Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties
Submitter: Doane

Het Net heeft vorige week in alle stilte de snelheden van zijn abonnementen voor nieuwe contracten verhoogd. Bestaande abonnees zullen begin volgend jaar op de nieuwe snelheden overgaan.

Het Net logo De downloadsnelheid die nieuwe abonnees krijgen, is verdubbeld van 4Mb/s naar 8Mb/s, terwijl de uploadsnelheid is verviervoudigd van 256Kb/s naar 1Mb/s. De snelheden komen daarmee in lijn met die van de Extra-abonnementen van KPN. De verhoogde snelheden gelden voor alle 'Snel'-abonnementen van Het Net, te weten: Adsl: Het Net Snel Surfen, Internet&Bellen: Het Net Snel Surfen & Bellen en Totaalpakket: Het Net Snel Surfen & Bellen & TV kijken. De prijzen blijven ongewijzigd op respectievelijk 20 euro, 25 euro en 30 euro per maand liggen. Aan de snelheden van de Instap-abonnementen verandert niets.

De huidige klanten van Het Net zullen vanaf begin februari 2009 op de nieuwe snelheden worden overgezet. De abonnees worden hier binnenkort over geïnformeerd. Wanneer alle Het Net-abonnees over moeten zijn, durft woordvoerster Simone Boitelle van KPN niet te zeggen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

technisch detail:
4 Mbit / 256 kbit was ADSL2
8 Mbit / 1 Mbit wordt ADSL2+

Hierdoor wordt voorkomen dat klanten die de 4 Mbit net konden halen nu een wegvallende verbinding krijgen. Dit doordat ADSL2+ extra bandbreedte (tot 2 Mhz) over de koperdraadjes zend.
Centrales waar alleen ADSL1 mogelijk is wordt wat lastiger, omdat 8 Mbit al op veel kortere afstand van de centrale niet meer haalbaar is.
Ik heb zojuist even gebeld naar kpn. Zat nog aan het oude abo, maar ik mocht hem kostenloos verhogen naar het nieuwe abonement. Kreeg er ook gelijk het nieuwe modem bij en een kortingsactie van een aantal maanden voor maar 19,95 per maand. Gaat per december voor ons in, dus mag niet klagen. :9
Of gewoon een 1:1 ratio, dat zou toch mogelijk moeten zijn?
Bij ADSL is dit technisch gewoon niet mogelijk. Upload en Download hebben een bepaald gedeelte van de bandbreedte toegewezen gekregen, en er is nu eenmaal meer gereserveerd voor download.

Zie http://nl.wikipedia.org/w...g:ADSL_frequency_plan.svg

Rood is overigens gereserveerd voor ouderwetse telefonie.

[Reactie gewijzigd door Aikon op 24 november 2008 10:07]

Technisch niet mogelijk ala...maar meer dan 1mbit upload zit er echt wel in. Ze houden deze systematisch gewoon laag, zodat men voor de hogere uploads een flinke som kunnen vragen.

We staan inmiddels al een jaar of 5 stabiel op 1mbit up. Imo is dat een vooruitgang die zwaar achterblijft in deze technologische wereld. 10 jaar geleden werd er gezegd dat we nu op 100mbit up and down zouden zitten en die techniek is er ook al, maar de sussen de consumenten liever met een geknepen verbinding heb ik het idee.

Beetje flauw.
Nou, heel veel meer wordt het niet hoor, zeker niet als je op een beetje afstand zit van de centrale. En 1mbit is ook echt (nog steeds) voldoende voorlopig voor de gemiddelde consument.

Overigens is chello nu met 30mbit gekomen, en 60 en 120 komt er ook aan, dus zo gek is die voorspelling ook weer niet geweest. En sowieso hebben universiteiten al vaak 100mbit internet. Het kan allemaal wel, maar het moet ook betaalbaar zijn voor de consument, en de huidige snelheden voldoen best aardig nog.
Wat een bullshit. 1Mbit upload is gewoon het maximum van ADSL2+, daar kunnen providers niets aan doen. Ja, glasvezel aanleggen. En goh, dat is ook precies waar ze nu mee bezig zijn! Alleen kun je je misschien voorstellen dat het aanleggen van een glasvezelnetwerk een miljardeninvestering is die ook nog eens erg lang duurt.
Nee, 1 Mbit is de max van:
-ADSL
-ADSL2
-ADSL2+

Bij ADSL2+ ANNEX M is de maximale upstream 3.5 Mbps, maar die mag in Nederland niet gebruikt worden, teveel overspraak storing. In Belgie wordt die standaard wel gebruikt (enkel bij dommel)
Goh, ik zeg:
1Mbit upload is gewoon het maximum van ADSL2+
En jij zegt:
Nee, 1 Mbit is de max van:
(...)
-ADSL2+
:Z
Als ik Annex M had bedoeld had ik niet gezegd dat 1Mbit de max was, en zoals je zelf al zegt wordt Annex M hier niet gebruikt, en is de technische limiet daarvan dus volkomen irrelevant.
Met adsl gebruik je een gedeelte van de bandbreedte van je kopere lijn, het andere (kleinere) deel is voor telefonie.
Bij sdsl wordt het telefonie gedeelte ook voor data gebruikt, zodat de telefoon op die lijn vervalt. Dan heb je een 1:1 verbinding.
Volgende jaar ziggo met 300mbits dan zullen we grote verandering wel zien.
Ziggo met 300 mbits? Eerst zien, dan geloven. :')
@Aikon: informatieve posting, probleem is echter: niet iedere browser ondersteund svg plaatjes.. O-)

@Qless: you get it.. ;)
Kabelaars & Docsis 8)7 |:( :z
@Kabelaars:
kortom: wees nu n's slim en begin met investeren, jaren lang slechte klantenservice compensatie in de vorm der investeringen heet dat.. (hoe ging dat ook alweer met papier, olie & steenkool?)
Ik heb overigens al 'n kabelaar & 3 andere 'telefonie'/communicatie verbindende bedrijven op m'n permanente black-list staan.

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 24 november 2008 11:15]

De frequentieband voor de downstream is ongeveer achtenhalf keer zo breed als de frequentieband voor de upstream. 24Mbps (theoretisch maximum ADSL2+) / 8,5 = 2,8Mbps.
Je zou dan toch kunnen stellen dat een upstream van 1,5Mbps wel haalbaar is.

[Reactie gewijzigd door Z-Dragon op 24 november 2008 15:49]

Vind ik ook, waarom wordt hier verschil tussen gemaakt?
De A in ADSL staat voor A-symetrisch. 1:1 Is symetrisch en dan kom je uit op.. .SDSL :)
zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/DSL
ADSL = Asymetric Digital Subscriber Line, dwz upstream is altijd groter dan downstream

Jij zoekt SDSL = Symetric DSL, waar upstream = downstream.

De maximale upstream voor standaard ADSL is trouwens 1Mbit/s, en 8Mbit/s downstream. Met deze upgrade zitten ze dus aan de max van deze technologie.

/edit: aanvulling

[Reactie gewijzigd door UniCatcher op 24 november 2008 10:22]

Yup. De A in ADSL staat voor Symmetrisch.

edit: jongens kom op? Waar slaat dit rating systeem op, als goede antwoorden of antwoorden die wijzen in de goede richting (zoals die van Juicyhill) lager worden gewaardeeerd dan een opmerking die laat zien dat je niet weet waar Adsl voor staat ..! Juicyhil maakt een opmerking nav fout die hij ziet. Kan me voorstellen dat hij deze open deur niet wil intrappen. En dat wordt gewaardeerd met een -1?

Om het dan maar even helemaal voor te kauwen: lees http://nl.wikipedia.org/wiki/ADSL Met ADSL is de snelheid waarmee een internetgebruiker gegevens kan ontvangen (downstream) groter dan de snelheid waarmee diezelfde gebruiker gegevens kan versturen (upstream). Dit is dan ook de reden van het woord Asymmetrisch in de afkorting ADSL. Wie gegevens met dezelfde snelheid wil kunnen versturen en ontvangen moet de SDSL-technologie gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Lennart op 24 november 2008 10:09]

ADSL is naar mijn beleving toch echt een stuk goedkoper t.o.v. de Kabelmaatschappijen.

Kijk eens naar Telfort 19,95 voor een 20Mbit* verbinding, welke kabelmaatschappij bied internet goedkoper aan met dezelfde of hogere snelheden? Bij een Ziggo betaal ik al meer dan het dubbele voor dezelfde snelheden.

Persoonlijk zie ik meer toekomst in glasvezel, dan "de kabel". Ik wacht dan ook gretig af tot b.v. een Alice Glasvezel hier in Groningen beschikbaar is :)


*Bij ADSL ben je qua snelheid uiteraard welk afhankelijk van de afstand tussen je huis en de centrale.
en nu nog eens afstappen van die 1Mb upload... laat mensen zelf kiezen (lees meer betalen voor meer uploadsnelheid).
Dat is met de gewone adsl standaard niet mogelijk. deze gaat niet verder dan 1mb/s upload, er bestaat wel een dubbele upload variant, maar die gaat tenkoste van de download snelheid en wordt niet door alle modems ondersteund
Sterker nog die ADSL2+ variant is in NL niet eens in gebruik (geweest)... ;)
Maar er zijn zat modems die het ondersteunen. .(steeds minder nieuwe overigens, vdsl & glas worden toch geïntroduceerd, dus waarom nog door zeuren met (A)DSL modems..)
SDSL is voor bedrijven in gebruik; niet voor particulieren interessant qua kosten (¤100,-- + voor 2,3Mb/s synchroon per kabel? 8)7 )

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 24 november 2008 11:33]

¤100,- + ? kijk ook eens wat een 1:1 overboeking kost ;-)
Nu vraag ik me af of het ook voor mij gaat gelden. Ik zit nu nog op 3200/512. Nooit over gezeurd, omdat ik geen 256kbit/s upload wil. Maar hopelijk krijg ik nu ook 8/1.
Nee dat geld waarschijnlijk niet voor jouw, jij zit nog op één van de oude abonnementen, al wil je die snelheid hebben zul je je abo om moeten zetten naar snel-surfen. Ik zou als ik jouw was even de helpdesk bellen of mailen voor duidelijkheid.

Edit:

Ik zou hem zowieso omzeten als je nog op één van de oude abo's zit, want het is goedkoper, sneller, en geen jaarcontract meer.

[Reactie gewijzigd door Axelfoley007 op 24 november 2008 13:18]

Ik heb nu nog 512kbit/s upload, het 'nieuwe' abbo had dus maar 256kbit/s up. Daarom ben ik nooit overgegaan. Maar HetNet kennende zal ik wel pas weer over kunnen als het jaar om is. Dus pas in juni...
Volgens mij mag je altijd (binnen dezelfde provider) wisselen van abo, wanneer je downgraden moet je wel een compensatie boete betalen maar dat is niet het geval bij jouw. Bovendien zit jouw vaste contract erop en wordt het volgens mij per maand nu verlengd, maar dat weet ik niet meer zeker hoe die contract voorwaarden van >2 jaar terug waren
Ik heb al even een mailtje naar de helpdesk gestuurd. Mijn contract staat alleen echt nog tot 31-08-2009. Altijd als vaste klant he, dan maken de aanbiedingen niet meer uit, je bent toch al binnen :x
Denk eens na.
Hoeveel upload denk je dat datacenta moeten hebben?
Als je dat van onze upload aftrekt, kom je op een mooi totaalplaatje van 1:1.
De snelheid verdubbelen en de abonnees niet om meer geld vragen, daar kan je alleen maar vrolijk van worden.
Alleen vraag ik me toch af, of ze in een later stadium niet met een tariefverhoging zullen komen.

Het kan natuurlijk ook een tactiek zijn . Als je direkt met een voorstel tot snelheidsverhoging icm met een tariefverhoging komt, zouden daar denk ik minder mensen mee instemmen.
Dit is puur om de markt gelijk te trekken en te zorgen dat er weinig mensen overstappen naar een andere provider, met een snellere verbinding en voor eenzelfde of lager tarief.
Het is gewoon zonder tarief verhoging hoor... is al zo vaak gebeurt bij andere providers, anders is er ook geen concurrentie.
Zover ik kan zien wordt de goedkoopste variant ( instap surfen) niet verhoogd in snelheid en blijft dat 1.5 Mbps/256 kbps.
Dat klopt, staat ook in het artikel:
Aan de snelheden van de Instap-abonnementen verandert niets.

[Reactie gewijzigd door lembregtse op 24 november 2008 10:17]

Jup. Echt belachelijk verschil ontstaat er zo.
1.5mbit voor 20 euro per maand, 8mbit voor 25 euro per maand... 8)7.
Fijn om te lezen dat er ook nog onder de informatie voorziening (internet / telefoon/ televiesie) nog een gezonde concurentie aanwezig is.

Ik hoop dat belgie en andere landen snel het goeie voorbeeld volgen en de belachelijk hoge prijzen voor dit soort services verlagen
Nu komen ze toch beter in de buurt van de abonnementen van de concurrenten.