Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

AMD gaat zijn TV Wonder-lijn een opfrisbeurt geven met de introductie van diverse nieuwe tv-tuners. De nieuwe Wonder-lijn is geschikt voor hdtv en wordt geleverd in zowel interne als externe uitvoeringen.

De ATi TV Wonder 650 Combo Usb, opvolger van de TV Wonder 600 Usb-tuner, beschikt over twee tuners en kan hd-materiaal volgens de atsc- en ClearQam-standaarden verwerken. Ook kunnen analoge tv-uitzendingen en fm-stations via de usb 2.0-interface doorgegeven worden. Helaas voor notebook-bezitters kan het kastje niet door de usb 2.0-kabel gevoed worden, zodat een losse voeding nodig is.

De gebruiker kan met de pvr-functionaliteit een programma opnemen en dankzij de twin tuner tegelijkertijd een andere uitzending bekijken, waarbij zowel Windows Media Center als ATi's eigen Catalyst Media Center ondersteund worden. Met het laatste pakket kan een opname ook eenvoudig geconverteerd worden naar geschikte videoformaten voor draagbare spelers. Voor de TV Wonder 650 Combo Usb zijn zowel XP- als Vista-drivers beschikbaar.

ATi zet ook een tweetal TV Wonder 600's op de markt: een met een pci-, en een met een pci-e-interface. Deze modellen moeten het ten opzichte van de TV Wonder 650 Combo Usb doen zonder hardwarematige mpeg2-acceleratie en beschikken slechts over een enkele tuner. De externe TV Wonder heeft een adviesprijs van 149 dollar, terwijl de insteekkaarten voor 99 dollar over de toonbank gaan.

ATi TV Wonder 650 Combo Usb
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Maar deze komen volgens mij niet uit in nederland, of wel? Wel leuk zo'n HDTV tuner.

[Reactie gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 17 oktober 2007 14:15]

Nee, maar aan ATSC en ClearQAM heb je niet veel hier. Als je geluk hebt ondersteund het ding ook DVB-C (is ook op QAM gebaseerd), maar dan heb je er nog weinig aan aangezien hier bijna alles gecodeerd is en die dingen geen CI interface hebben.
Als je in NL een HD tuner wil, dan kan ik je een FloppyDTV aanraden, in combinatie met de Alphacrypt CAM. Je wel een firewire kaart nodig. Werkt prima in combinatie met Media Portal op Windows XP bij alle digitale kabelproviders, behalve UPC.

Bovenstaande oplossing is wel een single tuner oplossing. WIl je een dual tuner oplossing, dan moet je de FloppyDTV en de Alphacrypt twee keer kopen.
De gebruiker kan met de pvr-functionaliteit een programma opnemen en dankzij de twin tuner tegelijkertijd een andere uitzending bekijken,
Volgens mij met een hele grote maar: alleen als een analoog en de ander digitaal is.
Waarom zou dat zo zijn??? de meeste tv kaarten tegenwoordig met twin tuners(dubbele tuner, oftewel 2 coax aaansluitingen;)) Dit betekend gewoon dat je met de 1 opneemt en met de ander dus kijkt. Je kunt volgens mij gewoon kiezen wat voor signaal er binnenkomt (analoog of digitaal)

Edit, op Olaf:
Oh niet gelezen O-), Maar dan vind ik het eigenlijk wel slecht, dat jet niet beide tergelijk op digitaal kan zetten..... of eerder gezegt jammer.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 17 oktober 2007 18:13]

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3124&p=2
AMD's new TV Wonder parts that support Clear QAM make use of "combo" tuners - the board supports analog and digital content through two separate onboard tuners that can be used at the same time. The only issue here is that one tuner is a dedicated analog tuner and the other is a dedicated digital tuner. This means that if you are watching an analog channel, you can only record a digital channel (either OTA ATSC or Clear QAM). Likewise, if you are watching a digital channel you can only record an analog channel (either OTA or cable).
Bij een twin-tuner heb je echt maar 1 coax-aansluiting nodig. Ik heb een PVR 350 in mijn mediacenter zitten en er ligt maar 1 coaxkabel naar toe. Toch kan ik 2 programma's tegelijkertijd opnemen, of 1 kijken en de ander opnemen.

Moet ik alleen nog eens kijken hoe ik MCE meer tuners kan laten ondersteunen, is iets met een reghack is mij ooit verteld...
Hmmm, en hoe gaat het met linux drivers zitten? Binnenkort ga ik verhuizen, en wil dan een mediacenter gaan maken...
idd... XP en Vista drivers leveren ze mee.... 2 besturings systemen die ik allebei niet heb.
Omdat die domme Hollanders daar in Den Haag zo nodig een andere standaard hebben bedacht, zijn hun burgers daarvan, nu de dupe.
Valt wel mee hoor, bijna de hele wereld zit op DVB, ATSC wordt alleen in de Noord-Amerika gebruikt. Den Haag heeft niets, maar dan ook niets te maken gehad met DVB.

Dit apparaat zal in Europa trouwens nooit verkocht gaan worden, dus ik zie de nieuwswaarde niet zo. Gaat t.net vanaf nu ook al het TiVo nieuws brengen?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 oktober 2007 15:08]

DVB is niet echt ontwikkeld door de domme Hollanders...

- Europa + Azie (behalve China en Japan) + Australie + Afrika gebruiken DVB-T/C/S.
- VS+Canada gebruiken ATSC+ClearQAM.
- Japan heeft ISDB-T
- China doet DMB-T + TDS-OFDM (soort DVB-T) + ADTB-T (soort ATSC)
- Brazilie doet SBTVD-T (soort ISDB-T)

De meeste van die standaarden zijn er wegens historische en politieke redenen, maar ook of een land grote afstanden met weinig inwoners per km2 kent of juiste kleine afstanden met veel inwoners.

Er komen over een paar jaar overgens wel ontvangers die alles aankunnen, alleen is dat nu nog niet rendabel. Wat je wel ziet is dat de chipfabrikanten een lijn met chips maken voor de verschillende standaarden die pincompatible zijn met elkaar zodat je met het wisselen van 1 chip je design ook werkt voor een andere standaard.
Uhm? Hebben we hier in Nederland wat aan? Dat gaat toch allemaal via DVB-T/C, wat dit kastje niet begrijpt. Of begrijp ik het niet helemaal
Ik vraag me dit ook wel af namelijk. DVB-C gaat wel via QAM modulatie, wat deze dus zou moeten ondersteunen.

Ik gebruik nu een FloppyDTV van digital everywhere om digitale TV te kijken op mijn Vista Media Center. Dit werkt perfect, maar is nog wel vrij duur (250 euro als je ook een cardreader erbij moet hebben en dan is het een single tuner). Zou goed zijn als er wat meer concurrentie komt op dit gebied.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 17 oktober 2007 14:20]

In Nederland gebruiken we idd DVB-C, maar met Irdeto2 codering, daar heb je dus je smartcard voor. Aangezien er geen Alphacrypt kaartlezer in kan, zul je dit kastje idd niet in Nederland kunnen gebruiken.
Gelukkig zendt mijn TV provider alles Free-to-cable uit en heb ik dus geen alphacrypt kaart nodig.

Wellicht dat dit overigens op te lossen is met een USB alphacrypt kaartlezer. Schijnen nu ook wat oplossingen mee te werken.
Zover ik weet is het bij alle kabeltv providers met encryptie, neemt niet weg dat ze het gratis aanbieden. De smartcard die je dan gebruikt zorg voor de juiste decoderingssleutel.
@Klaasbram

Mijn kabeltv provider is CAIWAY en daar heb je geen kaart nodig (dus geen encryptie). In mijn samsung receiver hoef je geen kaart te stoppen om alle zenders te ontvangen. Ook mijn FloppyDTV heeft niet eens een CAM erin zitten. Volgens mij is CAIWAY ook de enige provider die dit doet, en ze zijn ook niet heel erg groot. Zitten alleen in de rijnlandse regio bij Utrecht.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 17 oktober 2007 21:55]

CAYWAY maakt wel degelijk gebruik van encryptie.
Alleen voor de standaard kanalen heb je geen kaart nodig, maar voor alle aanvullende kanalen (waaronder hdtv) heb je helaas wel een kaartje nodig... :'(
zitten ook in Brabant (Berghem) en het Westland (rondom Naaldwijk) hoor... :)
Tja, ik heb hier nog steeds een hele mooie All in wonder 9700 liggen. AGP, dat wel maar heerlijke kaart. Volgens mij worden die nog steeds niet ondersteund door Vista dus die zijn heel effectief de nek om gedraaid. Gelukkig doet XP het nog :)

Waarom hebben die insteek kaarten geen HW MPEG-2?? Is er eindelijk iets anders dan een grafische kaart om in een PCI-e slot te prikken, halen ze er weer functies af waardoor het pruduct ineens een stuk minder aantrekkelijk is geworden

Beetje laffe manier om zo de verkoop van al die externe meuk omhoog te krikken. Bovendien, w'éér een USB poort weg, en wéér een extra adapter er bij. Ik heb nu 2 pc's staan, 2 monitoren en een berg externe apparaten. Geloof het of niet: 12 stekkers/adapters!!

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 17 oktober 2007 14:35]

Waarom hebben die insteek kaarten geen HW MPEG-2??
CPUs zijn tegenwoordig snel genoeg om dat zonder extra ondersteuning af te handelen.
Bovendien, w'éér een USB poort weg,
Er is toch ook een interne versie?
offtopic:
Bovendien, w'éér een USB poort weg, en wéér een extra adapter er bij. Ik heb nu 2 pc's staan, 2 monitoren en een berg externe apparaten. Geloof het of niet: 12 stekkers/adapters!!


Ja, het word tijd voor een moederbord met onboard printer / scanner / router / dual hybrid tvtuner / het liefst de externe HDD weer intern / monitor voeding vanuit de PSU.. 1000 Watt voeding in de kast en klaar...1 PC, 1 stekker... kan je lachen als er iets fout gaat, meteen alles stuk :)


Wel een leuk apparaat overigens. Ik moet een nieuwe TV-Tuner hebben sinds Pinnacle geen Vista drivers meer schrijft voor mijn huidige kaart... aangezien ze hetzelfde flikten toen XP uitkwam weet ik niet of ik nog een Pinnacle ga nemen..

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op 17 oktober 2007 14:56]

Waarom hebben die insteek kaarten geen HW MPEG-2??
omdat digitale TV al encoded is in MPEG2 of H.264?
En om echt HD af te spelen heb je zeker ook een scherm nodig die 1980x1280 kan afspelen? Anders schiet het zeker nog niet op. Of kan het ook met een reso van 1280x1024?
Je hebt in principe 2 gangbare formaten: 1080p en 720p. (en 1080i/720i, maar dat is het zelfde maar dan interlaced)
1080p heeft een resolutie van 1920x1080
720p heeft een resolutie van 1280x800
720p zou je dus prima af kunnen spelen op een monitor van 1280x1024. 1080p ook wel maar dan heb je dus geen toegevoegde waarde van de extra resolutie..

[Reactie gewijzigd door Intrepidity op 17 oktober 2007 14:33]

720p resolutie is 1280x720
Biedt usb2.0 wel voldoende bandbreedte om 2 hdtv signalen gelijkertijd te ontvangen? Lijkt me een beetje krap. En kun je hier alleen die zogenaam 'free-to-air' kanalen mee ontvangen of ook @home en upc etc...?

[Reactie gewijzigd door RiCkY82 op 17 oktober 2007 14:17]

Biedt usb2.0 wel voldoende bandbreedte om 2 hdtv signalen gelijkertijd te ontvangen?
Decompressie gebeurd pas in de PC zelf.
het transporteren is op USB inderdaad niet mogenlijk, maar op firewire daar in tegen kunnen ze tegenwoordig 1080P HD real-time naar de computer sturen.
het transporteren is op USB inderdaad niet mogenlijk, maar op firewire daar in tegen kunnen ze tegenwoordig 1080P HD real-time naar de computer sturen.
2 miljoen beeldpunten maal 8 bits per beeldpunt geeft iets van een kleine 17Mbit/beeld maal een refreshrate van 30Hz geeft ongeveer 500Mbit/s.
Dat is het überminimale dat je nodig hebt voor één HDTV kanaal als je "rauwe" data verstuurt. Dus je hebt op zn minst een FireWire 800 interface nodig, want de traditionele FireWire kapt op 400Mb/s.
Decompressie gebeurd pas in de PC zelf.
Dat kon al moeilijk anders gezien de afmetingen van dat doosje.
ik zou graag de 2 x dual hauppage 500 kaarten in mijn mediacenter vervangen voor kwalitatief betere kaarten. Het analoge signaal van de tvtuner is nog altijd beter dan dat van de hauppage 500 kaarten :|

hdtv opties van de kaart kan je toch niet in nederland gebruiken achter je upc kastje :| maar er zit ook analoog op dus waarom niet in nederland?!

[Reactie gewijzigd door RobbyNitroz op 17 oktober 2007 14:19]

Eehm, waarom heb jij een 4 tuner setup als ik vragen mag? En ondersteund MCE dat of draai je iets anders als mediacenter constructie?
Ik heb ook 2 PVR500 kaarten, dit werkt wel degelijk in MCE, zei het na een register-aanpassing.
720p is prima af te spelen op 1280x1024, 1080i of p (ahoewel 1080p niet word uitgezonden in Nederland volgens mij, alleen 1080i) wordt gedownscaled om op je scherm te passen. Het is dan wel te kijken maar natuurlijk wel een beetje zonde van de hoge resolutie van de video.
Het is dan wel te kijken maar natuurlijk wel een beetje zonde van de hoge resolutie van de video.
Al heb je een goede scaler, kan je beter een signaal van hogere kwaliteit downscalen dan een lagere kwaliteit signaal upscalen.
Nou ja, heb laatst wel 1080p op m'n 19 inch TFT gekeken, dit ziet er toch een stuk beter uit dan 720p. Het verschil zie je toch wel duidelijk