Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Silverstone heeft zijn Fortress FT02-behuizing officieel geďntroduceerd. De behuizing was tijdens Computex 2009 voor het eerst te bezichtigen, maar zal pas op 12 december echt te koop zijn. De behuizing valt op door zijn speciale layout.

Aan de binnenkant valt op dat het niet om een reguliere behuizing gaat: ten opzichte van een normale pc-kast moet het moederbord een kwartslag naar links gedraaid worden. Hierdoor wijst bijvoorbeeld de luchtuitlaat van de videokaart naar boven. Silverstone koos hiervoor vanwege de kennelijk betere koeling die hierdoor mogelijk is. De fabrikant wijst verder op het zogeheten stack-effect, dat moet zorgen voor een effectieve airflow; dit effect wordt bereikt met drie 180mm-ventilatoren die de lucht vanaf de onderzijde aanzuigen en verticaal door de kast blazen. Verder is er één, naar buiten blazende 120mm-fan aanwezig.

De FT02-behuizing is aan de buitenkant volledig opgetrokken uit aluminium, terwijl het skelet van staal is gemaakt. De kast is verkrijgbaar in de kleuren zwart en zilver en kan met of zonder raam in het zijpaneel worden geleverd. De FT02 meet 212x497x616mm en door het 4.5mm dikke aluminium en het staal weegt de behuizing maar liefst 15 kilogram. Aan de binnenzijde is plek voor een atx- of matx-moederbord, en videokaarten mogen maximaal 30 centimeter lang zijn. In totaal zijn er negen drivebays aanwezig, waarvan vijf 5,25"-bays, drie 3,5"- bays en één 2,5"-drivebay.

De behuizing zou op 12 december zijn weg naar Europese winkels moeten vinden, en de adviesprijs  zou dan 180 euro worden.

Silverstone Fortress FT02

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Zo te zien is deze FT02 inderdaad gewoon een gepimpte Silverstone Raven 2 (RV02). Upgrades zijn het gebruikte materiaal (geen plastic meer), hot-swap hard disk bays, extra geluidsdemping en beter weg gewerkte front panel connectors. Behalve de hard disk hot-swap ziet deze FT02 er van binnen exact hetzelfde uit als de RV02.

Zelf heb ik de RV02 een kleine twee maandjes in gebruik en uiterst tevreden met het ontwerp wat de koeling betreft. Het is een compleet nieuw systeem dus ik kan ook niet zeggen hoe koel het systeem in een andere kast zou draaien, maar mijn i7 860 werd maximaal 67C na 13 uur Prime 95 op 3.8GHz en dat vind ik toch niet verkeerd eigenlijk.

Raven 2, 3x180mm @700 rpm (low), top fan Scythe S-flex F @ 1200rpm
Corsair HX1000
Maximus III Formula
i7 860 @3.8GHz 1.33v
TRUE Black Rev. C met 2x Scythe S-flex F @ 1500/1200rpm
Corsair Dominator GT 2x2GB @2000MHz 8-8-8-24-2T
Intel X25-M 160GB G2
XFX HD5870 Crossfire

Het is wel behoorlijk stil ondanks alle fans. Voorheen gebruikte ik een overklokt Q6600 systeem in een Antec P182 met 5 Noctua fans erin en dat kastje maakte behoorlijk wat meer geluid dan de RV02 met bovenstaande setup. Aangezien de nieuwe FT02 nog eens wat extra geluidsdemping heeft zal deze dan al helemaal mooi stil zijn lijkt me.

Wat betreft het aanzuigen van rommel vanaf de onderkant, valt reuze mee hier en er rent hier nog wel een wollige kat rond. Ik heb de filters nog niet schoon hoeven maken omdat er simpelweg nog amper iets tegenaan is gezogen.

Verder kan ik nog melden dat de kabels aan de bovenkant heel makkelijk langs de top fan geleid kunnen worden, geen obstructie dus. En een DVI-VGA adapter zal denk ik ook wel goed passen als ik het zo even bekijk, maar zelf gebruik ik hdmi dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Enige minpuntjes aan de RV02 waren voor mij dat het gat achter het moederbord om makkelijk backplates te installeren / verwijderen, te klein is voor mijn S1156 bordje. En met een videokaart met het formaat van een HD5870 blijft er slechts zo'n 3cm. ruimte over tussen videokaart en bottom fans dus een 360mm radiator zal dan wellicht niet meer passen.

Hopelijk heeft Silverstone deze minpuntjes weten te verbeteren in de nieuwe FT02, maar als ik de foto's zie lijkt het exact hetzelfde interieur als de RV02..
tijd voor een revieuwtje :P
je hebt hem al half af nu :)
Huh 3x 180 mm inlaat fan en maar 1x een 120 mm uitlaat fan? (oké in een voeding zit ook altijd een ventilator, maar toch...)
Lekker onefficiënt als je het mij vraagt.

Aha, aan de achterkant is nog een mogelijkheid voor een extra ventilator.
Dan lijkt het nog ergens op!
Ik zou de 180mm ventilatoren dan het langzaamste laten draaien.


Die plek is voor de voeding.

Verder is het mooi dat de kabels bovenopzitten, ik erger me ook altijd aan achter de pc te moeten kruipen.
Maar dat is niets nieuws.

Zijn lange videokaarten geen probleem voor deze kast?

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 4 december 2009 09:06]

als je precies evenveel out als in hebt is het nog veel inefficienter. dan zorg je alleen voor druk tussen 2 fans, waardoor je heel veel "dead air" krijgt die fataal kan zijn voor sommige componenten.
bij meer outtake als intake worden door de exta openingen lucht naar binnen gezogen wat een heleboel dead air weghaalt. het nadeel is echter dat ze overal stoffilters moet gaan plaatsen.
bij meer intake heb je maar een paar stoffilters nodig en zal door de verhoogde druk de lcuht altijd naar buiten willen en dus altijd bewegen naar buiten. bijkomend voordeel is dat je videokaarten een stuk beter koelen.
ook is het handig om te vermelden dat de fan's aan de onderkant een nieuw soort experimentele fans zijn van silverstone, en dat deze heel erg stil zouden moeten zijn. wat ze hiervoor gebruiken is een verbeterde sleeve bearing, omdatrt normale sleeve bearing gaat ratelen als het omhoog moet blazen.
product page: http://www.silverstonetek...ontents.php?pno=FT02&area=
fan pagina: http://www.silverstonetek...ntents.php?pno=FN181&area=
filmpje: http://www.youtube.com/wa...KLVSfLTu4&feature=related
deze kast koelt beter EN stiller, met een clean look. looks like a win to me xD.
op zich goed hoor, overdruk in je kast is niks mis mee. hebben de fans intern iets meer 'lucht' om te koelen en ontsnapt warme lucht ook door meerdere gaten. zoals in dit geval dat enorme gat in de zijkant(dat je hier op het plaatje niet ziet).

[Reactie gewijzigd door Countess op 4 december 2009 09:05]

Ik zit op hun site te kijken en dat grote gat is volgens mij het luchtrooster voor de PSU!
Wanneer je kijkt op de site van Silverstone kan je zien dat alle expansion slots ook voorzien zijn van 'grille' afdekplaatjes (http://www.silverstonetek...ducts/ft02/FT02B-W-10.jpg). Daar waar geen kaarten zitten (bij veel mensen toch wel één of meerdere slots) kan de warme lucht dus ook gewoon weg.

Daar zoals gezegd warme lucht stijgt zal deze dus makkelijk ook zonder fan hier zijn weg naar buiten vinden :)

[Reactie gewijzigd door Doetje op 4 december 2009 09:39]

Denk dat je ook de graka erbij kan rekenen als die lucht buiten de kast dumpt :)
Zijn lange videokaarten geen probleem voor deze kast?
(pagina 21)

Graphic card/expansion card length limitation

FT02 can support 12” consumer level graphics cards.
Graphic card length reference:
NVIDIA GeForce GTX260/275/280/285/295 - 10.5"
NVIDIA GeForce 9800GTX/9800GTX+ - 10.5"
AMD Radeon HD 4870X2 - 10.5"
NVIDIA Geforce GTS250 - 9"
NVIDIA GeForce 9800GT/9600GT/GTO - 9"
AMD Radeon HD 4890/4870/4850 - 9"
AMD Radeon HD 4770 – 8.15"
Zit wel mooi al je kabel troep bovenop.
Kijk net op een andere foto en zie dat dit wel netjes weg te werken is met een kap erover.
Dan lijkt me dik wel mooi. Maar alsnog is 180 euro een hoop centen.

En met 3x 180mm fan aan de voorkant zou de airflow ook wel goed genoeg zijn..

[Reactie gewijzigd door Peter91 op 4 december 2009 08:52]

op zich is warmtetechnisch gezien zo'n kast natuurlijk superieur aan alles wat het moederbord normaal heeft zitten. Warme lucht stijgt namelijk, dus die flow heb je in dit ontwerp ook al mee. Voor de rest zie ik wel voedingskabels uitsteken, maar geen voeding zitten. Zou dit ontwerp alvast harde schijf kabels hebben liggen?

En hoe zit het met de 5.25" bays? steken die nu naar achteren?
Warme lucht stijgt niet persé... luchtverplaatsing heeft te maken met drukverschillen. Denk aan de hoge -en lage drukgebieden in het weerbericht... Neemt niet weg dat dit een goed ontwerp kan zijn.
haha, zulke onzin heb ik nog nooit gehoord. warme lucht dat niet perse stijgt. bij jou kookt water zeker ook bij 100 graden kelvin ;)

warme lucht heeft een lagere dichtheid dan gewone lucht en zal daar door zich verplaatsen naar boven de koude lucht. (en door verplaatsing van lucht in de ruimte zal het ook deels mengen met de koude lucht blablabla...)

goed, maar inderdaad expansie van lucht zal uiteraart ook plaats vinden waardoor je ook lucht verplaatsing krijgt (hier maakt een passief systeem onder andere gebruik van)
Tja - in de buitenlucht en de meeste situaties geldt natuurlijk dat warme lucht stijgt... vandaar mijn woordkeuze "niet persé"...

Leuk dat je je zelf even tegenspreekt... immers: als de lucht boven warmer is dan de warme lucht onder... Mijn pc zou heel goed onder een halogeen of gloeilamp kunnen staan.

Ik neem aan dat men daarom ook de ventilatoren onderin plaatst en niet zomaar ervan uit gaat dat warme lucht wel even stijgt. _/-\o_
in dit geval klopt het nog steeds niet. je hebt namelijk de warme lucht nu zeg maar de koude lucht gemaakt.
de warme lucht stijgt echter nog steeds, boven de halogeenlamp, maar de warme lucht uit de case die is relatief gezien koud vergeleken met de lucht om de lamp, en zal daarom minder snel stijgen.
in dit geval zit het drukverschil ook mee
De 5.25" bays zitten aan de voorkant links is de voorkant van de kast rechts de achterkant ;)
Persoonlijk zou ik het moederbord daarom met de aansluitingen naar beneden monteren. Als je zorgt dat die hoog genoeg staat dan kun je EN makkelijk de kabels erin prikken, maar ook heb je genoeg ruimte om lucht van onderen aan af te zuigen.
Sorry, maar ik kan niet inzien hoe het ooit handig kan zijn om de kabels aan de onderkant te plaatsen voor "makkelijk [...] erin prikken" tenzij de kast een meter van de tafel staat of anderhalve meter van de grond.
Vergeet niet de normale natuurwet: Warme lucht stijgt.

Waarom zou je daar niet extra gebruik van maken?

Er moet daarom ook rekening gehouden worden met cable-managment voor de kabels die aan de 'bovenkant/buitenkant' worden aangesloten, maar daar helpt Silverstone aan mee, als je alle fotos bekijkt.
De kabels zijn prima te aan te sluiten van boven, maar het kan voorkomen dat kabels te kort worden.
Het slot gedeelte ligt verdiept en de bovenkant wordt afgedekt met een kap. Het lijkt mij een goede kast om hierin wat te monteren en te gebruiken.
Alleen vroeg ik mij af of er voldoende ruimte is voor een DVI-VGA verloopje.

De Fantilatoren zitten aan de onderkant gemonteerd en zijn voorzien van een uitneembare stoffilter. Anders zou de kast bij mij thuis snelle tijd verstoft zijn.

De voorkant vind ik persoonlijk wat minder.

[Reactie gewijzigd door The_Greater op 4 december 2009 15:41]

Alleen vroeg ik mij af of er voldoende ruimte is voor een DVI-VGA verlooptje.
Iemand die 180 euro betaald voor zo´n kast gebruikt geen VGA monitoren ;)
Een DVI -> HDMI verloopstukje dan :)
Volgens mij is het toch handiger om de lucht aan de onderzijde naar buiten te laten blazen ivm met stof...

Aan de andere kant als je er wieltjes onder zet dan kan je de kast als stofzuiger gebruiken.


Edit: er zitten wel filters bij maar die kunnen zo wel snel verstoppen.

[Reactie gewijzigd door wolffman op 4 december 2009 09:21]

idd, ik had ook al het idee dat het een dure stofzuiger was. En echt lekker lucht aanzuigen lijkt me toch makkelijker te gaan als het niet eerst door een sleuf van 3cm hoog gezogen moet worden.
Ik heb een Thermaltake armor daar zitten de filters aan de voorzijde en die zitten ook zo vol hoor aangezien de case fans erachter aanzuigen dus dat maakt op zich niet veel uit met betrekking tot stof. Wellicht was het handig geweest als ze de zijkanten van de onderkant over de volle lengte ook voorzien hadden met een filter.

[Reactie gewijzigd door JT888 op 4 december 2009 09:39]

Uit ervaring met de Raven rv02 van silverstone kan ik je vertellen dat ik 10 graden koeler ben gaan draaien alleen al door deze kast te gebruiken.
Dat is wel een flinke prestatie. Misschien toch niet zo raar om je mobo te kantelen..
Als het zo veel beter zou koelen, is het ngo wel raar dat niet elke behuizing z'n moederbord zo heeft staan ;)
Maar er moet altijd iemand de eerste zijn. :)
Eigenlijk zegt jouw uitspraak niet zoveel, als je erbij vermeld welke kast/setup/situatie je voor je Raven rv02 had...

Nu is het lastig om te vergelijken, relativeren naar mijn setup en m'n eigen conclusies te trekken.

[Reactie gewijzigd door Redox op 4 december 2009 09:20]

geweldig! ik wordt helemaal gek van hoe vaak ik over mijn pc moet hangen in een onmogeljike houding (hij staat tussen mijn bureau en de muur) als er een kabel verwisseld moet worden. zit al een tijd naar een andere kast te kijken en die aansluitingen bovenop zijn voor mij geweldig.
*kijkt*

ff een review en wat aanverwante zaken gelezen op tomie's site. Moet zeggen, opzich geen gek idee...

Ben wel bang dat ik hier elke week die filters moet schoon maken. :+

[Reactie gewijzigd door sHELL op 4 december 2009 08:57]

De zwarte versie ziet er beter uit vind ik de binnenkant is dan ook netjes zwart gespoten maar dat hebben meerdere nieuwe kasten tegenwoordig.

Aan de bovenkant zit een kap (niet te zien op deze foto) die over 3 kwart van de bovenzijde loopt. In de kap zit een een zwart rooster zodat de warme lucht er doorheen kan. Op die manier kan je alle kabels naar achteren doortrekken zonder dat deze aan de bovenzijde in het zicht zijn dat is best een nette oplossing moet ik zeggen.

Ik vraag me alleen af of de bovenste Case fan niet geblokkeerd word door alle kabels die je bovenin naar achter trekt.

Ben er overigens nog niet uit of ik het een mooie kast vind.

[Reactie gewijzigd door JT888 op 4 december 2009 09:25]

Mooie kast, beetje jammer van het ronde. Zelf vind ik de boxie look van oude Lian-li's mooier, maar concept zeker leuk en tevens ook mooi hoe ze de inlaat voor de fans hebben geregeld aan de onderkant. Lijkt me een fijne kast, alleen wel flink aan de centen.

Wellicht als ie ooit op V&A voorbij komt.
Wij hebben hier een low-noise rack staan die de op een hoogte van +/- 1m80 zijn lucht aanzuigt, serieuze filters op de kap en na een half jaar plakt daar ook stof aan.
Ruimtes regelmatig stofzuigen helpt maar stof in en rond je pc zal je altijd hebben.

Silverstone heeft nog een 2de case met 90° design: de Raven-serie de RV02 lijkt mij ook wel leuk gezien er daar 3x3.5" en 1x 2.5” (voor SSD) voorzien is. persoonlijk ga ik waarschijnlijk nooit 6x3,5" nodig hebben in mijn case, daar heb ik m'n fileserver voor...

Dat 90° design heeft wel z'n voordelen dacht ik zo; een logischere airflow en een betere toegankelijkheid van je I/O. ik vind het ook altijd beu dat ik op m'n knieën moet om een kabeltje aan te sluiten.