Dell breidt Latitude E-serie zakelijke laptops uit

Dell heeft drie laptops aan zijn zakelijke Latitude E-serie toegevoegd. De E6510 en E6410 zijn respectievelijk een 15,6"- en 14,1"-model met een Core i5- of een Core i7-cpu. Van het 14,1"-model is ook een robuuste variant op de markt gebracht.

Het nieuwe drietal is de tweede generatie van de Latitude E-serie. Dell bracht de eerste Latitude E-modellen eind 2008 uit. De twee mainstreammodellen van de nieuwe serie zijn de E6510 en de E6410. De E6510 heeft een 15,6"-scherm met led-backlights. De koper heeft de keuze uit drie resoluties: 1366x768, 1600x900 of de full hd-resolutie van 1920x1080 pixels. Naast mobiele Core i5- en Core i7-dualcores, kan de E6510 ook met krachtigere Core i7-quadcores uit Intels Clarksfield-serie worden uitgerust. De E6410 beschikt over een 14,1"-scherm dat 1280x800 of 1440x900 pixels kan tonen en eveneens een led-backlight heeft.

Dell Latitude E6410 Dell Latitude E6410 Dell Latitude E6410 Dell Latitude E6410

Beide notebooks krijgen maximaal 8GB ddr3-geheugen en kunnen van een hdd met een opslagcapaciteit van 500GB of van een 256GB-sdd worden voorzien. Verder kan de koper volstaan met de geïntegreerde gpu van de Core i-processors, maar hij kan er ook voor kiezen de laptop met een NVS 3100M-gpu van Nvidia uit te rusten.

Dell Latitude E6510 Dell Latitude E6510 Dell Latitude E6510

"Wat uiterlijk betreft verschillen de nieuwe modellen niet veel van hun voorgangers, de E6500 en E6400", vertelt Jordi Baggen, brand manager mobility bij Dell. "Een verandering is wel dat ze niet in het zwart uitkomen. Naast rood en blauw is voor zilver gekozen." De notebooks hebben zakelijke functionaliteit als fingerprint-readers, tpm's en hardwarematige encryptie. Ook de ssd's zijn van encryptie voorzien. Verder is er de optie om een smartcardreader toe te voegen, die optioneel ook rfid ondersteunt via een lezer aan de onderzijde. Ook aanwezig is een val-sensor, die nu volgens Baggen op het moederbord is geïntegreerd en die bij een val de koppen van een hdd parkeert. De accu's waaruit kan worden gekozen hebben 4, 9 of 12 cellen.

De E6410 komt daarnaast uit in een ATG-variant en bij Dell is dit de aanduiding voor semi-rugged. Deze stevige laptop heeft een robuuste behuizing, die de laptop beschermt tegen stof, vibraties, schokken, hoge of lage temperaturen en vochtigheid. "De laptop voldoet door zijn bouw aan de MIL STD 810G-standaard voor bepaalde apparatuur van de Amerikaanse defensie", vertelt Baggen. De E6410 ATG kan ook met een touchscreen worden uitgerust, maar Dell geeft niet de optie een Nvidia-gpu toe te voegen. Tenslotte zijn de modellen voorzien van Dells Latitude On-besturingssysteem, dat snelle toegang tot applicaties als mail en Skype mogelijk maakt en een langere accuduur oplevert. Dell biedt drie varianten aan: een uitgeklede variant die het lezen van mail mogelijk maakt, een versie die alle mogelijkheden zoals Citrix-ondersteuning biedt, maar niet op een eigen chip draait, en de volledige Latitude On-versie die op een ARM-subprocessor draait en daarmee extra zuinig is.

Dell Latitude E6410 ATG Dell Latitude E6410 ATG Dell Latitude E6410 ATG

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

08-04-2010 • 09:56

39

Reacties (39)

39
39
27
0
0
2
Wijzig sortering
Ik ben erg content met mijn E6400 van mn werk, gigantische accuduur (vergeleken met andere laptops die ik heb gehad).

Zijn er stats over de accuduur van de 6410?
Ik heb zelf een E6500 en ben ook erg blij met het apparaat. Het zijn stevige laptops met een lange accuduur van 3 a 4 uur met extended battery. Dit kan zelfs oplopen tot 5 uur met licht internetgebruik.

Daarnaast zijn ze ook erg stijlvol maar dat is een kwestie van smaak.

Het voordeel van de nieuwe serie is met name het hogere max GB memory en de core i7 processors! Ik gebruik de laptop ook voor virtual machines dus is het zeker de moeite waard om weer eens te kijken voor een upgrade :P
Je E6500 kan ook prima 8GB mem in. Heb er nu zelf ook eentje met 8 gig :)
Klopt ja, de batterij is super, echter vind ik persoonlijk de rest van de laptop een beetje tegenvallen. Erg slecht scherm (plastic, niet egaal qua licht, slechte kijkhoek, beetje gammel, overdreven auto-brightness-sensor) en nogal veel plastic in het algemeen. Ik had erg veel gezeik met de wireless opties ook. Buiten dat verder prima, maar ik had heel wat meer verwacht van een top-of-the-line laptop.
Wel een beetje jammer dat die accu aan de achterkant uitsteek, waardoor hij niet meer zo makkelijk in de standaard laptop hoezen kan.
Wel een beetje jammer dat die accu aan de achterkant uitsteek, waardoor hij niet meer zo makkelijk in de standaard laptop hoezen kan.
Ik heb zelf ook een laptop met zo'n uitstekende accu maar problemen met hoezen heb ik nog nooit gehad, die dingen zijn redelijk felxibel.
ik wist al een tijdje dat de E6410 er aan ging komen, morgen de volledige specs eens op m'n premier-page bekijken en een leuke default config in elkaar puzzelen, want quasi alles zal veranderen: andere cpu, andere chipset, ander ramgeheugen, andere videokaart, en een andere 3G-module (die nu ook UMTS ipv slechts GPRS ondersteund).
Het blijft wat mij betreft een beetje jammer dat zelfs zakelijke laptops nu overgaan op 16:9. Ik dacht dat fabrikanten nog wel door hadden dat minder ruimte aan de bovenkant niet echt wenselijk is =(
Als programmeur ben ik wel blij met brede schermen: meerdere sources naast elkaar is erg prettig. Ook om bijv een functioneel ontwerp naast je werk te hebben is ook wenselijk. Ik ben dus wel te spreken over brede schermen.
Helemaal eens, 16:10 is een mooier formaat.
MAAR, zeker bij de zakelijke klant =/ tweakers, geldt ook dat reclame werkt.

Deze groep mensen is gewoon gevoelig voor herkenbare zaken als:
- Full HD
- Ondersteunt de 16:9 standaard

Dit zorgt er voor dat je toch meer geneigd bent om zo'n scherm voor te trekken. Ook ziet het er met presentaties mooier uit of je promofilmpje in 16:9 in volledig scherm te zien is, of met kleine randjes...

Kortom, de high-end gebruiker wordt een beetje genaaid, Dell verdient meer per model OF kan ergens anders meer geld uitgeven voor betere hardware, en de klant ziet enkel herkenbare zaken. Ziet er voor Dell uit als Win-Win.
LCD paneel fabrikanten stappen allemaal over op 16:9 panelen, omdat die breder inzetbaar zijn, en ze kunnen meer panelen uit een glasplaat snijden.
Dus vaak is 16:10 geen alternatief meer, omdat die gewoon niet meer verkrijgbaar is. Helaas.
Anoniem: 77640 @Kordakus8 april 2010 10:58
16:10 is ook een "breed scherm".

Ik ben ook programmeur en zowel m'n desktop als laptop hebben 16:10 schermen. En ik maak handig gebruik van de breedte. Maar met een 16:9 scherm zou ik net zo goed dingen naast elkaar plaatsen, maar gewoon minder ruimte vertikaal hebben! Vooral voor tekst betekent dit dat je vaker moet scrollen.

Fabrikanten lijken 16:9 enkel te verkiezen omdat het voor een gelijke diagonaal minder oppervlak betekent (=goedkoper). De klant komt wel bedrogen uit.
ah maar op 16:9 kun je in de breedte meer kwijt en zelfs 2 pagina's tegelijkertijd bekijken.
Meestal is dat niet zo relevant, 2 sites heb ik nooit naast elkaar open, terwijl ik wel altijd bijvoorbeeld een dubbele taskbar heb, en mijn browser heeft altijd natuurlijk gewoon de normale windows balk, dan een balk voor mijn meest gebruikte sites, dan tabs en dan de terug, verder, url balk en zoekmachine balk (die laatste is in 1).
Uiteindelijk ben je een hoop ruimte kwijt aan dat soort dingen, om de hoogte kwijt te raken is zeker wel storend.

Toen ik mijn desktop bouwde waren het vooral 16:9's in de 24 inch categorie voor rond de 200, uiteindelijk heb ik een x1200 scherm gekocht die nog maar door 2 shops werd geleverd omdat die er bijna overal uit was, tevens was de opvolger ook een x1080.

Ik begrijp het idee van 16:9, maar ik heb gewoon veel liever een 16:10, het is gewoon praktischer.
hangt er idd van af, ik was ook voorstander voor 16:10, en mijn laptop heeft dan ook deze verhouding; Maar zelf bekijk ik veel series en films en het is toch allemaal net ietsje mooier zonder 2 zwarte banden op 16:9 laptops van vrienden. Ook is de film als bijkomend voordeel net ietsje groter, je hebt meer "film-rendement" uit een 16:9 scherm.

Aan de andere kant weet ik best dat dit zakelijke laptops zijn en dus het film argument niet op gaat, maar als de schermfabrikanten voor iedereen 16:9 begint te maken en ook de mobo's hier vast aan aangepast worden dan is het wss goedkoper om overal dezelfde type schermen te gebruiken
Dat kan je op 16:10 ook. Het punt is dat er nu een dikkere rand boven en onder het scherm zit die je pixels ontneemt.
Helemaal mee eens, als het dan toch breedbeeld moet, dan alsjeblieft 16:10
dat maakt het product gewoon duurder voor extra beeld
Anoniem: 77640 @FloRadix8 april 2010 10:50
Duh. Veel mensen willen nu eenmaal extra schermruimte en dat mag een paar euros meer kosten. Nu wordt die ruimte ingenomen door een nutteloze dikkere rand boven en onder het scherm. Waardeloos.

HD-resoluties zijn enkel van nut tijdens het bekijken van een film, iets waar vele zakelijke gebruikers hun laptop zo goed als nooit voor gebruiken. En zelfs dan werkt 16:10 prima! Gewoon een heel dun strookje boven en onder dat onbenut blijft bij het bekijken van films, maar wel dankbare ruimte oplevert voor alle andere toepassingen.

Het lijkt alsof fabrikanten niet doorhebben dat je méér dan 1080 pixels vertikaal kan aanbieden en nog steeds full-HD ondersteunt.
Aardig onder de indruk over de hardware, echter vind ik de prijs behoorlijk hoog voor een Dell.

Net even voor de gein een zelfde config proberen samen te stellen als mijn nieuwe Sony
VPCZ1 (Intel i5, 128Gb SSD in raid0 )

En dan blijkt de Sony opeens niet zo heel erg duur mee, aangezien Dell met een mindere config aan zo ongeveer dezelfde prijs komt.
Had eigenlijk verwacht dat Dell toch wat scherper zou zijn met zijn prijzen.
Ik vind de zakelijke Dell serie (Latitude en Precision) ook vrij prijzig. Het zijn degelijke apparaten, maar de meerprijs komt volgens mij vooral door de "3-year on-site next business day" garantie. Helaas is het niet mogelijk om die service te verruilen voor 2 jaar pick-up & return garantie.

Ik heb nog een 2 jaar oude Dell D830, maar ik wil die vervangen door een E6510. Ik heb alleen wel betaald voor 4 jaar NBD on-site garantie. Daar ga ik dus de helft niet van gebruiken. Helaas kon ik toen ook al niet zonder die garantie kopen.

Een leuk alternatief is trouwens de Toshiba Tecra S11. Verkrijgbaar met dezelfde processor, maar net wat vriendelijker geprijsd. Alleen kun je dan niet zo flexibel configureren. Dat maakt Dell toch wel een fijne fabrikant.
Inderdaad. De 3 jaar NBD-garantie maakt erg veel uit in de prijs. Je zult ook wel meer betalen om opties zoals het kiezen van je eigen Windows-versie en -taal ter beschikking te krijgen.

Daarom zijn het ook zakelijke notebooks; een bedrijf betaalt liever 300 euro meer voor 3 jaar NBD-garantie dan dat een notebook er 2 weken uit ligt. Stel dat een bedrijf uit het verleden weet dat 2.1% van de notebooks op elk moment kapot is, en ze hebben 1.000 notebooks nodig voor medewerkers... dan zouden ze dus 21 notebooks in reserve moeten hebben, en iemand moeten hebben die een notebook op stel en sprong in orde kan maken met alle software, updates, en data erop, voor het begin van de volgende werkdag.

Waarschijnlijk is dat duurder, of lastiger dan een NBD-garantie.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 25 juli 2024 09:55]

Maar MET NBD garantie moet ik toch ook wachten op de monteur de volgende dag ? En die staat ook niet om 07.00 op de stoep zodat ik om 07.30 kan gaan rijden ?
Heel misschien zou een reserve-Dell dan toch sneller zijn op de dag van uitval.
Je kunt zelfs een Pro-IT-garantie afsluiten met een reparatietijd binnen 4 uur, als je het geld ervoor over hebt... en DELL heeft altijd tijd om de dag erna een laptop te herstellen of te vervangen, terwijl een systeembeheerder wellicht geen tijd heeft om binnen een dag een nieuwe notebook voor je in orde te maken.
De prijzen zijn fors voor een particulier, maar als zakelijke klant krijg je behoorlijke kortingen. Een E6400 met alle hoogste specs en een 128GB SSD krijg je al voor zo'n 1300 Euro inc. btw. en 3 jaar NBD
Dan valt het allemaal wel weer mee. En voor zakelijke klanten is Dell in mijn ervaring altijd behoorlijk coulant. Reparaties of vervangingen worden veelal gratis gedaan ook als je er geen recht op hebt.
Nog een cool gevalletje van een tijdje terug: Een medewerker in the middle of nowhere in Zuid-Afrika had een defecte E6500. Dell bezit ons bedrijfs image en heeft dezelfde dag een mannetje ernaartoe gestuurd met een ge-imagede nieuwe laptop. Niks proberen het op lokatie proberen te repareren. Gewoon met de klant meegedacht en de beste oplossing aangeboden. Kortom als zakelijke klant ben ik zeer tevreden en vind de gevraagde prijs meer dan schappelijk met de geleverde servie en kwaliteit.

edit: voor de 16:9/16:10 discussie: Vandaag nieuwe filmpjes gelanceerd van Ridley Scott voor de Philips Cinema 21:9

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 25 juli 2024 09:55]

Vraag me af wanneer ie en of ie op de nederlandse markt verschijnt.

Zag dat er verschijdene 14" inspirion laptops in de US te koop waren, maar niet
in NL. Ze waren vorig jaar al aangekondigd, maar nog steeds niet te koop
De E6410 en E6510 zijn per direct te koop.
Wat betreft de Inspiron 14. In Amerika is 14" veel meer gebruikt bij consumenten dan in bv de Benelux.
Mooi spul, ook ik heb een E6500 van de zaak, helemaal volgepropt met alle opties zoals een SSD en full HD scherm en een Nvidia Quadro, erg fijne laptop.
De normale zijn al erg stevig want de verf op de hoekjes begint wel te slijten na 2 jaar maar de volledige behuizing is van magnesium dus dat is geen probleem.
jammer dat de 4300 serie niet aangepast is, dit is het kleine model. Erg compact maar word mega heet, een zuinigere processor zou veel toegevoegde waarde hebben
Vooral de E6410 lijkt mij een mooi apparaatje. Ik werk zelf bij een bank waar iedereen met een E6500 of E4300 (13.3") rond loopt. Vooral bij wat grotere applicaties presteerd de e4300 slecht. De 4300 heeft een energiezuinige sp9400. Echter, mensen die veel onderweg zijn willen juist een handzaam laptopje, waardoor de E6500 voor deze afviel. De E6410 is welleswaar ietwat groter, maar wel beduidend krachtiger. Ben echter bang dat dell geen zin heeft de E4300 terug te nemen.
Lijkt me dat er ook wel een E4310 uit gaat komen binnenkort ?
Eindelijk een laptop met een 1600x900 scherm met 15,6 scherm. Deze zijn moeilijk te vinden. Wel jammer dat het alleen bij de latitude serie is. Die zijn wat aan de prijzige kant vergeleken met de vostro serie.
Vroegâh had je 1680x1050 voor 15,4 inch schermen. Maar dat was voor de era van de "laagbeeld" schermen.
Jammer dat ze van 1920x1200 naar 1920x1080 als max resolutie zijn gegaan voor de E6500.
Ziet er wel robuust en zakelijk uit. I like that :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.