'Samsung brengt Omnia HD met Symbian in mei uit'

Samsung legt zijn smartphone Omnia HD volgende maand in de Nederlandse schappen. Dat meldt een welingevoerde bron aan Tweakers.net. De Omnia HD, een Symbian-smartphone met een amoled-scherm, volgt de succesvolle Omnia op.

Samsung Omnia HDAanvankelijk werd de Omnia HD niet voor eind juni verwacht, maar volgens een insider lijkt het erop dat het toestel in mei of misschien zelfs al eind april verkrijgbaar zal zijn. Sinds donderdag wordt er op GoT gediscussieerd over de verkrijgbaarheid van de nieuwe Omnia. Samsung kon op Goede Vrijdag niet meer bereikt worden voor een reactie op het bericht. Eerder zei de toestelfabrikant dat de opvolger van de Omnia tijdens de zomer in de winkel zou komen te liggen.

De Omnia HD heeft een aanraakgevoelig amoled-scherm met een beelddiameter van 3,7". Het toestel draait op Symbian S60v5, waarover Samsung de eigen 3D TouchWiz-interface heeft gelegd. Het hsdpa-toestel kan videobeelden met een resolutie van 1280x720 op 24fps opnemen. De hd-video kan via hdmi worden uitgestuurd, en ondersteuning voor dlna is via een dongle mogelijk. De Omnia HD, die in sommige landen als de i9810 verkocht zal worden, kan onder andere met de xvid-, wmv- en h.264-formaten overweg. Ook heeft het 12,9 mm dikke toestel ondersteuning voor gps, wifi, bluetooth 2.0 en usb 2.0.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-04-2009 • 17:32

42

Reacties (42)

42
40
9
9
1
0
Wijzig sortering
Anoniem: 69767 10 april 2009 17:34
Ligt het aan mij of beginnen alle smartphone-toestellen tegenwoordig steeds meer op elkaar te lijken? Enkel het design is soms iets anders, maar je kan met allemaal ongeveer hetzelfde toch. Of je nou voor Android, iPhone OS, WM of Symbian kiest - mailen, surfen etc gaat allemaal redelijk goed toch en werkt niet veel anders per toestel. Allemaal touchscreen, gps enz. Vroeger had je veel meer unieke keuzes.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 69767 op 25 juli 2024 00:21]

Indien je alle touchscreen smartphone toestellen bedoeld. Ja die lijken veel op elkaar. Dat komt mede omdat een groot aanraakgevoelig scherm de basis is van het uiterlijk. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van LCD televisies, die lijken ook erg veel op elkaar, ze bestaan allen uit een groot scherm met daaromheen een lijst die net even iets anders is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 181786 op 25 juli 2024 00:21]

Inderdaad, alle touchscreen (ik zeg niet smartphone, want die LG dingetjes zien er ook exact hetzelfde uit als deze en dat zijn dacht ik geen smartphones) modellen lijken nogal op elkaar de laatste tijd... Daarom appreciëer ik het ook juist altijd als er wat moeite wordt gedaan om er iets anders van te maken. Dat zie ik eigenlijk vooral bij HTC, die modellen blijven er anders uitzien dan de rest :).
Maar of dat positief is, is een tweede. Een Smart ziet er ook anders uit dan veel andere auto's, maar wordt er niet mooier op ;)
Anoniem: 156329 @Exorcist11 april 2009 08:47
Vind HTC eigenlijk niet echt de smart onder de telefoons, of je moet erop doelen dat het een slimme keuze is natuurlijk ;)
Anderzijds.... een Chrysler PT Cruiser..... het andere uiterlijk kan soms iets heel mooi maken. (Ik weet het smaken verschillen) Maar ja, net als in het ware leven uiterlijk zegt ook niet alles.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 25 juli 2024 00:21]

Smaken verschillen?

Ik heb eens een debat gehad over het feit dat mooi zijn weldegelijk normen heeft.
De conclusie is dat het net is als zang. Inderdaad sommige mensen horen het verschil niet tussen vals en goed, en vinden het valse gezang misschien nog beter, omdat wel andere dingen opmerken. Maar zo is dat ook bij design of fotografie. Een fotograaf kan ook zegge welke foto's mooi zijn of niet, zonder dit te bewijzen wiskundige regeltjes. Hoewel iemand het er oneens mee kan zijn, bewijst dat alleen dat je er geen tallent voor hebt, sorry - maar dat komt ook zo aan voor mensen die niet kunnen zingen. Zo dus ook bij design, sommige dingen botsen, zijn valse noten in een ontwerp. Uiteraard hebben bedrijven grote ontwerpers in huis, en zullen ze dat zeker vermijden. Maar het gebeurt soms toch nog dat een raar idee op papier het haalt tot product, om afwijkend te zijn. Maar soms is het gewoon een kwestie van mogelijkheden afwegen. Apple neemt duidelijk geen afwegingen in hun producten, waardoor de binnenkant telkens moet worden gere-engeneerd om het geheel goed te krijgen. Andere fabrikanten kunnen dat niet door economische reden. Dus moeten ze op een bepaald moment afwegen tussen design en haalbaarheid. Vaak herbuiken fabrikanten trouwens hun vorige ontwerpen en moderniseren ze het, en brengen het opniew uit. Dat is heel efficient, maar het maakt dat je soms nog meer afwegingen moet maken op het design. Met wat geluk komt er echt een latere verbeterde versie uit.
Een touchscreen beperkt de uiterlijke designmogelijkheden..
Nou sorry hoor maar dat slaat echt nergens op. Dat is het zelfde als een lcd beperkt de uiterlijke designmogelijkheden.. En kijk... zo veel dingen die er anders uit zien.
Oja? Ik vind al die TVs anders best op elkaar lijken, met uitzondering van enkele modellen, die dan meteen 3xduurder zijn dan een gewone LCD-tv met dezelfde specificaties :o
Mensen willen tegenwoordig graag een groot scherm en dan zijn de mogelijkheden om je te onderscheiden beperkt.
Fysiek beperkt.
Qua software is er nog genoeg onderscheid. Zo doen ze bijvoorbeeld bij HTC erg hun best met TouchFlo, hebben ze bij Sony Ericsson een Panels user interface en heeft Palm net als Apple z'n eigen draai gegeven aan een (heel nieuw) mobiel OS.
Dit is zoiets als zeggen dat alle pc's op elkaar lijken. Ze doen namelijk allemaal hetzelfde, draaien bijna allemaal op windows en hebben allemaal een monitor.
Beetje suffe opmerking...
Waar is een smartphone voor? Juist, om overal bereikbaar te zijn, je halve kantoor bij je te hebben en om te kunnen internetten e.d. Verrassend is het dan niet dat ze alemaal op elkaar lijken. Ook alle auto's hebben een stuur en minimaal 3 wielen. (jaja, ze bestaan nog steeds, die driewielers).
Anoniem: 69767 @Ui3011 april 2009 08:44
Het is wél enigszins verrassend om te constateren dat ze nu allemaal op elkaar lijken, wat jij nu aanneemt als vanzelfsprekend, was namelijk niet vroeger niet zo: de een had een veel betere camera, de ander had een mindere camera maar wél weer GPS. De een was geen ideale muziekspeler de ander wel. De een had geen touchscreen, de andere smartphone wel etc. De een was een slidephone de ander niet (nu bijna allemaal 1 screen). De een had wel een handige appstore de ander niet, nu allemaal weer wel. etc etc.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 69767 op 25 juli 2024 00:21]

Vaak was het verschil enkel softwarematig en was het technisch wel mogelijk. Zo kon mijn E398 ineens filmen na een hack en had het opeens iTunes. In de begindagen van mobiele telefoons konden ze juist weer allemaal min of meer hetzelfde.
Specs zijn redelijk uniek (iig het hd enzo).

Iemand al iets opgevangen over de richtprijs? Htc Touch diamond 2 gaat rond 400 kosten. Vraag me af of dit een concurent wordt of een klasse hoger (dwz 600 euro oid). Hij scheen wel bij neckerman voor 590 oid te staan (maar dat is een dure winkel).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 juli 2024 00:21]

Kun je even uitleggen waarom je zucht?
Is het omdat er symbian op deze foon gezet word? of is het omdat er de TouchWiz interface overheen gaat. Ik ben wel benieuwd waar volgens jou het grootste nadeel zit.
Hoe kun je nu in hemelsnaam een bericht over deze nieuwe telefoon schrijven en niet vermelden dat het Symbian OS, waar melding van gemaakt wordt, nieuw voor dit toestel is en dat het, jawel, Windows Mobile vervangen heeft? :)

Verder schijnt er misschien nog wel een Android-versie van de Omnia HD aan te komen:
http://msmobiles.com/news.php/8112.html

[Reactie gewijzigd door mars op 25 juli 2024 00:21]

Dat klopt ook niet helemaal.

De OmniaHD gaat niet langer OmniaHD heten, maar i8910. Samsung heeft er wel degelijk voor gekozen om de Omnia merknaam te behouden voor Windows Mobile, en er geen Symbiantoestellen onder uit te brengen. De i8910 zou dus gezien moeten worden als opvolger van de i8810.

Overigens is het wel jammer dat dit geen WinMo toestel wordt, het zijn geweldige specs, die de TouchHD bijna voorbijstreven.

Bron: http://pocketnow.com/inde...tal_detail&t=news&id=7187

[Reactie gewijzigd door IceEyz op 25 juli 2024 00:21]

Ook dat klopt niet helemaal.

Samsung gaat alleen in sommige landen de naam veranderen in i8910 HD, dit in verband met "Business Issues"

Bronnen: http://www.engadgetmobile...d-name-in-some-countries/

http://www.gsmarena.com/s...st_countries-news-868.php

Ik vind het overigens een prachtig toestel, alleen een beetje jammer van de resolutie (640x360), ik had liever een echt hoge resolutie, zoals WVGA, of nog beter, 854x480, zodat je alsnog de 16:9 ratio hebt. Verder zit er natuurlijk een geweldig krachtige chip in (TI OMAP 3xxx), dit is de eerste ARM Cortex 8 CPU die ik ooit in een mobieltje heb gezien, gelukkig hebben ze daar wel rekening mee genomen met de batterij. (1500mAh dacht ik)

[Reactie gewijzigd door M-en-M op 25 juli 2024 00:21]

Jep, maar waarschijnlijk melden ze dit niet omdat het deels logisch is omdat de Pixon en de UltraTOUCH dat ook al niet meer hebben... Die volgen gewoon het Symbian OS van de TouchWiz...

Maar aan de andere kant is het best vreemd dat WinMo geloosd wordt, aangezien je zou verwachten dat de opvolger van een WinMo-toestel wel WinMo draait.

Ik vind het persoonlijk jammer want er valt heel veel leuks te tweaken met Windows Mobile... Al die apps die je ervoor kan downloaden, gewoon geweldig.

Met deze telefoon geeft Samsung eigenlijk aan dat ze puur gaan focussen op het "verslaan" van LG, hoewel die kans me klein lijkt aangezien LG toch altijd de meeste bekendheid heeft voor laagdrempelige touchscreentoestellen... Maar ze zullen vast ver komen, de markt voor Symbian-toestellen is volgens mij een stuk groter dan de WinMo markt.
Aangezien ik bij een telecomprovider werk, kan ik mededelen dat het toestel géén Omnia HD gaat heten.

Dit is mij verteld door een Samsung-medewerker. Het toestel gaat geen Omnia HD heten, maar gewoon i8910, omdat de consumenten dan waarschijnlijk denken dat het toestel ook Windows Mobile heeft, wat dus al niet het geval is.

De exacte naam is dus i8910. Niet Omnia HD.

Dit bevestigt dus eerder nieuwsartikelen.

[Reactie gewijzigd door Jorco op 25 juli 2024 00:21]

Iemand die mij kan vertellen waarom ze hier weer voor Symbian hebben gekozen, ipv voor Windows Mobile, zoals de Omnia wel heeft?
Anoniem: 82404 @addictive10 april 2009 18:50
The reason for choosing one platform over the other is the fact that the Redmond software giant has delayed the release of Windows Mobile 6.5, at least this is what sources from Korea seem to have said.
Bron @ softpedia.com
Nou, daar heeft de HTC Touch Diamond 2 ook geen last van... Die draait nu gewoon op WinMo 6.1, en krijgt eind dit jaar een (gratis!) softwareupdate naar 6.5. Best netjes geregeld.
Anoniem: 156329 @GekooktEi11 april 2009 08:51
Vermoed dat het voor de fabrikant teveel werk is om een WinMo schil te gaan maken, en ze hebben de touchwiz interface al die hoeven ze alleen een beetje aan te passen.
Op de omnia draait ook WinMo en die heeft ook de touchwiz interface afaik. Maar misschien is samsung huiverig om hun klanten firmware upgrades te laten doen.
Omdat ze willen concurreren met LG, denk ik. Ik denk sowieso dat die dingen populairder zijn dan WinMo-toestellen.

Mijn voorkeur gaat toch ruimschoots naar Windows Mobile.
en ondersteuning voor dlna is via een dongle mogelijk.
Wat doet die dongle wat het toestel zelf niet kan? Oftewel: waarom heb je die dongle nodig? Toestellen als de N95 ondersteunen ook gewoon al UPnP/DLNA, zonder extra hardware.
Ik heb de telefoon 2 weken geleden besteld bij afgebeld.
Zij gaven mij vorige week bericht dat hij in week 20, rond 11 mei zou binnenkomen.
Onlangs is de telefoon ook nog eens FCC gekeurd waardoor er al gespeculeerd werd dat hij binnenkort uit zou komen.
Ik kan niet wachten op mn (gadget) phone! 8)7
nu nog een qwerty keyboard dus "Omni HD qwerty" en dan is het een redelijk ideaal apparaat.. (gelukkig geen win mobile!) maar ja hoe is de support van samsung zullen ze een tijd lang firmwares en zo blijven uit brengen..
Er zit een uitgebreid querty touch-toetsenbord op.
Wat zoals bij de Pixon ideaal is. Niks geen gedoe met een eyeliner(stylus).

En geen gevoelige beweegbaar/uitschuifbaar toetsenbord.
touch keyvboard werkt niet, heb ik geprobeerd, is gewoon geen vervanger voor mijn E90
Anoniem: 222963 11 april 2009 08:37
Weet je... ik blijf het gelazer met toetsenborden geweldig vinden. Sinds ik mijn telefoon met mijn fingers kan besturen ipv de bovengenoemde eyeliner (lees: iPhone) kan het toetsenbord me echt gestolen worden.

ps. Product idee.... deticated touchscreen voor mijn PC?
Cool, Symbian met een andere interface. Onder de motorkap een prima OS :-), als mijn huidige telefoon het binnenkort zou begeven zou ik hier wel eens naar kunnen gaan kijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.