Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties
Bron: The Inquirer

De geruchtenradar van The Inquirer heeft opgevangen dat de klok van het grafische gedeelte van de PlayStation 3 op een lagere snelheid komt te liggen dan gepland. De RSX-gpu, die door nVidia ontwikkeld is, zal op 500MHz gaan werken in plaats van 550MHz en het videogeheugen zal op 650MHz geklokt worden in plaats van 700MHz. Een reden voor de verlaagde kloksnelheden wordt niet gegeven door The Inquirer. Eerder dit jaar circuleerde al het gerucht dat de kloksnelheid van de Cell-processor verlaagd zou worden, maar dit werd destijds ontkracht door Sony. De PlayStation 3 zal 17 november geïntroduceerd worden.

Sony PlayStation 3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Iedereen die zegt dat de screens van de PS3 beter zijn dan die van de 360 of vise versa moet toch eens een ander brilletje kopen. Ten eerste zijn er geen screens van beide consoles met uitzondering van battlefield (en die zijn dan niet identiek omdat het totaal andere screens zijn en dus onmogelijk verschil waar te nemen) en deze screens kan ik niet van elkaar onderscheiden als het om kwaliteit gaat.

90% van de dev's herhalen iedere keer maar weer dat er tussen beide consoles geen waarnembaar verschil zal zijn in de gemiddelde kwaliteit van de games. Dus laat de fanboys nu eindelijk eens luisteren naar de vakmensen. Daarnaast is het hele 360 vs PS3 verhaal zowiezo flauwekul omdat de PS3 simpelweg nog niet op de markt is. Ze zijn nog geen week in productie notabene.

Het word behoorlijk irritant hoe ieder nieuwsbericht over een van beide consoles altijd uit draait op een fanboybashingspectacle. Doorgaans komt er geen zinnig word uit. maar nu even on- topic

Ik ben geen techneut maar weet wel dat de inquirer een hele grote duim heeft als het gaat om nieuwswaarde. Daarintegen hebben ze in essentie vaak weer wel gelijk. Ze dikken het nieuws vaak wat aan maar de kern van het verhaal klopt vaak weer wel. De PS3 heeft tot nu toe de nodige opstartproblemen gekent en Sony heeft nu niet een reputatie van feiten vermelden. Net als Nvidia word er wel degelijk vaak een beetje aangedikt als het om specs gaat. Ik zou het daarom ook absoluut niet verbasingwekkent vinden als ze inderdaad de specs bij zullen moeten stellen. Neemt niet weg dat met de werkelijke specs ook de PS3 geweldige plaatjes zal kunnen toveren net als de Xbox360.
verbasingwekkent of verbazingwekkend?

lieve help, let op je mooie taal....
de xbox360 spellen ook volgens firingsquad zien er op de xbox360 duidelijk niet beter uit dan de xbox1...

en als je ff naar UT2007 kijkt en de eerste real-time demo heb je die kwaliteit nog nooit op de xbox360 gezien, en Quake4 textures op de xbox360 zijn muddy vanwegen te hoge compresie.
ook vind ik dat veel xbox360 spellen erug veel jagies heeft, ook all heeft hij dan zogenaamd hardware anti-aliasing, en kijk ook maar een naar Metal Gear Solid op de PS3 er is niet maar dan ook niets wat er op de xbox360 dan ook in de buurt komt.
Waarschijnlijk was de grafische chip net op zijn maximale kunnen geclocked. Dan zullen dit wel de safe- waarden kunnen zijn.

Zullen echter niet veel mensen van wakker liggen :Z
Het lijkt me sterk dat RSX op z'n maximale kunnen was geclocked. De RSX is en blijft immers een variant op de NV47, die wij kennen als de G70 GPU. Zie ook http://www.watch.impress.co.jp/game/docs/20060329/3dps3.htm

En waarschijnlijk heeft de RSX nog meer weg van de G71 dan van de G70, aangezien beide hetzelfde 90nm productieproces gebruiken en de pipeline-structuur van de G71 geoptimaliseerd is tov G70.

G71 heeft zo'n 278M transistoren. Het ligt in de lijn der verwachting dat RSX minder transistoren telt en met gemak de 550Mhz had moeten kunnen halen (of zelfs 650Mhz zoals z'n desktopbroertje).

Het verschil tussen G71 en RSX is dat de PCIe interface vervangen is door een FlexIO interface die zorgt voor de communicatie tussen de Cell processor en de GPU. Daarnaast heeft RSX een 128-bit memory-interface ipv een 256-bit memory interface bij de G71 en als ik het goed heb, dan heeft de RSX maar 8 ROPs ipv 16 bij de G71. Wat betreft geheugenbandbreedte heeft een RSX met 650Mhz dus nog minder bandbreedte tot z'n beschikking dan een GF7600GT of X1600XT.

Vergelijken we het met de Xenos in de Xbox360 (op 500Mhz core en 700Mhz mem), dan lijkt het er op dat de Xenos niet alleen de meer geavanceerdere kaart is, maar ook de snellere. Xenos stond volgens ATi immers gelijk aan een conventionele 32 pipelines-kaart, terwijl RSX er maar 24 heeft. Daarnaast biedt de Xenos ondersteuning voor HDR + AA (RSX/G7x kunnen dit niet), voldoet het bijna aan de SM4.0 standaard en is het toepassen van AA bijna gratis door het gebruik van eDRAM, waardoor het GDDR3 geheugen minder gestressed wordt en er dus bandbreedte overblijft voor andere dingen.

Als dit gerucht waar is, dan hebben beide consoles dus een GPU die geclocked is op 500Mhz en wint de Xbox360 het op het gebied van eyecandy (sneller, geavanceerder en mooier). Maar eyecandy is niet altijd belangrijk zoals Nintendo zo vaak heeft bewezen. Gameplay is minstens net zo belangrijk.

Maar ik ben wel benieuwd in hoeverre de 50Mhz lagere coreklok (10% lagere fillrate) en geheugenklok (8% minder bandbreedte) van invloed zal zijn op de uiteindelijke performance. Voor een developer kan het zeer vervelend zijn als je een game hebt ontwikkeld die op beide systemen even hard lopen, om dan ineens met een game te zitten die op de PS3 10% lagere framerates er uit pompt dan een de Xbox360.

De meest logische verklaring voor een eventuele verlaging van de RSX kloksnelheden is dat 500/650 genoeg is om games prima te laten draaien op de PS3. Maar door de kloksnelheden te verlagen stelt dit Sony (en nVidia/Samsung) wel in staat om chips te gebruiken die normaal gesproken afgekeurd zouden worden.

De yieldrate van de RSX zal waarschijnlijk een stuk hoger zijn op 500Mhz dan op 550Mhz en als het performance verschil tussen 550 en 500 Mhz zeer klein is, dan is het een logische zet om te gaan voor de snelheid met de hogere yieldrate. Hierdoor kan het eindproduct waarschijnlijk ook tegen een lagere prijs afgezet worden op de markt. Ditzelfde geldt ook voor het geheugen. In plaats van K4J55434QF-GC14 (700Mhz) geheugen te gebruiken kan er nu gebruik gemaakt worden van het iets goedkopere K4J55323QF-GC15 (667Mhz).

Mocht dit gerucht waar zijn, dan moet je niet vreemd op kijken als er binnenkort een nieuw verhaal verschijnt die vermeld dat de retailprijs van de PS3 omlaag is gegaan.
Als het zo is dat de performance van het systeem goed (genoeg) is op 500/650 MHz, dan levert dit nog een ander voordeel op: de temperatuur zal op de lagere kloksnelheid ook lager zijn.

Gezien de berichten over temperatuur problemen met de PS3 is dit waarschijnlijk ook wel een belangrijke reden voor de lagere snelheid (naast de lagere prijs van de componenten).
Heavenly Swords gebruikt HDR + AA volgens de Power Unlimited..
het is idd wel mogelijk maar die methode heeft enkele nadelen (het is een soort hack, NAO32 genaamd), terwijl hdr+aa op de x360 gewoon werkt

(ik herinner me dat op een forum een ontwikkelaar van KZ gevraagd werd of ze hdr+aa met deze methode zouden ondersteunen en die beweerde dat het nie meer mogelijk was er is namelijk een probleem met doorzichtigheid en dat is dan weer bellangrijk bij rook effecten)
Maar eyecandy is niet altijd belangrijk zoals Nintendo zo vaak heeft bewezen. Gameplay is minstens net zo belangrijk.
Dat is het inderdaad niet, behalve als de console (een paar) honderd euro duurder is.

Dan is het denk ik het beste om een 360 te nemen aangezien een groot deel van de games toch multiplatform is en de 360 een aantal best aantrekkelijke xbox-only games heeft. (PS3 ook wel maar zoveel is het mij niet waard).
Het is een klein kastje.
Het zal me niets verbazen als ze problemen hadden met de koeling...
Het is een klein kastje
Grapje?
Hij is echt groot, zelfs nog groter dan de originele XBox. 'k zou zelfs niet weten waar het te plaatsen, waarschijnelijk naast het tv meubel ofzo.
De GPU is minder belangrijk in de PS3, je moet de cell niet vergeten. Deze is bv. erg goed in physics en allerlei andere assist taken. Je zult zien dat de eyecandy op de PS3 stukken beter is als die op de 360. Al dat gebrul over raw processing power betekent in de realiteit weinig, let maar op.
Dit is niet helemaal correct.

De PS3 is juist helemaal niet zo goed als "game processor". De Cell is voornamelijk goed in floating point instructies. Dat is mooi voor het berekenen van Pi of video-encoding/decoding maar niet zo heel belangrijk in games.

Een Cell ondersteunt bijvoorbeeld geen branche prediction, iets wat de 360 wel ondersteunt. Een Cell bestaat bovendien uit verschillende "cores". De main core is totaal verschillend van de subcores (SPE's). Dat is minder krachtig dan de 360 die 3 identieke PowerPC cores heeft. Ook heeft de grafische chip van de 360 (Xenon) een meer next-gen karakter (oa. door unified shaders) dan de Nvidia RSX in de PS3. Met de kloksnelheidverlaging lopen beiden nu op dezelfde frequentie.

Kortom: ik zie games op de PS3 er niet beter uit gaan zien als op de 360. Integendeel...
En die SPE's zijn nu precies erg goed in het berekenen van bv. physics..

The PlayStation 3 will have a 3.2GHz Cell processor that consists of a single PowerPC-based core with seven synergistic processing units. The Cell is the result of a joint effort between IBM, Sony, and Toshiba. The primary PowerPC core has a 512KB L2 cache, and each SPE has 256KB of its own memory to work with. The CPU has an eighth SPE for "redundancy." IBM has stated that the first prototypes have weighed in with 234 million transistors each. To put things into perspective, desktop PC processor manufacturer Intel only broke into the 200-million transistor range with its dual-core Pentium Processor Extreme Edition chip, which was released in early 2005 The Cell processor will also be powerful enough to drive a new class of gameplay physics impossible to run on older console hardware. The PS3 will be able to simulate cloth and fluid, as well as large-scale rigid-body interactions with hundreds and thousands of objects colliding on screen. Today's PCs in comparison will need a physics add-on card or find a way to tap the GPU for physics processing to run PS3-level physics effects.

EOL
de cell is een veel betere vertex shader dan zowel de xenon als de rsx tezamen...
yup, dat klopt, helaas dat vervolgens het datapad vanaf de SPEs naar de RSX zo brak is dat ze als vertexshaders nauwlijks bruikbaar zijn.
Je vergeet er wel eventjes bij te zeggen dat de Cell ACHT cores heeft en de 360 'maar' drie. Games die dus gebruik maken van die acht (of zijn het er zeven omdat er 1 niet gebruikt wordt? :s) cores zullen heus wel beter zijn dan games die gebruik maken van 3 cores. Daarbovenop kunnen de cores zich dan ook specifieker op bepaalde taken toeleggen (zoals physics, multimedia en networking...) wat de prestaties ook nog eens verhoogd.
Je vergeet er wel eventjes bij te zeggen dat de Cell ACHT cores heeft en de 360 'maar' drie. Games die dus gebruik maken van die acht (of zijn het er zeven omdat er 1 niet gebruikt wordt? :s) cores zullen heus wel beter zijn dan games die gebruik maken van 3 cores.
Een Cell heeft slechts 1 core. Daarnaast zijn er 8 subcores. De SPE's heten niet voor niets "subcores"! Een SPE is niet hetzelfde als de main core!
Daarbovenop kunnen de cores zich dan ook specifieker op bepaalde taken toeleggen (zoals physics, multimedia en networking...) wat de prestaties ook nog eens verhoogd.
Dat kan een van de drie cores in de Xbox 360 ook doen. Zoals gezegd heeft de PS3 maar 1 core. De 8 SPE's zijn slechts rekenunits met sterk gereduceerde mogelijkheden en een aanzienlijk gelimiteerde functieset.
De Xbox 360 heeft 3 volwaardige cores die net zo goed ingezet kunnen worden voor multithreading mogelijkheden zoals physics, mm of networking.
3 volwaardige cores vs. 1 volwaardige core + 7 subcores, daar praten we over.
Lijkt me normaal, ze hebben toch problemen gehad met het feit dat hij te warm werd. Ze moeten dan ERGENS een oplossing vinden, en mja... daar dus.
Was dat ook niet een gerucht??
Als dat een gerucht was, dan had je sowieso niet op de E3 gezien dat de Behuizing een stuk groter was geworden, en er aan alle kanten ventilatieroosters bij waren gekomen...


Sowieso vind ik wat dat betrefd dat Sony weinig van z'n beloftes nakomt die ze eerder gemaakt hebben:
- Géén 2x HDMI zodat je met één console op 2 schermen kan gamen voor multiplayer, erger nog, alleen de dure versie heeft HDMI
- alleen cardreader/wifi in de dure versie
- geen nieuwe controller ipv die dual!shock waarvan ik al na een kwartier kramp in m'n handen krijg
- Behuizing wordt een stuk groter
- Om toch nog maar een beetje innovatief te zijn hebben ze maar weer een idee van Nintendo gejat...
- Op papier scheen de RSX chip al minder krachtig te zijn dan de grafische chip in de 360, nu wordt de RSX misschien ook nog lager geclockt dan origineel geplanned...
Logisch dat de 'PS3 fanboys' - en ik heb een hekel aan die term omdat dat alleen flames uitlokt - het ontkennen, maar..

de hele electronica-wereld, en in het speciaal de game/console wereld - blijft gefocussed op beloften. De cell cpu maakt x maal sneller bewerkingen dan.. wat dan ooit, de Xbox 360 heeft 20% meer beeldkwaliteit dan.. je snapt me wel.

Als er 1 ding is wat ik geleerd heb in de afgelopen jaren is het afgaan op wat je nu hebt. Er zijn altijd fabrikanten die meer beloven, maar wanneer? en hoeveel kost het? Ik speel liever nu een tof spel dat er leuker uitziet dan de PS2 dan een gave game die beter is dan de xbox 360 maar pas uitkomt over 1 jaar. Je hebt er niks aan! Beloven, beloven, beloven, maar wat lever je?! En wanneer? Geld blijft een issue, de meeste mensen hebben het niet, maar als je alleen maar afgaat op wat komen gaat, dan krijg je niks. Ik geniet liever nu, misschien van iets minder, maar ik geniet tenminste...
Waterkoeling erin... :D
Maar dan kun je hem niet meer op zijn kant zetten :o
jawel, dat heet watervalkoeling
als je hem op zn zijkant zet, en dan kijkt van de brede kant lijkt het net een blik
toch gaar dat the inquerer de hele tijd met die berichten komt tegen sony

niks over een dev kit die goed werkt of dergerlijke

je maakt mij niet wijs dat er niks positiefs te melden valt aan de ps3
Slecht nieuws is interessanter dan goed nieuws. (8>

Vrachtwagen rijdt woonhuis in, of :
Geer en Gerda leven al 30 jaar in hetzelfde huis.
Sterker, goed nieuws is geen nieuws. Daarom lijkt deze wereld zo naar de kloten te gaan tegenwoordig.
over devkits zul je inderdaad vrij weinig nieuws horen, de meeste journalisten/bureaus zullen daartoe geen toegang hebben, en de mensen die er de beschikking over hebben zijn vaak met allemaal NDA's de monden gesnoerd...

Mijn devkit doet het prima, en wat betrefde het nieuws zoals hierboven gemeld staat: Ze zijn niet terug geschroeft, maar langzaam opgeschroeft. En sure helaas niet helemaal tot het niveau dat ze hadden willen bereiken, maar daarover kunnen we alleen maar gissen... "warmte", "energie", "stabiliteit", "de cell is zo snel dat het geen zak uitmaakt", weet jij veel...
Dus als Sony werkende devkits verscheept moet dat breed uitgesmeerd worden in de media: "de PS3 devkit is er, en hij werkt"

Kijk Sony heeft die beloftes omtrent de hardware gemaakt, niet de media.
dat is toch een ingrijpende aanpassing voor een console die al snel gereleasd zal worden :?
ben benieuwd wat er van waar is
Ik denk dat als het waar zou zijn, dat ze al vanaf het begin van het massaproductie proces deze waarden hebben aangehouden. Alleen zou het dan nu pas naar buiten gekomen zijn.

Het lijkt me inderdaad sterk dat ze nu pas produceren op deze clocksnelheden.

Maar goed. Ik twijfel toch al over de juistheid van de berichtgevingen omtrent de PS 3.
Het kan heel goed dat de massaproductie van de chip heeft laten zien dat er niet genoeg exemplaren zijn die op 550 kunnen lopen en ze dus besluiten ze in de PS3 op 500 de clocken, aangezien de productie van de PS3 nogstyeeds moet beginnen volgens Sony
Ingrijpende wijzigingen aan een console vlak voordat deze gereleased wordt en veel software al klaar is?
Onwaarschijnlijk.
Komt dat bericht ook nog van The Inquirer?
Dan is het niet waar.

Ik vraag me af of Sony hier blij mee is, als Sony echt boos wordt kan het The Inquirer nog eens veel geld gaan kosten.
Tja, de bron is weer allesbehalve betrouwbaar en ik heb men twijfels, dit zou betekenen dat verschillende devs ineens hun games gaan moeten hertesten en mogelijk aanpassen voor een trager systeem. Zou weer een enorme kostenpost worden. Het bronartikel maakt geen meldingen van een echte bron en is echt gericht op pure PS3 bashing ...
Dat ontwikkelaars voor extra kosten geplaatst worden kan ook wel eens onvermijdelijk zijn. Sony kan zich gewoon geen verder uitstel permiteren. Als er te weinig werkende chips op 550mhz beschikbaar zijn (of die chips te heet worden) moet men dus wel een stap terug doen.

Voor niemand leuk, maar uitstel totdat de chips wel leverbaar zijn, is dat ook niet. Er is dus eigenlijk geen reden om dit ongeloofwaardig te vinden. Behalve natuurlijk dat dit bericht van The Inquirer komt. Het gerucht dat er problemen zijn met de PS3 gaat al een tijdje. Tot nu toe heeft Sony geprobeerd die problemen op te lossen zonder de performance aan te tasten, maar als dat niet gelukt is, is een beperking van de snelheid van de grafische chip een vrij logische stap.

Edit: Punt is dat het er niet op lijkt dat men nu "ineens" met problemen zit. De productie is al meerdere keren uitgesteld en ook de kast is vergroot. Als men 17 november wil halen (en men moet eigenlijk wel om de kerstinkopen niet te missen) moet de PS3 snel in productie. Als de problemen dus niet structureel verholpen kunnen worden, is een verlaging van de snelheid van deze chip een van de weinige alternatieven.
daarbij komt dat de grafische chip al sinds begin dit jaar klaar is bij nVidia en ik het zeer vreemd zou vinden dat men nu ineens met problemen zou zitten.
Het enige wat ik me kan indenken om de snelheden in dit geval marginaal te verlagen is om het één en ander een langere levensduur te geven of om beter op elkaar af te stemmen.
Waarschijnlijk heeft men een model al langere tijd benchmarks op bijna full load laten draaien en is men tot een conclusie gekomen als dit waar mocht zijn (The Inquirer is per slot van rekening The Daily Sun van de ICT-wereld..).

En dat gezeur over de grootte: het is niet de grootte die telt mannen... :+ wel dat ie een ingebouwde voeding heeft en dat ondanks die voeding toch men uiteindelijk niet met een hitteprobleem zit. Dat was volgens mij destijds bij MS ook één van de de redenen om de voeding extern te gaan gebruiken.
Hmm groot en gigantische blok of een mooier kleiner blok met klein blokje apart wat ik lekker kan weg werken?

Keuze snel gemaakt :Y) (loving the 360 :))
ehmm klein blokje ? noem jij de voeding van de 360 een klein blokje ??? dat ding is bijna even groot als de console zelf man

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True