Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

De HTC Touch Pro zal nog in augustus in Nederland leverbaar zijn, volgens webwinkels die de smartphone gaan aanbieden. De Touch Pro is een dikkere versie van de HTC Diamond met als toevoeging een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord.

De HTC Touch Pro is volgens de fabrikant bedoeld voor de zakelijke markt. Bij de aankondiging werd al vermeld dat het de bedoeling was dat de telefoon tegen het einde van de zomer zou uitkomen. De Touch Pro is zes millimeter dikker dan de Diamond. Ook wordt de Pro-versie van de telefoon geleverd met een grotere batterij. Waar bezitters van de Diamond het moeten doen met een 900 mAh-accu, zou de Pro anderhalf keer zo lang meegaan dankzij zijn accu van 1350 mAh. In vergelijking met de Touch Diamond valt verder een tv-out-functie op.

HTC Touch ProDe Touch Pro zal eind augustus leverbaar zijn, zo staat te lezen op de sites van Nederlandse webwinkels. Pdashop vermeldt een leverdatum van 22 augustus, op Bol.com staat een levertijd van twee tot drie weken aangegeven. Op andere sites staan algemenere aanduidingen als 'vanaf half augustus' of 'vanaf eind augustus'.

Van de HTC Diamond zijn ondertussen binnen drie maanden een miljoen exemplaren verkocht. Daarmee doet de nieuwe smartphone het een stuk beter dan voorganger HTC Touch. Bij die smartphone duurde het vijf maanden voordat de mijlpaal van een miljoen verkochte exemplaren werd bereikt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Kleine tip voor de mensen die hierin geintreseerd zijn....

HTC brengt vaak updates uit. Deze kun je niet downloaden als je een branded toestel hebt. BV Vodafoon brengt vaak HTC toestellen maar die rebranden ze dan naar een vodafone telefoon. Vodafoon hecht helaas weinig waarde aan een update, dus die ondersteunen ze niet. Aangezien je een vodafone branded toestel hebt, zegt HTC ook dat ze je niet kunnen helpen. Je kun dan dus niet updaten. Het is dus verstandigger om los een toestel aan te schaffen, of wel icm een abonnement, maar niet bij partijen die zelf de telfoon branden.

Ik heb dit met de HTC p4350 icm vodafoon gehad. De telfoon werd met WM5 uitgebracht. en na enkele maanden bracht HTC een WM6 update aan. Deze kan en mag ik neit installeren, omdat vodafoon hier geen ondersteuning aan bied. Ofwel helaas... geen update naar WM6.
Dat meen je niet. Dus nog steeds zitten we met hetzelfde gedoe als "vroeger". Geen updates (op de normale manier) te krijgen als ik wat bugs opgelost wil hebben. Men werkt al zo sinds ik begon met een O2 Xda, jaren geleden en het werd 1 van m'n grootste frustraties, want er viel altijd ontzettend veel op te lossen en inderdaad, een nieuwe versie van WM kon niet, enige optie was een nieuwe pda te kopen... zo kan ik het ook. Als ze daar nu eens van afstappen, ben ik pas weer geinteresseerd.

Het probleem met deze pda's/telefoons vind ik dat je altijd een Tweaker moet zijn om de boel lekker te laten draaien, danwel simpelweg leuke updates erop te krijgen. Knutselen vind ik leuk, ik draai vanalles in elkaar, maar na jaren knutselen wil ik weleens een pda die gewoon meteen werkt, danwel uber-simpel aan te passen is.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 augustus 2008 15:04]

Gewoon flashen met een nieuwe officiële rom van HTC, is al je branding weg en je hebt het normale toestel zoals HTC het gedacht had. De telefoonbedrijven gaan heus geen hardware matige aanpassingen maken, dus dat je daar de gewone ROM op kan zetten staat vast.
Mijn Mio A701 heb ik al tachtig keer geflashed, en dankzij de internet community (deels op xda-developers.com) heb ik hem naar WM 6.1 kunnen upgraden, all the way vanaf WM 5. Daardoor houdt dit toestel het zeker nog wel ff vol totdat ik deze mooie Touch Pro kan gaan scoren.
Jij vergeet even te zeggen dat we daarom onze lieve heer op onze blote knietjes mogen danken dat we gelukkig sinds kort de iHype hebben waar je al deze ellende niet hebt omdat dat ding wel perfect functioneert. :O
Je mag natuurlijk de negatieve punten ook bij de iPhone plaatsen, voor sommige punten ben ik het daar ook zeker mee eens overigens. Waar het mij om gaat is dat ik nu een iPod Touch 1 heb en die draait gewoon de nieuwste versie, zonder moeite. Klinkt logisch, maar dat is dus al jaren niet vanzelfsprekend.

@bozo: wil er best op ingaan, maar dan krijgen we weer een off-topic draadje.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 augustus 2008 16:01]

Ligt eraan wat je voor opmerking hebt. Deze thread gaat over de HTC Touch Pro en ik vind de volgende dingen aan die telefoon een behoorlijk voordeel t.o.v. de bejubelde en opgehemelde (door het over het paard getilde, Microsoft hard achterna gaande Apple) iPhone;)

640x480
toetsenbord
flash support
zelf kiezen welke telco zonder de absolute hoofdprijs voor het toestel te hoeven betalen

Ik heb gezien dat je hem al voor ¤19,-- kan hebben bij een bundeltje voor ca ¤32p.mnd inclusief onbeperkt internet (24mnd) en dat vind ik een behoorlijk goede deal.
Als iemand wat beters weet (financieel en functioneel beter) dan hoor ik dat heel graag.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 7 augustus 2008 16:30]

Das een duurdere abo dan de iPhone, waarom dan wel klagen over abo prijzen van de iPhone :?

Wat moet je met zo'n hoge resolutie? Zuigt alleen maar de accu sneller leeg en het scherm van de iPhone is scherp zat (das al een stuk meer pixels per cm2 m'n 20" tft), oftewel nog hogere resolutie is dikke overkill.

Tobo is leuk, maar die op de iPhone werkt ook prima als semi volwaardig tobo. Een losse tobo maakt t mobieltje onnodig lomp.

Flash lite vond Apple terecht bagger. Maar als je zelf van de vele crashes houdt... Plus Adobe schijnt bezig te zijn om een degelijke flash te maken voor de iPhone.
Je kan 'm overigens uit Italie/Belgie simlock vrij halen voor rond de 600 en dan elk abo gebruiken die je maar wilt.

Ik zeg niet dat een 24" tft onzin is. Dan heb je 1920x1200 wat weer ongeveer evenveel pixels per cm2 is als 1680x1050 op 22". Het is steeds een dusdanige hoeveeldheid pixels per cm2 bij TFT schermen. Nu is het iPhone scherm en andere telefoon schermen met 480x320 of iets in de buurt al veel meer pixels per cm2 dan een TFT, dat nog meer gewoon overkill wordt. Beeld wordt gewoon amper scherper meer omdat je ogen het niet meer waar kunnen nemen.

Dat ik dan meteen een Apple nerd zal zijn, omdat ik die mening heb :?

Ik heb verder geen ervaring met Mac OS, behalve dat ik Mac OS X heb geporbeerd op m'n PC (hackintosh) en moet zeggen dat het erg fijn en simpel werkt.

De 3G doet langer met z'n accu dan de iPhone 1. Als je intensief via 3G loopt te klooien gaat t wel snel ja. Maar goed dat geldt voor alle telefoons in deze markt.

Zeg ook niet dat ie veel en veel beter is dan de HTC's. Maar ik koos voor de iPhone omdat alles gewoon werkt zoals je het verwacht en niet hoeft te prutsen met een stokje, niet honderden dingen in moet stellen voordat het werkt, tig programma'tjes er op moet zetten om bijv. IE te vervangen etc...

Plus het toetsenbord werkt na een paar daagjes wennen perfect. Waarom dan nog 1 willen die je er uit schuift?

Het is net als Windows XP/Vista tegen OS X. Wil je simpel en efficient met een heel intuitief os werken die gewoon erg hoog scoort qua usability is OS X perfect. Maar er zullen features of programma's zijn die alleen voor Windows beschikbaar zijn.
Hetzelfde geldt praktisch ook voor de iPhone en alle Windows/Symbian telefoons.

Kan je niet zonder sommige van die features dan is de iPhone niet voor jou, zo simpel is 't toch ;)

[Reactie gewijzigd door Jimmie op 7 augustus 2008 22:31]

Ja, en ¤600 voor een mobieltje, vind ik dus een arm en een been! Het is een mobieltje, geen laptop!

Jij vind meer dan 480x320 overkill, ik dus niet. Er zijn ook zoveel mensen die 8GB ram in een pc overkill vinden, ik niet. Sterker nog, een half jaar geleden vonden massa's mensen 4GB nog overkill.

Neehoor, je bent geen Applenerd omdat je een mening hebt. Je leest gewoon een beetje selectief. Ik zeg heel duidelijk waarom ik een HTC Touch Pro een betere telefoon vind en jij zegt dat een iPhone een betere telefoon is omdat hij niet aan mijn eisen (betere specs btw;) ) voldoet. Heel apart.

En intensief met 3G klooien? Surfen is 3G gebruiken bij zowel een iPhone 3G als bij een HTC Touch Pro (tenzij er geen 3G signaal is) dus doet hij minder lang met zijn accu. Dat lijkt me heel duidelijk.

Een echt toetsenbord is oa. handig omdat je geen deel van je scherm verliest met een on screen toetsenbord.

Dit is geen OSX vs WM discussie. Ik heb het niet gehad over of WM fantastisch is en OSX kut of andersom. Lees maar goed.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 7 augustus 2008 23:22]

Waarom wil je dan de Touch Pro? Die kost tenslotte 600 euro. Heb je ook maar slechts 512 MB flash geheugen... Moet je er nog een kaartje instoppen van 30 euro. Sterker nog 16 GB is nog niet eens mogelijk als ik de pricewatch mag geloven qua capaciteit.

iPhone 3G 8 GB is 525 en 615 voor 16 GB(Belgie) scheelt toch meer dan 100 euro.


De iPhone 3G accu is sterker dan die van de iPhone v1 als je op de 3G, 3G uitzet, zal die dus langer mee gaan (eerlijk vergelijken). Dat bedoelde ik er mee.
Nee, de Touch Pro kan je bij meerdere Telcos met een gunstig bundeltje krijgen. Dat heb ik toch al gezegd? Dat vind ik nou één van de voordelen. Dat er niet maar één telco is waar je dat ding kan krijgen zonder dat je er de hoofdprijs voor moet betalen. En het mooie van dat geheugen is dat je het zo van je ene telefoon je andere in kan schuiven:) Heb ik dus al.

En waarom zou ik 3G uitzetten? Omdat ik hou van heel langzaam internet?:)
3G is enigzins overrated. Toen ik nog op GPRS bezig was was dat voldoende voor m'n mail en het opzoeken van de NS-site. Radio streamen, volgens mij lukt zelfs dat nog enigzins, hoewel 3G daar handig voor kan zijn... maar goed, als ik video wil kijken sync ik dat lekker op m'n mobiel ipv te streamen, veel betere kwaliteit.
Even serieus, doet WM6 tegenwoordig wel aan usability? Eens even het verschil timen hoelang het duurt om youtube te laden :Y) (for the record, mijn WM6 phone met PXA270 @520Mhz loopt erbij vast).
Nou prima, doen we serieus. Ik snap niet wat je nou piept over usability want ik heb het met een Touch Diamond geprobeerd en het werkt snel en gewoon goed.

Ik zeg btw nergens dat de iPhone een kuttelefoon is, ik heb heel simpel een paar punten genoemd waar de Touch Pro volgens mij een behoorlijke streep voor heeft op andere toestelletjes en ik heb niemand daar iets zinnigs tegenin zien brengen ;)

Zal ik nog even?

-Flash support
-640x480
-Ik kan zelf bepalen bij welke telco ik zit zonder dat ik de hoofdprijs voor dat telefoontje hoef te betalen of een belachelijk hoog bedrag per maand kwijt ben
-toetsenbordje, erg handig, werkt voor mij veel sneller dan klooien met een touch screen om een berichtje te schrijven

Kijk, als je nou serieus commentaar hebt, iets toe te voegen hebt over deze telefoon, waarom deze telefoon minder goed zou zijn dan een ander toestel, zeg het dan gewoon. Ik heb al gezegd dat ik het graag hoor als iemand me kan vertellen welk ander toestel financieel en functioneel beter is.

En impliciet zeggen dat deze telefoon slecht is omdat een andere telefoon met een andere versie van het OS vastloopt op Youtube is niet heel overtuigend!

De hier ook ergens genoemde Xperia X1 of hoe dat ding ook moge heten lijkt me ook een leuk telefoontje maar helaas, 800x480 vs 640x480 kost dan ook meteen honderden euro's meer.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 7 augustus 2008 18:20]

@three2five: Klopt , ik zou gewoon VLC player kunnen installeren, maar ik vind het van de gekken dat IE bij bepaalde sites gewoon de phone (Asus P535) laat vasthangen, een site als Geenstijl ook bijvoorbeeld. Zowel met de WM5, WM6 en WM6.1 ROMs (de 1e 2 officieel), met de WM6.1 rom is het wat minder erg.

@theclown:

-Flash lite 2.1 of 3.1, daar wordt ik vrolijk van. In plaats van de melding "You need flashplayer" krijg ik nu de melding "You need the latest version of Adobe Flash Player".
-Het scherm van de iPhone is 160 ppi, mijn 24" 1920*1200 scherm is 97,5 ppi, en dat vind ik al ruim voldoende.
-Mijn (overigens 300euro kostende) unlocked iPhone 1G doet het prima, tegen de tijd dat de Pro uit is zal de 3G ook wel geunlockt zijn.
-Kwestie van prioriteiten stellen, de iPhone is 12mm dik (1,1mm dikker dan de Samsung U600, 1 van de dunste telefoons ter wereld).

Mijn comment aan YouTube was een snelle manier om het designverschil tussen OSX en Windows Mobile te illustreren. Op de iPhone werkt alles, zelfs het unlocken is nog makkelijker dan Windows Mobile Device Center werkend krijgen, waarvoor ik eerst diep in de USB bus enumerator moet klungelen voordat het syncrhoniseren een paar keer werkt. Verder zit je na de mooie Touchflo(iig op de HTC Touch), zo weer terug in de stylus modus zodra je een ander programma start of een instelling aan wilt passen.

Serieus commentaar zoals in dit bericht kun je krijgen zodra het originele bericht ook een lengte heeft die dat de moeite waar maakt.

[Reactie gewijzigd door Dutch_Razor op 8 augustus 2008 01:07]

Tja, ik heb de HTC Diamond Touch behoorlijk intensief gebruikt en ik heb geen enkel flash probleem ervaren dus alle opmerkingen over hoe brak flash is op een wm telefoon daar kan ik niet veel mee.

En wat jij voldoende achtmoet je natuurlijk zelf weten maar ik vind het prettig, mooi, gelikt, dat ik een beter/mooier overzicht heb door die hogere resolutie. Ik denk dat als een iPhone een 640x480 scherm had, je er niet over zou klagen en liever een 320x480 scherm zou hebben!?

Jouw ¤300 kostende iPhone is geen 3G en de 3G kost nou eenmaal veel meer. En zelfs als de 3G goedkoper zou zijn dan de Touch Pro, mist hij nog altijd de overige features die ik aangegeven heb en moet je met gehackt spul werken zonder support en zekerheid. Daar hou ik niet van, daar vind ik het teveel geld voor.

Ik zeg ook helemaal niet dat de iPhone bagger is. Ik geef een paar punten aan waardoor de Touch Pro voor mij een beter toestel is. Dat iedereen die iPhonegeil is zich dan meteen in zijn kuif gepikt voelt is heel jammer maar dat hoort een beetje bij technerds;) denk ik:)

Ikzelf vind de iPhone een heel sexy toestel en ben daarnaast een gematigd Windows hater:) die OSX the bomb vind. Helaas mist de iPhone die features die ik belangrijk vind en heeft de iPhone daarnaast precies die beperkingen die dat toestel voor mij oninteressant maakt.

Ik zie niet in hoe je kan stellen dat iets moeilijker is dan Windows Mobile Device Center aan de praat krijgen want daar heb ik helemaal niks voor hoeven doen behalve de usb kabel er in rossen of bluetooth aanzetten. WMC is alleen een kneus van een sync app omdat het maar heel beperkt synct, alleen met Outlook. Als je wat anders wilt, dan moet je weer iets kopen bij een derde partij. Dat zou echt beter kunnen maar van de andere kant zou ik er ook weer niet op zitten wachten om iTunes te moeten installeren om mijn agenda en contacts te kunnen syncen.

Je opmerking over lengte is een beetje apart. Dus een argument moet een lang verhaal zijn?

Trouwens.... Ik weet niet of je dit al gelezen hebt: http://www.iphoneatlas.co...phone-home-and-kill-apps/

Maar ik zou er als iPhone bezitter niet zo blij mee zijn dat Apple van afstand door mij geinstalleerde apps op mijn telefoontje kan disablen. Dat kan vast weggehackt worden maar ja, daar gaat je support weer.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 8 augustus 2008 12:44]

Je hebt het continue over de resolutie, maar de iPhone en mijn iPod Touch hebben toch echt een scherm wat meer dan voldoende is om video prachtig op weer te geven. Het gaat daarnaast ook om de pixel-dichtheid, brightness e.d. Als ik mijn Touch naast die van andere mobieltje houdt, dan is de keus snel gemaakt. Specs, zoals altijd, betekenen in de praktijk lang niet alles.

Het Touchflo gebeuren (ik heb de HTC Touch) vind ik theoretisch aardig, maar nog steeds nutteloos als ik continue de stylus voor WM nodig heb. Lees mijn review er maar op na.

Verder onderschrijf ik ook het gedoe met syncing in WM (jaren ervaring) en simpelweg het UI wat mij belemmert lekker te werken met al die mooie functionaliteit. Als ik onderweg ben, wil ik snel, groots weergegeven, kunnen zien wat ik wil zien. Een stylus erbij pakken om priegel-icoontjes aan te tikken, is nog steeds niet erg prettig in een trillende bus/trein.
dan installeer je toch gewoon een youtube tooltje? over usability gesproken. en welk toestel heb je dan wel niet? Mijn glofish kan prima youtube streamen. Dat noem ik ook usability, als je vind dat functionaliteit mist, gewoon even installeren.


Daarnaast heeft HTC met de touch serie een zeer goede ui ontwikkeld. Zeker nog niet zo goed als die van de iphone, maar sinds een half jaar zijn de ui applicaties voor windows mobile gigantisch aan het groeien.
Dat is wel op een andere manier op te lossen natuurlijk, maar ja. Is misschien wel omslachtig, maar ben je ook meteen van de branding af, behalve dan die op de behuizing.

Over die P4350, heb je binnen notime WM6 op met wat onderzoek.

[Reactie gewijzigd door BioHazard op 7 augustus 2008 14:54]

Zo moeilijk is het niet hoor: http://www.xda-developers.com

Zo'n beetje alle ROM's voor elke Windows Mobile MDA en smartphone. En de gebruikers maken zelf ook "cooked ROM's" die ze weer delen.

Dit is mijn nr. 1 site voor updates en .cab files.
Branded toestellen zijn zowiezo af te raden. Vaak kun je dazar ook niet via BT of kabel ringtoned of plaatjes opzetten omdat de provider die via z'n eigen dure kanaal wil verkopen. Al zal dat soort tactieken bij een toestel waar geheugenkaartjes in kunnen wel lastig gaan.
wat bij windows mobile vaak weer niet echt mogelijk is om te blocken. Ik heb het in ieder geval nog niet gezien. Het branden van de windows mobile toestellen houd voornamelijk een themaatje hier en daar in.
Ik wacht nog steeds op de aangekondigde patch (feb-mrt)voor mijn HTC Cruise :(
toch is het financieel wel altijd interessant..

iemand enig idee wanneer dan de T-mobile ge-rebrande versie uitkomt van de HTC?
P4350? Wellicht had je dan toch even de website van Vodafone moeten raadplegen... Daar staat 'ie netjes als download beschikbaar. Ook een WM6.1 update voor de TyTNII. Dus dit is tegenwoordig een non-argument...
Wat rete irritant is aan WM telefoontjes is dat de sync software alleen synchroniseert met Outlook.

Ik draai naar volle tevredenheid Vista x64 en dat heeft al een agenda en contacts. Nou wil ik heel graag die HTC Touch Pro hebben maar het zit me wel behoorlijk dwars dat ik om tussen mijn foon en desktop de agenda en contacts te kunnen synchroniseren dus, terwijl ik er geen behoefte aan heb, Outlook MOET kopen/draaien en dus een dubbele agenda en dubbele contacts heb op mijn pc.

Mijn huidige Neukia 6300 met de absolute bagger software waar ik elleen de sync van gebruik en waarvan het dus belachelijk is dat er 200+MB aan hd space wasted is met crap, geeft me de keuze waarmee ik wil synchroniseren en kan dat ook gewoon met de Vista Agenda en Contacts.

Het zou wel ff lekker zijn als MS er gewoon voor zorgt dat alle agenda apps die ze hebben dezelfde back-end gebruiken, same goes voor de Contacts. Op die manier zit e niet met dubbele troep op je pc.
Ik heb tot nu toe bij iedere WM telefoon die ik gekocht heb, tevens een CD + licentie van Outlook erbij gekregen. Zelf erbij kopen hoeft dus niet.
Uhm, bij de HTC Diamond zag ik een trial versie van Outlook zitten en daar komt bij dat ik het al dan niet kopen van Outlook niet het probleem vind. Ik vind het vervelend dat MS met zijn sync software alleen Outlook support en niet alle andere Agendatjes en Contact apps die ze zelf de markt op gooien.

Dat doet Nokia dus helaas beter.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 7 augustus 2008 16:36]

Volledige OEM licentie van Outlook zit steeds bij elke HTC
Of je gebruikt een exchange of exchange compatible mailserver en je synchroniseert over-the-air. Doe ik al ruim 2 jaar en is erg handig voor pushmail, met als bijkomend voordeel dat je nooit contacten, mail, agenda e.d. kwijt kunt raken bij een eventuele hard reset, flashen van een nieuwe rom of, zoals recent, aanschaffen van een nieuwe pda (de touch diamond). En als je niet direct toegang hebt tot een dergelijke mailserver, er zijn ook gratis exchange mogelijkheden op internet te vinden.

Synchroniseren via een usb-kabel is zo 2006. :+

@bozotheclown: Je hoeft geen exchange te installeren. Zoals ik al liet doorschemeren zijn er op internet exchange diensten te vinden die voor consumenten gratis te gebruiken zijn.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 7 augustus 2008 20:01]

uhm, wel eens van firewire uch, ik bedoel bluetooth gehoord?;) Ok ok, dat is weer zo 2007 :+

Maar serieus, je denkt toch niet dat ik om lekker te kunnen syncen met één telefoontje, een server ga installeren met Exchange?:) Ik ben btw veel meer een Notes fan ;)

@AgentSmith: ow mooi. Heb je tips? Links? Ik heb wel interesse

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 8 augustus 2008 08:33]

De datum is bij veel webshops al opgeschoven van begin augustus naar half/eind augustus. Wat de precieze datum is, is nog afwachten. Expansys UK geeft bijvoorbeeld een datum van 31 augustus op en dat is toch een shop die vrij close is met HTC (ze beheren immers ook de officiële HTC shop).

Neemt niet weg dat de telefoon onderweg is. Ik heb mijn pre-order al uitstaan (m'n abo verloopt toevallig binnenkort).
Preciese datum is 23 augustus in de shops voor Engelstalige versie volgens huidige planning ;)

//Nederlands een paar dagen later...

[Reactie gewijzigd door multimediacar op 7 augustus 2008 16:28]

Officieel in Nederland te koop... Vaak kun je inderdaad via allemaal vage kanalen spul eerder krijgen ja... Maar nu is dit interessant voor mensen die er een telefoon abbonement bij willen hebben.

Belangrijkste verschillen, die niet genoemd worden hier; [list]
• Full qwerty toetsenbord (daarom is ie bovenal een stuk dikker)
• Flits op de camera
• Uitbreidbaar geheugen (geheugenkaartjes, de Touch Diamond heeft 4GB intern, niet uitbreidbaar, De pro heeft overigens geen 4GB intern.
• Meer RAM/ROM dan de Touch Diamond (288/512 itt 192/256[/]

Maar ben benieuwd, wacht met smart op dit schatje... :)

[Reactie gewijzigd door Rowdy.nl op 7 augustus 2008 14:48]

niet te vergeten 1340 mAh accu tegen 900 mAh van de Diamond

(edit: dat stond dan juist wel weer in het artikel 8)7 )

[Reactie gewijzigd door hiostu op 7 augustus 2008 15:40]

Ik kijk wel uit naar deze telefoon , lijkt me een leuke opvolger van mijn hp 514 die het overigens ook wel goed doet.
Aan de ene kant vind ik 'm er weer strak uitzien, aan de andere kant weet ik dat het geen relaxte telefoon is... daar is hij te groot voor. Tenminste, tijdens het stappen is dat in ieder geval te groot :)

Volgens mij is dat ook moeilijk te integreren; men wil wel een compacte telefoon, maar vervolgens moet het scherm wel groot genoeg zijn om veel op te zien en goed te kunnen werken met touch-screen.

Om daaraan te voldoen worden, naar mijn mening in ieder geval, teveel consessies gedaan om het vlak van praktische bruikbaarheid als telefoon. Maar okee, waarschijnlijk moet je deze inderdaad echt gebruiken als zakcomputer en daarnaast nog een normale telefoon houden voor het stappen :P
Exact dat vind ik zo irritant. Ik zou best een smartphone willen met internet abbootje maar om daar een beetje fatsoenlijk gebruik van te kunnen maken heb je al snel een telefoon met een formaat als deze nodig. En zo'n ding neem ik echt niet overal mee naar toe, en al helemaal niet als ik ga stappen.

Om die reden heb ik toen een Samsung U600 aangeschaft, vanwege het feit dat dat ding zo dun is. Het beste van 2 werelden kan praktisch gezien in dit geval niet ben ik bang.
Heb zelf de TyTN (versie 1), de T-mobile branded versie "MDA Vario". Heb voor het stappen e.d. gewoon een normale Nokia 6300 altijd erbij.

Overigens denk ik er ook over om deze te gaan aanschaffen in November wanneer mijn abonnement met de MDA Vario afloopt bij T-Mobile, maar wel de gewone HTC in dit geval.
Ligt eraan, mijn vriendin is zo'n mokkeltje, zoals zovelen, met een tasje. In dat tasje heeft ze een jaar voorraad van van alles en haar telefoon enzo. Ze heeft nu een HTC TYTN (nog groter) en als je zo'n tasjes sjouwer bent dan is zo'n foon prima te doen:)

Ikzelf ben iemand die het liefst niks extra's mee heeft buiten sleutels en een pinpas en ik vind mijn N6300 eigenlijk al te groot. Omdat er eigenlijk toch niet iets echt kleiners is wat ook nog een beetje leuk te gebruiken is denk ik dat ik toch echt ook gewoon maar voor die HTC Touch Pro ga. Ik heb de Touch Diamond al vast gehad en er mee gespeeld en dat was leuk maar dat toetsenbord dat mijn vriendin op haat HTC TYTN heeft is wel heel makkelijk. Die Pro heeft dus de leuke looks van de Diamond en het super handige toetsenbord van de TYTN.

Kan ik eindelijk overal waar ik ben handig MSNen en mijn servertje beheren.
Ikzelf ben iemand die het liefst niks extra's mee heeft buiten sleutels en een pinpas
Ik ook, en daarom ben ik blij met zo'n alles in één toestel.
Altijd een telefoon, mijn mp3 speler, TomTom en mijn agenda bij me zonder met 3 apparaten, een boek en een pen te hoeven sjouwen.. Helemaal niet erg dat ie wat dikker is (en nu loop je ook niet meer zo voor gek, een paar jaar geleden was je debiel als je met zo'n koelkast rondliep)
ik had hem gisteren ook al opgemerkt, helaas bied niemand hem nog als aan pre-order met abbo.
dus daar wacht ik nog even op.
tevens is de infrarood die erook weer op zit, een mooie toevoeging die ik op me huidige P3300 erg mis,
mijn abbonement loopt 1 oktober af, dus dat komt goed uit.

edit:
http://www.pdashop.nl/product/54045/htc-touch-pro-nl.html op deze pagina wordt er aangegeven dat er infrarood opzit dus ik ben erg benieuwd

[Reactie gewijzigd door Smuggler op 7 augustus 2008 15:58]

Volgens mij heeft de touch pro geen infrarood...
Mocht dit wel zo zijn hoor ik graag het tegendeel, zou hem ook graag willen gebruiken als afstandsbediening namelijk...
Bij diverse shops kun je hem al pre-orderen icm een abo hoor. Zelf heb ik hem afgelopen dinsdag icm een abo besteld.
Jammer genoeg nog steeds geen officiële mededeling van HTC over de releasedatum van de Touch Pro. Eigenlijk is dit nieuwsbericht een samenvatting van de releasedates die al door forumposters in het Touch Pro-topic op GoT genoemd werden.
GSM easy verwacht em inmiddels in september, terwijl ook zij volgens mij eerst half augustus aangaven. Het is nog maar de vraag dus of de Touch Pro in augustus geleverd gaat worden...
Engelstalige versie op 23 aug bij dealers, andere talen een paar dagen later
heeft de htc touchpro ook GPS?