Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Anton Mikhailov, software-engineer bij Sony Computer Entertainment America, stelt dat de nauwkeurigheid van de Move in de toekomst kan worden verbeterd met behulp van firmware-updates. Hij stelt echter vraagtekens bij de noodzaak daarvan.

In een vraaggesprek met Eurogamer laat Mikhailov weten dat Sony nog geen signalen heeft ontvangen vanuit de game-industrie dat de nauwkeurigheid van de bewegingsgevoelige controller zou moeten worden vergroot. De software-engineer stelt zelfs dat spelontwikkelaars in de huidige Move-games de maximaal haalbare nauwkeurigheid van de Move-controller nog niet benutten.

Bovendien zouden gamers juist moeten wennen aan de 'zeer realistische' spelaansturing die de Move mogelijk zou maken. Daarbij verwijst Mikhailov onder andere naar de 'expert-modus' in de Sports Champions-tafeltennisgame, waarbij de speler geen assists krijgt. Mikhailov geeft wel toe dat er enkele kleine problemen zijn met de Move, die Sony met een firmware-update kan verhelpen. Ook zou de nauwkeurigheid verder kunnen worden vergroot, maar de Sony-ontwikkelaar vraagt zich openlijk af of dit nodig is.

In de toekomst verwacht Mikhailov betere animaties van de virtuele karakters. Tot nu toe worden de meeste PlayStation-games nog ontworpen voor aansturing via DualShock-controllers, waardoor animaties veelal 'voorgebakken' zijn en bij Move-games stroef kunnen overkomen. Door de opkomst van games die via een bewegingsgevoelige controller moeten worden aangestuurd, zouden toekomstige games sterk verbeterde karakteranimaties bevatten, zo stelt Mikhailov.

Sony Move

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

En tóch... het basisconcept van de Moove vind ik wel héél erg lijken op Microsoft's TouchLess SKD: http://touchless.codeplex.com/ Dat is van twee jaar geleden. Ik heb er toen wat mee gespeeld, en kon vrij simpel het systeem een rode en groene M&M voorgreprogrammeerd laten herkenen op vorm en kleur, veranderende lichteigenschappen compenseerde het in meer- of mindere mate zelf voor, hoewel het gewoon makkelijker was om het ding op een lichtbolletje te "trainen".

Ik heb toen vrij simpel in zelfs VB.Net een 2-speler pong gemaakt waar M&M's als "move" controller fungeerden. Had ik een accelometer erbij gezet, dan had ik nog meer kunnen bereiken, maar de basis is: Microsoft Touchless. En ja... dat was echter wel tricky, de SDK zelf had gevoeligheidsniveau's, en de webcam aansturing kon je nog filters overheen gooien. Je kon het zo moeilijk maken als je zelf wou, maar de bottom line was: zo bepaal je zelf ook de precisie. Ik snap hun standpunt wel: firmware verbeterd de precisie. Dat is haast een "d'oh" met alles wat met computer vision te maken heeft.

Firmware kan ook Kinect verbeteren.

Wat dat betreft heeft de Wii dat simpeler gedaan: camera in de wiimote, en IR LED's (en geen enkele andere golflengte) boven de TV in een "patroon". Computer vision in zwart/wit IPV kleurbolletjes.
Hmm het herkennen en tracken van kleuren of licht is wel al ietsje ouder dan dit hoor. We moeten nu niet doen dat Microsoft het heeft uitgevonden... .

Er bestaan OpenCV voorbeelden genoeg en veel ouder dan 2008 die dat concept demonstreren.

Het maakt ook gebruik van ultrasonisch geluid als ik de patent mag geloven dus move lijkt mij wel wat complexer dan gewoon het tracken van kleuren of bolletjes.
It’s equipped with a gyroscope, accelerometer, magnometer, and most interestingly an ultrasonic transmitter.

Read more: http://www.ps3news.com/Pl...ion-device/#ixzz16f2WKXyD

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 29 november 2010 10:13]

Leuke SDK :) Ga ik eens proberen!

VB: http://www.youtube.com/watch?v=hJuJJOK7MMc

[Reactie gewijzigd door AiChan op 29 november 2010 11:10]

Het is toch raar dat je als fabrikant aangeeft dat het systeem nauwkeurig zijn (ik lees: realistischer), maar je direct daarbij aangeeft dat het eigenlijk niet nodig is.
Hoe nauwkeuriger iets is, hoe beter toch? Eventuele door software fout geïnterpreteerde bewegingen kunnen best frustrerend werken.
Dit is gewoon puur marketingpraat. Alles kan altijd beter, maar kan het ook significant beter? Gewoon een beetje opscheppen.

Lijkt me ook niet meer dan logisch dat de markt tevreden is met de huidige Move, want dat ding is net uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door Aikon op 29 november 2010 09:17]

En ik moet trouwens zeggen dat het écht wel heel goed is ook... dat tafeltennisspelletje was echt verbazingwekkend... maak zo een zwaardgame en je hebt echt wat de wii altijd had moeten zijn. (imo)
Koop een WM+ en sport resort en dan zie je dat je dat realisme een jaar geleden al had kunnen hebben met zowel tafeltennis als zwaardvechten. Veel beter als dat gaat het echt niet zijn, want dat is allemaal al 1 op 1 beweging.

@Thaisi
Los van het feit dat dat dus wel kan (niet realtime, maar wel vanaf het gemeten kalibratiepunt en evt realtime ook via de ir verlichting, maar dat is niet heel nauwkeurig) is dat voor de beschreven voorbeelden niet eens nodig.

Natuurlijk zal move op een aantal punten beter zijn, maar dat geldt andersom net zo goed. De werking van Wm+ is niet afhankelijk van de hoeveelheid licht in een ruimte en hoeft niet altijd zichtbaar te zijn voor de camera om te werken (wat wel handig is met een golfswing bv).

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 29 november 2010 12:21]

Ik heb zowel de wii (incl. wii mote +) als de ps3 met move. Hoewel de wii mote + een enorme verbetering is t.o.v. de oude wii kan het zich in precisie echt bij lange na niet meten met de Sony move. Dat is inderdaad vooral in het tafeltennis spelletje merkbaar (hoewel wii resort veel sfeervoller is dan het kille Sports Champions)
Knap, want de Wii kan niet zien hoe ver een controller van voor naar achter bewogen wordt.
Ja hoor, dat kan hij wel, waarom dacht je dat er twee IR-LED's staan op de sensorbalk? De WiiMote kan als hij de sensorbalk ziet aan de hand van de afstand tussen de LED's de afstand bepalen. Ziet hij de sensorbalk niet? "last known coordinates" + accelometer.
Ik heb gehoord (niet zelf ondervonden) dat de reactiesnelheid nog wel iets te wensen overlaat dus misschien houden ze zo de deur open voor verdere ontwikkeling.
Mogelijk is het dus gewoon om de kritische mensen tevreden te houden (pure speculatie hoor)
Het is de situatie zoals tussen arcade en simulator race games. De meeste mensen raken gefrustreerd van de simulators omdat de realistische speelstijl veel te lastig is, en ze eigenlijk gewoon op zoek zijn naar een spel wat lekker toegankelijk is.
Dus vandaar dat realistischer en nauwkeuriger niet per definitie beter is wanneer het om games gaat. Want op een gegeven moment is niet je controller de beperkende factor maar de bestuurder. En feit is dat de meeste gamers toch erg arcade zijn en niet simulator en je ze daardoor weg zult jagen als je het te realistisch en nauwkeurig maakt.
Hoe nauwkeuriger iets is, hoe beter toch?
Er is een grens dat iets zodanig nauwkeurig begint te worden of "realistisch" dat het frustrerend begint te worden...

Als er bvb een ping pong game zou zijn die überrealistisch is dan zou dat mij rap frustreren omdat ik eigenlijk compleet niet kan ping pongen.

Daarintegen heb ik eigenlijk nog weinig last gehad van het "gebrek" aan nauwkeurigheid bij de Move. Ik heb ook een Wiii met een motion plus en ik vind heel het move gebeuren toch een pak vloeiender overkomen dan bij de Wii.
Hoe nauwkeuriger iets is, hoe beter toch?
An sich niet altijd. Hangt sterk van de situatie af.
Ik zou niet willen dat het ding elke onopzettelijke minuscule trilling van mijn hand overneemt. Dat kan bepaalde taken frustreren.
Idealiter is een combinatie van (zeer) hoge meetnauwkeurigheid en een intelligente interpretatie van de gemeten bewegingen (kan dus per situatie veranderen).
Denk dat ze best geschrokken zijn van kinect verkoop cijfers mag ook wel met een 500 miljoen marketing budget.
Snap niet waarom ze het niet gelijk zo nauwkeurig maken en dan kinect trollen met die kevin butler videos niet alleen kinect btw maar ook de wii dat ze onnauwkeurig zijn.

Fuck ik haat echt marketing en pr met hun bullshit op alle fronten.
"Bovendien zouden gamers juist moeten wennen aan de 'zeer realistische' spelaansturing die de Move mogelijk zou maken."

Ik denk dat hij hier gelijk heeft, als het "te moeilijk" wordt voor de gemiddelde gamer, dan is de lol er snel vanaf. Wel is het mooi dat er nog ruimte in het systeem zit, vernieuwing houd het interessant!
"Never blame the user!" Thats, what.., rule number one in the User Experience and how not to Fail handbook?
onzin natuurlijk... zeker omdat 'user experience' in the eye of the beholder is, ofwel wat jij wel goed vindt, vindt iemand anders bv niet.. Een gebruiker die niet eerst basis dingen wilt leren om zo gebruik te kunnen maken van jouw 'interface'/'device'/'whatever' mag je rustig 'blamen'...
Ik begrijp helemaal niet wat je hiermee kan bedoelen? Ik zie nergens de gebruiker ergens van beschuldigd worden? Net omgekeerd. Om de gebruiker een betere ervaring te geven hebben ze, of zo begrijp ik het toch, de nauwkeurigheid van de Move enkele trapjes verlaagd.

Ik kan me inbeelden dat anders de drempel te hoog wordt voor casual gamers, wat toch wel een groot deel van het publiek is bij dit soort gadgets.

Misschien begrijp ik je verkeerd...
Helemaal mee eens.
Iets dat met name Japanse en Koreaanse bedrijven soms volledig schijnen te vergeten.

Niet alleen Sony hoor, ik zie dit momenteel bijvoorbeeld ook terug bij bijvoorbeeld Canon, LG en SamSung.
Bij elke producent zie je dat terug.. en waarom? omdat er altijd dus wel mensen zijn die jouw bedachte interface niet fijn vinden werken, terwijl er ook genoeg mensen zijn die dat wel vinden.. neem bv windows 7, ik vindt veel dingen zeer irritant ten opzichte van eerdere windows, maar uit user-research zijn die interfaces dus ontstaan..
Veel echte partygames hebben nieteens echte preciezie nodig, dat bewijst de Wii al enkele jaren Kinect onlang ook nog eens. Dus wat dat betreft hebben ze gelijk.

Wat mij ook opvalt is dat de ervaring met motiongames ook erg afhankelijk is van het type tv dat je hebt. Mensen met een philips tv hebben vaak erg veel inputlag en die inputlag zie je duidelijk terug op je scherm. Terwijl als je kinect of move test op een plasma oid de inputlag merkbaar minder is en het een betere ervaring is. Ik heb zelf een Sony tv met 30 ms inputlag en daar is het al bijna 1 op 1 tracking. Erg indrukwekkend allemaal. Ik kan me voorstellen dat zowel de Move als de Kinect op een tv met veel inputlag een stuk minder indrukwekkend overkomt.
Philips schermen staan bekend om hun input lag en dat je denkt een Full HD 1080p scherm te hebben maar in werkelijkheid een 1080i wat magisch omgezet wordt naar 1080p.

Was vroeger wel fan van Philip's (matchline serie) oude beeldkanonnen maar tegenwoordig is het echt huilen met Philips.

'Lets make thing's worse' lijkt hun nieuwe motto wel.
Omdat ze er zo uitzien heb ik em nog niet (no kids)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True