Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Telefoonfabrikant Nokia heeft donderdag de N900 officieel aangekondigd. De N900 is de eerste smartphone van het Finse bedrijf die is uitgerust met het op Linux gebaseerde OS Maemo. De N900 komt nog dit jaar op de markt.

De N900 heeft een 3,5"-touchscreen van het resistieve type met een resolutie van 800x480 pixels. Het apparaat is voorzien van een 5-megapixelcamera en 32GB intern opslaggeheugen, waarmee de N900 niet alleen wat betreft zijn design veel weg heeft van de N97.

Daar waar de N97 echter draait op een Freescale-processor die is gebaseerd op een ARM11-core, heeft de N900 een Cortex A8-core met de Omap3430-chipset aan boord; die doen ook al dienst in de Palm Pre, Samsung i8910 HD en Sony Ericsson Satio. De chipset van Texas Instruments doet zijn werk volgens de specificaties op 600MHz en heeft een dedicated 430MHz-gpu, die onder andere 3d-graphics met OpenGL ES 2.0 mogelijk maakt. Het interne programmageheugen is 768MB, terwijl de ram 256MB bedraagt. De N900 is vanaf oktober in enkele landen verkrijgbaar voor een prijs van ongeveer 600 euro.

De N900 draait op Fremantle, een doorontwikkelde versie van Maemo, dat eerder op internettablets van de Finse fabrikant stond. Het uitbrengen van een smartphone met dit systeem betekent een ommezwaai in de strategie van Nokia, dat de afgelopen acht jaar steevast zijn high-end smartphones uitrustte met versies van Symbian. Dat OS lijkt inmiddels ook bedoeld voor goedkopere modellen, zoals de deze week aangekondigde 5230, een smartphone van 180 euro.

De geruchten over de N900 gingen al bijna twee jaar. Een bericht van augustus 2007 lijkt aan te tonen dat het toestel al enige tijd in ontwikkeling is: veel van de genoemde specificaties komen overeen. De speculaties werden in mei dit jaar concreter. Begin deze maand kon Tweakers.net door inzage in interne documentatie van Nokia bevestigen dat het toestel inderdaad bestond, en inmiddels was ook al een eerste preview online gekomen.

Nokia N900 Nokia N900 Nokia N900 Nokia N900 Nokia N900
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Volgens Engadget zou het toestel €500,- kosten en niet €600,-
http://www.engadget.com/2...500-in-october/#continued
Die 500 euro is volgens het persbericht van Nokia alleen wel exclusief BTW, dus daar zal het verschil wel vandaan komen.
Een platform valt of staat met developer support. Tegenwoordig vind ik 3rd party developer support net zo belangrijk als de specs. Het is afwachten of er veel kwalitatieve mobile software voor dit toestel gaat verschijnen.
Maemo draait gelukkig op heel veel libraries van de desktop-omgeving GNOME.

Heel veel gewone GTK-applicaties draaien dan ook onder Maemo. Zo zijn er versies van Abiword (tekstverwerker met docx-support), Evince (PDF-viewer) en MPlayer (mediaspeler). In principe zijn alle GNOME-applicaties makkelijk te poorten naar Maemo. Zie ook deze Wikipedia-pagina. Ook was Maemo het ontwikkelplatform van Mozilla Fennec, de portable versie van Firefox.

Op zich is het gebruik van GTK vrij ironisch omdat Symbian gebruikte maakt van, en Nokia eigenaar is, van de Qt-toolkit. Deze toolkit is weer de basis van KDE, de grootste concurrent van GNOME.
De ironie bestaat alleen als je Qt en GTK als concurrenten ziet. Nokia heeft besloten dat Qt de beste oplossing is en heeft daarom flink in Qt geïnvesteerd. Qt-applicaties worden eenvoudig geport naar Maemo, Symbian, Windows mobile, OSX, etc.

Aan de andere kant heeft Nokia geen reden te breken met de GTK libraries (waarom zouden ze?) dus het blijft gemakkelijk je GTK-applicaties naar Maemo te porten. Ze hebben het beste van beide werelden, maar vinden voor hun toepassingen Qt superieur. Zie de ironie er niet zo in en ik denk dat alleen een verstokte GNOME/KDE adept er zoiets in zou zien. Dat is een kleine minderheid.
Nokia was al voor de aanschaf van Trolltech (Qt) bezig met het Maemo-project, en heeft toendertijd voor GTK heeft gekozen.

Nu ze eigenaar zijn van Qt liggen de kaarten anders en heeft Nokia besloten om de volgende uitgave van Maemo niet langer op GTK te baseren, maar op het eigen Qt.
Daar ben ik niet bang voor. Op talk.maemo.org en maemo.org/downloads is heel veel community support en software voor de N770 / N800 / N810 en het meeste zal op de N900 gewoon draaien.
In het nokia artikel http://www.nokia.com/pres...essrelease?newsid=1337594 waarnaar verwezen wordt staat een prijs van 500 euro dus waar ze die 600 vandaan halen weet ik niet.
En Eur 500 klinkt redelijk (al hoef ik mijn N810 er niet voor te ruilen ik heb al een telefoon en heb ook al een camera), goedkoper dan de N97 die minder kan.
Al blijf ik het jammer vinden dat het scherm kleiner is dan de N810 (3.5" ipv 4.1").

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 27 augustus 2009 14:42]

Dat kleinere scherm is helemaal geen achteruitgang imho. De resolutie is hetzelfde gebleven, dus ik denk dat het apparaat net zo bruikbaar is, alleen compacter. Lijkt me vooruitgang.

En die 500 Euro is ex BTW, als die er bij komt zit je op ongeveer 600.

[Reactie gewijzigd door AVee op 28 augustus 2009 09:24]

Ik vind het kleine scherm wel jammer. Met m'n 43 jaar merk ik dat m'n ogen toch een tikkie minder worden en dan vind ik het scherm van m'n N810 soms al lastig te lezen. Gelukkig wordt de zoom functie door de meeste programmas goed onder de volume +/- gezet zodat je makkelijk de boel wat op kunt blazen, maar toch.
De grootste twijfel heb ik echter bij het toetsenbord. Maar drie i.p.v. vier rijen. De N810 typt erg prettig al is het daar soms al echt zoeken. Nog minder lijkt mij echt lastiger en een bluetooth (laser) toetsenbord gebruiken is helaas vaak niet mogelijk.
Desondanks; dit wordt 99,9% zeker mijn nieuwe telefoon. De 0,1% hangt af van goede A2DP ondersteuning. De N810 heeft dat nog niet goed (trekt de batterij hard leeg, omdat het niet naar de dsp ge-offload kan worden (althans bij mijn laatste testen). Ik ga er van uit dat ze dat nu wel helemaal rond hebben. Ik ga dat maar eens snel checken want ik kan eigenlijk niet wachten.
info:
mannen bij http://mccnet.nl/ (nederlands grootste importeur/distributeur van telecom (gerelateerde) artikelen) hebben nog geen idee wanneer het device naar nld komt
Maakt nokia Meamo ook beschikbaar voor andere smartphone designers ?
Ja, nokia is niet de enige die maemo-devices maakt:

http://www.intomobile.com...-market-optima-op5-e.html
dan zouden ze het moeten licenseren en concurreren met het gratis android. bovendien zouden ze zich dan niet meer onderscheiden van andere telefoonmakers. dan hadden ze dus gelijk beter voor android kunnen kiezen; dat scheelt een hoop kosten. dus nee, het komt niet voor andere smarphonedesigners beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 27 augustus 2009 13:48]

dus nee, het komt niet voor andere smarphonedesigners beschikbaar.
bron?

Maemo is wel gewoon beschikbaar voor andere fabrikanten!

http://www.intomobile.com...-market-optima-op5-e.html
Du open source en toch niet delen ? eigenaardig. Dit beperkt de markt voor meamo devlopers to nokia only. Dan vrees ik dat ze moeilijk voorbij de iphone die all langer uit is en android dat door meer fabrikanten gebruikt word zullen geraken.
Het is niet omdat Maemo op Linux gebasseerd is, dat alle code die erop draait ook opensource moet zijn! De veranderingen die Nokia aan de kernel maakt, moeten ze opensource maken, de interface mag gerust proprietair zijn!
Maemo is ook een trademark. Dus ookal is de code open dan nog mag je het merkenrecht niet schenden. Zelfde met Mozilla; ook open source maar je mag geen eigen binaries distribueren met het mozilla merk er op zonder toestemming.

Daarom heet Firefox in Debian Iceweasel en zijn alle Mozilla logo's er uit.
Nokia verkoopt als bedrijf alleen al meer telefoons dan een aantal fabrikanten bij elkaar (41% marktaandeel)

Dus dat Maemo populair kan worden. Dat zeker! En oh ja er is voor Maemo al enorm veel ontwikkeld. Kwestie van compatibiliteit waarborgen :)

En Nokia heeft in bepaalde markten een erg goeie naam.

[Reactie gewijzigd door Funkezeit op 27 augustus 2009 14:01]

Ik zou niet weten hoe ze het 'delen' tegen moeten gaan. Grote delen van het OS (o.a. de kernel) zijn gebaseerd op GPL software, ze moeten dus de broncode van die delen beschikbaar stellen aan elke klant die een toestel koopt. Ook als die klant S.E.Ricsson heet ;)
nokia verkoopt telefoons. Niet de software. En dan nog blijft er genoeg over om zicht te onderscheiden.

-software shop
-bepaalde porgramma;s op de telefoon.

En het mag dan open source zijn, anderen zouden altijd achter lopen op nokia. Nokia hoeft de laatste code pas openbaar te maken als ze de telefoons gaan verkopen he?
Onzinverhaal. Maemo is niet van Nokia, maar van de Maemo opensource community. Nokia draagt in grote mate bij en kies ervoor Maemo te gebruiken, zoals ieder ander bedrijf Maemo mag gebruiken. Zonder de licentievoorwaarden te overtreden, dat spreekt voor zich.

Als jij je koffiezetapparaat op Maemo wilt laten lopen heeft Nokia daar niets over te vertellen.
Aangezien de core van Maemo gebaseerd is op open source technieken, heeft men over het algemeen de plicht om in elk geval de broncode mee te leveren - in elk geval voor de delen die men onder de GPL ontvangen heeft en war men zelf niet de copyrights van bezit.

Dat wil niet zeggen dat Maemo gelijk beschikbaar komt voor andere smartphone-ontwikkelaars, die moeten (mogelijk) zelf aan de slag om een vergelijkbaar platform samen te stellen.

Aan de andere kant is het goed mogelijk dat men ook Maemo beschikbaar maakt voor andere fabrikanten, op eenzelfde manier als men dat ook doet met Symbian...
Ik heb de video net lopen kijken en damn!! Nokia heeft eindelijk eens een mooi high-end OS dat goed kan concurreren met de iPhone, Android en WinMo.

Als de effecten in het filmpje echt zijn dan wordt dit een prachtig apparaat! Ik kan niet wachten op de eerste games die gebruik maken van de gpu :P.
Als de effecten in het filmpje echt zijn
Nou, ik vind al dat watergespetter uit de telefoon maar niks, hoor :P

Zo'n promofilmpje ziet er altijd gelikt uit. Ik vertrouw ze nooit. Het geeft alleen een idee van de looks (niet de feel). Alleen echte user experience bepaalt of het ding wel zo snel/logisch/intuitief/gebruiksvriendelijk is.
Nou, het lijkt me in het echt behoorlijk snel gaan, hier een korte walkthrough met de Maemo developers:
http://www.youtube.com/watch?v=RP5R-5NX1BE
Dat filmpje is wel mooi, ze proberen je waarschijnlijk ook wijs te maken dat het ideaal is voor het kijken van films.

Maar dan hadden ze toch echt een OLED scherm moeten gebruiken, ik vraag me af of de accu uberhaupt wel lang mee gaat.
Ach ja, gebruikers van de iPhone klagen ook niet over hun scherm en accu als ze filmpjes kijken, toch? Dat gaat ook prima.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 28 augustus 2009 10:38]

Kan iemand nog 1x zeggen wat de voordelen van capacitatief dan zijn t.o.v. resistief ?
... je kan in de winter met handschoenen aan je telefoon bedienen, en het laat het gebruik van een stylus toe. Dat is het zowat.

[Reactie gewijzigd door lykmeraid op 27 augustus 2009 14:33]

Dat waren toch juist de voordelen van resistief? :s
Juist. In dat geval zijn de voordelen dat je geen druk hoeft uit te oefenen op je scherm, en dat het over het algemeen responsiever aanvoelt, alhoewel resistieve schermen er ook op vooruit zijn gegaan. Multi-touch bestaat voorlopig ook alleen op capacitieve schermen geloof ik, maar dit kan ondertussen ook al veranderd zijn.
Capacitieve schermen kunnen ook robuuster gemaakt worden, omdat ze van glas gemaakt kunnen worden (zoals dat van de iPhone, dat zeer moeilijk krast).

Resistieve schermen hebben een zacht laagje plastic boven het scherm, dat je in moet drukken zodat het de ondergrond raakt. Hierdoor moet dat laagje flexibel zijn en (dus?) is het minder bestand tegen krassen omdat het veel zachter materiaal is.

Persoonlijk vind ik capacitief ook veel directer aanvoelen. Dat vind ik nog steeds als ik met een N97 speel en dat vergelijk met mijn iPhone.
Ik denk dat Nokia altijd voor resistive kiest, vanwege populariteit in Azie en het Midden Oosten.
Nokia is een Europees bedrijf. Juist in Europa heeft ze een groot marktaandeel, niet in Azië.
Niet waar. In Azie heeft nokia een groter marktaandeel dan in Europa. Gemiddelde verkoop is per kwartaal veel meer dan in Europa.

16 juli 2009.
NOKIA MOBILE DEVICE VOLUME BY GEOGRAPHIC AREA
(million units) Q1/2009
Europe 22.3
Middle East & Africa 14.8
Greater China 17.9
Asia-Pacific 28.2

North America 3.4
Latin America 6.6
Total 93.2

http://www.nokia.com/pres...essrelease?newsid=1329222
aantallen zegt toch niks over marktaandeel? Lijkt me dat er met die miljarden aziaten inmiddels ook in totaal meer toestellen worden verkocht dan in Europa.

E nwaarom zouden aziaten graag een resistief touch screen hebben?

Wat een blunder om een resistief touch screen toe te voegen. Nokia maak alsjeblieft weer eens een echt revolutionair toestel.....
Aziaten gebruiken graag een stylus om hun aziatische karakters te schrijven.
Ook handig voor arabische teksten overigens.

Nokia is overigens gewoon marktleider in Azie. Ze verkopen daar dus meer dan hun concurrenten. De aantallen die ReseT noemt geeft daar eens extra bij aan dat ze veel meer in Azie verkopen dan hier. Dat geeft wel degelijk aan hoe belangrijk die markt voor Nokia is.
Zie ik eigenlijk nooit ik zie alleen maar pinyin. Ook bv op een iphone
Chinezen die pinyin onder de knie hebben zijn veruit in de minderheid. Ze typen ook gewoon in chinese karakters, niet in pinyin. Ook al die OS'en (computers, mobieltjes) zijn niet in pinyin.
Je moet eens naar China of Hongkong gaan. Of Japan. Of Korea. Of Thailand, etc. ;)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 28 augustus 2009 10:35]

Evengoed klopt zijn uitspraak wel, al kan ik geen bron voor aziatische marktaandelen vinden die actueel is. Er zijn wel rapporten te vinden die een 50% marktaandeel melden van Nokia in azie ( 2007 ) inmiddels is dit ook wel teruggelopen.
Overigens moet je nog wel even bedenken dat het gemiddeld inkomen in de meeste aziatische landen fors lager liggen dan in europa. ( dit geldt ook voor china en India , waar de meeste inwoners zitten ) Heel goedkope budget telefoons met alleen telefoon/sms mogelijkheden zijn in die markten vrij dominant. Nokia levert een groot deel van dit soort toestellen.
omdat ik met dikke vingers niet aan een capacitief scherm vind, en de voorkeur heb voor een resistief scherm dat ik met een fij en nauwkeurig pennetje kan bediennen.
Ja ik weet dat er ook capacitieve pennetjes schijnen te bestaan.

geef mij maar de resistieve Nokia ipv die Apple speelgoed gsm (3G).
Mijn mening na mijn subjectieve ervaringen met beide.
Gezien de hoeveelheid software die al bestond voor de internet tablets (N800,N810), en het feit dat het een aangepaste linux is, maakt dat er een enorm groot potentieel is voor allerlei bestaande linux-software. Ook mag je niet vergeten dat het open source is, wat geen beperkingen geeft zoals bij de apple Iphone..
Wat is veel? Kan je me een indicatie geven?

Wie had gedacht dat Nokia Maemo nog zou gaan pushen voor de smarthphone markt... Goeie beslissing. Open Source, Linux, veel software al beschikbaar, prachtige effecten. Het zou me niet verbazen als Maemo 5 veel sneller in populariteit zal stijgen dan android.

[Reactie gewijzigd door Funkezeit op 27 augustus 2009 13:52]

Bijna een 500-tal (en ook allemaal gratis):

http://maemo.org/downloads/OS2008/
Het Maemo gebeuren ziet er zeer netjes uit. Erg veel mogelijkheden en een strak uiterlijk (hoewel dat uiterlijk vast prima aan te passen is mocht het je niet bevallen).

De N900 zelf maakt echter weinig indruk hier. Er zit een hoop in, en dat kan je afzien aan de dikte ook. Ja, hij heeft er een toetsenbord bij, maar het komt nog steeds niet in de buurt van een sleek en multifunctioneel design.
Dan nog maar een tijdje wachten tot er echt iets moois uitkomt.
Jij hebt er een in handen gehad dan ? Ziet er inderdaad een dik beestje uit, maar ik kan het design wel smaken. Ben wel benieuwd naar de batterijduur, het screenshot met de batterijduur uit het vorige artikel zit nog vers in het geheugen :/

[Reactie gewijzigd door lykmeraid op 27 augustus 2009 14:34]

De body heeft ongeveer dezelfde vorm als de Nokia's waarvan ik vond dat ze te dik waren. Maar natuurlijk is dat een kwestie van smaak.
Voor de rest zie ik ook niet veel mis met het design hoor, begrijp me niet verkeerd, het is alleen mijn persoonlijke mening dat de telefoons van Nokia best eens een stuk platter mogen.
http://www.youtube.com/watch?v=RP5R-5NX1BE

Interactie filmpje van de n900 (real live)

Enige nadeel aan dit toestel is dat er geen capacitive touchscreen op zit, anders was het de beste deal mogelijk! Ik heb goeie hoop dat toekomstige modellen dit wel krijgen, want Maemo heeft helemaal geen Resistive touchscreen nodig.
Heb zelf een i8910 dus dat is goed te vergelijken met de user exierience van de N97. Voor lekker over webpagina's scrollen is capacitief heerlijk, maar om precies op linkjes te kunnen klikken is resistief eigenlijk toch ook wel heel erg fijn.
En hier zat ik dus al heel lang op te wachten eindelijk een Nokia die tegen de rest van de smart foons op kan, ik heb er nu heel wat in me handen gehad maar ik kom toch altijd bij nokia terug omdat de andere me toch ergens niet bevallen. En dus werk ik nogsteeds met me N73

En hij ziet er nog heel mooi uit ook vindt ik en eindelijk een linux variant er op zodat ik met me telefoon naar me server kan sshen en dus die kan monitoren zonder van me stoel af te komen.

Ik had op me N73 ook al een linux variant gehad maar dat werkte niet helemaal kon alles op bellen na en laat dat nou net de hoofd functie zijn voor een telefoon voor mij.

Het volledige toetsenboard is ook super inplaats van onscreen want dat vindt ik echt helemaal niets is eff afwachten hoe de knopjes aan voelen van deze maar over het algemeen zit dat wel goed bij nokia.

Kan niet wachten tot deze in de winkel licht.

[Reactie gewijzigd door dispie op 27 augustus 2009 14:14]

Even offtopic: er zijn verschillende ssh clients beschikbaar die ook op jouw N73 draaien waaronder Putty for S60 en MidpSSH, beide gratis. Ik ben vooral tevreden over de laatste.

En verder ontopic: het werd tijd dat Nokia ook eens op Linux over zou gaan stappen. Van Symbian developers hoor ik over het algemeen weinig goeds over de complicaties om voor dit platform (Symbian) te ontwikkelen. Als dat proces eenvoudiger wordt voor dit nieuwe systeem voorzie ik snel veel nieuwe software. Nadeel is dat Symbian waarschijnlijk wel snel abandoned zal worden door veel ontwikkelaars.