Abit maakt zich op om zich weer in de strijd te werpen

Abit logoTijdens de Computex 2006 heeft Abit aangekondigd dat het bezig is om weer helemaal terug te komen als fabrikant van moederborden en andere aan computers gerelateerde producten. Naast een nieuwe identiteit en een nieuw logo komt het bedrijf ook met vijf nieuwe series moederborden die tijdens de Computex 2006 gepresenteerd zullen worden. Ongeveer een jaar geleden werd bekend dat Abit verlies draaide. Zonder een flinke geldinjectie was de kans groot dat de fabrikant van voornamelijk moederborden failliet zou gaan. De redding kwam begin dit jaar toen Abit door Universal Scientific Industrial (USI) werd overgenomen. Hierna ging het bedrijf verder onder de naam Universal Abit, hoewel de producten onder de merknaam Abit verkocht zullen worden.

Door Ralph Smeets

Nieuwsposter

08-06-2006 • 21:17

38 Linkedin

Bron: Abit

Reacties (38)

38
37
20
6
3
11
Wijzig sortering
Hopen dat ze weer wat kunnen gaan betekenen dan en niet alleen voor het goedkope oem segment gaan maar daadwerkelijk weer baanbrekende producten neerzetten zoals vroegah.

*Ik denk nog vaak met een glimlach terug aan mn BP6 bordje
Anoniem: 156833
8 juni 2006 21:34
LOl, Abit is anders niet voor jan doedel in de vorige best buy guide high end systeem opgenomen. Goede moederborden maken zijn ze nooit mee gestopt.
Anoniem: 178687
8 juni 2006 21:42
ABIT dankt bovendien op hun site iedereen die in het verleden hun producten gebruikte.
For those who have been with us these past 15 years, thank you for making ABIT the number one enthusiast hardware brand. We’ve come a long way together, but we have even more to come.
ABIT O+
Het klassieke Abit PH5 bordje uit 1995-1996 met een pentium 1 er op draait hier nog steeds als een zonnetje.
ik zag op de link de verschillende types moederborden die ze wilden uitbrengen maar waar zit nou precies het verschil in tussen gamers moederborden en digital home platform?
Overclock mogelijkheden voor gamers,
en meer media-pc (firewire enz.) mogelijkheden voor digitalhome
maar het is niet zo dat hij bijvoordbeeld in bepaalde taken langzamer is? want meestal is je processor en geheugen en hardeschijf gelijk ,
Anoniem: 93545
@aliberto8 juni 2006 22:25
want meestal is je processor en geheugen en hardeschijf gelijk
Het gaat hier over moederborden, aangezien die meestal niet met geheugen, cpu, en hdd's worden geleverd slaat het dus nergens op om te stellen dat die bij beide mobo's "meestal wel gelijk" zijn.
Anoniem: 52188
@aliberto9 juni 2006 09:36
Waarschijnlijk bedoelt aliberto ongeveer het volgende:

Stel dat ik nu een nieuw moederbord wil kopen, maar ik heb al een harde schijf, processor en geheugen liggen, zijn er dan performance verschillen tussen de diverse types?
Abit BE6 heb ik hier nog.

Mooi ding. Goeie UDMA66. geen crappy el cheapo chipies er op. 2x UDMA66 IDE port + 2x normale IDE

Beter komen ze met nogmeer mooie spullen.
BE6 was de singel processor variant van de BP6 geloofik. Meest stabiele bordjes die ik ooit gehad heb. Super dingen, 2 celly's flink overgeklokt liep als een trein. Nog steeds perfect geschikt voor cheap serverwerk (aka studentenhuisservers).
Oude logo was mooier :)

Hopelijk blijven de moederborden zo goed. Ik was heel erg tevreden over al mijn abit moederbord. 1000x beter dan Asus . Mijn huidige A8R32-MVP is een komplete ramp.
Beter in welke zin?

Waar ik vooral ontevreden over is bij ASUS is de support. Ik heb (geloof ik) al drie keer de support nodig gehad, en al 3 keer geen antwoord terug gekregen. Dit terwijl het wel degelijk serieuze problemen, en geen FAQ-vragen waren.

Daarnaast is de website van ASUS ook niet echt overzichtelijk, wat je toch wel zou mogen verwachten van een van de grootste moederbordfabriekanten.

Van de software moet ik ook al niks hebben; AI Booster laat m'n PC soms crashen en ASUS Probe kan wel een facelift gebruiken.

Ondanks dit alles leveren ze toch goede producten imo.
Dit is idd ook waar ik tegen aan loop. Specs van het bord kloppen niet. Je kaart het aan. En vervolgens krijg je te horen dat je topic closed is. Bij DFi kaart je iets aan en ze gaan er meteen acheraan

Asus is te groot geworden en hebben dus een houding van boeie wat jij vind we verkopen onze spullen toch wel.
Bel altijd Asus nederland, kunnen me altijd perfect helpen. :?
Anoniem: 1445
@Astennu9 juni 2006 09:11
Nou, dat heb ik ook gemerkt. Had een probleem met een moederbord en heb AUS Nederland gebeld. Die konden mij niet helpen en hebben me doorverbondem met ASUS Duitsland. Daar heb ik ca 30 minuten in de wacht gehangen en kreeg vervolgens een bandje te horen dat de wachttijd nogal hoog was en dat de verbinding verbroken ging worden. Of ik later even terug wou bellen *tuut* *tuut* *tuut*.

Ben nog nooit zo pissig geweest op een helpdesk als toen.
Ik kaart bij DFI een probleem aan en ze zeggen zonder veel woorden, we don't care.

Probleem: Vele bootdisks werken niet op mijn DFI NF4 SLI-DR. Iets met de manier waarop de RAM disk aangemaakt wordt, lukt niet op een dfi NF4 op andere mobo's lukt het wel perfect. Overigens hebben niet alle bootcd's er last van, andere gebruiken andere methodes om de ramdisk aan te maken en dat lukt dan wel goed.

maar men favo bootCD (Hiren's Boot CD) wil dus niet booten !
Ik heb (geloof ik) al drie keer de support nodig gehad, en al 3 keer geen antwoord terug gekregen.
Ja dat kun je als een plus beschouwen, ik heb bij mijn laatste 3 Abit borden 0x de support nodig gehad... nog fijner.
Ondanks dit alles leveren ze toch goede producten imo.
Ondanks dat alles niet deugt is het toch goed? Wat jij wil.

Je vergeet trouwens dat de overclockmogelijkheden van ASUS borden meestal dikke ruk is en ik heb zelf de nodige problemen ervaren mbt. compatibiliteit met geheugen (niet op de K8 borden natuurlijk :P).
verschilt helemaal pér mobo...

je moet niet één product teste, en dan de rest gelijk gaan afkraken, want jij hebt dan wss een van de nieuwere Chipsets (wegens compatibiliteits stoornissen), of een oude sis-chip erop...
however.. Alle merken zijn goed... ze hebben alleen hun "slechte bordjes" er tussen zitten...
Anoniem: 63032
@Astennu8 juni 2006 21:25
Dat is dan een persoonlijke mening... Ik heb juist betere ervaring met Asus dan met Abit.

Secundair; ook de support bij Asus is een stuk "beter" (lees: bij Abit helemaal geen support gehad).

Dus je fanboy-achtige geroep over Abit is niet helemaal terecht, daarnaast heeft iedereen een persoonlijk mening voortkomend uit een ervaring met een bepaald product en / of dienst.

De één zal het met ons allebei oneens zijn en zegt op zijn / haar beurt weer dat Jetway het merk is qua moederborden. En zo kun je nog wel ff door blijven gaan...
Hopelijk blijven de moederborden zo goed. Ik was heel erg tevreden over al mijn abit moederbord. 1000x beter dan Asus . Mijn huidige A8R32-MVP is een komplete ramp
Als je dan Asus en Abit gaat vergelijken, moet je natuurlijk wel meerdere bordjes van beide merken vergelijken uit dezelfde periode en dezelfde chipset.Simpel roepen dat Asus slechter is omdat je slechte ervarigen met één van hun mobo's hebt terwijl er geen vergelijkbaar abit exemplaar bestaat, zegt helemaal niets over de kwaliteit van beide merken :).
Let the good old times of the NF7 serie return }>
Anoniem: 36408
8 juni 2006 23:56
Ben benieuwd naar hun nieuwe borden voor de Intel Conroe.

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met Abit moederborden, BE-6, BE-6 II en BX-133-RAID. Heb wel drie keer contact gehad met Abit Nederland om nieuwe elco's op te laten sturen (het bekende verhaal: ze begonnen te lekken), verder geen problemen.

Asus lijkt me ook niet slecht, bij GamePC zijn ze vrijwel altijd positief over deze moederborden, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
Anoniem: 150557
9 juni 2006 10:15
Ik lees hier overal commentaar van mensen met goede ervaringen rond Abit moederborden. Ik wou toch even een tegengeluid laten horen.
Heel wat moederborden van Abit lieten het na een tijdje afweten. Plots startte het moederbord niet meer op monitor bleef zwart na een bios-reset (via jumper) werkte het dan meestal terug wel opnieuw een tijdje totdat zelfs een bios-reset geen soelaas meer bracht en het moederbord voorgoed dood was.
Ik heb het hier niet over een alleenstaand geval, maar over een steeds weerkerend probleem. Vaak lieten ook componenten zoals netwerkkaart of audio het na een tijdje afweten, of waren de moederborden voornamelijk voor AMD dan nogal onstabiel.

Qua specificaties en snelheid zaten de bordjes niet slecht maar uitval erop was zo groot dat ik veel liever met Asus werk. Met MSI heb ik overigens gelijkaardige problemen gekend.

Van een moederbord verwacht ik in de eerste plaats stabiliteit, hopelijk verbeteren ze op dit vlak. Daarnaast hoop ik dat ze tevens de kwaliteit van hun northbridge coolers herbekijken, want ik verkocht in het verleden meer losse orignele Abit chipset coolers dan moederborden van hen omdat ze het na een korte periode steevast opgaven.

Tot slot is het behoorlijk vervelend dat ze een deel van hun producten, waarmee ze adverteren op hun website, niet beschikbaar maken via distributie in de Benelux. Hun distributeurs moeten minder vaak verkochte producten in te grote hoeveelheden afnemen, waardoor ze die gewoon links laten liggen.

Over hun beeldkaarten kan ik enkel kwijt dat vooral de OGES kaarten na enkele maanden behoorlijk luidruchtig werden.

Het zijn volgens mij deze fouten die ervoor zorgen dat dealers stoppen met Abit te voeren als hoofdmerk, waardoor Abit's omzet logischerwijs sterk verkleint.
Helemaal mee eens, hier precies dezelfde ervaring. Bij ons hebben al heel wat merken de revue gepasseerd, van Intel tot pcchips. Asus blijft verruit het beste. Pak maar eens een abit/msi/... moederbordje van een paar jaar oud. Wedje leggen dan er een paar rotte condensatoren op zijn te vinden! Van de week had ik nog een hagel nieuw intel d101 bord met bolle elco's!

Bij Asus heb ik het in mijn loopbaantje nog maar één keer gezien. Topspul!
Anoniem: 135460
8 juni 2006 21:26
interessant dat abit ook moederborden onder de naam fatal1ty gaat produceren. Schijnt wel erg in trek te zijn tegenwoordig.
"gaat produceren"? Die hadden ze al hoor :)

-- Edit: sorry dTw1zzy... ik was nèt iets sneller met reageren :P
dat deden ze toch al? :o ;)

Fatal1ty AN8 SLi

--Edit: geeft niet, wildfire...dacht jij wat ik dacht? ;)
(Specs opzoeken duurt ff... :Y) )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee