Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Uitgever Sierra en ontwikkelaar Radical Entertainment hebben besloten om alle multiplay-onderdelen uit de actiegame Prototype te schrappen zodat de geplande releasedatum gehaald kan worden.

Tim Bennison, executive producer van ontwikkelaar Radical Entertainment liet aan Team Xbox weten dat Prototype voornamelijk een singleplaygame is en dat men zich op dat deel van het spel wil concentreren. Het lukt Radical niet om voor het najaar van 2008, de geplande releaseperiode, het multiplay-deel voldoende uit te werken. De ontwikkelaar wil voorkomen dat de multiplay-modus ondermaats blijft en uitgever Sierra wil niet dat het spel later in de winkel verschijnt, dus heeft men maar besloten de feature geheel uit het spel te halen. Tussen de regels door valt te lezen dat Radical te laat begonnen is met de ontwikkeling van het multiplay-gedeelte om het op tijd af te krijgen.

Radical was van plan om naast de gebruikelijke multiplay-opties ook een co-op-mogelijkheid aan het spel toe te voegen. Bennison wil het spel graag in een later stadium alsnog uitbreiden met multiplay via downloadable content, maar dat zal waarschijnlijk alleen gebeuren als blijkt dat het spel succesvol is. Verder stelt hij dat men geleerd heeft van het maken van Prototype en dat men bij een mogelijke opvolger vanaf het begin rekening zal houden met multiplay-opties. Ideen om multiplay leuk te maken heeft Radical genoeg, volgens Bennison. Prototype verschijnt op pc, Xbox 360 en Playstation 3. Het is een actiegame die zich afspeelt in New York en de speler kan vrij rondlopen in de stad. Alex Mercer, de hoofdpersoon van het spel, kan de vorm aannemen van iedereen die hij tegenkomt.

Prototype
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Bennison wil het spel graag in een later stadium alsnog uitbreiden met multiplay via downloadable content, maar dat zal waarschijnlijk alleen gebeuren als blijkt dat het spel succesvol is.
Tja, om een spel succesvol te laten worden is juist multiplayer erg belangrijk. Games die ik koop moeten wel lang speelbaar zijn en multiplayer helpt daar zeker bij. Anders vind ik het weer zonde van m'n geld en download ik liever een kopietje, speel het 1 keer en donder het daarna weer weg. Als een spel het waard is en ook online mogelijkheden heeft dan zal ik het veel eerder kopen.

Ik denk dus dat het niet verstandig is te wachten tot het spel succesvol is en dan pas multiplayer toe te voegen, want de kans is dat het niet succesvol wordt, juist omdat de multiplayer mogelijkheid ontbreekt. Als iemand moet kiezen uit een spel met een paar uur singleplay plezier en vele uren multiplay plezier, of enkel een paar uur singleplay plezier dan zullen veel gamers voor de multiplay gaan. Het zou me weinig verbazen als ze zich hiermee aardig in de vingers snijden.
Sorry hoor, maar multiplayer is geen garantie op een succesvol spel. Genoeg games die ook succesvol zijn zonder multiplayer. Bioshock bijvoorbeeld.

Ik heb liever een spel met perfekte singleplayer dan een halfbakken multiplayer toegevoegd.

Ook spijtig dat je dit excuus gebruikt om illegaal kopieren dan maar goed te praten. Je kunt ook een vent zijn en dan het hele spel links laten liggen als het je niet bevalt.
Ik zeg ook niet gelijk dat het een garantie is voor een goed spel, maar het draagt zeker wel bij aan de populariteit van het spel. Daarom, als mensen moeten kiezen tussen een spel met een goede singleplayer of een spel dat ook een goede singleplayer heef,t maar daarnaast ook multiplayer mogelijkheden, dan weet ik toch bijna zeker dat mensen voor de 2e zullen gaan.

En wat betreft het illegaal kopieren, dat wil ik ook niet gelijk goed praten, maar ik wil games altijd eerst even spelen voordat ik het koop, als iets goed is koop ik het toch wel, maar om nu gelijk 50 neer te tellen voor een game die ik misschien 20 minuten speel, dat vind ik gewoon zonde van m'n geld. Daarom, als het me bevalt zal ik het spel ook gewoon kopen, bevalt het me niet laat ik het gewoon links liggen.
Liever een zeer goed uitgewerkte singleplayer dan een halfbakken single- en multiplayer.
Dit is een typisch verschijnsel bij games die voor meerdere platforms worden gemaakt.
Assasins Creed hadden ze ook al gecastreerd en wat bonus spul eruit gesloopt omdat de deadline gehaald moest worden.
Gelukkig heeft die uitgever beloofd dat deel 2 beter zal worden.
"Allright people, we weten dat we hadden gezegd dat je met 4 personen in deze auto kon zitten, en we weten ook dat dat er nu maar 2 zijn. Maar niet getreurd: Over een tijdje kunnen jullie opnieuw je geld uitgeven en dan zullen we het wl goed doen!"

IMHO kunnen dit soort 'changes' in inhoud slechts ontstaan wanneer er vooraf geen goede research is gedaan of het projectplan ernstige fouten bevat.
Je kunt mij in elk geval niet vertellen dat grote gamedevelopers zoals Sierra niet weten hoe het 'normaal' loopt met games, deadlines en vooral ontwikkeltrajecten.
Bij ontwikkelaar & uitgever is ook bekend dat men door deze actie veel inkomsten gaat mislopen. Handelsregel is dat je slechts verliezen neemt als het alternatief 'nog meer verliezen' inhoudt, dus wellicht is er een contractsverplichting die ontwikkelaar/uitgever moet nakomen m.b.t. releasedatum met een forse boete als sanctie bij overschrijden?
Het probleem is dikwijls de deadline zlf. De meeste mensen die meewerken aan de uitbouw van de grafische kwaliteiten van een game, zijn onder de noemer 'artiesten' te vangen. Artiesten zijn nu net een segment van de bevolking dat slecht omgaat met vooropgestelde deadlines. Ik wil die mensen nier afschilderen als een zootje ongeregeld dat lak heeft aan elke vorm van regelgeving, maar artistieke vrijheden zijn slecht te koppelen aan vorropgestelde data.

Komt daar nog bij dat de uitgevers meestal lieden zijn die niet echt weten wat er zo allemaal komt kijken bij het ontwikkelen van een nieuw spel. Het enige wat de uitgevers interesseert is de 'pak-de-poen' show en de beste data om dat te doen. Zodoende worden er deadlines gesteld tegen kerstmis, of eind juni.

In geval van deadlines kan bij een film een hermontage of wegknippen van scenes in een paar uur tot een paar dagen, bij een spel is er echter veel meer tijd nodig om aanpassingen door te voeren. En dat resulteert soms in uitspraken als 'de ontwikkeling van de MP werd te laat aangevat', dewelke soms kloppen, maar het is eerder zo dat de deadline te vroeg werd gesteld. De ontwikkelaar zelf, wt dikwijls dat de deadline krap zal zijn, maar zwicht omdat het tenslotte de utgever is die de centen op tafel legt...

Vroeger werd een spel op de markt gegooid wanneer het af was. Nu gooit men het op de markt wanneer de deadline daar is. Met als resultaat dat men na 2 maand aan versie 3.8 van deze of gene game zit, omdat de originele release zo lek was als een gieter...
'Als het zo moet' ben ik bang dat aan de rest van het spel ook het een en ander ontbreekt. Sinds wanneer halen games releasedates?
ja, die mensen zouden een voorbeeld moeten nemen aan duke nukem 4ever 8)7
Ik bedoel meer dat 'it's done when it's done' voorheen min of meer het motto was, jouw voorbeeld is wat overdreven. Als ze bereid zijn om een redelijk belangrijk deel van de gameplay te schrappen, aangezien het blijkbaar 'in het oog van de ontwerper' wel nodig was om wel MP te hebben, wat hebben ze dan nog meer afgeraffeld?

Ze willen het dan wel positief brengen met 'we willen geen ondermaatse MP neerzetten' maargoed, zoals ik zei: het was wel de bedoeling origineel.

[Reactie gewijzigd door Pozo op 31 maart 2008 11:38]

ik ben bang dat ze zichzelf in de vingers snijden op deze manier, er zijn maar weinig spellen die het nu nog redden zonder multiplayer, misschien moeten ze de multiplayer dan later ter download aanbieden ofzo, zou ook nog een optie zijn.
Dat staat ook in het artikel, alleen is dan het nadeel dat ze de mp-functie alleen uitbrengen als het spel succesvol blijkt. En als een game bij de release al geen multiplayer heeft, doet dat ook wel onder voor het succes...
Neerwaardse spiraal dus.. Zonde. Had het gewoon wat uitgesteld. Ik wacht liever wat langer op een vette game, dan op de precieze datum een stripped-down game te krijgen; voor hetzelfde geld.
Jij wacht misschien. Maar dat is niet relevant. "Even" een multiplayer module in elkaar zetten (= x man * een paar maanden) betekent mogelijk dat het project niet meer winstgevend is. En dan komt de vraag op hoe er wel geld verdient kan worden of het verlies beperkt. Mogelijk door die investering niet te doen en zonder multiplayer live te gaan.
Het zou mooi zijn als men weer eens spellen pas gaat uitgeven wanneer het klaar is en naar tevredenheid.
Stomme uitgevers altijd.
Een autofabrikant kan toch ook de auto niet zonder stoelen uitbrengen omdat anders de concurrent eerder is ofzo :+
of met maar 1 stoel, multidrive is mogelijk later in te bouwen, maar alleen als we genoeg verkopen van deze auto. :)
Of eerst de trapaangedreven uitvoering met optionele toekomstige motor uitbreiding, maar in elk geval ziet het er nu alvast gelikt uit.
Waarom is dit per definitie slecht ? Aangezien het toch voornamelijk een singleplaygame is, kan ik me voorstellen dat je beter nog geen brakke multiplay features toevoegt en je concentreert op het spel. Dan heb ik liever dat alle aandacht naar de game zelf gaat en inderdaad eventueel later uitbreiden met multiplay via downloadable content.
Weinig mensen gaan een game kopen omdat er eventueel later een uitbereiding met multiplay aankomt. Zoals velen koop ik een game dat hopelijk lang meegaat, en een SP-modus loopt eenmaal snel op z'n einde, MP niet.
Ik vind het beetje krom om te zeggen "als het spel succes heeft maken we een goeie MP", zonder MP heb je al weinig kans dat je spel succes heeft...
ik vind het wel prima, ik download de game en kan net zoveel spelen als anderen. indien het me bevalt en er inderdaad multiplayer uitkomt koop ik het mogelijk.
als elk spel zo toch eens was... dan zou de piracy scene veel groter zijn en zou er nog geen enkel multiplayer spel bestaan ^_^
Het lukt Radical niet om voor het najaar van 2008, de geplande releaseperiode, het multiplay-deel voldoende uit te werken.

Hij komt dus in het najaar van 2008 uit. Hmmm iets zegt me dat Sierra dit spel heel graag voor de kerstdagen in de schappen wil hebben... Of kan iemand een andere reden bedenken waarom dit spel niet een (paar) maandje(s) later gereleased kan worden?
Natuurlijk speelt dat ook mee.

Maar er zijn ook budgetten vastgesteld, resources gereserveerd, planningen gemaakt, etc... Als dat allemaal aangepast moet worden om een feature toe te voegen, dan zullen ze gaan onderzoeken of dat wel opweegt tegen de voordelen, dus of dat ook genoeg extra verkopen oplevert om al die extra investeringen te rechtvaardigen.
De zomer moet nog beginnen en men begint nu al te zaniken over hoe slecht de game is als er geen multiplayer inzit, aankomende winter. Net alsof iedereen op deze aardkloot multiplayer wil spelen.

Het wordt verdomme weer eens tijd ook dat er weer is een singple player game uitkomt, die je relaxed, in alle rust in je eentje kan spelen zonder te worden lastig gevallen door allerlei clans of players die willen chatten of mij uitschelden voor weet ik het allemaal. Denk je een leuke game te kopen is deze alleen maar multiplayer online te spelen. Nee dat is leuk...
Ben ik de enige die vindt dat de prijs van het spel dan ook omlaag kan?

Het maakt voor de klant geen moer uit wanneer het spel uitkomt, zolang je maar waar voor je geld krijgt en waarschijnlijk zal dat hier niet gebeuren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True