Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

De non-profit-organisatie Playpower Foundation heeft zijn plannen toegelicht om een twaalf dollar kostende laptop voor educatieve doeleinden te bouwen. Als basis dient de stokoude 8-bits 6502-processor, die onder andere in de NES is terug te vinden.

De Playpower-organisatie, die al een jaar werkt aan zijn plannen voor een zeer goedkope computer voor educatieve doeleinden, presenteerde zijn plannen op de Emerging Technology Conference in San Jose, zo meldt Tech-on. Playpower stelt dat een zeer goedkope computer alleen te bouwen is met hardware waarop geen enkel patent meer rust en waarvan de belangrijkste onderdelen al op grote schaal worden geproduceerd. De organisatie is, na het uitvoeren van de nodige research, uitgekomen bij de op 1MHz geklokte 6502-processor, die in de jaren tachtig onder meer de NES-console van rekenkracht voorzag. In de VS en Japan worden voor prijzen van ongeveer twaalf dollar al NES-klonen uitgebracht die van een 6502-processor voorzien zijn.

Playpower wil de 8-bits cpu, waarop geen patenten meer rusten, onderbrengen in een soc. Deze chip moet vervolgens in een toetsenbord worden geïntegreerd, iets wat ook gebeurde bij de ontwerpen van veel home computers uit de jaren tachtig. De als TVC getypeerde machine zou via een kabeltje aan de televisie gehangen moeten worden. Om educatieve software in te laden, dienen er - net als bij de NES - cartridges in het apparaat te worden gestoken. Verder wil Playpower zijn TVC gaan uitrusten met aansluitingen voor een muis en spelcontrollers.

Hoewel de plannen voor de hardware van de Playpower-organisatie nu zijn uitgekristalliseerd, is er mogelijk nog wel een probleem met het vinden van kwalitatief goede educatieve software. Voor de NES is destijds weinig in dit genre uitgebracht, en om vlot draaiende programma's te schrijven dient de 6502-cpu in assembler, oftewel machinecode, te worden geprogrammeerd. Playpower denkt het probleem deels op te kunnen lossen door de opensource-sdk nBasic uit te brengen. Tezamen met de beschikbare documentatie van de NES zouden programmeurs in staat moeten zijn om educatieve titels van bijvoorbeeld de Commodore 64 of de Apple II te porten, of om nieuwe programma's te bouwen. De Playpower stelt dat er, mede dankzij de retro-trend in de gamewereld, voldoende animo zal zijn om voor de TVC te programmeren, en dat de grafische beperktheid van de 8-bit-hardware juist meer creativiteit van de ontwikkelaar vereist.

Of en wanneer de TVC op de markt zal komen is nog onbekend, maar de Playpower-medewerkers zouden al enkele fabrieken in China op het oog hebben voor de productie van de hardware. Uiteindelijk stelt de organisatie dat zijn oplossing een groter aantal mensen in ontwikkelingslanden zal bereiken dan projecten als de idealiter honderd dollar kostende Olpc, terwijl de TVC zijn gebruikers bovendien basisvaardigheden als typen en het leren van Engels zal aanleren.

Basisontwerp van een NES-kloon

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

De organisatie is, na het uitvoeren van de nodige research,...
Ze hebben dus wel onderzoek verricht naar de techniek, maar er ontbreekt in het artikel onderbouwing of er wel behoefte aan dit soort apparaten is in ontwikkelingslanden.

Er staat op de Playpower site wel een beperkte onderbouwing van hun motto:
Affordable
People need affordable learning games. Worldwide, 4.1 billion people earn under $3,000 per year, meaning that even a $100 computer is often out of reach for the world's emerging middle class. Playpower is targeting a $10 platform that makes learning games affordable for "the other 90%."

Effective
We're going beyond designing high quality learning games—we're also conducting field trials to confirm that they work. That's why Playpower is fostering collaborations between game designers, cognitive scientists and NGOs—and promoting this network as an international center for excellence in learning game design.

Fun
We don't just believe that fun aids learning—we believe fun is learning. If learning games aren't fun, they won't work. Valuing fun is part of how we are approaching our developer tools, design practices, and testing methodologies.
Playpower Updates
Subscribe to our newsletter for announcements and updates.
Vooral het argument dat zelfs een computer van slechts 100 dollar voor 3e wereld landen onbereikbaar is, vind ik wel terecht.
Maar ik kan me voorstellen dat commerciële partijen zoals ik het OLPC project bijvoorbeeld ook zie, niet blij zijn met een initiatief en dit gaan tegenwerken.

Daarnaast: ik zie als retro-computer gebruiker nog wel het nut in van zoiets, maar velen anderen zullen er twijfels bij hebben of je met een 1 MHz computertje wel iets aan kunt vangen in het onderwijs.

Ik vermoed zelfs dat V-Tech computers uitgebreider zijn dan dit, en hebben in mijn ogen nou niet een heel erg grote toegevoegde waarde in het onderwijs (het is leuk speelgoed, en zo wordt het ook verkocht).

Maar als de argumenten van het bedrijf opgaan, is het een prima initiatief!

p.s. Misschien is zo'n NES-kloon iets te beperkt voor een tweaker om iets mee aan te vangen (wie durft?) ;)

[Reactie gewijzigd door bverstee op 16 maart 2009 11:32]

Ik vermoed zelfs dat V-Tech computers uitgebreider zijn dan dit, en hebben in mijn ogen nou niet een heel erg grote toegevoegde waarde in het onderwijs (het is leuk speelgoed, en zo wordt het ook verkocht).
Inderdaad. Alvorens computers te maken voor educatieve doeleinden is het wellicht een beter idee om te ondoerzoeken HOE en OF computers kunnen bijdragen aan educatie.

Zelfs op de meest moderne hardware lukt het maar zelden om een écht leerzaam spel te maken dat een meerwaarde heeft boven de traditionele, eenvoudige en goedkopere middellen.
Ik zie hier minder in dan in het OLPC-project.

Je hebt hier namelijk nog een TV én een (stabiel) stroomnet nodig, en ik twijfel eraan of die 90% van de middelklasse die genoemd worden als doelgroep voor dit project, hier ook over beschikken.

Ik zit momenteel in Brazilië en wij moeten al apperaten hangen tussen stopcontact en computers om de stroompieken op te vangen, anders branden we de hele boel door. En die dingen kosten al meer dan $12. Ik neem aan dat het in heel wat minder ontwikkelde landen nog een stuk erger is.

Bovendien moeten er ook nog softwaretitels ontworpen worden.

Dan is de XO-2 toch een betere oplossing. OK, het is een stuk duurder, maar dan heb je wel een scherm, de mogelijkheid bestaande software te draaien, én een batterij (zodat je bvb genoeg hebt aan 1 centraal oplaadpunt op school ofzo).
Beetje vaag. Er wordt gesproken over de beperkte beschikbaarheid van educatieve titels op NES cartrdiges en daarnaast over het porteren van Commodore 64 en Apple 2 software. Moet die NES software niet geporteerd worden dan?

Een 6502 (of de 6510 zoals die in de C64 zat) is een heel eenvoudig platform maar waarom dan geen Z80 genomen? Hardwarematig nog simpeler te implementeren. Heb met beiden wel systeempjes gebakken.

Voor de Apple is trouwens heel veel educatieve software ontwikkeld destijds en je bent ook niet gebonden aan assembly of basic: andere talen werken ook goed, trouwens, op mijn C64 draaide ik destijds ook een Lisp variant (jawel, een cartridge).

Trouwens, even terugdenkend: waarom kijkt men niet naar de oude Acorn BBC of Electron systeempjes? Die waren (voor die tijd) loeiend snel, hadden een prima Basic interpreter en prima assembly mogelijkheden en ook daarvoor was veel educatieve software voor.
Op die Acorn zal wel een patentje of copyrightje of meer rusten
Heel mooi,

er is gigantisch veel software ontwikkeld, voor machines op dit platform.
Denk maar maar aan Apple iie.
Daarnaast de de NES spellen die ontwikkeld zijn, de patenten voor de originele NES en spelllen zijn zowat allemaal verlopen dus er kan heel wat geopensourced gaan worden. Zonder dat je door allerlei patent bureau's in de rondte wordt geschopt.

Dit is pure eenvoud en kracht. Een start platform om mensen met (home)computers te leren kennis maken in vaak behoorlijke beroerde omstandigheden.

Want helaas die tweede hands computers van 3 jaar oud met allerlei broodnodige koeling in zelfs ons kikkerlandje, houdt het gewoon niet uit in een hutje of huisje met 50 graden zon.
Bovendien laat de boel lekker repareerbaar zijn. Vroeger kon je op een moederbord in een apple of c64 zelf nog wat fixen en solderen maar dat lukt je niet me die 8 laags smd moederbordjes van tegenwoordig niet meer zonder zeer specialistisch gereedschap.

Bovendien dat men kan leren hoe een computer in beginsel werkt is fantastisch, ik hoop dat ze hier bij de kruidvat of de bart smit komen te liggen voor 10 euro.

Minder is in dit geval gewoon meer. De meeste senior tweakers zijn waarschijnlijk opgegroeid met een c64 of atari / amiga.
En de meest elementair basis kennis, als ik voor mezelf spreek, heb ik op de gedaan aan de hand van die systemen. Zij zijn de basis geweest voor alles wat er na kwam en wat ik nu weet en kan.
ik vind dat die kinderen eerst een betere toekomst moeten krijgen.
en ook heel leuk 80% heeft niet eens stroom...
beter focussen ze zig dat de kinderen naar school kunnen en eten hebben dus een toekomst hebben.
Die 80%, kan je die ondersteunen met een bron, of is het natte vingerwerk? Mijn inziens is een project als dit juist een enorm positieve ontwikkeling. Zoals reeds door anderen is aangehaald, is het gebruik van dit soort apparatuur een hele goede manier om kennis te vergaren. Juist dat is het grote probleem in Afrika, het gebrek aan kennis en de eeuwige ontwikkelings 'hulp'. Of denk je serieus dat het in gunstig is voor Afrika als we met ons eigen voedseloverschot tegen de dumpprijzen de lokale markten overspoelen? Geen lokale boer die daar tegen op kan boksen, we houden Afrika zelf dom en afhankelijk, en het bevalt ons prima. Misschien dat dit soort initiatieven hier iets aan kunnen veranderen.
Wat ik wel weet dat in Zuid Afrika zo,n 70% van de bevolking geen stroom heeft en als er al stroom is, dan hoef je niet vreemd te kijken dat het maar een paar uur per dag gebruik gemaakt van kan worden, hetzelfde geldt trouwens ook voor telefonie en meer energie leveringen. Waarom ik dit weet, mijn schoondochter komt uit Zuid Afrika en haar moeder is al 30 jaar lerares op diverse scholen in Zuid Afrika, maar reist ook naar Namibië om daar les te geven aan kinderen, die zit 250 dagen per jaar in de binnenlanden en kan daar goed over mee spreken, het komt er op aan dat energie (behalve in Capetown en nog wat grote steden) nu niet bepaalt tot de beste voorzieningen behoort in dat werelddeel. Als zij onderweg is door Zuid Afrika is de GSM totaal nutteloos en wordt de communicatie met kortegolf zenders gedaan die op gammele accu's werken met als ondersteuning kleine dieselaggregaten van een paar honderd Watt. :/

edit typo (jaar)

[Reactie gewijzigd door Athalon1951 op 16 maart 2009 19:55]

Bovendien heerst er nog altijd in bijna alle landen onrust.
Ik heb recentelijk een programma op Tv gezien over 2 franse kerels die van noord naar zuid reisden door afrika.
Omdat een tijger 3 mensen doodde gingen de stamhoofden andere stammen de schuld geven en hun vergiftigen. Ik denk niet dat een computerachtig geval zin heeft als deze praktijken nog steeds voorkomen.
Het is marketing. In het ene artikel of programma heeft 'Afrika' last van aids, islam, oorlog, honger en dorst. En op het andere moment hebben ze allemaal een mobieltje, kunnen ze lezen en schrijven en hebben behoefte aan een goedkope computer.
Sowieso is het vanuit kapitalistisch oogpunt niet verstandig om de lokale markt te overspoelen met dumpprijzen, maar eerder om tegen marktconforme prijzen de spullen uit deze landen te kopen. Daarmee stimuleer je de economie.

Of dit soort projecten behalve aan de ontwikkeling van kinderen ook werkelijk meehelpt aan de vooruitgang van een land, durf ik niet te zeggen. Daarom vind ik de reactie van Baazie niet eens zo heel gek. Want wat moet je met veel kennis als je in een land woont waar zoveel armoede heerst dat je niets kan beginnen? Je blijft er meedraaien in de armoede of je emigreert naar een ander land waar je wel je kennis kunt benutten.
Tezamen met de beschikbare documentatie van de NES zouden programmeurs in staat moeten zijn om educatieve titels van bijvoorbeeld de Commodore 64 of de Apple II te porten, of om nieuwe programma's te bouwen.
Volgens mij kunnen ze beter een licentie op de Commodore 64 nemen en deze ook in het westen verkopen en van dat geld de licentie betalen, dan weet je zeker dat je iets hebt dat werkt.
Dat lijkt me inderdaad de beste oplossing. Sterker nog de Commodore 64 draait op min of meer de zelfde CPU. De C64 heeft een 6510, dit is exact de zelfde processor uit 1975, maar dan met een extra IO bus. Nog niet zo lang geleden kon je bij de Bart Smit voor 2 tientjes ofzo een Commodore 64 Joystick kopen met daarin gebouwd een reeks c64 spelletjes. Het enige wat je hoefde te doen was aansluiten op je TV. Dit ding was ook gebaseerd op een SOC en kon na wat interne aanpassingen en soldeerwerk zelfs voorzien worden van een toetsenbord en diskdrive. Waar het mij om gaat, het moet dus mogelijk zijn om van dit ding een vereenvoudigde C64 te maken voor 12 dollar. Het voordeel van een C64 is de enorme database aan software. En naast dat zijn er talloze mensen in de wereld die ervaring hebben in het schrijven van programma's voor de C64.

Was het besturingssysteem van de C64 (c64Basic) niet van Microsoft? In dat geval kan het leveren van een 12 dollar C64 nog problemen opleveren.

Kortom: leuk dat ze een 34 jaar oude CPU weer opnieuw gaan gebruiken. Hadden de ontwerpers van dit ding (ex Motorola werknemers) nooit kunnen voorzien. Als ze nog leven zullen ze zich rotlachen.

http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_6502

[Reactie gewijzigd door SCRAP op 16 maart 2009 18:46]

Personelijk vind ik dit een beetje onzinnig.
Waar is het goed voor?
Als je educatieve zaken wilt doen, geef de 3e wereld dan alle 2e hands computers waar er zoveel van zijn. Refurbish ze, rest als computer schroot voor goud, platina, lood etc.
En hoeveel stroom verbruikt zo'n oud systeem? Zitten er draaiende onderdelen op?

Vaak zullen dit soort systemen in minder dan ideale omgevingen gebruikt worden met wisselende stroomvoorzieningen. Een traditionele PC zal het niet lang uithouden daar.
Het gebruik van deze computer moet je niet door de ogen van een (jong-)volwassen Westerling/Tweaker bekijken, maar door de ogen van een kind uit een ontwikkelingsland. Het is niet dat technologie voor hen nieuw is, maar het concept dat ze zelf er mee mogen doen wat ze willen wel. In mijn jonge(re) jaren heb ik Engels geleerd door een educatief woordspelletje op een oude IBM en Frans via gespecialiseerde taalsoftware.

Voor mij was dat toen wow, want er was gewoon niets anders op de gemiddelde consumentenmarkt toen. Zij hebben misschien die nieuwe technologieën al gezien, maar nog nooit ervaren. Wat maakt dat uit of hun eerste hands on met beperkte technologe is of state of the art, als er interesse is ervoor zal die sowieso geprikkeld worden. Trouwens een taal en dactylografie leren gaat even goed met dit ding als met wat ik thuis staan heb.

Verder dit gemor over infrastructuur, er wordt verwacht dat men een televisie heeft om dit te laten werken. Wat op zich slim is, want ze combineren het vertrouwde met het onbekende. Dit maakt het toegankelijker en met het kiezen van een gemeenschappelijk toestel, maken ze dit toegankelijk voor iedereen. Zo mikken ze ook enkel op mensen die het kunnen gebruiken en al wat technologie kennis hebben. Om maar te zwijgen over hoe ze de relatief dure kost van een beeldscherm hebben kunnen omzeilen en die kinderen hun ogen niet kapot kijken op een 6" inch scherm of zo.

Dan loopt de vergelijking met het OLPC-project nog wat mank. In het pre-netbook-tijdperk was het een bijzonder mooi project. Circa 200¤ neertellen voor mini-systemen, ééntje voor jou, ééntje voor iemand in een arm land. Het wordt bijzonder populair, men ziet dat en beslist me zijn ons doel voorbijgestreefd en nu kan je enkel ze meer kopen voor arme kinderen. Goede doelen zijn leuk, maar 200¤ neertellen als consument, zonder iets terug te krijgen is niet echt bijster interessant. Terwijl de bedrijven al vaste goede doelen hebben.

En de verspreiding van software is lekker old skool, in een mum van tijd gaan kinderen cartridges ruilen en zal er een lucratief handeltje komen in emulatie van oude games van vroeger en is er een kans dat die markt zal groeien zoals de gamesmarkt bij ons vroeger. Enkel geremd door geld, niet langer door de technologie. Kans is groot dat het ook populair wordt in het Westen. Ik heb er alvast goede hoop op. :)

btw: oude computers komen duurder uit, eerst moet men kijken of ze nog werken (mensen die men moet betalen), dan moet men software hebben die op duizend en één configuraties kan werken en dan moeten ze nog die dingen van stroom kunnen voorzien. Komt op al veel meer uit dan een tientje. ;)

[Reactie gewijzigd door KS1987 op 16 maart 2009 12:20]

Punt is dat er geen educatieve software voor is. Dat zal ontwikkeld moeten worden.

Dat wil men verspreiden via cartridges. Waarom niet via een cd ? Dat kost niet veel meer en dan kan de software verspreid worden via hobbyisten.
.
Voor cartridges moet er een productielijn voor opgezet worden.

Verder vind ik de doelstelling nogal amerikaans. Wat moet een gemiddelde afrikaan, aziaat of zuid-amerikaan met leren typen en engels leren ? Leren typen lijkt nog leuk, maar hun eigen taal beheersen/oefenen lijkt me veel belangrijker dan het leren van engels(e woorden).

Het voorstel klinkt inderdaad sympathiek, maar dat is ook alles.
Een spel zoals sneltypen kan je ook eenvoudig in een andere taal dan engels maken; slechts de database woorden vervangen door woorden in de eigen taal, en de speluitleg eveneens, en het is geport.

Type of verlies levenspunten als de letters door het krachtveld verpulvert worden..

De reden van een cardridge kan ik me ook wel indenken; deze zijn minder gevoelig voor de wat ruwe aanpak van een kind, een vete vinger maakt niet uit etc. Door gebruik te maken van een 1 Mb flashchip (als die nog te krijgen zijn) kan je het ook als een herschrijfbare schijf aanspreken. Nog beter, USB cardridges.. usb is iirc een vrije standaard.

(edit)spelfout.. niet genoeg sneltypen gedaan. :o (/edit)

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 16 maart 2009 13:37]

Sneltypen met arabische, koreaanse, chinese letters ? Het westerse(?) alfabet wordt in veel landen niet gebruikt.

Een kind in een ontwikkelingsland begrijpt echt wel dat hij niet moet gaan frisbeen met cd's. Over het algemeen zijn ze redelijk zuinig op hun spullen die geld gekost hebben. CD's zijn wat dat betreft redelijk stevig.

Ook bij een herschrijfbare cartridge zit je met het probleem dat je de software op die cartridge moet zien te krijgen. Dus via internet, cd of fabriekje.
Arabisch moet kunnen, koreaans ken ik persoonlijk niet, chinees heeft een versimpeld alfabet (maar ken ik verder niet). Ik gebruik dat spelletje wel als voorbeeld, niet als het ultieme educatieve spel. ;)

Software op een herschrijfbare cardridge krijgen lijkt me geen probleem.. Kopieren kon de c64 al door gebruik te maken van het interne geheugen, daar is niets veranderd. De eerste versie zal wel geschreven worden, daar zijn interne basic interpreters voor.

Soft- en firmware kan ook moderner herschreven worden, het hoeft niet identiek te zijn aan 20 jaar geleden.
Je moet ook een CD-speler betalen. Ik denk dan dan cartridges nog goedkoper uitkomen
Ik denk dat de hoofdreden voor het gebruik van cartridges de sloopbestendigheid (is dit een woord?) is.
Daarnaast draait er binnen die cardridge niets en is het een stuk minder gevoelig voor slijtage.

Zodoende kunnen de eventuele extra kosten in de loop der jaren opgevangen worden.
Punt is dat er geen educatieve software voor is. Dat zal ontwikkeld moeten worden.
Maar die kan ontwikkeld worden door iedereen die zich een apparaat van 12 dollar kan veroorloven. Da's weer eens wat anders dan eerst het apparaat moeten kopen en vervolgens nog een X honderd dollar kwijt te zijn aan de SDK!
Hoe het tegenwoordig zit weet ik niet, maar toen ik nog op de middelbare school zat was er een levendige scene rondom grafische rekenmachines. Als je daar (6 MHz Z80 processor, 32 kB geheugen) iets uit wou halen moest je ook met assembly aan de slag.
Ik kan me prima voorstellen dat er mensen zijn die het leuk vinden om in hun vrije tijd (al dan niet uit idealisme) voor dit platform software te ontwikkelen.
Er gaan al ontiegelijk veel 2e hands pc's naar de 3e wereld... Veel gemeente ed sturen het al op naar Kenia
offtopic:
Sorry dat ik dat hier post, maar die titel slaat echt nergens op, qua Nederlands... B)
/babelfish?


Ik vind het niet per se onzinnig, een groot - enorm! - deel van de opvoeding en het leren van kinderen gaat via het spelen. En als je die mogelijkheden uitbreidt kan dat nooit onzinnig zijn.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 16 maart 2009 11:35]

Past dan mooi bij de insteek van dit hele plan. Hoe lang gaat men door met dit soort projecten? Het One Laptop Per Child-gebeuren ging al niet makkelijk. Ik geloof dat het nu dan wel loopt maar waarom concurreren op liefdadigheid? En zoals Solstice schrijft: waarom niet gewoon oude PC's daarheen sturen? Die kinderen gaan vast niet zeuren dat ze UT2004 niet kunnen spelen. Als een OS + tekstverwerker + internetbrowser maar draait op zo'n ding.

En dan nog is het wel heel naïef om te denken dat als mensen geen geld hebben om kinderen naar school te sturem er wel geld zou zijn om internet naar het dorp aan te leggen. Leuk al die "noodzakelijkheden volgens Westerse maatstaven" maar misschien werkt een solide economie en regeringsvorm toch directer.
Nee hoor, internet is niet nodig. Educatie is het meest belangrijke, en de grootste ontbrekende factor in ontwikkelingslanden. Als een goedkope computer hierbij kan helpen, mooi. Ik heb leren typen, Engels geleerd en leren programmeren/logisch denken, op een ZX Spectrum, dus de hardware levert niet noodzakelijk problemen.

Hier in Zuid Afrika hebben heel veel arme mensen toch een (oude) TV. In andere landen zal dat mischien wat minder zijn, maar het is makkelijker een goedkope tweedehands TV te vinden dan een tweedehands computer.
oeh nice :)

Ik heb ook leren typen, engels spreken en schrijven, mijn programmeerkunsten en zelfs mijn tafels geleerd op een ZX-spectrum... met 48kb geheugen en 3.5mhz....
Toch is he twat overdreven om afrika zulke oude technologie aan te smeren onder het mom van vooruitgang, de NES is inderdaad van het ZX-Spectrum tijdperk.
Je zou toch verwachten dat men inmiddels wel wat beters zou moeten kunnen verzorgen dan 25 jaar oude chiptechnologie, tegen beperkte kosten.

De kans is op deze manier wel erg groot dat dit produkt vrij gemakkelijk weggeconcurreerd kan worden door (met de natte vinger) een chinese speler op diezelfde afrikaanse markt.
Ik heb twee jaar geleden op een conferentie (Picnic) een spreker gezien die experimenten heeft gedaan met kinderen in India. Hij liet daarbij een basic computer-console met content (wel of niet via internet) achter en kwam vervolgens 2 maanden later terug.

Bij terugkomst bleek de leercurve (zonder enige uitleg van het concept "computer") verbluffend te zijn! Kinderen hadden zichzelf engels aangeleerd en vroegen bijvoorbeeld om een "snellere processor".

Zie ook: minimally invasive education
Waarom noemt iedereen de NES en de commodore64? De sega master system had die chip ook, en die schijnt zelfs code-compatible te zijn met de MSX-1, en die had ook al educatieve titels voor leren rekenen en schrijven, en was voorzien van cartridge slots.
De MSX-1 had een Z80 cpu, net als alle andere MSX'en :) Deze is net iets geavanceerder dan de 6502.
Dat was de Z80 dus niet, hij was alleen duurder waardoor veel mensen ten onrechte in de veronderstelling waren dat hij beter was. De C64 was sowieso krachtiger dan de MSX1 specificatie vanwege de gebruikte custom beeld en geluidschips. Deze had de MSX1 niet waardoor de spelletjes op de MSX er nogal treurig uitzagen (en klonken) vergeleken met de C64.

De Zilog Z80 was trouwens een Intel 8080 afgeleide, terwijl de MOS 6502 een Motorola 6800 afgeleide was. Hoewel niet compatible...
Mwoah, treurig klinken ben ik met je eens, treurig uitzien is discutabel. De opvolgers van de MSX zagen er trouwens wel erg goed uit qua grafische weergave, maar echt zijn ze nooit aangeslagen, net als de C128.

Een platform krachtiger noemen vanwege beeld+geluidsprestaties te danken aan dedicated chips is net zoiets als een Amiga, Acorn of Atari1040ST met een 386 vergelijken.

MSX was een standaard waar tig fabrikanten hun eigen product omheen konden bouwen, C64 een dedicated platform van 1 fabrikant, daarom konden ze alles uit die ene configuratie halen en is hij nog tot lang na zijn levensduur ondersteund, net als de atari 2600, die de 5200 en 7800 overleefde.

-Gaat blueMSX opstarten via XBMC-
Je hebt idd gelijk, vreemd ik herinner me ergens in de sega wiki nog een sidenote richting MSX te lezen, maar ik (of de wiki-editor) zal me wel vergist hebben.

Overigens is de Z80 helemaal licentievrij, en de M van MSX was tenslotte van ome Bill, een van de weinige amerikanen die nog wel geld heeft, en graag via zijn vrouw aan liefdadigheid schijnt te doen,

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True