Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties
Submitter: MB4

Ageia heeft aangekondigd dat het een mobiele variant van zijn physics-kaart ontwikkeld heeft. De PhysX 100M lijkt een logische stap nu steeds meer notebooks voor gamers op de markt verschijnen.

Ageia Physx 100MEen heikel punt bij gamelaptops is vaak de batterijgebruiksduur en een extra module voor physics-berekeningen lijkt daar niet in positieve zin aan bij te gaan dragen, maar Ageia stelt dat het apparaat zelfs onder belasting minder dan 10W zal gebruiken. Daarnaast zijn energiebesparende functies ingebouwd, zodat er ingegrepen kan worden als de temperatuur te hoog wordt. Dankzij het energiebeheer kan de chip ook op inactief gezet worden, om zodoende nog minder van de batterij te vergen. De insteekkaart op laptopformaat heeft net als zijn grote broer privé-werkgeheugen aan boord.

Vermoedelijk zal Dell de eerste fabrikant zijn die een laptop van de PhysX 100M zal voorzien. De Texaanse computerbouwer timmert hard aan de weg in de gamessector. Eerder deze week werd bekendgemaakt dat Medion - hier vooral bekend vanwege de verkoop bij de Aldi - een computer met standaard physics-kaart aan boord zal gaan leveren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Een heikel punt bij gamelaptops is vaak de batterijgebruiksduur en een extra module voor physics-berekeningen lijkt daar niet in positieve zin aan bij te gaan dragen,

Ja, alsof iemand die een gamelaptop heeft uberhaupt speelt op zijn batterij... een fatsoenlijk gamelaptop is dan binnen een halfuurtje compleet leeg...

De goeie gamelaptops zijn uitstekend om mee te nemen naar lanparties etc.. vergis je niet hoeveel mensen er toch zijn die graag zo'n ding zouden willen (en kopen)...
Mij lijkt het een beetje decadent om met zo'n kaart rond te lopen, maar indien je dit in een "gamers"-laptop gaat steken is het dan ook een loos argument in mijn ogen om te klagen over verbruik. Kwestie dat men toch dicht bij een stopcontact zit bij LANparties of thuis. Wie echt niet anders kan dan enkel te gamen op zijn pc is natuurlijk dik gezien. Wel zou men een optie moeten hebben om deze kaart volledig uit te schakelen zodoende dat de laptop mobiel wel nog steeds te gebruiken is voor desktop applicaties voor het meer serieuzer werk.
Ageia stelt dat het apparaat zelfs onder belasting minder dan 10W zal gebruiken.
Een laptop gebruikt normaal onder belasting ook minder dan 40 Watt.
Een kwart daarvan voor Physics is wat veel.
Een game-laptop zal tijdens het spelen waarschijnlijk wel meer dan 40W gebruiken, denk ik :)

Maar als je een zuinig systeem wilt moet je ook niet willen gamen :*)
en nog steeds zie ik het nut niet echt in van een onsupported kaartje, zeker in een flaptop. Die handvol games die gebruik kan maken van de physx, hebben er nu ook niet zo veel baat bij...
En zo is de cirkel weer rond. Het kaartje word niet ondersteund want niemand heeft zo'n ding. En niemand heeft zo'n ding omdat er geen ondersteuning voor is. :)
En niemand heeft zo'n ding omdat er geen ondersteuning voor is.
Niemand heeft het omdat multi-core CPU's ruim voldoende rekenkracht hebben voor typische physics.
Niemand? Er zijn genoeg mensen die wel zo'n ding hebben. Zie PPU sectie op [H] forum.
Het is meer weinig.
en waarom het kip en het ei fenomeen.
Weinig games voor PPU geeft die hardware weinig waarde voor de gemiddelde gamer.
Het probleem is eerder het game aanbod.

Multicore bied meer Phsyics maar veel minder dan PPU en GPU kunnen leveren.

Je neemd dus genoegen met minder wat 'n multicore aan kan.

Dat zijn keuzes andere zijn wel bereid om voor meer Phsyics wat meer budged neer te leggen. Gamers en hardware vendors gaan daar dan ook op in.
Niet alleen Ageia maar ook nV en aTI die ruiken geld. Havok ook met hun extra addon SDK Hafok FX.

Games kunnen die Physics hardware acceleratie optioneel ondersteunnen. Het hoefd niet je kan het gebruiken door er voor de hardware aan te schaffen.
Die PPU kaart voor PhysX game sof 'n extra SM3.0 of hoger G-kaart voor Havok FX of GpGPU gebruik.

De meeste game gericht op mainstream zullen die dingen optioneel ondersteunen.

Multi core bied weer 'n stapje meer wat CPU kunnen bieden aan Physics. PPU gaat daar overheen en GPU de high-end nog een stuk.

Gezien het streven naar Photorealistische game werelden, Is wat fijn gedetaileerde interactiviteit op een realistisch niveau ook iets wat kwa computational power aardig opschaal. En PPU is 'n wat groter stap op die lange weg.
zo begon 3dfx ooit ook en dat is toch behoorlijk big buisness geworden dat 3d gamen..
het verschil is dat zij iets hadden wat echt enorme verbetering van beeldkwaliteit toonde en op andere manieren niet te bereiken was...
3DFX bood 3d hardware acceleratie. omdat hun niks in de weg stond en de competitie nogal laat of marginaal was in den beginnen.
De game dev's en gamers nogal GFX gefixeerd zijn iig een groot deel.
en dus games studios dit sneller oppicken 'n sucsses gegarandeerd.

Physics heeft als effect physics wel wat te doen met meer eye candy maar het gaat eigenlijk om zich echt te onderscheiden om zware gameplay Physics.
Dit is niet zo tastbaar maar heeft ook nogal wat invloed op online Netload. Wat de adoptie nogal aanzienlijk tegenwerkt.
Betere kansen als de wereldwijd adsl2 mainstream was. Maar is dus niet zo.

En om effectPhysics staan men niet te springen om daar voor hardware te kopen. ofschoon ook wel welcom. maar gameplay phsyics des te meer. Daar is ook de hype om.
Deze chip moet gewoon op de nieuwe Videokaarten worden geintegreerd, dan kan het grootschalig verspreidt worden. Als ze die chips nou verstrekken aan nVidia en ATi dan hebben ze volgens mij meer afzet dan met losse verkoop.
NVIDIA en AMD hebben hier geen interesse in. Hun GPU's zijn vele malen krachtiger en met iedere generatie beter geschikt om complexe physics aan te kunnen.
@Bulls
GPU gebruiken, de goed voor Generalpurpouse gebruik shader units, GPgPU om Physics te kunnen berekenen.

nV en ATI hebben hun zinnen gezet op unified shaders.
Houd in dat elek generalpurpuse unified shader unit als.
Vertex
Pixel
Geo
Maar ook Physics
shader unit te gebruiken is.

Daar prop je dus niet een specifieke unit bij wat anti unified / general purpouse is.

Daarnaast als ze het wél zouden doen beconcureerd nV en ATI ageia direct. Ageia zou dit dus niet zo snel met patent bescherming laten doen.
Maar voor nV en ATI maakt het niet uit SM3.0 en SM4.x shaders zijn goed voor Physics.

@cofified
Tuurlijk vergelijk de 130nm PPU eend met 'n 130nm GPU van 30watts.
Agie kan hun next gen met de tijd ook een heel stuk krachtiger maken door 55nm en 500+ mil aan transistors op één die te proppen

GPU zijn krachtiger omdat ze groter sneller en meer vermogen mogen trekken door de dieshrink voorsprong.

Met ¤230 tot ¤150 is het ook 'n budged Physics add on competerend met 'n 8600GT voor Physics. Geen halve Terraflop 8800U
Waarom zou een 3d kaart of CPU wél 10W mogen zuipen maar een physics kaart niet?
Omdat deze physics standaard niet tot nauwelijks blijkt te werken ;)
Werkt wel ! Alleen weinig games maken er gebruik van.
En weinig games daarvan maken er goed gebruik van.

CF revolution maakt er veel gebruik van. Het goede valt te betwisten.
Graw2 heeft 'n leuk PhysX pure map dat is goed gebruik van PhysX.

Warmonger zal een PhysX dependant free game zijn. ben benieuwed of die er goed gebruik van gaat maken.
Correct me if i'm wrong maar zal de PhysX kaart binnekort niet een beetje overbodig worden met het steeds zwaarder en beter worden van GPU's?
Was de bedoeling van PhysX kaarten niet om de GPU minder te belasten maar deze worden toch steeds krachtiger en krachtiger? nee?
Doel van physX kaart is om de berekeningen van zwaartekracht in een spel over te nemen van een CPU. het berekent doormiddel van de wet newton.

kijk eens op de site met demo's hoe deze pros water berekent en matriaal in elke vorm laat buigen. Het leukste is dat ELKE vorm mogelijk is en de matriaal instelbaar is. metaal reageert als metaal etc ....

link demo's: http://www.ageia.com/physx/tech_demos.html
het berekent doormiddel van de wet newton.
De wetten van Newton zijn niks anders dan optellingen en vermenigvuldigingen. Daar zijn zowel de GPU als CPU goed voor uitgerust. De GPU heeft texture samplers en een rasterizer om grafisch beter te zijn dan de CPU, maar de PPU heeft niks bijzonders dat hem beter maakt.

Die eenvoudige feiten zeggen mij dat binnen een paar jaar AGEIA niet meer bestaat (als ze zich op hardware blijven focussen). Quad-core en octa-core CPU's of DirectX 11 GPU's gaan dedicated physics overbodig maken. Welke van de twee zal 'winnen' durf ik niet voorspellen maar ik weet wel zeker dat de PPU de verliezer zal zijn.
Nee GPU zijn hard nodig voor GFX georienteerde games plus voor Physics gebruiken die de Havok FX addon SDK.
JE moet dan 'n Havok FX game hebben. zo'n game gebruikt géén PPU.
'n PhysX game kan'optioneel 'n PPU gebruiken.

De kern van de zaak is elk solutie heeft zijn eigen SDK dus de Dev's bepalen wat je voor de games kan gebruiken.
Voor physX game is dat dus PPU met fall back naar CPU.

Er zijn niet veel HavokFX games aangekondigd.
uiteraard kunnen PPU ook steeds beter worden. Nextgen.
Een laptop die gebruikt wordt om op te gamen gebruikt wel wat meer lijkt mij dan 40W. Want een deze zijn doorgaans uitgerust met de betere GPU's, los videokaartgeheugen en een groter scherm (17" of meer).
Nog zo'n leuke instinker: veel games lopen slechter met een PhysX-kaart.

Waarom? Omdat de Physics-kaart er voor zorgt dat objecten levensecht met elkaar interacteren. Veel games die een PhysX-kaart detecteren, tonen daarom meer kleine objecten in het spel. Een muur breekt niet in 2 maar in 10 stukken. Overal liggen flessen, dozen, kranten, etcetera. Het mooist is een goeie ontploffing, waarbij alles door de lucht vliegt en levensecht tegen elkaar botst.

Sure, de berekeningen voor de botsingen tussen deze objecten worden door de PhysX-kaart gedaan, maar wie moet al die extra poly's gaan renderen? Juist: je videokaart. En die had het (zeker in de laptop) al zwaar genoeg zonder die extra lading werk.
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Je koopt toch niet zo'n kaart als je een 6600GT hebt ofzo? Het lijkt mij dat mensen die zo'n kaart kopen best wel de centen hebben om een degelijke 8800 te kopen.

Waarbij ik me dan weer afvraag, als je een 8800 hebt, waarom dan nog zon PhysX ding erbij? Investeer dat dat in een snelle dual/quad-core CPU....

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 23 augustus 2007 17:55]

Die 8800 krijgt het druk met all die objecten en aprticle en effect phsyics eye candy.
de CPU moet in dat geheel zorgen voor krachtige geavanceerde op dynamish veranderde game enviorment reagerende AI of AL.
En De CPU moet natuurlijk de PPU en GPU voeden met opgezete frame data en PhysX resultaten.
"Daarnaast zijn energiebesparende functies ingebouwd, zodat er ingegrepen kan worden als de temperatuur te hoog wordt"

&

"Ageia stelt dat het apparaat zelfs onder belasting minder dan 10W zal gebruiken"

Klinkt dat niet een beetje ongeloofwaardig ? Een chipje die <10W verbruikt wordt toch niet zoo warm ? Kan zoiets niet gewoon passief gekoeld worden ?
Nou mijn soldeerbout van 8w word toch echt wel heet. :) Watt zegt helemaal niks van hoeveel warm iets kan worden. Watt zegt iets over het verbruik.

En als er geen koeler op zit, kan hij best te warm worden. ;)

En airflow in een laptop? Omdat er een actieve fan in zit en die nog enig zins wat lucht via wat kieren (groter zijn die openingen vaak niet) naar binnen weet te zuigen vind ik geen airflow. :P

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 23 augustus 2007 16:03]

Ik dacht dat watt iets zei over het vermogen..
Dus als een apparaat niet efficiënt gebouwd is dan heeft het veel warmte af= verloren energie/vermogen.
Laptop CPU's maken ze efficiënter => minder verlies :Y)
En als je er een wolfram draadje tussen plaatst , dan geeft het licht :) Maar zo'n laptop chip gaat toch wel zuinig om met z'n energie veronderstel ik, dus mijn punt is dat die 10 wat dan toch wel niet zoveel warmte zou mogen genereren.
Reken er wel op dat er in een laptop niet altijd de ideale airflow is die je in een desktop vaak wel hebt.

En meestal is er ook niet veel plaats voor een grote passieve koelvin.

Als 10W niet afgevoerd wordt, bestaat er nog steeds de kans op oververhitting.
De chip zit vast in een 'doos (= laptop)' Daarbij komt nog dat andere onderdelen (zeker in een gamelaptop) ook behoorlijk heet worden, denk maar aan de grafische kaart en de processor. Deze hebben invloed op de temperatuur van die chip.
Ik gok dat alienware ze in de laptops gaat stoppen, en dat verder geen serieuze laptops er mee uitgerust worden. :Y)
Let wel, alienware is overgenomen door dell, dus vandaar de quote:
Vermoedelijk zal Dell de eerste fabrikant zijn die een laptop van de PhysX 100M zal voorzien.
zou SW the force unleashed geen gebruik maken van zo'n kaart? Dat spel zou zo'n physics-kaart wel kunnen gebruiken...

alloewel is zo'n kaart eigenlijk wel handig deze dagen heeft iedereen toch een dualcore en straks heeft iedereen een quadcore, ik veronderstel dat die physics niet veel meer dan 1 zo'n core nodig hebben...
Nou nee zo hard loopt dat ook niet. ondanks beter markt penetratie. Dual quad multicore vereist ook nogal effecient multitreading coding van game dev.s.'
Game engine task verdelen over de cores is niet efficent de schaleing naar meer cores en de performance winst zal nogal tegen vallen.
Dit komt omdat de meeste task nogal afhankelijk van mekaar zijn.
Game engine flow is nogal serieel.
Valve heeft hier uitgebreid uit de doeken gedaan, daar kan je naar googlen.
Houd dus in dat Quadcore niet zo snel veel van die computatinal potentie laat zien.
zal vooral idle zijn of slecht gebruikt worden.
Uiteraard zullen met de tijd de dev's het onder de knie krijgen en CPU beter gebruikt worden. Er komen dan sporadish steed meer efficentere Multicore games. MAar dan zit je in 2009. Tja game deven kost tijd veel tijd.

QC is geen wonder middel. Het helpt 'n beetje bij sommige games bij de meeste nihil. en enkele uitzondering schaald het mogelijk veel beter.

Uiteraard zal als PPU aanslaat ook vervangen worden door nextgen PPU.
Op 130nm oude dieshrink liep die egenlijk al achter tijdens release.
Maar bij aanslaan kan dat redelijk recht getrokken worden.
Denk dat PPU nu overgaat naar 80nm.
Een core van een dualcore of quadcore kan bij langena niet de berekeningen verrichten die 1 Physxkaart kan berekenen.. het zijn 2 compleet verschillende type procs...
Iemand die goede game performance wil op z'n laptop. Kan erg handig zijn, want je zou met een lichtere CPU toekunnen, die waarschijnlijk ook minder energie zal verbruiken. (Hopelijk is dat verschil dan groter dan de PhysX 100M zelf zuipt, anders heb je er weinig aan ... ;) )
Ik ken bv een paar mensen die hier in België digital arts en entertainment studeren. Deze richting is gericht op het ontwikkelen van games en 3D animaties en zo. De studenten van die richting moeten een laptop gebruiken in de les en de meeste hebben een xps. Voor zo'n doelgroep kan deze kaart bv handig zijn. Maar anders zie ik er ook niet echt het nut van in.
vergeet niet dat je als gamer beter een zwaardere cpu kunt aanschaffen dan zo'n physx kaart, simpelweg omdat dat veel meer games van profiteren...
True, maar er zit ook een limiet aan hoeveel zwaarder een cpu kan worden....

D'r zijn weining games die physics implementeren omdat er geen hardware voor is, en hardware slaat niet aan, omdat er geen software is die 't gebruikt....je zou er evt DPC op kunnen draaien, maar of dat 200+ euro waard is....

Bijkomend probleem is dat de physics ook nog eens in de engine zitten, waardoor je een spel dat met deze kaart draait niet zonder kan, en vice versa....terwijl dit met videokaarten veel flexibeler was in de begin tijd...(tegenwoordig kun je idd niet meer zonder) dat maakt 't adopten ook veel moeilijker....
Niet helemaal waar, de meeste games kunnen afaik ook zonder die ppu. Je zal het dan alleen met wat minder physics moeten doen.
(reactie op RuL0R)

Wat meteen betekent dat die extra physics die je krijgt als je een PPU hebt niet gebruikt gaan worden voor gameplay, en blijven hangen in de "leuke grafische gimmick" fase...

[Reactie gewijzigd door Networx op 23 augustus 2007 17:56]

Bijkomend probleem is dat de physics ook nog eens in de engine zitten, waardoor je een spel dat met deze kaart draait niet zonder kan, en vice versa....terwijl dit met videokaarten veel flexibeler was in de begin tijd...(tegenwoordig kun je idd niet meer zonder) dat maakt 't adopten ook veel moeilijker....
De engine houdt hier gewoon rekening mee, heb je de kaart wel dan gebruikt hij hem anders niet. Gewoon programmeerwerk en dus geen uitsluiting.
Wie dit koopt?
Iemand die.
PhysX game in high PhysX settings will spelen op een goede game laptop met redelijke GPU en CPU.

Iemand die PhysX SDK gebruikt. This gratis.

'n DX10 Laptop met PPU lijtk me wel wat voor de PhysX SDK 2.7.2
Iemand die PhysX SDK gebruikt. This gratis.
AGEIA support kost ettelijke duizenden dollars. Als amateur kan je misschien zonder, maar een serieuze gamestudio wil een paar garanties en ondersteuning. En dan is de kans groot dat ze goedkoper af zijn met een concurrerend product of in-house iets te ontwikkelen voor de CPU of GPU. Zeg nooit gratis.
Dus dat maakt de SDK nog steeds gratis.
Gokje, iemand die een notebook koopt en toevallig voor een model kiest waar toevallig ook deze kaart in zit? Ik bewijfel dat men in het geval van een notebook expliciet kiest voor een model met een PhysX kaart. Maar als het er al in zit, je een goede GPU hebt en the price is right dan is de keuze niet moeilijk.

[Reactie gewijzigd door Psychatic op 23 augustus 2007 18:36]

Mensen die op school stoer willen doen: "Ik heb een PhysX kaart!". Voor de rest heeft het nauwelijks nut.
Het lijkt mij eigenlijk wel interessant als ze dit ding op PCIe zouden uitbrengen zodat je tegen een laag energiegebruik (en geluidsniveau) toch PhysX zou kunnen krijgen...
10W, daar draait mijn hele Thinkpad X41 op.

Ageia is een zinkend schip, je zou verwachten dat ze eerder een PCIe versie van de PhysX uit zouden brengen ipv een nog meer niche markt aan te spreken als gamerlaptops...
Zullen ze uiteraard ook mee bezich zijn het ene sluit het andere niet uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True