Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Galaxy en Albatron gaan naast Nvidia-videokaarten ook kaarten aanbieden die gpu's van ATI aan boord hebben, aldus Taiwanese bronnen. Met die stap treden ze in de voetsporen van XFX, dat al eerder de beslissing nam om met ATI in zee te gaan.

ATI logo Berichtgeving dat Galaxy en Albatron ook videokaarten van ATI aan gaan bieden, is afkomstig van anonieme bronnen uit Taiwan, schrijft Fudzilla. Voor Albatron zou het een voor de hand liggende keuze zijn, omdat zij van Nvidia alleen in Azië videokaarten mogen verkopen. Ook voor Galaxy is de overstap naar ATI niet heel erg vergezocht, aangezien Galaxy onderdeel is van Palit, dat eveneens videokaarten van ATI verkoopt. Het aanbieden van ATI-kaarten door Galaxy en Albatron betekent dat het aantal fabrikanten dat exclusief Nvidia-videokaarten verkoopt, zoals EVGA, Zotac en BFG, nog verder in de minderheid komt te staan.

De twee videokaart-fabrikanten zijn niet de eersten die de overstap naar ATI maken: XFX ging ze als Nvidia-only partner reeds voor. XFX introduceerde onlangs zijn nieuwe ATI-kaarten, voorzien van een zogeheten double life-time warranty, wat eerst nog voorbehouden was aan de grafische kaarten van Nvidia. Bij XFX zat er drie weken tussen de officiële aankondiging en het daadwerkelijk uitbrengen van de HD 48x0-serie. Of het bij Galaxy en Albatron net zo vlot zal lopen valt nog te bezien, ervan uitgaande dat een officiële aankondiging niet lang op zich laat wachten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

dit is wel een klap voor het Nvidia kamp denk ik. Eerst de slechte resultaten en dat de door hun gedumpte partners allemaal naar Ati gegaan zijn en nu gaan zelfs hun trouwe partners beide series aanbieden. Ja goed voor de partners is het erg goed en ook voor de concurrentie en variatie van de producten zo heeft AMD/ATI nu erg aangename voorwaarden voor hun partners en geeft deze die hun de ruimte om hun eigen kaarten uit te brengen met eigen koelers eigen klok frequenties en eigen geheugen modules. Iets waar Nvidia hun partners vrijwel in beperkt alhoewel ze wel ruimte krijgen om overgeclockte versies uit te brengen enzo alleen zie je vrijwel altijd de zelfde hoeveelheid geheugen en koelers in het high-end sigment ja hier endaar wel waterkoeling dat wel. Het is ook wel goed want omdat Nvidia dan geen monopolie positie meer kan behouden in verschillende sectoren zoals ze dat bijvoorbeeld eerst hadden in de IGP sector en de notebook markt. Dan zal ook het markt percentage van nvidia dan meer gelijk zal gaan worden aan dat van AMD/ATI en dat is goed als je bedenkt dat beide bedrijven dan harder hun best zullen doen om harder te gaan concurreren en prijzen sneller omlaag gaan. zo zien we al dat de 6 month product cycle van ati zijn vruchten afwerpt wow
hierdoor kon nvidia geen 550+ euro vragen voor hun GTX 280 en ging die prijs binnen een week of 2 al flink omlaag :) en zo zal het nu ook wel weer zijn want nu komt ATI binnenkort waarschijnlijk met de RV790 op 40nm en nvidia met de GTX285 op 55nm. Ik denk dat het verschil in productie kosten weer het verschil zal maken eigenlijk. Het is te hopen voor Nvidia dat ze een zeer krachtige 200 serie mid-range en high-end op de markt weten te zetten die in de 60-200 euro sigmenten mee kunnen. Maar goed ik ben hier wel blij mee want hierdoor blijft het spelen van spellen op een 22inch+ scherm betaalbaarder in deze toch al minder goed lopende economie. en zien we geen 500 euro prijzen zoals toen met de 8800GTX het geval was. Hopelijk word het binnenkort mogelijk om crysis een beetje hoog met 4x AA te spelen op een beetje een goedkoop gebouwd systeem.
Het is wel erg opvallend dat drie merken dit nu doen nu nVidia achter de feiten aan sukkelt. Anderhalf jaar lang was ATI de underdog, kon bijna niet tegen het geweld van de GeForce 8 opboksen, toch zijn er veel kopers en bedrijven trouw gebleven. Ik heb HIS, GeCube, Powercolor en Sapphire iig niet zien overstappen, hooguit is Zotac op de markt gezet, een merk van het moederbedrijf van Sapphire. Ergens lijken de ATI-only fabrikanten toch merktrouwer...
zijn er naast sapphire eigenlijk ATI-only kaarten?
* Sapphire
* Powercolor
* HIS
* GeCube
* Connect3D
* Force3D

Veel zullen onder een 'dochter' naam wel Nvidia verkopen. Hell, grootste deel kom vast orgineel bij foxconn weg :P.

[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 96

[Reactie gewijzigd door Reinman op 15 januari 2009 00:50]

Another smack to the face voor nVidia; zal hen leren steeds dezelfde core op een ander nummertje kaart te steken.
Partner stelt geen ruk voor.

Volgens mij is de laatste trend dat Nvidia en ook ATI de kaarten ergens bij een Taiwanese/Chinese OEM laten maken, waarna er een merk specfiek coolertje en doos om heen gaat.

Via BIOS kunnen de clocks wat varieren, maar er zit niet zo heel veel verschil tussen al die merken.
partner stelt juist wel wat voor.
Natuurlijk worden niet alle partners gelijk behandelt. Maar er zijn echt wel nvidia exclusive partners die een voorkeursbehandeling krijgen.

bv als een nieuwe kaart uitkomt trekt Nvidia bepaalde partners voor en zullen deze als eerste kaarten geleverd krijgen waardoor deze fabrikant als eerste zijn kaarten aan de winkels kan leveren en dus kan verkopen.

Dat deze nu ook ATi gaan verkopen daar zal Nvidia niets van merken dus waarom mensen denken dat dit slecht voor Nvidia is begrijp ik niet.
De bedrijven zelf zullen natuurlijk hopen meer te verkopen hierdoor maar dat zal denk ik ook wel meevallen, de enige manier voor hun om aanzienlijk meer te verkopen is door iets aan te bieden wat andere niet hebben (zoals XFX en EVGA dit doen met hun garantie en OC versies).
Natuurlijk gaat Nvidia er wel wat van merken, het betekend immers dat de keuze groeit. ipv keuze uit 1 merk is er nu keuze uit 2 merken, dit zorgt er toch voor dat er minder Nvidia wordt verkocht, al is het alleen maar omdat de betreffende fabrikanten nu ook ati verkopen.
Waarom zou dit merkbare invloed hebben op de verkopen van Nvidia?

Deze zijn nu niet de meest bekende merken als het om VGAs gaat (in de meeste landen zelfs onmogelijk om kaarten van deze 2 te krijgen).
verder hebben deze 2 niet iets specials te bieden, ze verkopen meestal gewoon gerelabelde reference kaarten en bij beide ATI en Nvidia is er keuze zat uit fabrikanten die deze verkopen.

Als mensen een VGA kopen kiezen ze vaak eerst voor ATi of Nvidia en gaan dan pas naar het merk kijken. Daardoor zal Nvidia niet merkbaar minder gaan verkopen. Het is niet zo alsof mensen specifiek een kaart van Albatron of galaxy willen hebben en daardoor Nvidia klanten kan verliezen.

als Nvidia en ATI beide slechts een paar partners zouden hebben ja dan had je gelijk maar kijk eens naar de sites er zijn tig merken die Nvidia en/of ATI verkopen.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 15 januari 2009 01:10]

Tuurlijk heeft het invloed op de verkopen van Nvidia als voorheen Nvidia exlusive merken nu ook ATI gaan verkopen, of verdubbelt de verkoop van kaarten/systemen dan ineens? Of boren ze hiermee ineens een groep consumenten aan die eerder nooit videokaarten kocht? Ben je bijvoorbeeld altijd een trouw gebruiker van XFX geweest, dan is de keuze nu een stuk breder en zal absoluut een deel van die gebruikers overstappen op ATI. Dat zijn toch klanten die géén Nvidia chip aanschaffen. Er stappen dus steeds meer exclusive merken over en dat doet Nvidia 100% zeker pijn.
Het heeft, zoals al eerder aangehaald, voornamelijk invloed op de verkopen van Albatron en Galaxy. Doordat ze nu meer keus bieden zullen ze meer kaarten kunnen verkopen. Degenen die hier wat van merken zijn dus andere kaartenbouwers die ATI kaarten verkopen. Die zullen wat in gaan leveren.
Doordat deze twee nu niet meer nVidia only zijn zullen er heus niet opeens minder nV kaarten worden verkocht. Er zijn niet zo veel mensen die merkexclusief kopen en dus daarom meer keus krijgen. Zoals Deadsy al aanhaalt zijn er wel mensen die nV of ATI only kopen. Het merk/de kaartenbouwer zal ze dan vaak niet zoveel uitmaken.
juist wel minder NV kaarten worden verkocht,
schijnbaar verkoopt ATi nu juist beter waardoor kaartenbouwers overstappen op ATi

De consumenten welke eerst alleen maar wisten van de reputatie van NVidea zullen zien dat er meerdere spelers zijn, ATi in dit geval. Hierdoor zullen zij gaan kijken welke beter is enzovoorts.

Hierdoor zal NVidea minder verkopen :)
Ik betwijfel dat er 'trouwe gebruikers' van Albatron zijn. Het is voor mij allemaal hetzelfde: één of ander wazig aziatisch merkje wat de referencekaart met referencekoeler in een doos met
a) een bijna-naakte vrouw met zwaard of
b) een alien in een ruimteschip
propt.

Ik zelf kies een model van ATI of nVidia en koop hem van het merk wat toevallig net voorradig / goedkoper is.
de pcb van 4850 kaarten heb ik nochtans al zien verschillen...
Ik denk niet dat nvidia hier veel van gaat merken. Ze blijven ook gewoon nvidia verkopen, maar nemen er een merk bij. Dat er meer fabrikanten zijn die ati gaan aanbieden betekent niet dat er minder nvidia verkocht wordt.
deze voorheen nvidia-only partners waren voorheen niet voor niks nvidia-only.
dat ze het niet meer een nvidia-only zijn zegt toch wel iets. zeker omdat nvidia een aantal voordelen geeft aan nvidia-only partners,
maar tegenwoordig weegt dat voordeel blijkbaar niet meer op tegen het voordeel wat ze hebben door ook ATI kaarten te gaan verkopen.

edit : om even als voorbeeld intel te pakken. intel kon door zijn OEM contracten veruit het grootste deel van de PC markt controleren, en kon door die contracten een heel groot deel van de markt volledig afsluiten voor AMD, wat ze ook practische gedaan hebben.

Nvidia en ATI hebben geen vaste contracten met OEM's, en er zijn meer als genoeg verschillende partners die geen (min of meer) vast marktaandeel hebben.
als nvidia dus al hun partners zou verbieden ATI te verkopen in ruil voor kortingen dan mogen ze dat doen omdat er nog meer als genoeg andere verkopers van videokaarten over zijn.
als ze het zelfde zouden doen met alle OEMs die samen veruit het grootste deel van de markt in handen hebben, dan zouden ze dus wel strafbaar kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Countess op 15 januari 2009 13:31]

Veel bedrijven hebben het liefst "IK" only. Ze proberen dit op elke manier voorelkaar te krijgen:

-Je krijgt korting
-Je krijgt exclusiviteit
-Je krijgt een contract om alleen mijn producten te verkopen

Intel mediamarkt?

Ze snijden eigenlijk in hun eigen vingers door toe te geven dat andere fabricanten ook goede producten hebben.
Over welk voordeel praat je dan? Want naar mijn weten is dat verboden. Kijk maar naar al dat gedoe omtrent Intel en AMD, waar Intel AMD buiten zou hebben gesloten met speciale kortingen voor Intel only fabrikanten.

Verder zegt het zeker wat. Nvidia is altijd een beetje de bekende geweest en in de ogen van de consument betere (door naamsbekendheid). Echter is AMD de laatste tijd heel goed bezig en om dan Nvidia only te zijn is iets wat naar mijn idee zonde is. Vooral als de concurrenten kaarten voor hetzelfde geld kunnen leveren maar met betere prestaties.
Ik denk enkel verboden als er sprake is van een (bijna) monopolie.
Dat is niet helemaal correct. Bedrijven kunnen uiteraart speciale voordelen bieden aan afnemers. Dit is volkomen normaal. De speciale voordelen kunnen lopen van een hogere korting tot een exclusieve distributie overeenkomst.

Echter, bedrijven die een economische machtspositie hebben kunnen (volgens artikel 82 van het EG-Verdrag en 24 van de Mededingingswet) niet meer al deze voordelen bieden. Deze bedrijven hebben (volgens de gemeenschapsrechter) een "special responsibility". Wanneer er sprake is van een economische machtspositie hangt af van veel factoren. Over het algemeen wordt in Europa aangenomen dat er sprake is van een economische machtspositie indien het marktaandeel boven de 50% is (alhoewel er meestal wel tegenbewijs mogelijk is).

Deze "special responsibility" komt voort uit de gedachte dat bedrijven die geen machtspositie hebben niet de concurrentie kunnen verstoren door bepaalde afnemers aan zich te binden. Indien zij namelijk een klein marktaandeel hebben zullen zij niet een meerderheid van de afnemers aan zich kunnen binden omdat deze dan teveel geld verliezen. Indien het bedrijf wel veel afnemers aan zich weet te binden zal zijn marktaandeel wellicht ook omhoog gaan en kan deze alsnog worden aangepakt. Indien een fabrikant met een economische machtspositie afnemers aan zich bindt kan dit uitsluiting van concurrenten met zich meebrengen omdat deze geen (of niet voldoende) afnemers meer kan vinden.

Voordat er sprake is van een economische machtspositie is deze ondernemer echter ook niet helemaal vrij. Aangezien in Europa de gemeenschappelijke markt ook een doel is van het EG-Verdrag zijn de mededingingsregels hier ook op aangepast (zie artikel 81 tot en met 88). Zo worden overeenkomsten tussen fabrikant en afnemer die tot gevolg hebben dat de gemeenschappelijke markt verdeeld wordt vaak als een schending van artikel 81 aangemerkt. Dit artikel verbiedt het sluiten van overeenkomsten die, kort gezegd, tot doel hebben de concurrentie te beperken.

Zelfs overeenkomsten gesloten door fabrikanten met een klein marktaandeel kunnen dus verboden zijn.
En in dat opzicht betekend het ook niet dat Nvidia meer zal verkopen hierdoor.
Nee, maar het is wel een gevoelige klap want hierdoor verliest NVidia wel zijn grip op deze fabrikanten. Als de ATI kaarten immers goed lopen dan kan NVidia steeds minder eisen stellen.
Dus meer concurrentie. En dan gaan de prijzen ook omlaag! :D

Als nVidia-partners van hun exclusiviteit afstappen en ook ATi aanbieden betekent maar een ding: dat ATi te goed verkoopt om nVidia-exclusive te blijven. Want die bedrijven zijn ook niet gek: ze volgen gewoon het (grote) geld.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 15 januari 2009 10:42]

zal hen leren steeds dezelfde core op een ander nummertje kaart te steken.

uhm.. dat doet elke producent, zowel ATI, Intel, AMD, etc.. af en toe komt er echt iets vernieuwend, maar in de meeste gevallen is het gewoon door borduren op wat er al is..
oneens. AMD/ATI :

Athlon 64 en heel de mikmak erna bijna doorborduursels op de A64 architectuur.
2900XT -> 38XX -> 48XX zijn keer op keer DRASTISCHE architectuur wijzigingen geweest

Nvidia
8800 -> 98XX -> 2x0 zijn geen drastische wijzigen geweest hoofdzakelijk shrinks.

Intel
P4 - Core Duo - Core 2 Duo - Quad Core - I7 zijn keer op keer DRASTISCHE architectuur wijzigingen geweest

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 15 januari 2009 13:56]

goed nieuws voor ons en slecht nieuws voor Nvidia :)
ik ben benieuwd of de andere Nvidia only bedrijven ook overstag zullen gaan. XFX was in mijn ogen altijd een merk van hoge kwaliteit. Ik vind het een mooie ontwikkeling dat steeds meer bedrijven komen die ati gaat supporten. Erg gebeurd wel degelijk wat in de grafische kaarten wereld. Ik moet zeggen dat ik ook meer dan tevreden ben met mn Sapphire HD4870 :)

Ben benieuwd naar de volgende serie, miss als de 4870x2 nog goedkoper word dat ik die er wel bij zet :)

trouwens een vraag voor de mensen die verstand hebben van crossfire, hoe zit het in het geval dat ik nu dus een 4870 heb met 512mb en er dan een 4870x2 met 2gb bijzet?
kan crossfire dan maar 512mb gebruiken? omdat de 'slechtste' kaart maar 512 heeft?
of hoe word dat opgevangen?
inderdaad. ik hoop vooral dat EVGA overstag gaat.
ze leveren alles altijd met fijne voorwaarden als
levenslange garantie of hun step up program.

zowieso een goede zaak..

en over je crossfire. ja je gaat indedaad jje setup limiten met je derde kaart.
waarschijnlijk kan je het beste je 4870 verkopen als je dat wil doen.

maar het beste is gewoon nog even wachten op de volgende serie.
je hebt zeer waarschijnlijk al genoeg performance voor alles behalve crysis....
en die gained niet zo heel veel in crossfire
Nou ben ik verre fan van alles wat albatron de markt ingooit(en heb er in beroep mee te maken gehad), maar van galaxy het merk? Ze hebben niks te doen met de nederlandse evenementenorganisatie uit de jaren 90 of de geluidskaartenfabrikant aztech iig..

Ze verliezen hier iig geen "indrukwekkende" partner mee, hoe je het ook bekijkt..
Galaxy is een van de grotere spelers op gebied van grafische kaarten in Amerika :)

[Reactie gewijzigd door Nano2009 op 14 januari 2009 21:28]

Ja en Albatron/Albacomp in oost-europa en wit-rusland? Ik was niet bepaald te spreken over de kwaliteit van hun moederborden of videokaarten iig, Galaxy kan best groot zijn in Amerika, maar als ze in een adem genoemd worden met albatron geef ik liever een halve stuiver meer uit en koop een videokaart van Leadtek,/Winfast of Club3d/powercolor of een moederbord van ECS, Chaintech, Foxconn of Jetway.
Behalve een eventuele zak met geld, is er uberhaubt een reden om exclusief voor 1 merk kaarten uit te brengen?
Behalve een zak met geld, is er uberhaubt een reden voor een bedrijf om iets te produceren ?

Antwoord in het bedrijfsleven heeft alles (in)direct met geld te maken.
Volgens mij gaat het vooral om sneller referentiemodellen in bezit te hebben, voorrang op de leveringen van cores bij schaarste, leveringen van vooraf geselecteerde cores die op hogere snelheden kunnen draaien (dus voor fabriek overclockte versies), en er zijn nog wel wat dingen die je kan verzinnen dat Nvidia kan geven om de fabrikanten toch maar bij hun te houden.
(Dit is slechts een indicatie van wat ik kan verzinnen, in hoe ver dit op waarheid steunt weet ik ook niet.)
Ik denk dat dit van de verschillende bedrijven een kwestie is van risicospreiding. Je gaat aan de ene kant iets meer betalen voor je Nvidia-spul, maar je hebt gelijk een twee keer zo groot aanbod, in een markt waarvan je weet dat er veel vraag is. Doordat de betreffende bedrijven blijkbaar in verschillende landen een goede naam opgebouwd hebben lopen ze eigenlijk niet heel veel risico.

Goede stap van deze fabrikanten (al zal ik van degene in het nieuwsbericht niets kopen).
Ik gok dat meer de fabrikanten die ATI kaarten hier meer moeite mee heeft dan Nvidia aangezien er voor hun meer concurrentie komt in de ATI kaarten branche

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True