Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 188 reacties

Tweakers.net zal gebruikers dit jaar in verschillende categorien hun stem laten uitbrengen over de beste producten van 2007. Deze ronde is het de beurt aan computerfabrikanten. De lijst met genomineerde bouwers is door de redactie van Tweakers.net opgesteld; het is nu aan onze gebruikers om te bepalen wie met de eer gaat lopen.

Gedurende 48 uur zal het mogelijk zijn om een stem uit te brengen, daarna zal deelname automatisch niet meer mogelijk zijn. De mogelijke antwoorden worden in willekeurige volgorde getoond en de uitslag zal 31 december bekend worden gemaakt.

Lees meer over

Gerelateerde content

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (188)

1 2 3 ... 9
Mijn eerste keus is Apple.

Ik heb jaren met Windows pc's gewerkt en ik ondersteun andere mensen zowel met Windows machines in zowel een Windows domein op het werk als standaard configuraties bij mensen thuis.

Beveiliging en prestatie-optimalisatie is voor veel van mijn klanten een heet hangijzer. Ik kan ze hooguit simpele beheertools leren gebruiken en aanraden die regelmatig te gebruiken, maar of ze dat ook doen........
Dat is iets iets dat Apple al jaren goed weet op te vangen. Bovendien werken Apple machines "out of the box" gemiddeld genomen gewoon beter dan computers van andere merken.

Ik heb twee klanten van mij twee verschillende laptops aangeraden. De ene klant maakte zich niet druk om de prijs en kreeg van mij een Apple Macbook. De andere klant had een beperkt budget en die kreeg als beste keus een Asus laptop met Windows Vista.

Beide klanten hadden ongeveer hetzelfde niveau qua inzicht in hoe met computers om te gaan (zeer weinig). De klant met de Macbook heb ik nooit horen klagen (hooguit een vraag over hoe iets werkt), terwijl de andere vanaf het begin een hele reeks klachten had die allemaal te maken hadden met tekortkomingen van Windows Vista.

Mijn tweede keus is Dell, met name omdat dat merk tegenwoordig ook Linux meelevert op enkele van zijn systemen. Ik ken ook een hoop klanten die helemaal verknocht zijn aan dat merk. Zowel met desktop systemen als laptops van Dell heb ik goede ervaringen.

Mijn derde keus is Asus.

Daarna komen alle andere merken op een min of meer gedeelde plaats, op Acer en Packard Bell na.

Vooral vanwege de vele slechte verhalen over laptops van Acer en het feit dat ik er daarna eentje tegen het lijf liep die het inderdaad slecht deed. Packard Bell heeft mij nooit kunnen bekoren. Niet qua configuratie (kennissen van mij konden niet zelf partitioneren op hun PB desktop) als qua vormgeving.

Dus Acer en Packard Bell zou ik echt nooit kopen en ook niemand aanraden.
Hoewel keuze een persoonlijk iets is, wil ik hier toch effe op ingaan. ;)

Ten eerste gaat deze poll volgens mij over de hardware (samenstelling en extra's zoals card-readers, DVD-rewriters, etc.) en niet over de meegeleverde software/OS.
Jouw argumentatie is alleen gebaseerd op de software...

Ten tweede:
Bovendien werken Apple machines "out of the box" gemiddeld genomen gewoon beter dan computers van andere merken.
Dit heeft te maken met de grote hoeveelheid meuk (tools en applicatie-managers van eigen fabrikaat) die op Windows-systemen is geinstalleerd. Start bv een gemiddelde Windows-laptop maar eens out-the-box op en let dan maar eens op de icoontjes in de system tray, man man het houdt niet op.
Ik denk dat dat bij Apples iets minder is?
De klant met de Macbook heb ik nooit horen klagen (hooguit een vraag over hoe iets werkt), terwijl de andere vanaf het begin een hele reeks klachten had die allemaal te maken hadden met tekortkomingen van Windows Vista.
Vind ik niet echt een eerlijke vergelijking; had die andere klant Windows XP gegeven i.p.v. Vista, en het had een ander verhaal geweest.


[ontopic]
Ik heb geen keuze gemaakt omdat ik zelf "System Builder" ben. :P

Maar wat mijn "ervaring" betreft met die pre-fab pc's (gezien bij andere mensen), is dat upgraden niet echt een optie is (vooral bij Dell) en dat er vaak beknibbeld wordt op bepaalde onderdelen om de prijs zo laag mogelijk te houden (Medion-bakkies). Hierdoor zijn dergelijke pc's niet optimaal samengesteld.
Heb zelf in juni na 15 jaar de switch gemaakt naar Apple. Alle postings hier gelezen hebbende vermoed ik dat ik nu de stempel "Microsoft hatende Apple fanboy" opgeplakt krijg.

Tegen alle Microsoft adapten wil ik het volgende zeggen: Ja OS X heeft ook bugs en minpuntjes. Ik heb nu echter een OS dat werkt. Ben geen tijd meer kwijt aan het onderhouden van mijn PC. Alles doet het gewoon en blijft dat ook doen. En dat is meer dan jullie kunnen zeggen. Ik heb nu per maand minimaal 8 productieve uren meer. Denk daar maar eens aan als je weer eens aan het defragmenteren en register opschonen bent!

En ja, Apple systemen gaan ook stuk (DVD brander in MBP is al vervangen) en kennen soms ontwerpfoutjes. Maar als ze het doen, en het grootste gedeelte doet dat, dan is het toch zo lekker werken. Ik tel mijn zegeningen en heb in juni de beste beslissing in jaren genomen. Ik een Apple fanboy, nou dat moet maar. Maar wel een hele trotse dan. :)
Heb zelf in juni na 15 jaar de switch gemaakt naar Apple. Alle postings hier gelezen hebbende vermoed ik dat ik nu de stempel "Microsoft hatende Apple fanboy" opgeplakt krijg.
Nou niet per definitie... ;)
Ik heb nu echter een OS dat werkt. Ben geen tijd meer kwijt aan het onderhouden van mijn PC. Alles doet het gewoon en blijft dat ook doen. En dat is meer dan jullie kunnen zeggen.
Maar ja, dan moet niet je zo beginnen... :O
Ik heb nu per maand minimaal 8 productieve uren meer. Denk daar maar eens aan als je weer eens aan het defragmenteren en register opschonen bent!
Ik heb een vaag vermoeden dat de gemiddelde Windows-gebruiker niet eens van het bestaan van defrag en regedit afweet...
Overigens, ik heb effe een artikel gelezen betreffende hdd defragmentatie/optimalisatie in Mac OS X, de meeste argumenten waarom dit niet (meer) nodig is zijn ook toepasbaar op Windows, dus niet echt een "Pro Apple"-argument...


Kijk, iedereen moet zelf weten welk OS hij/zij gebruikt, maar wanneer je verschillen wilt aantonen (of zelfs compleet afkraken), kom dan wel met goede argumenten.
ik heb Apple gekozen. De reden: vergelijking. Pa een HP, kameraad een Toshiba, ik een Macbook. Zet ze alledrie naast elkaar en vergelijk.

Ontwerp
De Toshiba en HP hebben allebei een 'druk' ontwerp, met knoppen en lichtjes die niet nodig zijn. Netwerkactiviteit hoef je niet te zien aan een knipperend lampje, dat stoort.

Materiaal:
Alledrie plastic. Jammergenoeg voelen de Toshiba n de HP erg goedkoop aan.

Praktisch:
De poorten op de Toshiba en HP zijn links, rechts en achter geplaatst. Niet erg handig, ik ben gewend dat ze links zitten, en ik er dus goed bij kan. Op het bureau zien die vijf witte kabels die uit de Macbook steken er niet eens slordig uit.

Muis:
Het touchpad van de Mac werkt simpel. Met n vinger erop beweeg je de muis, met twee vingers erop scroll je, 360 graden! Op de HP en de Toshiba moet je je vingers aan de zijkant bewegen om te scrollen, zijn de scrollvlakjes te klein (vinger van links naar rechts bewegen is onmogelijk het hele scherm met de muis te bereiken) en voelt het knopje te goedkoop aan. Alsof het los zit. Als je op het zijkant van een knopje drukt op HP/Toshiba klikt de muis niet. Triest.

Webcam.
De HP is al wat ouder, maar de Toshiba en Mac hebben wel een ingebouwde webcam. De Mac alleen een zwart puntje, en een groen lampje als-ie aan staat. Het enige acceptabele lampje: ik wil wl weten wanneer ik mezelf in beelden opneem. De Toshiba heeft een groot rechthoek, waarin iets geschreven staat. Niet netjes.

Toetsenbord:
De toetsen voelen stevig aan. Ook zit er ruimte tussen de toetsen (niet diep genoeg dat er rommel tussen klem komt te zitten). De toetsen voelen natuurlijk als je erop type (vandaar de lange reactie). Op de HP en Toshiba een lelijk zwart goedkoop toetsenbord, met te zachte knoppen, die je ver moet indrukken. Ook de mediaknoppen zijn overbodig en lelijk weggewerkt (als je het wegwerken kan noemen). Op de Mac zitten er een paar volume en expos knoppen verstopt in de functietoetsen.

Out of the box
Na aanschaf van mijn eerste PowerBook destijds viel het me op dat ik het ding aanzette, even mn naam invulde, een fotootje maakte met de iSight, en ik direct kon beginnen. Direct een mailtje schrijven, direct surfen, whatever. Niet eerst virussoftware.

(vergeten) Snelheid:
Macs bieden qua prijs wat de A-merken concurrentie ook biedt, alleen de goedkopere modellen zijn weggelaten. Lekker snelle apparaten, voldoende ram, hoewel een beetje extra nooit kwaad kan. Prima werken.

Overige pluspuntjes van de Mac
Mooie powerbutton. Speakers verstopt onder het toetsenbord. Handig systeempje met magneet op de oplader veilig aan te sluiten (magsafe), magnetische sluiting van de laptop. Gemakkelijk aan te sluiten op een tweede monitor. Met twee monitoren werken. Met gesloten lid werken door spatie te drukken na dichtklappen van de laptop. Batterij indicator met lichtjes (onderzijde) in de accu. Hoge resolutie, scherp beeld.

Nadeel van de Mac;
kijkhoek van het beeldscherm. Als je er als gebruikt op zit te werken prima beeld, wil je met meerdere mensen kijken is het minder plezierig.

Over de prijs.
Ik heb helaas graag redelijk vaak de nieuwste apparatuur tot mijn beschikking. Dat betekent dat de Mac na twee/drie jaar wordt vervangen. De restwaarde is dan echter nog veel hoger dan die van een PC laptop. D.w.z. dat na drie jaar de computer per jaar even duur is geweest. Ik heb er alleen wat meer startkapitaal moeten voor reserveren. Gelukkig is dat geen probleem.

[Reactie gewijzigd door t-h op 25 december 2007 19:29]

De zoveelste poll van de afgelopen dagen.
Alleen waarom staan niet alle fabrikanten er tussen, danwel bestaat er een optie 'geen van bovenstaande' of 'andere, nl.....'
Mis dit in alle polls overigens.....

BTW: fijne kerstdagen!
Zowel DarkJack als Snuffel zijn wel weer als "ongewenste post" weggezet, maar er wordt wel iets goeds door hen gezegd. Waarom kan je niet kiezen voor "custom made" of "zelfbouw"? Dat zijn nl. wel degelijk de beste systemen die in de praktijk worden gemaakt. Reden?
- computerbouwers beknibbelen altijd en overal op;
- er wordt altijd tonnen aan ongewenste software meegeleverd;
- er is zelden een Windows Setup CD meegeleverd, waarmee je je installatie tenminste fatsoenlijk kunt herstellen, i.p.v. altijd de PC terug te moeten zetten in de originele staat;
- pc-bouwers slaan zo vreselijk vaak de plank mis: wat is de zin van het installeren van n SATA-schijf op een RAID-controller? Waarom n dimm installeren (1024mb) waardoor je systeem niet in dual channel loopt? Doe dan 2x512MB...

Ik snap het wel: mensen willen het onderste uit de kan voor zo min mogelijk geld. Kijk maar eens op deze site onder Vraag & Aanbod... je lacht je soms rot om te zien wat mensen willen betalen voor een goed stuk hardware. Maar fabrikanten gaan daarin mee (moet wel, v.w. de concurrentie en de prijsvechters, zoals Medion), maar de kwaliteit loopt daardoor ernstig terug. Daardoor kan er geen sprake zijn van "de beste computerfabrikant", maar had de vraag moeten zijn wie de "minst slechte" fabrikant is.
Ook ik sluit me volmondig bij darkjack en snuffel aan, ook wat betreft de fijne kerstdagen. Onder tweakers zijn de merken uit het lijstje niet persee de meest gebruikelijke, zodat "overig kant en klaar" en "zelf geassembleerd" heel reeele opties zijn. Dat we hier toch op tweakers.net zitten mag niemand vergeten en zeker de redactie niet!

Bij internet providers heb ik maar op Casema gestemd omdat Solcon er niet bij stond. Daar had ik bij gebrek aan stem voor de beste ook nog wel tegen de slechtste willen stemmen, dat kan een idee zijn voor andere polls: geef het beste en het slechtste merk aan.

Bij de printers sloeg de keuze helemaal nergens op omdat er geen merken maar heel specifieke onbekende modellen van elk merk genoemd werden. Ik denk ook dat veel mensen daar net als ik een model als representatief voor het hele merk beschouwd hebben.

Bij de OS'sen miste ik een categorie Debian of "overige linux", en velen met mij. Ik heb dus een proteststem uitgebracht op Windows Vista, waar ik opzich ook geen problemen mee heb maar wat wel de uitkomst van de poll kan vertekenen.

Bij de processorpoll miste ik ARM nog (een processormerk dat veel tweakers toch in huis hebben), maar dat is van alle kritiekpunten eigenlijk nog het kleinste.
ARM is geen processorfabrikant. ARM heeft een architectuur ontworpen en geeft die in licentie aan fabrikanten als Intel.
Als je de architectuur hebt ontworpen dan ben je toch de maker lijkt me.

Als ik een boek schrijf en ik laat het bij de drukker om de hoek drukken dan ben ik nog steeds de maker van het boek.

ARM (toen het nog Acorn was) heeft de eerste ARM processoren wel in eigen beheer laten drukken. Nu doen ze dat inderdaad niet zelf meer maar laten dat door anderen doen.
Sterker nog, ze hebben de architectuur niet alleen ontworpen, maar ze breiden hem nog steeds actief uit, onderhouden hem, en helpen geselecteerde fabrikanten met het implementeren van hun eigen uitbreidingen. Je kan dus gerust stellen dat ARM zich als fabrikant gedraagt.
De vraag:
Voor de Gouden Steeksleutel 2007 wil Tweakers.net graag van je weten wat jij de beste computerfabrikant vindt.
De vraag is dus niet: wat vind jij de beste computers, of welke computer heb jij.
De vraag is: welke fabrikant heeft jou het meest aangesproken.
En aangezien zelfbouw geen fabrikant (merk) is, komt dat hier niets bij zien.
Tsja, dan moet je nog wel meer "merken" uitsluiten omdat die niet gebouwd worden door het bedrijf dat op het stickertje staat... Als je nou even een heel klein beetje ruimer denkt dan kan ik geen reden verzinnen waarom "naamloze kloon" en "zelfbouw" geen "merken" danwel categorieen zouden kunnen zijn.
omdat naamloze clone, en zelfbouw niet defineerbaar zijn - ik ken genoeg pc bouwers waar ik echt geen pc van zou kopen omdat de kwaliteit en compatibiliteit echt dramatisch zijn.. dan zou ik nog liever een medion kopen ... en dat terweil ik medion persoonlijk een van de allerslechtste-OEM's vind die er zijn... zelfs nog slechter dan het beruchte Packard Bell...

(dit is natuurlijk een persoonlijke mening)..

zelf heb ik voor acer gestemd, niet zozeer omdat er echt geen betere merken zouden zijn maar vooral omdat acer voor mijn idee, de beste budget prducten bieden met daarbij de beste mogelijkheden op garantie-uitberijding.. en ook de LCD panels die ze gebruiken heb ik zeer over te spreken (in de laptops en monitoren).
Daarom mis ook een 'tweakers' fabrikant zoals btonotebooks (build to order);
overigens ben ik het er mee eens dat de meeste polls te weinig keuze mogelijkheden hebben.
Een zelfbouwsysteem kn goed zijn, mits het door iemand wordt gebouwd met verstand van zaken, helaas zijn niet alle zelfbouwers even vakkundig. Bovendien kopen zelfbouwers ook wel eens hardware met twijfelachtige herkomst om te bezuinigen.

Maar in het algemeen heb je wel gelijk hoor, maar wie (van ons :) )neemt dan die gouden steeksleutel in ontvangst bij winst??

Helaas kan in in deze poll niet stemmen omdat ik geen ervaring heb met andere merk Pc's dan Dell en HP/Compaq.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 25 december 2007 11:35]

Ik weet nu niet of er echt iets te winnen valt, maar wanneer je als optie "jezelf" zou kunnen kiezen, zouden er te veel winnaars zijn moest deze optie dan winnen.

Nu is het 1 bedrijf dat de prijs krijgt, ipv bij zelfbouw dat alle tweakers of toch bijna alle tweakers een prijs zouden krijgen.

Ook zorgt zelfbouw er niet voor dat de mensen rondom jou een kant-en-klare pc kunnen kopen (tenzij je zelf een bedrijf hebt) maar meestal is dit denk ik toch niet het geval.
Een eervolle vermelding (het zal niet om een prijs gaan) kan je net zo goed uitdelen aan de categorie "alle zelfbouwende tweakers".
Volgende keer moet de lijst dus uit ~20 fabrikanten bestaan? Dus inclusief home-made + de lokale cimmerciele systeembouwers?
Ja, want dat geeft wel zo'n realistisch beeld van de verdeling van de markt. Op een normale consumentensite zou je de 'lokale systeembouwers' ook neerzetten, maar de categorie 'home made' is typisch iets dat juist op tweakers.net niet mag ontbreken, de naam tweakers zegt het al.
Dell omdat ze niet meer alleen intels plaatsen maar ook AMD en omdat je het besturingssysteem kan kiezen (of was dat nou toekomst muziek?). in ieder geval zit je niet meer verplicht vast aan de grote jongens waat ik een groot voordeel vind.
zo komt er meer concurrentie!! :Y)
Ik heb gekozen voor Apple. Ben het afgelopen jaar volledig geswitched van PC's naar Macs (iMac + MacBook) en het bevalt me erg goed. Wat mij betreft mag de service overigens wel wat beter. :)
Was er idd al bang voor dat Asus zou missen aangezien ze geen echte systemen maken, maar alleen laptops. Ook de reden dat ik pleite voor een notebook steeksleutel ipv de printers...

Waarom Asus voor mij: Omdat ze goed bezig zijn. Ze boren nieuwe markten aan met oa de EeePC. Verder heb ik het idee dat ze Sony achterna gaan op het moment. Hoogwaardige producten met een goede naam en service. Asus laptops zijn vaak iets duurder. Maar ze zijn net wat beter gemonteerd, je blijft vrij om je geheugen up te graden ed, ze voelen wat degelijker aan als bv die Acer en PB troep en geven gewoon standaard 2 jaar garantie. Verder vaak netjes een muisje en draagtas erbij bij de oa de F3 serie.

Zelf heb ik de uitstekende Asus service mogen meemaken! Had ranja over mijn laptop gegooid en eerst had hij dat nog 4 maanden overleefd. Toen kreeg ik echter artifacts. Opgestuurd zonder dat ik dus nog garantie had en dit ook aangegeven. Ik zou minimaal 75 euro kwijt zijn aan onderzoekskosten! Krijg ik 4 weken later een telefoontje dat het onderdeel (moederbord wss) niet op korte termijn leverbaar was en ze mij gratis een nieuwe (persoonlijk beter model voor mij) aanboden. Top service dus, helaas kunnen ze mijn stem niet krijgen.

Ik heb dan maar gestemd voor keuze 2: Dell
Dell vanwege hun goede initiatieven het afgelopen jaar:

1. Optie om XP te kiezen
2. Praten met de klanten
3. Keuze om geen crapware er op te laten zetten
4. Keuze op een aantal modellen om er Linux op te knallen
5. Goede kwaliteit voor een mooie prijs
6. Optie om ze naar wens te configureren (sommige delen zoals het scherm zijn bv zeer handig)
7. De mooie kortingsbonnen en het telefoontje ;)
Hebben alleen af-en-toe een prestatie systeempje.

Kickass en geweldige onderdelen, maar hier gaat het om systemen.
Volgens mij bouwt asus wel degelijk laptops :)
De beste computerfabriekant is geen van de bovenstaande, alles wat die doen zijn kant en klare onderdelen in een kastje voor je schroeven. De beste computerfabrikanten zijn amd, intel, nvidia, ati, samsung, enz enz. Wie het eindelijk in een kastje voor je stopt, of beter nog als je het zelf in een kastje stopt, is eingelijk niet van belang.
Dat is zeer discutabel. De computerfabrikanten stellen de hardware samen, moeten zorgen dat dat goed samen gaat. Sommigen ontwerpen zelf het moederbord en ontwerpen het omhulsel. En dat is waar imo alle PC fabrikanten de fout in gaat: lelijke goedkoop plasticen omhulsels, met overbodige 'drukke' mediaknoppen erop en lampjes die in je ooghoeken afleiden omdat ze denken dat je wilt dat er onder je beeldscherm iets knippers als er enige netwerkactiviteit is.

Voor de beste chip/hardwar fabrikanten kunnen we een aparte verkiezing houden. Intel mag best een prijs winnen omdat ze veel betere cpu's maken dan AMD. Moedig ik aan. Maar in deze categorie zijn er wel degelijk criteria waarop je een verkiezing kan houden. En wat jij bedoelt zijn meer hardwarefabrikanten :)
Waarom staan er zo veel namen, allemaal overbodig want iedereen kiest toch wel voor Apple.. :P

Maar even serieus: Als je buiten emoties om kijkt verdienen ze die prijs eigenlijk ook wel:
- Mooie apparatuur
- Vernieuwend (denk aan iPhone etc.)
- Eigen en goed werkend OS.

Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Packard Bell, dan zijn ze echt wel flink wat stappen verder.

Ook HP is goed bezig trouwens, zeker als je ook de servers meeneemt. Daar zijn ze afgelopen jaar ook met een aantal leuke nieuwe dingen gekomen.
Niet bedoeld als flame-bait, maar ik vind dat Apple behoorlijk lak heeft aan z'n eigen klanten. Ze weten dat de fanboys hun producten toch wel kopen, en daarom zijn er veel te vaak problemen met zowel hardware als software. Denk aan de recente problemen met harde schijven die kapot gingen, of de witte kleur van de macbook die vervaagde. Denk aan alle bugs en problemen in Leopard (dat bedoelde ze vast niet toen ze "Vista 2.0" op hun reclame zetten ;))

Nee, doe mij dan maar een fabrikant die luistert naar klanten en degelijke apparatuur samenstelt. Een aantal jaar geleden kon je inderdaad zeggen dat Apple vernieuwend was en mooie apparatuur maakte, maar tegenwoordig zijn er veel meer fabrikanten die aandacht besteden aan het uiterlijk van de producten. Wat vernieuwend betreft gaat het ook steeds langzamer. Leopard is niets minder dan een collectie met kleine verbeteringen die in sommige gevallen al een stuk beter zijn uitgevoerd door anderen. Het heeft meer dan anderhalf jaar op zich laten wachten en had nog veel te veel foutjes bij de launch.
Ben zowel Windows als Apple gebruiker en beide hebben voor- en nadelen. Echter, als ik zelf een vergelijking maak dan moet ik eerlijk bekennen dat Leopard me meer stabiliteit en functionaliteiten biedt dan Windows Vista. Dat er fouten in zitten neem ik wel op de koop toe, maar bij de beslissing om te kiezen tussen een goede Windows laptop of een Macbook Pro is mijn keuze op de laatste gevallen. Ook omdat ik er Windows naast kan installeren, welke native draait. De Macbook pro is ook verkozen tot snelste Windows laptop!!

Al met al een leuk betoog, maar weinig onderbouwing.
Jou betoog is ook leuk, maar onderbouwing? Leopard meer stabiliteit? Voor jou misschien, ik heb nog geen Vista crashes gehad en draai al dik een half jaar Vista. Meer functionaliteit? Zoals wat?

Een onderbouwing gaat zo:

Ik vind dat product a stabieler is want in test x (betrouwbare bron) is naar voren gekomen dat hij 10% stabieler, en daarbij is gekeken naar test suite y.

[Reactie gewijzigd door Str1ngS op 25 december 2007 11:30]

firefox na 15 minuten > firefox reageert niet!!!
jma, daar zal je vast over hebben gekeken, mja, je raakt er ook gewoon aan.

Ik werk op XP (prima getuned) maar thuis is het mac met leapard en vista.
ik moest enkele programma's instaleren onder vista (FF, Opera Adobe CS2 ...)
AMBETANT! Ten eerste, het zal wel met security te maken hebben, maar ik krijg de standaard toetsenbord instelling niet aangepast, deze springt op engels, TELKENS opnieuw. Ten tweede bij ALLES wat ik doe word men doen en laten abrubt verstoort met "WEET U ZEKER" (maar dan moeilijker gesteld)

Onder mijn XP crasht explorer trouwens ook zo vaak, da'k echt niet meer opmerk. Standaard komt OSX met een veel betere mail client en web browser. Over muziek/film programma kun je nog discusieren, ik verkies (standaard!) itunes voor muziek, en WMP voor Video. Alternatief Winamp en K-lite + MPC. Maar het gaat over standaard.


Ik ben compleet hybride DOS/windows - OS9 -OSX, maar telkens ik met OSX werk, doe ik LEUKE VERNIEWDE dingen, met windows is het usual stuff (werken, word/PPT/excel/photoshop/Notpad++). Als ik naar de maak ga, eens zien wat je hiermee kan, He GAAF, kom eens kijke allemaal!!

BTW: ik heb dit jaar nog geen enkel spelletje gespeeld op windows, ik ben geen spelletjes-man, dat zou het enige leuke zijn op windows. Creative geest moet ik aan werk zetten. Kan ook op windows, inderdaad....

Ik heb ook wel eens geprobeert te werken met Windows Movie Maker. Oh wat een leuk programma - crash. Oh zo werkt deze filter - crash. H gaaf Muziek - crash. NIet opgeven - crash. Nog eens - crash. Het lukt me wel - crash. Krijgt me niet klein - total freeze. Ah gaan we zo beginne - crash.Tis ni grappis meer! Total Lockup. Aha filmpje is wel goed genoeg zo. crash...
Imovie 08 niet mee gewerkt kon 3GP niet binnenhalen, WMM ook niet, mja, mac moet dat toch kunnen. Imovie 06 doet het toch.. gratis downloaden. fijn speeltje.

Maar in XP kan ik wel andere coole dingen doen, zoals,.. unattended CD maken, registry hacken, mijn pc benchmarken en tunen in de bios. al de chips uitlezen om informatie over mijn computer te verzamelen, met WCPREDIT de PCI REGISTRY (chip op het moederbord) tunen.... Coole dingen!
Qua functionaliteit moet je denk ik naar iLife kijken. Alle reviewers van de grote bladen zijn het er over eens dat dat gewoon een heel goed, en vooral goedkoop, product is. Als ik zie hoe mijn ouders hun foto's hebben "geordend", dan is dat echt een hel.. doe mij maar iPhoto.. Dan heb ik het nog niet eens over iMovie en iWeb.. dat zijn gewoon hele degelijke apps.
De Macbook pro is ook verkozen tot snelste Windows laptop!!

Op 'n pro apple website ja. En pseudo-tweakers' websites die graag marketing napraten om extra aan adds te kunnen verdienen.

Iedere tweaker weet dat het verkiezen van een snelste comuter X boven Y alles te maken heeft met de hardware en niets met het merk.

Als ze dan ook nog eens qua hardware/prijs scheef gaan vergelijken dan komt de macbook als winnaar uit de bus. Ik heb nog geen onpartijdig vergelijk gezien waar de Mac als absoluut snelste uit de bus komt tov vergelijkbare laptops.
http://www.pcworld.com/ar...-c,notebooks/article.html

Het is echt niet een pro-apple website.. daarbij waas de MacBook Pro niet eens de duurste laptop die ze hebben getest.

Tuurlijk heeft het alles met specs te maken, en niet met het merk, maar het is wel grappig om te zien dat de laptop van een fabrikant die helemaal niet eens echt haar best doet om een snelle windows bak te maken, toch de snelste maakt.. Dat zegt iets over de snelheid van OS X, die dus wel speciaal voor die hardware is geschreven en geoptimaliseerd..
@ Hierboven

Uhm.. En jij ziet daar een goeie vergelijkende test???

Het enige wat ik daar lees is een statement. Wat verder bizar weinig onderbouwd wordt.

[edit]
typo

[Reactie gewijzigd door houseparty op 25 december 2007 12:50]

Ze weten dat de fanboys hun producten toch wel kopen
Ja hoor, ze kunnen om het even wat uitbrengen want het vliegt toch wel over de toonbank dankzij de Apple fanboys... Kom nou, dit geloof je toch zeker zelf niet? Als zulke types al bestaan dan is het maar een handjevol want dan moet je toch aardig wat poen op zak hebben.

Die hele term 'fanboy' lijkt wel alleen ontstaan om het fenomeen van de enthousiaste Apple-gebruikers te omschrijven, iets wat andere fabrikanten maar niet wil lukken. Volgens mij is die term bedacht uit pure jaloezie, heb je ooit van een HP fanboy of een MS fanboy gehoord? Apple gebruikers vinden al ruim 20 jaar dat hun spullen superieur zijn aan de rest omdat ze beter doordacht zijn. Sinds de eerste iMac werd de uiterlijke vormgeving ook onderscheidend. Pas bij de eerste iPod kwam er een soort lifestyle-hipheid bij.
Een aantal jaar geleden kon je inderdaad zeggen dat Apple vernieuwend was en mooie apparatuur maakte, maar tegenwoordig zijn er veel meer fabrikanten die aandacht besteden aan het uiterlijk van de producten.
Ik kom wel eens in een PC-winkel, en het moet gezegd, het spul is een stuk minder lelijk dan vroeger. Maar meestal is het zo goedkoop gedaan dat het schril afsteekt bij Apple producten, in ergonomiteit en materiaalgebruik. Of Apple nou zo vernieuwend is in haar vormgeving weet ik niet maar ze is in elk geval een stuk consequenter.

De productie-problemen die je beschrijft doen mij persoonlijk nogal denken aan de manier waarop Chello in een grijs verleden en XS4ALL de laatste tijd (persoonlijke ervaring) omgaat met problemen: te snel gegroeid en doen of je neus bloedt. Nogal arrogant. Ik ben het met je eens dat daar wel verbetering in mag komen.

Leopard is wellicht niet revolutionair t.o.v. Tiger maar het is een verdere verfijning van een op zich al goed doordacht OS. Inderdaad hebben ze er een handje van om dingen te snel op de markt te gooien, misschien omdat de introductie al eerder was uitgesteld.
Ja hoor, ze kunnen om het even wat uitbrengen want het vliegt toch wel over de toonbank dankzij de Apple fanboys... Kom nou, dit geloof je toch zeker zelf niet? Als zulke types al bestaan dan is het maar een handjevol want dan moet je toch aardig wat poen op zak hebben.

Ze vliegen over de toonbank doordat Apple een zr effectief marketing apparaat heeft, en de producten daarop aanpast.

Apple fanboys hebben idd weinig rele invloed op de verkopen. Ze zijn alleen maar irritant en ze praten iets te vaak als blinde koeien de Apple marketing na.

Het enige dat bijzonder is aan Macs is het design en het OS. Verder NIETS.
Die hele term 'fanboy' lijkt wel alleen ontstaan om het fenomeen van de enthousiaste Apple-gebruikers te omschrijven, iets wat andere fabrikanten maar niet wil lukken.Volgens mij is die term bedacht uit jaloezie, heb je ooit van een HP fanboy of een MS fanboy gehoord?
Volgens mij komt dat meer omdat Apple gebruikers altijd Windows afzeiken. Dat zie je zelfs terug in de Mac commercials. Andersom is dat een stuk minder. Ik ken bijna geen Windows gebruikers die een bloedhekel aan Apple hebben, andersom hebben bijna alle Apple gebruikers een bloedhekel aan Windows.
In Amerika is het heel normaal dat je elkaar een beetje basht.. En daarbij is het natuurlijk moeilijk om tegen een groot bedrijf als microsoft te knokken.. Het gene dat Apple onderscheid van de rest van de markt, is gewoon het OS, dus gebruiken ze dat ook in hun marketing. Iets wat opzich heel logisch is, maar in Nederland zijn we dat niet zo erg gewend.

Daarbij ken je misschien geen windows gebruikers die een bloedhekel aan windows hebben, maar ik ken zat mensen die schijnbaar een hekel hebben aan Apple gebruikers, iets wat ik veel erger vind, omdat dat persoonlijk is.

Ja, er zijn idd Apple gebruikers die Windows lopen te bashen, maar dit komt voort uit de jaenlange strijd tussen Microsoft en Apple. Maar toch zie ik de laatste maanden meer mensen die meteen mensen voor Apple-fanboy lopen uit te maken, dan Apple gebruikers die roepen dat microsoft zo slecht is.

Het marktaandeel van Apple goeit de laatste tijd en er zijn steeds meer mensen die voor een Mac kiezen. Daar zitten ook heeeeeel veeeeeel mensen tussen die helemaal geen problemen hebben met windows.
ik heb apple gekozen omdat het de enige personal computer fabrikant is die nog zowel de hardware als het os levert. en er tevens in slaagt op beide vlakken tot de absolute top te behoren.

[Reactie gewijzigd door nose_breather op 25 december 2007 12:25]

joh, die laksheid valt best mee. Als je een probleem hebt ga je naar de Apple reseller en wordt het opgelost. Toegegeven, niet altijd. En dt wordt altijd breed uitgemeten in het nieuws.

Wat nog nooit op T.net is gepubliceerd (behalve in de comments), zijn de tevredenheidcijfers van Apple tegenover de andere fabrikanten in deze lijst. Ik heb ze hierboven ook al even neergezet, ze zijn flink hoger dan de concurrenten. Je bent de beste als je de meeste tevreden klanten hebt, lijkt me. Niet omdat je pechvogels zo breed worden uitgemeten in het nieuws. Ook een dell laptop kan kapot gaan, en gaat kapot. Misschien minder vaak in de eerste weken, maar zeker vaker na een paar jaar.

Anyway, ook Apple is niet perfect. Maar vandaag kiezen we de beste, want de perfecte bestaat niet. Maar goed, bij deze verkiezingen kiest toch iedereen voor de fabrikant waarvan hij/zij een apparaat heeft. Hoe ontevreden die mss ook is. De echte beste wordt door de gehele markt wel aangewezen.
Ik vind de kwaliteit/prijs verhouding van Apple te laag. Het mooie van een PC is dat er voor alle componenten meerdere leveranciers zijn, dus daar kan ik moeilijk tussen kiezen.
Bwuh hou even op wil ? iedereen kiest voor apple? dan zouden ze een iets groter marktaandeel moeten hebben .. gelukkig kiest lang niet iedereen voor apple.

* Mooie apparatuur? Wij hebben op zaak anders een gruwelijk lelijke Imac die dient als huurmachine. Onpraktisch vanwege een in het scherm ingebouwde cdrom die veel te veel lawaai maakt. Even zelf vervangen voor een 20 euro apparaat zit er niet in.. ( natuurlijk ook omdat het huurmachine is ) . Goed de G5 en Macbookpro die eveneens hebben staan zijn redelijk mooi vormgegeven apparaten maar om nu te zeggen dat ik die perse thuis zou willen hebben. nahh..

* Vernieuwend. Iphone? Alleen qua interface, zeker niet op gebied van techniek.

* Eigen en goed werkend OS? Je bedoelt dat spul wat rechstreeks van Darwin is afgeleid? Niet zo heel " eigen" als je hier zelf doet laten overkomen hoor. Goed werkend is de laatste tijd bij apple ook maar betrekkelijk.....

Niet dat ik wil zeggen dat jij niet blij mag zijn met je Mac spulletjes hoor, maar realiseer je maar wel even goed dat er mensen zijn die ( met goede reden ) er anders over denken.
het gaat hier om computerfabrikanten dus die ipod en de iphone moet je niet meenemen in je overweging. Maar tja, als apple fanboy is dat misschien wel lastig.
Mooie apparatuur is zeer discutabel, ik vind het "design" van alle apple producten tot nu toe ongelofelijk poep lelijk. Wat mij betreft mogen ze al die gasten die daar werken op de "design" afdeling per direct de straat op trappen. Een wit fantasieloos vierkant kastje met wat knoppen erop gepletterd vind ik geen desing, maar een gebrek aan fantasie en vakkennis. Het enige wat ongelofelijk goed is aan apple is hun marketing.

Vernieuwend is ook zeer discutabel, want echt vernieuwend zijn ze niet.

Goed werkend OS, ach, ook dat ligt er maar net aan waar je dat op baseerd. Als je kijkt naar de hoeveelheid virussen bijvoorbeeld, tsja, een weinig gebruikt OS is niet echt interressant voor de virus schrijvers. Nu het de laatste tijd wat meer gebruikt wordt, zie je ook dat er wat meer aanvallen op het apple platform komen.

Al met al is het allemaal heel erg smaak afhankelijk.
Men is al jaren bezig virussen te maken voor mac, maar tevergeefs. Alle virusschrijvers zouden het een hele eer vinden als een van hen de eerste virus geschreven heeft.
Ook hetzelfde voor hacken. Iedereen wilt dolgraag een Apple hacken, maar het is tot nu toe nog steeds niet gelukt. Dit komt gewoon omdat Mac OSX een gesloten systeem is en Windows een open systeem. Daarom is Windows ook veel makkelijker om te hacken.

Ik weet ook niet van waar je een fantasieloos vierkant wit kastje vandaan haalt. Ik zie zo goed als geen witte bakskes meer staan in de winkel van Apple. De witte kleur is er namelijk aan het uitgaan en men vervangt deze door een alluminiumkleur. Ook maakt men van ieder product een zwart product. Dus maw. wit is eruit aan het gegaan. Het enige wat er nog wit is, is de Macbook en zelfs dat zal waarschijnlijk op 15 januari niet meer aanwezig zijn, Het wifi-station is ook nog wit en het zal niet lang meer duren of deze heeft ook al een andere kleur. iMac's zijn al een tijdje niet meer wit, maar alluminium met zwart. Macbook Pro's zijn nooit wit geweest. De iPod was vroeger wit, maar nu zijn ze zwart en alluminium. Dus wit is zo goed als verleden tijd bij Apple.

Met de OS van Apple heb ik nog nooit problemen mee gehad. Je moet natuurlijk eerst weten hoe het werkt vooraleer je er commentaar op geeft. Ook kunt ge praktisch geen commentaar geven als je daar maar een uurtje mee gewerkt hebt. Ik zie geen enkele Mac-gebruiker na een uurtje al lovend over de OS van microsoft spreken, omdat die OS moeilijk te bedienen is.
Ik ben hier de enige thuis met een iBook van +/- 3 jaar oud en ik heb er nog steeds geen problemen mee gehad. Hij wordt misschien wel een beetje traag, maar dat komt ook omdat ik deze gekocht had met OSX Jaguar, een paar maanden later installeer ik OSX Tiger erop en nog 2 jaar later dus een maand geleden OSX Leopard.
Installeert u zelf maar een Vista op een PC, waar standaard XP op staat en die je standaard kocht en niet geupgraded hebt. De PC zal zelf veel trager gaan. 5x trager als ik me niet vergis. Dit is in mijn geval niet het geval.
Mijn ouders en mijn 3 zussen hebben allemaal een PC en niemand heeft Apple. Ik raak die PC nog maar aan ik weet al niet wat ik aan het doen ben. Ik vind het trouwens ook niet zo overzichtelijk. Het is ook vrij ingewikkeld voor mij. Maar ja ik ben ook tenslotte nog maar 3 jaar geleden overgeschakeld naar Apple.

@houseparty:
Ik vermeld natuurlijk nergens dat ik mezelf tweaker noem. Ik geef hier gewoon mijn mening en wil dus duidelijk stellen dat het zeer moeilijk is om op een andere OS te werken dan je gewend bent. Je hebt eigenlijk een beetje de tijd nodig (minstens een week) om op een andere OS te werken vooraleer je echt weet hoe de basis in elkaar zit. Op dat vlak zul je misschien wel merken dat Apple vlotter te bedienen is, maar ik vind het gewoon moeilijk om met een windows te werken, aangezien ik Mac OSX gewoon ben.
Ik ken natuurlijk wel de basiswerking van windows. Maar het is eerlijk gezegd wel ingewikkeld. Maar ik zie natuurlijk het omgekeerde ook :)
Alle MS-gebruikers beginnen te flashen als ze nog maar net op een OSX zitten :D
Ik geef helemaal geen info weer. Ik geef gewoon mijn eigen mening weer. Als dat ook al niet meer mag, we leven tenslotte in een wereld met vrije meningsuiting. Ik bekijk het ook uit het standpunt van Windows-gebruikers hoe ze kijken op Apple. Daarbij zeg ik net als ik kijk naar Windows. Ik geef dus helemaal geen informatie weer.

[Reactie gewijzigd door Joazut op 25 december 2007 15:57]

Nou op die Black Hat conventies enzo worden er genoeg Apples gehackt, tijdje terug gelezen.
Jammer dat dit weggemod wordt want Denzo heeft wel een punt.

Er zijn namelijk al wel 'test'-virussen voor Mac OS X geschreven en er zijn ook al genoeg lekken geweest in het OS. Een tijdje terug hebben ze namelijk een browser-security test uitgevoerd en Safari was inderdaad de veiligste.. Waarom? Omdat in Safari 0 lekken zaten, well done Apple.. Echter zaten er wel nog een stuk of 11 - 12 in het OS zelf, waar je dus ook gebruik van kunt maken.

Apple brengt niet voor niets security updates uit. Dat ze de fout zelf al inzien en het niet laten ontdekken dat is een ander verhaal (dan bij Microsoft vaak gebeurd bijv.), dat is zelfs goed maar dat gebeurt ook in de Linux community. Ook om even terug te komen dat Mac OS X een volledig gesloten systeem is en Windows een open systeem is, ehm dat snap ik even niet?!

Is Mac OS X niet op *BSD gebasseerd en is de kernel niet gewoon open source? Kun je in OS X niets aanpassen dan en geen programma's installeren? Kun je niets aanpassen in het systeem? Volgens mij allemaal wel hoor, dus volgens mij is Mac OS X net zo'n open systeem dan Windows. Het enige verschil zit hem gewoon dat bij Apple ze nog wel eens de fout zelf inzien en bij Microsoft vaak de fout niet willen zien.

Ik gebruik zelf Windows XP voor de duidelijkheid en ik vind Apple niet echt een top computerbouwer, dus van fanboy geouwehoer is geen spraken..
Er zijn test virussen geschreven voor de Mac. Helaas ontbrek er n ding aan deze software waardoor het niet kwalificeert als virus: de gebruiker moest het virus toestemming geven actief te worden. Deze beveiliging is nog niet gebroken. De beveiligingen die ervoor zitten, bijv. herkennen dat iets deze software is en voorkomen dat het gedownload wordt, of voorkomen dat de gebruiker deze vraag krijgt, is waarvoor de security updates worden uitgegeven.

Het meest onveilige bij de Mac zit voorlopig tussen toetsenbord en bureaustoel. En dt blijft nog wel even zo.
Ik raak die PC nog maar aan ik weet al niet wat ik aan het doen ben.

Jij noemt jezelf tweaker??? :>

@ Hierboven

Ik heb een macbook gehad. Draai Linux zoeel mogelijk en alleen XP voor games en op de HTPC. Dus....

Tweakers.net is een site voor tweakers door tweakers. Vandaar de vraag.
Het is geen appleinfo.net.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 25 december 2007 12:48]

Tsja, Apple doet minimalistisch designen.
Heerlijk, geen lelijke overbodige knopjes op m'n laptop.
En ook geen irritant knipperende lampjes die iets aangeven wat ik ook wel in m'n menubar heb staan. (wifi, bt)

Ik weet overigens niet waar jij 'niet vernieuwend' vandaan hebt, maar daar in Redmond zijn ze ongelofelijk dol op het design van apple,
Kwestie van smaak, ik zie graag aan de hardware of iets wel of niet functioneert.
Dat zie je bij hen ook, aan 't scherm... met 't extra voordeel dat je die indicator kan uitschakelen als je wil.
Als ik een film kijk op mn monitor wil ik geen vervelend blauw wit of geel lampje zien branden. Als de monitor uit staat, maar de computer in standby, dn brandt het lampje. Ideaal. Deze kleine dingen zijn Mac.

Nog zoiets. Vriend van me heeft een Sweex mediacenter. Naast dat de software kudt en langzaam is branden er continu 3-4 felblauwe lampjes naast zn tv. Hij kan um niet omdraaien, want dan zit er IR sensor aan de verkeerde kant en werkt de remote niet meer. Handig!.

Nee, je kan veel zeggen, maar in de bovenstaande lijst is er maar n fabrikant die niet alleen nadenkt wat mooi is (of wat men denkt dat mooi is), maar ook nadenkt over of iets praktisch (genoeg) is.
Neen, ik kies dus voor HP om de reden die jij noemt...
Is die Apple fanboys onderhand wel een beetje beu... :X
En ik word ziek van iedereen die heel hip Apple denkt af te kraken en denkt heel hip Apple fanboy te roepen.
ik heb een Apple en een WII.
Ben ik nu geen tweaker meer?
waar is het vakje "ikzelf" ? :P
Inderdaad. En waarom staan HP en Compaque apart? Die zijn toch al langer dan een jaar gefuseerd?
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True