Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Nokia zal zijn eerste smartphone op basis van het Linux-platform Maemo mogelijk begin september aankondigen. Op 2 en 3 september wordt in Stuttgart Nokia World gehouden, het evenement waar Nokia vorig jaar de N97 presenteerde.

De N900, waarvan eerder foto's opdoken, zal de directe opvolger worden van de N800 en N810, twee internettablets van Nokia. Het grote verschil is dat de N900 een echte smartphone is: hij ondersteunt gsm en umts en er kan, in tegenstelling tot de N800 en N810, een simkaart in worden geplaatst. De N900 zal draaien op Maemo, het Linux-platform dat Nokia voor zijn tablets gebruikt.

Volgens de Russische blogger Eldar Murtazin zal Nokia de N900 op 2 september presenteren. Murtazin, die geregeld van Nokia al in een vroeg stadium nieuwe toestellen krijgt, om op de dag van de aankondiging een preview te plaatsen, heeft het toestel inmiddels in bezit en om dat te bewijzen heeft hij een screenshot op zijn weblog geplaatst. Het beeld toont een statusscherm van de software, Maemo 5.

Nokia N900 screenshot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

ja hoor, nog een platform erbij. Het wordt er allemaal niet meer compatible en overzichtelijker op!
Onder welke kernel een mobiele telefoon draait, dat is eigenlijk helemaal niet zo interessant. Als de bovenlaag maar uniform is en het lijkt er sterk op dat men dit ook zal gaan regelen.

Zo is de Symbian-stichting bezig met een upgrade van haar OS, hierbij maakt men gebruik van het Qt-framework van Qt-Software (voorheen Trolltech) hetgeen nu een dochteronderneming van Nokia is.

Als Nokia er voor zorgt dat Meamo en Symbian allebei gebruik maken van Qt voor de UI-interactie en de communicatie naar de rest van het mobiele besturingssysteem, dan is er mogelijk wel weer een 'nieuw' platform erbij. Als men het dan zo regelt dat de software hier niets van merkt of hooguit opnieuw gecompileerd moet worden, dan is dat niet direct een groot probleem. Uiteindelijk is het aantal platforms dan niet toegenomen, voor wat betreft de ontwikkeling van de software.
Naar mijn weten is maemo open-source. Compatibeler kan het dus niet echt worden denk ik. Wat misschien nog even op zich laat wachten zijn de tools voor uitwisseling van de gegevens. Maar als je ze echt dringend nodig hebt, schrijf je ze gewoon zelf.
open-source is niet per definitie compatible.
Wel is OSS vaak gebaseerd op open standaarden.
En 1 van de weinige leveranciers die daar inderdaad structureel vanaf wijken is Microsoft.
oooxml is een voorbeeld, maar ook Outlook/Exchange is een belangrijke.

Het tij lijkt eindelijk te keren door bedrijven als Google en volkomen terecht.
Een gebruiker moet zelf kunnen bepalen voor welke oplossingen hij kiest en integratie zou naadloos moeten zijn.

Het probleem bij Microsoft is denk ik niet alleen gebrek aan visie, maar ook het krampachtig vasthouden aan dezelfde strategie, embrace extend, extinguish.

On-topic:
Linux op telefoons blijkt prima te werken, kijk maar naar Android.
iPhone OS is nog steeds subliem, ook dat is een Unix variant.
Uiteindelijk bevorderen de verschillende smaken de beschikbaarheid van software en het evolueren ervan.
Het doel van de open source wereld is juist om standaarden en openheid te creeren en ik moet zeggen dat dit steeds beter en beter word.
De enige die ik ken die dit tegen werkt is Microsoft zelf, kijk maar naar zijn gedoe met ooxml en docx.
Beetje jammer om nog een platform erbij te gooien. In plaats van dat ze nou met ze allen Android uitbouwen tot een degelijk en mooi OS met een online winkel die kan tippen aan die van Apple.

We kunnen wel tegen de Apple iTunes monopoly aanschoppen, maar als spelers als Nokia niet samenwerken aan een grote tegenconcurrent(Android) dan is de ondersteuning voor zulke platformen ver te zoeken.
Apple werkt namelijk erg goed, of je het leuk vind of niet, je sluit het aan, en het werkt, je hebt 65.000 applicaties tot je beschikking en alles wordt ondersteund.

Wat is Nokia in godsnaam aan het doen....
Android is geen geschikt platform voor gezamenlijk gebruik. Voor zover ik weet is niet alles open-source en is de ontwikkeling geen community effort. Dit is wel het geval met moblin of maemo. Deze twee werken sinds kort samen en deze telefoon profiteert hier al van.

Nokia is dus in godsnaam op weg om jouw wens te vervullen van een gezamenlijk open systeem dat kan tippen aan Apple.

Android vraagt ook nog eens om java applicaties, waardoor het overgrote deel van de bestaande software in linux niet geschikt is voor gebruik. Met maemo is dit in veel mindere mate het geval, waardoor 1000 applicaties met gemak beschikbaar kunnen komen.

Tot slot bestaat maemo al langere tijd dan Android, dus de vraag moet eerder zijn waarom de noodzaak was om met Android te komen.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 19 augustus 2009 12:54]

Voor zover ik weet is niet alles open-source
Wat is er dan niet open source in het Android platform? Je roept wel wat, maar heb je toevallig ook een link naar een stuk closed-source code binnen Android?
Android vraagt ook nog eens om java applicaties, waardoor het overgrote deel van de bestaande software in linux niet geschikt is voor gebruik. Met maemo is dit in veel mindere mate het geval, waardoor 1000 applicaties met gemak beschikbaar kunnen komen.
Welke applicaties die nu onder de Linux-kernel draaien zou ik dan op een mobiele telefoon willen gebruiken? OpenOffice.org - das toch wel een beetje te zwaar voor een mobieltje. Apache, Sendmail of MySQL zijn al helemaal niet logisch - dus er blijft maar een hel klein percentage over.

Mogelijk is het feit dat je in Java een toepassing kan schrijven wel een voordeel, ik denk dat je sneller een Android/Java applicatie kunt bouwen dan een Linux/<willekeurig framework> een toepassing kunt bouwen (hoewel men het wel weer enigszins gemakkelijker kan maken als men er voor zorgt dat alles gewoon op 1 framework [bijvoorbeeld Qt] gaat draaien).

Ik geef gelijk toe dat je weinig van de plank kunt pakken, maar als je bij Linux kritisch gaat kijken is dat daar ook niet het geval - en voor de mainstream toepassingen wordt toch wel gezorgd.

Overigens geldt dit alleen voor toepassingen die de externe ontwikkelaars maken - want intern maakt men bij Android gewoon gebruik van directe ARM-code.

[Reactie gewijzigd door Little Penguin op 19 augustus 2009 13:01]

Moest even zoeken. Het betreft alleen de SDK:
Android had been criticized for not being all open-source software despite what was announced by Google. Parts of the SDK are proprietary and closed source.[24][25] The Android Software Development Kit License Agreement[26] states that:

3.2 You agree that Google or third parties own all legal right, title and interest in and to the SDK, including any Intellectual Property Rights that subsist in the SDK.(...)
http://en.wikipedia.org/wiki/Android_(operating_system)
maar heb je toevallig ook een link naar een stuk closed-source code binnen Android?
Lees die zin eens even heel goed door.. :D Hij toverde een glimlach op m'n gezicht :)

Voor rest: Nokia levert al een geruimte tijd de Quickoffice suite mee op z'n telefoons. Deze kunnen .doc, xls, en ppt handlen. De nieuwe versie ook Office 2007 formaten (gratis update te installeren)

http://www.quickoffice.com/
volgens mij heeft Google de meeste componenten die niet oss waren al vrij gegeven (zo niet alles).
Voor een ontwikkelaar zijn er voor zover ik ben ingelezen weinig hindernissen.
Voor Android wordt ook door de community ontwikkeld, dat er ook een commercieel bedrijf achter zit is toch niet anders zoals dadelijk met Nokia achter MAemo?
ik persoonlijk dicht android goede kansen toe op termijn het succes van iphone te evenaren.
Aan de screenshot te zien hebben ze nog niet het accuduur probleem opgelost, 3/4 volle accu en nog maar een uur te gaan.

Overigens ben ik zeer benieuwd naar Maemo, en met name of er features uit te wisselen zijn met het Android platform.
maar er staat ook active use , hij zal het in stand by toch wel langer uithouden lijkt mij
Zelfs dan. Op 75% batterij moet je toch echt wel langer dan een uur uit de voeten kunnen lijkt me. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat Nokia dit oplost.
De screenshor baart me nu al zorgen. De batterij in de N810 (en 770) zijn goed en houden bij actief gebruik het nog een lange tijd uit... hier lijkt dat niet het geval te zijn!?
Dit is hoogstwaarschijnlijk geen screenshot van een live device, maar van een testomgeving die testdata produceert. Wat had je dan liever gehad? Een screenshot die 2 weken aangeeft? Batterijduur is afhankelijk van de hardware, en het lijkt me niet dat, als ze het zouden testen op een echt prototype, dat ze hier de duurste batterijen in gaan zetten, maar wss gewoon een klein goedkoop dingetje.
Never mind

[Reactie gewijzigd door Funkezeit op 19 augustus 2009 13:18]

Mooie interface, die toch wel veel weg heeft van de huidige symbian (N97).
Als ik het goed begrijp staat dit helemaal los van symbian (en bijbehorende bugs).
Dat biedt perspectief voor nieuwe ontwikkelingen; lang leve open source!
Geheel los als besturingssyteem. Nokia ontwikkelt echter veel applicaties met het Qt platform. Deze draaien op zowel symbian als linux (en OSX en windows (mobile)). Je zult zien dat er veel dezelfde applicaties voor beide platforms beschikbaar komen.

Visueel kunnen deze dan nog als dag en nacht verschillen. Er is echter geen reden om zeer afwijkende gezichten te ontwerpen, integendeel...
Voor dergelijke smartphones zal de MS Office deal van Nokia en Microsoft vast niet gelden

[Reactie gewijzigd door 80466 op 19 augustus 2009 12:08]

Voor dergelijke smartphones zal de MS Office deal van Nokia en Microsoft vast niet gelden
Als Microsoft dit marktaandeel wil laten liggen? In elk geval laat dit marktaandeel Microsoft liggen.

Office op een smartphone, oftewel FAT-PHONE, het porten van allerlei desktop-software naar, nu weer, phones. Het lijkt op krampachtig in leven houden. Het lijkt MS aan creatieve ideeŽn te ontbreken.

Ik denk niet dat de wereld daar op zit te wachten. Iemand die werkelijk complexe dingen binnen een Office-app wil doen doet dat op een computer, of misschien nog een netbook.

Voor de phone is Saas de oplossing.

[Reactie gewijzigd door klaastq op 19 augustus 2009 13:01]

Office op een smartphone, oftewel FAT-PHONE, het porten van allerlei desktop-software naar, nu weer, phones. Het lijkt MS aan creatieve ideeŽn te ontbreken
Het lijkt jou aan kennis te ontbreken. MS heeft juist al geruime tijd geleden een lichte Office versie voor mobieltje gemaakt.
Microsoft Office for Mobile
Die wordt dus naar symbian gepoort en niet een desktop office versie natuurlijk.
Een zeer nuttige appllicatie voor zakelijke gebruikers die veel Office documenten mailen.
Misschien zal de volgende versie zelfs ook wel ODF files kunnen lezen.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 19 augustus 2009 13:03]

Het lijkt jou aan kennis te ontbreken.
Waarom op de persoon spelen. Het gaat om de discussie, niet om de persoon.

Het was mij duidelijk dat Office voor een mobiel een lichtere versie betreft dan office voor de desktop. Dat is overigens ook een open deur.
Ik blijf het onzin vinden, een geporte Office naar een mobieltje. Ook voor zakelijke gebruikers. Een Saas oplossing lijkt mij veel praktischer. Zeker als je ook wilt mailen.
Daarnaast kan Saas platform onafhankelijk en locatie-onafhankelijk worden uitgevoerd. Dat betekent dat, als het mogelijk is, je niet hoeft te priegelen op een telefoontje. Maar je gewoon aan een willekeurige desktop/notebook/netbook kunt gaan zitten om aan een document te werken, op basis van remote beschikbaar geheugen en remote beschikbare processorkracht.

Maar goed, MS denkt er anders over, jij ook. We zullen zien wie er gelijk krijgt.
Er zijn situaties denkbaar waarin een lokale Office-applicatie op een mobieltje als enige mogelijkheid bestaat. Ze kunnen in een dergelijke situatie natuurlijk ook niet mailen Ik heb het te doen met zakelijke gebruikers die daarin terechtkomen. Behalve natuurlijk als juist daar de deal van hun leven ligt. 8-)

[Reactie gewijzigd door klaastq op 19 augustus 2009 13:27]

Waarom op de persoon spelen. Het gaat om de discussie, niet om de persoon.
Het gaat hier wel om onze hAl he, de plaatselijke MS-fanboy die op ieder topic waar iemand iets negatiefs zegt over MS meteen een dwangmatige neiging krijgt er op te reageren.

Persoonlijk zie ik het nut ook niet in om grote documenten op een klein telefoonscherm te gaan zitten bewerken. Om een beetje snel te kunnen typen heb je toch nog echt een keyboard nodig. Wat echter wel nuttig is, vooral voor zakelijke gebruikers, is een document viewer die microsoft documenten kan lezen (en uiteraard odf, pdf, jpg, png, gif, en alle andere gebruikelijke formaten van documenten die je in emails tegen kunt komen). Ik denk dat die mobiele ms-office versie vooral daarvoor wordt gebruikt, om even snel een documentje in te kijken.
Of dit makkelijk te doen is met een saas-oplossing weet ik niet. Je document staat op de telefoon en de software draait ergens anders. Hoe komt de software bij de telefoon zonder meteen alle vormen van security te negeren? Nou lijkt me dat voor windows telefoons niet zo onredelijk, MS zet toch functionaliteit altijd boven veiligheid, maar voor nokia zal dit niet echt gaan werken lijkt me.

Bovendien ben ik nog steeds geen voorstander van alles via internet doen op m'n mobiel. Mobiel internet is nog steeds schreeuwend duur ivt vaste lijnen (vooral in het buitenland), en 2 abonnementen wil ik sowieso niet aan. Ik heb dus liever gewoon software op m'n mobiel dan dat het alles maar van internet af plukt voor een euro per mb :S
Of dit makkelijk te doen is met een saas-oplossing weet ik niet. Je document staat op de telefoon en de software draait ergens anders. Hoe komt de software bij de telefoon zonder meteen alle vormen van security te negeren?
Je document kan ook op een netwerk staan waar Saas snel bij komt. Bijvoorbeeld een bedrijfsSaas server die aansluit op de file-servers, of extern gehoste Saas met connecties naar fileshares, of extern gehoste documenten. Er zijn vele oplossingen. Voor alle voorkomende eisen zijn er oplossingen denkbaar. Een document op je phone bewaren is wel die met de meeste nadelen, maar dat gaf je zelf al aan.
Ik heb dus liever gewoon software op m'n mobiel dan dat het alles maar van internet af plukt voor een euro per mb
Binnen het bedrijfsleven gelden dit soort argumenten minder. Efficiency en security zijn daar belangrijkere argumenten. Daarnaast wordt mobiel internet snel goedkoper.
http://kostenmobielinternet.nl/

[Reactie gewijzigd door klaastq op 19 augustus 2009 14:14]

Als er een X server zit in Maemo zou je via SSH verbinding kunnen maken met een serieuze machine waar een browser of OO.o op draait en heb je dus al een saas oplossing.

Zonder extra programmeerwerk 8-)
Als Microsoft dit marktaandeel wil laten liggen? In elk geval laat dit marktaandeel Microsoft liggen.
Zo'n groot marktaandeel is dit toch ook niet? 1 type telefoon van het type die de normale gebruikers waarschijnlijk weinig zullen zien :)
Voor de phone is Saas de oplossing.
Mee eens :P veel applicaties kunnen dit in de toekomst gaan doen maar eerst even die "nieuwe" mobiele internet generatie ;)
Zo'n groot marktaandeel is dit toch ook niet?
Nu niet, maar de markt groeit wel snel, er komen meer Linux-varianten. En ik denk dat gebruikers bij een phone zich veel minder bewust zijn van het OS, daar ook minder op kiezen. maar meer op bruikbare features, geavanceerde looks en prijs. Consumenten-organisaties en tijdschriften zullen veelal ook de stabiliteit beoordelen. Termen zoals Linux of Windows spelen een veel kleinere rol. Een bedrijf als TomTom heeft er ook geen last van dat het Linux gebruikt.
die "nieuwe" mobiele internet generatie
Die kan goed binnen een bedrijfsnetwerk worden gerund en op het Internet voor haar medewerkers worden aangeboden.

[Reactie gewijzigd door klaastq op 19 augustus 2009 13:48]

Mee eens TOMTOM verkoopt goed terwijl het Linux gebruikt maar vraag aan de TOMTOM gebruikers wat voor besturing systeem er gebruikt wordt en je zal zien dat niemand weet dat dit Linux is en dat is mijn punt :P Linux verkoopt niet. Maskeer het zodat niemand weet dat het Linux is, voeg de benodigde gebruikers interface toe en iedereen is tevreden :)

Gelijk mooi punt voor de Linux mensen en de reden waarom Linux zelf de wereld niet kan veroveren maar de embedded Linux varianten wel :) er wordt meer aandacht besteed aan de GUI van commerciŽle producten (nee we willen niet kiezen)... Dit zouden de distri's ook eens moeten doen :P (als ze de wereld willen veroveren en niet alleen de linux wereld ;))

Ik denk daarom ook dat de Linux devices gebruik moeten gaan maken van openoffice oid dit omdat wanneer er voor gezorgd wordt dat dit beschikbaar wordt voor een telefoon met een bepaalde scherm grote dan zal dit op al de andere telefoons met dezelfde window manager en kernel gaan werken. Gezien deze apparaten niet verkocht worden als Linux telefoons maar als bijv Nokia telefoons zullen de gebruikers geen last ondervinden van een onbekend programma wat alles doet zoals Office het ook zou doen :)
Precies mijn punt. Een OS of Office-applicatie wordt meer en meer commodity. Het merk maakt niet uit. De features wel. Het moet goed functioneren.
De term Linux verkoopt niet, Windows ook niet.

Daarom zal diegenen die de beste prijs/kwaliteit oplossing biedt, goed verkopen.
In een markt waar de spulletjes niet meer dan een paar honderd opbrengen en de prijzen eerder dalen dan stijgen telt tien Euro behoorlijk mee.
De ICT markt wordt eindelijk volwassen, dat betekent dat de spelers volwassen concurrenten van elkaar zijn. Voor de consument goed nieuws.

Bij TomTom hadden ze dat al eerder in de gaten. Het heeft hun vele miljoenen opgeleverd. Op ieder apparaatje een dure licentie bespaard.
er wordt meer aandacht besteed aan de GUI van commerciŽle producten (nee we willen niet kiezen)... Dit zouden de distri's ook eens moeten doen
Ik vind KDE toch een hele aardige GUI, kan goed concurreren met Windows.

[Reactie gewijzigd door klaastq op 19 augustus 2009 15:38]

Nee, bij die aankondiging stond expliciet Symbian. Hierbij zou het wellicht wel mogelijk zijn om office via Wine te draaien. Zie er overigens het praktisch nut niet van in.

Voor linux zijn volwaardige alternatieven voorhanden, zoals openOffice.
scrap that. Zie nog steeds het nut niet van een full blown tekstverwerker op een mobiel. Dat is echter een zeer persoonlijke mening.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 19 augustus 2009 13:03]

Voor openoffice is er geen mobile versie en de gewone openoffice is veel te zwaar voor een mobieltje.
Lees deze discussie:
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=29637

Voor de echte diehards bestaat dit:
http://portableapps.com/apps/office/openoffice_portable

[Reactie gewijzigd door klaastq op 19 augustus 2009 13:37]

Dat portable gedoetje, dat is voor USB-sticks on the go!
Klopt, Maemo komt met AbiWord / Gnumeric (volgens Wikipedia).
ik ben het wle met je eens denk ik de batterij is bijna helemaal vol en er staat 1 hour remaining :S
over de reacties hierboven over korte duur batterij: je mobieltje is als het goed is ook zo leeg met bluetooth/wifi aan

edit: en daarnaast bezit dit ding waarschijnlijk al een groter scherm/betere hardware (hardware is gokwerk) dan een mobieltje. wat toch meer sap vereist (en de batterij daar doorgaans ivm gewicht niet lineair meeschaalt)

[Reactie gewijzigd door ncb op 19 augustus 2009 12:29]

Zelf heb ik een N810 die werkt prima veel beter dan symbian op de Nokia 5800 maar de N900 heeft eeb *kleiner* schermpje (3.5" ipv 4.1", wel zelfde resolutie 800x480) waarom dat nu is is mij niet duidelijk.
En de smartphone vind ik ook geen toegevoegde waarde wellicht is dat om de prijs kunstmatig hoog te houden en/of de klant 2 jaar aan een mobiele operator te binden.
Zie Apple iPod Touch Eur 300 en iPhone 600.
Ik kan met mn N810 prima via Bluetooth met mobiel internet verbinden en kan ook wifi gebruiken en voipbellen.
Er was toch een gerucht dat Maemo voortaan de high-end os wordt voor Nokia en dat symbian voor mid-range en low-end toestellen wordt?