Nvidia introduceert GTX285 en GTX295

Nvidia introduceert zijn Geforce GTX285- en GTX295-kaarten, die van respectievelijk één en twee op 55nm gebakken GT200b-gpu's zijn voorzien. Volgens de fabrikant zijn het de snelste kaarten van dit moment.

Nvidia heeft de Geforce GTX285 dan wel reeds op de CES in Las Vegas gepresenteerd, de 55nm-opvolger van de GTX280 zal pas op 15 januari verschijnen. Op de reviews is het dan ook nog even wachten. Duidelijk is al wel dat de tdp van de kaart een stuk lager ligt dan die van de GTX280: 183W in plaats van 236W. Ook de kloksnelheden zijn wat verhoogd: de gpu-snelheid gaat van 600MHz naar 648MHz en de geheugensnelheid is van 1100MHz naar 1242MHz opgekrikt. De kaart krijgt een adviesprijs van 400 dollar, omgerekend 293 euro, maar de eerste Europese webshops bieden de kaart aan voor een prijs van ongeveer 390 euro.

Nvidia GeForce GTX285 1 Nvidia GeForce GTX285 2

De GTX295 is wel per direct beschikbaar. Deze kaart is gebouwd rond twee 55nm-gpu's met dezelfde specificaties als de enkele gpu van de GTX260. Zo bedraagt de kloksnelheid van de cores 576MHz, ligt de snelheid van de shaders op 1242MHz en is de snelheid van het gddr3-geheugen, waarvan er 1792MB aanwezig is, 2000MHz. Elke core communiceert via een 448bit-bus met het geheugen. Elk van beide gpu's heeft 240 processors en 80 texture filtering-eenheden aan boord. Volgens Nvidia heeft deze dual-gpu-kaart een tdp van 289W. Nvidia heeft de adviesprijs van de GTX295 op 500 dollar gesteld, en hoewel dat omgerekend 366 euro is, zijn de eerste kaarten voor 460 euro in de Pricewatch verschenen.

De reviewers zijn het erover eens dat de GTX295 de snelste kaart van het moment is en dat het voor AMD lastig wordt de prestatiekroon terug te pakken. De nieuwe dual-gpu-kaart verslaat zijn AMD-concurrent, de HD 4870 X2, op het gebied van prestaties, warmte-ontwikkeling en efficiëntie, en Nvidia plakt de juiste prijs op de kaart, zo luidt de algehele conclusie. AMD reageert echter op de introductie door de adviesprijs van de 4870 X2 met 50 dollar te verlagen, om deze kaart weer tot een aantrekkelijk alternatief te maken. Bovendien maakt Nvidia met de 55nm-GTX-kaarten misschien wel zijn comeback in het hogere segment, maar is het op de mainstreammarkt nog altijd wachten op een afdoende antwoord op de Radeon HD 4000-serie.

Nvidia GeForce GTX295 1 Nvidia GeForce GTX295 2

* Reviews:

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-01-2009 • 12:49

85 Linkedin

Reacties (85)

85
77
18
13
0
10
Wijzig sortering
flinke discussie over of het één of twee kaarten zijn zeg!
Ik ben het met degene eens die zeggen dat het 2 kaarten zijn, argument?
Het zijn 2 PCB's die met een SLI CONNECTOR (die van 2 kaarten 1 geheel maakt)
aan elkaar verbonden zijn, hieroverheen zit een koeler..

De 4870x2 zou ik eerder één kaart noemen, dit doordat beide GPU's op één PCB geplaatst zijn. en een interne bridge hebben die de gpu's met elkaar verbind, niet in de vorm van crossfire.

En het is (nu nog) niet mogelijk om de 295 in tri sli te zetten, omdat er dan 6 kaarten in het systeem zouden zitten. wat niet wordt ondersteund..


zo.. dat ben k ook weer kwijt!
ik ben een ATI fan (nog geen fanboy volgens mij) maar moet je toch hier ongelijk geven.
de hd4870x2 werkt ook via het crossfireX systeem. het heeft wel iets dat de 'side port' heet. maar dat heeft ATI uitgezet omdat het door nieuwe software technieken de extra bandbreedte die dat bood niet nodig meer was (heel klein prestatie verschil < 5%)

en zolang het op 1 slot in het van je moederbord past en het werkt op elke chipset, dan mag het van mijn ' 1' kaart genoemd worden. of het dan intern 2 losse kaarten zijn of niet dat doet er namelijk niet echt toe voor de functionaliteit, en daar gaat het uiteindelijk om.

dat gezegd hebbende, de gtx295, is te duur (voor het moment zeker), te laat (q2 nieuwe generatie), niet sneller genoeg, en begint met een geheugen bandbreedte tekort te kampen op extreme resoluties met AA/FA aan waar de hd4870x2 nog even door gaat.

[Reactie gewijzigd door Countess op 10 januari 2009 13:15]

BIj alle reviews kijken ze alleen naar de framerates die gehaald worden, op zich niet verkeerd. Alleen wat maakt het praktisch gezien uit of een kaart nu 100 of 120 Fps haalt, niets! ( in 99 van de 100 gevallen).
Het gaat om het praktische nut van de kaart, bijv. Crysis Warhead ( slecht voorbeeld, maar in dit spel is elke framerate extra merkbaar).
Op 2560x1600 (xAA en xAF)komen deze X2 kaarten pas tot hun recht, waarom zou je dan een oordeel geven over de kaarten als in 9 van de 10 benchmarks bijna alle framerates boven de 60 Fps zitten? Liever zie ik een kaart die een stabiele 40 Fps levert dan een kaart die op 70% van de tijd boven de 100 zit en dan stuttert op momenten dat het niet mag!
Een oordeel gebaseerd op ''Performance times Importance'', dat de ene benchmark zwaarder wordt gewogen dan de andere. Zodat oude games met een hoge performance uiteindelijk weggefilterd worden en nieuwe games met lage performance erin hakken.
Ok,ik kan me voorstellen dat videokaarten ''Future-Proof'' moeten zijn en daarom die benchmarks er wel toe doen, zodat zeg maar 100Fps voor Far Cry 2, een garantie zou geven voor 40 fps in Far Cry 3.
Anoniem: 190625
@blspjnl10 januari 2009 03:15
Ben ik helemaal met jou eens !
Ik bedoel ik speel al jaren op 1600x1200 en ben echt niet van plan om een 24inch scherm te kopen waardoor ik op de resolutie 2560 x 1600 kan spelen.
Als ik dan kijk naar de performance op die resolutie is elke kaart van het kaliber als hierboven besproken doodleuk duur betaalde netto overkill !
Ok ok de nieuwste kaarten zullen op mijn resolutie wel een paar FPS extra ophoesten maar met die GTS 512mb waar ik nu nog mee knutsel is het allemaal prima te doen.
Het probleem is dan ook dat niet voor iedereen een game eenzelfde importance heeft. Iemand die fallout 3 wilt spelen zal het aan zijn reet roesten dat zijn favo kaartje het niet haalt in Crysis, bijvoorbeeld. Dus als je het waarde-oordeel complexer wil gaan maken, dan moet je dat op alle fronten doen, anders blijft het oneerlijk.
Mooi :) Hier zat ik al een tijdje op te wachten. Denk dat het niet lang zal duren tot er een GTX295 in 'm kast zit. :P
Anoniem: 134818
@Mmore9 januari 2009 13:18
De prijs performance van de HD4870X2 is beter. Deze is al te krijgen nu voor 370,-(alternate) terwijl de performance niet erg veel lager is. Vaker gelijk dan verliezen.

http://gathering.tweakers...message/31312771#31312771
prices are continually falling on video cards, even now that we are past the holiday season. AMD came to us, just a day ago in fact to inform us that they are dropping the price officially on the Radeon HD 4870 X2. It is now $449 and some add-in-board manufacturers will be offering a $50 mail-in-rebate off of that! Indeed, searching Newegg we see a Radeon HD 4870 X2 available for $399!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 134818 op 9 januari 2009 13:22]

Anoniem: 134818
@aval0ne9 januari 2009 14:10
Heerlijk die reacties van mensen die niet door lezen. Tis niet mijn mening, maar die van Hardocp.
http://enthusiast.hardocp...YwOCwxMSwsaGVudGh1c2lhc3Q
BFGTech has given us a very stable and worthy video card, and those loyal to NVIDIA will certainly find this video card of value in your system. It does offer a very high level of gameplay experience in all of today’s latest games. It allows you to maximize your in-game settings at 2560x1600 with high levels of AA. If you need a single-card solution that packs a ton of performance at high resolutions, then you might want to give the BFGTech GeForce GTX 295 a look. If you aren’t brand loyal, we suggest keeping an eye out on falling AMD Radeon HD 4870 X2 prices.
Misschien volgende keer alles lezen voor je iemand beschuldigd van iets? Conclusie blijft het zelfde: De prestatie van de HD4870X2 is lager, maar de prijs is ook een heel stuk lager. De HD4870X2 kan je nu al krijgen van 370 euro. Dat is al bijna een koopje!

Oh en for the record, ik ben eigenlijk alleen fan van gigabyte moederborden en fan van prijs performance. Verder geen merken(Nauw fan van me eigenlijk club, HC Rotterdam en Atlètic Terrassa)

Edit om nog ff door te gaan over prijs performance
Now make no mistake... the GTX 295 is faster and is the winner of this test opposed to the Radeon HD 4870 X2. It is all relative though. Prices on that product have gone down to 400-450 USD, positioning it exactly right against the GTX 295. Also, the Radeon HD 4870 X2 certainly isn't far away with it's stunning performance. Either way, you'll adore the raw performance. There's no wrong or right between these two options.
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-295-review-bfg/22
Set to retail at launch for US$499, this makes it slightly cheaper than Radeon HD 4870 X2 cards, which are going for around US$520 on Newegg. Should you be expecting price cuts from ATI then? Highly likely, we think.
http://www.hardwarezone.c...ew.php?id=2780&cid=3&pg=9

Koppel dat nog aan wat hardocp zegt:
Newegg we see a Radeon HD 4870 X2 available for $399!
Dus die prijs van 520 op newegg is nu 399,-(met MIR's).
Unfortunately for NVIDIA, AMD is also taking the same route that NVIDIA took when AMD followed this strategy: just the day before this release AMD let the media and partners know that the price on the AMD Radeon HD 4870 X2 would be cut. Now the card will be priced at $449 with an initial $50 rebate making the final price $399. While rebates are annoyingly criminal (and why not just price the damn card at $399), the drop is great news for gamers as more choices at lower prices is ALWAYS a plus; you can thank competition for that.
http://www.pcper.com/arti...aid=655&type=expert&pid=9

Conclusie. De prestaties van de X2 zijn lager, maar niet overtuigend lager. Wel is hij een stuk goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 134818 op 9 januari 2009 14:29]

Sorry ben nog altjid niet eens. Die prijzen die je noemt zijn na rebates en dat kennen we hier helemaal niet.
Bovendien blijft het feit dat een GTX sneller en stiller werkt met minder warmteproductie en minder stroomverbruik. Dat wordt weer handig door jou weggelaten.
Dus de prijs/performance is misschien gelijk, de performance per watt is duidelijk in het voordeel van NVIDIA.
Anoniem: 134818
@aval0ne9 januari 2009 15:49
Oke, dan kijken we toch in de pricewatch? :>

Goedkoopste X2 vs Goedkoopste 295.
pricewatch: Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E 360,-
pricewatch: EVGA GTX 295 460,-

There we go. 100 euro verschil! Conclusie is ongewijzigd: De GTX 295 is iets sneller, maar duurder. Prijs performance X2 is dus beter.

En ik heb het over prijs prestatie, al het andere wat je er bij haalt boeit me niet en daar hadden we het ook niet over. Wel bij de argumenten blijven. Het gaat er ook om wat ik NU kan kopen, dus het argument dat ie er nog maar net is mag je weg laten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 134818 op 9 januari 2009 15:54]

Als je even naar het grafiekje kijkt zie je dat de 4870X2 bij introductie ook idioot duur was. Wacht even met conclusies tot de prijzen gestabiliseerd zijn wil je?

(Al denk ik inderdaad dat de NVIDIA kaart dan nog duurder is, maar het prijsverschil is vast veel kleiner)
@ snoitkever : zelfs als de gtx295 snel daalt. die van ATI kan altijd nog lager dalen.

nvidia's gtx295 gebruikt namelijk zoveel meer transistors als de hd4870x2 dat ATI er bijna een 3de rv770 mee kan maken.
als nadeel heeft ATI dat ze gddr5 nodig hebben (maar dat prijs verschil word ook al snel kleiner) maar Nvidia heeft altijd meer chips nodig als ATI omdat hun geheugen bus breder is. ATI kan er met 8 toe (8*32=256bit), nvidia heeft er 14 nodig, dat voegt ook extra kosten toe en 2 PCB's ipv 1 is ook zeker niet goedkoper. (die van nvidia hebben wel 2 lagen minder : 12 vs 14, maar wel 2keer)
hoe laag nvidia de prijs ook maakt. ATI kan altijd lager en nog steeds meer winst maken.

en deze nvidia kaarten zijn gewoon te laat. volgend kwartaal komt de nieuwe generatie al uit!.

[Reactie gewijzigd door Countess op 10 januari 2009 01:05]

Veel reviews hebben de oude ATI drivers gebruikt, dit vertekent het beeld enigszins. Zo zeggen ze bij Tweaktown dat de GTX 295 op 2560x1600 meer fps haalt dan een HD4870 X2 op 1680x1050. Ik heb net zelf getest met de laatste hotfix drivers en ik haal veel meer fps uit die kaart dan daar bij tweaktown.

Het zijn allebei erg goede kaarten, omgerekend naar prijs prestatie zou de AMD denk ik toch wel een stapje voor hebben gezien het prijsverschil van 90 euro.
Dus omdat jij het getest hebt met een totaal andere setup, klopt dat niet met de review?
denk dat de pc van tweaktown wel iets sneller is dan zijn systeem.
alleen quality settings kunnen verschillen
Je kunt hoog en laag springen, maar op dit moment is een gemiddelde ati kaart wel een betere keuze qua prijs/prestaties dan een gemiddelde NVidia. De nieuwe 2X5 kaarten zullen de performance crown terug halen voor NVidia, maar dat zegt niets over prijs/prestaties. Een 285 is qua prestaties gelijk of (meestal) minder dan een 4870X2, en duurder (of in het gunstigste geval even duur).
de gtx 260 is een beetje jonger als de 4870 het enige wat ze gedaan hebben is het proces verandert naar 55 nm en er 2 op 1 pcb zetten en dat hebben ze ook bij de 4870x2 gedaan maar over de prijs heb je gelijk
Nee, de GTX295 heeft 2 cores met 240 shaders. Dus in feite 2 GTX285 chips, alleen dan niet met een 512 bits bus, maar een 448 bits bus. De kaart heeft de bus en het geheugen (snelheid en grootte) van de 260. De core van de 285.

[Reactie gewijzigd door Format-C op 9 januari 2009 17:21]

Anoniem: 237650
9 januari 2009 15:31
Zeer mooie kaarten! Lagere TDP en toch meer performance...

Ik ben benieuwd wat ATI"s antwoord in de vorm van een single GPU zal zijn en wanneer die uitkomt.
Tja,

Het is een enorme spagaat voor de spelletjesfabrikanten.

ATI heeft in potentie een enorme hoeveelheid execution units. 5 per stream core.
4870x2 heeft er maar liefst 320 @ 5 execution units.

Nvidia heeft hoger geklokte cores maar slechts 1 execution unit per stream core.

Echt 2 totaal verschillende architecturen.

Wat we wel zien is dat een oude nvidia 8800 based x2 kaart die veel hoger klokt en relatief spotgoedkoop is (vooral in USA, hier honderden euro's duurder), toch alle andere kaarten achter zich laat bij een aantal spelletjes wegens hogere shader klok.

Dat met 256 enorm oude shaders, maar ja, we hoog geklokt.

Van die RAM moet je niet veel verwachten. OCZ draaide zo pas een benchmark van mij op DDR2 t/m DDR5 ram. De latency van DDR5 is niet beter, de bandbreedte wel enorm beter. Maar dat moet dan wel gebruikt worden en dat wordt steeds lastiger.

De x2 kaarten bijvoorbeeld daar is de device RAM hoegenaamd niet connected (soms via een supertrage link die maar rond de 5GB/s is). Hoe dat dan effectief te gebruiken is zeker niet simpel.

Wat de meeste impact heeft voor de meeste spelletjes is toch gewoon die shaders hoger klokken. Of de fabrikanten dat gaan doen, dat zien we vanzelf wel :)

Als je mij vraagt ligt de prestatie van die kaarten op de games zo enorm goed al, dat het toch een kwestie meer van smaak is dan dat je er echt beter door kunt gamen.

hardwareaddict
Best wel grappig dat je als je reviews leest
de GTX295 wordt geklopt in bijna alle games op hoge resoluties en hoge kwaliteit door een 4870X2, een kaart die ouder en goedkoper is :)
Misschien moet je inderdaad de reviews lezen en dan zal je zien dat de GTX295 in de meeste games de 4870X2 gewoon ter plaatse laat. Vooral in hoge resoluties en hoge kwaliteit. Grappig inderdaad.

TT: the GTX 295 is now the difference of enjoying games at 2560 x 1600 and not.
Guru3D: Now make no mistake... the GTX 295 is faster and is the winner of this test opposed to the Radeon HD 4870 X2
HWzone: this card is in all aspects better than the card it set out to beat. It runs faster, cooler and more efficiently.
PCPer: The performanceof the GTX 295 was impressive and the new card easily takes the top spot as the best performing single slot graphics card available.

enz ..

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 9 januari 2009 13:57]

Anoniem: 134818
@aval0ne9 januari 2009 14:45
De review met de 8.12 Fixed drivers(beste wat je op dit moment voor je ATI kaart kan krijgen) laat een ander beeld zien dan die met oudere drivers.
Both NVIDIA and AMD provided us with new beta drivers that contain performance improvements that will be made public this month. From NVIDIA we have ForceWare 181.20 and from AMD we have 8.561.3.
Nu over de prestatie vergelijking:
In FarCry 2 it did pull in the fastest framerates in both highest-playable gameplay and apples-to-apples testing. In FallOut 3 though the Radeon HD 4870 X2 was faster in apples-to-apples testing, but the GTX 295 pulled ahead in the highest-playable gameplay. In Call of Duty: World at War the GTX 295 had higher framerates, also in Left 4 Dead. But in Crysis: Warhead the 4870 X2 was edging up the lead, and it was clearly leading in Stalker: Clear Sky. Looking back it seems some games the 4870 X2 is faster in framerates, and in others the GTX 295 is faster.
http://enthusiast.hardocp...YwOCwxMSwsaGVudGh1c2lhc3Q
Klik voor het vergelijkende over hoogste game play plaatje hier!

Ik tel 4x wash(The table below simply shows “Wash” when the video cards were at the SAME playable settings or it shows the video card with the highest playable setting.), 1x winst HD4870X2 en 1X winst GTX 295.

Imho geen harde overtuigende dikke win zoals jij het wil laten lijken.

Waarom quote je die niet er bij? Omdat het niet consistent is met wat jij wil zien?

@jmzeeman,

Ik zeg ook niet dat ie sneller is, ik geef alleen weer dat de GTX 295 niet zo verpletterend is als aval0ne ons wil doen lijken. Zeker met de nieuwe driver waar de perfromance van de X2 een stap omhoog is gegaan. Dit zie je terug in vergelijking met andere reviews waar ze oudere drivers hebben gebruikt. Deze laat zien dat de drivers het verschil veel kleiner maken. Winnen zal hij nooit gaan doen. Dat hoeft ook niet.
De Wash plaatje gaat om speelbaarheid op settings. Daar is het verschil niet zo groot. Dat gaat ook om wat heb je aan 120 fps vs 100 fps? Ja dat is bijna 20% meer performance, maar is dat het waard? Het gaat hier wel om lagere dan dat.(~40vs55)
As you can see, most games are a wash with the same playable in-game settings. Overall, the gameplay experience is the same between the BFGTech GeForce GTX 295 and AMD Radeon HD 4870 X2.
Edit 2: Ik hou niet van procenten. Zo lijkt het ook veel meer dan dat het in werkelijkheid eigenlijk is. You know what they say: Lies, damn lies and statistics ;).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 134818 op 9 januari 2009 16:11]

Imho geen harde overtuigende dikke win zoals jij het wil laten lijken.

Waarom quote je die niet er bij? Omdat het niet consistent is met wat jij wil zien?
Waarom quote je enkel [H]? Omdat dit enkel zegt wat je wil zien? Ik quote [H] niet omdat die geen apples to apples vergelijking doen. Dus nogmaals, [H] kijkt enkel naar een bepaalde setting van het spel en kijkt dan of de kaarten het aankunnen. Het zegt niet over de absolute FPS. FPS die 90% in het voordeel van NVIDIA liggen. Misschien moet je je maar eens verdiepen in wat met "wash" bedoeld wordt.
Waarom negeer je de andere sites? Waarom zeg je niets over het verbruik en warmteproductie?

En is het niet erg dat ATI al met fixed drivers moet komen voor kaart die al zo lang op markt is? Drivers en ATI, het zal nooit wat worden.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 9 januari 2009 16:06]

Anoniem: 134818
@aval0ne9 januari 2009 16:05
Waarom quote je enkel [H]? Omdat dit enkel zegt wat je wil zien?
Jah, die hebben namelijk die nieuwe driver gebruikt, dat wil ik zien. ATI released niet alleen maar drivers om fouten op te lossen hoor. Dus mogen ze daar ook gebruik van maken in reviews.

Blijkt ook wel weer dat je geen idee hebt waar de fix voor is. Namelijk verbeterde quad core ondersteuning. Lees deze review ook maar.
ik quote [H] niet omdat die geen apples to apples vergelijking doen
Doen ze wel, maar apples to apples vind ik minder interessant dan speelbaarheid.
9- apples to apples
In Crysis: Warhead running at 1920x1200 with 8X AA and “Enthusiast” settings we clearly see the Radeon HD 4870 X2 doing a lot better
Once again, in Fallout 3 testing at 2560x1600 with 8X AA we find the 4870 X2 is faster.
In this game the BFGTech GeForce GTX 295 is pulling in faster framerates. Most importantly it has the highest minimum framerate.
aval0ne
Waarom zeg je niets over het verbruik en warmteproductie?
Omdat we het over performance hebben? Niet over verbruik en warmte productie? Die argumenten hebben toch niets met performance te maken?
En is het niet erg dat ATI al met fixed drivers moet komen voor kaart die al zo lang op markt is? Drivers en ATI, het zal nooit wat worden.
Ik ben blij dat de nvidia kaarten nooit een driver update krijgen.... o wacht... big bang 2?! Kom op zeg, wat een onzin argument. Nieuwe drivers zijn altijd goed. Meer performance krijgen is altijd goed. Ik vind de gedachte dat ik elke maand een nieuwe driver krijg super!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 134818 op 9 januari 2009 16:39]

Beetje selectief resultaten interpeteren is ook een vak he. Het enige spel waar spel waar de 4870 X2 hogere instellingen toelaat is een spel waar je een dx10.1 vinkje hebt. En dat spel presteerd vervolgens wel ruim 25% slechter. Ik heb het idee dat ze bij [h]Enthousiast ligtelijk ATI fan zijn.
Bij alle andere spellen staan alle instellingen voluit. Dat betekend dus gewoon dat er niet meer zwaarder getest kan worden.. Maar als je naar de resultaten in fps gaat kijken presteerd de gtx295 bij 4 van de 6 resultaten rondt de 20% beter als 4870x2.
20% perfomance winst vindt ik toch best veel. (en verantwoord het prijsverschil van 20%)

Hier nog even de resultaten van [h]enthousiast:
Far cry2 Zelfde settings / GTX 20% meer performance
Crysis: Warhead Zelfde settings / zelfde performance(gtx260 is het snelst CPU limiet?)
Fallout 3 GTX 2x zoveel AA / 4870x2 5% sneller
Call of Duty: World at War Zelfde settings / GTX 20% meer performance
Left 4 Dead Zelfde settings/ GTX 40% meer performance
Stalker: Clear Sky 4870x2 2x zoveel AA+dx10.1 / GTX 25% sneller

edit: oeps lees foutje
@Reinman:
Ja dat is bijna 20% meer performance, maar is dat het waard?
Voor de een niks voor de ander een paar honderd euro zoals wel vaker bewezen is. Voor prijs performance moet je uberhaupt niet in het high-end segment zijn.

[Reactie gewijzigd door jmzeeman op 9 januari 2009 16:05]

De GTX295 blijkt nogal moeite te hebben met max. details en 4/8x AA 16xAF, zie dit maar eens:

Bit-tech
2560x1600 max details
http://www.xtremesystems....p?p=3511425&postcount=197

1920x1200 max details
http://www.xtremesystems....hread.php?t=211416&page=9

Hardcop
1920x1200 / 2560x1600
http://www.xtremesystems....p?p=3511478&postcount=203

Zo te zien nog weing reden om 100 euro extra neer te leggen voor een kaart; die op de hoogste settings amper beter scoort(soms zelfs slechter). Op lagere resoluties/settings boeit het nml. veel minder of de kaart 20% sneller of langzamer is.

Tom's hardware klinkt biased, op al die andere reviews valt het nodige aan te merken; die neem ik geeneens serieus (zoals de HD4870 x2 draaien met CAT 8.10!).
Lees een deftige review met de 9.1 Beta's (hint computerbase.de)
en trek dan je mond nog eens open :)

Als nvidia beta drivers mag gebruiken, mag de ATI dat ook

[Reactie gewijzigd door de_nille op 9 januari 2009 22:36]

mag ook wel. De 4870x2 staat tov een 285 qua prijs, niet 295...
Allemaal leuk en aardig z'n beest voor je machine kopen.
Maar is dit niet een beetje zonde als de eerste direct x 11 kaarten deze zomer al uit komen?

http://news.softpedia.com...m-ATI-in-2009-94956.shtml

http://www.bit-tech.net/n...-directx-11-at-gamefest/1

http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=5036&Itemid=1

Het zal echte raytracing brengen, wat betekend dat het naar vele jaren sinds de normal mapping en hdri belichting eindelijk weer echt wat nieuws brengt.

Het zal zorgen voor echte subsurface scattering, refraction, Aflopende schaduwen, en light bouncing.
Ja, maar die kaarten zijn dan nog onbetaalbaar natuurlijk. Als je budget hebt voor een GTX285 of zelfs 295 is het niet eens een slechte investering (niet kijkend naar de prestaties, maar puur toekomstgericht) Eventueel kun je tegen die tijd je kaart op het net te koop zetten, en er nog wat geld voor vangen, als je perse een DX11 kaart wilt.

Overigens vind ik het wel weer jammer dat er geen GDDR5 in deze kaarten zit. Maar dat komt met de nieuwe GPUs op 40nm. nieuws: 'Nvidia's 40nm GT212 krijgt 384 streamprocessors'
Allemaal leuk en aardig z'n beest voor je machine kopen.
Maar is dit niet een beetje zonde als de eerste direct x 11 kaarten deze zomer al uit komen?
Ook dan is het allemaal weer leuk en aardig, maar is het niet een beetje zonde als de nieuwe, verbeterde, snellere 2e generatie DX11 kaarten al weer voor het nieuwe jaar uitkomen? ;)

Je blijft altijd bezig als je op de cutting-edge wilt blijven. Soms moet je gewoon kopen en niet te veel er bij nadenken :)
idd... miss moet je dan eens gaan denken of je wel zo cutting-edge wil zijn...

gewoon als die nieuwe serie uitkomt deze kaart kopen... die zal dan wss in de verkoop gaan
Aangezien dat het verbruik toch altijd een heet ijzer is bij dit soort van news items, nog eventjes een overzichtje van de laatste 3 GeForce series en hun verbruik:

http://en.wikipedia.org/w..._Series#Technical_summary
http://en.wikipedia.org/w...#Technical_Specifications
http://en.wikipedia.org/w..._Series#Technical_Summary
Ik vind het redelijk dubieus om de GTX295 'een kaart' te noemen terwijl het er toch 2 zijn :p Want dan zou de 285/4870X2 de snelste 'kaart' zijn.


Edit: De GTX295 heeft geen 1 PCB...

[Reactie gewijzigd door Huuskes op 9 januari 2009 13:08]

mja, een HD4870X2 wordt ook als 1 "kaart" beschouwd, dus dan moet je dit ook 1 "kaart" noemen.

desaliettemin zal er in mijn pc nooit zo'n monster huizen, slurpt net iets te veel vermogen...
ja maar de GTX295 heeft ze niet op 1 PCB zitten maar heeft er 2 ;) dus in feite zijn het wel 2 kaarten in 1 behuizing.
Dus bij de computer boer zeg je: ' doe mij maar een halve GTX295'.

Ik zet ook keihard 'n HD4870X2 tegen een GTX280. Want zo koop je het. En kan je pleuren op elke single slotted PCI2.0-16x mobo.
Ik vind gewoon dat je het als 1 kaart moet zien, zo koop je hem, en zo zet je hem ook in je PC, en zo komt er ook 1 prestatie uit... Zelfde als met een E8400... is 1 processor met 2 cores, ik vergelijk mss appels met peren, maar zo zie ik het persoonlijk. :)

Edit:
Natuurlijk een reactie op Tyr3ll en niet op SG, mijn excuses.

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 9 januari 2009 13:36]

Dit is wel degelijk 1 kaart. Als je de 2 los zou halen heb je namelijk geen 2 volwaarde kaarten.

Maar ik ben wel benieuwd naar de prijs van de GTX295. Lijkt me een interessante kaart en deze keer niet alleen voor de snelheid. Als ze op alle gebieden de snelste tot nu toe van amd/ati verslaan hebben ze de kroon keihard teruggepakt.

Maar alsnog ben ik benieuwd naar de prestaties van dit monster.
Anoniem: 274478
@successor9 januari 2009 19:57
ben ik met je eens ja.. als je ziet dat een hig performance gamebak tegenwoordig al snel een van een voeding wordt voorzien van 1000 en soms wel 1200 watt.*. dat gaat nergens meer over. Dat is een magnetron.

* Uiteraard is dat niet het continu verbruik, maar het geeft wel aan dat het de foute kant opgaat.
Dat is dan ook meer marketing en massahysterie dan werkelijke noodzaak... Als ik zo eens even een zwaar gamesysteempje in de eXtreme psu calculator gooi (http://extreme.outervision.com/PSUEngine, highend desktop, E8400 OC naar 4GHz op 1.5v, 4870x2, 4 ddr2 sticks, 2 sata schijven, dvdRW drive, soundblastertje, 8 usb devices, 2 80 en 2 120mm fans) dan kom ik nog maar uit op 511W geadviseerd. Een goede 600-700Watter van een A-merk mag dus geen probleem hebben met zo'n systeem. En dit is nogal een extreem systeem al, als ik die videokaart vervang door een GTX280 dan zit ik ineens nog maar op 434W geadviseerd.
Naar mijn mening is ook de GTX295 een kaart, omdat de 2 gpu's toch nog op 1 pcb zitten
Niet dat ik het niet met je eens ben dat het een kaart genoemd mag worden maar ze zitten NIET op 1 pcb. Het zijn er 2 de aan elkaar gemaakt zijn waar een koeler tussen gesandwiched zit.
alnog gaat het over 1 PCIe bus. dus is het 1 kaart.
Het is anders wel degelijk één geheel hoor.
Dat het intern bestaat uit 2 losse plankjes, ok klopt. Maar het fundamenteert zich toch echt als één solide monstertje ;)
Als je goed de foto's bekijkt zie je dat zowel de 285 en de 295 dezelfde afmetingen hebben en 1 aansluiting. Hoe het dan intern zit maakt niet uit alhoewel de eerste tweekoppige monsters van nVidia ook maar 1 PCB hadden dus waarom deze niet?
Ik zie er zo geen twee PCB's maar misschien dat jij ergens wat foto's vandaan kan halen waar je er wel twee ziet?
al heeft 1 auto 4 wielen, het blijft 1 auto :+

edit: ik bedoel als reactie op Tyr3ll

al heeft een auto 2 wielen, het blijft 1 auto :/

[Reactie gewijzigd door jeroen_loeffen op 9 januari 2009 12:59]

Nee dan is het een motor !
oke 3 dan ;) of 5 maakt niet uit het is 1 videokaart wat uit 2 pcb's bestaat :)
vergeet niet de dualcore processors ! dat noemen we ook 1 processor ding.

je ziet het dan wel niet van de buitenkant, maar er zitten toch ook 2 cores in !

en ook harddisks, zitten meerdere schijven in, in 1 behuizing.

ja als we zo gaan beginnen ;).
In 3Dmark hebben ze dat mooi verwoord.
In het geval van een Core 2 Duo:

Physical Processors: 1
Logical Processors: 2
Terwijl er toch echt 2 fysieke core's aanwezig zijn ;-)
Ja maar je koopt het als één unit dus is het één processor.
Er staat ook niet hoeveel cores er zijn maar hoeveel zichtbare processors.
Je ziet één CPU maar heeft idd 2 cores.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee