Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Intel heeft twee nieuwe processors aan zijn line-up toegevoegd: de Core i5-680 en de Pentium E5500. De eerstgenoemde is het interessantst. Dit is namelijk de snelste dualcore die de fabrikant momenteel voor consumenten op de markt heeft.

De Core i5-680 is een dualcore met een kloksnelheid van 3,6GHz. Het model lost de Core i5-670 met een kloksnelheid van 3,46GHz af als snelste dualcore in Intels assortiment van desktopprocessors. De Core i5-680 heeft verder 4MB L3-cache en het model is op 32nm geproduceerd, terwijl de tdp op 73W ligt. De adviesprijs is met 294 dollar 10 dollar hoger dan die van de Core i5-670, blijkt uit de prijslijst van Intel.

De andere nieuweling is de Pentium E5500. Deze chip is minder interessant; hij is namelijk identiek aan de Pentium E6300, op de fsb na. Het is een dualcore die op 2,8GHz loopt en 2MB L2-cache heeft. De fsb is echter niet op 1066MHz gezet, zoals bij de E6300, maar op 800MHz. Desondanks is de E5500 met zijn adviesprijs van 75 dollar een dollar duurder dan zijn tweelingbroer met 1066MHz.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

zijn er nog mensen die dat oudere type kopen? die Pentium serie?..

voor een paar 10tjes meer heb je gewoon een core2duo of quad systeem..,dus voor het geld hoef je het niet te laten...
en deze oudere CPU's verjaren veel sneller... dus als die nu okee is.. is die over 1 jaar niks meer..
Hoezo verjaren ze sneller? Als je bedoelt dat als je nu een slome processor koopt je sneller moet upgraden, dan moet je bedenken waarvoor je het nodig hebt. CPUs verjaren in het algemeen niet meer zo snel omdat ze al lang niet meer de bottleneck vormen voor mainstream toepassingen. Dus als je nu een CPU koopt die adequaat is, zal ie dat hoogstwaarschijnlijk over een paar jaar ook nog wel zijn. Ik heb zelf in ieder geval gemerkt dat ik altijd de behoefte heb gehad geheugen, videokaart of harde schijf te upgraden, maar nooit echt een CPU.

Het enige Pentium model voor socket 1156 is de Pentium G6950. Echter is dit een volwaardige dual core geklokt op een zeer respectabele 2.8GHz. De socket 775 alternatieven zijn de Pentium's in de E5x00 serie. Ook dit zijn geen slome processors die allemaal ruim boven de 2GHz geklokt zijn. Prima CPUs dus voor een zacht prijsje (en ja AMD doet het vast beter in dit segment, dat is even niet relevant).

Voor een paar tientjes meer heb je een Core i3, maar zo ontzettend veel sneller is die ook niet, en een Core i5 quad kost alweer het dubbele, dus dat is echt een totaal ander budget. Zolang je geen quad SLI draait of dingen wil renderen zijn de huidige Pentiums eigenlijk meer dan voldoende, en zijn ze ook een goeie keus IMO.
Het oudere type van de Pentium serie wordt waarschijnlijk gewoon gekocht door bedrijven die een serie computers kopen voor op de werkvloer. De gewone consument zou hem misschien vinden in een desktop PC voor het gezin. Kenners zullen inderdaad denk ik niet dit oudere type aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door nalufrank op 20 april 2010 09:09]

jawel maar een bedrijf zou stom zijn om die ouwe rommel te kopen :) dan zijn die computers veel te sloom als ze naar windows 7 overstappen over 2 jaar..

en een core2duo heb je al voor rond de 80-90 euro. en die zijn iets meer toekomst proof.
Hoezo zijn die meer future proof. Je weet dat deze pentium gewoon de Wolfdale kern bezit die ook in de Core 2 Duo zit?
jawel maar dan in zijn eentje..

en 2 core's is altijd beter dan 1. (vooral voor de toekomst)
de pentium serie heeft gewoon dualcores (alleen maar denk ik tegenwoordig)


zelf heb ik een pentium e2180, en dat is ook gewoon een dualcore conroe (wel met wat minder cache)

edit: heeft nou echt niemand gehoord van dualcore pentium's of wat?


@permutor
ik weet niet precies wat jij bedoelt, maar ik zat nergens aan die oude pentium-D's te denken. die zijn al lang EOL

[Reactie gewijzigd door Rub3s op 20 april 2010 13:18]

Sterker nog, zelfs de Celerons zijn allemaal dual core tegenwoordig.

Die hele benaming Pentium, Duo Core, i5, i7 zijn pure marketinglabels en zeggen vrij weinig over de onderliggende techniek.
De Pentium-D bedoel je.
Een heethoofd.
Windows 7 draait al hartstikke prima op een oude single core Pentinum 4; dan moet het met die nieuwe E5500 al helemaal geen probleem zijn ;-)
Pentium staat bij intel op het moment alleen voor low-end processors, niet zozeer voor pentium 4.
Dat staat toch buiten het feit dat hij (Vaizard) suggereert dat Windows 7 niet zal draaien op deze nieuwe reeks en ik daarop een vergelijking stel met een andere processor waar W7 het al prima mee doet?
Ik neem toch aan dat een high-end processor van 5 jaar inmiddels wel voorbijgestreefd wordt door de budget-processoren van nu...

Mijn Pentium 4 uit 2004 draait Windows 7 ook als een zonnetje.
Om een idee te geven van de ontwikkeling: een single core P4 2 GHz performt ongeveer gelijk aan een Atom D510.
wow hier valt mijn mond echt van open!
ik vind windows 7 niet zo soepel werken op mijn celeron D 3GHz, heb er 2Gig ram bij, en een Geforce 8600. Ram kan ik makkelijk verdubbelen, maar weet niet of moederbord i915 (lga775) de C2D ondersteund.

Heb het gevoel dat windows 7 sneller werkt op mijn macbook C2D 2.6GHz, 2Gig ram, en GMA x3100 oid.

Uiteraard krijg ik op de desktop een full-experience, en moet ik op de macbook aero glass achterwege laten
Zoals ik al eerder zei, de E5500 is waarschijnlijk De CPU als je een goedkoop systeem wilt om te overclocken.
Bijna iedere E5200 was met gemak 1Ghz hoger te clocken, grote kans dat dat ook mogelijk is met de E5500 waardoor je dus een CPU hebt die op 3,8Ghz draait (of zelfs hoger als je handig bent).
Zoveel bang for buck kan geen core2duo systeem tegenop. ;)

[Reactie gewijzigd door Spetsnaz op 20 april 2010 09:26]

Zoveel bang for buck kan geen core2duo systeem tegenop.
Daar zit de crux, de nieuwe s775 pentiums zijn stiekem gewoon core 2's :) maar dan met een ander naampje. Vooral daarom zou ik ook niet inzien waarom deze CPU's te oud zijn om te kopen, het zijn namelijk gewoon goedkope core 2 duo's, die nog prima mee kunnen komen.
gewoon core 2's maar dan met een ander naampje
En minder cache (2x1 MB vs 2x3 MB). Dat maakt ze klok-voor-klok iets trager, maar wel een stuk zuiniger, en (dus) beter overklokbaar.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 april 2010 10:59]

Als je later nog op hetzelfde mobo wilt upgraden is het niet handig, maar verder is S775 op het moment best veel 'bang for the buck'. Bovendien zijn het nog aardige upgrades voor mensen met een oudere Pentium/Celeron Exx00 (Conroe).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 april 2010 11:01]

Nu stel ik me de vraag, kan iemand me hier mee helpen,
als het op singlecoreprocessen aankomt. Zoals de meeste games. Is deze i5 dan eigenlijk beter geschikt? Zelf kan ik mijn i7 goed gebruiken voor pinacle :P maar ik stel me gewoon de vraag.
Misschien in het VB6.0 tijdperk... maar vandaag de dag ondersteunen zowel programma's als games minimaal dual core technologie.

Dat er nog een hoop programmeurs wanhopig vastklampen aan VB6.kansloos en of andere gare oude meuk, krijg je vreemde performance problemen zoals memory leaks e.d.

Overigens installeer gewoon altijd Windows7 en niet WinXP... XP kan buitengewoon slecht taken verdelen over meerdere CPU's leert men uit de praktijk.

Ontopic:
Had Intel niet een CPU op de markt gebracht (rond 2002) met 3,8Ghz.... 1 van de eerste Hyper-Treading 512kb cpu's?

[Reactie gewijzigd door pancake82 op 20 april 2010 11:51]

In principe wordt er weinig onderscheid gemaakt tussen dualcore en quad-of-meer-core. Meestal wordt een programma geschreven met 'multi-core' ondersteuning, waarmee het dus niet uitmaakt of je 2 of 6 cores hebt, het programma weet er dan mee om te gaan.
De meeste games zijn niet meer single-threaded hoor ;) moderne games weten toch op zijn minst wel van twee cores gebruik te maken. In dat opzicht komt een dualcore inderdaad nog prima mee, maar er zijn ook wel genoeg games die drie of vier threads gebruiken. Het zwaarste voorbeeld is GTA4 (die overigens ook prima op een snelle dual-core loopt).
Yep, speel maar eens Battlefield Bad Company 2 (toch redelijk recent dacht ik), op een i5 750. Die game is gewoon single core en knalt 1 van de 4 cores naar 100% en de andere 3 volledig ongebruikt.

Laat dat dan de uitzondering op de regel zijn, maar mijn ervaring is in ieder geval dat je er niet zo maar van uit kan gaan dat je multicore ook daadwerkelijk nut heeft. Ik had wat dat betreft liever een dual gehad die per core sneller was geweest... ;)
Als je singlecore applicaties draait gaat het dus in hoofdzaak om de prestaties van die ene core. Nu zullen er vast wel zaken op de achtergrond draaien maar daar zou de 2e core van deze i5 voldoende performance voor moeten bieden. Zo niet, zit je in een situatie waar meer dan 2 cores zinvol zijn.

Voor singlecore applicaties is deze chip dus waarschijnlijk een betere optie dan een quad core. Maar aangezien ook game developers ondertussen naar multicore applicaties aan het toewerken zijn is dat redelijk korte termijn denken.....
grappig dat de E5500 met bijna dezelfde specs als de E6300 met alleen een lagere FSB snelheid toch duurder is. dit gaat toch niemand kopen?
Eigenlijk lijkt mij dit wel een erg interessante CPU, door de lage FSB is hij waarschijnlijk goed te overclocken.
De E5200 was ook zo'n super CPU voor 50,- die met een simpele overclock bijna de duurste Core 2 Duo voorbij ging.
Tot je die natuurlijk overclockt.... ;)
Maar als je dat niet zou doen, dan klopt jouw stelling wel ja }:O
Als je een dure Core 2 Duo weer overclockt is die natuurlijk sneller maar dan heb je nog steeds niet de "bang for buck" die je voor een overclockte E5200 of E5500 krijgt. :P
Bovendien klokt een C2D met zijn 6 MB L2 cache nooit zover door als deze Pentium.
Ik vermoed dat die prijs vrij snel wat gaat zakken en dat de E6300 uit het assortiment gaat. De E6500 is er immers ook nog en dan is er wel heel veel overlap.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 april 2010 09:15]

Klopt deze titel eigenlijk wel?
Is de i5-680 ook sneller dan de quadcore i5-750 ?
Als dat niet zo is, is het dus niet de snelste Core i5 :+
Waarschijnlijk zal de 750 gewoon sneller zijn.
Maar zoals al eerder aangegeven de titel is een beetje misleidend. In de inleiding van de tekst staat het echter wel goed.
Idd je hebt gelijk klinkt net alsof dit de snelste i5 is terwijl het slechts de snelst geklokte betreft en de hoge klok niet helemaal goed maakt voor de 2 cores minder dan i5 750
Ik vindt intels dual core i5 600s een beetje tegen vallen als ik eerlijk ben.
Ze zijn wel erg snel voor dual cores daar niet van maar je bent voor het zelfde geld beter uit met een phenom II quad of i5 750.
Natuurlijk kan ik intel wel begrijpen over hun prijs hantering voor deze dual cores.
De markt waar intel hier mee op doelt is dan ook niet die voor de meeste prestatie maar eerder de voor gebouwde desktop en kantoor markt.
En de efficientie op energie verbruik van een 32nm cpu is dan ook wel mooi mee genomen.
Daar maakt het vaak ook niet zo veel uit of de cpu wat meer of minder kost het draait om het totaal plaatje en snelheid moet gemiddeld/degelijk zijn.

Maar voor een budget builder die zelf zijn pc samen stelt is een i5 6xx denk ik niet zo aantrekkelijk.
zou ik eerder voor een athlon II quad gaan met een goedkoop moederbord.
Scheelt alleen al voor de cpu toch wel gouw de helft €80-90+- tegen over €150-180 terwijl je gelijke al dan wel niet betere prestaties kunt behalen.

maar even terug komend op die I5 680 ik vindt dat hij voor 294 dollar te duur is.
Daar heb je over een paar weken een dikke phenom X6 voor.
Maar misschien dat er ook gedoeld wordt op het publiek wat naar de aantal GHZ kijkt bij het kiezen van een pc.
Goed dat doen er veel maar dit is toch echt een dual core terwijl quad ook al heb je dan een quad met wat minder prestatie per core toch wel de betere keuze is nu.

[Reactie gewijzigd door Mietex op 21 april 2010 06:32]

Nog snellere CPU's :9~ Voor de overclockers weer 200MHz meer om te beginnen 8)7

Die tweede CPU is echt nutteloos in mijn ogen maar dat vind ik ook al beschreven in het onderwerp zelf.
Ook de prijs is echt een overclockers prijsje. Hiervoor kan je best wel 1 er keihard lappen + overclocken en flink knallen!
Beetje misleidende titel. De snelste Core i5 is nog steeds de i5 750.
Daarom staat er ook Snelste i5 Dual Core.. 750 is een quad core :)

edit: oja titel is wel misleidend. in de text staat het wel goed

[Reactie gewijzigd door anti.ea op 20 april 2010 09:06]

Dat Intel nog steeds hogere Ghz krijgt verbaast me, maar dit gaat dan toch ten kostte van warmte en voeding dat deze nodig heeft? Lijkt mij dan.

Maar, verder is het wel een mooie processor alleen de prijs vind ik wel wat hoog? :Y)
Hoezo?
Bij dezelfde serie, als de frequentie dan hoger is dan is de snelheid ook hoger. Zo kan je beter concurreren. Heel veel extra warmte ontstaat er niet door die hogere snelheid.

En ik ga denk ik gewoon een E5500 voor de fun kopen. Ik heb al een E5200 en E7300, en die clocken gewoon erg leuk over.

300 FSB voor de E5x00 is vaak wel te doen met een lage spanning (~1,3 V). Nou dan heb je met een E5500 >4GHz met een lage spanning. Dan kan die alsnog goed meekomen.

Tenminste, ik heb liever een E5500 dan een E6300, door de hoge MP.
Ik ben nu wel benieuwd of dit een Clarkdale of een Lynnfield is, en of deze dus een GPU heeft of niet... Lijkt me eerder een Lynnfield, maar wel raar dat ze daar aan nu opeens dualcores van gaan maken. Hij staat ook nog niet in Intels processor finder.
Kan je ipv die i5-680 niet beter een i5-750 kopen? Is nog goedkoper ook. :?
Ligt aan je doel. Als je per single core sneller wil zijn dan is die 680 een leuke keus. Wil je gecombineerd over 2/4 cores meer prestaties, dan is de 750 de betere keus.
Die Core i5 750 heeft geen IGP. En als je heel snel superPi wilt draaien heb je meer aan die i5 680. Dus 't ligt helemaal aan je eisen.
ik denk dat ik de oude tijden opnieuw ga zien.. alleen in dualcore versie. ik weet nog dat de pentium 4 EE 3.73 GHZ haalde..

ik ben wel blij met de Pentium E5500. lager FSB dan de E6300 maar wel zelfde clockfrequentie, voor bijna dezelfde prijs!

EDIT: zelfde clockfrequentie.

[Reactie gewijzigd door THEMAN!! op 20 april 2010 09:03]

Ik snap ff niet waarom je blij bent met de E5500. Hij is hetzelfde als een E6300 maar dan trager en duurder (al is het maar 1 dollar). Mis ik iets? :?
het wordt op 32nm geproduceerd.. alleen daarom..
en hoeveel FSB bandbreedte heeft een huis-tuin-keuken pc nodig denk je?;)

EDIT: Verkeerd gezien!

[Reactie gewijzigd door THEMAN!! op 20 april 2010 09:13]

De E5500 is 45nm net als alle andere Wolfdales.
Lagere FSB= hogere multiplier bij zelfde frequentie = Beter overclocken }>
De FSB naar 400MHz :P
Vraag me af hoe ver ze deze krijgen met vloeibare helium.
Met vloeibare helium? Grote kans dat dat niet zo ver is. Bij intel CPU's ga je al snel te koud. Bij de -140 houdt het daar meestal echt wel op.
heb je uberhaupt gelezen?
als ik het nog een keer lees, dan wordt dat de 3e keer..:)