Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

De gamesdivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal 1,7 miljoen consoles verkocht. Dat is 30 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Het aantal per console-eigenaar verkochte games steeg tot 8,3.

Microsoft Xbox 360Microsoft maakte de cijfers over het derde fiscale kwartaal van 2009 donderdag bekend. Daaruit blijkt dat de entertainment-divisie van het concern een omzet van 1,6 miljard dollar heeft geboekt. Dat is 2 procent minder dan in dezelfde periode in 2008. De gamessectie, onderdeel van de entertainmentdivisie, deed het echter goed: er werden 1,7 miljoen exemplaren van de Xbox 360 verkocht en dat is 30 procent meer dan in het overeenkomstige kwartaal van een jaar geleden.

In het lopende fiscale jaar heeft Microsoft al 10 miljoen consoles verkocht; dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden. Bovendien is de 'attach rate', het gemiddeld aantal games dat de eigenaars van een Xbox 360 in bezit hebben, gestegen tot 8,3. Volgens Microsoft is dat meer dan bij concurrerende consoles als de PlayStation 3 en de Wii. Onderzoeksbureau NPD Group kwam in november tot eenzelfde conclusie.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Krachtigere GPU
Waar haal je dit vandaan? Voor zover ik weet zijn ze grafisch ongeveer gelijk met de xbox360 nog net in het voordeel.

Kwa Cpu geloof ik het ook nog niet zo. Vergeet niet dat de Xbox360 een custum IBM tripplecore CPU heeft met 3 gelijkwaardige cores die dus alle 3 alles kunnen doen.
Tuurlijk zal die Cell meer Tflops ofzo kunnen uitpoepen per sec, maar of er daadwerkelijk vol gebruik van gemaakt wordt is een tweede.
In japan is afgelopen week de Wii eindelijk in elkaar geklapt (was te verwachten), de 360 verkoopt daar triest en de verkoop van de PS3 is flink gestegen.
Playstation 3 - 62,527
PSP - 40,065
Nintendo DSi - 38,287
Nintendo Wii - 13,221
Xbox 360 - 8,652
Nintendo DS - 6,438
Playstation 2 - 4,230

Bedenk ook dat vorig jaar de PlayStation 3 maar 10 000 exemplaren per week verkocht
http://www.examiner.com/e...Hardware-Sales-0413--0419

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 25 april 2009 18:58]

Dit zal voor het overgrote deel gewoon marketing praat zijn.

Ik hecht absoluut geen waarde aan dit soort uitspraken. Natuurlijk zeg je als bedrijf dat jouw console de grootste 'attach rate' heeft, want hierdoor hoop je dat je nog meer consoles verkoopt omdat mensen dan moeten denken dat jouw console de beste is.

Daarnaast zijn de onderzoeken die door onafhankelijke onderzoeksbureau's gedaan worden ook nog altijd wel in twijfel te trekken. Want voor die onderzoeken zullen wel weer een bepaald aantal personen een paar vragen gesteld zijn over hun koopgedrag, maar dat hoeft niet te betekenen dat je onderzoeks groep divers genoeg is om de hele wereldbevolking te representeren.
Die attachment rate komt niet van een paar personen maar van de totale gameverkopen over de hele wereld (of iig America en Japan). Dit wordt bijgehouden op bijvoorbeeld het onafhankelijke http://vgchartz.com/ .

Ook zijn er nieuwsberichten over andere consoles dat veel mensen juist weinig games kopen. Veel mensen kopen weinig Wii games omdat ze de Wii gekocht hebben voor de gadget factor en deze tegen viel, veel mensen kopen PS3's als bluray spelers, maarja waar koop je een Xbox360 voor? Om te gamen, deze kan natuurlijk ook tegenvallen en kan natuurlijk gebruikt worden als media centre extension maar het hoofddoel is gamen en de doelgroep is een groep mensen die erg veel geld aan games kunnen uitgeven (pubers/jongvolwassenen).
Als je de attach-rate van de PS3 naast die van de xbox legt en over hetzelfde tijdsverloop meet , zie je dat veel mensen de ps3 niet louter om de blu-ray kopen, maar ook werkelijk games kopen.
Ik neem toch aan dat er toch wel bronnen zijn waar ze de gemiddelde verkoop cijfers vandaan kunnen halen.
Bijvoorbeeld bij grote winkelketens of bij distributeurs.
Dan kun je het aantal verkochte consoles vergelijken met het aantal verkochte games.
In mijn opinie is het zo:

Een console die backups KAN afspelen verkoopt beter dan 1 die te goed beveiligd is.
Er wordt zo een grotere massa kopers bereikt.

Of Microsoft het wilt of niet.

Hun Xbox360 is te modificeren en de Sony Playstation 3 niet.
De Sony Playstation 3 is in vele opzichten een betere spelcomputer dan de Xbox360.

Te denken aan:

Bluetooth onderstgeuning
je eigen harde schijf inbouwen
Linux ondersteuning
: nieuws: Linux op Playstation 3 gezet
Krachtigere GPU en CPU
Bluray drive.

Ander feit is:

De Xbox360 is goedkoper in aanschaf dan een Playstation 3.
Ook hier kijken mensen zeker naar.

Vergelijk het maar met de strijd van VHS & Video2000 van Philips.

De video2000 was wel beter, Maar moest het afleggen tegen VHS omdat deze goedkoper was.

Terug referend naar de consoles zeg ik niet dat Sony helemaal uitgespeeld is maar als Sony meer op de prijs zou toe kunnen geven is het uiteindelijk ook in hun voordeel.
Ze moeten tenslotte verdienen op de spellen.
De PS3 is ook ontworpen voor een veel langere levensduur dan een Xbox360. Vandaar die extra kracht en features.

Ik heb zelf een Xbox360
Toch zie ik met grote regelmaat toch de beperkingen van de console.
Voorbeelden : wilde ik met RidgeRacer 6 in splitscreen spelen met een maat dan gaat beeld hakkelen. Heb dit met verscheidene games ondervonden.
Sommige spellen kunnen mooier zijn maar echter door de 360 beperkingen ziet het er minder gelikter uit. Goed voorbeeld: GTA4 op PS3 en 360.

Buiten alle Red Ring Of Death problemen vind ik het een prima console.

Ik ben absoluut geen fanboy, maar probeer dingen tegenover elkaar af te wegen.
De Sony Playstation 3 is in vele opzichten een betere spelcomputer dan de Xbox360.

Te denken aan:

Bluetooth onderstgeuning
je eigen harde schijf inbouwen
Linux ondersteuning
: nieuws: Linux op Playstation 3 gezet
Krachtigere GPU en CPU
Bluray drive.
Laten, op CPU en GPU na, al deze features nu net niks met spellen te maken hebben ;).

Als multimedia-apparaat is het idd wel prettiger en daar betaal je voor. Verder kan het gratis PSN als voordeel gezien worden, maar ook daar beginnen problemen te ontstaan, omdat het lastig is zo'n gratis service in de lucht te houden zonder dat het iets opbrengt (nieuws: 'Sony laat uitgevers betalen voor PS3-bandbreedte').
Je lijstje van voordelen van de PS3 klopt niet helemaal; de GPU van de X360 is toch echt wel krachtiger dan die van de PS3.

http://www.hardcoreware.n...xbox-360-two-years-later/

[Reactie gewijzigd door Rutger_ op 24 april 2009 17:39]

De GPU mag misschien krachtiger zijn op de PS3, maar de 360 heeft de Xenos-chip, die toch aanzienlijk meer geheugen heeft, ookal is het gedeeld met de CPU. Vergeet niet dat de Triple-core van de 360 aan HT doet, waardoor het systeem zes kernen ziet. De Playstation 3 is echt niet zo gek veel beter. Veel games die ze uitbrengen, zijn gewoon verbeterde versies van de PS2 games. :/
VHS heeft gewonnen, omdat ze de eerste [en enige] waren die pornofilms op videoband distribueerden. Betamax en Video2000 deden dit niet.

Klinkt wellicht lullig in deze discussie, maar al vaker blijkt dat pr0n een doorslaggevende rol speelt. Oa. met betalingsmodellen op het internet [creditcard om te mogen kijken] en streaming distributie-modellen [streaming movies].

Nu lijkt het allemaal main-stream, maar vaak was de porno-industrie de pioneer op dit soort gebieden en innoveerden ze meer dan de terughoudende grote jongens van welleer.

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 24 april 2009 22:25]

RidgeRacer 6 was toch 1 van de allereerste spellen, dus of dat een beperking is van de console durf ik te betwijfelen. Kan ook aan het spel zelf liggen. De PS3 heeft trouwens ook last van framedrops in bepaalde spellen. In verband met GTA 4, ik dacht dat dat op Xbox360 (met HDMI) wel in 1080p kon en PS3 niet, dus ik denk niet dat dat klopt. Kan je nu wel niet zeggen of het effectief zo is want ik heb nog een heel vroege xbox360 (geen HDMI dus) en een beeldbuis-tv.
Die consoles zijn natuurlijk wel een stuk goedkoper dan vorig jaar
Ik vind dit niet erg gek om te horen. Terwijl de kwaliteit van zo'n xbox er tegenwoordig op vooruit gaat (in verband met de nieuwe chips en dergelijke) gaat de prijs omlaag. Ook hebben ze een goed aanbod qua games en accessoires. Maar aan de andere kant worden er ook klanten afgeschrikt in verband met xbox live gold en de ring of death.
Ik denk dat MS erg tevreden is over de resultaten van hun Xbox 360.. Je kan nu immers wel stellen dat ze zich behoorlijk vast gevestigd hebben als een serieuze speler in een markt die jarenlang totaal werd gedomineerd door vooral Sony, en dat was hun doelstelling met de 2e Xbox (op gelijke voet komen met Sony).. Dat Nintendo het op dit moment nog beter doet hadden ze denk ik niet echt rekening mee gehouden, maar is opzich ook niet echt een groot probleem aangezien die zich toch op een iets andere doelgroep richten dan MS en Sony..

Ik ben benieuwd wat MS met de 3e Xbox gaat doen..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 24 april 2009 16:34]

hoezo doet Nintendo het beter?
Nintendo verkoopt inderdaad meer consoles, maar niet meer games
het is dus niet zo eenvoudig om te zeggen wie de beste console maakt
naar ik hoor staan er veel Wii's in de kast en die brengen weinig op natuurlijk
Nintendo doet het beter omdat die wel een behoorlijke winst weten te maken met hun business.
Winst die wel peanuts is vergeleken met wat de software bij Microsoft opbrengt. Heeft natuurlijk niets met consoles te maken, maar als je toch de winst per bedrijf gaat bekijken, is de Entertainment-divisie van MS een dwerg tegenover softwareverkoop. Daarom ook dat MS zich een "fiasco" zoals de originele Xbox niet aantrekt en gewoon doordoet. Op dat moment zat Nintendo wel in erg nauwe schoentjes omdat Gamecube ook geen succes was.

M.a.w. Nintendo heeft wel behoorlijke winst in deze markt, maar ze zijn er wel ook volledig afhankelijk van, en als hun volgende product geen succes is, zullen ze dat heel snel voelen. Al denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen, want DS en Wii beginnen stilaan Apple-esque figuren te worden.
Xbox live koop je al voor 36 Euro als je goed zoekt en dan krijg je ook nog eens 13 maanden. Dat is dan zo'n 2,67 per maand. Oftewel, waar hebben die mensen die Xbox live noemen als minpunt het over. Verder kan je best veel games kopen. Ik heb aardig wat games geruild of tweede hands gekocht.
Als je net als ik niet constant online gamed maar wel zo nu en dan voor de fun, en je niet perse cross-game-voice-chat hoeft, is de xbox-gold subscription zonde van je geld, kun je beter een paar leuke psn-games van kopen ( of 1 goeie game )
Dimension Plus, Daar kun je goede 2e hand games kopen,
o.a Burnout paradise voor 12 euro, Super ofniet
Dat is geen verkeerde prijs, maar kopen uit de UK is soms nog voordeliger/even voordelig, en dan krijg je ook een volledig nieuwe. Maar goed.
Zo zie je maar dat er met zogenaamde Core games dus enorm veel geld valt te verdienen. Bij de Wii die echt op de casuals is gericht zie je dat in Japan de verkopen volledig is ingestort en ook wordt er amper nog software voor de Wii verkocht. Die is daar nu al echt het loodje aan het leggen, puur omdat er geen donder op de Wii te doen is. Natuurlijk is dat niet helemaal waar maar waar je een Nintendo console voor koopt, namelijk Nintendo games die ontbreken of zijn voor de casuals en van dus danig slechte kwaliteit dat gamers er omheen lopen. MS is juist wel erg goed bezig. Netjes resultaat. Volgende generatie verlaat ik het Nintendo kamp ook en maak dan ook zeker de overstap naar een bedrijf dat tenminste zijn product en trouwe groep consumenten weet te bedienen met dat wat nodig is.
100% mee eens. Ben ook hartstikke blij dat ik mijn Wii heb verkocht en een 360 heb gekocht. Twee vrienden van mij hebben nog steeds hun Wii, maar daar zijn ze ook helemaal niet meer blij mee. Het was leuk voor even, het hele nieuwe Wii-mote systeem, maar daarna was het snel klaar met de pret. Nauwelijks 'echte' top games. Daarbij komt dat Super Smash Bros. Brawl ons ook erg tegenviel, de game dat voor ons de Wii moest maken (Super Smash Bros. en Super Smash Bros. Melee waren geniaal }> ). De games die uit de officiŽle Nintendo stal kwamen waren ook vrij snel uitgespeeld (Mario, Zelda, Metroid). Maargoed, ik geloof dat wij Nintendo nu uitgegroeid zijn en meer games zoeken die we (online) kunnen blijven spelen (Halo 3 vinden wij geweldig).

Wat ik dus raar vind is dat Nintendo toch zelf ook moet beseffen dat er ook mensen zijn met een Wii die 'stoere' games willen spelen? Er komt nu dus ook echt gewoon niets meer op uit, zelfs met kerst niets. Slechts een reclame van een game van een jaar oud. In plaats van nieuwe games uit te brengen gaan ze oude Gamecube titels re-releasen. Nintendo, wat is dit :X ?

Maargoed, dit waren slechts de meningen van 3 Wii-eigenaren van de zoveel miljoen ;).

Bedankt voor het lezen :D.

[Reactie gewijzigd door Jimmy_ op 24 april 2009 18:56]

Vergeet madworld niet volgens mij is dit toch aardige stoere jongens game voor de wii. Maargoed ben het met je eens dat een 360 stukken beter is:)
Ergens had ik gelezen dat Nintendo zijn volgende console meer zou richten op hardcore gamers en niet meer casual, dus mss dat Nintendo ons dan nog kan verrassen ik hoop iig wel ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True