Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

EA brengt kort na de release van The Godfather II al downloadable content uit. De zogenaamde 'premium upgrade packs' bevatten nieuwe wapens, characters en multiplayermaps voor de game, die op 10 april zal verschijnen.

The Godfather II zal op 10 april verschijnen voor de Xbox 360, de PlayStation 3 en de pc. Twee weken nadat de game uitkomt krijgen spelers van de consoleversie al de mogelijkheid om extra content te downloaden van Xbox Live of het PlayStation Network. Op 23 april zullen zogenaamde premium upgrade packs verschijnen, waarmee EA extra wapens, personages en multiplayermaps beschikbaar stelt.

De pakketten worden in drie verschillende smaken uitgebracht. In de wapenbundel zitten vijf extra wapens van niveau vier. Deze upgrade gaat 3,99 euro of 320 MS Points kosten. Voor dezelfde prijs kan het tweede upgrade pack worden aangeschaft, waarmee het nieuwe personage Jimmy Lira aan The Godfather II wordt toegevoegd. Tot slot is er de Corleone-bundel, die naast de wapens en het nieuwe speelbare karakter ook twee nieuwe multiplayermaps bevat. De allesomvattende bundel kost 9,99 euro of 800 MS Points. EA maakte eerder al bekend dat direct na de release van The Godfather II de multiplayermodus Don Control gratis kan worden gedownload.

The Godfather II
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Hoe zorgen we ervoor dat we nog meer aan onze, al veels te dure, games verdienen? Ik heb hier maar 1 woord voor: uitmelkerij.
Ik vind dit soort acties eigenlijk ook wel schandalig. Je mag er volgens mij zelfs van uit gaan dat de content gewoon op de mediadragers geperst zijn.

Extra content als een game succesvol is na een poosje ontwikkelen en dan uitbrengen is een goede zaak, maar een game uitbrengen + tegelijkertijd extra content, welke eigenlijk al in de game zou horen te zitten voor de toch al niet malse prijs, vind ik persoonlijk behoorlijk laf.
Volgens mij wilde ze de multiplayer zelfs als extra downloadable content uitbrengen, maar hebben daar vanaf gezien omdat het dan wel heel hard zou opvallen.

/edit
Als je online wilt spelen, wordt je eigenlijk wel verplicht om die packs te kopen. Anders lig je er na het spelen van map A uit omdat je map B (uit de DLC) niet hebt. Of je bent zwaar in het nadeel omdat je bepaalde wapens niet hebt.....

/edit 2
@Seth_Chaos: check m'n woonplaats ;)

[Reactie gewijzigd door D-rez op 2 april 2009 11:13]

Dat zijn ze met DLC content niet. Die extra content is nadat The Godfather II gold is gegaan ontwikkeld. En wordt na release pas aangeboden. Ik heb geen moeite met dergelijke DLC content het is een toevoeging en geen noodzaak. Als je het niets vindt of er geen geld voor over hebt koop je het niet.

Lets face it. Hollanders en geld uitgeven in één zin is vloeken in de kerk.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 2 april 2009 10:41]

oh ja inderdaad, Hollanders zijn echt gierig man! eerst 65 euro uitgeven aan een game waar kennelijk nog allerlei content bij hoort maar waar je alsnog apart voor moeten betalen.
Tjah, dat zijn we inmiddels toch wel gewend van EA?
Desondanks is het niet gek, als ze zo extra winst kunnen boeken, more power to them.

In japan / china bestaat dit model al veel langer, en word het successvol toegepast.
Tjah vroeger, kon ej gewoon zelf nieuwe wapens en mappen maken ;\. maarja nou ze ontdekt hebben dat die zelf gemaakte mappen meer gespeeld worden dan de game zijn eigen mappen. teminste bij spellen zoals warcraft en starcraft is dat meestal zo.
ik heb zelf sterk het idee , dat ze " standaard:" content eruit laten om later beschikbaar te kunnen maken voor download :S
Aan dit soort praktijken ga ik zeker niet meewerken, neem een voorbeeld aan Valve updates en gratis extra levels ook nieuwe voor speltypen zoals Portal heb ik nog nooit iets extra betaald.
Het gaat met EA steeds meer de verkeerde kant op, slechte ondersteuning van reeds bestaande spellen, weinig originele nieuwe spellen, veel bugs bij nieuwe releases en nu ook nog betalen voor zaken die eigenlijk standaard erbij horen.
Wat mij betreft een mooi recept voor: " Hoe help ik mijn bedrijf naar de vernieling".
Aan dit soort praktijken ga ik zeker niet meewerken, neem een voorbeeld aan Valve updates en gratis extra levels ook nieuwe voor speltypen zoals Portal heb ik nog nooit iets extra betaald.
Het gaat met EA steeds meer de verkeerde kant op, slechte ondersteuning van reeds bestaande spellen, weinig originele nieuwe spellen, veel bugs bij nieuwe releases en nu ook nog betalen voor zaken die eigenlijk standaard erbij horen.
Wat mij betreft een mooi recept voor: " Hoe help ik mijn bedrijf naar de vernieling".
Ik wil niet vervelend zijn, maar Valve is net zo'n geldwolf als EA. Datzelfde Valve heeft nog niet zo lang geleden eens de prijzen voor spellen op steam voor de Europeanen verhoogt, door doodleuk de Euro gelijk te trekken met de Dollar.
Geldwolven zijn alle bedrijven natuurlijk, Valve is ook geen filantropische instelling. Om dat doel te bereiken (veel geld ontvangen) moet je echter wel ervoor zorgen dat mensen je produkten gaan kopen, door continue met updates te komen(via steam) zodat je gebruikers zo min mogelijk last hebben van bugs en extra levels "gratis" ter beschikking te stellen en het voor ontwikkelaars makkelijk maken om custom maps etc te maken, zullen ze dit doel (veel geld) vrij gemakkelijk kunnen halen en verdienen ze het ook.
EA daarentegen probeert het op een geheel andere wijze, veel bugs en na een nieuwe release valt de support zo ongeveer gewoon weg (BF2) en extra betalen voor content die je bij Valve er gewoon bij krijgt. Ik denk dat dit EA op den duur juist geld gaat kosten en de klanten weg zullen blijven, want die zijn natuurlijk ook niet gek. Als zo'n bedrijf kapot gaat kan ik er geen traan om laten, ze verdienen niet beter met zo'n slecht management.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 2 april 2009 09:42]

Een mooi recept voor "Hoe help ik mijn bedrijf naar de vernieling"?
Eerder een mooi een recept voor "Hoe kan mijn bedrijf nog meer geld verdienen met nog minder werk"

Ik vind het natuurlijk ook een belachelijke actie van EA, maar hier hebben denk ik heel wat knappe koppen over nagedacht. Want als mensen éénmaal van een game houden, dan willen ze betalen voor de extra's. Voor EA zelf niet eens zo'n gek plan dus.
Opzich zou ik idd ook voor extra's willen betalen, maar niet als ze eigenlijk gewoon al in het spel hadden horen te zitten.

Misschien is het nog te verantwoorden als het spel gereleased wordt met een advies prijs, zwaar onder de prijs van een normale (semi)top titel.
helemaal mee eens.

Valve laat zien dat ze ook ondersteuning geven voor custom maps. Die worden zelfs als *standaard* maps uit gegeven en ondersteund. Daarnaast krijg ik voor alle valve games (Valve Complete Pack) minimaal 1 keer per week updates e.d.

Natuurlijk komt dat ook door Steam, welke al die games beheerd.
Ware het niet dat het niet alleen EA betreft.
Betaalde DLC is een nieuwe trent aan het worden. Volgens mij wordt DLC steeds meer verplicht om als betaald uit te geven, waaraan ook weer achievements gehangen kunnen worden.
Zelf hou ik ook niet van payed DLC. Burnout Paradise had mooie gratis updates, maar gratis nieuw eiland heb ik nog niet gezien. Weet niet of ie nog komt en anders zal die ook wel betaald worden.
Enig uitzondering voor mij is de maps van GoW2. Ondanks dat het online brak is (zelfs na TU3 barst het van de lag, bugs en glitches) blijf ik de game veel spelen. Is gewoon verslavend om dat met vrienden te spelen. Maar goed, aangezien ik die game nog dusdanig veel speel, kan de hoge prijs van de maps er wel af. Maar ik zie vaak DLC die ik te prijzig vind. Een paar euro voor wat wapens, een nieuw personage, een nummer etc vind ik gewoon te veel.
DIt zullen zeker 1 van de redenen zijn waardoor je tegenwoordig steeds vaker ziet dat ex-EAwerknemers hun eigen studio starten.
EA doet dit nu reeds voor Fifa09 de ultimate team uitbreiding. Je kunt extra spelers kopen via kaarten die je aanschaft in de winkel.

Hele slimme manier om extra omzet voor een game te genereren.

Of iedereen daar zo heel blij mee is vraag ik me af, het geeft toch een idee dat je niet een volledige game koopt bij aanschaf.

Het moet alleen niet de kant opgaan over een paar jaar dat je bijv. 5 euro extra moet neerleggen om het spel uberhaupt te kunnen uitspelen.
Wel de prijzen voor het produceren zijn ook alleen maar aan het stijgen en als ze gewoon de prijzen verhogen voor iedereen zijn de meeste mensen ook weer niet tevreden want die kijken naar de aanschafprijs. Dus laaten ze die-hard gamers van een spel ietsje meer betalen om uit de kosten te komen.
Bijkomend voordeel voor hun is dat ze de piraterij zo een deel kunnen aanpakken zonder dat ze drm-beperkingen opleggen.
De markt wordt ook steeds groter (groeit zeer snel zelfs) dus er zijn ook steeds meer potentiële klanten. en Games zijn nu juist een product met een enorme hoge vaste kost en een zeer lage marginale kost (voor 1 eenheid meer te produceren) deze marginale kost is bijna onbestaande. Dus de stijgende kosten van ontwikkelingen worden ook al gecompenseerd door meer verkoop.

Aan de andere kant is er ook een diverser aanbod, dus meer concurrentie, maar finaal denk ik dat er in het totaal toch meer verkoop per game is.

En EA is een bedrijf, ze willen winst maken. De mensen die de beslissingen nemen ginder denken aan de winst, niet aan hoe het is. en het verkoopt toch, te zien aan de groei van EA.

Je kan EA dan ook niet zien als een ontwikkelaar met passie voor games :)
Niks mis met DLC die daadwerkelijk wat toevoegt (GTA the lost and the damned, Fallout 3 The Pitt), daar betaal ik graag voor. Deze EA praktijken zijn wel behoorlijk tenenkrommend. De extra's stellen weinig voor en zo direct bij de release is het puur geldklopperij.

Ik kan me herinneren dat ik op Xbox Live bij een recente Need For Speed zelfs opties zag om als het ware progressie in het spel te kopen. Een X aantal punten voor het unlocken van de auto's (Wat je ook gewoon gratis kan doen door het spel te spelen). Daar heb ik mij ook al over verbaasd... 8)7 Net als dat er blijkbaar mensen zijn die 250 punten overhebben voor een ander achtergrondje op hun Xbox.

Gelukkig zijn er nog genoeg prima softwaremakers die wel weten hoe je de DLC functie op een nuttige manier kan benutten (zoals eerder genoemde voorbeelden).
Dit vind ik echt te ver gaan. DLC is leuk en ik ben er voorstander van als het gaat om bijvoorbeeld de Titan pack dat recentelijk is uitgegeven voor UT 3 met 16 nieuwe maps en 2 nieuwe game modes, of bijvoorbeeld de DLC's zoals hierboven genoemt voor GTA of Fall out 3. Of bijvoorbeeld Valve die gratis nieuwe levels uitgeeft en zelfs complete mods van hun spellen ondersteunen via het steam network, kijk bijvoorbeeld naar de insurgency mod. Dit gaat echt te ver, als je een spel koopt dan ga je er van uit dat het compleet is, en niet dat je na 2 week al weer dingen bij moet kopen omdat je anders achter loopt, want achterlopen doe je. Zoals hierboven ergens ook al genoemt wordt, als je van de ene map naar de andere gaat op de server en dat is en van de nieuwe maps lig je er weer uit, of bijvoorbeeld de nieuwe wapens, hoewel niet duidelijk is of je deze ook multiplayer kan gebruiken. DLC zou ook prima gratis kunnen zijn, want als het iets waardevols toevoegd aan een game dan kan dat ook een reden zijn om het spel alsnog te kopen als je het niet had, en dit genereerd ook extra omzet voor de uitgever/ontwikkelaar. Maar zij zullen dat wel anders zien.
Sommige reacties klinken alsof de prijs van een brood opeens wordt verdubbeld. Sommigen van jullie lijken wel te vergeten dat niemand je verplicht om zo'n spel of de DLC aan te schaffen. Het is geen eerste levensbehoefte. Als EA ¤200,- wil vragen voor het spel dan moeten ze dat lekker doen. Als er gekken zijn die er die prijs voor zouden betalen, waarom zouden ze het dan niet doen?

Ik zou zelfs liever zien dat de prijs van een nieuwe game gewoon 1 of 2 tientjes lager zou zijn, en dat er meer onderdelen van een spel (zoals bijv multiplayer) voor een tientje extra aangeschaft kunnen worden. Daar lijkt me niets mis mee, alleen maar meer mogelijkheden voor de consument. En als het te duur wordt, of je vindt het te duur, dan moet je het dus gewoon niet kopen. Zo werkt de markt. Als de grote massa opeens besluit dat iets te duur is, dan kan de fabrikant dat als een signaal opvatten en een andere richting kiezen. Maar de grote massa koopt het toch wel, omdat het kennelijk toch dat geld waard is (in hun ogen). Hoe dom moet een bedrijf zijn om daar geen gebruik van te willen maken?

@imagica:

je analogie gaat niet op. Ze hebben niet de wielen weggelaten, maar de wieldoppen (of winterbanden, navigatie etc). Zonder de wielen rijdt je auto niet, zonder DLC is het spel wel speelbaar. Wil je wat extra's dan koop je de upgrade.
"Sommige reacties klinken alsof de prijs van een brood opeens wordt verdubbeld. Sommigen van jullie lijken wel te vergeten dat niemand je verplicht om zo'n spel of de DLC aan te schaffen."

En niemand verplicht je om een brood te kopen dus waar haal de vergelijking vandaan?
Ja ok prima, maar 99% van de bevolking ziet brood als eerste levensbehoefte. Je kunt ook invullen benzine (voor 4 van de 5 mensen is reizen met de auto onontkoombaar), prijs van electriciteit, gas, etc. In tegenstelling tot een luxeproduct dus.
@ Gatygun en anderen:
Marktwerking. Niet moeilijk over doen. Wil je de extra content niet betalen, dan geen extra content voor jou. Bevalt het hele concept van microtransacties niet? Koop de DLC dan niet. Maar ga niet lopen jammeren dat het spel "niet af is". Het is prima te spelen zonder DLC. Er is niks achter gehouden, EA had besloten al genoeg waar voor het geld te bieden. Of dat zo is zal blijken uit de verkoopcijfers.

Waarom zou een commerciele instelling 0 euro vragen voor iets waar ze (van een hoop mensen) 4 euro voor kunnen krijgen? De doelstelling van die toko is niet "de mogelijke klant blij maken" maar "waarde creeren voor de aandeelhouders".

En als niet genoeg mensen die 4 euro neertellen dan zullen ze later twee keer nadenken of dit het prijsbeleid is wat ze moeten voeren.
Als ze nu dan ook de verkoopstrategieen aanpassen naar de conclusie van valve van een tijdje terug. games zijn te duur.

Dan kan je eebn game uitbrengen met een behoorlijke duur voor een klein bedrag, en dan als je het leuk vind kan je kleine hapjes erbij halen. Dan zou het een leuke toevoeging zijn.

maar ik neem aan dat het gewoon een fullprice game gaat worden, dan is het natuurlijk behoorlijk belachelijk en zal ik hem zeker niet in huis gaan halen. En ik hoop veel mensen niet om EA wat te laten zien. Maar dat laatste verwacht ik niet.
Gaat dit niet gewoon een beetje de "maandelijkse bijdrage" kant op? Ik bedoel zoals met World of Warcraft etc.... Straks moeten we voor elke spel wat we willen spelen maandelijks betalen en wordt gamen echt een dure bezigheid :'(
Tjah, of je je nou krom zuipt in de bar op zaterdag 'a 40-50 euro per week,
Of 1x per maand 15 euro neerlegt voor een spel.

Scheelt nogal wat in entertainment kosten :)
Zelf vind ik die downloadable content niet bij uitstek uitmelkerij. Zeggen we van special editions dat het producten zijn waarmee games worden uitgemolken, nee toch? Die downloadable content is eigenlijk 1/3 special edition uitbreiding voor je game en je betaalt er dan ook 1/3 van een special edition voor: 3,20. En net zoals de Special Edition is het niet NODIG om die dingen te kopen.
Meestal gaat het bij special edities van games over de verpakking en extra gadgets die erbij zitten. Een special edition voegt zelden iets extra toe aan het spel zelf, laat staan elementen die in de multiplayer voordeel geven aan de eigenaars van special edities.
Dan heb je nu dus juist meerwaarde voor je geld tegenover speciale edities. Nu krijg je WEL iets nuttigs voor je geld... (niet dat ik het zou kopen)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True