Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties
Submitter: Woembah

Creative heeft twee tablets aangekondigd die op Android zijn gebaseerd. De ZiiO-tablets hebben een 7"- of een 10"-scherm, en zijn vanaf december te verkrijgen. Creative brengt ook een draagbare mediaspeler en een smartphone uit.

Het 7"-model heeft een scherm met 16,8 miljoen kleuren, terwijl de 10"-variant het met 262.000 kleuren moet doen. Verder beschikt de ZiiO met 7"-scherm over een micro-sd-kaartslot en heeft het 10"-model ondersteuning voor gewone sd-kaartjes. Beide tablets draaien op versie 2.1 van het Android-besturingssysteem en ondersteunen hdmi-output. In de behuizing draait een ZiiLABS ZMS-08, die zijn werk doet op 1GHz. De processor is gebaseerd op een Cortex A8-core en ondersteunt OpenGL ES 2.0. Verder hebben de tablets een frontcamera, die mogelijk als webcam is te gebruiken.

Volgens Creative is de ZiiO gericht op het afspelen van audio; de apparaten hebben Creatives eigen X-Fi aan boord, waarmee het geluid naar smaak is aan te passen. Hiervoor wordt een aantal applicaties op de tablets meegeleverd. Daarnaast zouden de ZiiO-tablets gemakkelijk verbinding met bluetooth-koptelefoons moeten kunnen maken. Creative brengt zelf ook een bluetooth-koptelefoon op de markt die gemakkelijk met de ZiiO zou kunnen pairen.

Creative brengt zijn tablets vanaf december in Singapore op de markt. Over een release in Europa werd niets bekendgemaakt, maar de tablets zijn al te vinden op de Britse webshop van de fabrikant. Zowel de 7"- als 10"-variant is te krijgen met 8GB of 16GB opslaggeheugen. De prijzen variëren omgerekend van 230 euro voor het 7"-model met 8GB opslaggeheugen tot 311 euro voor het 10"-model met 16GB opslaggeheugen.

Creative ZiiO tablet Creative ZiiO tablet Creative ZiiO tablet

Verder brengt de Singaporese fabrikant een draagbare mediaspeler op de markt met de naam Zen Touch 2. Ook dit toestel draait op Android 2.1 en beschikt over een 3,2"-touchscreen. Er is ondersteuning voor bluetooth, voor wifi in de vorm van 802.11n en voor fm-radio. Foto's kunnen met een 2-megapixelcamera worden gemaakt. Voor het 8GB-model moet omgerekend 173 euro worden betaald, terwijl het 16GB-model 184 euro kost. Daarnaast is er nog een 8GB-variant met gps, die 184 euro moet opbrengen.

Creative Zen Touch 2

Eerder bracht Creative via dochteronderneming Zii een Android-smartphone op de markt. Het toestel, de Trinity, kan behalve op Android ook draaien op Zii's eigen op Linux gebaseerde Plazsma-OS en heeft een dualcore-processor die over twee ARM9-cores beschikt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

"De prijzen variëren omgerekend van 230 euro voor het 7"-model met 8GB opslaggeheugen tot 311 euro voor het 10"-model met 16GB opslaggeheugen."

Deze prijzen vallen eigenlijk heel goed mee als ik tablets van andere fabrikanten hiermee vergelijk.

http://www.engadget.com/2...droid-tablets-say-me-too/


[small]edit: link met info[/small]

[Reactie gewijzigd door bert170881 op 3 november 2010 08:37]

Die prijzen vallen zeker mee! Ik denk dat de concurrentiestrijd binnenkort wel gaat beginnen tussen tablet waarbij de verkoopprijs het makkelijkste is om mee te concurreren. Hopen dat de prijs van de galaxy tab bijvoorbeeld flink gaat zakken.
Tablets die uit de mediaplayerhoek komen, zijn veel goedkoper dan tablets die uit de pc-hoek komen (Zie ook Archos). Ik zou graag eens een vergelijking iPad, Samsung Galaxy, Archos en Creative zien.
Ja nu je het zegt klopt dat wel ja. Maar wat wil je daar mee zeggen?
Dat ding mist, zo ver ik kan zien, de plek van een simkaart. Ik zie geen umts support. Dat verklaart een deel van de lagere prijs.

Wat dat betreft kan je deze dus niet vergelijken met de galaxy tab.

[Reactie gewijzigd door Standeman op 3 november 2010 09:33]

Als je geen 3G hoeft dan kan je hem prima vergelijken met de Galaxy Tab, als je het perse wilt dan moet je ook niet naar deze tablet kijken :)

Maar het ontbreken ervan helpt iig positief mee aan de prijs.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 november 2010 09:55]

Ja, want wat moet ik bv met 3G als ik dat toch nooit gebruik...
Ik zou dit meer thuis op de bank gebruiken, en op vakanties en dan op WiFi. En er is overal WiFi want de Mac Donalds zit ook overal !

[Reactie gewijzigd door NeoMe op 3 november 2010 10:02]

Zit je de hele dag in MacDonalds in je vakantie dan |:( 8)7 . Ik heb liever eentje met USB Host die 3G ondersteund dan eentje met 3G, want ik heb de stick en sim al dus dan hoef ik ook niet dubbel te betalen ;) .

Alhoewel dat toch wel vreemd uitzien nu ik me bedenk heb ik toch wel liever een die een ingebouwde 3G heeft _O-. Maar de prijs van Galaxy Tab vind ik ook wel overdreven hoor, zelfs Apple is goedkoper :? .

Hoeveel winst wil Samsung wel niet hiervan verdienen? Kijk ik hou ook wel van kapitalisme maar dit is gewoon snijden in je eigen vingers. Als je concurrent een grotere product met meer apps biedt, dan ga je niet je eigen product voor meer geld staan te verkopen, tenzij je Apple heet ;) . Die heeft tenminste een veel loyalere aanhang dan Samsung, die kan het wel aan en kan dikke winst maken :9~ .

[Reactie gewijzigd door Simyager op 3 november 2010 10:12]

Zit je de hele dag in MacDonalds in je vakantie dan |:( 8)7
Zit je de hele dag te internetten op je vakantie dan |:( 8)7
Ik ben deze zomer in de VS geweest en alle hotels hadden gratis Wifi, net als Mc Donalds, Starbucks en nog vele anderen. Geen enkel probleem dus.

Maar de prijs van Galaxy Tab vind ik ook wel overdreven hoor, zelfs Apple is goedkoper .
Ik verwacht dat Apple de komende tijd bij de goedkoopsten blijft als het om tablets gaat. De meeste fabrikanten lijken tot nu toe alleen in staat om goedkoper of even duur te zijn door in te leveren op schermgrootte, features of kwaliteit. De prijzen van deze Creatives zijn wel erg interessant moet ik zeggen.
Ik weet niet waar jij op vakantie gaat. Maar als je in het buitenland van plan bent de halve dag met je 3G te gaan lopen F5'en, loont het zich echt wel om in plaats daarvan 3x per dag bij de Mac een hamburger te scoren en van hun wifi gebruik te maken.
Maar de prijs van Galaxy Tab vind ik ook wel overdreven hoor, zelfs Apple is goedkoper :? .
(...)
Als je concurrent een grotere product met meer apps biedt, dan ga je niet je eigen product voor meer geld staan te verkopen, tenzij je Apple heet ;) . Die heeft tenminste een veel loyalere aanhang dan Samsung, die kan het wel aan en kan dikke winst maken :9~ .
Je spreekt jezelf echt compleet tegen.
En er is overal WiFi
Nope
Als je naar Vietnam gaat wel :) daar zou ik niet eens een 3G abo nemen, overal open wifi netwerken.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 3 november 2010 10:22]

Voor umts moet je weer aparte sim en abo nemen....

Wifi zou voor mij genoeg zijn: ik gebruik dan mijn HTC Desire als WiFi-accespoint (standaard feature sinds android 2.2), en kan dan via de dataverbinding van de Desire toch mobiel internetten.
Tuurlijk vallen de prijzen mee, het was toch duidelijk dat Apple gigantische marges had op hun iPad.

En veel zogenaamde Tweakers hier beweerden dat de iPad goedkoop was.

Nou met de aantallen die Apple produceert kan je zien dat ze het veel te duur verkopen in tegenstelling tot de hardware die je krijgt.
Sure, heb je al gekeken hoe deze tablet werkt en wat voor materialen er worden gebruikt? Heeft het IPS-LCD en een net zo goed werkend touchscreen (als het resistief is is het helemaal duidelijk)? Dat kost wel wat hoor, er is een reden waarom fabrikanten niet allemaal zo goedkoop kunnen/willen zijn.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 november 2010 10:01]

Ik meen dat de materiaal kosten voor de iPad (ook voor de Galaxy Tab) op iets meer dan 200 dollar liggen. De rest is pure winst...
Ontwerp, productie, transport, reclame... is allemaal gratis inderdaad, je hebt groot gelijk.
Ik ben echt geen apple fan, vind de iphone veel te duur en ondanks dat ik door mijn werk nu toch een iphone heb (tegen gratis zeg ik geen nee :)) zijn er heel wat punten waar ik android beter op vindt... maar de hetze tegen de prijs van de ipad gaat echt te ver hoor. Het is gewoon waar dat elke tablet die goedkoper is punten heeft waar de kwaliteit ook minder is en dan gaat het vooral om het scherm, mindere resolutie (widescreen op een tablet slaat ook nergens op als je niet voornamelijk films er op kijkt), minder goede scherm techniek (een TN in een tablet?! afgrijselijk!). Nee, misschien hadden ze de ipad voor 400 op de markt kunnen zetten (de basis versie), maar veel goedkoper niet denk ik hoor.
Wel is het belachelijk hoeveel prijs verschil er is door een 3G module of wat extra geheugen, zo duur zijn die onderdelen echt niet meer, maar ja, het is wat de gek er voor geeft en apple komt er mee weg.
Ontwerp, productie, transport, reclame... is allemaal gratis inderdaad, je hebt groot gelijk.
Een veelgehoord argument, maar (sorry dat ik het zeg) het slaat nergens op.

Op miljoenen verkochte exemplaren vallen de vaste kosten (ontwerp, reclame e.d.) in het niet. Jouw 400 euro (laten we uitgaan van de standaard euro=dollar i.v.m. belastingen, heffingen e.d.) levert dus voorzichtig geschat 150 dollar op voor overige kosten.

De laatste sales figures voor de iPad zijn 4.2 miljoen stuks over het afgelopen kwartaal. Dat levert ruim 600 miljoen dollar op voor de overige kosten. Dacht je werkelijk dat dit reeel is? Voor die prijs (van een enkel kwartaal!) kunnen ze met gemak 10.000 man een jaar aan het werk zetten.
Ontwerpkosten voor de iPad/Galaxy Tab/Whatever zullen inderdaad makkelijk terug verdiend worden als ze redelijk verkopen. Dat lijkt dus op gigantische winst. Bedenk echter wel dat bedrijven als Samsung en Apple heel veel dingen ontwikkelen die de markt nooit halen en wel veel geld kosten. Innovaties komen niet uit het niets natuurlijk.
De cijfers van Apple zijn vrij verkrijgbaar en worden elk kwartaal geupdated. De bruto winst is ongeveer 35% en de nettowinst meestal zo'n 10%.
Waarom pik je nou 1 van de 4 dingen die ik noem er uit en doe je net alsof ik zeg dat daar alle kosten in gaan zitten? Die andere drie zijn ook niet gratis hoor. Beetje zwak.
De kosten voor de iPad en Galaxy tab zijn echt wel lager dan 200 dollar.

Zeker voor Samsung zal de Galaxy tab niet meer dan 50 of 100 dollar zijn te produceren.

Hallo mensen!!! Samsung hebben we het hier over, die produceert de scherm, CPU en Flash geheugen zelf.

Hoe kan de 7 inch Galaxy tab nou 200 dollar kosten om te produceren terwijl hun 10 inch netbooks met winstmarge voor 300 euro worden verkocht!!!!!
Ik geef je voor een deel gelijk. Maar als je kijkt naar het aantal verkochte ipad en iphones, en dan de winst ziet, dan mag er toch een belletje gaan rinkelen.
De gebruikte materialen en IPS scherm kan hoogstens een paar tientjes meer kosten en bij de aantallen die Apple koopt zullen ze de IPS schermen waarschijnlijk voor dezelfde prijs krijgen als Creative de TN panelen koopt.

Daarnaast heeft deze tablet van Creative meer functionaliteit dan de iPad zoals een webcam, MicroSD slot en een X-fi chip.

Veel mensen hier beweerden dat de iPad goedkoop was en niet duur, terwijl het algemeen bekend is dat Apple gigantische marges heeft op hun producten en de iPad is de uitzondering omdat die een nog grotere marge heeft dan andere Apple producten.
Waarom dan krijg ik geen IPS LCD en capacitief scherm bij dit tablet? Dat is alleen maar mooier en dat weet zo'n fabrikant ook. Ergo... het is wel wat duurder dan een paar tientjes.
Hoeveel meer kan een 10 inch IPS scherm kosten dan een TN model als je er 10 miljoen van bestelt?

Geloof je het zelf dat dat meer dan een paar tientjes gaat uitmaken?

En Creative stopt zeker die X-fi chip, webcam, SD slot en HDMI aansluiting er zeker gratis bij?
Er zijn ondertussen zoveel tablets dat ik door de bomen het bos niet zie.

Had HP met de Slate toch gelijk, maar waren ze gewoon te laat.

Doet Apple dan toch goed om een apparaat snel te ontwikkelen en in de markt te zetten.
Vooral als andere fabrikanten volgen.
Vergelijkbaar met de EEE van Asus.
Er staan er maar een stuk of 20 in de Pricewatch, meeste Apple en oude Archos meuk.

Duurt allemaal veels te lang...
Hoezo, enkel oude Archos meuk? Volgens mij is de pricewatch: Archos 101 Internet Tablet relatief nieuw, pas sinds half oktober gereleased. een erg mooi tablet, helaas yet to be released, zoals de gebruiker hieronder aangeeft ;)

Prijs-kwaliteit (specs) gewijs op het moment toch wel een van de meest interessante tablets op de markt IMO.

[Reactie gewijzigd door PeterSelie op 3 november 2010 08:59]

Hoezo, o.a. hier kan je 'm gewoon kopen.

Hier staan ook 30+ modellen, waarvan veel naar NL te verzenden zijn.

Als 'de grote merken' het niet op de Nederlandse markt willen introduceren, zal je het toch gewoon zelf moeten doen. Daar is 't Tweakers voor ;)

[Reactie gewijzigd door kidde op 3 november 2010 09:25]

Er staan wel 30 modellen maar het zijn allemaal budget tablets. Of ze hebben een 400mhz processor en een resistief scherm. Of ze hebben een 600 mhz processor 256mb werkgeheugen en android 1.6. En fluiten naar je garantie als je er één heb gekocht.
Je kan het niet kopen.. Als je de nederlandse versie van de site erbij pakt (of zoals in mijn geval Frans kan) staat er dat de tablet nog niet verkrijgbaar is, maar gereserveerd kan worden...

Daarbij, de 30+ modellen die jij aangeeft zijn compleet andere modellen. Oudere / budgetmodellen zoals Civilian321 ook al aangeeft en totaal niet vergelijkbaar met bovenstaand model
Ach sorry (had eerste resultaat pricewatch genomen), beter bij de FNAC dan misschien, of anders even in Duitsland zoeken. (ed: hier).

En 'oudere / budgetmodellen': Zoeken is ook een kunst blijkbaar, want er staan ook OMAP 3530 exemplaartjes tussen (U weet wel, met dat CPU-ontwerp waar de iPad ook op draait). Hier een mooie i.MX515 (1gHz, Cortex A8, DDR2). En 600 mHz: Overklokken die handel! Dacht dat dat het hele idee van Tweakers was.

[Reactie gewijzigd door kidde op 3 november 2010 10:20]

Bij de FNAC (en ook de sites die via je tweede link worden weergegeven) wordt er ook gesproken over een levertijd van rond de 10 dagen (wat dus uitkomt op ongeveer de releasedate) of wordt er aangegeven dat hij nog niet verkrijgbaar is / alleen te reserveren is. De archos 101 is gewoon nog niet verkrijgbaar, period.

Daarbij had ik het over de 'Verouderde modellen van de archos' die in de pricewatch (en ook tussen jou 30+ modellen) (zouden) staan, niet over modellen van merk X met specs Y. Je tweede opmerking slaat dus nergens op.

Voldoende offtopic lijkt me zo.
Het gaat om het idee, 'bro' beweert dat het allemaal lang duurt, maar het een en ander is al verkrijgbaar. De 101 is inderdaad iets uitgesteld blijkt, maar andere modellen van Archos uit dezelfde familie zijn alwel verkrijgbaar.

Maw, het gaat er vooral om te laten zien dat er echt wel het een en ander aan Android-tablets verkrijgbaar is, alleen weinig in Nederland.

ed: 5-11-10' - toch even rechtzetten:
De Archos 101 16Gb lag toch echt 21 oktober in de winkels in Duitsland, mensen hebben hem gekocht bij de MediaMarkt daar (andere naam, maar zelfde winkel).
Helaas zijn ze uitverkocht, in december komen weer nieuwe.

[Reactie gewijzigd door kidde op 5 november 2010 01:14]

Oja, inderdaad niet gezien. Maar ik heb al 100 van die modellen gezien vandaar dat ik snel dacht dat ze dat allemaal waren. Maar deze is wel nice ja, alleen resistief en zonder multi-touch waarschijnlijk. Ben geen apple-fanboy maar volgens mij jatten ze de behuizing uit de fabriek van apple. :P
Aangezien Foxconn gewoon een OEM is die aan iedereen levert is daar weinig jatten voor nodig. Voor zover ik weet heeft Apple geen enkele fabriek in Azie....
is nog niet released...pas vanaf 11 nov of zo...
Er zijn idd heel veel tablets.....op papier. Want kopen kan je ze nog niet (uitgezonderd chinese fabrikanten). Het enige verschil met de archos 101 is het scherm (capacitief). Zelfs de processor is hetzelfde. Dan ga ik toch liever voor de archos omdat 2.2 zsm firmware vrijkomt
Kijk eens op www.ipadwannabes.com en verbaas jezelf over de diarree aan tablets die op de markt komen. Kiezen wordt erg lastig.
Persoonlijk denk ik dat bij die dingen de interface een heel grote rol speelt, veel meer dan bij een klassieke PC. En dan denk ik dat Creative een van de meer te duchten concurrenten is van Apple. Alle wannatablets die puur op hardware focussen, hebben bij voorbaat verloren.
Doe mij die witte maar, maar dan in het zwart :P

Wat ik mis is of het een capacitief scherm of resistief scherm is, niet geheel onbelangrijk ;)

Verder ziet het er vrij netjes uit, nu maar de hands-on reviews afwachten!

edit:
Prijs tussen de 7 inch tablet en MP3 speler met 3.2inch scheelt maar ~50 euro, hoewel ik snap dat het niet echt vergelijkbare producten zijn vind ik dat toch een erg rare prijsgeving!

edit2:
Misplaced your stylus? Fret not. Keep a spare stylus for your Creative ZiiO. This way, you can be sure that you will enjoy optimal touch screen interaction all the time. Each pack comes with three styluses.
Resistief kan ik aannemen dus (wat een paar andere al bevestigen hier)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 november 2010 08:49]

Als ik de press release lees dan kom ik tegen dat er 3 stylus bijgeleverd zijn... Helaas doet dat resistief vermoeden... :(
Yess eindelijk één met een deftig scherm. :D :D

Sorry ik doe niet mee met die vette vingers hype, vind die schermen ronduit smerig.
:) Wat dacht je van een zeer gevoelig capacitief scherm met stylus, dat zouden ze moeten doen, niet een vrij ongevoelig en, in verhouding, onnauwkeurig resistief scherm.
Dat vond ik ook, maar toen heeft iemand mij eens uitgelegd dat iets kleiner ontwerpen duurder is dan iets groots, omdat die kleine minder ruimte heeft om af te koelen en alles in die kleine ruimte precies moet passen, dus is het produceerproces ook wat ingewikkelder.

Die grote hoeven ze dan niet zoveel moeite voor te doen dan enkel wordt het scherm en behuizing wat duurder ;) . Het is toch geen x86 maar ARM dus kan gewoon passief gekoeld worden :P .
Hoe worden dit goede concurrenten voor de Archos tablets?

De Archos 101 bijvoorbeeld:
Ook 10,1 inch, wel 16,8m kleuren
Draait Android 2.2 ipv 2.1
Scherm is wél capacitief in tegenstelling tot het resistieve scherm van de Creative (hoewel dit door een aantal bronnen ook wordt tegengeschreven)

Nee, dan ga ik wel voor de Archos. Voor de prijs hoef ik het niet echt te laten :)
Ik heb media spelers van zowel Creative als Archos gehad en moet eerlijk zeggen dat ik liever voor Creative ga dan voor Archos.

Ik heb de Archos 605Wifi 160Gb gehad. Op specs een geweldige apparaat, maar met service scoort Archos niet hoog bij mij. Mijn Archos was binnen de garantieperiode kapot gegaan. Heb dus contact opgenomen met Archos en zij hebben ervoor gezorgd dat TNT het pakket kwam ophalen. Ik heb nog met de postbezorger (ophaler in dit geval :P) de inhoud gecontroleerd en hebben we beide geconstateerd dat alles in orde is. Na een maand niets gehoord te hebben heb ik contact opgenomen en krijg ik te horen dat ik de volle pond moet betalen omdat het apparaat mankementen toont doordat ik ervoor heb gezocht dat er een scheur erin is onstaan, dit is onmogelijk omdat het apparaat in orde was toen ik het afgaf. Maar omdat ik dit pas een maand later te horen heb gekregen kon ik het ook niet meer verhalen bij TNT omdat het procedure voor schadevergoeding binnen twee weken gestart dient te worden.
Hierdoor heb ik dus ook maanden een discussie met Archos gehad omdat ik weiger 170 euro te betalen voor iets waar ik niet verantwoordelijk voor ben.

En daarbij nog de accesoires van 605 die nooit uitgekomen zijn waaronder de FM-Tuner. Firmware bugs werden zelden opgelost, tenzij het om een bug (de PDF bug bijvoorbeeld)ging waarbij je andere software erop kon draaien.

Je moest ook extra software kopen om alle functies te gebruiken, zoals de webbrowser. Hierdoor steeg het totaalprijs met circa 50 euro. En de h.264 plugin (decoder) is zover ik weet nooit uitgekomen in de EU en US, alleen in Japan (of Azie)


Met Creative is het anders verlopen. Ik heb een van de eerste MP3 spelers van Creative gehad, toen met een whopping capaciteit van 128mb. Dat product werkte uitstekend totdat het na 16 maanden kapot ging. Na contact met Creative opgenomen te hebben heb ik mijn aankoopbedrag terug gekregen waarmee ik mijn DVD-brander heb gekocht die ik tot op de dag van vandaag gebruik. :)
Ook heb ik van Creative twee Creative Zen Vision:M's gehad en een MuVo die alle uitstekend functioneerde, deze heb ik alle afgedragen aan familieleden omdat ik genoeg heb aan mijn HD2.

[Reactie gewijzigd door PBX_g33k op 3 november 2010 09:48]

Hoewel offtopic: in dit geval is archos ook vrijwel niet aansprakelijk te stellen en staan ze volledig in hun recht. Aangetekend / verzekerd versturen was in dit geval een optie geweest die je van jou kant had kunnen nemen. Daarbij blijft TNT in dit geval schijnbaar schuldig, niet Archos. :)
Dat kan zo zijn, maar dan vind ik het nog wel belachelijk dat ik niet te horen krijg, en ook geen factuur krijg opgestuurd van Archos. Ik heb zelf contact moeten opnemen om de RMA-status op te vragen.
Als ik direct een factuur gekregen zou hebben van hen had ik nog binnen de termijn van TNT een schadeclaim kunnen indienen.
Ik begreep alleen dat het resistieve schermen waren.
Iets wat voor de Aziatische markt helemaal niet zo ongewoon is, ze hebben in die regio een voorkeur voor resistieve schermen. Dat heeft te maken met tekst invoer, hoe redelijk IME's ook zijn, handwriting doen ze daar gewoon liever.
Logisch dat ze liever handwriting hebben als je schrift in characters is :-)
Vietnam, Thailand, Indonesie, Tibet en nog een paar landen ehbben gewoon een Alfabet hoor, misschien niet het onze zoals Thailand en Tibet, maar het blijven letters en geen
Op zich zelf is een tablet en een mediaspeler met android best wel een goed idee, alleen vraag ik me af waarom dan een resistief scherm? ik begrijp niet waar ze dan niet zulk soort dingen er gelijk in verwerken om daar dan een capacitief scherm aan toe te voegen.
Anders sta je in de winter buiten met een knakworst in je poten, en dat ziet er belachelijk uit.
Blijft leuk, temeer omdat het een echt probleem is zonder fatsoenlijke oplossing.
Het zijn helaas resistieve schermen.
Ik heb het idee dat niet gespecialiseerde bedrijven, hier in de vorm Creative als nog niet erg ervaren software maker, grote moeite hebben om met de ontwikkelingen op software (Android) mee te gaan. Blijkbaar zijn de ontwikkeltijden heel lang en werken ze al lang aan de ontwikkeling om hun eigen platform in Android te brijen. Dan is daar ineens Android 2.2 en laten ze dat lopen om het product toch maar snel in de markt te zetten. Een teken dat ze niet snel kunnen schakelen en dan heb ik ook weinig vertrouwen in komende updates en dan bedoel ik niet alleen Froyo maar ook bijvoorbeeld de updates om kleine bugs eruit te halen. Hoe goed is een bedrijf als Creative in staat om ziets te tackelen als ze hier al dit laten zien?
Ze hebben op zich behoorlijk wat ervaring met software hoor, kijk maar naar de soundblaster lijn bv..
Mja, mja. Misschien hebben ze wel ervaring, maar hun software blijft ondermaats. Ze zullen vast wel enkele redelijke producten hebben, maar over het algemeen zijn hun drivers bijzonder slecht geschreven, laat staan hun andere applicaties. Best jammer, omdat hun hardware namelijk wél goed is!
Ik heb al hier en daar vernomen van bloggers, die bij de introductie van dit product aanwezig waren, dat een update naar Android 2.2 binnen afzienbare tijd wordt uitgebracht. Dus dat is niet echt een dealbreaker meer voor mij.

Verder vind ik het op papier echt prachtige tablets voor hun prijs, alleen het resistieve scherm is een minpunt voor ons westerlingen. Maar ik heb ook weer van een doorgaans goed geïnformeerd iemand op epizenter.net vernomen dat er in december wellicht een versie met capacitief scherm en wimax komt.
De 7 inch ZiiO heeft mij interesse opgewekt. Mij kan het echt niet boeien of het scherm Resistive of Capacitive is. Ik heb een iPhone maar merk dat ik eigenlijk niet echt gebruik maak van de multitouch mogelijkheden. Als ik wil inzoomen dan doe ik 9 van de 10 keer een dubbele tap.

Ik wil een klein apparaatje waarmee ik foto's op kan tonen op vakantie en/of feestjes. De 7 inch ZiiO lijkt mij perfect en niet duur. Ik hoop dat het snel naar europa komt.
Resistief/capacitief heeft niet zo zeer met multitouch te maken.

Ik kende alleen capacitief (HTC Desire) en moest toen iets doen op een Nokia met resistief scherm. Echt verschrikkelijk zo hard als je moet duwen! Vind het echt niet lekker werken. Voor een tablet zou dit echt een no-go zijn.
Volgens deze pagina:

http://www.allaboutsymbia...oth_opponents_can_win.php

Is multitouch normaal gesproken niet mogelijk op een Resistive scherm. Daarom dacht ik gelijk aan multitouch.

Ik denk dat ik een paar reviews ga afwachten voor de zekerheid :)

[Reactie gewijzigd door magnifor op 3 november 2010 12:34]

als je voor 7inch wilt gaan en resistief maakt je niks uit, dan zou ik kijken naar een Nationite MIDnite/Wits A81-E
perfecte dingetjes en liggen zo rond de 150 euro inclusief verzend ;)
En weet je ook waar ik dat ding kan bestellen in Nederland? Het is weer chinese spul waar ik geen voorstander van ben omdat de support vaak slecht is en moet bestellen van sites zoals dealextreme.