Sms-bus- en tramtickets van De Lijn zijn een succes

Circa 100.000 reizigers van de Belgische vervoersmaatschappij De Lijn hebben hun tickets minimaal één keer per sms betaald. Sinds de introductie van de betaaldienst in heel Vlaanderen op 1 februari zijn zo'n 400.000 tickets via sms verkocht.

De Lijn verzorgt het openbaar vervoer via bus en tram in Vlaanderen. Met de sms-betalingen wil de maatschappij de wachttijden voor het kopen van een kaartje in de bus of tram zelf verminderen. Een direct gevolg moet zijn dat de bussen en trams stipter rijden. Dagelijks worden gemiddeld 2200 tickets per sms betaald, wat goedkoper is dan betalen aan de chauffeur.

Voor vertrek kan de reiziger een sms sturen naar het verkorte nummer 4884 voor een ticket dat één of twee uur geldig is. De bevestigings-sms is het vervoersbewijs van de klant. Tickets voor 60 minuten kosten 1,30 euro; twee uur reizen kost 2,10 euro, exclusief de kosten van het sms'je zelf. Tijdens deze periode kan onbeperkt worden overgestapt. Mocht de telefoon uitvallen, dan kan de controleur aan de hand van het telefoonnummer online nagaan of de klant heeft betaald. De prijzen in België liggen een stuk lager dan in Nederland. Een jaarabonnement voor alle bussen en trams van De Lijn, die zegt 90 procent van de woonzones in Vlaanderen te bereiken, kost bijvoorbeeld 216 euro. In Nederland moet voor zo'n abonnement 2430 euro worden neergeteld.

Aan de introductie in Vlaanderen ging een testfase in Antwerpen en Gent vooraf. De dienst is in die twee steden het meest ingeburgerd. In de provincie Antwerpen is 52 procent van het totale aantal kaartjes verkocht. Na de succesvol verlopen testperiode, werd de dienst op 1 februari in het hele gewest ingevoerd. De dienst is tot dusver alleen beschikbaar voor klanten van de Belgische provider Proximus. De Vlaamse minister van Mobiliteit, Hilde Crevits, verwacht dat de dienst nog dit jaar ook voor klanten van Base en Mobistar beschikbaar zal komen.

Tram De Lijn

Door Jeroen Rosier

Stagiair

02-08-2010 • 15:42

119

Submitter: D!zzy

Reacties (119)

119
119
62
1
0
17
Wijzig sortering
ik heb de prijzen van de belgische vervoersmaatschappijen altijd al goedkoop gevonden. Voor anderhalve euro van Tilburg naar Turnhout is niet te doen met de auto. En in vergelijking met de Nederlandse woekerprijzen toch een stuk goedkoper.

En waarom ze zoiets nu niet in Nederland in zouden voeren...
Ja hier in België wordt het openbaar vervoer voor 40% betaald met de wegenbelasting betaald door de automobilisten die niet anders kunnen dan hun auto nemen. 65-plussers krijgen een gratis abonnement, schoolgaande jeugd en studenten rijden bijna gratis.
Waarom denk je dat de wegen er hier zo slecht bij liggen?

[Reactie gewijzigd door mancide op 25 juli 2024 14:15]

Anoniem: 241040 @mancide2 augustus 2010 16:11
Volgens mij betaald de overheid meer. Als ik me niet vergis haalt De Lijn ongeveer 150 miljoen op van de reizigers en 750 miljoen van de Vlaamse Overheid + een redelijk hoog bedrag van adverteerders.
+/- 80% van De Lijn word inderdaad bekostigd door de Vlaamse overheid en veel steden bieden voor hun inwoners kortingen aan voor het abonnement (In Aalst is dat bijvoorbeeld 50% wat neerkomt op een korting van €109)

Sommige partijen zijn hier tegen (LDD), maar de meeste zijn voorstander en zelf ben ik er ook niet kwaad om zonder mijn politieke voorkeur naar voeren te duwen. Het is een maatregel die er voor zorgt dat minder kapitaal krachtige mensen en mensen die minder goed te been zijn zich (makkelijk) kunnen verplaatsen. Studenten, ouderen, mensen die in armoede leven, enz. En dat zonder iemand te discrimineren, niemand dwingt je om met de wagen te gaan en als je daar voor kiest dan is dat jouw keuze en moet je maar meebetalen met iedereen voor iedereen.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 25 juli 2024 14:15]

Dit is een populistische fout. OV krijgt inderdaad erg veel subsidie. Maar die komt uit de globale belastingspot, en helemaal niet van de autogebruikers. Er zijn zelfst evenveel studies die vertellen dat iedere wagen in België van €3500 subidie per jaar geniet. Want denk je nu echt dat een parkingplaats in het stad te betalen valt?
Hier in het belgenlandje wordt arbeid belast, en gebruik van de auto minder.
Tsja, wat hierboven gezegd wordt, plus:

Al die mensen die tijdens de spits naar het werk gaan met het openbaar vervoer zijn dus allemaal minder wagens op de weg, zodat de mensen die met de auto naar het werk gaan (ik hoor daar ook -meestal- bij hoor) dus minder file hebben. Moesten al die mensen die met de trein gaan ineens met de wagen gaan zouden er plots meer files zijn waar jij en ik als auromobilist dus ook last van hebben. Om maar te zeggen, t is allemaal niet zo zwart-wit.
Van plat populisme gesproken. Elke belastingbetaler betaalt voor het openbaar vervoer, automobilist of niet. Net zoals niet-automobilisten betalen voor elke nieuwe laag asfalt en elk extra rijvak op de snelweg :> Net zoals elke belastingbetaler betaalt voor al die dure leasebakken en tankkaarten à volonté. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

De Lijn wordt zwaar gesubsidieerd, anders zouden dit soort prijzen niet mogelijk zijn. En dat er aan het aantal gratis abonnementen paal en perk gesteld mag worden, daar ben ik het ook over eens.

De slechte staat van onze wegen is eerder te wijten aan een kortzichtig wegenbeleid van de overheid. Nederland blijkt in verhouding een pak meer uit te geven aan wegenbouw en -onderhoud dan België, waar er per kilometer asfalt een hogere kostprijs is - of daar ook in verrekend is dat in België het wegdek om de haverklap vervangen dient is niet duidelijk.
Dat verklaart een hoop, want de wegen in Belgie vind ik over het algemeen maar zwaar beroerd :P
dat klopt , maar je mag er wel sneller rijden ipv hierzo met de perfecte wegen waar je gemiddeld 80 mag op de snelweg
Nu dat is onzin. Op veel snelwegen in België geld ook een maximumsnelheid van 90, 100 of 120 kilometer per uur. In Frankrijk 110 of 130, en in Duitsland op bepaalde stukken onbeperkt. Ook Duitsland heeft gewoon stukken snelweg waar een snelheidslimiet geld.

De wegen in België liggen er zo belazerd bij omdat delen van de wegenbelasting gebruikt worden voor andere doeleinden (zoals het openbaar vervoer). Als je overigens hebt opgelet de afgelopen 2 tot 3 jaar heb je gezien dat ze (letterlijk) hard aan de weg timmeren.
Welke snelwegen in België zijn dat dan? Buiten de delen van de snelwegen bij het binnen rijden van grote steden is het bij mijn weten overal 120km/h.
Vaste beperking tot 90km/h:
- ring rond Brussel, het viaduct van Vilvoorde
- E17 Antwerpen-Gent, het viaduct in Gent

Flexibele signalisatieborden die heel vaak minder dan 120km/h aangeven:
- ring rond Antwerpen (standaard 100km/h, vaak minder)
- E40 Brussel-Oostende
- E19 vlakbij ring rond Antwerpen
- ...

Al heb ik ook de indruk dat je nergens in Nederland aan een comfortabele snelheid kan rijden. In België is het anders niet veel beter, omdat je op 2km afstand soms wel 6 keer van snelheidsbeperking kan wisselen!
Ga es naar Gent op de E17. Zit een risicozone bij Gentbrugge vol flitspalen, niet harder dan 90. Ook op de ring rond Antwerpen gaan de matrixbordjes regelmatig naar de 100 en 110...
Tja, in Nederland gaat het grootste deel ook in de openbare middelen. En uit die grote post wordt o.a. de oorlog in Afghanistan gefinancierd (om maar iets te noemen.
Dat is helaas ook voorbij. Zelden kom je nog een 90 zone tegen. Ze bestaan nog wel hoor, maar bij praktisch alle 90-zones mag je tegenwoordig maar 70 meer.
Heel simpel, in Vlaanderen is alles van 90 naar 70 gedaald onder het mom dat dit beter is voor het milieu, en dit smog zou tegengaan.

Dom, omdat een auto over het algemeen zuiniger rijdt op 90.

Maar ben deze week nog in de Ardennen geweest. En in Wallonië is het overal nog 90. Zelfs in de haarspeld bochtjes.

Als je hier in Vlaanderen een weg neemt met een obstakel of gevaarlijke bocht, max 50.

Schandalig als je mij vraagt, kun je beter de fiets nemen.
Dan kom jij er weinig. Laatste jaren is er flink veel verbeterd en is het er niet noemens waardig slechter dan elders. Daarbij heb een wagen nog altijd vering...
De grootste reden dat de belgische wegen er zo slecht bij liggen is gewoon het feit dat we héél veel vrachtvervoer hebben die geen wegenbelasting betalen. een derde (!) van het vrachtwagens die door belgie of op de belgische wegen rijden zijn niet ingeschreven in belgië, en daar ontvangen we dus ook geen wegenbelasting voor. Laat nu juist de vrachtwagens diegene zijn die de wegen het meest beschadigen...
Waarom denk je dat de wegen er hier zo slecht bij liggen?
Door een foutje van de ingenieur die moest uitrekenen hoeveel verkeer er overheen zou gaan, en de massa van dat verkeer, meen ik.
Zelfs de beste wegen hebben onderhoud nodig.
En dat is in Belgie ronduit klote georganiseerd. Serieus. Afgezette te repareren weggedeelten of wegopbrekingen liggen er soms weken zo bij, omdat de ene uitvoerder op de andere wacht om wat voor klungelige bureaucratische reden dan ook.
De bevestigings-sms is het vervoersbewijs van de klant.
Ik ken het systeem natuurlijk niet, maar is dit niet gemakkelijk te faken? Even zelf een smsje opstellen, of anders door een of andere service laten versturen met nep-afzender?
Of staat daar iets van een speciale code in?
uiteraard is er een bevestigingscode en uiteraard worden de smsjes wel nagekeken op authenticiteit...

ze typen gewoon even snel de code in, en hun pc'tje check meteen in de database of de code geldig is, en wat de bijhorende gegevens zijn (tijd, locatie (adhv mastgegevens), afzendnummer, de opgegeven zonecode + evt extra codes (voor extra uur))

er is dus wel degelijk nagedacht over het systeem... Natuurlijk kan je na x aantal codes wel eens gaan proberen te achterhalen of je de encryptie kan breken, maar dan nog moet je eerst weten wat die codes juist representeren... en wss is dat dus een very-high-bit AES encrypted hashcode...
ze typen gewoon even snel de code in, en hun pc'tje check meteen in de database of de code geldig is, en wat de bijhorende gegevens zijn (tijd, locatie (adhv mastgegevens), afzendnummer, de opgegeven zonecode + evt extra codes (voor extra uur))
de keren dat ik het heb gedaan, wordt er iig niets gecontroleerd. Ik stap in laat het ontvangen sms-je zien et voila.
ik heb die chauffeur nog nooit iets zien intypen. Als de chauffeur het sms-je ook nog eens moet controleren duurt het juist langer dan een kaartje kopen lijkt me, wat niet bevorderend is voor de doorstroming en het stipter rijden ;)

[Reactie gewijzigd door latislos op 25 juli 2024 14:15]

Natuurlijk, net zoals iedereen makkelijk gewoon de bus kan opstappen zonder zijn vervoerbewijs te tonen (normaal ben je verplicht maar op drukke periodes is dat gewoon onmogelijk). Als er controle is kunnen ze het natuurlijk opzoeken aan de hand van je telefoonnummer en word je dan betrap mag je het meteen uitleggen op de rechtbank want dan word je beticht van fraude.

Er moet niet steeds onnoemelijke bedragen gaan naar beveiliging, soms kan het ook gewoon simpel en goedkoop.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 25 juli 2024 14:15]

Er staat inderdaad een code in. En ik vermoed dat de controleur van de lijn deze dan ook (online) kan verifiëren.
Heb nog geen controle gehad wanneer ik een sms-ticket kocht, dus weet niet in hoeverre ze dat ook echt gaan controleren. Maar als het vergelijkbaar is met het systeem van de NMBS (trein) waarbij je je ticket aan je id kan linken, controleren ze het echt.
Het OV is wel in het algemeen minder schoon dan in Nederland. Kijk naar de trams of hoofdstation Brussel. Ik zou me als land kapot schamen voor de troep en stank daar.

Dit resulteert wel in lagere prijzen. Al weet ik niet of meer troep en lagere prijzen in Nederland meer OV klanten zou trekken.
Misschien Brussel er tussen uit laten. Daar rijdt De Lijn niet. (mss wel de streeklijnen, maar da's uitzondering)

In Brussel rijdt de MIVB. De Lijn is Vlaanderen. TEC is Wallonië, en MIVB is Brussel.

Neem een ander voorbeeld. In Gent rijden trams. En in Antwerpen dacht ik ook. Hoe zit het daar?
Brussel is niet meer van De Lijn maar van de MIVB. Die krijgt veel minder subsidies van de overheid waardoor die minder kan investeren in groene oplossingen. De Lijn is een luxebeest die daar wel in kan investeren: http://www.delijn.be/over/milieu/index.htm?init=true

Daarnaast blijft het nog steeds een pak groener dan alle wagens in Brussel waar vaak maar één persoon in zit.
Centraal station Brussel is anders flink opgeknapt. Het begint te lijken op de grote stations in Nederland en Vlaanderen. De gangen naar de metro zijn ook wat beter dan voorheen.

Helaas kunnen ze aan 1 ding niets doen: Het personeel, vaak staat er 10 man staf, maar er bedient er maar 1. Rijen zijn ellenlang, de 3 ticket machines staan vaak uit. Een internationaal ticket bemachtigen 30 minuten voor vertrek is vrijwel onmogelijk.
Volgens mijn vriendin was de service in de Sovjet Unie nog 10x beter dan in Brussel (ook in de winkels).

Aan de andere kant is het inderdaad wel goedkoop itt het Nederlandse OV, dus ik kan er mee leven. Ondanks het slechte servicepersoneel loopt het OV in Belgie wel voor op Nederland. Werkend oplaadbaar pasjes systeem in al het OV van Brussel, web en sms services en een hoge frequentie van metro, tram en bus. Het valt me op als ik in Amsterdam ben dat daar de bewegwijzering in de kleinere stations van de metro bijna non-existent is. Maar misschien het allerbelangrijkste, in Brussel zijn ze tenminste berekend op toeristen en buitenlandse zakenmensen. In Amsterdam is er niets te vinden in het Engels, het personeel spreekt geen Engels en in de metro en bus wordt er geen engelse aankondiging gedaan op de toeristische plekjes in het centrum na dan. Oh, bij nader inzien vind ik het Belgische OV systeem superieur aan het Nederlandse :) Of het is gewoon een verschil tussen een metropool en een stad(je).
Hier hebben we de OV chipkaart, om de prijzen nog verder omhoog te stuwen.

Voorheen haalde ik een strippenkaart voor 7 euro en kon ik een paar keer mee naar de stad, nu betaal ik 4 euro voor heen en 4 euro voor terug, en dan wilt men dat je je auto zo min mogelijk in de stad zet. Als je met een paar lui naar de stad gaat dan is het betalen van de absurde parkeertarieven in Amsterdam niet eens zo gek veel.

Edit: Hierdoor begin ik te twijfelen of ze de prijzen daadwerkelijk verhogen om je te ontmoedigen de auto te pakken, maar gewoon om meer te innen. Als je dat zou willen zou je net als in Belgie juist de OV moeten sponsoren. Misschien met het parkeergeld en het geld van de parkeer boetes?

Edit2: Laatst nog meegemaakt dat bij het instappen, in de tram, de lezer nog op de vorige halte (in andere zone) stond waardoor ik dus voor extra zone heb betaald zonder te weten. Bewijs dan maar dat je niet een halte eerder bent ingestapt.

[Reactie gewijzigd door Amito op 25 juli 2024 14:15]

Nou, zo extreem is het toch niet? Volgens mij zijn de tarieven weinig veranderd (bij mij in een Connexxion-regio), alleen betaal je nu per kilometer (ofzo) en niet meer per zone, dus dat pakt soms goed uit en soms niet. Het enige grote nadeel is dat je niet meer binnen een bepaalde tijd gratis retour mag (al was op zich dat een vage regel).

Volgens mij staan prijsbeleid vrijwel volledig los van betaalbeleid, alleen zijn er wat regelingen veranderd/verdwenen. Reizen zelf is nauwelijks duurder geworden en dat zal zelfs eerder inflatie zijn (voor zover ik dat tot nog toe zelf gemerkt heb althans).

[Reactie gewijzigd door Brunniepoo op 25 juli 2024 14:15]

Het pakt vaak slecht uit, is mijn ervaring. Ik woon redelijk aan de rand van een zone, maar de rit naar CS (< dan op de helft van de zone) is voor mij per chip duurder dan per strippenkaart. Bovendien heb ik minder reisopties, omdat alternatieve tramverbindingen (met een overstap of een kleine omweg) duurder zijn.
Het enige grote nadeel is dat je niet meer binnen een bepaalde tijd gratis retour mag (al was op zich dat een vage regel).
Je mocht nooit gratis 'retour'. Je mocht binnen een bepaalde tijd overstappen. Maar het systeem was dan wel weer zo dat het niet te controleren viel van waar je waarop overstapt, dus je kon prima overstappen op de bus terug. Mits je dus binnen de gestelde tijd de bus weer uit was.
Anoniem: 44174 @Amito2 augustus 2010 16:19
Precies, door de ov chipkaart pak ik voortaan weer de auto, de prijzen in vergelijking met de strippenkaart zijn behoorlijk verhoogd.
Voor mij geen openbaar vervoer meer.
Anoniem: 28059 @Amito2 augustus 2010 16:58
Ik betaal juist minder met de OV chipkaart aangezien ik meestal korte stukjes pak.
Bijv. van Sloterdijk naar m'n huis was vroeger 1 zone, en nu is het 1 euro.

Daarbij vind ik het ook ideaal dat de chipkaart automatisch opwaardeerd, zo hoef ik nooit meer in de tram een kaartje te kopen als ik weer eens geen strippenkaart bij me heb.
Ik betaal ook minder met chip. Veertig cent per dag. Das toch n tientje per maand.
Over de OV-chipkaart gesproken, In NL is er een hele heisa rond privacy bij gebruik van de OV-chipkaart.
Hebben de reizigers in Belgie geen problemen met de "privacy-inbreuk" die het SMS-betaalsysteem met zich mee kan brengen? Zo weet de vervoersmaatschappij namelijk waar, wanneer en waarheen je reist. Ojee!!!
Zolang het een keuze is, is er toch niets aan de hand? Ik zou, mocht dat verplicht worden in Nederland, daar ook niet zo blij mee zijn.

Ach ja, heb na alle OV-chipkaart misère maar een auto gekocht, voorlopig kunnen ze me dan nog niet traceren. Nu maar afwachten wanneer ze het rekeningrijden gaan doordouwen... |:(

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 25 juli 2024 14:15]

In nederland is het semi-verplicht ja als je van het OV gebruik maakt
En studenten hebben helemaal geen keus :(

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 25 juli 2024 14:15]

Een betaalbare prijs voor gratis reizen, lijkt me zo...
Omdat dat een keuze is, de daadwerkelijke kosten zullen echt niet zoveel lager zijn dus ergens moet er geld bij
Nee, in Belgie wordt OV zwaar gesubsidieerd. In NL wil de overheid alles privatiseren en de OV moet ook maar zelf rondkomen.
voor anderhalve euro van Tilburg naar Turnhout
Duur! men kon tot recentelijk voor 60 cent van Tilburg naar Breda (net zo ver als Turhout) met de bus, buiten het spitsuur. Beter nog: Alle Brabantse ritten buiten de spits waren 60 cent, en tijdens de spits 90..

Die proef is echter afgeschaft en het oude 'dure' tarief terug ingevoerd, omdat het geen succes was. Mensen gingen ondanks de goedkopere kaarten niet meer met de bus.
Dit is bullshit. Het was een groot succes. Ik heb de bussen voor en tijdens gezien en er was een flinke toename. Ook het personeel van arrivia gaf dat toe.

Het zal wel te veel geld gekost hebben
Interessant concept, maar is dit nou handiger dan een chipkaart zoals we die in Nederland hebben? Volgens mij kan de doorstroming daarmee namelijk veel beter dan hiermee, lijkt me. Dit lijkt me eigenlijk nodeloos complex...

[Reactie gewijzigd door Brunniepoo op 25 juli 2024 14:15]

de doorstroom complex? Bij de chipkaart moet iedereen langs 1 checkpoint passeren om op de bus te mogen. Met een sms moet iedereen wel individueel een sms sturen, wat idd neit bijster veel sneller is dan je chipkaart te laten scannen, maar eht kan tenminste parallel gebeuren: mensen moeten niet op elkaar wachten.
Ja, maar dat hangt er dus van af hoe er gecontroleerd wordt of je betaald hebt. Bij de chipkaart hoeft de chauffeur alleen naar een piepje te luisteren, dus dat gaat erg vlot.

Ik hoor over dit systeem twee verschillende verhalen hier: controle bij de chauffeur (lijkt me juist trager, maar heb nog geen details gehoord) of steekproefsgewijs als je al binnen bent (en ja, zo kan ik het ook sneller krijgen).
In Vlaanderen wordt ook aan een chipkaart gewerkt. Het systeem wordt normaal in 2012 ingevoerd. Los van alle nadelen die chipkaarten hebben, weet je tenminste hoeveel reizigers je hebt en welke trajecten ze reizen. In Vlaanderen doe ze momenteel maar een wilde gok naar het aantal reizigers.
Als je in België op een bus stapt is er (quasi) geen controle. Je hebt je SMS gestuurd, of doet dat wanneer je zit, and that's it. Je hoeft dus nergens te wachten voor verificatie of je SMS aan de chauffeur te laten zien.
in NL ben je met de auto goedkoper uit dan met het Openbaar vervoer, vind het ook zeer slecht van de firma´s dat ze niet een voorbeeld nemen aan de Belgische prijzen.
komt nederland alleen maar ten goede,
1 er zullen minder file´s zijn omdat het aantrekkelijker is,
2 het is goedkoper dus dat resulteert weer in minder drukte tijdens de spits uren.
Je moet de keerzijde vd medaille zien: het geld moet ergens vandaan komen!
Dus óf er moet ernstig bespaard worden op andere dingen (bvb wegenonderhoud) óf verkeersbelastingen moeten omhoog (voor automobilisten).

Er komt dan ook nog het probleem van het foute businessmodel:
- tarieven goedkoper -> interessanter dus meer reizigers, minder automobilisten -> minder automobilisten om te betalen -> verkeersbelastingen omhoog -> reizen met het OV nóg interessanter -> ...
Je moet de keerzijde vd medaille zien: het geld moet ergens vandaan komen!
Dus óf er moet ernstig bespaard worden op andere dingen (bvb wegenonderhoud) óf verkeersbelastingen moeten omhoog (voor automobilisten).
Of bezuinigen op de deels uit belastinggeld gefinancieerde salarissen en bonussen vd top managers in de zorgverzekering.
Of uit de pot ter beperking van fossiele brandstoffen. Minder files en minder afhankelijk van olie, dat mag volgens België al iets kosten. Belastinggeld gebruiken voor goede zaken is nog steeds positief.

Bovendien, over jouw ´foute businessmodel´, wie zegt dat er niet ergens break-even punten zijn waar de overige autorijders bereid zijn meer te betalen om niet met het OV te moeten?
ja, het is beter voor de automobilist ja. Het openbaar vervoer barst in de spits nu al uit zijn voegen dus als er nog veel meer mensen bijkomen dan wordt dat nog lachen.

Of je goedkoper uit bent hangt overigens ook af van het soort vervoermiddel, tijdstip en lengte van de reis. Vaak is het overigens wel zo, zeker bij hele korte (fiets!) en bij lange afstanden, zeker als je met meerdere personen in een auto zit. Maar voor woon-werkverkeer dan moet er natuurlijk wel parkeergelegenheid zijn (en dan nog gratis, anders ben je in een stad al snel duurder uit).
Zodra je gaat carpoolen is de auto goedkoper, mits de parkeer plek betaalbaar is.
Kijk daar zijn ze en goedkoop en blijkbaar ook kwalitatief goed bezig!
Een leuk alternatief op een nog steeds tijdsrovende ov chipkaart. In en uit checken in bussen en tram's kost nog steeds veel tijd in de spits
nou ja, in theorie kun je met een chipsysteem op meerdere plaatsen instappen, en sowieso is een bliepje horen makkelijker dan een sms'je bekijken, lijkt me. Of heb ik het hele idee van de controle nu verkeerd begrepen?
Je gaat in de bus zitten en je stuurt een smsje. Dat lijkt een tikkeltje sneller als je chipkaart erbij halen en 'm voor de lezer houden.
Voor vertrek kan de reiziger een sms sturen naar het verkorte nummer 4884 voor een ticket dat één of twee uur geldig is.
Ah ok, volgens het bericht moet je het dus vooraf doen. In dat geval is het best handig ja.

Maar dan nog, als iedereen gewoon een chipkaart gereed heeft dan gaat dat eigenlijk net zo snel als alleen instappen. Je kaart kun je natuurlijk al klaar hebben voor je instapt.

[Reactie gewijzigd door Brunniepoo op 25 juli 2024 14:15]

In België is de controle minder streng bij het opstappen, de chauffeur kijkt wel of je een geldig abonnement hebt, en als je zegt dat je met een SMS hebt betaald mag je zo door of kan je het SMS'je laten zien geloof ik.

Als er dan controle komt (dat is dan een speciale controleur die onverwacht meereist) dan wordt iedereen grondig gecontroleerd. Als je dan aan het zwartrijden bent zijn de prijzen niet mis...
Sterker nog; zelfs abonnementen worden niet echt gecontroleerd door de chauffeurs. Ik laat bij wijze van test al bijna een heel jaar (+- 450 ritten) mijn vervallen abonnement zien van vorig jaar (heb ook nog wel een geldig hoor). Wel, ik moet de eerste chauffeur die het door heeft nog tegen komen.

Zwart rijden in België is simpel, maar als je pech hebt en er stappen controleurs op, dan zijn de boetes niet klein. Dus omdat het toch zo goedkoop is, hebben de meeste veelrijders wel een geldig vervoersbewijs.
Hmm.. Heb ik één keer voorgehad in 3 jaar reizen met De Lijn, dat een buschauffeur naar de datum van m'n abonnoment keek. Ik had toen - net als jij, een vervallen bewijs op zak. Ik had toen ook nog een niet-vervallen abbo, maar dat lag thuis.

Ik kon meereizen, dus geen probleem. :)

Nadien niks meer van gehoord.


Enne, controles in België. Als je een heel jaar elke dag met de bus reist, ... misschien 1 keer controle - als je echt pech hebt, 2 keer. :D

[Reactie gewijzigd door zeemeerman2 op 25 juli 2024 14:15]

Toen ik nog in Antwerpen met de tram reed, minstens 1x per week controle van politie; hoezo controle gebeurt nauwelijks?
Mja.. Ik heb ervaring met mijn omgeving... Ik woon in hartje Limburg. Misschien ligt het op het platteland anders dan in de grote steden...?
In Limburg is er inderdaad zo goed als geen controle. Ik neem al 4 jaar op schooldagen 2 keer de bus (heen en terug) op een erg drukke lijn (een dubbele + een gewone bus voor één rit) en ik heb nog nooit controle gehad.
In Nederland was ook simpel:
Vorig jaar nog zat ik in Rotterdam in de tram, maar had alleen m'n helemaal in Brabant opgebruikte (dus totaal afgestempelde) strippenkaart bij me. Natuurlijk alle winkels dicht. Toch maar, met tegenzin in de tram gestapt: En ja hoor, een controleur!
Dus hem die volle strippenkaart met Brabantse stempels laten zien, en hij vond 't prima.

Maar ja, nu is er de OV Chip.
In Nederland was ook simpel:
Vorig jaar nog zat ik in Rotterdam in de tram, maar had alleen m'n helemaal in Brabant opgebruikte (dus totaal afgestempelde) strippenkaart bij me. Natuurlijk alle winkels dicht. Toch maar, met tegenzin in de tram gestapt: En ja hoor, een controleur!
Dus hem die volle strippenkaart met Brabantse stempels laten zien, en hij vond 't prima.
Volgens mij zijn alle trams in Rotterdam voorzien van conducteurs? Die kans is daar in ieder geval heel erg groot.
Maar ja, nu is er de OV Chip.
Inderdaad. Die kun je automatisch op laten laden zodat je dat probleem nooit meer hebt :Y)
jep, controle gebeurt nauwelijks in België :)
Begrijp ik nou goed dat je het scherm van je telefoon laat zien aan de chauffeur/conducteur als bewijs dat je je kaartje gekocht hebt. Lijkt me niet heel erg fraude ongevoelig.

Maar met die prijzen loont het niet eens om te frauderen.
Nee, controleur gaat via systeem na of je nummer in het systeem, staat. Als het erin staat, heb je betaald en reis je legaal. Als je niet erin staat(als in "Bevestiging betaling ontvangen") reis je illegaal en mag je doken :P
Misschien is het een hele stomme vraag hoor, maar hoe koppelt de chauffeur jou dan aan dat nummer? Ik neem niet aan dat je je nummer op moet gaan lezen ofzo? Wordt dat dan automatisch gedetecteerd als je langsloopt ofzo?
Nee ik denk dat het gewoon is zoals Darkasantion zegt. Als er een (gerichte) controle is worden al die nummers daadwerkelijk gecontroleerd. Normaal zal de chauffeur dus inderdaad gewoon moeten afgaan op wat tekst op een schermpje.
Fraudegevoelig, maar nu zijn er ook al genoeg methoden om te frauderen die enkel bij controles aan het licht komen. Ik denk aan verlopen abonnementen, niet van toepassing zijnde kortingsbiljetten gebruiken etc.
Feit is wel dat als er inderdaad fraude wordt vastgesteld, de boetes dubbel zo hoog zijn dan bij 'gewoon' zwartrijden :)
Maar, moet de chauffeur van iedereen die die bus instapt het telefoonnummer controleren/invoeren? :?
Dit kost toch een tijd :X

(Er wordt iig niet gesproken over een sync via BT oid met de bus zelf, waardoor dit automatisch kan gaan, iets wat imo wel een goed idee is om in een app te verwerken :))
Of dat je bijvoorbeeld een QR Code via sms krijgt, die je in de bus (ipv je kaartje) kan laten scannen, als bevestiging van betaling :) werkt ook wel lekker vlot :) (met nieuwe telefoons uiteraard)

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 25 juli 2024 14:15]

En wij nog lastig doen met chipkaarten... en ik ben aan het denken hoe je hier makkelijk mee kan frauderen, maar dat wordt lastig. Een of ander telefoonnummer moet toch dat ticket betaald hebben.

Wat ik mij wel afvraag hoeveel de Belgische staat nog aan de Lijn betaalt. Dit prijsverschil haal je niet door betere bedrijfsvoering, lijkt mij.
Dat is eigenlijk niet zo lastig. Er wordt niet zo heel veel gecontroleerd op bussen/trams, zeker niet in grote steden of op piekuren. Dus je kunt nu eigenlijk rustig de bus/tram opstappen, en als je een controleur ziet snel een smsje sturen. Binnen 5s krijg je een vervoersbewijsje binnen. Maar dan hebben we het over 1x in de zoveel weken dat er daadwerkelijk een controleur aanwezig is.

Maar aangezien mijn De Lijn-abo gewoon inbegrepen zit in m'n trein-abo, hoef ik zelfs dat niet te doen ;)
Ik ben nog nooit op de bus geraakt zonder dat de chauffeur mijn smsje controleerde, en dat duurt véél langer dan gewone kaartjes. Want elke gsm is anders, en de meeste chauffeurs kunnen er niet mee werken en moeten dan nog aan mij vragen waar de datum staat.

Controleurs zien ook wel dat je pas je smsje hebt gestuurd als ze opstapten, je moet het smsje inclusief code en datum van ontvangst tonen.
jullie snappen het niet lol, Nederland is een belasting paradijs, daarom moeten wij veel betalen voor en ticked, zodat onze baas het via de belasting terug kan vorderen!!

In België kennen ze geen belasting paradijs, daar wordt nog alles betaald via andere systemen zoals overheid etc..

Ander voorbeeld:
Mijn baas woont in België, benzine is een stukje goedkoper dan hier bij ons! dit geld ook voor ander dingen, maar hij gaat noooit benzine tanken of ander spullen kopen in België, reden hier in Nederland kan hij het via de belasting aftrekken, dus goedkoper voor hem dan in België!!
Als zijn firma in België zit en in België koopt kan hij alles op factuur inbrengen in zijn belastingen. Visa versa werkt het ook.

Echter als je in België zit met de firma en je koopt in Nederland, kan je enkel de btw aftrekken (wat overigens meteen gebeurd) en visa versa maar inderdaad niet inbrengen.
Een jaarabonnement voor alle bussen en trams van De Lijn, die zegt 90 procent van de woonzones in Vlaanderen te bereiken, kost bijvoorbeeld 216 euro. In Nederland moet voor zo'n abonnement 2430 euro worden neergeteld.
Zo, dat scheelt inderdaad heel wat! Ik snap ook niet zo goed waarom het openbaar vervoer in NL zo verschrikkelijk veel duurder is dan in andere landen... de taxi's zijn nog verschrikkelijk veel duurder dus dan snap ik wel dat de meeste mensen het liefst met hun eigen auto reizen. En dan willen ze het fileprobleem oplossen??? Zo krom als een banaan allemaal. Als ik met de bus naar Hoorn wil (3 kwartier) kost me dat € 5,50. Idioot als je nagaat dat het in België dus maar €1,30 kost voor een uur. Dat is ±4x goedkoper!

Als ze in NL de files willen oplossen, zal de overheid toch echt het openbaar vervoer moeten gaan subsidiëren. Maar het openbaar vervoer is opgedeeld in verschillende commerciële instanties door heel Nederland ipv. dat het in beheer is van de overheid, en die hebben daar totaal geen baat bij. Hoe is dat in België geregeld? Waarom kan het daar (en zo'n beetje elk Europees land) zoveel goedkoper?
Hier in België hebben we niet zo veel verschillende instanties,
De aller grootste is De Lijn, ze hebben bussen, taxi's en trams. Dan heb je ook nog de NMBS voor treinen. Deze 2 werken ook nog eens samen op zoveel mogelijk manieren. Denk maar aan een bus opzoeken op de site van De Lijn en je krijgt ook mogelijke treinen aangeboden, en natuurlijk ook andersom.

En dan heb je in de grote steden, Brussel bijvoorbeeld, ook een paar kleine maatschappijen voor trams.. Hoe het met de metro zit weet ik niet.
Anoniem: 241040 @5v3n2 augustus 2010 16:09
Vlaanderen = De Lijn
Wallonie = TEC
Brussel = MIVB (trams, bus, metro)

Er zijn in Brussel ook wel bussen van de Lijn (want naar het schijnt is Brussel een deel van Vlaanderen) en enkele van de TEC (verbindingen met Wallonie)

Voor gans Belgie is er dan inderdaad de NMBS

Naar mijn ervaring is de MIVB de beste : weinig vertragingen, redelijk goedkoop, duidelijke uurroosters, deftig en modern materieel (aleen hun stations zijn soms ranzig) en met hun nieuwe "Mobib"-kaart gaat het vlot en naar mijn mening sneller dan dat SMS gedoe.

Volgens mij is die SMS ook enkel maar handig voor "weinig-rijders", wie iets vaker het OV neemt gaat meestal wel voor een abbonement.

Waar ik me bij de Lijn aan erger is hun uurroosters: bij de halte is het onmogelijk uit te vissen waar je bus overal stops, de MIVB heeft netjes alle stops aangeduid. (Ok, het is enkel Brussel, maar toch)
Inderdaad, zoals ik hierboven al zei is de MIVB echt stukken beter :)

Routes zijn nu zelfs nog gemakkelijker te plannen met Google Transit. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door sleeplift op 25 juli 2024 14:15]

Er is nog het equivalent van De Lijn in de Wallonië: de TEC ;)
En dan heb je in de grote steden, Brussel bijvoorbeeld, ook een paar kleine maatschappijen voor trams.. Hoe het met de metro zit weet ik niet.
In Brussel is de MIVB verantwoordelijk voor zowel bus, tram en metro. Dat is dus zeker geen kleine maatschappij. Integendeel, hun bussen en trams zijn over het algemeen veel geavanceerder dan die van De Lijn. En ook op het vlak van tickets zijn ze moderner. Ik denk bijvoorbeeld dat hun nieuwe MOBIB-kaart trouwens vergelijkbaar is met de OV-chipkaart in Nederland?
nja 'kleine' was het foute woord, 'kleinere' was beter geweest, mijn excuses 8)7
Waar kom je dan vandaan?,

Als ik met de bus naar hoorn ga, ben ik 2,50 kwijt. Je kan zelfs vanaf Den Helder naar hoorn voor 2,50. En dat duurt een uur.
Kan iemand mij vertellen waar dat prijsverschil vandaan komt? Het is niet dan de mensen in België minder betaald krijgen per uur. In NL rijden er meer bussen maar er zijn dan ook veel meer mensen die met het openbaar vervoer gaan.
Ik nam als student ook altijd de bus, er rijden er inderdaad niet zo veel, maar die zitten altijd stampvol.

Ik heb daardoor echt een aversie gekregen van openbaar vervoer en ik zal dan ook ALTIJD de auto nemen.
Ik neem aan dat dit wordt opgehoest door de breedband providers die met hun datalimiet overschrijding miljarden winst maken.
Touché! :+

Maar die winst is voornamelijk voor de bedrijven in kwestie zelf. OV heeft er niks mee te maken.
Anoniem: 154887 @mol992 augustus 2010 17:09
In welk jaar leef jij nog?
Je gaat er van uit dat het in beide gevallen in dezelfde mate kostendekkend is ..
Ik verwacht dat de overheid in België flink (meer) meebetaald aan het O.V.
het is dan ook openbaar vervoer, dat dit een kost is die deels betaald wordt door de overheid en dus iedereen, vind ik echt niet zo evil, communistisch, of hoe rechtse rakkers het ook willen noemen :)

[Reactie gewijzigd door kiang op 25 juli 2024 14:15]

Kan iemand mij vertellen waar dat prijsverschil vandaan komt?
Kostendekkingsgraad: het regionale openbaar vervoer in Vlaanderen, georganiseerd door De Lijn, heeft een kostendekkingsgraad van om en bij de 10%, terwijl dit in Nederland rond de 40% schommelt. Iemand betaalt uiteindelijk toch de rekening.
Dus tussen de kostendekkingsgraad zit een factor 4 verschil, maar tussen de prijs een factor 11? Wat klopt hier niet?
is maar ook wat je berekend hé, een abbo dat 90% van de woonzones bereikt is flauwe kul om te vergelijken.
in Nl is dat oppervlak ook vele malen groter dan in Vl.
Ze besparen denk ik op het asfalt daar xD
Fantastisch idee om op deze wijze te zorgen voor een vlottere doorstroming bij de kaartverkoop, en ook nog voor een prima prijs vergeleken met Nederland!

Ik kan niet anders zeggen dan dat vervoersbedrijven in Nederland hier een groot voorbeeld aan kunnen nemen.
Kijk uit waar je voor wenst, zoals hier eerder aangegeven.
Als nederland ook deze prijzen hanteert zal je vlug het wegennet daar zien verouderen en verkommeren.

In nederland betaal je voor wat je gebruikt (nl de kost vh openbaar vervoer) in België betalen anderen (automobilisten) allemaal ferm mee aan het OV.
Ja, maar dan nog. Als ik vergelijk wat ik aan wegenbelasting in Belgie zou betalen en wat ik in Nederland betaal is dat ook schrikken hoor.

Mijn voorbeeld een Peugeot 307SW 2.0L HDI:

Belgie: € 366,43/jaar
Nederland: € 1544,00/jaar

(als het een benzine uitvoering was geweest betaal je in NL trouwens: € 824,00)

Alles bij elkaar vind ik het nogal een verschil.
Helaas wordt ook in Nederland het OV betaald door de automobilisten. De vervuiler betaald wordt ook hier alleen gebruikt als het uitkomt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.