'Hardware Sony Ericsson X10 Mini geschikt voor multitouch'

Hoewel de Sony Ericsson Xperia X10 geen ondersteuning voor multitouch krijgt, kan de hardware van de X10 Mini wel meer dan één aanraking registreren. Het is mogelijk dat een update voor het toestel multitouch-ondersteuning brengt.

Volgens SE-Blog is de X10 Mini voorzien van een Synaptics-scherm. Het ingebouwde Clearpad 2000-touchscreen biedt ondersteuning aan dual-touch, waarmee multitouch-gestures zoals pinch-to-zoom mogelijk zijn. Andere Android-smartphones, zoals de HTC Desire en Google Nexus One, maken ook gebruik van de Clearpad 2000.

De X10 en X10 Mini Pro maken geen gebruik van een touchscreen dat multitouch kan registreren, waardoor deze toestellen hiervoor geen ondersteuning zullen krijgen. Het Clearpad 2000-touchscreen kan echter slechts twee aanrakingen tegelijk registreren; hierdoor lijken niet alle applicaties die van multitouch gebruikmaken even goed te werken.

Waarschijnlijk krijgt de X10 Mini uit de doos geen multitouch-ondersteuning, omdat Sony Ericsson hiervoor geen ondersteuning heeft ingebouwd. Het is echter wel mogelijk dat de fabrikant met een software-update voor de smartphone ondersteuning gaat inbouwen. Standaard draait de smartphone op versie 1.6 van het Android-besturingssysteem.

Door RoD

Admin Mobile

28-04-2010 • 16:49

27 Linkedin

Submitter: Source90

Reacties (27)

27
27
13
3
0
7
Wijzig sortering
Ik blijf het een faal telefoon vinden zo zonder multitouch...
het blijft toch een goed verkoop argument en ik vind het zelf erg fijn werken op me iPhone.
Het is sowieso niet echt multitouch, fabrikanten willen gebruikers doen geloven dat ze multitouch op hun telefoon hebben, maar dit is eigenlijk niet waar. Het is namelijk niet zo dat je óf singletouch hebt óf multitouch want om de consument te naaien hebben ze onder de naam multitouch de tussenvorm "dualtouch" geïntroduceerd. Zie ook de site van synaptics: http://www.synaptics.com/solutions/products/clearpad

Nu zullen veel mensen zeggen dat "genaaid" een groot woord is omdat je toch zelden gebruik maakt van èchte multitouch en dat je het verschil amper merkt en daar ben ik het ook wel gedeeltelijk mee eens, maar er zijn toch ook functionaliteiten die wegvallen door het gebruik van een dualtouch scherm i.p.v. een multitouch scherm. Vergelijk die twee filmpjes in dit topic: HTC Desire "multitouch" bug maar eens met dit filmpje van de clearpad 3000 die wel èchte multitouch ondersteunt: http://vimeo.com/5739205

(Ik kan overigens niet vinden welke smartphones wèl die clearpad 3000 als scherm hebben, anyone?)
Multitouch, het woord, houd in dat je meer dan 1 aanraakpunt kan registreren. Twee is meer dan 1, dus is het inderdaad multitouch. Maar om extra duidelijkheid te verschaffen zeggen ze over bepaalde hardware dat het alleen dualtouch ondersteund, om aan te geven dat meer dan 2 aanraakpunten niet mogelijk is.
Lijkt me geen kwestie van naaien; in ieder geval niet van Synaptics. Wel van telefoonmakers, als ze een dualtouch-scherm gebruiken en niet duidelijk aangeven dat meer dan 2 aanraakpunten onmogelijk is.
Onzin, als ik bij mezelf na ga gebruik ik het eigenlijk nooit. Leuk als je veel met foto's of Google Maps bezig bent, maar verder echt zinloos.
doe je ooit internetten op je telefoon? zeker weten dat je dan multitouch gebruikt en niet weinig ook!

@mickje12: ik vind dat geen slechte reden, toptelefoons hebben minstens alle veel voorkomende topfuncties, het ontbreken van deze is in mijn ogen best een reden om een telefoon faal te noemen.
Ik wel, heb de desire, maar gebruik bijna altijd double-tap, gaat namelijk een stuk sneller, en kan ook gebruikt worden met maar 1 hand. :)

Multi-touch is leuk hoor, maar echt geen feature die een telefoon echt moet hebben.
Ik internet zeker op mijn telefoon, met single touch, en heb daar nog nooit bezwaar mee gehad. Jij wel?
Mwa, het is natuurlijk wel een misser. Mensen letten er toch op als ze weten dat andere telefoons het wel hebben. Een nog grotere misser vind ik dat er een versie van android op staat die ondertussen is verouderd. Je verkoopt dan gewoon minder aan de beter geïnformeerde mensen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 28 april 2010 19:10]

Jij vindt het een 'faal telefoon' omdat die geen multitouch heeft?
Een beetje een slechte reden of niet.

Ontopic: Ik ben benieuwd of SE het er nog in gaat brengen.
Ze zullen vast wel een reden hebben gehad om het weg te laten...
waarom stoppen ze dit dan niet in de x10, wat hun vlaggenschip is :?
Omdat de hardware dat niet toelaat, of slechts deels. Je hebt vast wel de topics over de desire, nexus en liquid gelezen.

Zodra de assen van twee touchpoints elkaar snijden gaat het fout en weet de hardware niet meer welke vinger hoort bij welke coordinaten. (x1+y2 en omgekeerd).
Games met on-screen controls op dezelfde assen werken dus niet goed (airhockey, nesoid).
Deze "bug" is trouwens niet aanwezig in de clearpad 3000.

Trouwens, wanneer gebruik je multitouch nu echt, buiten games om. Misschien als je je telefoon in landscape mode hebt en dan toch twee handen gebruikt, anders is het (imho) gewoon onhandig.


edit: taal

[Reactie gewijzigd door Quipeace op 28 april 2010 20:50]

Weleens een asus netbook in je handen gehouden?
Het is wel fijn om met 2 vingers te kunnen zoomen, scrollen van links, rechts boven en beneden. Verder zijn er nog veel meer mogelijkheden. Niet alleen in games, maar ook tijdens het typen van dit stuk tekst op een webpagina.
Een netbook kan je toch haast niet vergelijken met een smartphone, of wel. Ten eerste heb je over het algemeen een netbook (met touchscreen of niet) gewoon op tafel staan, of op je schoot natuurlijk. Niet in één hand, zoals een telefoon in portrait mode.
Dan is multitouch inderdaad handig, vandaar dat ik zeg, in landscape mode, omdat je dan toch twee handen gebruikt.

Tijdens het typen is multitouch inderdaad handig, omdat dat voorkomt dat je een midpoint krijgt tussen je twee vingers. Twee letters gelijktijdig indrukken kan je vergeten, zowel de stock als HTC IME kunnen dat niet ;( . (waarom is ": (" een boos gezichtje?)

Multitouch heeft z'n toepassingen, maar als SE multitouch gaat introduceren op de "oude" X10 zijn er net zoals bij de Desire, Nexus en liquid mensen die gaan klagen over de "slechte implementatie", terwijl het simpelweg aan de hardware van de telefoon ligt.
Op deze manier komen de zwakke punten van de hardware niet naar boven.
EDIT stukje weggehaald, irrelevant

[Reactie gewijzigd door Quipeace op 28 april 2010 21:00]

Omdat de hardware dat niet toelaat, of slechts deels. Je hebt vast wel de topics over de desire, nexus en liquid gelezen.
Dit is toch raar. De iPhone heeft al drie jaar multitouch, en de tegenwoordige vlaggenschepen van andere fabrikanten ondersteunen dit niet? Dat vind ik buitengewoon triest, of heeft dat te maken met de patenten die Apple heeft op multitouch?
En de iPhone is een maatstaaf? Andere telefoonfabriakanten moeten werken aan producten volgens een lijst met eisen waaraan dat product moet voldoen (op gesteld door het bedrijf zelf), hierin staat niet per definitie dat het product de iPhone achter zich moet laten. Een Smart heeft toch ook niet de luxe die een volwaarde Mercedes bied? Apple's met peren vergelijken (Sony Ericssonin dit opzicht). Sla er eens een boek op na eer je dit zegt.
Dat apple een leuk product heeft neergezet waar veel mensen lovend over zijn, volledig terecht, ik vind het een fijn product om te werken (mijn ervaring). Maar dit houdt niet in dat ik daarom mijn Sony Ericsson Xperia X1 maar van de hand moet doen. Die telefoon bied voor minder geld ook een hoop opties waarmee ik prima uit de voeten kan.

Mensen en ook veel tweakers moeten eens eisen stellen op de volgende manier:
- Wat wil ik dat een telefoon kan?
- Wat vind ik belangrijk?
- Kan ik dat betalen?
Hieruit kun je eisen halen.

En niet als volgt:
- Waarmee ben ik hip?
- Wat heeft de rest van mijn vrienden?
Dit zijn maatstaven maar geen eisen.

Producten worden ontwikkeld voor een bepaalde doelgroep die verschillende wensen en behoeften hebben. Daarop word dat product dan afgestemd. Ook qua prijs! Zo heeft Apple toch ook een telefoon ontwikkeld waar enkele tekortkomingen in zitten?

Verder zie ik dit ook heel vaak terug komen in de computer industrie. Consumenten die altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Zorg gewoon dat je koopt wat je nodig hebt. Maargoed dit is deels gebaseerd op hoe ik erover nadenk.

[Reactie gewijzigd door The Godsha op 29 april 2010 09:37]

Anoniem: 286529
@MaxMadu29 april 2010 09:11
Dit heeft te maken dat andere bedrijven multituch niet als heilig beschouwen.
Ik heb ook multi(dual) touch op mijn legend maar gebruik het echt noooooooit, ik heb dat dng altijd in 1 hand, hoe kan ik dan alleen met mijn duim multitouchen?

de keren dat ik hem in twee handen heb gebruik ik double tap om in te zoomen, 10x zo fijn al multitouch.

Misschien zien andere fabrikanten dit ook in en implementeren ze het niet.
Anoniem: 304782
28 april 2010 16:56
Geweldig allleen wat ik een beetje raar vind is dat ze niet gewoon multitouch ondersteuning leveren wat zou de reden hiervoor zijn?
In ieder geval dacht ik eerst dat er maar 1 versie van X10 is maar nou blijkt dus anders... wat zijn de specs van deze X10 mini phone btw ? :D
De reden voor geen multitouch standaard is Android 1.6.

En wat betreft de specs... Google en de Sony Ericsson site allebei kapot of zo?

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28 april 2010 17:04]

En wat betreft de specs... Google en de Sony Ericsson site allebei kapot of zo?
En [url=En wat betreft de specs... Google en de Sony Ericsson site allebei kapot of zo?]tweakers[/url] niet te vergeten!
Waarom de multitouch wel beschikbaar maken voor een mini editie en niet voor de normale versie ? Je zou zeggen dat het juist makkelijker is om met 2 vingers een groot scherm te bedienen dan een mini scherm.
Inderdaad, steeds weer die hype over multitouch. Een supergoede, intuitieve user-interface is het belangrijkst. En daar is SonyEricsson ook erg goed in. En of dat nou via multitouch, dualtouch of geen enkele touch gaat lekker boeiend.
En de Minis wil je ook graag goed met 1 hand kunnen bedienen. Dan heb je ook niks aan multitouch.
Ik zou niet meer zonder de multi-touch van mijn Desire kunnen (zelfs met de 'bug'). Maarja, ieder zijn ding natuurlijk.

Raar dat dit wel in het 'kleine broertje' van de x10 zit. Een klein broertje hoort mi. niet technisch superieur te zijn aan zijn grote broer.
Ach, ik ben ook het kleine broertje in onze familie, en ik kan sommige dingen anders, sommige dingen minder, en sommige dingen beter dan m'n grote broer. Vrij normaal :P
Misschien dat ik ergens een memo heb gemist, maar waarom is multi-touch zo heilig opeens? Mensen roepen moord en brand als een apparaat het niet heeft.

Ik werk al jaren met alle touch-apparaten van mij zonder multitouch, en dat werkt toch ook goed? Om het tegenargument "vooruitgang" meteen in te dammen: welke grote voordelen zitten er dan aan multitouch in het dagelijks gebruik, behalve bv. zoomen (wat ook op een andere manier prima kan)?

Beter verwoord nog: voordelen zal het hebben, maar waarom denkt men opeens niet meer zonder te kunnen?
De iPhone heeft het, en dat is tegenwoordig toch het apparaat waartegen elke mobiel meteen groot scherm wordt afgemeten. Of dat terecht is laat ik in het midden, omdat ik nooit een mobiele telefoon zal kopen die mij dwingt om van netwerk te veranderen. Het kan wel, maar zover ik weet ben je dan illegaal bezig als je niet een losse telefoon hebt gekocht.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 29 april 2010 00:08]

Anoniem: 114616
28 april 2010 18:51
Ik heb een x10 en het werkt prima met die knoppen om te zoomen. Ik gebruik liever hand voor navigeren..
Anoniem: 335608
29 april 2010 10:36
Ik zal even kort uitleggen wat de meerwaarde uitleggen van multi-touhc t.o.v. single touch en knoppen. Multi-touch is als een analoge stick t.o.v. het d-pad op een controller. Ook daar kun je technisch gezien min of meer hetzelfde resultaat bereiken, maar het gebruik is wel heel anders.
Je hebt meer controle. Je kan inzoomen, niet in stappen, maar precies zover in of uit zoomen als je zelf prettig vind.
Met dubbeltap verplaats ik meteen een heel niveau van zoomen in google maps, soms is dit genoeg, maar soms zijn die niveaus net niet goed genoeg. Soms wil je net ietsje meer of minder ver inzoomen, zodat die ene straat er nog net bij op staat.
Met multitouch kun je dit heel natuurlijk en eenvoudig regelen.

Ik geef nu het voorbeeld van google maps, maar ook voor foto's en bij het browsen kan het handig zijn. Met dubble tap zoom je soms ineens erg ver in, met multi-touch kan je exact en snel in beeld krijgen wat je wil vergroten.
Je kan het ermee eens zijn of niet dat het een mooie functie is, maar ik mis het multi-touch echt in bv. de opera mini browser op de iPhone.


In games werkt het daarnaast perfect , je kan meer dan 1 command geven tegelijk. Bv. rennen en schieten, rennen en springen, remmen en sturen etc. Je kunt een apart topic maken over de bruikbaarheid van een touch-screen als gamecontroller, maar het brengt wel veel leuke games naar de telefoon (iPhone in dit geval). Ik moet er niet aan denken dat er aparte knoppen op m'n telefoon komen om te kunnen gamen. Dan maar een draadloze controller er op aan sluiten, dat zit er ook binnenkort aan te komen.
In de tussen tijd biedt multi-touch ook een mooie uitkomst voor mobile gaming.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee