Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Ontwikkelaar Blue Castle Games wil een multiplayer-optie toevoegen aan het schietspel Dead Rising 2. De studio stelt bovendien alles in het werk om zoveel mogelijk zombies in het spel tegelijkertijd in beeld te krijgen.

In een paneldiscussie tijdens de Game Developers Conference liet Izmeth Siddeek van de Canadese ontwikkelaar Blue Castle Games zich ontvallen dat zijn bedrijf er alles aan doet om zoveel mogelijk zombies tegelijk in beeld te krijgen in de horror-shooter Dead Rising 2. Blue Castle wil het aantal vooral omhoog schroeven omdat het plannen heeft om een multiplayer-optie aan het spel toe te voegen, zo liet Laura Scholl zich ontvallen. Die optie is niet aanwezig in het eerste deel, dat in 2008 voor de Xbox 360 en de Wii verscheen. Scholl werkt bij middleware-leverancier Mental Images en nam met Siddeek deel aan de discussie.

Siddeek, hoofd van het team dat bij Blue Castle de characters voor het spel ontwerpt, liet tijdens de discussie los dat zijn team wil proberen om zesduizend zombies tegelijk in beeld te krijgen. Die zombies mogen bovendien niet al teveel op elkaar lijken, om de aanblik afwisselend te houden. Dat wil hij voor elkaar krijgen door gebruik te maken van de shaders die de kleur van de kleding en de ogen van de zombies aan kunnen passen. Blue Castle maakt daarvoor gebruik van het Mental Mill-programma van middleware-levencier Mental Images. Ook de huid van de zombies zal verschillende varianten krijgen, wat bewerkstelligd wordt door shaders in te zetten. Het spel houdt constant achthonderd verschillende textures in de gaten en wisselt daartussen om afwisseling te suggereren. Blue Castle maakt Dead Rising 2 voor de Xbox 360, de PlayStation 3 en de pc. Wanneer het spel uit gaat komen, is nog niet bekend.

Update, 31 maart, 11:53: Laura Scholl heeft inmiddels aangegeven dat ze per ongeluk de term multiplayer heeft gebruikt in de paneldiscussie. Ze had multiplatform willen zeggen. Dat kan dus betekenen dat Dead Rising 2 het opnieuw zonder multiplayer-optie moest stellen,

Video (DeadRising2_Trailer01.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Oké zombies afknallen is leuk :p Maar 6000 tegelijk in beeld?

1. Hoe wil je dat overleven?
2. Het is erg overdreven!
Ik denk dat ze niet bedoelen dat de zombies TEGELIJKERTIJD in beel zijn, maar dat ze er wel zijn. Hoe je dat wilt overleven? Ik vraag het me ook af, maar er zulle nvast wel speciale anti-zombie guns zijn waarmee je een zombie in een keer afknalt :P
Dat het overdreven is ben ik het niet met je eens. Heb je wel eens Serious Sam gespeeld? Daar moet je ook level na level allemaal wezens afknallen. Echt alleen maar afknallen, en dat is soms best leuk, zeker co-op!
Gewoon alles afknallen is ook niet leuk. Dan heb ik liever L4D ofzo, daar zit ten minste nog wat strategie in.
goede wapenkeuze maken.. en multiplayer...
6000? Ik krijg opeens zin om nog es Serious Sam te spelen :p
Lets Get Serious. Geweldig spel. Hoe meer zielen hoe meer vreugde.

Een game met 6000 zombies. dit icm multiplayer kan toch alleen maar een dik LAN / Online festival worden!!

Alleen is het af te vragen wat voor een dikke PC je hiervoor nodig hebt of dat ze er een speciale techniek voor gebruiken?

[Reactie gewijzigd door Psyler op 30 maart 2009 11:46]

Het staat in het artikel; shaders. Veel dezelfde modellen, andere shader erover, en ze zien er anders uit! Een shader moet je in principe zien als niets anders dan een enigszins gecompliceerde lichtbron. Een wit shirt is met een rode lamp er op rood. Hoewel een shader wel wat meer is dan slechts een lamp.
Dan nog is het erg lastig om er 6000 op het beeld te toveren met een goede performance. Maar goed, Natalya van Ati heeft al weleens getoond dat het kan.
Dit is waarschijnlijk vooral een kwestie van slim valsspelen. 6000 tegelijk op het scherm betekent waarschijnlijk dat het overgrote deel ervan nauwelijks zichtbaar is of wellicht zo groot als een pixel; dan hoef je voor die zombies ook geen volwaardig 3D model van te gebruiken maar bijv. een 2D plaatje. Dat soort trucs (LOD) wordt al heel lang gebruikt in spelletjes, en dit zal wel vooral een kwestie zijn van "de overtreffende trap".
Qua AI kan je dezelfde principes toepassen; vanaf genoeg afstand gedraagt een groep van 100 zombies zich als één grote zombie.
Je kan hier gebruik gaan maken van Occlusion culling technieken om een "mob" van zombies weer te geven zonder elke zombie volledig te moeten renderen.

Het finse "Umbra software" is één van de bedrijven die hiervoor zijn eigen techniek "Umbra" uitgeeft voor GPU accelerated occlusion culling (zowel voor PC, Xbox 360 en PS3).

Hierbij wordt realtime berekend wat er echt "gezien" wordt vanuit het spelerstandpunt en enkel dat wordt gerenderd. Uiteraard zorgt dit voor een extra belasting van de GPU, maar het is bij het renderen van 6000 zombies waarschijnlijk wel de moeite waard.
dat zit al in de UE3. (kijk maar onder clients ;)
maargoed als ik zonder zware aanpassingen 1500 bots op een laptop kan krijgen met UT3....

dan kan een team professionals dat toch wel beter mag ik hopen :P
rome total war kan het ook.
en in UT kan je met een beetje modification ook 1500 bots (geen tricks) op het scherm hebben

een beetje goede modificaties ( zoals niet berekenen/simpelere ai als ze niet in beeld/verder wegg zijn(quake 3 anyone)

goede low on detail.
kom je wel mee weg hoor.
desnoods een overkoepelend particle system
Om maar te zwijgen over de eventuele LAG tijdens een multiplayer game. Maar er is nog geen datum voor verkoop uitgegeven, dus er is nog tijd genoeg voor het maken van het spel.

Hopelijk niet gerusht afgewerkt. want haastige spoed is zelfde goed.
mja de netcode van het spel hoeft "maar" 6000 posities om de zoveel tijd door te geven en de voor de rest een animatie-pad naar de clients te sturen.
De animatie en dergelijke zullen pas worden doorgestuurd als de models van de zombies van het pad afwijken (omdat ze beschoten worden of whatever).

Zeker als de zombies niet al te dynamisch zijn gaat de developer er van uit dat op iedere client de zombies hetzelfde bewegen, en zal alleen wijzigingen communiceren.

ik ga echter niet geloven dan 6000 zombies met UNIEKE movement worden doorgestuurd lekker realtime, laat staan 100.
ALs je op zombies kickt wel ja. Ik persoonlijk knap er eerder op af.
Ik vind zombies nogal 1970, bedenk eens iets nieuws zegmaar.

Ik heb zelfs hele games links laten liggen nadat ik een paar zombies tegenkwam.
als ik zombies tegen kwam zou ik idd ook wegloopen ipv games uit zoekn
als ik zombies tegen kwam zou ik idd ook wegloopen ipv games uit zoekn
Een gamer die wegloopt van zombies in plaats van ertegen te knokken... schaam je! :/ ;)

Iedereen die The Zombie Survival Guide heeft gelezen (verplichte kost, voor je het weet is het zover!), weet hoe je het beste kan overleven in een geïnfecteerde wereld. En dat is niet door blind weg te rennen.

[iets meer on-topic]
Dead Rising 1 was geweldig. Als Dead Rising 2 nog beter wordt als deel 1 (m.a.w.: geen verplichting om de in-game telefoon op te nemen) dan wordt het een knaller. Als men co-op toevoegt in de stijl van Saints Row 2 (onafhankelijk van elkaar in de game-wereld rondlopen), dan wordt het echt een succes.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 maart 2009 16:57]

Ik ben bang dat je een ander spel moet gaan zoeken, want ik geloof dat een zombie geen ziel heeft O-)
zielen?

zombies hebben toch geen ziel...
Needless to say...hoe meer zombies hoe beter. Hoop alleen dat de xdoos het een beetje bij kan houden, bijna geen grotere afknapper dan framedrops imo.
Inderdaad, maar hopelijk gaan ze het niet zo overdrijven dat de kwaliteit er onder gaat lijden...
Die is niet aanwezig in het eerste deel, dat in 2008 voor de Xbox 360 en de Wii verscheen.
-> Xbox 360-versie kwam in 2006 uit.
Haha supervet! Ik krijg een 28 days/weeks later gevoel bij... TE zonde dat deze niet naar de pc komt, had het graag coop gespeeld :) Klinkt als left4dead, maar dan beter! 6000 zombies... nu maar hopen dat een normale pc het een beetje trekt, en dat de framerate van de X360/ PS3 niet te laag wordt, worden waarschijnlijk low-poly modellen dan..?

Alhoewel: http://www.joystiq.com/20...sing-2-for-pc-360-and-ps/

Wel op de pc dus ook! :*) :*)

EDIT2: niet goed gelezen ;( :X

[Reactie gewijzigd door FTI op 30 maart 2009 11:11]

Umh:
Blue Castle maakt Dead Rising 2 voor de Xbox 360, de PlayStation 3 en de pc. Wanneer het spel uit gaat komen, is nog niet bekend.
Ik ben eens benieuwd hoe vlotjes het gaat draaien met 6000 zombies op het scherm, en als het niet lukt hoeveel ze er wel op gaan krijgen.
Blue Castle maakt Dead Rising 2 voor de Xbox 360, de PlayStation 3 en de pc . Wanneer het spel uit gaat komen, is nog niet bekend.
Wel dus :) Ik heb overigens het idee dat itt PS3 exclusives, Xbox360 titels meestal later ook onder GFW (Live) op de PC verschijnen. En als bedrijven voor multiplatform kiezen, komt de PC daar meestal ook wel bij kijken, ook al is dat later. Omdat de 360 immers DX9 gebruikt, is het makkelijker om een Xbox360 titel ook meteen naar de PC te porten, daar de PS3 een andere architectuur heeft.
alleen is het zo dat ze de controls vaak niet aanpassen, waardoor het spel zwaar *** bestuurt. Lost Planet had zelfs gewoon de Xbox controller in het menu staan :X

een beetje moeite mogen ze er dus wel voor doen
Je kan een Xbox 360 controller ook gewoon op een PC gebruiken ;)
alleen maken ze gebruik van Nvidia tools die native zijn aan de PS3.
dus maakt het niet uit of het DX1 of DX10 is, hij ondersteunt ook native OpenGL (nvidia CG).
Zou toch gaaf zijn om met ze meerdere 6000 zombies te lijft te gaan.
soort van Dynasty warriors achtig iets. maar dan coop.
JA zal indd kicken worden 6000 zombies, heb nu soms al moeite in left 4 dead en dat zijn er max denk ik 100-150 lol.
maar daar zijn ze veel sneller.
hier zijn ze waarschijnlijk trager. en kunnen ze minder hebben.
implementeren ze dan ook even die fat man uit fallout 3?
Mythbusters hebben wel vaak laten zien hoe goed toch nog simpele geweren door vrij stugge materialen heenkomen, zoals een vochtig varkenkarkas. Ik neem aan dat als je een krachtiger geweer (lees: miniguns, een links, een rechts) neemt, en dat koppelt aan het feit dat zombies in tegenstelling tot populair geloof, vrij droog zijn, en dus minder weerstand bieden aan lood wat met mach1 ofzo op ze af komt, dan kun je de term 'zombie maaien' letterlijk nemen. Hmmmmm...
Stoer, dat wordt dan zeker heftig maaien in de lans :)
aight zou wel beter zijn.
wat ik mij afvraag is als je met 6000 zombies op je beeld speelt.
krijg je dan geen massive FPS drop zelfs met een game PC

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True