Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties
Submitter: borstel

De drie abonnementen die T-Mobile vanaf 11 juli in combinatie met de 3g-iPhone in Nederland zal aanbieden, krijgen een downloadsnelheid van 2Mbps over hsdpa en een uploadsnelheid van 384Kbps via umts.

3g-iPhoneT-Mobile geeft bij deze zogeheten 'web'n'walk'-abonnementen voor het mobieltje van Apple ook nog eens 'gratis' toegang tot 1400 wifi-hotspots binnen Nederland, zo blijkt uit een e-mail die naar een aantal klanten is gestuurd. Abonnees zouden van alle ondersteunde draadloze netwerken onbeperkt gebruik kunnen maken.

De exacte prijzen van de drie abonnementsvormen en de vraagprijs voor de 3g-iPhone zijn nog onbekend, al heeft T-Mobile laten weten dat het goedkoopste abonnement iets minder dan dertig euro per maand zal gaan kosten. Naar verwachting zal het telecombedrijf begin juli meer details vrijgeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Mag je met dergelijk mobiel ook internetten via je laptop? Je kunt iig met windows Mobile telefoon je internet delen door 1 druk op de knop.
Dit zal niet gaan helaas. Ook deze iPhone (net als het oude model) kan niet ingezet worden als een modem voor je laptop. Het bluetoothprofiel hiervoor is niet aanwezig.

Er is echt een uitzondering op deze regel (via een omweg) maar dat is alleen mogelijk als je OS X draait.

Bron
kan ook met windows. ad-hoc wifi netwerk opzetten (of je gewone wifi als je dat beschikbaar hebt) en een proxyserver draaien op je iphonem, op je pc die proxy instellen en gaan met die banaan.
Probleem is dat je met de huidige SDK voor de iPhone geen proxy server of soft router kan programmeren (geen directe toegang tot de IP stack), en Apple levert er zelf geen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juni 2008 16:49]

@martijnve

Ik heb nog es verder gezocht na jouw post op die van mij (ik zou het zelf graag middels XP op m'n laptop hebben werken, vandaar).

Het ad-hoc wifi principe is inderdaad zoals het op OS X omzeild wordt. Zoals ik het begrijp is dat in XP niet direct mogelijk in je OS (Correct me if I'm wrong, ik zou het graag willen weten). Het schijnt wel weer mogelijk te zijn door de proxy in te stellen in je gebruikte browser (volgens werkte vooral Firefox goed, dat zou tevens ook erg mooi zijn ;) )
Het gevolg hiervan is dat je browser alleen van de connectie gebruik kan maken en niet andere progs.

Tevens zijn er nadelen aan deze methode, te weten:

- De verbinding tussen laptop en iPhone dient levend gehouden te worden. Dit kan door voortdurend te pingen naar je iPhone.
- De dataverbinding (in deze gevallen EDGE; oude sites over 1e iPhone versie, principe blijft hetzelfde met de 3G versie) met de mast schijnt weg te vallen als je scherm uitgaat. (misschien valt dit in het register aan te passen, anders vreet het wel erg veel stroom)
- De snelheden schijnen niet bepaalt je van het te zijn. Het is middels EDGE, dus misschien wordt dit beter als het via 3G loopt, maar de bottleneck schijnt de verbinding naar de laptop te zijn.

Bron Lees de comments

Ik zou er gewoon zelf eens mee willen prutsen.. :P

edit: typo

[Reactie gewijzigd door limboroger op 25 juni 2008 21:20]

Ik heb thuis alleen een laptop en een adsl aansluiting van 20 euro/maand en een gsm van 10 euro/maand... Ik zou beide kunnen opzeggen en die iphone gebruiken voor mn laptop.. Maar met die vermeende FUP en 2mbit down zou ik er wel op achteruitgaan..
Wat moet een gemiddelde student nou met een Iphone :?

Tegenwoordig denkt echt iedereen dat ze alles moeten hebbben/kopen :/ Als iedereen nou leeft naar zijn situatie, inplaats van het hebben hebben en nogmaals hebben van gadgets en onnodige spullen. En zich realiseert dat je niet altijd alles kan hebben hoe graag je het op dat moment wilt.

Edit: is een reactie op Datafeest

[Reactie gewijzigd door sekeroglan op 25 juni 2008 16:07]

Daarom dat in de US op diverse hoog aangeschreven universiteiten al jarenlang iPods en sinds kort iPhones aan nieuwe studenten verstrekt worden. Waarom? Zodat ze college's kunnen beluisteren/bekijken, en in geval van de iPhone hebben ze overal op campus/land toegang tot hun school mail/sites/etc.

iPhone is een multimedia-apparaat in je broekzak, indien ze beschikbaar zijn kun je er je college's op luisteren, boeken/samenvattingen lezen, noem maar op. Geen gezeul met boeken, papier, printers etc. Gewoon ff van bijv. Blackboard trekken en je hebt alles bij de hand.

Check iTunes U maar eens, staan zat interessante lectures op van zo'n beetje iedere grote uni in de US.

De manier waarop mensen informatie tot zich nemen en via welk device ze dit doen is drastisch aan het veranderen. Dmv. 3g netwerken en bijv. Wimax heb je overal en altijd toegang tot bijv. het internet. De tijd van de bieb & wired pc's zijn voorbij. Enige wat je nodig hebt is een laptop/mobiel en je kunt praktisch alles vinden wat je nodig hebt.
Beetje internetten in de trein misschien om de tijd door te komen? Of zie ik dat verkeerd
dat kan ook met mijn veel goedkopere SE W910i
Wat moet je uberhaupt met een iPhone? Beetje loze vraag. Leven zonder iPhone kan ook prima, ook als je geen student bent.

Of je hem nou kan betalen of niet is weer wat anders, wat dat betreft ben ik het wel met je eens.
inderdaad, leven kan prima zonder iPhone, zelfs zonder GSM.

maar ja, het is een leuke gadget, en de prijs die ik tot nu toe heb gehoord valt me eigelijk best mee. 29,95 per maand voor een abo kan ik wel ophoesten, zeker als daar een unlimited 2MB abo bij zit. Dan kan ik die telefoon icm m'n macbook pro mooi als 'alternatief' gebruiken voor het geval en m'n DSL storing heeft (zeer zeldzaam) en tegelijk m'n UMTS kaart van de zaak 't niet meer doet.
Juist studenten zijn publiek voor een iPhone (net als voor de N95, etc). Jong, modegevoelig en niet onbemiddeld (hoge telefoonrekeningen). Na de studie hebben ze meestal al een Blackberry.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juni 2008 17:03]

Juist studenten en jongeren profileren zich met gadgets (en dus met een iphone). Dat doen ze omdat gadgets enerzijds duur zijn (patsen met je geld dus) maar anderzijds vele malen goedkoper dan de past-spullen van 'volwassenen' (auto's, huizen etc.).

Maar deze hele discussie is natuurlijk volkomen off-opic
wat moet wie-dan-ook met een iPhone? of beter gezegd: waarom zou 'de gemiddelde student' niks aan een iPhone hebben?
gadgets zijn doorgaans nou eenmaal nutteloos, of heb jij je mp3-speler ook écht nodig? ik niet, maar ik vind het wel fijn er een te hebben :)
dat vroeg ik me dus ook af, een krappere beurs misschien. Hoewel ik me ook gewoon een abbo heb van 30 per maand en elk jaar een gratis mobieltje. Als ik weer een nieuwe mag misschien toch die iPhone halen, kan mijn iPod Touch in de mottenballen :)
Een vraagje: Als je nou bijvoorbeeld de iphone in de US haal kost die volgens mij 200 dollar voor de 8 gb, is ong 160 euro. Zou het dan niet mogelijk zijn om dat ding van de us te nemen en gewoon een los abbo bij T-mobile? of zit je dan weer met updates en software etc?
Nee, kan niet, in de USA moet je ze in de winkel activeren met een abo... Niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ;).
Nee want je kunt ze in de us niet meer kopen zonder een abbo oa te sluiten (zelfs in de apple store)
En zelfs als je dat wel zou kunnen of er het abbo bij neemt is hij daarna smimlocked dus dan krijg je weer al het gezeur wat we nu ook hebben.
je bedoeld die 'simlock' die inmiddels zo makkelijk te kraken is dat je 'm net zo goed kunt negeren? In nederland staat op iedere markt zo'n beetje een mannetje die zo'n beetje ieder gangbaar model in Nederland in een paar minuten unlocked. (en da's nog legaal ook, het is na aanschaf jouw toestel, en je hebt het recht dat slot zelf te verbreken).
als je bij je abbo een toestel koopt is het pas na de minimaal afgesproken tijd van jou, daarvoor heb jij niet het recht om het toestel te verkopen of weg te geven, want je hebt een contract voor bruikleen, na die periode wordt de telefoon van jou en dan mag je de telefoon pas unlocken.

Dat contract van je abbo is niet voor niks he

edit: spelling
De T-Mobile helpdesk gaf vandaag aan dat de Nederlandse iPhone unlocked zal zijn, maar wel alleen verkrijgbaar bij T-mobile i.c.m. een abonnement.
Je moet wel wachten tot de 3G in de US verkocht wordt. de huidige versie heeft alleen EDGE en GPRS, dus in Nederland alleen GPRS dus traag.

Daarnaast zijn ze in de US ook niet "officeel" los te krijgen, maar alleen met een AT&T abo, Ik heb geen idee wat voor oplossingen ze daarvoor hebben bedacht...

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 25 juni 2008 16:31]

iPhone 3G is niet los verkrijgbaar.
Flauw die teasers van T-Mobile elke keer... kom nou maar gewoon met die prijzen dan kunnen we tenminste beslissen. Wel nice dat ook de Hotspots gratis beschikbaar worden voor de Iphone abbo's :)

[Reactie gewijzigd door S1W op 25 juni 2008 15:57]

damn, mensen met een nieuwe Iphone hebben gewoon een snellere internet verbinding dan mij :s.. (Chello Easy :S)
Die 2 Mbit/s haal je nooit in de praktij dus zo goed als nooit. En de ping is om te janken. Een ping van 180ms naar bijvoorbeeld google, terwijl die op mijn vaste verbinding thuis op de 18ms zit.
tja, dat is het verschil van 'via de ether' en 'via een kabel'.
Hoewel Age of Conan via mijn N95 met Pocket Internet Totaal van T-mobile best redelijk te spelen is. Een snelle shooter zou ik niet proberen, maar een mmorpg kan in ieder geval best :)

Helaas is PIT zelf niet zo snel, ongeveer 14KB/s. Iets meer zou mooi zijn nu ziggo er zo vaak uit ligt.

[Reactie gewijzigd door Aapenootjes op 25 juni 2008 16:15]

'Via de ether' hoeft niet per se trager te zijn hoor. Al eens 802.11n geprobeerd? Gaat ook via de ether maar is sneller dan een 100mbit lijntje.
Ook qua ping? Dat lijkt me namelijk heeel sterk.
Was dit onbeperkte downloaden ook geen vereiste van Apple? I.v.m. het feit dat veel van de iPhone functionaliteit afhankelijk is van internet? Zoals de Google maps?
zou goed kunnen, sowieso doet de 2G iPhone iedere keer als je hem aanzet een 'phone home' via GPRS. M'n collega schrok even van z'n rekening (KPN). Hij heeft toen voor een paar euro per maand een 'unlimited' GPRS pakket d'r bij genomen.

En voor iemand gaat vragen: waarom zet ie hem dan uit? Nou, hij heeft een gekloond simkaart, eentje voor z'n iPhone buiten werktijd, en eentje voor z'n nokia E61i tijdens werktijd. die E61i is namelijk ook gelijk je 'vaste' toestel bij ons. Als je in ons pand bent bel je via zo'n ding en de daarop geinstalleerd sccp client van cisco gelijk via de callmanager centrale naar buiten. (erg nuttig dan, om een extra sim te hebben dus, maar die kun je niet tegelijk actief hebben ;) )
Ik vraag mij af welke 'versie' van onbeperkt het is. De PIT versie waar je echt onbeperkt heb maar geen echte snelheden. Of the PIT + versie waar je na (bijv 250MB) een lagere snelheid krijgt.
Geen van beide, zowel PIT als PIT+ hebben geen 2Mbit
Dat klinkt zeer veelbelovend, en lijkt ook aan te sluiten bij de telecomsector en de koppositie in de breedbandverbindingen die wij in Nederland sowieso al hebben. Dit is voor mij de definitieve bevestiging dat de iPhone t.z.t. ook door mij gebruikt zal gaan worden. Nu is het alleen nog te hopen dat je 't apparaat van T-Mobile ook als mobiel modem mag gebruiken, dan is het helemaal feest! :)
Ben blij dit te horen. Overweeg zelf om de iPhone ook te halen als ie uit komt. Heb echter nu een orange abo tot februari, maar wil wel hetzelfde nummer houden...

Hopelijk is dat mogelijk...
Je weet dat Orange en T-Mobile hetzelfde zijn tegenwoordig???

Dus ja, dat gaat wel lukken.. je nummer behouden.
dat ging sowieso al een hele tijd lukken, ik heb sinds 2000 hetzelfde nummer en heb in de tussentijd meerdere swaps gemaakt. Zit nu al een tijdje bij T-mobile, dat maakt deze iPhone wel wat interessanter :)
Mogelijkheid tot eenvoudig Nummerbehoud is tegenwoordig verplicht voor telecom providers. Geen probleem dus.

Ik zat zelf nog met een opzegperiode van 3 maanden bij Orange en heb vandaag even gebeld met de T-mobile helpdesk (ze hebben een speciale desk voor de overname). Die gaven aan dat een opzegperiode wordt kwijtgescholden als je naar T-Mobile overstapt. Verder moest ik rekening houden met een dag of 10 voor levering van de iPhone en een week of 3 voor de nieuwe T-Mobile simkaart.

De iPhone wordt simlock vrij geleverd (maar alleen i.c.m. een abo).
Die WiFi hotspot toegang is nogal zinloos. Voor de oude iPhone, ok, maar wie gaat er nou op zoek naar een schimmig cafe'tje met een T-Mobile hotspot als je overal al 2 Mbit HSDPA onder de vingers hebt? Als je nou toegang had tot alle T-Mobile hotspots in het buitenland, kijk daar krijg ik mijn handen wel voor op elkaar. Scheelt je een pak centen aan roaming.

Maar ik neem aan dat T-Mobile daar net iets te slim voor is :*)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juni 2008 17:08]

Daar komt nog bij dat de hotspots ook een snelheid hebben van 2Mbit, dus enkel met de ping ga je vooruit, de snelheidswinst is te verwaarlozen.
Soms is wifi wel fijn, zeker als je in "de grote" stad woont, daar heb je eigenlijk in de gehele stad dekking op de hotspots.

Ik hoop wel dat ergens iig in de iPhone roaming op UMTS uit te zetten is zodat ik straks niet als ik de grens overga mij blauw betaal aan het onnodig mail checken en what not.

[Reactie gewijzigd door astute op 25 juni 2008 18:26]

Vroeger misschien, toen er nog allerhande sukkels waren die hun WiFi niet beveiligden. Tegenwoordig zit alles potdicht en moet je behoorlijk je best doen wil je nog een vrije router vinden. Ik woon hartje Den Haag, twintig WiFi netwerken binnen bereik, allemaal dichtgetimmerd, en nee ik heb geen zin om daarvan de WEP-netwerken op te zoeken en te hacken. In centrum Amsterdam is het al niet veel beter.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juni 2008 18:33]