Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Stanton breidt SC System 3 uit met dj-controller

Door , 55 reacties

Elektronicafabrikant Stanton heeft een draagbare, aanraakgevoelige midi-controller in de vorm van een tweekanaals dj-mixer uitgebracht. De mixer werkt volgens het bedrijf naadloos samen met zijn SC System 3-serie van dj-producten.

De SCS.3m kan via usb op een computer aangesloten worden en zo als mengpaneel dienst doen in combinatie met mix-programma's als Traktor of MixVibes. Dj's kunnen de aanraakgevoelige sliders gebruiken om de equalizer te regelen, effecten toe te voegen en overgangen te maken. De multitouch-crossfader kan de gebruiker bovendien met meerdere vingers bedienen om verschillende parameters tegelijkertijd aan te passen. De knoppen zijn programmeerbaar en leds tonen aan welke functie ze op een bepaald moment hebben. In totaal zijn er 17 knoppen, 11 sliders en 2 niveaumeters aanwezig en de controller kan zijn stroom via usb betrekken.

Stanton levert de SCS.3m samen met de Native Instruments Traktor LE-mixtool, maar het apparaat kan ook met andere programma's overweg. De mixer kan zelfstandig gebruikt worden maar ook naadloos geintegreerd worden in een setup met Stantons 'Da Scratch' SCS.3d-controllers, de midi-gestuurde aanraakgevoelige decks die het bedrijf al eerder op de markt bracht. In mei komt de Stanton SCS.3m-mixer beschikbaar voor 250 dollar.

Stanton SCS.3m 2 Stanton SCS.3m 1

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

02-04-2009 • 09:36

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
ziet er nice uit

maar waar is de music feeling van een plaat of een cd mixen

Mp3 zijn gewoon te slechte kwaliteit vaak zodra je het op een flinke soundsysteem speelt hoor je hoe slecht het klinkt of krijg je verspringen van volume dit hoor je vaak niet door je head phones

is leuk om thuis te rommelen en beetje te oefenen maar voor een club/party is dit niets en zullen veel dj's je vies aan kijken.
Oh, iemand van de oude garde.

Als jij wekelijks in een club draait hoor je het verschil tussen een 320kbps MP3 en een CD echt niet meer hoor.

En dat veel DJ's je vies zouden aankijken lijkt me ook al even niet meer waar. Kijk voor de grap eens in het 'Howto become a DJ' draadje hier op GoT.
Ik ben een vinyl-junk, en als ik ergens binnen kom dan zeg ik gelijk tegen mijn vriendin wat er gedraaid wordt. Plaat of cd. 99 van de 100 keer heb ik het goed. Luisteren moet je leren. En dat draadje wat je aanhaalt, een stel pubers die vertellen hoe het zit neem ik niet echt heel serieus. Zulke mensen zou ik eigenlijk in mijn studio moeten uitnodigen, waar ze 1) hun ogen uitkijken en 2) terugkomen op alles wat ze beweerde.

Ik vind controllers als dit ook een hele slechte ontwikkeling. Je kan dan net zo goed software schrijven die met één druk op de knop twee geselecteerde mp3'tjes door elkaar mixen. Platen mixen is een kunst, truukjes is het waar het om draait. Platenkeuze is ook belangrijk natuurlijk. En dan heb ik het niet over trance, met simpele in- en outfades. Kijk maar eens naar de technics kampioenschappen, dat is mixen.

Het is als een website ontwikkelen in frontpage, het is het niet. Je krijgt amateuristische resultaten, en bovendien denkt iedereen ineens dat zij het ook kunnen. Maar dat kunnen ze niet, sterker nog het gros weet geeneens waar ze mee bezig zijn. Jammer is dat, en slecht voor het imago.

Daarnaast is de digitale bron nog steeds niet zo ver als de analoge. analoog heeft een veel groter bereik, en heeft ook karakter. Dit hoor je altijd. Digitaal dj'en is er nog lang niet, en zolang het bereik van digitale bronnen zo beperkt blijven zal het er ook niet komen. Analoog heeft zoveel meer voordelen, en mensen die dat niet horen moeten zichzelf eens achter de oren krabben. Want die hebben simpelweg geen verstand van zaken, en simpelweg niet de apparatuur die het uberhaupt hoorbaar maakt. Luister maar eens een klasiek stuk van cd en daarna van vinyl. Er gaat een wereld voor je open. Luister maar eens een 192kbps mp3 op een koptelefoon als een BD 990pro, dat doet zeer aan je oren. Toch denken mensen die dit nog nooit gehoord hebben te moeten vertellen hoe het zit en hoe het moet zijn. Serieus nemen, nee. En als ze er voor open staan zouden ze dit kunnen leren, zolang dat niet het geval is staan topics vol met onzin helaas..
Wanneer het moment komt dat een club een klassiek concert wordt met B&O speakers, perfecte akoestiek en een perfect stil publiek geef ik je graag gelijk.

En ik ken evengoed veel mensen die denken dat ze kunnen draaien omdat ze 2 draaitafels hebben gekocht, echte draaitafels!
Het lijkt me duidelijk dat het feit of iemand kan draaien of niet los staat van de apparatuur die hij gebruikt?

Verder is je argument dat analoog verder staat dan digitaal eerder kul volgens mij, welke moderne dansmuziek wordt er überhaupt nog analoog gemaakt?

Ik draai zelf niet (zo, nu heb je al een reden om me niet serieus te nemen ;) ) en kan mezelf ook wel tot de vinyl-liefhebbers rekenen, voor het gevoel, de grote hoezen de 'authenticiteit' van oudere platen, ...
Maar geluidskwaliteit ga ik echt niet noemen als argument voor vinyl.

Als ik op een feest ben dan doen er 2 dingen mij glimlachen: platenkeuze en kunde van de DJ. Zoals ik het soms zie zijn er mensen die eerst gaan kijken naar de apparatuur om dan te kijken of ze het OK kunnen vinden.
Dit klinkt mij als een typisch geval van of gouden oortjes of grotere bankrekening dan oortjes... Nartuurlijk kan alles beter; goldplated kabels, speakers van 300k, nartuurlijk hoor je dat. Maar volgens mij is dat niet de doelstelling van Stanton op dit moment, het punt wat ze willen maken is: PLEZIER MAKEN!! En dat is precies wat dit ding doet voor een minimale hoeveelheid euro's.

Elke Dj droomt van sl1210 en een xtc mixer, kost wel 2000e bij elkaar, hiermee kan iedereen kijken of het DJn wat voor hem/haar is. En dat vind ik een goede ontwikkeling. En denk dan nog eens aan producers (moi) het lijkt me heerlijk me touchschermpjes te werken om mijn vsts aan te sturen!

Dat de 'oude garde' mensen vies aan zullen kijken die deze apparatuur op tafel zetten is gewoon omdat ze niet weten wat het is en zelf heel veel moeite gestoken hebben in de traditionele manier van draaien en geen zin hebben om het hiermee te doen en denken dat met electronica alles vanzelf gaat, nou geloof mij als er geen ritme in zit, kan je het er ook niet inrammen met je rhytmstick, het is niet je hebt het of niet, maar echte skills is toch gewoon hard werken, en hoe je het doet is niet belangrijk, met deze tooltjes ben je niet ineens Mixmaster Henkie, noch met sl1210's. Het gaat om plezier maken...... vergeet dat nooit..... en heb waardering voor innovatie, het komt enkel ten goede van de scene.

Ps. Waar is die club waar iedereen een BD 990pro op krijgt?? Wil ik graag naar toe.... maar neem dan wel mijn senny mee ;-)
Ik ben zelf ook een vinyl junk, alleen ben ik wel meegegroeid.

Verschil tussen plaat en CDJ is ook te makkelijk te horen, dat is geen wereldschokkende kunde.

En een stel pubers... Waarschijnlijk zat jij nog in de zandbak toen ik al met muziek bezig was. ;)
Wanneer je praat over makkelijk sync DJ-en vraag ik mij nogsteeds af, draai maar eens een setje in elkaar op die manier en kijk eens of je een nette/vermakelijke set neer kan plempen. Geheid dat je het niet lukt.

Tijd om eens uit het stenen tijdperk te ontwaken. Technics kampioenschappen, weet je je oude vriend DJ Jean nog, die heeft in de jaren tachtig ook nog eens gewonnen. ;)
Maarja, het is waar, gasten als Kentaro, Q-Bert en Ca$hmoney waren aardig bezig.
Maar dat zijn ook turntablists, geen standaard DJs.
Het vergelijk dat jij tussen deze gasten maakt en standaard DJs, ook al is het op een controller, raakt natuurlijk kant nog wal.
(Helemaal als je gasten als Kid Koala, DJ Krush en DJ Shadow erbij gaat halen)

Als we dan een eerlijk vergelijk gaan maken, kijk dan eerst eens naar filmpjes van gasten als Ean Golden en Moldover. Kom dan nog maar eens terug als je dit wilt vergelijken met turntablism, want dan heb je inderdaad een vergelijkbaar niveau.

Leuk dat je analoog hoger plaatst als digitaal geluid. In zekere zin blijft analoog inderdaad gelijk, maar de benadering van een goed digitaal signaal is tegenwoordig zo goed(ja je moet dan wel hoger gaan dan jouw eerder genoemde 192kbps), dat het ook op een open BeyerDynamic headset( ;) ) goed te beluisteren is.
(Of op een ADAM/Dynaudio/Mackie/Genelec/ et cetera actieve monitoren set. ;) )

Grappig dat jij mensen wegduwt of ze er niet voor open staat, terwijl je er zelf zo gesloten voor bent.
Zeker voor een studio technicus, als jijzelf, had ik een betere houding verwacht.
En een gekscherende "staan vol met onzin", tja, kom je dan ook langs op het 'How to become a producer' topic, of Gearslutz of homerecording.be? ;)
Ik heb zelf alle drie gebruikt; vinyl, CD en sinds een tijdje MP3. Ik moet zeggen, ik mis CD en vinyl beiden niet echt. Natuurlijk is vinyl 'gaaf', maar het kost je als DJ wel veel meer tijd, en over het algemeen kan een computer het toch net wat nauwkeuriger en met minder fouten dan een mens.

De hele discussie vinyl vd. CD vs. MP3 is bullshit. Veel DJ's die stug vasthouden aan vinyl zijn naar mijn idee elitaire opscheppers, die wanhopig willen vasthouden aan het idee dat omdat zij met vinyl draaien ze veel beter zijn dan de rest.

Hoe vaak heb ik niet een discussie gehad over wie beter was; Armin van Buuren of DJ Jean. Vinylnazi's beargumenteren dat Jean technisch beter kan draaien dan Armin. Dat kan heel erg zo zijn, maar het feit is dat Armin waanzinnig populair is en Jean niet meer zo. Waarom? Niet omdat hij niet met vinyl draait of omdat hij wel met Ableton en CDJ's werkt. Dat staat er totaal los van. Hij is populair omdat hij mensen aan het dansen krijgt. Op welke manier boeit vrij weinig.
Ik vind controllers als dit ook een hele slechte ontwikkeling. Je kan dan net zo goed software schrijven die met één druk op de knop twee geselecteerde mp3'tjes door elkaar mixen. Platen mixen is een kunst, truukjes is het waar het om draait. Platenkeuze is ook belangrijk natuurlijk. En dan heb ik het niet over trance, met simpele in- en outfades. Kijk maar eens naar de technics kampioenschappen, dat is mixen.

Het is als een website ontwikkelen in frontpage, het is het niet. Je krijgt amateuristische resultaten, en bovendien denkt iedereen ineens dat zij het ook kunnen. Maar dat kunnen ze niet, sterker nog het gros weet geeneens waar ze mee bezig zijn. Jammer is dat, en slecht voor het imago.
Je hebt blijkbaar geen idee van wat er met controllers mogelijk is. Het beatmatchen, dat nodig is bij het mixen met platen of met een table-top CD deck, is alleen maar een belemmering, en heeft niets met kunst te maken. Dat leer je in de eerste maanden van het draaien.

De echte kunst is de timing van het starten van de track, het moment van het inmixen, wanneer je welke elementen introduceert, bijvoorbeeld door je equalizer goed te gebruiken, en idd. grotendeels je platen-keuze (wat ook inhoudt wanneer je welke plaat gebruikt). Het mixen met een controller verandert hier helemaal 100% niets aan.

Dus je argument dat je dan net zo goed software kunt schrijven om automatisch te mixen, is, sorry, bullshit.

Met een controller vergroot je je opties met het mixen. Je hoeft je niet druk te maken om het beatmatchen (als je gebruik maakt van software die dit voor je doet; en dit moet je, wil je het echt goed doen, nog wel configureren en zelf voorbereiden). Hierdoor kun je je volledig concentreren op de zaken die er echt toe doen. Bijvoorbeeld het mixen van 3 of 4 tracks tegelijk, of meer, wat je wilt. Dat legt dan weer een grotere druk op je, zodat je de extra speelruimte zeker hard nodig hebt.

Ik hoop niet dat de toon van dit bericht te ruw of hard is. Excuus als dit het geval is, maar ik kan me echt kwaad maken om zulke, naar mijn mening, kortzichtige reacties.

[Reactie gewijzigd door Michali op 2 april 2009 16:28]

ik draai zelf met een lappie en een bcd3000 icm met deckadance werkt ook prima

En dan alleen mp3s van 320 kbps gaat prima klint goed en tis leuk mixen

Afgelopen zaterdag nog feessie gedraaid met me bcd3000 en ging prima

ben nu aan het sparen voor die cdj400 en djm 400 die je btw ook als midi controler kunt gebruiken die cdj400's ;)

Kan handig zijn voor de playlist icm met traktor

Vinyl is natuurlijk leukste maar helaas is niet alles meer op vinyl te krijgen
Ikzelf ben eerder een amateur dj maar ik denk niet dat iemand ooit al gehoord heeft dat het soms MP3's zijn die ik gebruiik (goede kwaliteit MP3's dan wel) . Een kameraad van mij is echter een heel serieuze professionele DJ (en met professioneel bedoel ik dat hij er van leeft) en die draait ook voornamelijk mp3(192+)/flac. Nog nooit iemand die het heeft gehoord of het zal horen ...

Pas op, niks mis met vinyl de hoezen blijven het mooiste voor mij maar het enige dar er toe doet is of je publiek zich goed amuseert en zich kan uitleven. Of dit op MP3/cd of plaat is doet er echt niet toe ...

Het is jij die hier grote onzin verkoopt want het is totaal niet waar dat analoog (vinyl) een groter bereik heeft dan digitaal geluid ... Vinyl geeft net een "vervormd" geluid waardoor het soms warmer gepercipieerd wordt maar dit is eigenlijk een bij effect ...

Als DJ moet je juist open staan voor technologie en technologische ontwikkelingen op de voet volgen ... Het zijn net technische wonderen als de SL 1200 of een 303 die het dj en de dance muziek vooruit geholpen hebben ....
Je komt wel HEEL erg cocky over... Maargoed, ik zal ff reageren.

Ik vind controllers als dit ook een hele slechte ontwikkeling.
En ik vind computers een slechte ontwikkeling, schrijven was toch veel praktischer...
Face it, welkom in de 21ste eeuw...
Je leeft in het verleden maat...

Platen mixen is een kunst, truukjes is het waar het om draait. Platenkeuze is ook belangrijk natuurlijk. En dan heb ik het niet over trance, met simpele in- en outfades. Kijk maar eens naar de technics kampioenschappen, dat is mixen.
Ja, prima, en waarom zou ik dat met een controller niet kunnen en met een plaat wel? Met een controller kan ik nog VEEL mooiere mixes maken dan dat jij met een mengpaneeltje en 2 draaitafels kan... (Overigens heb ik zelf ook vinyl gedraaid, ook CD en ik heb ook een tijdje Traktor gebruikt, nu doe ik alles met Ableton)

Want die hebben simpelweg geen verstand van zaken, en simpelweg niet de apparatuur die het uberhaupt hoorbaar maakt.
Riiiight... Lekker egotrippertje, niet? Als je het thuis met je normale hi-fi setje al niet hoort, dan hoor je het al HELEMAAL niet in de club... Totaal een NON-argument dus...
192Kbit is idd hoorbaar, maar 320Kbit wil ik je wel eens in een blind-test zien te identificeren...

En dat draadje wat je aanhaalt, een stel pubers die vertellen hoe het zit neem ik niet echt heel serieus.
Je hebt in een post je hele geloofwaardigheid onder uit gehaald. Je zegt alleen maar: "Ik heb gelijk en de rest met een andere mening of iemand die wel met z'n tijd is meegegaan kan dood vallen". Ga lekker naar je klassieke muziek luisteren op je buizenversterkertje...

(Kan er slecht tegen dat mensen andere mensen belachelijk maken, terwijl ze zelf alles zo goed weten... egocentrische zakken noem ik dat...)
Ik kan ook vrij goed het verschil tussen vinyl enerzijds en cd/mp3 anderzijds horen.
Wat ik echter bij vinyl hoor is een gebrek aan hoog, rommelig laag en af en toe een kraakje.
Tussen cd en mp3 heb ik met verschillende mensen al getest met verschillende apparatuur, maar in een blinde a/b test lukt het niet om het verschil met 192 kbps en origineel te horen.
word je vriendin het niet zat, elke keer dat je een club inloopt weer moet zeggen wat voor media ze draaien. denk je niet dat ze liever een keer heeft dat je zegt "schat wat wil je drinken" ??

maar ik ben blij dat jij na 100 keer dezelfde club eindelijk weet wat voor gear ze daar gebruiken :)

Overigens lijkt mij niet de kunst van het platen draaien me nog heel essentieel, je wil je crowd pleasen. Als die blij zijn dan moet jij blij worden. Hoe je dat doet met een controller met vinyl cd's minidisk tapes moet jij weten.

dat gezeik over wel mp3 niet mp3 wel vinyl geen vinyl get a life..

straks gaan we nog zeggen dat stuurbekrachtiging ruk is want dat geeft zo'n week gevoel en je wil werken in je auto.. of automaat is ruk want je kan altijd sneller zelf schakelen tot je in de file staat

[Reactie gewijzigd door maqish op 2 april 2009 12:04]

de meeste dj cd spelers die spelen gewoon mp3 af, zoals de Pioneer cdj1000mk3, zie:

http://www.pioneer.eu/nl/...CDJ-1000%20MK3/index.html

Ik denk dat dit toch echt wel DE speler van dit moment is.

Kijk ook maar eens naar het aanbod aan digitale dance muziek... das toch echt in mp3 formaat (zie bijv dance-tunes.com).
maar waar is de music feeling van een plaat of een cd mixen
Er zijn zat DJ's die je vies aankijken als je CD's gebruikt i.p.v. platen.
Er zijn zat muzikanten die je vies aankijken als je DJ bent.
Er zijn zat klasieke muzikanten die je vies aankijken als je electrische instrumenten speelt.

De vraag is; boeit het jou of dit soort mensen je vies aankijken?

Er zijn altijd zat mensen die je willen kleineren, dit zijn mensen die jou als een bedreiging zien. Er zijn ook mensen die jou niet hoeven te kleineren maar je juist helpen met wat je doet, omdat ze wél goed zijn in wat ze doen.

De volgende vraag is; welke ben jij?
Bijvooreeld Richie Hawtin & Paul Kalkbrenner, toch niet de minste namen, spelen bijna uitsluitend MP3's af. Dat verschil is nauwelijks hoorbaar, en zeker niet over zo'n muziekinstallatie van een club.

De 'feeling' waar jij het over hebt zit em tegenwoordig in de computer het vuile werk zoals syncen, labelen en cue-en o te laten knappen, zodat de DJ tijd over houdt om andere leuke dingen te doen.

Denk dan bijvoorbeeld aan de effecten, meer nummers tegelijk en dus afwisseling. Met bijvoorbeeld Traktro Pro (Native Instruments) wat wellicht ook wel met deze MIDI controller wil werken, is het een peuleschil om 4 decks tegelijk te hebben draaien, en uit ieder nummer een bassline of een deuntje te pikken om je eigen mix te maken. Zelfs dan houd je nog tijd over om wat leuke dingen uit te halen zoals gaters om de beat te veranderen.

Dat, is mijns inziens, pas de echte feeling, omdat je kan doen met de muziek wat je wil. Zo. ;)
Ik heb er geen verstand van hoor, maar ik vraag me af hoe je uit een bestaande gemixte track alleen de beat of melodie kan filteren.
Mijns insziens is dat redelijk onmogelijk als je niet de afzonderlijke tracks hebt?
Als je filters maar scherp genoeg zijn kun je heel gericht dingen weg mixen. Dit kun je zowel analoog als digitaal doen. Ik doen beide wel: op mijn Denon DNX100 draai ik een bassdrum prachtig weg, vica versa de melodiën om een vette bass over te houden. Het effect is wel afhankelijk van de muziek die je draait uiteraard. Bij Jazz of klassiek is daar niet veel aan...
Bandfilters; electronica of algoritmes waarmee je bepaalde groepen van frequenties kan filteren. Als je alles behalve de lage frequenties wegfilters houdt je vaak enkel de beat over, de melodie en zang zit vaak op de hogere frequenties.
Ok, had ik het goed in mn hoofd, zitten alleen wel heel wat beperkingen aan ja: werkt dan alleen bij 'simpele' muziek met een minimum aan instrumenten.
Thx voor bevestiging
Als DJ speel ik al jaren met MP3s. Wanneer je MP3's gebruikt met een degelijke bitrate (192+) hoor je het verschil echt niet. Ook het "verspringen van volume" lijkt me een beetje bij het haar gegrepen.

Digitaal DJen is de toekomst, en we zullen met deze revolutie in DJ land nog wel meer van dit soort controllers zien.
Ik kan helaas niet meer vinden waar, maar ik heb ooit een artikel gelezen (Computer Totaal dacht ik) over de kwaliteit van mp3. Ze hebben verschillende experts op dit gebied laten luisteren naar verschillende mp3's en cd met klassieke muziek. Deze experts moesten dan achteraf vertellen welke nummers van de cd werden gespeeld en welke de mp3tjers waren. Geen van allen kon bij 320 kbps een onderscheid maken. Naar mijn mening is het dus onzin dat mp3s van te slechte kwaliteit zouden zijn, ze kunnen (!) goed genoeg zijn.
Nja, beetje BS. Het vinyl geluid is wat voor te zeggen, maar mp3@320(of flac) vs cd is echt niet merkbaar. Dus alleen vinyl-dj's mogen je vies aankijken. :) (Hoeveel zijn dat er nog?) Check mixxx voor een freeware mp3-mixer die ook midi-input ondersteunt.
Op het moment dat er lossless audiocompressie wordt gebruikt (FLAC) is er natuurlijk helemáál geen verschil meer tussen CD en bestnaden. Sterker nog; naar mijn weten doen goede DJ CD controllers zo veel aan caching dat praktisch het gehele nummer tijdens spelen in geheugen staat en de CD zelf enkel nog dient om het in het geheugen te kopiëren. Alle knoppen, schuiven e.d. werken puur op de informatie in het geheugen.
Mp3 zijn gewoon te slechte kwaliteit vaak zodra je het op een flinke soundsysteem speelt hoor je hoe slecht het klinkt of krijg je verspringen van volume dit hoor je vaak niet door je head phones
Ooit al gehoord van je input gain regelen ? Dat heeft niets te maken met mp3/cd/vinyl hoor ... Daarom hebben de meeste mengpanelen VU of peak- meters die je toelaten een geluids bron die niet op je master output aan het spelen is toch gelijk te krijgen met je master output.
Dat kan Traktor DJ heel goed - automatisch - voor je doen hoor. Ik hoef praktisch nooit aan gains te draaien. Die staan allemaal keurig, genormaliseerd, rond 0 dB :Y)

[Reactie gewijzigd door andreklaver op 2 april 2009 11:07]

Ik gebruik serato ook vaak en daar kan je dat ook automatisch laten doen ... Ik blijf het meestal wel manueel doen echt moeilijk is het niet eigenlijk :)
Zoals hierboven al vermeld zijn touchbuttons en faders niet echt superhandig in clubs en dergelijke. Ik denk idd dat Midi de toekomst is van het dj'en, maar dit zich in het begin toch zeker nog meer zal vertalen in controllers zoals de Xone D serie ( http://www.xone.co.uk/ ) van Allen & Heath.

Ik denk dat het "klassieke" dj'en met cd's en platen in sneltempo zal verdwijnen. Behalve dat Traktor Scratch hard aan populariteit wint, vooral bij Hiphop stylen. Ikzelf ben hard voorstander van Traktor en andere programma's zoals bv Ableton. Dit omdat je je set veel uitgebreider en complexer kan maken. Indien ik een setje draai met men CDJ's dan vind ikzelf soms ook wel dat hij veel wegheeft van een vorig setje of dergelijke. Indien ik met Traktor aan de gang ga heb ik dit gevoel totaal niet.
Yep, helemaal gelijk. Dat was ook het eerste wat mij opviel...die touch-strips. ;)

Allen & Heath maakt geweldige controllers, vooral de 4D(heeft recentelijk de 3D vervangen) is een fantastisch apparaat. Heel veel MIDI controls, een goede 8 kanaals geluidskaart, en een analoge 5 kanaals + headphone mixer sectie.

Goed, betaal je ook voor, maar puzzel alle losse onderdelen zoals geluidskaarten, fatsoenlijke 4 kanaals mixer etc maar eens bij elkaar. Dan zit je ook op die prijs.

Traktor valt me echter wel wat tegen. Vooral de Pro versie crasht mijns inziens net iets te vaak, genoeg om het niet aan te durven het programma te gebruiken voor live sets.
A&H:4D goed?!?!
Ik heb zelf een 4D en het soundcard gedeelte is echt een grote ramp...
De drivers zijn K*T en de firmware is bagger. Het geluid valt na een uur weg en soms valt zelfs de complete USB verbinding weg. (Getest op meerdere PC's en op m'n MacBook)
Heeft overigens niet specifiek met die van mij te maken, kijk maar eens op het A&H forum.
Ik wacht al 6 maanden op goede stabiele drivers...

(Als het zou werken, zou het ideaal zijn, maar dat is het dus NIET)
Zoals hierboven al vermeld zijn touchbuttons en faders niet echt superhandig in clubs en dergelijke.
Niet?

Je zit met je vingers direct op LEDs met deze controller. Dan kun je het wel in een donkere zaal zien.
Lijkt mij dus juist een ideale setting.

[Reactie gewijzigd door Ome_Les op 2 april 2009 14:18]

De producten zien er erg strak uit, ben eigenlijk benieuwd hoe dit werkt. Heb je eigenlijk nu nog een speciale geluidskaart nodig of is het USB erin en klaar :?

Heb zelf 2 x Pioneer CDJ-400 en een Pioneer DJM-400 en dat bevalt me geweldig en dergelijke spelers hebben toch nog mijn voorkeur tov. Midi-controllers.
Het is natuurlijk wel nodig om twee losse audio-outputs te hebben. Een headphone/hdmi combo werkt prima.
Nou, het is niet nodig.

In dit geval is de opzet van deze controller, om als 'touchstrip'- mixer te dienen voor de eerder gereleasede SCS.3d controller.

Mocht je je controllers gebruiken om, nofi, oldskool beatmatchen, dan is het inderdaad aan te raden om meerdere outs te hebben.

Mocht je echter gaan beatgridden in Traktor, of tracks warpen in Ableton Live, dan is het van minder groot belang. Aangezien je dan niet echt te maken krijgt met het gelijkstellen over je headset.
Voor thuis heb je dan nog niet echt een geluidskaart met meerdere outs nodig, zolang je maar een geluidskaart hebt die compatible is met de ASIO4ALL drivers.
Deze zorgen dan namelijk dat je een aardige performance in je muziek programma's hebt, zodat er niet te veel vertraging, latency, zit tussen de handelingen op je controller en de uitvoering in je programma.

Ga je op een gegeven moment on stage staan met je controller oplossing, dan is het zeker aan te raden om een goede geluidskaart erbij te nemen.

Dat DJs je vies aankijken, zal in eerste instantie alleen maar aan twee dingen liggen: 1. Ze snappen er gewoon niets van, herhaling van Vinyl naar CD taferelen.
2. Ze hebben wel bewondering voor controller DJs, maar vinden dat je je muziek te weinig behandeld.

Hoe dan ook, gewoon je ding doen en zorgen dat je je publiek vermaakt. Wat een hoop van de niet begrijpende DJs niet snapt zijn de volgende principes:
1. De DJ staat in dienst van het publiek. Het publiek moet het naar zijn zin hebben, of compleet uit hun dak gaan.
2. DJ-en is zoveel meer geworden dan alleen beatmatchen, bepaalde technieken zijn op CDJ's al heel moeilijk te doen, en eigenlijk al onmogelijk op vinyl.
(Omgekeerd eigen ook wel, maarja, we hebben het nu over controller djs. ;) )

Maargoed, we verzanden nu weer in een andere discussie.

Het blijft een feit dat Stanton heel erg leuk bezig is met de SCS controller serie.
Zeker ook de hele community die alleen al achter de SCS.3d staat. (Ook de moeite waard om te bekijken. ;) )
Deze zorgen dan namelijk dat je een aardige performance in je muziek programma's hebt, zodat er niet te veel vertraging, latency, zit tussen de handelingen op je controller en de uitvoering in je programma.
De drivers hebben niets met performance te maken. Het is puur latency (dus de lengte van de interne buffers in Windows' mixer en de driver). De combinatie van muzieksoftware en hardware bepalen of dat wat je aan het doen bent ook daadwerkelijk te doen is binnen de gestelde tijd. Het is niet dat als je ASIO gebruikt dat de performance dan ineens beter is in die programma's. En laten we wel wezen, ASIO4ALL is een aardigheidje maar het blijft een hack voor die geluidskaarten die niet officieel ASIO compatible zijn - het is wel een stuk beter dan DirectX of WaveOut in Windows omdat het de kernel mixer bypassed (en waardoor de audio stream ook niet meer verwerkt wordt en de fidelity dus hoger is), maar het kan niet tippen aan een echt goede ASIO compatible output device omdat het nog steeds via de driver van de geluidskaart moet die niet voor per se voor lage latencies zijn ontworpen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 april 2009 11:07]

De ASIO4ALL drivers hebben echt _wel_ met de performance van de geluidskaart te maken.

Ga maar eens gebruik maken van een standaard (onboard)geluidskaart met originele drivers in een programma als Traktor of Ableton.
Kijk naar de buffersize en latency.

Installeer nu eens een ASIO4ALL driver en stel deze in bij Traktor of Ableton, je kunt nu dus een betere buffersize en lagere latency instellen.
(Als je onstage staat, vertaald dit dus in een betere performance van je geluidskaart!)

Een mooi voorbeeld is als je het geluid van Traktor doorrouteerd naar Ableton.
Met standaard drivers niet te doen.
Doe je het met de ASIO4ALL drivers, dan heb je een goed bruikbare situatie.
Wederom wordt je performance weer verbeterd!
Mijn punt is dat jij performance en latency door elkaar gebruikt, maar het zijn verschillende dingen. Performance heeft te maken met hoe snel iets verwerkt kan worden, en latency met de tijd dat het duurt voordat je de output hoort. De ASIO drivers geven je een lagere latency, omdat die niet door Windows' mixer heen gaan en je als applicatie dus vrij direct met de audio hardware driver kunt communiceren. Dat wil zeggen dat je kleinere buffers kunt gebruiken, en dat de data in je buffer eerder wordt afgespeeld.

Performance heeft te maken met de verwerkingstijd van de audio, oftewel de tijd die Ableton erover doet om een buffer te vullen met audio data, de kernel mixer om verschillende streams bij elkaar te mixen, en je geluidskaart om het digitale signaal uiteindelijk om te zetten naar een analoog signaal. De ASIO drivers gaan er bij geen van deze processen voor zorgen dat ze sneller gaan. Behalve dat ze dan wel het hele proces van mixen overslaan, maar dat is met de huidige CPU's toch verwaarloosbaar. Echter, door dat mixer proces over te slaan is er een extra stap kwa latency weg, waardoor de buffer dus sneller bij z'n eindbestemming is.

Daarnaast zeg ik dat de ASIO4ALL drivers niet met je geluidskaart zelf communiceren, maar met de hardware driver van je geluidskaart. Die driver kan zelf ook nog behoorlijk wat doen wat de uitvoer van het geluid vertraagt. Bovendien kan er in de hardware zelf ook weer een delay zitten, maar die is over het algemeen vrij laag. Als jij een echte officiele ASIO gecertificeerde geluidskaart koopt, dan is de latency meestal nog veel lager dan gewoon een consumer geluidskaartje met ASIO4ALL drivers, omdat de hardware drivers en de hardware zelf ervoor zijn geoptimaliseerd om latency zo laag mogelijk te maken.

Misschien dat jij dat wilt samenvatten als "de performance van je geluidskaart", dat is verder prima, maar sta er dan ook niet van te kijken als iemand er wat van zegt ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 april 2009 12:39]

Misschien dat jij dat wilt samenvatten als "de performance van je geluidskaart", dat is verder prima, maar sta er dan ook niet van te kijken als iemand er wat van zegt ;)
Daar kan ik nu dan prima mee leven. :Y)
Ik gebruik de WDM drivers en ASIO (ook via ASIO4ALL) doorelkaar.
Als ik een stabiele setup wil hebben met ziekelijk veel VST(i)'s dan ga ik voor de WDM driver en een heel grote buffer.
Maar wil ik de reactietijd verbeteren, kies ik natuurlijk voor ASIO.

Vreemdgenoeg werkt de combo van ASIO met een grotere buffer niet zo geweldig dan een WDM driver met een grotere buffer.
Want bij WDM heb ik in zo'n geval stabiliteit en een redelijk trage buffer, maar bij ASIO4ALL heb ik een enorme vertraging en stotterend geluid.

Kortom, .oisyn heeft idd gelijk, heeft het mooi samengevat.

Als je dan de performance van een geluidskaart zou willen verwoorden in eenvoudige taal, heb je het volgende nodig:

1.
De reactietijd van een trigger op je pc en het daadwerkelijk hoorbare geluid.
(afhankelijk van het PCB, de DSP, de DAC, de interface etc.)

2.
De snelheid waarmee audio kan worden verwerkt en worden uitgevoerd.
(dus audiodata die aangekomen is op de geluidskaart en moet worden verwerkt.)

Ik gebruik een Creative Audigy 2 omdat deze voor mijn gevoel een goede latency bied met de Creative Asiodriver (ook met ASIO4ALL, maar dan iets minder).
En ik heb toch de nodige in en uitgangen op een kaart die goed genoeg is voor mijn doen.
Want bij WDM heb ik in zo'n geval stabiliteit en een redelijk trage buffer, maar bij ASIO4ALL heb ik een enorme vertraging en stotterend geluid.
Dan moet je toch even gaan prutsen met de buffer en latency settings, heb je die goed staan, dan komt in ieder geval de stutter niet meer voor.

En wat ik vreemd vind aan jouw verhaal, je gebruikt WDM, ASIO en ASIO4ALL door elkaar?

Waarom zou je in godsnaam ASIO4ALL willen gebruiken als je al reguliere ASIO drivers hebt? ;)
ASIO4ALL drivers zijn geen echte ASIO drivers maar het is een driveremulatie, het bied ASIO functionaliteit over de standaard wave output drivers van de geluidskaart.
De voordelen van echte ASIO drivers zoals betere geluidskwaliteit ontbreken natuurlijk met ASIO4ALL.
Niet alle geluidskaarten (zoals bijv. onboard geluid) hebben ASIO drivers, dit is de voornaamste reden waarom ASIO4ALL bestaat.
AISO4ALL is in principe altijdt langzamer dan orignele ASIO drivers van een willekeurige geluidskaart.http://tweakimg.net/g/if/comments/button_submit_mouseover.gif

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 2 april 2009 16:00]

Ik heb het in dit geval ook over onboard geluidskaarten die geen ASIO drivers hebben. :Y)
Grote P.A.'s zijn vaak kwalitatief een stuk slechter dan een doorsnee Hi-Fi set. Het gaat hierbij meer om het volume dan het geluid. Een degelijke koptelefoon laat je alles prima horen.
Die pepsi proef zou ik best wel eens met je aan willen gaan. ;)
Als je je mp3's op een bitrate hebt van 96 wel ja. Heb thuis alles op 320 staan (vbr) en als je dan een goeie limiter/compressor gebruikt heb je werkelijk nergens geen last van. Ben wel benieuwd naar dit spul, ook omdat Stanton wel aardig kwaliteit levert voor een redelijke prijs. Zal Feedback binnenkort weer een bezoekje brengen.
Al wat ouder nieuws maar hij is op de musikmesse te bewonderen, De touchsensitive dingetjes hebben niet mijn voorkeur, ik heb toch liever een paar (goede) faders om mee te spelen.

Verder is Midi wel de toekomst op dj gebied
Ik ben eigenlijk wel blij met de komst van deze mixer. Ik heb zelf een scs.3d (naast een kast vol vinyl met 2 tt500's) en ik voel me niet bezwaard om even leuk met dat ding te spelen. Wat ik wel vervelend vond is dat ik als ik bij een vriend ermee wilde spelen je eigenlijk altijd je mixer moest losmaken om die ook mee te nemen.
Nu met dit mini mixertje die met magneten mooi aan de 3d vast zit hoef je dus alleen een usbhubje mee te nemen traktor te mappen en gaan met die banaan.

leuk minifeestje speledingetje denk ik dan maar.
Ik vraag me eerlijk gezegd een beetje af wat de nieuwswaarde hier van is op Tnet?
Er zijn honderden USB midi controllers beschikbaar, sommige met touch besturing, sommige met fysieke knoppen. Wat maakt deze nou zo bijzonder dat ie op Tnet moet komen?
(Overigens is het totaal geen nieuws, want deze controller is al meer dan 3 MAANDEN op de markt...)
dat heb je helaas niet goed. de 3d is al een tijdje op de markt de 3m niet die is nieuw.
vind het er maar niks uitzien eigenlijk...
meeste dj's zullen toch blijven met hun serato (wat volgens mij kwalitatief beter is dan dit).
er zit misschien potentieel in voor dj's die pas beginnen... maar dan nog zou ik eerder een setje pioneers cdj aanraden met een mengpaneel. komt weliswaar duurder uit maar zo leer je tenminste echt spelen. en de uitbreidings mogelijkheden zijn vele groter...
gelul in de ruimte. met dit ding samen met welke willekeurige midi controller, eks otus of denon dns3700 of reloop rmp3 maakt samen met traktor een krachtiger setje dan jouw pio met mengpaneel. Dat niet iedereen er mee werkt is correct en er blijven altijd veel mensen kortzichtig achter hun pio fanboypetje hangen.

dat je met pio's pas leert spelen is ook ongelooflijke bullshit.

eigenlijk slaat je hele post nergens op want dat serato beter is raakt wederom kant nog wal.. serato beter als traktor scratch dat zou een vergelijking zijn..
Wat een onzin, er zijn juist veel DJ's over aan het stappen naar volledig controller gebaseerde setups, omdat je daar VEEL meer mee kan i.c.m. bijvoorbeeld Ableton.
Plaatjes draaien (ook "nep" draaien) is beperkt wat betreft creativiteit. Je kan maar zo veel met een mengpaneel en een draaitafel... Volledig software gebaseerde oplossingen met vele functies, effecten, etc... i.c.m. een MIDI-controller zijn de toekomst.
daarvoor gebruiken dj effecten racken, en aparte midi controllers die ze bij aansluiten op het mengpaneel (en ja ook software via serato meestal)

en tegenwoordig midi controllers al in meng paneel (xone92).

ik zie vaak top dj's
zij werken 90% met 2xcdj1000mk3, 1x E&H xone92, 2xtechnics sl1200mk3
en aanvullend serato...

waarom kiezen dj's voor serato omdat het beter is dan andere programmas...
het signaal dat ze sturen is vele zuiverder...
xone:92 doet in principe meer met MIDIclock signalen. Vaak zie je dat de Xone:92 gekoppeld is met een Xon:1d controller, of 2 xone:1d controllers.

Als je echt meer de hybrid mixers wilt bekijken, xone:3d, xone:4d, Ecler Nuo4, Ecler Evo4, Ecler Evo5, Korg Zero4, Korg Zero8, Behringer DDM4000 en ik zal er nu nog wel een paar over het hoofd zien.

Hier in Europa is het trouwens grotendeels Traktor wat de klok slaat, kom je echter in de VS, dan zul je meer Serato zien.(Tot voor kort was het zelfs vrij pittig om aan een Serato systeem te komen.)
Zuiverder signaal ging trouwens op totdat Traktor met de Traktor Scratch Pro editie kwam.
De bandbreedte/resolutie van Traktor Pro tijdcode vinyl is tegenwoordig al bijna 2 keer zo hoog als de SSL1 en SSL2 tijdcode vinyl. (Of was dat niet waar je op doelde)

Serato Itch schijnt wel een leuke concurrent te worden voor Traktor Pro, alleen heeft Traktor Pro net even wat meer features dan Serato Itch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*