Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Het in Nederland gevestigde Ambiance Technology is van plan om een tablet uit te brengen die op Windows 7 draait. Het apparaat wordt in Nederland in de tweede helft van oktober uitgebracht en krijgt een adviesprijs van 599 euro.

Volgens Ambiance Technology-directeur Eric Schouten kiest zijn bedrijf voor Windows 7 vanwege de compatibiliteit met software die op de pc kan worden gedraaid. Verder beschikt het apparaat, dat de naam AT-tablet zal dragen, over een harde schijf met 160GB opslaggeheugen en is er ondersteuning voor umts/hsdpa-verbindingen. In de tablet draait een Atom N450-processor van Intel, die zijn werk op 1,66GHz doet. Andere tablets, zoals de weTab en de ExoPC, maken ook gebruik van deze processor. Verder is er 2GB ddr2-ram aanwezig.

Het multitouch-scherm heeft een diagonaal van 10" met een resolutie van 1024x600 pixels. Verder is er een 1,3-megapixelcamera aanwezig, die als webcam kan worden gebruikt, en heeft het apparaat twee usb-poorten, een ethernet-aansluiting, cardreader, 802.11b/g-wifi, bluetooth en een mini-vga-aansluiting.

Ambiance Technology gaat zijn Windows 7-tablet verkopen via The Phone House en diverse onlinewinkels. Het apparaat is inmiddels al verschenen op de website van de fabrikant. Ook zullen er bij de release van de tablet verscheidene accessoires te koop zijn, waaronder hoesjes en een extern oprolbaar toetsenbord.

Ambiance Technology tablet
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Komen we nooit van die armzalige 1024x600 resolutie af?
Wanneer begrijpen ze eens dat helemaal niemand op zo'n achterhaalde resolutie zit te wachten?
Voor mijn werk heb ik een laptop met 15" scherm, en daarop proberen ze een Full HD resolutie te tonen.

Dat is leuk voor films, maar ik kijk nooit films op mijn werklaptop.

Om op te werken vind ik die hoge resolutie voor een 15" scherm te hoog. Omdat WinXP (wat erop staat) niet resolutie-onafhankelijk is, levert dat hele kleine lettertjes op. Een andere resolutie kiezen is geen optie, want dat ziet er niet uit.

Bij iOS, Android en WP7, die wel resolutie-onafhankelijk zijn, heeft een hogere resolutie niet het nadeel dat het niet leesbaar is. Maar daar zijn er andere zaken die belangrijk zijn: kosten, beschikbaarheid, kwaliteit, energieverbruik, grafische processor en het verbruik daarvan, ...

Ik denk dat de 1024x600 een compromis is.

Het probleem van dit apparaat is dat het een PC zonder toetsenbord is, terwijl Win7 niet goed kan werken zonder muis en toetsenbord. Het is geen tablet!

Een tablet is meteen gebruiksklaar, het hoeft geen PC(of Mac) te vervangen, het is een aanvulling (zoals edklavertje terecht opmerkt). Een tablet draait op iOS, WP7, Android of WebOS, een mobiel OS, instant on, kan veel met beperkte resources, en is ontworpen om energiezuinig te zijn.

Dus ik heb liever een iPad met een 1024x600 resolutie, dan een Ambiance PC zonder toetsenbord en muis met een Full HD scherm.

Edit: tikfout.

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 26 september 2010 11:31]

nou wij hebben dell laptops van 15 inch met 1920*1200 schermen. heerlijk
Dan hebben jullie waarschijnlijk dezelfde laptops als wij!

Ik heb goede ogen, heb geen leesbril nodig, de schermen zijn in principe goed, maar mails in Outlook met een 9-punts font lezen niet comfortabel. Ik kan het lezen, dat is het probleem niet, maar een lagere resolutie zou veel prettiger zijn geweest.

En geen van mijn collega's vindt het prettig. De meesten hebben de resolutie verlaagd (wat er niet uit ziet) of hebben er een extern scherm aan gehangen.
Het is al duidelijk wat de meest voorkomende reacties worden:
Hij is te duur, een high end smartphone kost hetzelfde en kan minder.
Windows 7 is niet fijn voor een tablet/touchscreens, Windows 7 werkt prima met touchscreens, er zijn al genoeg andriod tablets dus er is best plaats in de markt voor een windows 7 tablet.
Hij lijkt op een Apple product, of het zo is of niet, dat is gewoon totaal niet meer boeiend..

Lijkt me persoonlijk een mooi product.

[Reactie gewijzigd door Underdog0 op 25 september 2010 12:36]

Het hele punt is - windows op een "tablet-pc" is al eerder geprobeerd, kan je je herinneren wat voor succes dit was ? Precies, geen.

Dit zal net zo goed weer geen succes zijn - de irritatie en frustatie begint al bij het booten van het OS. Hier zit dan ook nog een disk in, daar gaat ie niet sneller van worden, plus meer batterij verbruik. Specs zijn allemaal leuk, maar als je OS niet daarvoor geoptimaliseerd is, dan blijft het behelpen.
Er zijn een hoop redenen waarom tablet PCs niet veel marktaandeel gehaald hebben. De belangrijkste was echter gewoon de prijs. Deze tablets zijn ongeveer een derde van de prijs die je voor een goede tabletPC betaalde. Dan heb je misschien niet de precisie van een drukgevoelige digitiser en een redelijk slome Atom (of bij de iPad en Android modellen ARM) processor. Maar om een beetje op de bank te zitten browsen is dat goed genoeg.

Tablets zijn echter geen volwaardige vervanging van PCs waar tabletPCs dat in feite wel zijn. Mensen die verwachten Photoshop op een Windows 7 Tablet te kunnen draaien zullen merken dat de interface van Photoshop niet echt optimaal is voor bediening met je handen. Met de pen van een tabletPC gaat het dan weer prima. De basisfuncties (en Android en de iPad bieden niets meer dan basisfuncties) zijn goed te doen terwijl het heel eenvoudig is een widget voor Windows 7 te bouwen die goed met de handen te bedienen is.

Oftewel, je claims gaan volledig aan het feit voorbij dat de Tablet zoals die nu gedefinieerd is door de iPad een totaal ander product is dan de TabletPC met een ander prijskaartje en een andere doelgroep. Ook vergeet je dat fabrikanten hard aan het werk zijn om goede interfaces op de tablets te zetten. Engadget had recent weer een test van een Frans pre-productie model waar men vrij positief over was. Vooral de interface vond men prettig werken. ;)
Een van de redenen dat het volgens mij geen succes zal zijn is juist dat het bestaande applicaties draait.
Deze zijn helemaal niet ingericht om op deze manier vriendelijk bediend te worden en zullen de frustraties alleen maar vergroten. Er komen dan een paar applicaties die zijn aangepast en een paar meer, maar ondertussen heb je willekeur. De ene applicatie die je wil gebruiken is aangepast en werkt ok, de ander is niet aangepast maar er is te weinig markt om een aangepaste variant door een concurrent op de markt te brengen...

Het is daarom dat ipad en tablets gebaseerd op touchscreen georiŽnteerde operating systems het beter gaan doen. Er is een nieuwe markt, dat maakt het interessant voor nieuwe ontwikkelaars en alles wat erop te krijgen is is primair gericht op touch bediening. Dat maakt de ervaring weer prettiger.
Ik vind de ipad op het moment aan de ene kant beperkt, maar aan de andere kant is het een verlichting om er mee te spelen. Dat is niet omdat het zo mooi of zo apple is, als het android was had ik er net zo'n ervaring mee gehad, dat is omdat alle applicaties gericht zijn op de nieuwe maar ook soms beperktere mogelijkheden van input en bediening.

(edit - wat humbug dus ook zei)

[Reactie gewijzigd door cibrhusk op 27 september 2010 11:05]

Ik heb liever een tablet die alles kan maar miscchien wat lastiger in gebruik is dan een tablet die supper handig werkt maar niets op draait van wat ik nodig heb.
Kortom bediening is belangrijk maar functionaliteit nog meer.
Heb je helemaal gelijk in, maar feit wil dat er nu al nauwelijks iets te missen is op mijn android telefoon (encrypted drives mis ik nog). Ik kan me niet voorstellen dat er echt veel mist op iphone of ipad.
Mijn punt is dus dat die markt zich ontzettend snel ontwikkeld, enige wat het vraagt is dat je opnieuw onderzoek doet: Welke app doet wat ik wil - en daarbij hoort de vraag wat wil ik en als ik het niet vind hoe kan ik het nog meer oplossen, waarmee je vervolgens toch wel weer bij een geschikte app terecht komt.

Uiteindelijk is die markt zo groot dat je minder hoeft na te denken over je oplossingen en gewoon kiest naar wat je verwacht had te vinden. Maar dat neemt niet weg dat er echt nauwelijks onmogelijkheden zijn, en dat zo snel al (in vergelijking met windows dan).

edit: voor alle zekerheid wil ik even benadrukken dat ik de tablets zie als apparaten die je met een ander doel gebruikt dan je pc. Om een brief te tikken wil je toch echt allerlei randapparatuur die de tablet meer op een pc doet lijken maar wat het de komende jaren echt niet zal zijn.
Voor mij is de tablet echt een ding dat je nieuwe mogelijkheden geeft. Je kunt er daarnaast ook allerhande tools en software opzetten die bestaande functie geven en die je overal kunt gebruiken, maar met een laptop/pc gaan de meeste bestaande dingen toch echt handiger imho.

[Reactie gewijzigd door cibrhusk op 29 september 2010 16:58]

Uhhm, volgens mij is batterijduur gerelateerd an de ruimte die je in je apparaat hebt om accu's te plaatsen.. Als je kijkt naar alle "platte" apparaten is de baterijduur vele malen korter dan van een "koelkast".
Ik heb een iphone gehad die ik vanwege mijn werk veel gebruikte om te mailen en moest hem 2 x per dag aan de lader hangen.
Ik heb nu een BlackBerry en die hoeft nog maar 1 x per 2 dagen aan het infuus.

Het is de laatste tijd mode om vorm boven functionaliteit te kiezen. Op zich niets mis mee, maar ga dan niet zeuren over tegenvallende prestaties. Als je een lange batterijduur wil, neem dan een Dell met een 9 cells accu.. niet de mooiste maar wel een lange adem.
een iPad gaat 12 uur mee en staat 30 dagen standby op dezelfde lading, weet niet of je het door hebt ?
Dat was WinXP dus dat is geen relevant argument meer.
Toch zou ik, voor mijn werk gezien, er toch wat 3D-software op willen draaien.
En jawel... dat is er alleen voor Windows.
En omdat Android ook geen afzet-markt is (veel te weinig)... is Windows toch wel handig.

En de aansluitmogelijkheden maken deze tablet eigenlijk tot een notebook. Of kan je op je telefoon ook al een beamer aansluiten?
nogmaals: tuurlijk.

met je vingertje je 3d software bedienen, als dit je ontgaat, dan ontgaat je ook het doel van een tablet - of anders gezegd: waarom de ipad een succes is, en deze het nooit word. Het serveert namelijk niet hetzelfde doel en achterliggende gedachten. Een tablet met windows gedachte is: we proberen mee te liften op het succes van de ipad, want daar schijnt het ook mee te lukken, dus met dit ook: fout.

instant-on, instant "aan het werk", hoe sneller, hoe gelikter: hoe fijner een apparaat werkt. Als jij je kan vinden in de tekortkomingen van windows7 binnen een tablet-concept, dan moet je het vooral kopen en hopen + wachten tot je 3d appje half werkt.
Een tablet met windows gedachte is: we proberen mee te liften op het succes van de ipad, want daar schijnt het ook mee te lukken, dus met dit ook: fout.
Ochochoch, Apple doet iets wat Microsoft al bijna 20 jaar doet en plots is Win7 op een tablet "iPad is succesvol dus willen wij het ook"?

20 jaar geleden verkocht ik al Tablet PCs met DOS en Win3.11 er op. Die dingen waren niet aan te slepen. Microsoft is al die jaren blijven ontwikkelen met tablets in gedachten. Dat heeft in het geheel niets met Apple te maken.

De iPad is een "instant gratification", "casual" apparaat. Hij is succesvol omdat je hem even kunt aanzetten en heel even snel iets leuks kunt doen. Hij is totaal ongeschikt voor professioneel gebruik aangezien je alleen legacy applicaties kunt draaien en niets wat op een "normale pc" ook draait.
Een Windows tablet is veel meer gemaakt voor professioneel gebruik. Je kunt er alles op draaien wat je op een normale pc ook draait en daarnaast kun je hem nog handzaam draagbaar gebruiken.

De doelgroep is compleet verschillend. Een iPad is leuk voor thuis, een Win7 tablet is nuttig voor op het werk. ga ze dus alsjeblieft niet vergelijken en ga al helemaal niet zeggen dat Microsoft probeert mee te liften op het succes van apple want daar is in de verste verte geen sprake van.
Daar ben ik het niet mee eens, "niet aan te slepen" gold waarschijnlk voor jouw winkel, maar in het algemeen waren al die tablets een flop, nooit zijn die zodanig populair geworden als de iPad nu is en met hele goede redenen... ook zoals nu werkt het gewoon niet net zo lekker en vragen mensen zich af waarom je dan niet gewoon een laptop neemt. Bovendien heeft een tablet op dit moment nog echt niet de kracht om al die rekenintensieve applicaties te draaien, dus dat hele 3D gebeuren hierboven is leuk een aardig, maar dan kan je je tablet gewoon aan de stekker leggen en loopt de boel gewoon traag. Je mist dan dus de applicatie voor een tablet, een ding als hierboven zie ik dan weer uitstekend werken als terminal oid, maar ja, dat kan ik op de iPad ook al en daar heb ik dus geen last van UI's die het "net niet" zijn op dit format. De iPad gebruik ik ook op het werk, ik draai er prachtige apps op waarmee ik mijn wetenschappelijke papers kan organiseren en lezen, remote kan inloggen op machines, etc.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 26 september 2010 11:51]

Maar kan je er SAP op draaien om op maatgewerkte software. Ik kan een ipad ook gebruiken op mijn werk om misschien te emailen surfen,.... maar kan er niet mee werken.
De iPad kan je wel op een beamer aansluiten. Neem aan de Galaxy Tab ook wel.
En ook op de iPhone
Ben ik met je eens. Ik heb zelf een tablet notebook en windows 7 is prima om samen met een pennetje te bedienen maar alleen met de vingers zie ik niet zitten...
Tsja, wat wil je, als je de vorige tablet met Windows 7 hier in het filmpje hebt gezien kon ik dat niet bepaald denderend noemen. Windows 7 kan met een touchscreen omgaan idd en daarmee is dan ook alles gezegd.
en dat kon windows xp embedded ook. dus tja :')
windows 95 ook ... in het ziekenhuis draaien ze al jaren op touchscreens.. unlike die van windows 7 werkt dat perfect.
te duur? een ipad is duurder en kan veel minder. dit ding heeft meer functionaliteit, betere specs en een "vrijer" OS erop. zodra ik zou weten waarom ik 600 euro uit zou geven voor een aparaat waar ik het nut niet van inzie zou ik hem wel kopen...
@ Underdog0,
Mooie samenvatting vooraf de reacties :+

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 25 september 2010 14:32]

niets zo veranderlijk als een mens...
Klopt helemaal je samenvatting. Misschien komt het omdat al die kritiekpunten ook wel min of meer terecht zijn...
Ik had al dezelfde gedachte al Underdog0 en ook deze keer komt het weer uit.
Het scheelt me weer een hoop reacties lezen.
Wat ik niet zo goed snap is het hele marketings plan erachter. Hoeveel verwachten ze er in nederland/europa te gaan verkopen? 10.000? 1000 of 10? Zolang er Windows 7 op draait, met een interface dat niet speciaal voor een tablet is gemaakt, is het kansloos. Het gebruik kan geen reclame zijn voor zo'n tablet.

Of is zo'n serie voornamelijk bedoeld voor een productie omgeving (bijvoorbeeld ziekenhuis om epd in te zien). En is de consumenten markt gewoon iets leuks om aandacht op je product te vestigen.

Het werkt allemaal wel, maar als je even zoekt op windows 7 met touchscreen bediening op youtube zul je er geen een vinden waarbij de gebruiksvriendelijkheid, de snelheid, en de gebruikservaring op iPad niveau is.

Android moet zich nog gaan bewijzen en dat gaat vast gebeuren. Op Notion Ink weblog vandaag een bericht dat 9 oktober de eerste test-producten uit de fabriek komen.. Joepie!
Zolang er Windows 7 op draait, met een interface dat niet speciaal voor een tablet is gemaakt
Uh, W7 *heeft* een speciaal voor een tablet gemaakte interface.
[...]

Uh, W7 *heeft* een speciaal voor een tablet gemaakte interface.
Incorrect. Windows 7 ondersteunt touch-screens en daar houdt het dus ook bij op. De interface is niet speciaal voor tablets gemaakt, die van OS X ook niet, terwijl deze ook multi-touch ondersteunt. Daarom heeft Apple iOS gemaakt. Zou Microsoft ook moeten doen, het maken van een OS speciaal voor tablets, ze hebben er genoeg capaciteit en geld voor, kennelijk niet de visie en kennis.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Windows 7 is in de basis een prima besturingssysteem. Met meer dan voldoende ondersteuning qua multitouch. Waarom heeft Microsoft het dan nog nooit doorgehad dat een andere GUI voldoende kan zijn? Geld heben ze zat, tijd was er meer dan genoeg (Android komt pas aan het eind van het jaar in volle actie) en de kennis moet toch ook wel aanwezig zijn? Windows Phone 7 is toch echt een frisse benadering tov iOS en Android...

Of ligt dat probleem wat dieper? Ik meen dan Microsoft haar uiterlijk in een verworven is met het besturingssysteem an-sich. Niet zoals bij Linux. Daar heb je een kernel en kwak er een andere GUI over heeft (Gnome, KDE, Xfce) dan kun je het makkelijker voor netbooks of tablets aanpassen.

Maar waarom Microsoft nog steeds vasthoud aan het windows 7 uiterlijk met desktop is mij een compleet raadsel. Ach waar kennen we dat ook alweer van... mmm Owhja. Windows mobile 5.x en verder... (tot windows phone 7) Waarom is HTC groot geworden? Puur omdat Sense op een wm toestel wel redelijk werkt. In tegenstelling tot de standaard wm interface. We zijn nu een jaar of wat verder en microsoft komt eindelijk met een verbeterde gebruiks interface voor phones. Zullen we hetzel;fde zien op tablets als bij de phones? Zo ja: dan moeten we nog een jaar of 2 wachten voordat de eerste goed werkende windows versie op de tablet hebben...

of.... Presenteert Microsoft voor de kerstdagen nog een eigen tablet? Met een speciale versie van Windows phone tablet 7? Zou echt een mega verrassing zijn...
Ik denk niet dat ze bij Microsoft geen scheiding hebben tussen de GUI en Kernel, GUI scheiden van andere code (o.a via MVC princiepe) is een basis methode die elke programmeur moet kunnen toepassen.

Maar ook al zou Windows zelf een speciale GUI maken, dan zit je nog met alle applicaties van alle externe ontwikkelaars die nog de oude GUI gebruiken. En je brengt meer tijd door in een applicatie dan in 'de windows omgeving'.
Microsoft heeft wel degelijk een formele scheiding tussen kernel, gui, device drivers en userspace. De desktop manager is al sinds windows NT een apart process.
Om performanceredenene heeft men echter lange tijd de GUI in kernel space gedraaid maar bij windows 7 is de desktop manager gewoon een process in userspace. Het is bijvoorbeeld al jaren mogelijk om een headless windows systeem op te zetten.

Het is nogal grappig dat je Linux als goed voorbeeld aan haalt. Als er 1 OS is met een slecht design is het Linux. Monolitische kernel (kuch) Niet heel raar aangezien het een uit de hand gelopen hobby project is en het lijkt de populariteit niet te deren maar toch.

Microsoft maakt een GUI voor het gebruik wat zij tijdens de ontwikkeling verwachtte. Fabrikanten (en tweakers) kunnen die GUI vervangen en naar hartelust aanpassen voor andere doelen. Lijkt me gewoon logisch. Misschien had Microsoft iets meer over touchscreens mogen nadenken bij de ontwikkeling van Windows 7 maar men heeft de basis ondersteuning ingebouwd. Nu is het aan fabrikanten om daar wat mee te doen. Precies hetzelfde verhaal als bij Android met bijvoorbeeld Sense. De basis GUI van Android 2.x is nu ook niet iets om opgewonden over te raken
Alle Tweakers nerds zijn weer geweldig aan het ouwehoeren over specs en dergelijke.

Maar weinigen lijken te beseffen dat het daar totaal niet om gaat.

Het gaat om usability.

Het gaat niet eens om de hardware, maar om de software. En de software is brak van dit apparaat. Het betreft namelijk niet een specifiek voor touch en kleine displays ontworpen UI. Dat is voor windows 7 iets wat 'er ook nog is ingeplakt'.

Wat de hardware betreft: een fucking LAN poort. Een fucking harde schijf. Zijn ze gek geworden? Zie jij jezelf al een UTP kabel in je tablet steken? Alsof je zo'n bal en ketting aan je tablet koppelt.

Dit wordt een totale flop en al dit soort fantasieloze rommel dat alleen maar op de markt wordt gedumpt als een paniek reactie op de iPad gaat het niet redden.

[Reactie gewijzigd door Q op 25 september 2010 15:21]

Wat de hardware betreft: een fucking LAN poort. Een fucking harde schijf. Zijn ze gek geworden? Zie jij jezelf al een UTP kabel in je tablet steken? Alsof je zo'n bal en ketting aan je tablet koppelt.
misschien jij niet, maar ik zit juist wel te wachten op een leuke tablet met USB-poorten en een ethernetpoort... juist vanwege de mobiliteit en flexibiliteit.
Natuurlijk heb ik dat ding op wireless en/of 3G draaien, maar omdat ik een veelzijdige tablet wil kan ik die tablet ook goed op m'n werk gebruiken en dus waar en wanneer nodig even een UTP-kabel testen op connectiviteit (o.a. offie gepatched is of niet etc.).

Ik zit dus juist NIET te wachten op een dichte case met alleen maar wireless/3G. Ik wil JUIST meerdere poorten zodat ik er alle kanten mee op kan op welke manier en op welk moment dan ook maar.

Ik ben dus zeer benieuwd of dit ding daadwerkelijk uit komt en enigszins fatsoenlijk is.
En ondanks het feit dat ik zeer positief ben over android, vind ik het gemak van windows op een tablet toch ook wel weer fijntjes... zeker voor netwerktools etc.

Ik ben dus zeer benieuwd, maar natuurlijk even afwachten wat het uiteindelijk gaat worden :)

(edit: naast dat is android ook niet per definitie ontworpen voor 10-inch tablets. Het mag dan touch zijn, maar het is niet ontworpen voor tablet. Versies van Windows draaien al 10 jaar op bedrijfstablets, en ik heb varianten gezien die zeer goed werkbaar zijn. Persoonlijk vind ik Windows op een tablet dus best kunnen. Werkt prima.)

[Reactie gewijzigd door yngwulf op 25 september 2010 15:47]

Gewone niet-nerd mensen denken niet eens na of ze een UTP poort willen op hun tablet. Of USB.

Het is gewoon irrelevant. Je hebt het niet nodig. Voor Internet heb je 3G of wifi. En andere relevante apparatuur gaat met bluetooth.

Tablet = wireless. Punt uit. Geen wireless = onbruikbaar waardeloos product.

BTW: dat Windows op een tablet bruikbaar is en prima werkt wordt tegengesproken door de praktijk waarin het nooit ever serieus voet aan de grond heeft gekregen, behalve onder een populatie nerds.

Voor normale mensen is windows op een tablet de afgelopen 10 jaar onbruikbaar gebleken. Waar zijn de windows tablets dan?
die dingen worden volop gebruikt in het bedrijfsleven door buitendienstmedewerkers, magazijnmedewerkers, heftruckchauffeurs (ook in magazijnen en buitendiensttaken).
Je hebt het dan over de (extremely) rugged tablets. Daar zijn de Windows tablets :-)
Compleet andere tak van sport dan consumententablets uiteraard, want voor een goede fatsoenlijke tablet in dat segment betaal je 1500-2000+ euro. Niet echt iets voor de standaard consument inderdaad. Maar Windows tablets zijn er wel degelijk. of het nou hybrids zijn of slates, ze zijn er in allerlei soorten en maten. Van Windows Mobile/Tablet Edition tot Windows 7.

Waarom is voor normale mensen windows op een tablet onbruikbaar gebleven? Ik brainstorm even:
- te duur (werden alleen gemaakt voor bedrijfsmatig gebruik)
- muizen gaat voor veel mensen veel sneller
- mensen weten er het bestaan eigenlijk niet van en wat men niet kent gebruik men ook niet (het wordt niet van de daken geschreeuwd en opgedrongen in reclames)
- etc. geen idee eigenlijk.

Feit is dat tablets nooit echt toepasbaar werden gezien voor de consumentenmarkt. En waarom zou een fabrikant een tablet maken die betaalbaar was voor de gewone consument? Er is nooit vraag naar geweest en blijkbaar wilde geen enkele fabrikant zijn vingers eraan branden. Die markt is dus nooit echt aangeboord. Tot Apple met de iPad kwam dus. Vanaf dat moment kent iedereen het bestaan van tablets (terwijl die er al 10 jaar waren in andere takken van sport).

(edit: als je ECHT niet weet waar ik het over heb en/of als het totaal nieuw voor je is, dan zou ik zeggen: google eens op trefwoorden 'rugged tablet' en kijk bij afbeeldingen :))

[Reactie gewijzigd door yngwulf op 25 september 2010 16:12]

Je bevestigd precies dat alleen een nice doelgroep wel met "tablets" werkt met Windows er op. Die dingen zijn minder kut dan een reguliere laptop gezien het werk dat mensen er mee doen.

De enorme verkoop van de iPad toont aan dat mensen wel een tablet willen, maar dan eentje die ook bruikbaar is voor normale mensen, zodat je niet met zo'n dom nerd-stokje moet gaan kloten.

Het sleutelwoord is een touch-interface. Dat was de revolutie voor de mobiele telefoon en dat wordt nu de revolutie voor de tablet.

De iPad verslaat al die oude tabletachtige apparaten voor de nice doelgroepen met gemak op het gebied van bruikbaarheid en efficiŽntie, mits de software beschikbaar zou zijn.

Tablets bestaan al 10 jaar. Maar het waren onbruikbare irrelevante apparaten met een uitermate slechte user-interface. Daar draait het om.

[Reactie gewijzigd door Q op 25 september 2010 18:10]

de iPad is een groot glinsterend schermpje met gigantische knoppen erop zodat je met je vingers niet naast KAN drukken :-)
overigens zijn er ook oude tablets waar je ook niet perse een stylus nodig had.

maar ik ben het met je eens als je bedoelt dat Windows initieel nooit is ontworpen voor touch.

daarom hoop ik op een grote doorbraak van Android richting tablets (en dan niet van die groot uitgevallen smartphone formaten, maar gewoon fatsoenlijk 9 a 10 inch)
De touch-interface van apple is idd brilliant voor surfen , mailen enz. Maar is het overal even handig voor? Stel nu voor dat een ipad ook echte software zou kunnen draaien . Zou de touch- interface dan nog altijd even handig zijn voor elk programma?.
Een HDD is een slechte keuze als je iets LANG op een accu wilt laten werken.
Gewoon 32GB geheugen erin en de rest doe je maar met een SD card ofzo.
HDD vreet spanning en je blijft bewegende delen houden die stuk kunnen gaan.

Wel een leuk concept.
de HDD kan dan weer wel vervangen worden door een SSD drive (lang leve modulaire PC opbouw). Daarnaast hangt het verbruik van een HDD vooral af van hoeveel er gelezen/geschreven moet worden. Met een beetje goede caching in het RAM kan dat beperkt worden.
Leuk idee van je, maar tis contra productief om zelf een apparaat te moeten gaan modden na aanschaf, vooral omdat dat de prijs enorm opdrijft. Dan is een ipad interessanter.

Ja, de lada is goedkoper, maar als je er een raketmotor inbouwd issie beter dan de duurdere bmw :')
Hehe, eindelijk weer een windows 7 tablet voor een normale prijs, maar hoopte eigenlijk dat er 1 zou komen met een normale intel/amd processor en 2GB RAM...
Een normale prijs? Er zijn netbooks met dezelfde specs die de helft kosten. Dan heb je wel geen 3g maar een complete connectivity chip met wifi, hsdpa etc kost een euro of 20 dus dat zal het verschil niet maken en een touchscreen kost opeens ook geen 300 euro meer.

Ik vraag me nog steeds af wat het nut is van een tablet. Een apple/android tablet kan in principe niks meer dan een smartphone. Goed bv internetten is praktischer omdat je scherm een stuk groter is maar aan de andere kant is zo'n tablet weer te groot om altijd en overal bij je te hebben.

Ook van een netbook ''wint'' een tablet niet want daarvoor is een tablet nou weer net niet praktisch genoeg want een echt toetsenbord is toch beter als je redelijk wat wil typen en dan hebben we het nog maar niet over de ergonomie.

Het enige wat ik me kan bedenken is in en rond huis als je ff snel wil internetten of facebook wil kijken etc als je op de bank zit. Dat is natuurlijk mooi en heel fijn als daar een markt voor is maar als ik dan de prijzen van tablet zie denk ik toch van: Ja, leuk maar niet voor 500+ euro. Al zo'n ding nou voor een euro of 200 te krijgen was dan zou ik nog zeggen OK, voor het beperkte gebruik is dat nog wel te doen maar bv 600 euro? Of zoals de geruchten zeggen 800 euro voor die samsung tablet? Nou nee bedankt.
Ook van een netbook ''wint'' een tablet niet want daarvoor is een tablet nou weer net niet praktisch genoeg want een echt toetsenbord is toch beter als je redelijk wat wil typen en dan hebben we het nog maar niet over de ergonomie.
mwah, dat is volgens mij geen erg sterk argument... een netbook zelf is ook helemaal niet zo geschikt voor echt veel intensief tiepwerk, en is zelf juist daarin absoluut ondergeschikt aan een normale laptop (en zeker 'vaste' statische 'bureau-omgeving met vaste desktop PC die bewust ingericht is voor ergonomie)..
enkel is een netbook populair bij mensen die veel onderweg zijn, het is lichter en in gebruik erg pakisch juist voor 'snel mobiel' gebruik (mails checken, berichtjes versturen, data invoeren, of informatie opzoeken en ook vaak 'lees-werk').

Op veel van juist die typische 'netbook'-gebruiksaspecten is een tablet vťťl praktischer, sneller, lichter en mobieler; en niet voor niks hakt de table sterk in op de verkoopcijfers van netbooks.
Ook ist de ergonomische kant van een tablet juist egenlijk veel optimaler, maar daarbij moet je juist inzien dat het 'gebruik' van een tablet duidelijk 'anders' is dan het gebruik van een laptop/desktop-PC, ook de zit- en gebruikshouding.
Een netbook is daarin eerder nog heel duidelijk een lichter/kleiner en onhandiger broertje van de laptop, maar de tablet een duidelijk 'eigen' lichte-mobiele gebruiksomgeving.
lange teksten typen gaat op beiden niet erg goed, is te onhandiger, maar beide zijn daarvoor eigenlijk ook niet geheel geschikt, maar ook niet voor gemaakt.... deze devices zijn echter allang veel meer dan enkel een 'typemachine'.

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 26 september 2010 11:47]

Wat is nut? De Ipad is net zo "nuttig" als dit apparaat, maar toch wezenloos populair.
Zoals je op het laatst aangeeft, het is makkelijk om ff snel wat te surfen, facebook checken en kijken of je neefje al nieuwe filmpjes op youtube heeft staan. Ik ben het met je eens dat mij dat geen 500+ euries waard is, maar kennelijk is het dat voor een hele hoop andere mensen wel.
Als je ziet wat diezelfde mensen dan neertellen, dan is een gewone computer ook duur voor wat hij is voor die mensen.
Heeft met energie gebruik en warmte ontwikkeling te maken . Met een "normale" processor zou je snel je accu leegtrekken. Een accu met meer cellen, betekend meer gewicht en een grotere maatvoering
Als er een 'normale' cpu in zou zitten haal je de accuduur niet meer, en schiet de prijs ook omhoog. In de concurrende tablets zitten veel zwakkere cpu's, en zijn ondanks dat (zeker de iPad) best een succes. Zit er wel iemand te wachten op een supersnelle-maar-dure-en-onzuinige tablet? Het beperkte succes van >$1000 thin-and-light laptops (incl de Macbook Air) lijkt aan te geven dat daar geen grote markt voor is. Voor trage/zuinige/goedkope apparaten van rond de $500 daarentegen...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 september 2010 12:57]

volgens deze flyer zit er 2 gig ram in! Lijkt me een erg leuk apparaat als de batt een beetje volhoud. http://www.ambiancetechnology.com/media/Flyer1.jpg

[Reactie gewijzigd door Frank Folsche op 25 september 2010 21:13]

Heel aardige specificaties en uitrusting. Ik vraag me wel af hoe lang die apparaat functioneert op 1 lading (gezien de 1,66 Ghz proc).

Maar wat een lompe bak zeg. Als je de foto's op de website van de fabrikant bekijkt, zie je dat er bijvoorbeeld een LAN connector op zit ( :? op een tablet?) en 2 fullsize USB poorten. Waarom zo lomp groot (mini usb kan toch ook prima). Ik zie achter ook een exhaust zitten...fan?

Apple kopieren hoeft natuurlijk niet (misschien zelfs bijvoorkeur wel niet), maar zo'n iPad daar krijg je wat casing en formaat betreft een heel goed tablet gevoel bij...
kijk dan ens naar de galaxy tab, nog dunner en maar half zo licht als die zware lompe ipad.
kijk dan ens naar de galaxy tab, nog dunner en maar half zo licht als die zware lompe ipad.
De Galaxy Tab is slechts 7 inch, de iPad is 9.7 inch, wat significant meer schermoppervlak geeft, maar de iPad heeft wel een langere accuduur dan de Tab...
Ik verwacht dat de 10 inch variant van de Tab straks even zwaar of zelfs zwaarder zal zijn als de iPad.
In de galaxy tab zit geen HD.
Als je een harddisk bedoeld dan is het altijd nog HDD (Hard disk drive)


En niet HD van High-definition

En niet pci-x voor pci express maar pci-e... en zo voort..

En geloof me een Harddisk drive wil je echt niet in zo`n tablet hebben. Aangezien als die wat op mooi formaat is ook makkelijk mee te nemen is en ook onder schokken onderhevig kan zijn als je hem in de auto gaat gebruiken bijv.. Flash is dan toch echt wat je wilt hebben.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 25 september 2010 13:37]

shockproof tot 20 G tijdens t draaien en 250 G tijdens niet gebruik.. en dat gaat dan over een harddisk van 1 Gb..
ter vergelijk : 250 Gb drives 30-40 G tijdens gebruik, 360 G in geparkeerde toestand.

niet om t even.. maar ik denk dat je i-pod/pad/pet danwel tabblad-pc het sneller begeeft.
Ach, mijn tabletPC heeft ook gewoon een harddisk. Zodra dat ding een grote schok merkt word die drive geparkeerd. Al drie jaar lang geen enkel probleem mee gehad. Dat ding is ondertussen al een paar keer de wereld rond geweest. Ook mijn iPod Classic en Mini doen het nog steeds goed.

Ja, een SSD is beter, maar het is niet zo dat een harddisk niets kan hebben
Haha leuk dat de iPad nou eens genoemd wordt omdat ie WEL flash heeft :P
Flash-geheugen! ipv een HDD.
Dat kan je oplossen met een SSD HDD. Het grote voordeel van de HD is dat je meer opslag bij je hebt.
In de iPad ook niet :* Ik zou sowieso niet weten waarom je een HD wil in zo'n apparaat :? Ouderwetse, trage, kwetsbare techniek in een modern en draagbaar apparaat. Ze zijn met grote flashgeheugens te krijgen en desnoods druk je er (iPad uitgezonderd) een microSD-kaart in.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 25 september 2010 13:03]

geld. een hdd is gewoon veel goedkoper.

offtopic:
waarom zegt iedereen hd in plaats van hdd, dat is vreselijk verwarrend... hard disk drive en high definition. ktnxbye
Hoezo lompe bak? oke hij is 18,5 mm dik, maar de IPAD is 13,4 mm dik een 5mm verschil. So what! Er zit in iedergeval tenminste een HD in. De IPAD NIET! :)
LOL! Hij is bijna de helft dikker!! :z

Bij een tablet (waar draagbaarheid een belangrijk punt is) zijn dit wel grote verschillen die niet genegeerd kunnen worden imo.

By the way, dat apparaat ondersteund HD (als je High Definition bedoeld).

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 25 september 2010 15:56]

Hij doelt op een HDD ;) Harde schijf dus :)
De iPad is die dikte in het midden. De buitenkanten zijn aanmerkelijk dunner. Dat maakt hem zo handzaam.
Ik vind het wel een mooi dingetje. Voor de meeste dingen snel genoeg, voldoende aansluitmogelijkheden en Windows erop. Ik heb al een netboekje met min of meer dezelfde specs en zie zoiets wel voor erbij voor het eenvoudiger computergebruik, zoals media-consumptie of andere zaken.
Sorry, deze specificatie is minder, en de HDD is een min punt. SDD is beter voor zo'n mobiel device. Ten tweede klopt niet de specificatie/prijs verhouding. Hier heb je een netbook specificatie, zelfs minder (geen 8.11n op wifi), maar een tablet prijs niveau, dit klopt gewoon niet. Op dit moment zijn HP Slate en ExoPC de koplopers in de Win7 Tablets wereld, als niet aan dat specificatie/prijs verhouding kan voldoen ben je al gezakt.
Het nut is het complete gevoel wat je hebt bij het werken met een tablet.,
Je hebt niet het idee dat je achter je PC zit, die als je je mail wilt checken eerst op moet starten etc.

de tablet pak je en je kunt meteen werken. Het is een apparaat wat je pakt als een boek, er zit geen toetsenbord op. kortom het oogt minder technisch.

ok. wij tweakers weten meer dan your average Joe, dus wij weten dat de stanby standen ook op een laptop zitten en wij storen ons aan het beetje minder functionaliteit en willen daar graag een beetje look en feel voor inleveren maar Joe misschien niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True