Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Elektronicafabrikant ViewSonic heeft de VMP70 hd-mediaspeler aangekondigd. De speler heeft opvallend genoeg geen ethernetaansluiting en kan, net als bijvoorbeeld de WD TV, alleen externe usb-opslagapparatuur aanspreken.

Van welke chipset de VMP70 is voorzien, is onduidelijk. De hd-speler kan uitsluitend mediabestanden afspelen vanaf opslagapparatuur die via een van beide usb 2.0-aansluitingen is aangesloten. Bij de specificatie van afspeelbare bestanden somt ViewSonic de gebruikelijke hd-formaten op, maar onduidelijk is of de speler overweg kan met de populaire mkv-bestanden. Ook is onbekend of de speler in staat is om dts-soundtracks te downmixen.

De VMP70 beschikt verder over een hdmi-aansluiting, analoge component- en composiet-uitgangen en een optische s/pdif-aansluiting. De 420 gram wegende VMP70 heeft in de VS een adviesprijs van 130 dollar, waarbij de fabrikant een hdmi-kabel meelevert. Of de mediaspeler ook naar Europa komt, is nog onbekend.

ViewSonic VMP70

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Een HD mediaplayer is imo zinvol als
1.) HD content moeiteloos af kan spelen (veel containers en formaten)
2.) kan streamen (wired/wireless)
3.) digitale A/V uitgangen heeft (HDMI1.3 & SPDIF)
4.) goed stuk firmware dat apparaat prettig werkt

Optioneel:
5.) DVD/Bluray BAY
6.) HardDisk mogelijkheid
7.) kaartlezer

Aan puntje 2 ontbreekt het helaas, een belangrijke eigenschap voor mediaplayer die breed inzetbaar is en concurrerend moet zijn. Dit is een eis om aan de concurrentie mee te doen.
Mee eens!

En dan het liefst ook nog één die beschikt over een Gigabit LAN en die zonder interne HDD werkt. Ik wil niet zo'n loeiende schijf onder mijn TV, daarom heb ik een NAS in de meterkast staan 8)7

Voor mij is Bluray een vereiste, heb net een Bluray box gewonnen in een prijsvraag van Planet Earth en die kan ik nu niet kijken :(

Ik blijf wachten...

[Reactie gewijzigd door ikwilhet op 4 november 2009 11:51]

Geen Ethernet aansluiting? Zonde. Om je van de concurrentie te willen onderscheiden moet je toch wel met iets beters komen, lijkt mij.

Heb zelf net de ASUS O!Play besteld, ding doet net ff wat meer en goedkoper ook nog...
Je hebt wel gelijk maar typed het een beetje vreemd... Alle huidige spelers hebben een ethernet aansluiting dus door dit niet te hebben scheiden ze zich af van de concurrentie ;)

Maar als je een beetje op de hoogte bent weet je dat de spelers zich niet qua hardware moeten onderscheiden maar vooral qua firmware
Veel spelers kunnen een groot aantal codecs en containers niet lezen en afspelen. Zou het niet verstandig zijn voor mediaspeler-makers om op hun mediaspelers bijvoorbeeld XBMC te zetten met een eigen skin? Dit is al een complete media center op wat kleine missende features na. Dit zou de kosten voor het ontwikkelen van de mediaspeler verminderen, en kunnen ze er dus beter hardware in gooien. Omdat XBMC open-source is zouden ze ook hun eigen code eraan toevoegen.
Er was een tijdje terug een mediaspeler die overduidelijk de Aeon interface van XBMC gebruikte en dus waarschijnlijk een afgeleide van XBMC gebruikte. Weet even niet meer wat het precies was.

Edit: gevonden:
nieuws: Conceptronic bouwt mediaspeler met Intel CE 3100-soc

Kan me niet aan de indruk ontrekken dat dit ofwel XBMC met een getweakte Aeon skin is, ofwel *heel* erg op Aeon gebaseerd (als in: directe rip-off)

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 4 november 2009 11:42]

Dit was een probleem maar is allang geen probleem meer. Vrijwel alle spelers met de huidige Realtek chipset ondersteunen alle populaire formaten. Als jij tegenwoordig een Media speler koopt waar dit niet bij is ben je HARD GENAAID omdat je een media speler met een realtek chipset voor minder dan 100 euro kan kopen in de winkel...

Nee het is ook niet verstandig om XBMC erop te zetten, dit omdat fabrikanten zich onderscheiden in hun UI dus als een fabrikant een UI maakt die super snel en mooi is heeft hij de grootste kans op de meeste verkopen. Gebruikt iedereen XBMC dan is er geen onderscheid meer tussen de spelers (gezien de meeste dezelfde hardware gebruiken) en dan heb je alleen nog de skin

Daarnaast komen binnenkort de nieuwe Intel chipsets waarmee het formaat ondersteun probleem volledig is opgelost.

Enige reden voor het niet ondersteunen van formaten is het "sloeber" zijn van de fabrikanten. Zei moeten gewoon licentie gelden betalen!

Dus sorry al had je dit 1,5 jaar geleden gepost had je volledig gelijk maar nu loopt je reactie achter in de tijd!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 4 november 2009 14:09]

Processoren in dit soort apparaten zijn voor zover ik weet one trick poneys. Ze kunnen (HD)video decoderen maar een glossy interface als XBMC vlot draaien is veel te veel gevraagd.
En de belangrijkste vraag die nu nog onbeantwoord is: Kan deze speler omgaan met x264 (mkv's) in 1080p? Want het ontbreken van die functionaliteit vind ik altijd nog het grootste gemis bij sommige spelers. (Naast het ontbreken van een ethernetaansluiting, maar dat was reeds genoemd.)

Het is eigenlijk niet meer van deze tijd om geen full HD te ondersteunen als je het mij vraagt. Die kastjes zijn doorgaans toch bedoeld om aan je mooie LCD tv te hangen, zeker als ze er al vanuit gaan dat je het kastje via HDMI gaat aansluiten en als je dan geen full HD materiaal in het populairste formaat kunt afspelen, is er wel een groot gebrek.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 4 november 2009 10:14]

Ik kan je een HDX1000 of Popcorn hour aanbevelen voor slechts 199 Euro's.

Beide spelen MKV moeiteloos af. Kunnen streamen en kan een interne harde schijf in.

Spelen full hd af, maar kunnen ook down scalen.

http://tweakers.net/price...223=&a1223=&d1220=&d1210=

edit= toevoegen link pricewatch

[Reactie gewijzigd door G-bird op 4 november 2009 10:25]

die Popcorn Hours zijn bijna niet te krijgen, de A110 schijnt niet meer leverbaar te zijn en de C200 is veel te duur.
Ik kan je een PCH of HDX afraden. Slechte interface, erg onduidelijk, slechte support voor subtitles en mijn exemplaar had moeite om via SPDIF geluid uit te sturen naar m'n receiver, maar dat kan aan mijn exemplaar hebben gelegen. Blij dat ik er af ben, er snort nu probleemloos een Asrock ION 330 onder m'n TV.
Mijn HDX werkt perfect. Ook op de NMT community tref je niet veel problemen aan.

SPDIF werkt perfect, subtitles is ook goed. Ik heb geen problemen, waarschijnlijkh eb je een maandagochtend exemplaar gehad.
Het SPDIF probleem is waarschijnlijk een exemplarisch probleem. De rest blijft staan: waardeloze interface, traag, subtitle support suckt, enz. Er gaat niks boven XBMC :Y)
Ze moeten nu wel iets nieuws, beters of goedkopers bedenken om op te vallen binnen de grote reeks bestaande apparaten. Dat doet dit apparaat in ieder geval niet in positieve zin.
Dit apparaat lijkt wel heel erg veel op de Briteview Cinematube, die wel een ethernetpoort heeft.
Overigens erg onhandig dat er geen netwerktpoort op de VMP70 zit.
Ik heb de PCH B110 en ben er zeer tevreden over. Je merkt nu wel dat deze met wat hogere bitrates moeite heeft. Vandaar dat ik vol ongeduld op mijn bestelde C200 zit te wachten.

PS. ik heb ook een Xtreamer en die valt ook niet tegen. Hele nette player die bijna alle bestanden goed afspeelt.

Ofwel die aangekondigde ViewSonic zal het zeer zeer moeilijk krijgen met de genoemde concurentie.
mijn voorspelling is dat dit apparaat gaat floppen. Er zijn al teveel spelers nu op de markt die meer bieden, met een prijspeil tussen de €90 en €140 en met een betere ondersteuning zoals AC Ryan, Xtreamer en Asus en WD
Ik hoor zeggen dat zonder LAN dit apparaat geen leven heeft, nu wellicht niet meer, maar vorig jaar nog wel...

Ik hoorde dit vorig jaar met de wd hd tv ook, en toch heeft die toch ook hoge ogen gegooid op de markt toen, betaalbaar en redelijk goede ondersteuning voor formaten....

Ze zijn denk ik wel helaas een jaar te laat met het uitbrengen van dit apparaat, vorig jaar had het wellicht concurentie kunnen zijn voor de wd hd tv.
WD had toen ook goed door dat LAN toch wel redelijk onmisbaar aan het worden was en dat media delen een belangrijk onderdeel zou worden... daarom is er ook een live versie naast gekomen die onvolkomen heden van de normale versie oplost.
En toch hebben die ook nog een simpele speler uitgebracht, voor dvd content...

Ze slaan dus helaas de plank mis voor mijn gevoel.... voor mij ook reden om toch echt iets te kiezen met LAN en goede ondersteuning qua formaten.... zoals iets NMT based.
Geen ethernet /Wifi == kansloos apparaat imo
ZO kansloos is het niet gezien het succes van de Western Digital media player.
als je nog op zoek bent naar een kansloos apparaat, ik heb de WD DH tv media player!

speelt alles af, alleen het gesjouw met de schijf, van en naar pc/media player is een gedoe van niks!
vandaar ook maar de keuze gemaakt mijn tv via hdmi aan te sluiten op de pc, veel makkelijker
Geen S-video, kansloos apparaat.
geloof dat als je nog S-video wilt en het ontbreken ervan kansloos vind... dat wat over jezelf zegt.

480*640 geloof ik is de maximale resulutie
de nieuwere videochips ondersteunen deze achterhaalde technologie niet eens meer.
tenzij de chipset het uberhaubt nog ondersteund is het dus een rare uitspraak die je maakt

je koopt toch niet zo ding als je geen lcd / plasma hebt?
nou laat dan de mensen die het ding kopen dan de belangrijke dingen krijgen
1080p zonder stotteren in de juiste formaten. met het juiste geluid...

dat is vele malen belangwekkender dan "geen S-video, kansloos apparaat"

[Reactie gewijzigd door mm_the_matrix op 4 november 2009 10:24]

je koopt toch niet zo ding als je geen lcd / plasma hebt?
Ik kan geen plasma kopen voordat ik minstens 50% van m'n content op 1080p heb, en ik kan m'n SD content niet vervangen door HD content als ik deze niet af kan spelen op m'n SD TV.

Kip/ei probleem.
Waarom zou je geen lcd/plasma kunnen kopen voordat je 50% van je content op 1080p hebt??
Waarom zou je 1080p content aanschaffen als je het niet kan afspelen totdat je 50% aan 1080p content hebt en dan vervolgens alles wat je gekocht hebt weer in moet gaan halen terwijl de prijs waarcshijnlijk in de tussentijd flink gezakt is in de tijd dat je het gekocht had maar niet af kon spelen omdat je de weergever er niet van had??

Waardeloos kip/ei probleem als je het mij vraagt..
Waarom zou je geen lcd/plasma kunnen kopen voordat je 50% van je content op 1080p hebt??
Omdat ik me ontzettend ga ergeren aan SD content op een HDTV, zodra ik een HDTV koop wil ik helemaal NIETS meer aan SD content zien. Ik heb toen de breedbeeld TV's populair werden een BB TV gekocht en me jaren lang geërgerd aan het feit dat haast niets in 16:9 was, hetzelfde probeer ik nu te voorkomen bij HD.
Waarom zou je 1080p content aanschaffen als je het niet kan afspelen totdat je 50% aan 1080p
Da's precies mijn punt! Een HD player moet gewoon downscalen naar SD, en de meeste kunnen dat ook, zelfs dit kastje (maar dan alleen composite). Je kan de content dus gewoon afspelen en eerst je verzameling omzetten naar HD voordat je een HDTV aanschaft.

Alleen geeft composite minder mooi beeld dan s-video.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 4 november 2009 11:25]

Geloof me, op een afstand van 4 meter zie je het verschil tussen SD en HD niet of nauwelijks. Zeker als je scherm niet groter is dan 42 inch.
Pas bij 52+ inch en op 3 meter afstand zul je echt veel hebben aan HD content.
Ook hebben de betere TV's hele mooie upscaling van je SD-materiaal met allerlei beeldverbeteringstechnieken. Het is dus niet zo dat je je SD-pixels kan gaan tellen.

Een HD scherm zal echt geen setback zijn voor je SD content. Ik durf te stellen dat je SD-content er zelfs beter uitziet dan op een gewoon SD-scherm.
Geloof me, op een afstand van 4 meter zie je het verschil tussen SD en HD niet of nauwelijks. Zeker als je scherm niet groter is dan 42 inch.
Pas bij 52+ inch en op 3 meter afstand zul je echt veel hebben aan HD content.
Ik zit op 1.80 meter van m'n TV en zit te denken aan minimaal een 50" plasma. Eigenlijk zou ik een 62" nodig hebben voor een THX aanbevolen kijkhoek van 36 graden maar dat soort afmetingen zijn nog onbetaalbaar.
Je consument versterkertje met THX label komt echt niet in de buurt van waar bioscopen aan moeten voldoen om THX keurmerk te krijgen. Ga zelf maar eens in de winkel staan met op 1.8 meter een 62"voor je neus. En ga dan eerlijk durven beweren dat het bv fijn kijkt bij content waar het aandacht punt veel verplaatst van links naar rechts.

Daarnaast is verwacht ik dat niet alle componenten van je audio set THX goedgekeurd zijn dus het hele THX geblaat gaat niet op.

offtopic:
deze reply zal goed zijn voor me mod status :X


edit: @ Aaargh!, woensdag 4 november 2009 12:43
Als je over een THX aanbevolen kijkhoek wil gaan houden dan zul je ook wel aan de geluidsbeleving willen hebben ala THX. Of je had de term THX er niet in moeten gooien of je er goed aan houden aan alle aanbevelingen. Als je vooral in het donker kijkt zou ik zelf overigens een full-hd beamer overwegen maar dan ook alleen in het donker want bij dag-licht is een tv gewoon beter.

[Reactie gewijzigd door The-Source op 4 november 2009 17:25]

Je consument versterkertje met THX label komt echt niet in de buurt van waar bioscopen aan moeten voldoen om THX keurmerk te krijgen.
Beweer ik dat dan ergens ? Ik zeg alleen dat ik voor het thuisbioscoop-gevoel een zo groot mogelijk scherm wil.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True