaart kan niet meer dan 3 schermen aan heb zelf 2x een Asus MATRIX 5870 2GB in CF wat nog sneller is dan de Asus ARES, en zelfs die opstelling heeft soms zelfs moeite met 3 schermen en moet ik alle video opties laag zetten.

[Reactie gewijzigd door player-x op 22 januari 2011 03:09]

Dit heb je toch totaal niet nodig? Als je echt zoveel geheugen zou nodig hebben ben je (denk ik) beter af met een quadro kaart. Om te gamen heeft het toch geen voordeel.
Niet waar, Quadro betaal je veel geld voor een hoop ondersteuning die je waarschijnlijk niet nodig hebt. Als freelancer is iets als dit dan veel handiger om te renderen
Zoiezo is een GTX 580 "veel meer dan je nodig hebt" voor de meeste mensen. In combinatie met Surround heb je het echter over behoorlijke resoluties (3 schermen, 5760x1080+). Dan kun je 3Gb geheugen best goed gebruiken.
Wie heeft de grootste in videokaartenland
Palit doet het ook. Zie de buren.
Gainward = Palit.
mooie vooruitgang in de 580 serie. Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een mooie koeler en 2gb of meer geheugen.

ik denk dat ze met deze kaart een groot verkoop percentage gaan halen aangezien er weinig volgers zijn op dit moment die boven de standaard 1,5 gb komen en een goede koel oplossing bieden voor de GTX580
Een verkooppercentage van wat? Van de hele (high-end) videokaartenmarkt?

Het gros van de gamers geeft al geen 500 euro uit aan een reguliere 580, laat staan nog meer aan een (al dan niet overbodige) hoeveelheid geheugen.

Uit de Steam hardware survey:

1920 x 1080 16.68%+0.96%
1920 x 1200 6.73%
Other 4.23%

Dit zijn de hoogste resoluties, van de 'other' zal de helft nog lager zijn, totaal dus een procent of 25 van de gamers die op Full HD of meer speelt. Een 2% speelt dus op resoluties hierboven. Op 1900x1200 is 2gig eigenlijk al overkill.

Deze kaart gaat dus absoluut geen hoge verkooppercentages halen, daar mikken ze ook vast niet op. (Misschien een enkeling met multi-monitor opstellingen.
Wow, dat is echt een mooie kaart.
Wel een van de mooiste die ik tot nu toe gezien heb.

Zal hem alleen wel geregeld moeten schoonmaken denk ik.
En vraag me af hoe stil die is, of juist niet door het rooster design.
Zeker als die een beetje stof begint te happen.
http://www.maximumpc.com/...b_geforce_gtx_580_phantom

54% stiller idle en 12C minder onder load. Jammer dat ze het geluidsniveau onder load niet vermelden.
Dit is enkel nuttig voor gebruik met grote resoluties, of multi-screen setups. Geen zin om uit te rekenen welke resoluties in dit geheugen kunnen passen, maar het zal GROOT zijn ;)

Misschien komt dit ook van pas voor rekenwerk op de GPU, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Meer geheugen op de videokaart is vooral handig voor 3d GPU rendering (CUDA). Meer geheugen betekent dat je grotere, complexere scenes kunt renderen.

Quadro kaarten hebben betere drivers en zijn daarom stabieler, maar voor de rest verschillen ze niet zoveel van consumenten kaarten afaik (behalve dat ze een stuk duurder zijn).
Kloksnelheden zijn ietsje hoger dan de referentiesnelheden (772/1544/4008).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True