Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

HTC heeft dinsdag zijn nieuwe Tattoo-smartphone aangekondigd. De telefoon van de Taiwanese mobieltjesmaker draait op Android en ligt vanaf oktober in de winkel. De losse verkoopprijs ligt vermoedelijk rond de driehonderd euro.

De nieuwe HTC-telefoon is voorzien van een 2,8"-tft-touchscreen en kan overweg met umts- en hsdpa-netwerken. In weerwil van eerdere berichten blijkt de Tattoo wel over ondersteuning voor wifi te beschikken. De smartphone heeft een op 528MHz geklokte Qualcomm-processor aan boord en beschikt over 256MB ram en 512MB rom, dat kan worden uitgebreid via een micro-sd-kaartje, zo heeft de fabrikant bekendgemaakt.

De nieuwe Tattoo is ongeveer even groot als de HTC Hero, maar moet genoegen nemen met een scherm dat maximaal 240x320 pixels kan weergeven. Android-toestellen hebben normaal gesproken een oplossend vermogen van 320x480 pixels, maar volgens het Taiwanese bedrijf biedt ook de Tattoo, ondanks de lagere resolutie, ondersteuning voor Android Market. De budgetsmartphone beschikt verder niet over een trackball, maar over een selectieknop. De smartphone heeft daarnaast nog een 3,2-megapixelcamera, bluetooth 2.0 en a-gps aan boord.

De 108 gram wegende handheld meet 106x55,2x14mm en wordt via een 1100mAh li-ion-accu van stroom voorzien. Deze accu is volgens HTC goed voor een totale gesprekstijd van 5,7 uur en een standby-tijd van twee weken. De Tattoo zal vanaf begin oktober in Nederland verkrijgbaar zijn.

HTC TattooHTC TattooHTC Tattoo

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

De nieuwe Tattoo is ongeveer even groot als de HTC Hero, maar
2.8" vs 3.2"... dat vind ik nogal een significant verschil. Het 0,3" verschil tussen de Hero en de iPhone merk je ook best wel... Ongeveer even groot ben ik het dus niet mee eens. Ik vind het kleine scherm en de bijbehorende resolutie ook best wel een struikelblok. Op smartphones met touchscreen is het wel lekker om een groot scherm te hebben. Zolang het allemaal goed in je broekzak past lijkt het mij: hoe groter hoe beter. Een 3.2-3.5" scherm (Hero-iPhone) past nog prima in een doorsnee broekzak. Ik gok zelf dat 3.8-4.0" nog wel te doen is. Belangrijk is, is dat de telefoon niet dik is.

De huidige concurrentie biedt 3.2" schermen en er komen veel nieuwe telefoons uit met een 3.5" scherm of groter (SE Rachael, Motorola Sholes, T-Mobile Pulse), en ook allemaal met een betere resolutie. Het lijkt me een duidelijk minpunt.

En dat is jammer, want de rest van de welbekende features heeft de Tattoo allemaal: 528mhz processor, een 3,5mm-jack, 256MB RAM (T.net zegt 512MB RAM, andere bronnen spreken over 256MB RAM.. dat laatste lijkt mij het meest realistisch eigenlijk), kompas, accelerometer, a-GPS, Wifi, microSD-slot, Bluetooth... alle features die de populaire HTC Hero ook heeft.

Wat overigens niet in het artikel vermeld wordt, is dat de Tattoo ook de beschikking krijgt over Sense, de Android-schil van HTC. Voor de fans van Sense (ik vind het zelf een vrij goed gelukte en functionele schil) is dat wellicht nog leuk om te weten. Ook een funfact is de naam. Eerst heette de telefoon de "Click". HTC heeft de telefoon Tattoo genoemd vanwege het feit dat de cover van de telefoon te vervangen is. Je kunt ook zelf een cover designen. Wel een grappige feature moet ik zeggen. Als het een beetje leuk uitgewerkt wordt kun je dus de Tattoo een beetje in je eigen smaak krijgen.

Voor een budgetphone is dat ntauurlijk allemaal best goed. Maar de lat ligt hoog. T-Mobile brengt namelijk in oktober de Pulse uit. En die heeft ook goede specs. Deze heeft ook een beter scherm: 3.5". Ook de resolutie is hoger met 480x320. Een stukje beter dan de Tattoo dus, al moet dat ook wel met een groter scherm. De Pulse heeft daarnaast ook alle basale "smartphone-specs", dus het lijkt erop alsof de Pulse in het voordeel is ten opzichte van de Tattoo. Ook het prijskaartje van de Pulse is laag. Hij zou voor 250 euro verkocht gaan worden, en staat op dit moment al voor 267 euro in de Pricewatch. De Tattoo zou dus ook in die prijscategorie moeten vallen, en het liefst nog wat goedkoper. Die 300 euro die in het artikel genoemd wordt vind ik nergens terug in andere bronnen.. maar als dat de waarheid is, dan denk ik dat dat te hoog is.

Hoe dan ook, de Tattoo is een leuk toestel. Naast het scherm, wat imo te klein is, heeft het min of meer alles en doet het weinig onder voor de populaire Hero. Althans, zo op papier. Het is potentieel in ieder geval een leuk toestel, en met de juiste prijs, kan ie best wel eens populair worden. Wellicht dat het hele "tatoeŽer"-principe ook nog aanslaat.

Overigens, ik denk niet dat deze telefoon Android 2.0 gaat draaien. Het ding komt al in oktober uit, en het ding heeft niet zo'n hoge resolutie dat het per se een update van Android nodig heeft om te kunnen draaien. In tegenstelling tot nieuwe Android-telefoons zoals de SE Rachael en de Motorola Sholes. Ik gok dat deze gewoon op de Cupcake-release draait, net als de Android-telefoons die nu uit zijn.

Wie geÔnteresseerd is in wat voor Android-telefoons er aan zitten te komen, en hoe de Tattoo daar in staat, kan eens hier kijken. Ik heb gepoogd om de meest interessante aankomende Android-telefoons op een rijtje te zetten. Het is in ieder geval duidelijk dat de Tattoo het zwaar gaat krijgen. Voor ons als consument is dat natuurlijk goed. :)

Bronnen:
Gizmodo
Mobiletechworld
SoftSailor

Edit: HTC meldt net op Twitter dat de Tattoo een resistief touchscreen zal krijgen.

[Reactie gewijzigd door RoD op 8 september 2009 20:11]

Ik vind dit eigenlijk nog niet eens echt zo'n budgetphone. Misschien als je hem alleen vergelijkt met de HTC Hero, maar hij biedt zeker voor de instap consument veel waar voor het geld. Naar mijn idee is het belangrijkste verschil de resolutie van het beeldscherm.
De smartphone heeft een op 528MHz geklokte Qualcomm-processor aan boord en beschikt over 256MB rom en 512MB ram
Volgens mij heeft HTC geleerd van de Sense interface! In de Hero zit 'maar' 288 MB RAM
http://www.htc.com/nl/product/hero/specification.html

Edit: het is een fout in het artikel, moet 256MB zijn
http://www.htc.com/europe/product/tattoo/specification.html

[Reactie gewijzigd door Rvanlaak op 8 september 2009 17:15]

Ik vind dit eigenlijk nog niet eens echt zo'n budgetphone.
Ben het wel een beetje met je eens. Vergeleken met bijvoorbeeld de Hero wel, maar voor een budgetphone lijkt de T-Mobile Pulse me dan een betere keuze. Verslaat de Click toch wel qua specs:


* FM Radio, Mp3 Player
* 3.2 megapixel camera
* 3.5″ HVGA (480◊320) screen (That’s .3″ bigger than the G1 and myTouch screens, for example)
* 2 GB internal memory, microSD support
* Supports HSDPA to 7.2 Mbps and HSUPA up to 5.76 Mbps
* Bluetooth 2.0, GPS and WiFi on board
* Exchange support available

En die gaat dacht ik ongeveer 325 kosten. Iets duurder dan wel dus misschien ook niet echt budget, maar wel meer "bang for the buck" naar mijn idee.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 8 september 2009 21:06]

Dat klopt natuurlijk niet ;)
Denk je dat ze meer RAM gaan proppen in 'n goedkoper toestelletje..
Ze zijn wel lief bij HTC, maar ze gaan niet hun eigen ramen ingooien natuurlijk:
http://www.htc.com/europe/product/tattoo/specification.html
dit toestel heeft btw een resistive touch screen bron

Dit is in mijn ogen echt een heel groot nadeel, maar hat zal vast de prijs van het toestal laag houden :)
Twitter quote:
So, why resistive you ask? Capacitive screens at small sizes are hard to be accurate with. Resistive ends up registering fewer miss-clicks.
Wat ik me afvraag is hoe de app's in de marked met het kleinere scherm van 240x320 omgaan terwijl ze ontwikkeld zijn op 320x480. Word de app dan gewoon geresized met controls en al of valt een gedeelte buiten het scherm en moet je schuiven? Of zijn de app's niet compatible?

Ik hoop dat android niet dezelfde problemen gaat krijgen als Windows Mobile waarbij ontwikkelaars echt rekening moeten gaan houden met verschillende hardware.

[Reactie gewijzigd door Deem op 8 september 2009 16:25]

Ik dacht dat android apps vooral webapps zijn in XML etc gebouwd.

Als dat zo is dan is het 'upscalen' etcallemaal veel makkelijker..
Android apps zijn gewoon Android apps. Maar ze worden wel opgebouwd op basis van layouts (inderdaad mogelijk om in xml te definieren) waardoor je ze goed schaalbaar kunt maken.

Echter hebben de ontwerpers van een applicatie natuurlijk 320 x 480 in gedachte bij het ontwerpen van een applicatie en het schalen houdt ergens op. Het valt dus nog maar te bezien hoe applicaties er op deze telefoon uit gaan zien.

edit:
De emulator van de Android Dev kit ondersteund deze resolutie nog niet. En ik ga als developer niet dit toestel er even bij kopen om te kijken hoe apps er hier op uit zien. Ach, Google zal binnenkort wel met emulator voor deze resolutie komen.

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 8 september 2009 16:49]

1. Het is waar dat je in XML je layouts kan definiŽren.
2. Het is ook waar dat de meeste apps zich waarschijnlijk zullen aanpassen aan 't scherm: er is nl een emulator waarmee je verschillende schermresoluties kan testen. Alleen slechte en/of te luie devvers zullen apps produceren die niet goed met de verschillende schermresoluties omgaan.

Alleen is het niet waar dat punt 2 door punt 1 zou komen.
Je kan prima resizable apps maken met alleen "Java" code; de reden dat XML zo gewenst is, is omdat je echt veel makkelijker de layout van je app kan aanpassen. Iedereen die wel ns een app in Swing of SWT heeft geschreven weet hoe veel boilerplate dat op kan leveren. XML neemt een gedeelte daarvan uit handen. Hiernaast is het ook zo dat de WYSIWYG editor XML oplevert, en afaik geen "Java" code.
Als je reviews van andere toestellen met 240x320 scherm icm Android bekijkt is het best brak. Zo blijken op de General Mobile DSTL1 door de lagere reso dingen als Google Maps niet te werken :X

Google ondersteunt sowieso niets lagers dan 320x480, dus ik zou zelf nooit een Android toestel met minder nemen.
?!? Heb een Nokia E51 met een 320x240 scherm, en Google Maps werkt hier prima, hoor! Symbian, weliswaar, en geen Android, maar het gaat even om de resolutie. Dus 'Google ondersteunt sowieso niets lagers dan 320x480' klopt niet helemaal.
Google ondersteunt 240x320 niet voor Android (daar hadden we het toch over hier?). Op andere platforms kan Google Maps idd wel werken, mijn e61i doet het ook prima op 320x240, maar niet op Android, aangezien daar uitgegaan wordt van de standaard(minimum)specs van Android.

[Reactie gewijzigd door dion_b op 8 september 2009 21:47]

een standby-tijd van twee weken
Dat vind ik HEEL netjes voor een mobieltje met zo veel opties.
Is dan nog maar 'slechts' 336 uur, maar toch.

M'n oude telefoon hield het net aan 2 dagen uit.
Ze kunnen de lifetime van batterijen iig nog flink verbeteren.
De standby tijd wat fabrikanten opgeven is echt de grootste onzin die ik gehoord heb. Ik maak gebruik van de 10% regel en dan afronden naar dagen naar boven. En dat klopt vaak heel aardig. Reken op 2 dagen standby bij normaal gebruik.
Standby tijd is gewoon de tijd waarin een telefoon stil kan liggen en helemaal niks doet, dus ook geen e-mail ophalen bijvoorbeeld. Al je verbindingen uitschakelen en de telefoon stil neerleggen, dat is standby tijd. En mijn Touch Pro haalt dan makkelijk een week.
standby is echt daar liggen niets doen, waarschijnlijk wifi, grps,.... allemaal uit en het toestel niet aanraken.


Denk echt niet dat het 2 weken standby haalt maar hoop het van harte wel.
Welke versie van Android draait die? 2.0 ?

[Reactie gewijzigd door FloRadix op 8 september 2009 16:49]

Neem aan van niet, aangezien Donut 2.0 niet 'begin oktober' wordt gereleased voor zover ik weet..

[Reactie gewijzigd door CLB op 8 september 2009 17:24]

Donut is Android 1.6

Eclair is Android 2.0
Android-baas Andy Rubin stelde Eclair eerder gelijk aan Android 2.0
http://www.androidplanet....estel-met-android-eclair/
Volgens mij is die in oktober nog niet uit, dus denk 1.5
Lijkt me een mooi alternatief voor de HTC Hero als je genoegen neemt met het kleinere scherm. Verder lijkt hij vrijwel gelijk aan de Hero (meer RAM, geen trackball) voor 3/4 van de prijs.
HTC Hero heeft 288MB RAM, dus dat is niet meer ;)
De Tattoo heeft 512MB RAM? Dat is toch aanzienlijk meer? Of is dit een fout in het nieuwsbericht en hebben ze RAM en ROM verwisseld? Als deze telefoon 512 MB is en maar 300 euro kost dan kunnen ze beter de Hero direct in prijs dumpen want iedereen die een Hero wilde aanschaffen zal wachten op de Tattoo. Ik vermoed dat de specs daarom niet kloppen.

EDIT:
Idd, Tweakers heeft een foutje in het artikel zitten. De ROM is 512MB en de hoeveelheid RAM is 256MB. Dat maakt dat de Hero kwa specs nog altijd beter is.

Bron: http://www.htc.com/europe/product/tattoo/specification.html

Verder zie ik een FM radio! Dat is een mooie feature en volgens mij de eerste android telefoon met ingebouwde radio.

[Reactie gewijzigd door Deem op 8 september 2009 16:59]

Ik heb 't aangegeven, zal straks wel veranderd worden!

en achja radio, dat kun je ook streamen..

[Reactie gewijzigd door CLB op 8 september 2009 17:10]

Streamen = een abonnement afsluiten of betalen per MB (met uitzondering van Wifi)
In sommige landen waar dat nog duur is geef ik dan echt wel liever de voorkeur aan radio via de FM frequenties ...

Verder mooi toestel maar ik kijk nog wel even de kat uit de boom, het is allemaal nog net iets te duur en ik heb ook geen nood aan dat soort toestellen, 90% van de functionaliteit zal ik toch nooit gebruiken ...
Als je een Android toestel neemt dan "moet" je wel een dataabbo hebben. Android heeft namelijk om de zoveel tijd met google contact(voor syncen van je telefoonboek bijv.). Dit wordt zelfs nadrukkelijk door verkopers gemeld. Streamen is dus wel een optie, alleen gaat je batterij nog sneller leeg.

Je kan natuurlijk ook tegen je android zeggen dat hij nooit contact met internet moet zoeken behalve bij wifi, maar dan kun je je telefoon ook niet gebruiken zoals het bedoeld is.
In sommige landen waar dat duur is, ben je op vakantie, daar luister je geen radio ;)
Als ik op vakantie ben dan wil ik toch in de auto of het openbaar vervoer even naar de radio kunnen luisteren. Of als ik 's ochtends wakker wordt even een muziekje.
Toch vrij bijzonder dat de aan/uit knop aan de voorkant is geplaatst, in plaats van aan de bovenkant van het toestel.

[Reactie gewijzigd door PCMedic op 8 september 2009 16:26]

Je kunt ook zeggen dat ze een toets "bespaard" hebben door de ophangknop te combineren met de aan/uit knop

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Sjengcity op 8 september 2009 16:38]

Misschien een slecht teken; dat je hem veel nodig zult hebben om van crashes te recoveren? ;-)
Waar heb jij het over? Het is geen Windows Mobile toestel?

Daarnaast is de aan/uit knop best handig aan de voorkant. De Hero heeft hem daar ook en is dus niet zo bijzonder.

[Reactie gewijzigd door Deem op 8 september 2009 16:40]

daarbij is het vaak een standby knop, scherm uit, verder blijft het toestel gewoon aan en blijf je bijvoorbeeld bereikbaar voor inkomende gesprekken.

heb zelf even met een Hero mogen spelen en dat bevalt mij vele malen beter dan een wm telefoon als een diamond bijvoorbeeld, nu zelf een nokia 5800 die ook superieur is aan een wm telefoon. je moet ze beide gebruikt hebben wil je begrijpen wat ik bedoel.
Misschien een slecht teken; dat je hem veel nodig zult hebben om van crashes te recoveren? ;-)
Veel succes om Android te laten crashen ;)
Zie de meerwaarde niet meteen in van dit toestel :s

€300,- is ook niet echt mis
Hij is t.o.v. de Hero 30% goedkoper (420,-) Dat is toch behoorlijk wat.

De meerwaarde zit hem dus in de forse minder prijs.
En 512 MB ram, als ik bovenstaand artikel mag geloven. Dat is 224MB meer werkruimte dan de Hero. Die heeft dan wel weer 512MB rom.
Interresant weetje. de HTC Tattoo heeft een resistive scherm, dit in tegenstelling tot de Hero die een capacitive scherm heeft.

Biiiiiiiiiiiiiig nadeel dus!! Dealbreaker als je het mij vraagt.
inderdaad. je kunt op geen enkele manier vergelijkbaar met je vinger werken op een resistief scherm. En dan heb ik het met name over 'schuiven' of door een lijst heen gaan. Ook multitouch is lastig. en - last but not least - moet je gebruik maken van een software keyboard en dat is veel minder prettig met een resistief scherm.
Jammer dat HTC altijd een 'o dat is wel echt minder' punt op telefoons heeft. Ik vind dat ze wel iets kritischer mogen zijn.
Het is maar net wat je fijner vind :P
Met Android zijn er precies 0 redenen voor zover ik kan nagaan om een resistive scherm te gebruiken: je moet harder drukken, en er is dan weliswaar support voor een pennetje (tot nu toe de reden om resistive boven capacitive te kiezen) maar gezien android' UI is ontworpen om met je vingers te bedienen is dat dus een overbodig kwaad.
Conclusie: ik wil een android foon met een hardware keyboard (heb ik nu ook) maar als k dat niet per se wilde had ik wel naar dit apparaatje gekeken...tot ik zag dat het een resistive schermpje had. Da's idd een dealbreaker.
Klopt dus niet =)
256MB RAM / 512MB ROM..
Waarom checked niemand die specs even?
Enne, hij heeft die kin niet,

Deze heeft echter wel weer een huge middenpad.. of hoe noem je dat, d-pad/scollpad of whatever...

[Reactie gewijzigd door geerttttt op 8 september 2009 23:20]

Eigenlijk zie ik het toestel wel zitten. Het design wat aantrekkelijker dan bijvoorbeeld de HTC Touch Diamond 2. Moet wel zeggen dat ik niet weet of de eerdere met vergelijkbare design wel of geen Windows hadden, deze niet en das wat minder. Android is neit mijn ding. Het werkt misschien goed, maar ik weet niet..

Wel is het zo dat de huidige generaties van telefoons zo duur zijn dat je ze bijna alleen maar wil kopen in combinatie met een abbonement. Logisch, nieuw speelgoed is duur. maar misschien leven we ook wat boven onze stand momenteel en is een toestel van een voorgaande generatie ook wel goed ipv het nieuwste gadgetje.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 8 september 2009 16:38]

Windows erop? Tattoo draait op Android hoor..
EDIT @ Hierboven: En dan snel 'Windows' weghalen heh..

[Reactie gewijzigd door CLB op 8 september 2009 17:33]

De telefoon van de Taiwanese mobieltjesmaker draait op Android
Ehm, hier zit toch juist geen Windows op??
Ik heb een iPhone van 719,00 uit ItaliŽ. DAT is pas een duur toestel!
Voor dat bedrag heb ik laatst een PC gehaald :|

Telefoons zijn gewoon (te) duur.
of die powerknop is juist op de voorkant zodat dat het vrij mooie design niet stoort