Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties
Submitter: ManiacsHouse

De Rabobank kampt sinds dinsdagmiddag met een storing waardoor klanten niet kunnen inloggen op de https-site en niet kunnen internetbankieren. Ook de apps voor telebankieren van de bank zijn slecht bereikbaar.

De problemen voor de bank begonnen naar verluidt rond 13.00 en niet lang daarna bevestigde de bank de problemen op Twitter. Klanten met vragen kregen al wel eerder van de helpdesk van de bank te horen dat er problemen waren. Over de oorzaak is nog niets bekend en ook is onduidelijk hoe lang de problemen zullen duren.

"Een deel van onze bezoekers heeft momenteel moeite om onze site en internetbankieren te bereiken. Ook onze bankieren-apps zijn op dit moment moeilijker bereikbaar. Of de storing lang gaat duren, is op dit moment niet bekend", meldt de Rabobank.

Update: Meerdere gebruikers melden inmiddels weer te kunnen inloggen

Update 2: Rabobank meldt zelf ook via Twitter dat de storing opgelost is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Pff, Vanmorgen voor 11 uur al aan de rabobank gemeld dat ideal niet werkte.. Krijg je als antwoord "Nee, het ligt waarschijnlijk aan de leverancier waar u wat beteld, kan niet door ons komen"

Een dan Vermelden ze dat het pas vanaf 13u is..

[Reactie gewijzigd door Pimpam op 23 november 2010 18:15]

Ideal had vanochtend ook een storing, maar die staat los van deze storing, en lag dus niet bij Rabobank maar bij Ideal zelf.

Zie dit bericht.

Andere banken hadden van die Ideal-storing ook last. De Ideal-storing was om 14:00 overigens al verholpen.
Ik heb om 11:45 nog prima met ideal gewerkt, 2 betalingen gedaan zonder issues.
Kan je de Rabobank medewerkers dat nou echt kwalijk nemen dat ze dat zeggen? Denk je nou werkelijk dat elke telefoonmiep inzage heeft tot hun monitoring systeem ofzo? Tuurlijk niet. Tis een bank, hoe minder je weet des de beter.

Ik vind het begrijpelijk dat dat gezegd wordt, voor de Rabobank is een storing van hun internet bankieren ook een redelijk uniek begrip, dus telefonisten die weinig van techniek afweten of er berhaupt bij betrokken worden kunnen echt niet weten dat hun systeem op hun gat ligt.
Werkt hier ook weer duurde bij mij ook erg lang voor dat ik ingelogd was.
Was veder niks op de website te vinden over de storing
Dat was het slechtste er van. Nergens een melding over een storing. Om de zoveel minuten maar proberen en begon aan UPC te twijfelen.
"Dat was het slechte er van. Nergens een melding over een storing"

Zo slecht vind ik dat anders niet. Een aantal jaren geleden zou je hier via hun helpdesk of anders via het nieuws zijn achtergekomen. Laat ze maar zorgen dat het probleem opgelost wordt en een melding geven wanneer het weer werkt, dat is belangrijker dan een twitter berichtje dat het niet werkt. Dat merken we namelijk allemaal wel, en als je hersens in je hoofd hebt duurt het 2 tellen voordat je er achter bent dat het aan de rabobank ligt.

Niets slechts aan, en het is rabobank vergeven met de goede service die ze leveren.
Je weet niet (al zou je het bij een grote organisatie als Rabo wel verwachten), of ze al op de hoogte zijn van het probleem.
Huh? Niks te vinden? Niet goed gekeken denk ik, want het staat gewoon op hun storingspagina hoor: http://www.rabobank.nl/pa...kieren_beperkt_bereikbaar (Kopje "Nieuws" op de hoofdpagina).

Ik heb op dit moment iig nergens last van, alles lijkt gewoon prima te werken.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 23 november 2010 18:08]

Ja, dat werd om 17:00 geplaatst terwijl om 13:00 de storing begon...
Lees eerst de tekst eens door voordat je gaat reageren...
Deze tekst stond er iig om 15:30 al (misschien al eerder), heb hem toen al zien staan. Daarna is het ook op Twitter geplaatst.

Dus wat jij zegt is onjuist.

Edit: Sterker nog, het eerste bericht op Twitter is al van rond 14:30, dus niet 16:00, zoals het artikel meld!

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 23 november 2010 18:24]

heb het dan waarschijnlijk over het hoofd gezien.

Wil je zeggen dat iedereen perse op twitter moet kijken of er een storing is, volgens mij is het toch veel makkelijker als dit gelijk op de website vermeld word.
Wel jammer dat ze dit nieuwsbericht nu gewoon verwijderd hebben.

Snap dat een nieuws item over storing niet echt positief is.
Maarja getuigt niet echt van ballen als je het naderhand verwijderd.
maar hoe komt het?

foutje van de bank?
aanval op de servers?

zal wel nooit duidelijkheid over komen.
banken zijn daar nooit zo open in.
Hoeft niet meteen een foutje of zelfs een aanval te zijn... in de ICT komt nu eenmaal een fenomeen "storing" voor, dat is gewoon bijna niet te voorkomen.

Wel een vrij unieke storing, want de keren dat Rabo Internetbankieren eruit ligt (anders dan voor aangekondigde werkzaamheden) zijn op de vingers van 1 hand te tellen in de bijna 8 jaar dat ik het nu gebruik :)
Inderdaad, ik zit ook al een flink lange tijd op internet bankieren van de Rabobank maar ik kan me niet herinneren dat er ooit een storing is geweest in die 8-10 jaar dat ik er zit. Kortom, kan gebeuren, elke toko heeft wel eens storing.
Vanwaar de nieuwsgierigheid? Wees blij dat banken niet zo open zijn, openheid maakt alleen maar kwestbaar. Er kan altijd 'gewoon' wat stuk gaan, net zoals bij je thuis.
Mwah, security through obscurity is geen oplossing. Beter iets "open" hebben zodat iedereen zijn steentje kan bijdragen (bijv. Open Source) dan dat de beveiliging niet goed is waar niemand van weet - behalve die ene hacker/frauduleuze medewerker.

Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat de banken hun IB-beleid o.i.d. niet op orde hebben... dat zal zeker het geval zijn.
ik ben het met je eens dat security through obscurity geen oplossing is. Maar het tegengestelde is niet zoals jij doet uitschijnen totale openheid.

Het "schoolvoorbeeld" van security through obscurity is de sleutel van een lokaal dat voor meerdere mensen toegankelijk moet zijn verstoppen in de onderste la die vervolgens op slot zit met het sleuteltje rechts onder de boekenkast.
Goede security zou voor dezelfde situatie kunnen zijn: een electrronisch slot en een badge voor elke medewerker die toegang nodig heeft.
Goede security is dan niet vervolgens de types en implementatie van de badgelezers en/of gebruikerlijsten op inter- of intranet posten. Want dat soort documentatie kn potentieel heel handig zijn voor mensen met slechte bedoelingen.

In casu:
Een bedrijf als Rabobank houdt bij voorkeur configuratiedetails binnen de muren. Onnodig informatie verspreiden betekent onnodig risico!
.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 24 november 2010 00:43]

security through obscurity is geen oplossing. Beter iets "open" hebben
Het is de goedkoopste extra security die je kunt krijgen, je bent wel gek om daar niet gebruik van te maken. Dat iets open is maakt het niet veilig, eerder schijnveilig (BSD SSL?).
De problemen voor de bank begonnen naar verluidt rond 13.00 maar pas tussen 16.00 en 17.00 bevestigde de bank de problemen op Twitter.
Hier wordt ik toch zo moedeloos van. Weer een organisatie die 'social media' heeft ontdekt :(
Storing van je product doe je gewoon melden op je website... dat is immers de meest logische plek om op te kijken wanneer je denkt dat er sprake is van een storing. Twitter is toch geen informatiekanaal om te vertellen dat je dienstverlening stuk is?
Stel je eens voor dat de hele site plat zou liggen? hoe wil je de mensen dan informeren? Dan zul je toch wel een andere manier moeten zoeken :)

[Reactie gewijzigd door pcgek op 23 november 2010 21:11]

De hele site lag niet plat, een alternatief is dus niet van toepassing.
Als je social media middel kan gebruiken, waarom zou je dat dan niet doen. Het is niet alleen een informatiemiddel, maar ook een marketingmiddel.

Zo wordt het voorbeeld van SNS Bank die een hoax heel snel de grond in drukte (details, in het buitenland genoemd als een voorbeeld hoe je social media kan gebruiken.
Je moet eens nagaan hoeveel mensen je in n klap bereikt. En dan weten ze het al voordat ze willen gaan internetbankieren, zodat zij die task even uit kunnen stellen.

Ik vind het geen slecht idee eigenlijk :)
Volgens mij bereik je meer mensen gewoon via je eigen website dan via twitter. Daarnaast wordt de informatie je niet aangeleverd, maar moet je er zelf actief naar opzoek. En daarbij moet je eventuele relevante informatie voor jezelf daar weer tussenuit vissen.
Pay.nl bevestigde dit al via een nieuwsbrief. Veelal ideal betalingen werkte niet omdat de website van rabobank niet resolvede. Kon er zelf ook even niet op. Na half 5 was alles weer oke. :)
'niet resolvde' .. klinkt erger dan 'een klein technisch mankement'. Is er nog ergens een verklaring beschikbaar over wat er nou precies is gebeurd? Persoonlijk vind ik het niet zo'n fijn idee dat er problemen zijn met het medium waarmee ik bankier. En niet idereen heeft twitter, of weet daar de logs van te vinden.
Nou ja het leek eerder alsof de site het moeilijker en moeilijker ging krijgen. Op ten duur resolvede het dus niet. De status van pay gaf het volgende aan:
2010-11-23 15:20:00
Er is op dit moment een storing bij iDEAL. Er zijn problemen met de verbinding van de internetbankieren-omgeving met met internet. De verwachting is dat dit rond 16:00 uur is opgelost.

2010-11-23 16:33:00
Het tijdstip van oplossen is opgeschoven naar 18:00 uur.

2010-11-23 20:07:00
De problemen bij iDEAL zijn inmiddels opgelost en betroffen voornamelijk de Rabobank. Vanaf 17:00 uur kwamen de eerste transacties weer door. Om 17:32 uur was de situatie weer normaal.
Zou best eens een DDOS kunnen zijn geweest.
'resolven' doe je via DNS. Niet bereikbaar zijn != niet resolven.
Kan ook best dat de term in de nieuwsbrief van Pay.nl voor geen meter klopte.
DNS was hier geen enkel probleem. De site zelf bereiken lukte daaraantegen voor geen meter.

Het leek serieus op overbelasting van de server. Dus of iets serieus mis op de server of inderdaad DDOS