Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Hardwarefabrikant Asus heeft een nieuw moederbord in de Gene-serie uitgebracht. Ditmaal gaat het om een micro-atx-plank met Intels P45-chipset. Het moederbord beschikt ondanks het kleinere formaat over een complete featureset.

De Republic of Gamers Rampage II Gene, zoals het moederbord voluit heet, kan met zijn P45-chipset overweg met Intels Core 2 Duo- en Core 2 Quad-processors. Het bord beschikt over twee pci-e x16-slots en biedt ondersteuning voor CrossFireX. Er zijn vier geheugenslots aanwezig, waarin tot 16GB ddr2-geheugen met een maximale snelheid van 1300MHz kan worden geprikt. Er kunnen maximaal acht sata-aparaten aan het moederbord worden gehangen, waarvan er een via e-sata kan worden aangesloten. Verder zijn er twaalf usb-poorten, twee firewire-poorten en een optische s/pdif-poort te vinden.

Aan de achterkant van het moederbord zit een knop waarmee het bios gereset kan worden. Op het moederbord zijn ook een aan/uit-knop en een resetknop aanwezig, en met een vierde knop kunnen de geheugeninstellingen worden ingevoerd. Asus levert verder nog een lcd-schermpje mee, waarop debug-informatie kan worden getoond. Het geluid wordt verzorgd door een SupremeFX X-Fi-chip, met 4.0 HD EAX-ondersteuning. Wat vooralsnog aan het moederbord ontbreekt is informatie over de prijs, en ook een releasedatum heeft Asus nog niet bekendgemaakt.

Asus ROG Rampage II Gene

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Zie ik het plaatje nou een Corei7 Socket of zie ik dat verkeerd ?
Of komt er ook een Corei7 Versie uit?
Verder een mooi mobo :)

[Reactie gewijzigd door BluRay op 15 april 2009 15:29]

Het nieuwsbericht klopt niet, met de P45-chipset wordt de Asus Maxumus Gene.
Inderdaad, om het aan te vullen:

Asus Maximus ll Gene
http://xtreview.com/image...mus%20II%20Gene%20000.jpg

En dan hebben we nog de ASUS Rampage II Gene waarvan de foto ook is die we hier in het artikel zien.

Asus heeft dus een Gene met P45 chipset, en een Gene met X58.

Hier heeft DFI met zijn JR reeks een prachtige trend neergezet, die al door Asus is overgenomen, en ook MSI gaat dergelijke bordje verkopen.
Dat zie je verkeerd, want de P45 kan absoluut niet met de Core i7 overweg.
Toch zie ik ook 6 geheugenslots, ook dat zie je meestal niet bij P45. Dat doet ook bij mij de vraag rijzen of het ook in corei7 uitkomt! Of het plaatje is ergens anders van.
Er zijn vier geheugenslots aanwezig, waarin tot 16GB ddr2-geheugen met een maximale snelheid van 1300MHz kan worden geprikt.

[Reactie gewijzigd door JanvD op 15 april 2009 15:33]

Voortaan eerst naar foto kijken voor ik reageer :)

De foto is inderdaad van een X58 bordje, en dus is het inderdaad een LGA1366 oftewel Core i7 Socket.
http://www.asus.com/produ...86Hj0lGriFHfY9&templete=2

De P45 versie heeft een LGA775 oftewel Core 2 socket.
http://www.asus.com/produ...cMT9ZnTj9ujsZ9&templete=2

[Reactie gewijzigd door bazooka op 15 april 2009 15:37]

Gefixeld. Asus heeft de verkeerde foto in het persbericht staan. Geen excuus echter, heb zelf amper naar 't plaatje gekeken :P
uhm ja. Ik zie ook 6 geheugen sloten terwijl het artikel over 4 heeft.
Hoe zou het zitten met de warmteafvoer van zo een p45 in een mico-atx kastje.
Nog maar niet te spreken van met de crosfireX setup.
ik denk dat dat wel meevalt, In een kleine kast heb je namelijk minder loze lucht zitten. De lucht in een kleine kast wordt veel vaker ververst dan de lucht in een CM stacker met dezelfde hoeveelheid fan's.

Verder vind ik het best knap van asus dat ze zoveel spul op zo'n klein moederbordje hebben kunnen krijgen. nu nog zoveel features op ITX formaat (4 SATA, 1 PCI-E 16x 2.0, onboard lan, sound en USB) en je kunt een mooi portable gamesysteem maken.
ITX is nog veel kleiner en daar zou dit ook niet op kunnen. ITX is dacht ik 17 cm bij 17 cm en micro-ATX is 24,4 bij 24,4 cm. Dit moederbord van Asus is ook een micro-ATX. ITX zijn meestal moederborden voor de automatisering wereld en niet voor de gamers.

Maar inderdaad wel knap dat het erop past. Vind het met de X58 nog veel knapper, daar zitten 6 sloten DDR3 op. Bij deze P45 "maar" 4 sloten DDR2. Voor de rest zijn de borden indentiek lijkt wel. Op het SLI verhaal na dan.
er zijn ook wat AMD ITX plankjes. Deze hebben 6 kanaals geluid, 1 PCI-E slot, 2 soDIMM sleuven, twee of 4 sata aansluitingen en onboard gigabit LAN. Dit is voldoende voor een portable game bak. Een dergelijke setup voor intel zou dan toch ook niet onmogelijk zijn?
Micro-ATX formaat, niet ITX.
Ik denk dat Asus hiermee een goede gat in de markt kan vullen. Er zijn veel gamers die een atx case of bv een shuttle willen meenemen naar hun lan party's maar doordat de p45 mobo's doorgaans atx zijn, ze altijd een grote case moeten meenemen.
Wat mij opvalt zijn de plaatjes op de doos, waar duidelijk SLI op staat. Dit betekend dus dat dit bordje zowel SLI als Crossfire aankan. Dit moet dan een x58 moederbord zijn Dus de afbeelding van het moederbord en doos horen niet thuis bij dit artikel.

Hmm... het staat zelfs verkeerd op de Asus site zelf.

Ah Bazooka hierboven heeft het al uitgezocht.

Ziet er helemaal niet verkeerd uit, zowel de X58 als de P45 versie niet. hoop dat de prijs ook meevalt dan. Nu Ook graag zoiets voor een AMD am3 socket aub want ik vindt de moederbord layouts voor AM3 schandalig achter blijven bij Asus.

[Reactie gewijzigd door PegOpDeWeg op 15 april 2009 15:43]

DFI heeft er n voor je (AM2+ welliswaar (Lanparty JR 790GX-M2RS)), en binnenkort komen ze met een AM3 versie (DFI LP JR 790GX-M3H5) , uiteraard met DDR3 geheugen sloten.
http://vr-zone.com/articl...nd-apr/6815.html?doc=6815

[Reactie gewijzigd door Jut op 15 april 2009 15:55]

Dit is dus eigenlijk een Asus P5Q-EM zonder grafische chip.

[Reactie gewijzigd door Reason op 15 april 2009 16:42]

Ja, met een extra PCIe 2.0 x16 slot ipv een PCIe 1x, een Xfi geluidskaart, Optical out, betere chipsetcooling en een BIOS beter geschikt om te OC'en
Hmm je kan toch voor een Gigabyte MA78 Chipset in Micro ATX formaat gaan? Bangelijke borden kosten amper iets maar hebben ook alles wat je nodig hebt (4 ddr2, firewire, PCI-E 16x).

[Reactie gewijzigd door Ororo op 15 april 2009 18:15]

Erg mooi bord lijkt me dit, ik wilde graag een klein systeem bouwen met daarin een DFI Lanparty JR P45-T2RS maar Asus heeft bij deze met een completer bord, en dat nog los van de extra's die erbij komen. Die zijn me toch meer waard dan de flamboyante sloten die het ATX-mobo van DFI.

@ tommyNL:
Met zijn X58 dus wel. ;)

[Reactie gewijzigd door m0nkey op 16 april 2009 00:10]

Ik heb zelf een x58 matx bord. Dit zijn gewoon onwijs leuke borden! Je kan er lekker mee prutsen en alles in een klein "bommetje". Gewoon klein kastje op je bureau (p180mini hier) in plaats van een HAF.
En heb er nu een 285 in, wil misschien binnenkort sli gaan draaien. Het is gewoon net even wat anders dan een full size bord.

Misschien ben ik gewoon een beetje apart :)
sli zal helaas niet gaan, zoals de text zegt zal er enkel crossfire mogenlijk zijn.
Opziech zou je stevige game PC maken die niet al te groot is.
Opzich ook goed als HTPC vanwege het geluids chipset "SupremeFX X-Fi-chip, met 4.0 HD EAX-ondersteuning"
Het lijkt net een Minimus :+

Ik vraag mij nou af wanneer de videoplankbakkers miniatuur kaartjes gaan maken voor kleinere apparaten, zou fantastisch zijn in combinatie met dit beestje.