Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Moederbordfabrikant ASRock heeft een nieuw bios uitgebracht met de zogenaamde Turbo 100-functie. Met deze functie kan de Pentium G6950 overgeklokt worden. Daarmee zouden in 3DMark Vantage tot 100 procent betere scores mogelijk zijn.

Het bios is bestemd voor het H55M Pro-moederbord en kan de Pentium G6950-cpu van een stevige overklok voorzien. De Pentium G6950 is de goedkoopste variant van de Clarkdale-cpu's, die op 32nm worden gebakken en over een 45nm-igp beschikken. De dualcore-cpu met een kloksnelheid van 2,8GHz moet het zonder hyperthreading doen en beschikt over 3MB L3-cache. De igp doet zijn werk op een kloksnelheid van 533MHz.

Het nieuwe bios van ASRock kan de cpu echter van 2,8GHz naar 4,2GHz overklokken, terwijl de kloksnelheid van de igp van 533MHz naar 767MHz verhoogd kan worden. Met de hogere snelheden zou de cpu in de 3DMark Vantage-benchmark tot twee keer zo goed presteren. Of de maximale overklok met alle Pentium G6950's stabiel draait, moet uiteraard worden afgewacht. Het bios biedt overigens ook de 'Turbo 70'-optie, waarmee de cpu naar 4,0GHz wordt overgeklokt terwijl de igp op 700MHz wordt gezet.

ASRock H55M Pro Turbo-modus

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

volgens mij is dat wel afhankelijk van serieus goede koeling die er dan op moet zitten, anders krijg je volgens mij een lekkere afbaklucht gratis bij de bios upgrade
Nope, als je de reviews leest van de i3's kunnen ze op stockcooler al 4GHz halen.
Lees hier maar eens:
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3724&p=5
Met slechts 0.16V meer, das niets, haalt ie zo 4GHz op een i3, 530 en de gpu loopt zelfs op 1200MHz!!! bij dat ding, dit allemaal met een stockcooler.
Ik heb zelfs reviews gezien van 4.2/4.3GHz op stockcooler bij i3's.

En aangezien de G6950 ook gewoon een 32nm Clarkdale is, ( i3 zonder HT), alleen een andere naam, zal het voltage ook hier wel meevallen.

[Reactie gewijzigd door DaLoona op 22 januari 2010 12:24]

Wat een onzin, die dingen schakelen al lang voordat ze ECHT te heet worden (in de zin van branden/smeulen oid)... Daarbij de stockkoeler is denk ik wel iets beter als je denkt ;) Mijn i7 (HT uit) deed ook makkelijk 3.8Ghz onder de stok koeler, dat ding heeft 2x zo veel cores en een dubbel zo hoog verbruik :)
Het moederbord zal wel een flink voltage meegeven als deze op 'auto' blijft staan aan bijna alle hardware componenten.. denk niet dat dat stabiel zal draaien :).
Juist wel, als je deze niet op auto laat staan, maar standaardvoltage, zal je OC niet stabiel lopen, om je OC stabiel te laten lopen heb je hogere voltages nodig. OC je alleen je CPU, dan hebben je andere onderdelen in principe bijna geen raise nodig. En waarom zou een MoBo de voltage overal verhogen? Ik kan voor elk onderdeel op mn MoBo de voltages aanpassen, en ten tijde van mijn ASrock (vroeger, toch al 3 of 4 jaar geleden) pc'tje weet ik dat ik er ook veel verschillende voltages kon instellen... Niet dat t een goed overclockertje was, maar goed, je had een ruime setting...
Gaat de levensduur van de chip dan niet keihard omlaag...
Mocht dat zo zijn kun je net zo goed een duurdere chip kopen dan elk jaar deze vervangen..
Zolang je het voltage niet teveel verhoogt valt dat best mee hoor. Daarbij is het zo dat systemen die 24/7 OC's doorgaans langer leeft dan z'n economische levensduur. Dus ieder jaar de chip vervangen zal niet nodig zijn.
aan de andere kant je mag van een mobo fabrikant toch wel verwachen dat ie degelijk spul leverd, een degelijke bios is daar een deel van, - ik ga er dan ook van uit, dat deze bois voor minstens 90% van alle borden, gewoon goed zal moeten werken wil asrock erg geen problemen mee gaan krijgen.

kortom je mag er vanuit gaan dat ze wel weten wat ze doen, juist voor een asrock vind ik het bijnder gevaarlijk spel, om mogelijk onstabiele setups te verkopen (dat kost ze veel meer dan andere bedrijven, de kop als het fout gaat).
Ik denk dat het meer de CPU is die instabiel kan lopen, denk daarbij aan de X3's van AMD, die kon je ook tot een X4 omtoveren, maar het KON zijn dat die niet stabiel liepen, omdat het KON zijn dat de core die disabled stond effectief defect was, niet stabiel liep... Hier zou het ook kunnen dat de CPU's gedownclocked (is dit een bestaand woord?) zijn omdat het KAN zijn dat ze niet stabiel lopen op die hogere snelheden, maar voor t zelfde geld lopen ze perfect op die snelheid...
Asrock begint steeds beter spul te leveren(deden ze ook al) en daarmee bereiken ze dus ook dat hun naam nu ook onder de betere merken valt ;)

alleen maar mooi meegenomen, want Asrock is niks mis mee!
Mee eens Martijn. Ik zelf heb een Asrock p55 deluxe op I7 860 met 4gb 2133 Geil geheugen en ik moet zeggen dit bordje gaat als de brandweer. 4.0/200/1600 is geen probleem. 4.2 is ook te doen maar wordt wel warm. In mijn ogen heeft Asrock hiermee een goede weg in geslagen.Ik hoop dat het zo blijft...want ik overweeg om hierna zeker nog een keer voor Asrock te kiezen (prijs kwaliteit en prestatie verhouding).
@ TERW_DAN

Wat ik vooral duidelijk wilde maken is dat dit niet super bijzonder is, maar dat met name de prijsstelling erg interessant wordt. Je hoeft dus niet meer dure spullen te kopen om toch een leuk pc'tje samen te stellen. Je kunt nu met een beperkt budget (ongeveer 150 euro voor processor en mobo) toch een leuke pc bouwen. Met dat budget wordt het moeilijk een vergelijkbare pc samen te stellen, zeker als je een Intelprocessor wilt gaan gebruiken.
Joepie, overklokken voor "dummies".
Als overklokken zo makkelijk zou zijn en zonder gevaren dan zat het standaard wel op elke PC of waren de componenten standaard al hoger geklokt.
Je ziet hier dat zowel de CPU, de GPU als het RAM er extra van langs krijgen. Naast koelingsproblemen zal het derhalve ook wel andere problemen op kunnen leveren waar de doorsnee gebruiker / leek / 'dummie' echt geen verstand van heeft.
Natuurlijk levert dat weer extra werk op voor de professional maar dat is vast niet de bedoeling.
Dat kom dan goed uit want de doorsnee gebruiker / leek / 'dummie' zal ook helemaal geen bios update doen, en zal al helemaal geen functies aan/uit zetten in de bios!

Of jij hebt natuurlijk een andere definitie van een doorsnee gebruiker...
Zoals hierboven al gezegd, welke koelingsproblemen??
Deze generatie cpu's kunnen veel hebben op lucht, lees eens reviews :+ .
Daar komt bij dat ASrock echt niet zomaar wat de deur uit doet zonder het uitgebreid getest te hebben, vergeet niet dat zij allang i3's e.d. hadden van Intel en dus al lang aan het testen zijn.

En RAM wordt tegenwoordig zo verkocht dat je het kan oc-en tot wel 2200MHz+, dus als je gewoon zo'n setje erbij haalt, zal dat wel meevallen.

Mijn systeempje draait al 3jr met een 29% oc, waarvan de laatste 2jaar 24/7 en nog nooit, maar dan ook nooit problemen mee gehad.
Het valt vandaag de dag wel mee, alles wordt beter en kan meer hebben, temeer omdat het steeds kleiner (32nm voor cpu, 40nm voor DDR3) en energiezuiniger daardoor wordt.

[Reactie gewijzigd door DaLoona op 22 januari 2010 12:58]

OCen is inderdaad al een paar jaar zonder gevaren (ookal kan je wel heel ver gaan en het gevaar opzoeken), een chip brand tegenwoordig nooit meer door tenzij de chip op dat punt al fout is gemaakt (en dat staat los van je OC)... Meeste moederborden hebben al +10/20/30/40/50% OC functies waar het dus al vanzelf gaat!

Daarbij zal de levensduur inderdaad achteruit KUNNEN gaan (hangt af van hoe ver jij OCed en het voltage opvoert), maar dan moet je denken aan een paar jaar van de 10-tallen jaren dat een chip mee kan.. (bijv. i7 max voltage van Intel = 1.45 en standaar dis het 1.1 en met 1.4V haal je al 4/4,2Ghz)

Als jij em OCed en hij gaat met een jaar stuk koop je over een jaar de cpu die je eigenlijk met de OC wou evenaren voor de prijs die je nu voor het budgetmodel betaald en ben je waarschijnlijk nog steeds een stuk goedkoper uit :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 januari 2010 12:54]

"Met deze functie kan de Pentium G6950 overgeklokt worden. Daarmee zouden in 3DMark Vantage tot 100 procent betere scores mogelijk zijn."

Dat lijkt me nogal een overdreve stelling..

"Of de maximale overklok met alle Pentium G6950's stabiel draait, moet uiteraard worden afgewacht."
Lekker zon OC die niet stabiel is.
Waterkoeling is natuurlijk een must ;( anders zul je hier helaas niet veel aan hebben denk ik...

[Reactie gewijzigd door Amaa op 22 januari 2010 12:03]

Dat lijkt me nogal een overdreve stelling..
Waarom zou toch prima kunnen?
Waterkoeling is natuurlijk een must ;( anders zul je hier helaas niet veel aan hebben denk ik...
Waterkoeling? Een overklok naar 4GHz stelt niks voor voor een 32nm CPU op lucht...
toch niet
de oc gaat van
2,8GHz naar 4,2GHz

1.5x meer.
en
533MHz naar 767MH
1,43902439x meer.

waarschijnlijk hebben ze bij asrock de bedragen -edit- getallen /edit bij elkaar opgeteld.

deze bedragen moet je alleen niet bij elkaar optellen.
aangezien als 1 onderdeel 2x zo snel wordt niet het hele systeem 2x zo snel wordt.
dus optellen en delen door het aantal geoc'de componenten

ongeveer dus 3/2
dat is 1.5 x, dus 50% meer performance.

of vantage moet nonlineair schalen..
en dan ook nog eens verkeerd om... wat me heel onlogisch lijkt.
meestal is 2x zoveel power zeg 1.8x meer performance niet 2.3x

desalniettemin een flinke boost.
vraag me af of intel dit wel leuk vindt

[Reactie gewijzigd door freaq op 22 januari 2010 14:20]

Het gaat om de 3DMark score, deze wordt geheel anders berekend :P
Ik zou zeggen zoek wat benchmarks op :) Daarbij noemen ze ook gewoon cijfers (je weet wel getallen, iets wat jij om vage redenen bedragen noemt?) waaraan duidelijk te zien is dat het wel degelijk verdubbelt!

Als laatste, als ik me VGA 10% overclock ga ik al 8% in performance omhoog, doe ik me CPU 10% omhoog en zet ik de vga weer terug dan krijg ik 7% winst, doe ik beide omhoog, krijg ik maar liefst 16% betere score :D Dus je statement klinkt leuk maar is gewoon uit de lucht gegrepen ;) (getest met vantage)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 januari 2010 12:45]

hmm dat is apart.
dat had ik niet verwacht.
als een onderdeel 50% sneller is verwacht ik een 20-30% increase in performance.
maar dan zit ik er blijkbaar naast.
Het blijft een benchmark natuurlijk. En in dit geval eentje die opgebouwd is uit verschillende factoren. Gezien die allemaal een wegingsfactor hebben kan het prima zo zijn dat de score flink toeneemt, maar dat dit niet 1:1 is met de OC van 1 onderdeel.
waterkoeling op een ASROCK? das als een 3voudige turbo steken op een fiat pandaatje...

Neenee, de G6950 is eigenlijk gewoon gedownclocked, dus kan wel stabiel draaien, denk aan de AMD X2's die ook perfect X4 kunnen, alleen zijn ze uitgeschakeld... Blijkbaar doen ze dit bij intel nu ook (zoiets...)
Blijkbaar doen ze dit bij intel nu ook (zoiets...)
Dat deden ze 10 jaar terug ook al hoor, amd ook... dat met die cores is wel wat anders als dit hoor (meer vergelijkbaar met het disablen van cache bij goedkopere modellen) ;)
Als dit BIOS van Asrock inderdaad doet wat het belooft en ook nog stabiel draait, dan heeft Asrock zichzelf goed op de kaart gezet. Dit kan een grote voorsprong betekenen in de verkoop van het H55M Pro-bordje. Mensen willen toch veel voor weinig. Dit bordje in combinatie met de Pentium G6950 cpu kan dan zeker in het goedkopere segment een winnaar worden. Hopelijk spoort dit andere fabrikanten van mobo's aan om hun producten ook aantrekkelijker te maken. Conclusie: de klant wordt er alleen maar beter van.

Over dat overklokbios en warmte-ontwikkeling/koeler, allereerst hebben de clarkdalecpu's veel minder power nodig dan de vroegere cpu's. Dit maakt ze al geschikter om te overklokken. En als het klopt, zoals DaLoona al stelde, dat het voltage slechts lichtjes hoeft te worden opgevoerd om het overklokresultaat te krijgen, dan kan je ervan op aan dat de extra warmteontwikkeling slechts marginaal is. Een betere koeler dan de stockkoeler is altijd goed. Maar ik denk niet dat het nodig zal zijn.
Zo super bijzonder is Asrock ook weer niet met deze dingen hoor. Zelf vind ik de oplossing van MSI nog wat leuker met hun OCgenie. Die gaat namelijk niet eens uit van een vaste overclock, maar gooit de snelheid omhoog en kijkt of hij stabiel kan booten, lukt dat niet dan pakt die een stapje terug en gaat zo verder, zodat je zonder userinterventie een zo hoog mogelijke clock kan halen zonder voltages teveel omhoog te gooien etc.
@Peatron:

En wat voor cooler gebruik jij? :p

Kom op zeg, iedereen doet net of overclocken heel normaal is. Voor TWEAKERS is het mischien leuk, maar als je Jan en Alleman vraagt wat overclocken is dan zegt ie: ''He, wat is dat?'' . Bovendien is overclocken altijd een risico en als het het niet was, dan zouden bedrijven (lees OEM) echt niet gaan overclocken. Daarom brengt Intel toch ook hoger geklockte CPU's uit. Ook AMD doet dit bij de Phenom II 9xx serie welke steeds een stukje hoger geklokt werd. Volgens mij vervalt je garantie zowiezo bij overklokken. Alleen bepaalde GPU fabrikanten (EVGA) doen niet moeilijk met OC'en en vervangen van coolers...
Gewoon mij oud vertrouwde Mugen 1. Tegenwoordig is dat i.m.o vrij standaard als je een pc in elkaar timmert. maar goed wij zijn Tweakers duss...
:P }> :)

Ik snap je punt Master dit heeft geen zin voor een jan en Alleman die dit bordje koopt met een standaard box cooler..

[Reactie gewijzigd door peatron op 23 januari 2010 02:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True