Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties

Er zijn nieuwe screenshots van Microsoft Office 2011 voor Mac OS X opgedoken. De afbeeldingen laten onder andere de nieuwe ribbon-interface zien. Office 2011 bevat voor het eerst Microsoft Outlook voor Apples besturingssysteem.

De screenshots zijn verschenen op de Boy Genius Report. In februari gaf Microsoft al drie vroege screenshots vrij, maar daarop werd alleen Word getoond. De nieuwe beelden laten naast Word ook de nieuwe versies van Powerpoint, Excel en Outlook zien.

Office 2011 is de eerste versie van het officepakket waarin gebruik wordt gemaakt van Apples cocoa-api, wat moet zorgen voor een modernere look-and-feel en goede integratie met het besturingssysteem. Daarnaast heeft Microsoft de ribbon-interface, die werd geïntroduceerd in Office 2007 voor Windows, in de nieuwe Mac-versie geïmplementeerd. Verder valt op de screenshots te zien dat een aantal applicaties uit het pakket rechtsbovenin een zoekbalk heeft. Het is nog niet bekend of deze zoekfunctie ook met Spotlight samenwerkt .

Office 2011 voor Mac Office 2011 voor Mac Office 2011 voor Mac Office 2011 voor Mac Office 2011 voor Mac Office 2011 voor Mac Office 2011 voor Mac
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (110)

Ik vind het adresboek, Outlook mail en notities een fail aangezien deze integraal onderdeel zijn van OS X. Nu is het juist zo handig dat je foto's in iPhoto kunt selecteren en deze direct naar Apple Mail kunt sturen, incl resizen. Dat zie ik Outlook niet doen en maakt dit programma dus al waardeloos op de Mac.

En tsja, voor de rest leuk natuurlijk dat Microsoft de moeite heeft genomen hoewel ik denk dat iWork voor de meesten voldoet en stukken goedkoper dan Office is.
Natuurlijk is iWork goedkoper voor de doorsnee consument, maar het mist wel een hoop functionaliteit voor professioneel gebruik, en daar is nou eenmaal een markt voor.

Waar ik meer op zit te wachten is hoe makkelijk Excel plugins naar de Mac versie te porten zijn bijvoorbeeld - ik wil best naar de Mac maar als ik geen realtime data van Reuters krijg werken mijn sheets ook niet. Crossplatform macro's schrijven is ook een drama sinds Office op de Mac geen VBA support meer heeft (dat zou toch weer terugkomen had MS laatst gezegd?). Tis allemaal niet ideaal, maar met Calc en Numbers kan je al helemaal bijna niks.

Ik snap al dat geklaag niet zo. De standaard apps op de Mac (Numbers, Pages, Mail) zijn basic en simpel, en voldoen prima voor huishoudelijk gebruik. Als je meer functionaliteit nodig hebt, dan is er niet echt een alternatief voor MS Office, wat dan weer wat complexer qua UI en trager is. Wie vindt het nou erg dat Adobe elke 2 jaar met een nieuwe Photoshop komt terwijl je met iPhoto ook fotos kan bewerken? Ik ben in elk geval blij dat er tenminste nog iemand een volwaardige office suite op de Mac uitbrengt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 maart 2010 14:56]

En wat voor functionaliteit mis je dan in iWork? VBA? Daar heb je AppleScript voor. Alle functies die je in Excel hebt vind je terug in iWork.

Ik vind iWork anders wel enorm goed werken om presentaties en afgewerkte documenten te maken. De standaard templates zijn enorm mooi (brochure-kwaliteit) en geven veel mooiere documenten dan standaard Word documenten. Daarnaast zitten er in de presentaties enorm veel effecten die net niet te veel zijn (zoals we wel van PowerPoint gewend zijn) maar toch netjes overkomen en gerendeerd worden op de 3D kaart alswel in H.264.
Alle functies die je in Excel hebt vind je terug in iWork.
Mag je mij vertellen hoe ik zelfs maar zoiets simpels als een pivot table maak in Numbers.
Geen RTD links
Geen user defined functions
Geen plugins zoals deze
Geen goal seek/solver
Geen 3D named ranges
Alle functies die je in Excel 95 hebt vind je terug in iWork.
zo, fixed.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 maart 2010 16:10]

En geen van de bovenstaande heb ik ooit hoeven gebruiken :-)
Tsja Dreamvoid, als jij al die functies nodig hebt, dan moet je maar excel blijven gebruiken om dat de noodzaak voor die functies meteen betekenen dat het programma 'het beste is'.
Beetje overdreven sir,

Het enige waar iWork tekort schiet is in numbers.
Pages werkt minstens zo goed als Word en is vele malen gebruiksvriendelijker.
Keynotes is vele malen beter dan Powerpoint om een gelikte presentatie mee te maken.
Dreamvoid is overduidelijk een MS fanboy. Die proberen je altijd maar te overtuigen dat al die extra functionaliteit die MS Office biedt toch echt wel nuttig is, terwijl ik de eerste persoon nog tegen moet komen die functies op kan noemen die de concurrentie echt niet heeft. VBA is er daar niet een van, want AppleScript werkt ook prima. Gek he, dat concurrerende office suites geen VBA doen, dat is immers een MS product...

99,9% van de MS Office gebruikers doen er toch niet meer mee dan een beetje briefjes tikken, en kunnen prima uit de voeten met willekeurig welke andere editor, inclusief Wordpad. Maar nee, grote namen verkopen he, als het geen Word heet is het niks toch?
Als outlook niet zo kunnen samenwerken met iPhoto, zou dat inhouden dat Apple de api's daarvan redelijk closed heeft gehouden (goh.. hoor ik vaker.. alleen dan andersom).
Dus ik denk dat je foto's wel direct via een 'send to' functie kan gebruiken, net als de meeste applicaties dat ook kunnen binnen Windows (zip en mail bestand opent ook altijd je default mail applicatie die daar ook meestal netjes naar luisteren).
Die API's zijn niet closed. Microsoft heeft er tot op heden alleen geen gebruik van gemaakt. Thunderbird van mozilla deed/doet dat bv ook niet. Zo zijn er nog wat van die programmas.

Verwacht ook niet nu ik die screenshots zie dat dit gaat veranderen. Ik ben geen fan van outlook en verwacht ook eigenlijk dat de mac varriant nog slechter zal zijn.
Het feit dat MS te mongolisch is om een API te implementeren zegt niks over het al dan niet gesloten zijn van een API. Ze werken toch in MSO 2008 nog steeds met die oude carbon rommel? Ze kunnen gewoon niet programmeren (of willen het niet, om hun Windowzzz versie beter te laten lijken), heeft niks met de gesloten- of openheid van Apple API's te maken.
Uhm je kan hem gewoon verslepen naar een mail en outlook kan je plaatje resizen ;)

Edit: de sendto zal inderdaad gewoon werken als hij als default staat, precies zoals sundace zegt!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 30 maart 2010 14:13]

Outlook wordt ook meer een Entourage vervanger.
En er zijn legio bedrijven die liever Entourage gebruiken als mail/ical/address book.
Apple's standaard programma's hebben gewoon niet genoeg exchange functionaliteit, Entourage heeft die wel.


Voor huis-tuin-keuken markt is iWork +mail/ical/address book inderdaad genoeg maar die hebben dan ook 9 vd 10 keer een pop3 mail adres.
Voor zakelijke gebruikers is MS Office for mac en dan met name Entourage (en Excel!) nog wel heel belangrijk.
Dit snap ik niet, waarom zou microsoft producten voor mac aanbieden, terwijl het een van hun grote concurrenten is qua automatisering ?
Microsoft heeft een hele sloot aan geld geinvesteerd in Apple om ze levend te houden jaren terug. En toen is er ook afgesproken een Office for Mac te ontwikkelen.
Zonder MS was Apple nu een geschiedenis verhaal.

Of de office overeenkomst nog steeds geld weet ik niet maar MS weet wel dat er ook baat bij hebben op OSX goed zichtbaar en onmisbaar te zijn.
Zakelijke gebruikers kunnen niet genoeg uit de voeten met iWork en aanverwante standaard OSX programma's. Dat is waar Office een groot marktaandeel op OSX pakt.
Het is niet dankzij 'Microsoft' dat Apple er nog is, het gegeven bedrag (150miljoen) was symbolisch, beide bedrijfen hadden op dat moment flink wat meer cash in huis dan dat.

Zie hier een langer verhaal erover: http://www.suite101.com/article.cfm/macintosh/2820

Komt er op neer dat beide bedrijven meer wilden samenwerken ipv elkaar tegen te werken, en zo ging Microsoft onder andere voor 5 jaar lang Internet Explorer meeleveren (standaard) op OSX, om zo een betere positie te krijgen. (vs Netscape).

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 30 maart 2010 14:32]

Achja en hier staat weer dat Apple wel degelijk het geld nodig had nadat ze al 18 maanden aan 1 stuk verlies draaiden. http://www.wired.com/thisdayintech/2009/08/dayintech_0806/

Of ze het geld nu wel of niet nodig hadden, MS wilde waarschijnlijk niet uit eigen wil samenwerken met Apple. Het was of op deze manier invloed krijgen en zorgen dat Apple niet samenspant met anderen (zoals in het suite101 artikel staat) of proberen om ze kapot te concurreren en op deze manier kregen ze nog een mooi good will image ook.
Amd doet bijna niks anders dan verlies draaien..
Pfff.....
Microsoft heeft een hele sloot aan geld geinvesteerd in Apple om ze levend te houden jaren terug. En toen is er ook afgesproken een Office for Mac te ontwikkelen.
Zonder MS was Apple nu een geschiedenis verhaal.
$150 mln, Apple had toen nog meer dan $1 miljard op de bank. Het ging om het signaal naar de markt toe. Vergeet niet dat Office voor de Mac MS ieder jaar $500 mln oplevert. Het is gewoon business voor MS.

Verder gebruikte MS vroeger Mac Office als speeltuin om nieuwe interface elementen te testen. De elementen die bevielen op de Mac werden ge´mplementeerd in WinOffice. Features die slecht bevielen, hoefden ze de miljoenen Win Office gebruikers niet mee lastig te vallen.
Ik denk eigenlijk dat Microsoft niet erg wakker ligt van Apple. Dat stukje marktaandeel dat Apple inneemt zet niet echt zoden aan de dijk. Ik denk dat het gewoon vrij simpel is - ze kunnen hier hun product ook verkopen. Elk exemplaar van Office dat je verkoopt is mooi meegenomen, en als je dat ook op de Mac kwijt kan, waarom dan niet?
Ze zijn er juist heel blij mee. Het hebben van een serieuze concurrent is een belangrijk hulpmiddel in monopolie zaken.
Verdiep je eens in de MS producten voor de MAC en dan zal je er achter komen dat MS vanaf het begin producten voor dat platform uitbrengt. Word 1.0 for MAC b.v. stamt uit 1985.
En Excel voor Mac was er eerder dan Excel voor DOS.
Wat dacht je van uitbreiding van markten? Het behouden van monopolie op office software? Microsoft is de grootste qua office software. Denk aan .doc, zo'n beetje iedereen gebruikt het en is jarenlang gesloten geweest.
Dit snap ik niet, waarom zou microsoft producten voor mac aanbieden, terwijl het een van hun grote concurrenten is qua automatisering ?
Omdat ze het al heel lang doen? De eerste GUI based versie van Word was voor een Apple machine, nog voor Windows uberhaupt bestond. :)
Omdat de consument dat een alternatief pakt; open-office of een van de vele varianten.
En M$ zou M$ niet zijn als ze daar een stokje willen voor steken; beter een PC met een pirate windows dan een PC met linux of Mac.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 30 maart 2010 13:55]

Meer vooral omdat er in de zakelijke markt bij veel hoge managers de vraag naar een mac is ontstaan (niet echt ontstaan maar de vraag is wel vergroot de afgelopen tijd). Door dit op de markt te brengen zijn zulke machines gemakkelijk in elke MS organisatie te implementeren waardoor er geen migratie nodig is om aan de eisen van zulk soort mensen tegemoet te komen

Oftewel dubbele winst voor MS, en het netwerk blijft een windows bassed netwerk (icm windows clients) en ze kunnen hun producten ook verkopen aan de mac gebruikers in het bedrijf
en ze kunnen hun producten ook verkopen aan de mac gebruikers in het bedrijf
Bedoel je met "het bedrijf" Microsoft zelf? Nog niet zo lang geleden was in het nieuws dat je bij Microsoft niet bepaald vrienden maakt als je een iPhone gebruikt dus ik denk niet dat ze (buiten de dev-afdeling voor Office for Mac) erg veel Macs zullen hebben staan.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 31 maart 2010 00:29]

En M$ zou M$ niet zijn als ze daar een stokje willen voor steken; beter een PC met een pirate windows dan een PC met linux of Mac.
Dat "argument" is compleet irrelevant, aangezien het hier niet om Windows PC's gaat, maar juist om Macs. Deze keuze van MS werkt een binding aan Windows ook helemaal niet in de hand, dus waarom je met die opmerking komt is me een raadsel.

Wat je had moeten zeggen was: "Beter een verkochte Office voor de mac-gebruiker dan geen verkochte office voor de macgebruiker". En als je het zo zegt zie je ook meteen dat er helemaal niets mis mee is, en dat ieder bedrijf dat geld wil verdienen er zo over denkt. De ontzettend kinderachtige $ in MS had je dus ook wel achterwege kunnen laten.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 maart 2010 14:23]

Precies.

Daarbij komt nog eens dat Office gewoon een prima pakket is voor wat het doet, of je nu op een Mac werkt of op een Windows PC.

En dat het in de meeste organisaties lang niet zo is dat iedereen op een Mac zit te werken, eerder sporadisch, maar dat je als organisatie wel een standaard wilt hebben in de gebruikte Office applicaties. Natuurlijk zijn er alternatieven die ook prima door een hele organisatie uitgerold kunnen worden op zowel Mac als Windows machines (Open Office), maar daarbij heb je dan weer een omschakel tijd waarbij je (nieuwe/bestaande) werknemers minder productief zijn.
Bovendien val je daarmee als organisatie buiten de "business standaard", waar vooral MS formaten de klok slaan. Wat ook weer niet onoverkomelijk is, maar wat wel weer extra werk betekent zonder dat het je organisatie concreet iets oplevert.

Office voor de Mac bestaat al langer dan dat Windows an sich bestaat. Microsoft is primair een software boer. Het Office pakket is een van hun grote omzet generatoren. Het is echt niet vreemd dat MS als software boer dat pakket op zoveel mogelijk machines wil verkopen.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 31 maart 2010 07:43]

Microsoft is er als de dood voor dat open formaten meer grond krijgen, aangezien osx door steeds meer actoren met invloed gebruikt wordt willen ze graag voorkomen dat die door de lock-in worden herinnerd aan het feit dat hun formaten niet goed uitwisselbaar zijn, ergo: ze brengen ook office voor osx uit.
Microsoft heeft een veel groter belang bij het uitbrengen van producten voor Apple dan de licentie opbrengsten; namelijk:
- concurrentie, doordat Microsoft met het uitbrengen van producten voor Apple mensen de mogelijkheid aanbied een alternatief te kunnen kiezen voor Windows met Office (met name Windows) wordt Microsoft wereldwijd niet gezien als monopolist.
- Microsoft was ooit voor 40% eigenaar van Apple, in de tijd dat het bijzonder slecht met Apple ging (ergens jaren 80/90)
- Productdevelopment komt gebruikrsvriendelijkheid ten goede, immers er zullen ook Mac gebruikers op fora hun ongenoegen spuien en Microsoft controleert dat echt wel.
Is dat zo?


Microsoft verkoopt software, en als ze meer software kunnen verkopen voor ook andere x86-OSsen te ondersteunen doen ze dat gewoon.

Stel dat je normaal 10 MS programma's gebruikt, en nu zonder windows maar 9, dan is MS alsnog gelukkig om dat het beter is dan 0.
Nou hopen dat het ook een stuk stabieler is, want de versie van office voor Mac nu is echt triest. Het lijkt wel alsof ze met opzet een langzame slechte versie leveren zodat mensen alsnog op windows overstappen. Het is echt een drama.

Ik krijg bijvoorbeeld bijna standaard een foutmelding als ik word afsluit op m'n Mac

De rest van de applicaties zal ik waarschijnlijk toch niet gebruiken. Ik vind de standaard meegeleverde versies van iCal en Mail op de Mac prime werken en goed met de rest van het systeem ge´ntegreerd. Voor mij reden om er dus verder niet aan te puzzelen.

[Reactie gewijzigd door dangerpaki op 30 maart 2010 13:55]

Precies. Word is het enige programma wat regelmatig vastloopt op m'n Mac. Waardeloos stuk software. Het is dat ik voor mijn opleiding bepaalde word-templates moet gebruiken die niet werken in Pages. Anders wist ik het wel...

Maar goed, ik gebruik Word voornamelijk voor de opmaak. Ik schrijf het meeste in WriteRoom.
Vreemd ik heb meerdere mac's in mijn netwerk en daar heb ik nog nooit problemen ondervonden met office voor mac. Nooit een foutmelding oid en koppeling met exchange werkt prima

Misschien toch maar eens je pc (ja je mac is ook een pc) onderzoeken ipv dit product bashen?
Mmmm.. Zal vast wel een combinatie van factoren zijn. De oudere office versies voor MAC crashten hier ook regelmatig, Inmiddels is dat naar mijn weten grootdeels verholpen. Entourage was vroeger ook flinke bagger, maar ook dat is inmiddels al een heel stuk verbeterd. Mijn persoonlijke ervaring dan..
Met mijn Mac is niks mis. Alles draait prima, zelfs hele intensieve programma's (Photoshop met 21mp bestanden, soms van meer dan een Gb, Final Cut Pro). Alleen de Officebundel werkt gewoon niet goed.

Heb ook al een keer opnieuw Snow Leopard ge´nstalleerd, en al verschillende malen het officepakket opnieuw. Maar het mocht allemaal niks baten.

Dus het lijkt me toch echt aan Office liggen. Dus 't is helemaal geen bashen: het is mijn ervaring en ik vind het een waardeloos stuk software.
Office 2004 is hier ook vaak gecrasht hoor. 2008 was beter, maar ook traag (op een Unibody MBP uit 2010).

En dat heeft zeker wel met Office te maken. Dat kan in de logboeken elke keer gezien worden (zoals een segfault door een office lib die gewoon in een stock install blijbaar corrupt of onvindbaar is - behalve na update, of een bus error, or anders gewoon een application hang).

Oh, en wat dacht je van elke keer bij het opstarten: "Optimizing font menu performance"
en bij het afsluiten : " Word is connecting to the printer".

Het enige wat ik dan denk is: WTF doe normaal, stuk stront. Maargoed, Word kan geen gedachten lezen, dus dat zal die niet gaan doen.

En daarom gebruik ik Pages :)
Ik kan eerlijk zeggen dat ik Office op de Mac nog nooit crashend, instabiel of langzaam heb gezien. Office voor Mac vind ik een beter product als iWork bijvoorbeeld..
Ik nodig je van harte uit om hier te komen kijken.
Wat een bagger product! Opstarten van Word of Excel duurt zeker 2 minuten.
De vele crashes zijn na de laatste update wel over, maar in ruil daarvoor dus iets teveel verloren werktijd.

Geef mij maar iWork, dat werkt tenminste!

Deze nieuwe versie van Office ziet er overigens wel een stuk gebruiksvriendelijker uit dan versie 2008.
Ik weet dat de Office for Mac 2008 applicaties er lang over deden om op te starten, maar met de laatste updates zijn ze niet veel trager dan de apps van iWork '09.
Hier wel:

iWork '09 Apps: instant
O2k8 Apps: ▒10 Sec of meer.

Unibody MBP 2010
En dat vind je om dat.. oh wacht, geen argumenten, vergeten dat je die niet had :)

Stel dat je als smoes gebruikt dat Word 'superhandige geavanceerde crap' heeft. 99% van de mensen in computerland gebruiken ze niet, en tenminste 50% van al die functies zitten in pages.

Verder kan het natuurlijk alleen een beter product zijn als je kijkt naar de prijs/performance, en naar de algemene kwaliteit t.o.v. de standaarden van het OS.

Als je op die nuchtere manier kijkt dan is office rijp voor de prullenbak.
Het lijkt wel alsof ze met opzet een langzame slechte versie leveren zodat mensen alsnog op windows overstappen
Een beetje zoals iTunes voor Windows :)
[...]


Een beetje zoals iTunes voor Windows :)
Echter is iTunes voor Windows kleiner in omvang en gratis in gebruik. Office voor OS X daarentegen is een dure hobby voor zulks slecht geschreven software.
Echter is iTunes voor Windows kleiner in omvang en gratis in gebruik.
Dat rechtvaardigd in mijn ogen nog steeds niet de brakke performance van iTunes..
Wellicht niet, maar wetend dat je er niet voor betaald hebt verzacht wel degelijk de pijn. Zeker wanneer je weet wat office kost.

Ik hoop dat dit dus ook genoeg improvements met zich mee brengt. Al moet ik zeggen dat ik door iWork office helemaal niet mis.

Maar goed, ik heb vroeger op school ook wel eens alle office 2003 pakketen vervangen door de openoffice variant. (Waar ze op school destijds niks van snapten. Niet van openoffice, maar hoe dat in hemelsnaam gebeurd kon zijn. Mijn mede scholieren waren toen ook prima in staat openoffice te gebruiken, al hadden de meeste wel zoiets van 'huh?', 'nou ja, boeien... * click click click * *type type type*')

Wat ik alleen niet begrijp is dat de werkwijze van office compleet anders is dan die van de meeste mac apps. Dat moet voor de meeste mac gebruikers toch verwarrend zijn? Of ziet de windows versie van deze office versie er ook zo uit? (qua werkwijze, niet qua looks)

Ik hoop eerlijk gezegd ook dat dit een draft is qua looks, aangezien dit niet bepaald mooi te noemen is en dat het er bijzonder kiddy uitziet met die icoontjes. Als dit de uiteindelijke UI is dan vind ik persoonlijk dat ze bij Microsoft een lesje UIs nodig hebben :S Over all over the place gezegd.
Ziet er stukke beter uit... office 2008 op de mac is nu echt dramatisch slecht :'(

Word wel eens tijd dat ze met iets goed op de proppen komen dit ziet er in ieder geval een stuk gebruikersvriendelijker uit. Totdat deze uit is zal ik toch echt lekker mn open office blijven gebruiken ;)
Mee eens! Door deze Mac versie van Office ook de Ribbon interface te geven is het toch weer wat makkelijker om op dezelfde manier als in Office 2007 (Windows) een functie te zoeken :)
JA, handig, Ribbon + Toolbar + Mac Os X's eigen window-toolbar. Stoer hoor.

Liever die van OS X, is anders dan alleen de Ribbon, maar niet alle crap tegelijk.
Alleen om dat we grote computerschermen kopen betekent het nog niet dat een programmeur meteen het recht heeft om zelf een stuk er van af te snijden om dat ie te lui is een goede UI te ontwerpen (die bij voorkeur volgens de host OS regels werkt).
Ziet er stukke beter uit... office 2008 op de mac is nu echt dramatisch slecht :'(

Word wel eens tijd dat ze met iets goed op de proppen komen dit ziet er in ieder geval een stuk gebruikersvriendelijker uit.
Office 2008 heb ik nooit gezien, maar ik vind de UI in de screenshots nogal onoverzichtelijk eigenlijk, vergeleken met de uitvoering van de ribbons in Office 2007 (niet dat ik daar kapot van ben, maar het is visueel wel duidelijk). De main toolbar die onderdeel is van de grijze bovenkant van het venster, dat vind ik er erg raar uitzien, maar ik ben dan ook geen mac gewend. ;)
Ik zie niet heel veel grote verschillen, want een gedeelte van de "ribbon" interface zit ook al in Office 2008. Hopelijk zorgt de cocoa-api voor een betere performance, vooral bij het opstarten etc :)
Eens. Ik vind m nu ook nog wat aan de langzame kant, hopelijk verandert Cocoa daar iets aan (in de positieve zin dan)
Waarom een ribbon-interface Ún een toolbar voor opslaan en printen erboven? Dit ziet er niet uit. Wel positief om een volledige Exchange-implementatie (hopelijk) te mogen ontvangen voor OS X.
Dit lijkt op de "hero buttons" die ook in Office2010 (en SharePoint2010 trouwens) zitten om veel gebruikte functies altijd beschikbaar te hebben, welk tabblad in de ribbon dan ook is geselecteerd. Vind ik persoonlijk erg handig. Het zijn er hier het alleen wel erg veel. Geen idee of dit standaard is of door de gebruiker waar deze screenshots zijn gemaakt is ingesteld.
Waarom Exchange?

Om dat de sysadmin in je bedrijf te lamlendig is om open protocollen aan te kunnen?
Zo profiteren ze er toch van mee, Zo een software pakket is niet goedkoop en als je mensen hebt die niet weten om te gaan met Open Office of andere , wijken uit naar , het oude vertrouwde zeg maar. (reactie op eerste post)

[Reactie gewijzigd door Cedrix9000 op 30 maart 2010 13:55]

Ziet er al stukken beter uit, ik ben voorlopig nog erg voorstander van iWork maar wellicht ben ik over te halen. :P Ik heb Office '08: for mac trouwens ookal legaal maar gebruik hem eigenlijk zelden.
Eindelijk een native user interface. Het heeft Microsoft wat jaren gekost, maar het zou deze nieuwe versie van Office erg relaxed in gebruik kunnen maken. Ze zouden eigenlijk alleen nog een soort minimalistische interface optie moeten toevoegen. Er zit toch een hoop overbodige zooi in die bijna niemand dagelijks gebruikt. Het kan geen kwaad om bij Apple's Pages inspiratie op te halen.
Pages van Apple zelf werkt prima. Het is even uitvogelen hoe het precies werkt, aangezien ik Word gewend ben. Maar gelukkig werkt pages ook gewoon met .doc(x) bestanden, dus hoef ik niet moeilijk te doen.

Heb ook office op mijn mac, maar zoals hierboven al vermeld staat werkt dit niet altijd even optimaal en wil het nog wel eens crashen.