Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Nokia heeft voor het eerst een mobiele telefoon met een touchscreen aangekondigd dat het eigen S40-besturingssysteem draait. Het toestel heeft naast het touchscreen ook een numeriek toetsenbord en is voor Nokia-begrippen dun en licht.

Het toestel, dat werd ontwikkeld onder de codenaam X3-02, gaat X3 Touch and Type heten, zo maakte Nokia bekend. De telefoon krijgt een touchscreen met een diagonaal van 2,4" en een resolutie van 320x240 pixels. Over de processor en het beschikbare geheugen heeft Nokia niets bekendgemaakt.

Het toestel is 9,6mm dik en heeft een gewicht van 78 gram. Daarmee behoort het tot de dunste en lichtste toestellen die Nokia tot nu toe maakte. Het toestel beschikt over gsm, gprs, umts, hsdpa en wifi. Ook zijn een fm-radio en 5-megapixelcamera ingebouwd. Het toestel moet ongeveer 150 euro gaan kosten en is daarmee aan de dure kant: de Nokia 5230, een smartphone met een groter touchscreen en Symbian S60, kost momenteel rond 135 euro. De X3 Touch and Type komt in het derde kwartaal op de markt, maar verschijnt vooralsnog niet in Nederland.

Bijna een jaar geleden presenteerde Nokia al een toestel met de naam X3. Die muziektelefoon beschikte echter niet over een touchscreen. Ook de X3 Touch en Type zal in sommige landen als muziektelefoon in de markt worden gezet.

Nokia X3 Nokia X3 Nokia X3 Nokia X3 Nokia X3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Ik snap niet waarom Nokia 2 Symbian versies nahoud, zeker wanneer de consument de verschil niet echt ziet. Ze hadden beter al het geld in S60 kunnen stoppen om een lite versie te maken dan 2 versies onderhouden

edit: Sorry wat ik bedoel is dat ik niet snap waarom Nokia S40 & S60 op nahoud.
Zeker omdat ze nu bezig zijn met MeeGo om Android te beconcureren

[Reactie gewijzigd door cyuen op 17 augustus 2010 14:21]

S40 is niet opensource en alleen voorbehouden aan Nokia toestellen.. En feitelijk een soort Lite versie van Symbian S60..
Wat is lite ? Het feit dat ze op elkaar lijken (omdat Nokia uniforme iconen gebruikt over meerdere besturingsystemen) maakt S40 nog geen lite-versie van S60. Ze zijn onstaan en gegroeid vanuit een heel ander standpunt. Lite noem ik eerder een OS die gestript is van een aantal functionaliteiten en ingezet wordt als "lite". Iets als Windows 7 Starter. Symbian is toch ook geen lite versie van Maemo/Meego ?
dat komt ook omdat S40 helemaal geen Symbian-based "OS" is .... S40 is gegroeid vanuit het "Nokia OS" uit de vroegere monochrome toestellen vroeger terwijl Symbian afstamt van EPOC.
Laat de reactie's zoals voorgaande a.u.b. achterwegen. De wereld is groter dan Nederland...( slaat op de reactie van 3DDude)

Deze telefoon is naar alle waarschijnlijkheid bedoelt voor de minder bedeelde landen in deze wereld..

Wat betreft de prijs vind ik wel meevallen. Je krijgt er touchscreen en 5mp cam voor. Over 2 maandjes is hij waarschijnlijk net zo duur als X5230. € 150 is wel de introductie prijs de X5230 was bij introductie ook veel duurder. Net als elk ander toestel.

[Reactie gewijzigd door HawkX op 17 augustus 2010 13:54]

"Minder bedeelde landen..."? Verklaar uzelf? Voorbeelden?

Ik denk dat dit soort telefoons het ook prima zullen doen in Nederland, niet iedereen zit te wachten op duizenden functies op een Android/iOS-based telefoon. Kunnen bellen en sms'en is voor ik denk 75% van de Nederlandse bevolking nog altijd meer dan voldoende, onzin om dan een (relatief) grote en energie-slurpende smartphone te kopen.

(edit: typo)

[Reactie gewijzigd door julby op 17 augustus 2010 14:15]

In dat geval is het ook onzin om een energieslurpend touchscreen te kopen. Als je echt alleen wilt bellen en smsen zijn er ook wel toestellen in de 15 Euro range te vinden. Alcatel maakt die o.a. En als je een fatsoenlijker adresboek wilt doet de goedkoopste S40 telefoon dat ook wel.
Ik ben het met je eens maar vergeet niet dat S40 veel meer is dan alleen bellen en smsen:
- prima klok + alarm funktie
- prima Outlook synchronisatie
- prima calender synchronisatie, en makkelijk te bedienen calendar
- redelijke camera (ja, hangt van je model af, maar het kan prima met S40)
- volledig aanpasbaar homescreen, en aanpasbaar menu
- java apps
- ietwat simpele muziek player en foto browser
- email + internet met GPRS (niet enorm bruikbaar met klein schermpje en GPRS.)
Als je een basic, stabiele zakelijke telefoon wilt hoef je echt niet persee veel uit te geven.

En nu komt er dus touch screen bij wat de bediening helpt, een groter scherm, en wifi. Als het S40 team dat nou beter doet dan die sukkels van S60 denk ik dat dit best aan zal slaan.

[Reactie gewijzigd door rbs760 op 17 augustus 2010 20:12]

Ik zeg, eerst een redesign van het merk, tot die tijd zal het bergafwaarts gaan met Nokia. De terugloop zit hem namelijk niet alleen in de producten, maar ook in het imago.
Nokia heeft ooit de mobiele telefoon hip gemaakt, Apple heeft dit met de Smartphone gedaan en Nokia is tot op heden blijven steken. Nokia moet af van de oude merklading.
De komende N8 is opzich een leuk product, maar alleen producten zullen Nokia niet redden. Tenzij ze een revolutie brengen, zoals destijds de 3210 en later de iPhone. Tot die tijd zijn ze verbonden aan hun oude imago en zullen ze telefoons ontwikkelen die voldoen aan het "me-too" principe.

Nokia kan veel beter, maar dat kan pas op het moment dat ze zich realiseren dat het ontstane probleem in het fundament van het merk Nokia ligt.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 17 augustus 2010 17:10]

Een beetje simpele visie dat een merk het alleen van top modellen moet hebben. Van de goedkopere modellen worden er vele malen meer verkocht. Ja Nokia heeft een top model nodig dat de Apple op haar plaats zet, maar gaan ze failliet zonder? Natuurlijk niet, ze zijn nog steeds marktleider in de gewone telefoons en waarschijnlijk ook gewoon het beste daarin.
Dat is dus ook absoluut niet wat ik zeg, beter lezen!! De producten moeten echter wel aansluiten op een imago waaraan behoefte is.
Gezien de cijfers gaat het niet zo goed met Nokia als je hier doet voorkomen.

Winst Nokia met 31%!! omlaag

Marktaandeel Nokia smartphones daalt - Laten we eerlijk zijn, langzaamaan worden alle telefoons "smart", dus is het een aardige indicatie voor de toekomst.

Marktpositie Nokia steeds meer onder druk

Ze kunnen nog wel het grootste marktaandeel hebben, maar ze maken veel minder winst per toestel. Waar blijf je dan? Helemaal wanneer je marktaandeel daarnaast aan het krimpen is.

De huidige lijn producten zorgt er in ieder geval niet voor dat het merk een andere lading krijgt. Ze zullen dus het merk moeten aanpassen en hun producten moeten aansluiten op die visie.
Want ja, de consument krijgt pas bevestiging van de merkwaarden op het moment dat hij/zij deze zelf heeft ervaren. In het geval van Nokia gaat het hierbij om producten.
Een topmodel is daarbij weldegelijk een manier om je te profileren.
Bijvoorbeeld concept cars; ze komen vrijwel nooit uit, maar geven wel de visie van een merk weer. Die visie is een van de waardevolste bezitten van een merk.

Als de N900, N8, N96/97 serie het hogere marktsegment moet bedienen houdt ik mijn hart vast wat de andere toestellen voor ervaring aan de gebruiker bieden.
Om nog maar te zwijgen van een eventueel eco-systeem voor content en apps voor de Nokia telefoons.

Dus nogmaals, de huidige product visie zal Nokia niet uit het slop krijgen en ook niet zorgen voor een ander imago. Ze moeten dus op het hoogste niveau hun organisatie hervormen door te kijken naar hun merk identiteit. Dan kunnen ze vanuit die nieuwe visie eens komen met onderscheidende producten die de consument aanspreken en waar ze ook een fatsoenlijke winstmarge op kunnen pakken.

Als je mijn betoog onderuit wil halen, be my guest, maar kom dan a.u.b. met goede argumenten die het betoog weerleggen en ga niet slechts reflecteren op wat er al staat.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 18 augustus 2010 09:31]

Ik vind ze er leuk en mooi uit zien, geen standaard nokia design , leuke kleurtjes.....heel mooi.

Dat ze hebben gekozen voor S40 is alleen maar vanwege de doel groep , jonge trendy meiden die geen poespad willen maar wel de laatste technieken zoals touch , wifi en flinke megapixels.

Ik denk dat dit echt een topper gaat worden , helemaal als ie in een prepaid is verschenen
daarbij hebben die jonge meiden zoiezo geen flauw benul wat voor OS er op hun telefoon zit.
Ik wil em als man ook best, in zilver wel mooi. Ziet er degelijk uit. Hopelijk een lange batterijduur icm/mede door het S40. Gewoon standaard dingen incl wifi enzo, niet teveel poespas. Wel een simpele cam (met redelijke kwaliteit als het ongeveer dezelfde 5MP is als m'n N82).
Wat is er mis met deze phone in het zwart of wit? Ik zoek juist een licht toestel met numeriek (als Bar en niet slide ofzo) en touchscreen. Beide zijn handig maar ik hoef geen duur toestel te hebben hiervoor.
De 5230 is qua design totaal anders, dan waarom deze X3 opeens in verhouding "duur" zijn?

Ik heb nu de 6500 classic black en die doet het nog prima, maar dit zou zeker een leuke opvolger zijn.
Ik vindt het ontwerp ook niet verkeerd. Groot voordeel voor veel mensen is de aanwezigheid van een fysiek toetsenbord. Dit keer onder een Touchscreen in plaats van een schuifmechanisme.

Dat rechtvaardigt vooralsnog wel een deel van het prijsverschil met de 5230 die weliswaar een moderner besturingssysteem en GPS heeft, maar weer geen Wifi.

Ik denk dus ook dat deze Nokia het als prepaid toestel best wel prima zou kunnen doen.
Precies de telefoon die ik ziek, een normale telefoon die voorzien is van een touchscreen. Modelletje ziet er ook goed uit, zal even kijken of er ook een handsfree speaker op zit.

En waarom komt ie eerst voorlopig niet naar nederland? Beetje apart.

[Reactie gewijzigd door GerritGekke op 17 augustus 2010 14:49]

kvind ze echt mooi!
en lijke me praktisch, en is toch echt niet veel geld, je hebt zelfs wifi aan boord. wat wil je nog meer voor dat geld :)

dit wordt er eentje voor men vriendin! gedaan met die samsungs, die 100 euro meer kosten, en waar je een pak minder mee kunt.
goe bezig nokia!
Ziet er op zich wel aardig uit, maar Symbian S40, kom op nokia.. zeker als een telefoon met S60 met groter aanraakscherm beschikbaar is..voor minder euro's !

Al met al, denk ik dat dit um niet gaat worden!

@t hieronder, goed punt maar je weet wat ik bedoel neem ik aan? :P
@t HawkX Het punt is meer dat deze nieuwe telefoon duurder is dan een oudere telefoon die meer kan en S60 draait... met Series S40 kan je namelijk vrij weinig ook :P (iets met nokia maps bijv..?)

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 17 augustus 2010 14:09]

Maar S60 is niet per definitie beter. S40 is een heerlijke consistente interface met een stabiel embedded OS eronder. Ook zijn vaak leuke dingen als AVRCP eerder voor S40 beschikbaar dan voor S60.
AVRCP is toch echt standaard op mobiele telefoons lijkt mij? Wat ik in ieder geval op de Wikipedia lees is dat AVRCP een standaard onderdeel is van de Symbian bluetooth stack. Ik zou dus niet in zien waarom S40 hier sneller mee is?

http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_stack
Ietsjes specifieker: AVRCP 1.3 (de eerste zinvolle versie) kwam veel eerder op S40. Ook andere protocollen waren er eerder op S40.

[Reactie gewijzigd door mashell op 17 augustus 2010 17:24]

Series40 is geen Symbian maar een ontwikkeling van Nokia zelf.