Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Bron: Procedural Arts

Deze week zag Façade het levenslicht, een als freeware uitgebracht spel dat naar verluidt de grenzen van kunstmatige intelligentie voor games flink verlegt. Aan de realtime simulatie van conflicten in de huiselijke sfeer - 'interactive drama', noemen de makers het - is vijf jaar gewerkt. Het spel, dat op het eerste gezicht het meest doet denken aan een kruising tussen Big Brother en een first person-versie van The Sims, wil met behulp van kunstmatige intelligentie een definitief einde maken aan de voorgekookte cut-scenes en de scripted events die de gang van zaken in veel gangbare spellen bepalen. 'We geloven dat Façade een prototype voor interactief drama is', aldus Andrew Stern, medeoprichter van publisher Procedural Arts. Stern was eerder betrokken bij de ontwikkeling van de games Dogz, Catz en Babyz, waar eind jaren negentig enkele miljoenen exemplaren van verkocht werden.

The New York Times noemt het spel alvast 'de toekomst van videogames'. Door bijvoorbeeld een innovatieve text-parser te gebruiken zou het spel zelden of nooit met 'I don't understand' te hoeven reageren, wat op zich al reden is om het spel realistisch te noemen: ook in het echte leven zullen mensen hun onbegrip vaak proberen te verbergen. Het spel communiceert wel met 'natuurlijke' taal, maar de 3D-wereld waar men trots op is legt het af tegen het geweld dat nVidia en ATi promoten: bij de systeemeisen zien we niet eens een grafische kaart staan. De omschrijving 'Holodeck style-interaction' lijkt dan ook een tikje overtrokken, maar dat kan iedereen voor zichzelf uitmaken: het spel is binnen te halen met een torrent-bestand.

3D AI-game 'Façade'
'Holodeck-style'
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Tijd voor de Turing test! :D

/edit: overbodig? Iemand weet niet wat een turing test is.... :(
Wtf is een turing test?

edit: justl1, thanks dude for the info
Turing test is een speciaal ontworpen "vragen-spel" om te achter halen of de gesprekspartner een computer is, of een mens. Tot nu toe valt een PC altijd door de mand (als deze niet héél specifiek geprogrameert is om de Turing test te door staan)
http://en.wikipedia.org/wiki/Turing_test
Dat zijn heavy systeemeisen voor een spel dat grafisch nogal onderontwikkeld is. Ik hoop dat al die CPU kracht dan voor die hoogontwikkelde AI bestemd is.
Ik ben benieuwd hoe ver je kunt gaan in het creeren van dramatische toestanden. Ik kan me niet voorstellen dat dergelijk spelletje huiselijk geweld toestaan. Of een abortus of drugsgebruik.
Het is overigens wel leuk om dit ergens on-line te laten lopen en de uitkomst na te spelen op de TV. Je hebt dat een soap die geschreven is door het publiek.
Waar heb je dan de AI nog voor nodig??
De mensen bepalen dan alleen de randvoorwaarden. Dus slechts enkele karakters worden bestuurd door de gebruikers (bijvoorbeeld Guido, de bastard van het verhaal), de AI doet de rest en maakt er dus een echt verhaal van.
Sorry hoor, maar IMHO, is het niet eens 'AI'.
Façade 'begrijpt' taal slechts op pragmatisch niveau. Dat betekent in dit geval dat de zinnen die de gebruiker invoert op een soort van bottom-up manier worden gekoppeld aan discourse acts.

Kortom geen enkele stap voorwaarts. Deze techniek bestaat al minstens 30 jaar. Het enige wat nieuw is, is dat mensen maar liefst 5 jaar lang allemaal templates hebben lopen produceren.
AAAARG.... ik heb een AMD XP 1800+, die draait dus op 1533 MHz. Wil dat programma niet opstarten: "Your computer is too slow, you need at least 1.6 GHz"

Moet ik even overklokken om die game te draaien |:(

OK gemailt: de oplossing is shift-F12 ingedrukt houden tijdens het opstarten. Dan slaat hij de snelheidscheck over...

Maar laat hij alleen maar de gordijnen zien... :(
ik heb het geprobeerd, maar het is net of je met twee mensen praat die totaal niet luisteren naar wat je echt zegt. Ze reageren met algemeen heden en zijn meer op elkaar gefocused dan op de speler. Alhoewel dat in eerste instantie niet zo lijkt krijg je na een paar zinnen door dat vaak net is of je niet in de kamer bent als die twee ruzie maken. Het is natuurlijk erg gemakkelijk om op die manier de aandacht van de werkelijke conversatie steeds af te leiden en daardoor niet in de problemen te komen als het programma geen echt antwoord weet. Je merkt ook dat er steeds ongemakklijke pauzes vallen die opgevuld worden met eeehs en aahs en andere afleidingen als het programma lang bezig is om een antwoord te vinden. Als het dan helemaal geen goed antwoord vind (bijvoorbeeld door een type fout in een woord) dan krijg je een algemeen antwoord. Zoiets als "ah you got me there, didn't get that at first". Maar een echte conversatie en interactie die leek op die met een mens heb ik er niet in kunnen ontdekken. Ik vind het een zware teleurstelling als ze hier vijf jaar aan gewerkt hebben.
Ik vondt het zo oninteressant dat ik het na een kwartier weer heb verwijderd van mijn machine.
Taal analyseren is gewoon erg moeilijk. Alle woorden interpreteren. Gramatica analyseren, denk maar aan werkwoord vervoegingen. Ect. Het is een compiler met 1000 keer zoveel woorden. Of inderdaad spelfouten interpreteren. Of als iemand spreektaal gebruikt.

Het is en blijft gewoon heel moeilijk. Het taalcentrum in je hersenen is een redelijk groot stuk dedicated hardware. Dat heb je niet in je PC.
Och, het ontleden van de zin in werkwoorden, zelfstandig naamwoorden en dergelijke is niet eens het probleem, net zo min als spelfouten opvangen.
Het is meer betekenis geven aan de zin, aan de woorden. Of de juiste interpretatie kiezen bij ambiguë zinnen. Mensen hebben niet voor niets al een aantal jaren levenservaring voordat ze dergelijke conversaties snappen; op die manier geef je invulling aan de woorden. Dat kan je niet (makkelijk) gewoon even inprogrammeren.
Hmm.. Geen 3D is geen probleem... maar ze hadden er wel een fatsoenlijke designer/tekenaar bij kunnen halen..

Dit is echt niveau Grafisch Lyceum jaar 1.
Het gaat met name om de gezichtsuitdrukkingen, zo blijkt. Deze zijn met enkele lijntjes simpel, maar toch effectief weergegeven, zo vind ik na het bekijken van nog vijf andere screenshots.
Maar wie weet hoe het in de toekomst nog allemaal kan verbeteren...
Grafisch Lyceum 1e jaar?
Nee joh...
Mijn neefje van 4 kan nog beter tekenen...!

/edit
Gvd... Trage shit met Bittorrent. Total speed: 5 kB/s - 6 seeds.

/edit 2
Ondersteund dit spel ook AA? :P

Maar ff serieus;

Ik citeer:
It's possible to complete Façade in the span of a lunchbreak, but that's a good thing; this game's value should not be measured by its length, but by its breadth. Each session of the game can be completely different, offering a replay value of a magnitide that is seldom seen. Trying to save Grace and Trip's marriage is in fact just one of many goals. There were reports at GDC of one player declaring his love to Grace, thereby opening a valid sidetrack. Another player opted to ignore the couple and raided their minibar. He eventually passed out on the floor.


Wel grappig... Meer is terug te lezen op:
http://www.adventuregamers.com/print.php?id=366
Sadly, no, it became too much of a programming hassle to get Façade working on drives other than C:. The installer requires that Façade be installed to the C: drive.
Hmm, misschien verklaart dat waarom de installer zo ongelofelijk traag is bij mij? Het duurt echt vele seconden voordat hij 'merkt' dat ik op een knop heb geklikt, en de snelheid waarmee het installatiebalkje zich vulde was ook niet van deze tijd. De C:\ is van mijn kaartlezer, maar hij geeft geen waarschuwing dat er te weinig ruimte is. Jammer, ik had dit graag even gespeeld..
Serieus, wat ontzettend slecht.

Door het gebruik van relatieve bestandsnamen in het spel maakt het geen ruk meer uit op welke schijf het staat.
Ze proberen een nieuw staaltje programmeertechniek/AI te showen en komen dan met dergelijke rommel. Heel leuk dat het om de AI gaat maar ze kunnen het dan op z'n minst een beetje netjes afwerken. En als het niet werkt op een andere schijf dan C: dan duidt dat op onzettend knullig programmeerwerk.
Logisch, c: is je kaartlezer |:(
Ik geef toe dat de installatie niet netjes gemaakt is, maar c: als kaartlezer is ook wel erg onorthodox.
Zou iemand hem kunnen mirroren? Ik heb geen torrent-client op mn werk.
Even uploaden naar putfile.com oid.
De file is 781MB he :) Tiz ff dat je het weet. Mirrorren gaat dus niet zo makkelijk ;) Anders instelleer je op je werk ff een client, dan heb je em zo binnen :) Hij gaat hier namelijk al over de 400KB/s
|:( 0 seeds en 0 peers... thats why i hate bittorent... anyway... 781 mb.... ik moet wel iets goeds verwachten! :Y)
Uhm... Een stuk of 4 keer gespeeld, gedeeltelijk anders elke keer.

Best wel maf, maar superieur? Nee bij lange na niet.

Maar wel grappige momenten:

1. Zo ging de telefoon opeens af, ik "rennen" om dat ding op te pakken. Krijg ik eerst de opmerking van dat ik eraf had moeten blijven. Dus ik luisteren; dus leg die telefoon terug, met als gevolg dat ik ophang. Zegt die man (Trip), "That was my mother, I could hear her yelling from overhere..." Best wel humor.

2. Mijn character zag ook wel wat in die vrouw (Grace) zitten, dus ff stoken in een "goed" huwelijk. Dus begon ik over het feit te praten dat Trip haar aan het cheaten was met een blonde slet... Ook grappig.

Tja, ben toch enigszins benieuwd hoe deze techniek gebruikt gaat worden in de toekomst t.b.v. games en dergelijke. Zie er toch wel deels toekomst in.

Hoe zat het eigenlijk met die superschaakcomputer, Deep Blue? Had die ook AI, of had die gewoon een lijst met zetten in zijn geheugen...? Dan zou deze AI best wel nuttig kunnen zijn in een schaakcomputer. Immers reageert de schaakcomputer op handelingen van de speler en gaat deze niet een lijstje met zetten af...

Anyways, het spel stelt visueel en qua speelbaarheid niet zoveel voor...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True