Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

De Chinese autofabrikant Roewe wil een auto op de markt brengen met het besturingssysteem Android aan boord. De auto heeft het typenummer 350 meegekregen en wordt waarschijnlijk volgende maand officieel getoond in Beijing.

De Roewe 350 maakt gebruik van het Android-besturingssysteem om het gps-systeem en de dvd-speler aan te sturen. Het gaat hier om Android 2.1, de versie die op smartphones zoals de Google Nexus One en HTC Legend draait. De software omvat ook een routeplanner en is in staat om actuele verkeersgegevens op te halen. Verder is er internetfunctionaliteit aanwezig, waarmee het onder andere mogelijk is om te chatten. Hoe Roewe dit wil implementeren, wordt niet uitgelegd.

Roewe is een Chinese autofabrikant die zijn auto's baseert op de MG Rover. Of de fabrikant de 350 ook in Europa gaat uitbrengen is onbekend. Evenmin is bekend wat er voor de automobiel moet worden betaald, maar de verwachting is dat de prijs tussen de 7500 en 14.000 euro valt, waarbij verschillende uitvoeringen denkbaar zijn.

Roewe 350 Roewe 350
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

"Verder is er internetfunctionaliteit aanwezig, waarmee het onder andere mogelijk is om te chatten." Dit is natuurlijk wel een SUPER functionaliteit voor een auto, ik denk aan file twitter? Of zit er hier en daar toch een foutje in deze denkwijze? Dat zo'n functie files oplevert, om te kunnen chatten, of door chatten een file?

Voor de rest moet tegenwoordig alles een computer aan boord? Autos zonder computer rijden ook toch?
Hoeveel computers zitten er tegenwoordig in de gemiddelde auto denk je ;)
Verschilt natuurlijk per auto... maar chatten-on-the-road vind ik dan wel weer wat te ver gaan.. En autos zonder presteren toch ook? Autos zonder 'computer' worden tegenwoordig duurder verkocht dan auto's met computer. ABS is natuurlijk leuk, maar mijn C1 heeft daar geen computer voor, en die werkt ook. En je blijft met afleiding zitten, waarom denk je dat mensen niet mobiel (zonder handsfree) mogen bellen in de auto.

Er zit natuurlijk ook wel weer een uitdaging in, chatten zonder handen. Tekst opgelezen krijgen van je chatpartner, wisselen tussen gesprekken, auto rijden, verkeersregels in de gaten houden. En dat alles door elkaar.
En hoe is die situatie voor de computer?

Mocht je wel gewoon bellen, sigaret roken, drinken (huh maar als je drinkt kijk je niet voor je :P tenzij je een rietje gebruikt), een banaan eten, en je hand onder het rokje van je meisje (of andersom) ;) alsof een telefoongesprek storender is dan kinderen achter in de auto die ruzie maken (ik was z'n vervelend mannetje 15 jaar terug in de auto ;) dat me moeder onder het rijden een gameboy op me knie stuk sloeg :P heb wel een nieuwe gehad dat wel :D En nee geen ongeluk gebeurt) En wat als je eigenlijk te moe bent? Je moet toch naar huis dus ja dan toch maar rijden met geknepen oogjes...

Tja er veranderd weinig, het gevaar verschuift gewoon ;) En dat kan ook niet anders tot we de taak 'rijden' uit handen kunnen geven aan de computer!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2010 09:53]

en je hand onder het rokje van je meisje (of andersom)
Meisje onder mijn rok. hoe weet jij dat? :|
Het is overigens een kilt en geen rok die ik soms draag. Kort en zonder ruitjes, maar niettein een kilt.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 19 maart 2010 10:24]

Jou CitroŰn C1 heeft ABS zonder computer? Da's knap!
Elk systeem in een auto is tegenwoordig computer gestuurd, zoals motormanagement, ABS, airbag, gordelspanners, regensensor, etc. Alleen zijn dit embedded systemen die op een OS draaien dat (vaak) niet gangbaar is voor desktop/mobiel gebruik. Denk aan MontaVista Linux en VxWorks.

Dus ja, ook jou C1 heeft computers aan boord.
Google heeft speech-to-text. Ik zie geen reden waarom dat niet kan. Android 2.1 heeft al speech-to-text geintegreerd.

Als 2.1 in de auto zit, is er geen probleem volgens mij.

EDIT: Oh, is al heel vaak vermeldt.

Met Android-integratie is Augmented Reality natuurlijk nog maar een kleine stap! Dat zou echt een revolutie op autogebied kunnen betekenen.

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op 19 maart 2010 13:14]

Ik denk dat je de door de fabrikant gebruikte term boordcomputer verward met de computer die alles daadwerkelijk managed in jou auto.

Die boordcomputer is eigenlijk alleen een informatie eenheid die voor jou alles bij houd (snelheid, verbruik, actiradius enz.).

Regelt vast ook nog wat andere niet essentiele systemen.

Maar jou motormanagement enzo heeft weldegelijk een computer die dat allemaal regelt. De timings en inspuiting worden daar onder andere door geregeld.
Dat zijn geen computers die op android draaien ;)

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze dingen als de ECU, ABS, Traction aansluiten op android. Wordt dan namelijk ook redelijk gevaarlijk. Denk aan hackers die jouw motor stopzetten midden op de snelweg.
Die auto's waren "niet rijdend" te stoppen uit veiligheidsoverwegingen. Ze kunnen enkel het starten voorkomen en de claxon laten toeten.
Android ondersteund (engelse) textinvoer via spraak :) Ook commando's uitvoeren kan daar mee :) Dus ja je kan prima chatten zonder je handjes van het stuur te halen :)

En elke moderne auto heeft een computer, niet voor de gebruiker maar voor de auto dus JA ze moeten wel :) Anders kon jij waarschijnlijk niet zo zuinig rijden met je auto als die nu doet, want dat komt doordat de elektronica uitrekent wat je motor exact kan hebben en precies de goede verhoudingen zodat je motor langer mee kan en schoner blijft :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2010 09:12]

Het kan aan mij liggen hoor, maar als je gaat 'chatten zonder handen', dan ben je feitelijk toch gewoon (via een omweg) aan het bellen??? Oeehh wat een innovatie!!! ;)

De prijzen die genoemd worden lijken mij nu niet echt de nederlandse consumentenprijs. Excl. btw en bpm zal het misschien kloppen, maar waarschijnlijk mag je de prijs gewoon bijna keer 2 doen.
Ja dat klopt, niemand heeft het over innovatie! Maar het is wel gratis (naja onb internet abo kost 10 euro per maand)... Daarbij kan je veel meer doen als chatten, echter gaf hij dat voorbeeld dat dat gevaarlijk is wat ik weerleg door een voorbeeld :) Je kan nog 30.000 andere dingen op je telefoon/carputer hoor ;)

Meldingen als mail/sms/chat/agenda/iets anders komen real time in beeld en kan je lezen of kan je zelfs laten voorlezen :)

Ik geef dus enkel aan dat de mogelijkheid er is :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2010 09:57]

Anders kon jij waarschijnlijk niet zo zuinig rijden met je auto als die nu doet, want dat komt doordat de elektronica uitrekent wat je motor exact kan hebben en precies de goede verhoudingen zodat je motor langer mee kan en schoner blijft
Het zuinig afstellen van een auto is een kwestie van 2 of 3 schroefjes, daar heb je geen computer voor nodig (hoogstens om de PDF's van je auto te bekijken, of te printen).

Mijn 25 jaar oude Volvo rijd nog vrolijk rond. Laat deze auto nou veel goedkoper zijn in onderhoud/stakosten (wegenbel./verzekering) dan een gemiddelde gepimpte auto hier op tweakers.net. Ik verwacht dat mensen avg meer betalen aan wegenbelasting en verzekering per maand, dan ik uitgeef aan onderdelen per jaar. Heb geen wegenbelasting, erg goedkope verzekering. Kwa vervuiling val ik best mee, als ik het vergelijk met een moderne dieselauto kwa uitstoot (zwarte rook na flink flink wat KM's op de motor). Beetje jammer dat het 1:12 op benzine is, maar och dan is de kilometerlimitatie (oldtimer) per jaar weer zinnig om de uitstoot te beperken ;)
1:12 is best zuinig, als je weet hoeveel energie het kost om een auto te slopen + nieuwe te maken in een fabriek. Mijn "auto" is zuinig voor het milieu, het benzineverbruik iets minder. Maar ik gok dat de uitstoot van benzine-co2 zich aardig compenseert, ten opzichte van een nieuwe auto kopen.

Ik ben zelf best wel een elektronica-nerd, maar in mijn auto komt (vanuit fabriek) geen geavanceerde elektronica. Ik kan nu echt 'alles' zelf (in theorie en praktijk).

[Reactie gewijzigd door KingOfDos op 19 maart 2010 12:05]

Filetwitteren, chatten in de auto. Allemaal leuke bijkomstigheden, echter zal dat waarschijnlijk niet mogen aangezien bellen in de auto verboden is, zal chatten dat ook wel zijn.

Het is wel een vooruitgang als de middenconsole tenminste een beetje groot is, anders kun je alsnog beter gewoon een telefoon gebruiken. Als het scherm groot is is het voor zakenlieden handig om contacten afspraken etc. meteen in je auto te zien.
Je kunt natuurlijk ook een android app maken waarmee je dingen via touch kunt melden. Denk aan meldingen als stilstaand verkeer, langzaam rijden, ongeval, glad wegdek, flitser, wegversperring etc.

[Reactie gewijzigd door PV85 op 19 maart 2010 12:17]

Iets dichter bij de realiteit, hoe handig denk je dat het is dat je google-contacts niet alleen op je telefoon (android) staan, maar ook meteen in je navi zitten opdat je er heen kan navigeren? Om nog maar niet te spreken over je agenda beschikbaar hebben opdat je navi je kan waarschuwen dat je je afspraak niet gaat halen (in combi met de huidige route navigatie, verkeersinfo en je agenda gegevens?) Lijkt me geweldig, popup: u gaat uw afspraak niet halen, u kom xx minuten te laat. Overige participanten informeren? (Ja/Nee) en floeps, iedereen een maitje/smsje ;-)
Android heeft Text-To-Speech ;)

Ah hee, maar het feit dat het KAN is toch leuk?


Trouwens, jouw C1 heeft wel degelijk een 'rekenunit' aan je ABS, deze zit namelijk op het OBD systeem.

[Reactie gewijzigd door RielN op 19 maart 2010 09:17]

Wil jij mijn stagiair niet zo van zijn werk houden :+

Elke auto heeft tegenwoordig een computer of een vorm van digitale waarneming.
ABS werkt ook met sensoren die aangestuurd moeten worden.

In dit geval wordt Android gebruikt voor het entertainment in de auto. Als we hier in NL al niet eens mogen bellen zonder bluetooth of carkit. Hoe moet je dan in godsnaam willen chatten.
Dan kun je die persoon immers ook gewoon bellen.

[Reactie gewijzigd door Dograver op 19 maart 2010 09:24]

Kost belminuten, Een internetabbo is onbeperkt...

En waarom niet als het kan? In je auto past een veel groter/mooier/leesbaarder scherm dan op een smartphone dus waarom niet.

Je hebt ook tv's in auto's zitten en niet alleen voor de kids. Die gebruiken ze toch ook niet als ze rijden? Maar ze zijn er wel en vinden gretig aftrek
Maar gelukkig niet android powered zoals elders ook al aangegeven. Niet dat ik iets tegen Android heb, maar gewoon zo'n OBD heb ik meer vertrouwen in voor zo een taak, dan een multifunctioneelapparaat. Voor de rest ben ik het er ook wel mee eens dat het leuk en een vernieuwing is, en vooral dat het zoals jij ook al aangeeft KAN. Maar voor mij mag het bij een proof-of-concept blijven.
En google overweegt om weg te gaan uit china... Lijkt me sterkt dat de Chinese overheid in dat geval nog toe staat de auto op de markt te brengen.
Kan je ook uitleggen waarom? Want ondanks dat Google bij de OHA zit (de groep die Android heeft gemaakt naar wat het is) is Android niet van Google :) Enkel indirect heeft Google grootste inspraak ;)

Daarbij kunnen ze toch prima Bing instellen als zoekmachine op een Android telefoon/carpc ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2010 09:14]

Omdat de chinese overheid nogal lange tenen heeft... Of ik heb lange tenen waar de chinese overheid op staat, dat kan ook.
Denk dat dat wel mee valt, China zegt als een bedrijf zich aan onze regels houd dan is die welkom... Wat is er dan zogenaamd in strijd met de Chineze wet als je alles van google wat in China niet accepteert (zoals niet-censored zoekmachines ;)).

Daarbij gaat Google zelf weg uit China, het is niet zo dat ze er uit gezet worden ofso!
Er worden in die landen ook smartphones verkocht met Android, dat blijft ook het geval als Google uit China vertrekt.
En het hele issue tussen de Chinese overheid en Google betrof internet censuur, dat heeft verder niks te maken met Android OS.

[Reactie gewijzigd door Kordakus op 19 maart 2010 09:10]

De kracht van Android: Overal op toepasbaar en te gebruiken!

Vind het wel lache dit soort berichten, ben benieuwd naar de inbouwunit, kwa scherm en specs enzo, z'n auto kan ik nog even niet betalen :D
Ben het wel met je eens dat Android heel breed inzetbaar is,
Maar wat er gebeurd met de gegevens van waar jij je bevind en ben ik wat minder over te spreken natuurlijk zal hier vast wel goed mee omgegaan worden. maar toch..
Vertel wat gebeurt er met de gegevens? :)

Ik kreeg bij me telefoon gewoon de keus of ik wou dat Google die gegevens kreeg :) En ik heb ja geselecteerd want het doet me vrij weinig ;) Maar als je nee slecteerd ga ik er ook vanuit dat die gegevens niet worden verstuurd!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2010 09:14]

Maar als je nee slecteerd ga ik er ook vanuit dat die gegevens niet worden verstuurd!
Je kunt kiezen of je je gegevens wilt synchroniseren met Google-diensten, en dat gebeurt vervolgens al dan niet. Dat betekent echter niet dat niet alsnog op de achtergrond gegevens worden doorgestuurd.

Schakel je zelfs synchroniseren van achtergrondgegevens uit, dan volgt de mededeling (op een toestel met Sense, bij uitschakelen van Googles' Gegevenssynchronisatie):
"Als u achtergrondgegevens uitschakelt, bespaart u batterijlading en wordt het gegevensverbruik verlaagd. Sommige toepassingen maken mogelijk nog steeds gebruik van de achtergrondgegevensverbinding"

Er worden sowieso (ook ongewenst) achtergrondgegevens verstuurd, wat af te leiden valt uit het simpele feit dat je geen enkele app, nee ook geen gratis, kunt installeren zonder die gegevenssynchronisatie in te schakelen. Zelfs niet als je een app direct vanaf een SD-kaart wilt installeren. Google wil per sÚ weten wat jij op je telefoon hebt.
Er zou eigenlijk een firewall voor android moeten komen die het ongewenst doorsturen van informatie blokkeert. Als die er al is hoor ik het graag natuurlijk! :D
zo denk ik er ook over.
Android = Open en staat in zo'n toepassing helemaal los van Google.
Ergens heeft Lewt wel een punt. Elke software met de mogelijkheid tot plaatsbepaling en connectie heeft de mogelijkheid jouw whereabouts te verzenden.

Met open source besturingssystemen kun je je ervan gewissen dat dit niet gebeurt. Eventueel geinstalleerde software moet dan ook worden beperkt in toegang tot API of open source zijn.

Met propriety software ligt dit lastiger.

Overigens zien de meesten wel de aantasting van privacy maar nemen ze de kostenvoordelen (gratis want gerichte reclame) en gebruiksgemak voor vanzelfsprekend. Beetje krom als je het mij vraagt.

Wat mij betreft is het grootste voordeel de gerichte reclame. Je wilt niet weten hoeveel efficiency google bewerkstelligt door mij niet Kotex reclames voor te schotelen. Of producten die alleen in de US verkrijgbaar zijn.

Ik hoop dat anderen het model van Google snel overnemen en perfectioneren.
kilometer heffing! :9
xp en zelfs nt4 was ook op quasi alles toepasbaar en te gebruiken, maar dan wel 10 tot 15 jaar geleden al.

altijd grappig om te zien hoe mensen denken dat het warm water of zelfs het wiel opnieuw is uitgevonden geweest, maar eigenlijk niet weten waarover ze spreken.
en je ziet tegenwoordig ook al auto's met schermpjes in de achterkant van de stoelen.. dus dat kan dan ook direct op android worden aangesloten.

de bestuurder zelf mag skypen.. dat valt gewoon onder handsfree bellen neem ik aan.

daarna het hele besturingssysteem van de auto op android en je hebt drive by wire.

route invoeren, auto pilot aan, en achterover leunen.

interesting..
Haha en dan via google maps street view naar 'buiten' kijken (oftewel de ramen zijn niet doorzichtig) :D De altijd zonnige wereld XD (ik heb nog geen regen gezien met streetview namelijk, denk dat ze dan geen foto's nemen)...

Maar nee ik heb liever niet dat het gedeelte voor de auto zelf (de motor) op/aan de user-pc zit!
Dat brengt veel te veel gevaren met zich mee, want dan staat die ook met internet in verbindinng :S!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2010 09:18]

Maar nee ik heb liever niet dat het gedeelte voor de auto zelf (de motor) op/aan de user-pc zit!
Dat brengt veel te veel gevaren met zich mee, want dan staat die ook met internet in verbindinng :S!
Het systeem in de auto moet voldoen aan een hele reeks met strenge eisen, waaronder dus gescheiden systemen. Het mag dus niet zo zijn dat wanneer je radio uitvalt je vervolgens geen stuurbekrachtiging, geen ABS, en wat nog meer niet meer hebt.
ik heb nog geen regen gezien met streetview namelijk, denk dat ze dan geen foto's nemen
Ik wel. In mijn woonplaats zijn een gedeelte van de foto's gemaakt tijdens een bui. ;)
produceert de fabrikant zelf de unit in de auto?
of is het een dubbel din radio met internetmogelijkheden?
Het zou mij handig lijken als het gewoon een dubbeldin radio is met meer mogelijkheden. Eventueel een slimme interface die de radio/computer met Android dan kan uitlezen.
Lijkt me echt handig, mijn agenda op de console en als de navigatie applicatie van google ook europa gaat ondersteunen gratis up to date navigatie.
Ben ook erg benieuwd wat voor applicaties voor de auto gebruiker in de market komen, is toch wel een nieuwe gebruikers groep. Ik lees hier boven dingen als twitter functionaliteit dit lijkt mij persoonlijk nou niet zo interessant voor een automobilist maar volgens mij zijn er best wel veel mogelijkheden mbt het ondersteunen/helpen van de bestuurder met het besturen van de auto. Camera's in de bumper(feitelijk de camera op je telefoon) en laat ontwikkelaars hier zelf maar toepassingen/applicaties voor bedenken/ontwikkelen.
Wat ik me alleen afvraag is hoe het met internet geregeld gaat worden, android leunt toch wel erg op internet functionaliteit. Om hier nou weer een apart abonnement voor af te sluiten, het zou mooi zijn als je tethering functionaliteit icm je android telefoon kan gebruiken.
twitter kan voor een automobilist heel handig zijn, om te weten te komen wat er op de a12 gebeurt bijvoorbeeld wanneer het druk is: link
Er wordt nu gedaan alsof Andro´d de eerste Linux variant is die zoveel mogelijkheden heeft om ingezet te kunnen worden. Maar ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoeveel apparaten en dingen die al op een Linux kernel lopen.

Het is alleen dat google alles aangeeft wat met hun Andro´d wordt uitgerust word, (heel slim wel eens waar ) Het gaat hier alleen om de media applicaties in de auto, het zou goed kunnen dat de computer van de auto zelf op een andere Linux kernel loopt.

Gebaseerd op een rover, rovers zijn heel goede auto alleen daar staat voor zo model wel 20000 meer op het prijs plaatje, maar mooi auto voor tussen de 7500-14000 is alleen de vraag of hij door de Europese veiligheid keuring komt.

het zou wel eens fijn zijn om meer keuze te hebben in de lagere prijs klassen onder de 14000 heb je bijna alleen 2de hans of een koek blik op wielen
Toch snap ik nooit hoe die chinezen zulke auto's kunnen maken voor die belachelijk lage prijs en er toch nog iets moois van kunnen bakken met een beetje technologie van nu.
Dat wordt duidelijk bij de eerste de beste aanrijding. Dan blijkt waarom het staal zo goedkoop was. Zoek op Youtube maar eens naar Landwind en Brilliance crash test.
Dat waren chinese eigen baksels. Roewe is echter een voortzetting van Rover en dat waren nou niet echt slechte auto's (ivm Landwind crap). En daarbij, Japanners zijn ook begonnen met rotzooi, als je ziet welke reputatie Toyota nu heb/had...
Dat wordt duidelijk bij de eerste de beste aanrijding. Dan blijkt waarom het staal zo goedkoop was.
Sorry, maar dat ligt dus niet aan "goedkoop" staal. Het ligt eerder aan de constructie en het ontwerp. In China kun je het beste staal nog steeds goedkoper krijgen dan elders. Gewoon op specificatie.
Als je nou de BPM en de BTW van onze auto's hier afhaalt, dan schrik je wel even van de echte prijs van een auto.
Daarnaast behoren de staalprijzen en loonkosten in China ook nog eens tot de laagste ter wereld. Niet voor niets laat de "hele wereld" spullen in China produceren.
Heeft die auto nou Opel Astra kop- en achterlichten?
Ja en nee.

Opel koplampen zou kunnen.
Achterlichten zijn duidelijk BMW.

China staat er om bekend dat ze erg goed CTRL-C en CTRL-V kunnen doen met auto's.
Kan me een auto heugen, ontworpen door chinezen, die had van ongeveer elke supercar wel iets. achterlichten van een ferrari, zijkant van de audi R8..

--edit--

Gevonden!!

http://www.topspeed.com/c...ese-supercar-ar76257.html

[Reactie gewijzigd door Dograver op 19 maart 2010 09:30]

Doet me eerder denken aan Dacia, behalve de achterkant daar zie je nog de rover trekjes.
Kon je die auto hier maar voor de genoemde prijs kopen. Het is wel Chinese kwaliteit, dus geen super kwaliteit maar hij ziet er wel heel mooi uit.
Chinese kwaliteit, tja daar word je niet heel vrolijk van: http://www.youtube.com/watch?v=PHZqcKj7jNM