Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Het blijkt dat de speelkaarten uit het PlayStation 3-spel Eye of Judgment te vervalsen zijn. Een uitgeprinte en zelfs een nagetekende kaart worden door de Playstation-camera herkend en kunnen hierdoor in het spel gebruikt worden.

Eye of Judgment is een computerspel waarbij papieren kaarten gebruikt worden. Spelers kunnen de kaarten uitspelen tegen andere spelers, vergelijkbaar met een kaartspel zoals Magic. De kaarten zijn voorzien van zwarte figuren die uitgelezen worden door de Playstation-camera. Volgens Sony is deze codering geprint met speciale inkt, waardoor ze niet te kopiŽren zijn.

Eye of Judgment kaart uitgeprint (links) en nagetekend (rechts)

Gamesite Kotaku kwam erachter dat een zelfgeprinte kaart ook door de camera van de PlayStation 3 geaccepteerd wordt. Sony vreest dat spelers de kaarten zullen gaan aanbieden via internet, waarna ze gebruikt kunnen worden tegen andere spelers in een internetmatch. Gebruikers van het Japanse 2channel-forum bewezen dat er beslist geen speciale inkt nodig is om de kaarten te maken. Ze creŽerden hun eigen kaarten met een groene en zwarte stift, die vervolgens probleemloos werden herkend door de camera van de PlayStation 3.

Sony sprak eerder tegen Tweakers.net over genomen maatregelen om het valsspelen tijdens het spelen te voorkomen. De set kaarten waarmee de speler gaat spelen wordt voor het spel gescand door de Playstation-camera. Indien een van de spelers gedurende het spel een andere kaart gebruikt dan hij in zijn hand had, detecteert het spel deze oplichting.

Codering op de Eye of Judgment-kaart

Het is de vraag of Sony hierdoor inkomsten zal mislopen op de verkoop van de Eye of Judgment-kaarten, die per acht of dertig stuks te koop zijn voor respectievelijk vier en twaalf euro. Het spel Eye of Judgment is te koop met de PlayStation Eye-camera voor 109 euro. Hierbij worden standaard al dertig speelkaarten meegeleverd, waarmee de speler aan de slag kan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Tja, viel te verwachten. Als je het mij vraagt zou het veel beter zijn om het vie een soort chipsysteem te doen. Maar het valt toch wel te kraken. Ik hoop dat Magic The Gathering komt aanzatten met een vergelijkbaar systeem waarbij de bestaande kaarten gebruikt kunnen worden in internet matches.
Chipsysteem? Een RFID-tag in elk kaartje of zo?

Denk niet dat je het spel dan nog voor 109 euro aan kunt bieden...
Tja dit hadden ze bij Sony ook wel kunnen bedenken.

Misschien hadden ze het dan ook zo aan moeten pakken? Je koopt je kaarten online, je Eye of Judgment software houdt bij welke kaarten je hebt gekocht, die print je uit (op "speciaal Eye of Judgment papier" zodat ze wat robuuster zijn) en klaar. Wordt digitaal ruilen ook meteen een stuk makkelijker :)

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 30 oktober 2007 13:42]

Ik zie het al een paar keer voorbij komen, en als iemand hier een antwoord op kan geven: graag.

Ik heb de video review bekeken op IGN wat ik hierboven ook heb gepost, en als ik de tekst zo lees dan concludeer ik dat er aan het begin van een match alle kaarten worden gescand. Het doel hiervan is dat het systeem weet met welke kaarten er wordt gespeeld en dus is het niet mogelijk om tijdens een match andere kaarten in te zetten.

Het is dan volgens mij NIET zo dat het systeem checkt of je kaarten wel legaal verkregen zijn. Dit zou anders betekenen dat het systeem constant nieuwe gegevens nodig heeft van de kaarten die daadwerkelijk verkocht zijn, om te controleren of de kaarten wel legitiem zijn. Ik denk niet dat dat gebeurd. Het systeem leest de barcode om te bepalen welke kaarten het zijn. Dus het argument: Je moet eerst inscannen en dan kunnen ze het checken lijkt me niet waar.

Ook is het volgens mij niet zo dat je tijdens een online match de kaarten van de tegenstander echt ziet. Volgens mij zie je alleen het virtuele bord. Een echte video verbinding gaat weer privacy dingen met zich mee brengen enzo, en voegt volgens mij ook niks toe aan het spel.

Als mijn aannames correct zijn, dan is het dus wel degelijk mogelijk om in een online match vervalste kaarten te gebruiken.
Klopt, het systeem checkt alleen welke kaarten de speler gekozen heeft om een potje mee te spelen, ongeacht of deze legaal of illegaal verkregen zijn. Op deze manier kan een speler niet snel zijn tactiek wijzigen als hij lijkt te verliezen.

Het probleem is er ook alleen als er via internet gespeeld wordt aangezien de medespeler de kaarten niet kan zien.

[Reactie gewijzigd door trosens op 30 oktober 2007 16:47]

Als ze de samenstelling van elk pakket/deck/expansie nou bijhouden en een unieke ID/code geven. Of de kaarten zelf een unieke ID/code en die online registreren dan zou je dit probleem niet hebben.

Groot gelijk dat Sony zich zorgen maakt, het spel trekt al een kleinere specifieke doelgroep aan en als je dan nog de kaarten kunt kopieeren dan loop je een hele hoop inkomsten mis. Slecht bedacht van de ontwikkelaar, ik wist dat er een beveiliging op zat om dit te voorkomen maar damn alleen via een niet uniek balkje offline registreren |:(
daar had ik zelf ook aan gedacht, maar dit gebeurde ook met MTG en in een tournooi moet je dan niet met je gekopieerde kaarten aankomen
De set kaarten waarmee de speler gaat spelen worden voor het spel ingescand door de Playstation-camera. Indien een van de spelers gedurende het spel een andere kaart oplegt dan hij in zijn hand had, detecteert het spel deze oplichting.
Beetje zinloos als je de valse kaarten ook voor het spel kan inscannen :)
Als Sony niet met een oplossing komt gaan ze heel wat geld mislopen en aantal ontevreden klanten hebben die niet weten wat hen overkomt als ze iemand tegenkomen met steeds de 'beste' kaarten in het spel.

[Reactie gewijzigd door Fre4k op 30 oktober 2007 12:52]

voor je begint, scan je je kaarten in.

je kunt dat niet meer een extra kaart toevoegen.
dus waneer speler A met vuur gaat gooien, kan speler B niet plotsling een emmer water uit zijn hoge hoed vissen ( behalve dan waneer deze echt in zijn deck zit )

Het enige probleem is dus dat iedereen nu supersets kan maken, zonderdat sony daar extra inkomsten over vangt. Valsspelen blijft "onmogelijk"
Vind jij het dan niet 'valsspelen' om zelf de beste kaarten van het spel te gaan uitprinten om vervolgens van iedereen oneerlijk te winnen. Dat vind ik wel hartstikke valsspelen.
Zo werkt het (meestal) niet. Je kan (ik heb alleen magic gespeeld) met magic iig niet met alle "beste" kaarten keer op keer winnen. Bij het maken van een deck komt toch echt nog wel strategisch inzicht kijken :)
Een nwe set kaarten moet eerst geregistreerd worden voordat je kunt spelen.
Ik had begrepen dat je een complete set moet registreren.

[Reactie gewijzigd door lesleyd op 30 oktober 2007 17:33]

Dat over het registreren heeft betrekking dat je voor elke match 6kaarten moet inscannen die je in die match gaat gebruiken. Althans dat is wat ik heb gehoort. Dus hij checked niet of die kaarten fake zijn. Hij checked alleen maar naar die zwarten en groene vakjes. Daar staat het type monster inverwerkt.

[Reactie gewijzigd door Snowbank op 30 oktober 2007 14:33]

Hoe dan? Lijkt me niet dat er ergens een serienummer in elke kaart (of elk pakje kaarten) zit wat aangeeft welke kaarten je hebt.

Zo kun je ook niet ruilen of losse kaarten verkopen.
Sony heeft ook verklaard dat als je alle kaarten tot je beschikking zou hebben, dat dit niet automatisch betekent dat je tegenstanders wegvaagt. De regels schijnen zo te zijn dat je met 8 Łberkaarten nog steeds een 'normale' pot speelt.
Daarnaast: hoe vaak ik niet posts van gamers lees die alleen originele games kopen omdat ze een 'platinum doosje niets vinden' die minder dan de helft kost, zal het ook wel los lopen met de kopieen hier... zat verzamelaars die alles in het echt willen hebben!

Maar eerst wil ik het wel eens zien draaien... lijkt me leuk voor de kerstdagen!

[Reactie gewijzigd door WaterFire op 30 oktober 2007 14:50]

Check o.a. de video review van IGN

Natuurlijk win je niet automatisch met uber kaarten, maar de kans is wel veel groter dat je wint als je die ubder kaarten hebt. Waarom zou het anders uber kaarten zijn?
Jammer voor sony dat ze nu omzet mislopen bij de verkoop van de kaarten. Maar ik ben er niet mee eens dat ze nu geld mislopen met het verkoop van het spel zelf.

Het concept is leuk, het spel is leuk. Maar als 2 mensen tegen elkaar spelen, en beide hebben valse kaarten ingescand. Dan kan het in mij ogen juist alleen maar leuker worden. Aangezien beiden even sterk zijn, dus beiden evenveel kans hebben. Oftewel de slimste en meest tactische speler wint.

Kunnen ze niet een unieke code toevoegen aan een kaard. Net als bij online gaming wordt gedaan! Op deze manier kun je natrekken als de andere computerspeler cheat ja of nee. En kunnen ze het verkoop van het spel en de PS3 stimuleren;)

edit @Vincent
Ik bedoel het niet op zo'n manier, maar als mensen gaat cheaten zonder controle, komt er weer een negatief beeld richting ps3. Om dit te vermijden een optie zodat je kunt kiezen of je wel of niet tegen mensen speelt wie cheaten. Zodat spelers het spel leuk gaan vinden en niet teleurgesteld zijn over het spel. Meer spelverkoop -->meer ps3 verkoop.

Of wil je zeggen, dat je liever een spel koopt waar bijna iedereen in cheat. Want dat is toch niet leuk spelen. Tenminste als je dat van elkaar niet weet althans!

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 30 oktober 2007 15:51]

Je hebt sowieso eerst de PS3 en het spel nodig om te kunnen cheaten, ik snap niet waarom extra beveiliging op dit spel opeens meer PS3 verkopen gaat genereren.

EDIT: Ik ben het met je eens dat het niet leuk is om een spel te spelen waarbij je weet dat iedereen cheat. Desondanks lijkt mij dit spel niet een consoleseller; een spel wat iemand overhaalt om een console te kopen speciaal voor dat spel. Zeker niet als je rekening houdt met de prijs van de PS3.

[Reactie gewijzigd door Vincent7 op 30 oktober 2007 16:22]

Ieder kaartspel kun je toch kaartjes kopieŽren? Net als magic bijv.
Heck je kunt zelfs zelf met een stuk karton, een schaar en een set potloden monopolie na gaan zitten maken.

Ik vraag me alleen af in hoeverre het spelen dan leuk is. Het verzamelen van de kaarten is voor een hoop mensen die dit soort dingen leuk vinden net zo goed part of the game. Storm in een glas water. Daarbij moet je nog altijd het spel gekocht hebben.
Het is natuurlijk niet leuk voor een speler die van verzamelen houd om steeds te verliezen tegen iemand die ze gewoon uitprint.
Het probleem zit erin dat bepaalde vaker dan andere voorkomen wat het verzamel effect creeerd, zorg je dat alles even vaak voorkomt zal men minder waarde aan specifieke kaarten hechten. Magic kaarten zijn uiteraard te copieren net zoals deze echter bij Magic kaarten herken je zelf als gebruiker/ruiler of het een echte is en in geval van een nep kaart ruil je hier uiteraard niets voor (vreemde gedachte eigenlijk achteraf gezien). De camera echter kan dit onderscheid niet maken waardoor jij als speler de meest bijzondere kaarten eenvoudig kan namaken waardoor je potentieel een betere set kaarten kunt bij elkaar verzamelen.
Maar het ruilen gebeurt nog steeds met echte kaarten, want je gaat geen virtuele kaarten ruilen.
En daarbij is het spel zo gebalanceerd dat je niet de hele boel owned met de juiste kaarten.
Met Magic inderdaad vaak genoeg kaarten zitten namaken.

Als je er dan mee gaat spelen, meld je dit even van te voren. het is nou eenmaal de makkelijkste/goedkoopste manier om te testen of je deck goed in elkaar zit, voordat je voor de echte kaarten gaat..
Speciale inkt?
Heh dat is nog niet te doen met de technologie die ze gebruiken.
Het is maar een webcam, niet een 20 Megapixel camera die alle details ziet.

Wel jammer dat zo het spel zelf een beetje word ontkracht.
Het concept is wel "leuk" te noemen. :)
Sony dacht vast dat als ze zeiden dat de kaarten met speciale inkt gemaakt waren, mensen het uit hun hoofd zouden halen om het te gaan proberen. Veel goedkoper om dat te zeggen, dan de speciale inkt echt te ontwikkelen en een camera te maken die die inkt echt leest. En het werkte ook best lang, totdat iemand dacht om het eens te gaan proberen :+
Ze hadden natuurlijk fluorescerende inkt ofzo kunnen gebruiken. Dan de kaart met zitchbaar, en met UV licht bekijken. Dan alleen kaarten accepteren die corect oplichten in het UV.

Dat zou helemaal niet zo veel duurder zijn, en dan zou het een stuk lastiger zijn geweest om het zaakje te kopieren.
In ieder geval niet iets dat je met een viltstift of inkjet voor elkaar krijgt...
Dan moet de webcam gevoelig in het UV gebied zijn. Verder, of dat met een viltstift of inkjet mogelijk is, hangt af van de samenstelling van de inkt in de viltstift / inktpatroon.
Dat gaat natuurlijk niet werken. Dan moet iedereen een UV lamp in huis hebben, vervolgens de kaart twee keer belichten, voordat die kaart gespeeld mag worden. Mensen hebben daar geen zin in. Bovendien denk ik niet dat zo'n camera'tje UV licht kan 'zien'.
@ JJJ Bokma & pretender: Bijna alle digitale camera's en mobieltjes kunnen wel infrarood detecteren. Dit kan je controleren met de afstandsbediening van de TV of radio. Als Sony nu inkt had gebruikt die het infrarode licht beter of anders uitstraalt heb je een betere beveiliging die niet zo simpel is te omzeilen.
Dan krijg je weer problemen met plekken op de kaart die warmer zijn dan andere stukken (bijvoorbeeld omdat je er net met je vingers op hebt gezeten, waardoor dat stukje kaart een klein beetje is opgewarmd) en legitieme kaarten dus niet herkend worden.

Sowieso heb ik niet het idee dat infrarood echt heel fantastisch (volgens mij bijna niet) wordt weerkaatst door materialen, in tegenstelling tot zichtbaar of UV licht.

[Reactie gewijzigd door Eskimo0O0o op 31 oktober 2007 01:35]