Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties

De Standard Performance Evaluation Corporation biedt vijfduizend dollar en een gratis licentie op zijn benchmarksuite voor applicaties die kunnen worden opgenomen in de volgende versie van het testprogramma voor cpu's.

SPEC logo Spec zoekt benchmarks die afgeleid zijn van applicaties die in de praktijk worden gebruikt, maar ontwikkelaars hoeven alleen het deel in te sturen dat voor de belasting van de processor zorgt. De non-profitorganisatie is met name geÔnteresseerd in applicaties die geoptimaliseerd zijn voor multicore-processors en parallelle verwerking. Inzendingen zullen met name worden beoordeeld op de mate waarin ze de laatste stand van zaken op hun werkterrein vertegenwoordigen.

De Spec CPU2006-suite bevat de onderdelen kunstmatige intelligentie/speltheorie, bioinformatica, scheikunde, compilers, interpreters, datacompressie, fluid dynamics, natuurkunde, spraakherkenning, videobeeldverwerking en weersvoorspelling. Inzendingen voor opvolger Cpuv6 hoeven zich echter niet tot deze terreinen te beperken. Wel moeten kandidaten op meerdere hardwareplatforms en besturingssystemen kunnen draaien. De organisatie neemt sinds dinsdag inzendingen in behandeling en het benchmark search program eindigt op 11 november 2009.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Kortom goedkoop aan de broncode komen om zo hun eigen variant ervan te maken? 5000 euro voor een multiplatform programma en multicore / threading support is niet goedkoop te maken en voor die prijs een beetje onmogenlijk. Zie veel hobbyisten hun data insturen maar de grote handel blijft weg denk ik zo.
Zie veel hobbyisten hun data insturen maar de grote handel blijft weg denk ik zo.
Processoren en compilers worden geoptimaliseerd voor benchmarks. Als jouw applicatie in de benchmark terecht komt krijg je dat jouw programma in de toekomst waarschijnlijk sneller gaat zijn dan dat van al je concurrenten. Je krijgt dus eigenlijk gratis optimalisatie. Ik zou zeggen dat ook de "grote handel" daar wel oren naar heeft.

[Reactie gewijzigd door ewasx op 12 november 2008 16:28]

Hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is van een benchmark, gebeurd dat inderdaad wel.. Toch vraag ik me af hoe je een processor kan optimaliseren voor een bepaalde applicatie.. [is toch raar? If (app == Photoshop) then cpuSpeed = 120% ?]
Door bepaalde instructies die door programma X veel worden gebruikt te optimaliseren.
Zo zijn er bijvoorbeeld programmas die veel met matrixen doen. Daar was de altivec op de oude power processor erg goed in.
Nou valt er aan een integer optelling niet veel te doen, maar juist voor transformaties, floatingpoint berekeningen of het schuiven met data kan je wel wat winst behalen door meer silicon, meer buffers, etc. Dat is de afweging die ze bij het maken van een CPU moeten maken, want meer silicon = duurder en warmer.
Als je een nieuwe processor ontwikkelt, kan je daar bijvoorbeeld een nieuwe sprongvoorspeller voor maken.
Die gaat, een aantal instructies voor je een 'if' tegenkomt, al kiezen: neem ik die if-sprong of niet? (En als die juist is, zijn er een aantal instructies gespaard. Als die mis is, zijn er een aantal instructies verloren gegaan.)

Zo'n sprongvoorspeller kan je dus gaan richten op dergelijke benchmarks. Proberen om steeds betere resultaten te hebben door je sprongvoorspeller lichtjes te tweaken.
plus gratis licentie, plus naamsbekendheid, plus het feit dat je klanten precies uit een bench weten hoe je prog op hun hardware gaat draaien. ik zie wel voordelen hoor. dingen die je niet zomaar voor een paar ton koopt, zelfs!
Ik neem aan dat bedrijven het vooral doen om de naamsbekendheid die gepaard gaat met gebruikt worden in een grote test.

Ik meld mijn applicatie alvast even aan :D het vertegenwoordigd de laatste stand van zake in de wereld van software die gebruikt wordt voor het simuleren van het gooien van een bol in een oneindig groot perfect vacuum met niets anders er in (ook zonder zwaartekracht dus)! :+

[Reactie gewijzigd door martijnve op 12 november 2008 15:58]

Ik denk niet dat dat een enorm cpu belastend proces is, tenzij je code niet effectief in elkaar gezet is. Eerst uitrekenen hoe snel je bol het werp mechanisme verlaat. Je bol blijft de snelheid behouden verder zijn er geen berekeningen nodig :+
Plus dat er in een oneindig groot perfect vacuum ook geen zinnig referentie-stelsel bestaat en je dus ook de locatie en snelheid niet meer in de gaten hoeft te houden. Het enige dat er overblijft is de inertie van de bal tijdens het gooien (tenzij je die ook nog massaloos maakt natuurlijk).
en snelheid behouden is geen berekening? waar gaat dat ding heen dan?
De ruimte heeft geen x,y,z as maar bestaat wel :P
Weliswaar goedkoop aan broncode komen, maar ze doen het niet om goedkoop te doen, maar om real-world applicaties te kunnen gebruiken in hun benchmark.
Ik geloof dat je dat kan doen door bepaalde dingen te prerenderen ofzo. Of wat Nvidia toendertijd een keer had gedaan met zijn drivers voorde benchmarkscores.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True