Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties
Bron: NER0

De wetenschappers aan de universiteit van Texas hebben een strategiespel gemaakt waarvan de kunstmatige intelligentie van de eenheden zelf aangeleerd wordt. Het project dat in samenwerking met Digital Media Collaboratory tot stand is gekomen is erop gericht om te laten zien dat deze vorm van evolutie door 'trial and error' goed bruikbaar is binnen games. Deze vorm van A.I., Neuro-Evolution of Augmenting Topologies of NEAT genoemd, start met een simpel neuraal netwerk dat steeds complexer wordt naar mate het meer problemen weet op te lossen. Volgens de makers is dit het eerste spel dat van deze techniek gebruik maakt. Doorgaans worden de NPC's voorzien van een voorgeprogrammeerd script dat het van - vaak voorspelbaar - gedrag voorziet. Door gebruik te maken van NEAT kan een computerspel uitdagender en aantrekkelijker worden gemaakt, beweren de programmeurs.

Het doel van het spel is robotten te trainen in het omgaan met verschillende landschappen en vijandelijke eenheden. Dit wordt gedaan door het geven van beloningen of straffen voor respectievelijk gewenst of ongewenst gedrag. Eenheden die juiste handelingen uitvoeren worden aangemoedigd om dit nogmaals te doen, waarbij ze leren dat dit gedrag gewenst is. Daarbij worden de gegevens van de beste eenheden bij elkaar gegooid in de hoop betere resultaten te krijgen. Eenheden die fout gedrag uitvoeren krijgen deze kans niet en worden vervangen door betere exemplaren. Op deze manier wordt door survival of the fittest een team gemaakt dat goed in staat is vijanden op te zoeken en vernietigen. Het zou zelfs om kunnen gaan met vreemde omgevingen. Dit team kan later de strijd aangaan met teams die door andere spelers zijn opgeleid.

* Download via Tweakers.net

NER0 banner
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

Eerste game die dit gebruikt? Hoe zit het dan met Black en White? Ook straffen/belonen, en daar leert je beestje ook van... Wat is het verschil dan?
Het verschil is dat in black & white je huisdier voor geprogrameerd is, waardoor hij dus weet wat hij moet doen als hij gestraft word.. en niet eerst hoeft door te hebben dat hij gestraft word en daardoor zijn gedrag gaat aanpassen zodat hij de volgende keer niet ge-*slap*t word :)
Lees je post eens terug en leg het me dan nog maar eens uit :P
Als ik het zo lees is het heel erg gericht op het sologedrag van een robot en zie weinig terug van groepsgedrag. Iets dat juist in game AI's zo belangrijk is.
Groepsgedrag programmeer je niet, het is iets wat voortkomt uit gedragingen van individuen en hoe ze omgaan met anderen. Dit is het zogenaamde "flocking" principe. (google er maar eens naar)

Bijvoorbeeld als je 1 vogel programmeerd die in de buurt wil blijven van een andere vogel, maar niet te dichtbij en vervolgens stop je 100 van deze vogels bij elkaar, dan krijg je dat de vogels om elkaar heen gaan cirkelen en een groep vormen.
Bij het flocking principe programmeer je dus geen groepsgedrag, maar een individu die vervolgens omgaat met anderen zoals is geprogrammeerd.

Ik denk eigenlijk ook dat het principe van dit nieuwsitem een combinatie zal zijn van neurale netwerken (kunnen leren van dingen door belonen/straffen), genetische algoritmen (de sterkste overwint en vermenigvuldigd zich, vervangt dus de zwakkeren) en flocking.

Als er blijkt dat samenwerking beter is, dan zullen de npc's dat aanleren en als groep gaan werken. Als er situaties zijn waar dat niet werkt, dan zullen ze het afleren.
Helemaal mee eens behalve dat "sterkere/zwakkere". Het is voornamelijk dat de meest geschikte voor de omgeving overleeft; als roofdieren enkel de meest sterke diersoorten zouden aanvallen, het landschap is te breekbaar voor al die zware spieren of er geen roofdieren zouden zijn waardoor het handiger is een lichaam te hebben dat minder energie nodig heeft, zouden de "zwakkere" kunnen evolueren.
"Survival of the fittest" is ongeveer "Overleven van de best passende".
Met sterkere wordt ook niet specifiek het fysieke deel bedoeld of de grootste spiermassa, maar juist degene met de grootste kans op overleven.

Als er alleen boven in de boom nog blaadjes zitten om te eten, zal een, fysiek toch aanmerkelijk sterkere, olifant veel sneller het loodje leggen dan de fysiek zwakkere giraffe, die er met zijn lange nek nog wel bij kan.

(Tenzij de olifant ineens een plotselinge voorkeur krijgt voor giraffebiefstuk natuurlijk :+)
Als de AI een beetje goed in elkaarzit, dan komen de eenheden er snel genoeg achter dat de kansen om te overleven een stuk kleiner zijn dan als ze in een groep er op uit gaan. zouden ze dit niet begrijpen, dan kan je dit denk ik vrij makkelijk "stimuleren" door ze een voorkeur voor groepjes te geven.

Hangt natuurlijk wel af van het type eenheid wat je hebt. Zo zal een verkenner er uiteindelijk achter komen dat het voor hem juist beter is om in z'n eentje of misschien met z'n tweeŽn te werken omdat de kans op ontdekking dan kleiner is.

Dit heeft me wel nieuwsgierig gemaakt. Kom maar op met die games..... :P
Zolang je AI kennis geeft van de overige leden van zijn "groep", hoeft de AI er niet mee te communiceren om toch zťťr intelligent gedrag te vertonen.

Sterker nog; in theorie kan de AI zťlf op een soort communicatiemethode uitkomen (als in "3 rondjes draaien betekend 'terugtrekken'.") als het neurale netwerk hier de capaciteit voor heeft, dit is uiteindelijk zoals wij zijn geŽvolueerd (praten is sneller dan rondjes draaien, maar wie zegt dat wij ook niet eeuwen lang onszelf misselijk hebben lopen communiceren?)
Voor die tracker moet je dus registreren. Heeft iemand er een zonder registratie?

edit:
via de site werkt het wel vreemd genoeg
dat is de standaard downloadsite

iemand snelle ftps ofzo?
En we zijn een stapje dichterbij Skynet }> Ik zeg gooi er twee rupsbanden, een IR-camera en een minigun tegenaan en noem 'm T-100
Laat dat beestje dan eerst maar eventjes in VR kloten. Niet leuk als hij 10 burgers vermoord en dan een strafje krijgt om het af te leren ;)
Ik krijg een 503 server error als ik probeer de bron te bezoeken, maar ben wel op zoek naar meer informatie over dit spel. Lijkt me erg interessant en leuk om te spelen en het heeft natuurlijk wel potentie om dit soort technieken in de toekomst ook voor andere doeleinden te gaan gebruiken.

Kan iemand me vertellen waar ik wťl terecht kan voor meer informatie, of misschien zelfs al een demo kan vinden?
De website van DMC: http://dmc.ic2.org/

Helaas is de server van NERO zelf een beetje overbalast, maar zodra deze weer werkt kan je het hier downloaden:
http://nn.cs.utexas.edu/NERO/download.php?go=yes

En dit is de website van een van de ontwikkelaars volgens mij, met 2 screenshots :)
http://oea.cs.utexas.edu/imagine/ken_stanley/
Ik heb even een mirror gebakken, 100 mbit uncapped enz.
Daarnaast denk ik dat ze geen stats bijhouden, dus leech ahead. (Al worden wel .exe's om de zoveel tijd gecleaned...)

Dus ik zou zeggen: Slashdot die server maar :)

http://s0764366.student.rivio.nl/nerogame.exe

Mayco: die mirror is ook geslashdot, mysqld is op z'n bek gegaan...
of je klikt op de tweaker mirror onderaan de newspost ;)
Site is geslashdotted, hier is een mirror: http://nn.cs.utexas.edu.nyud.net:8090/NERO/
Nu al geslahdotted... :)

Dit kan een zeer leuke ontwikkeling zijn voor de games industrie...
Houdt de houdsbaarheid van een game een stuk hoger dan gemiddeld wanneer de bots voorspelbaar reageren...
Kan leuk worden wanneer ze dit gaan toepassen in bv een nieuwe HL of UT... :)

Ook de download van de mirror is overleden door teveel connecties...
jammer dat het op mijn AMD64 met een ati-kaart niet draait had er veel van verwacht.
maar dat het niet overal draait valt me wel tegen :(
zijn er toevallig ergens screenshots van de game ???
Hier's'n site waar wel wat op staat 'k weet niet of't de officele is maar goed toch wat plaatjes en een download link voor de gene die'm nog niet heeft kunnen krijgen.

http://nn.cs.utexas.edu/NERO/media.php
hier werkt die nochthans wel op dezelfde combo, crashtte wel 1 keer toen msn er door kwam.
iemand al knappe momenten meegemaakt?
waarbij de mannetjes erg tactisch speelden of zo?

hier blijven ze best heel lang dwaas rondlopen (heb tutorials gelezen en zo)
Bij mij lopen ze nu wel goed om muren heen en kunnen ze goed hun weg vinden in doolhoven.
Totdat ik eens een voorgeprogrammeerd leger pakte...
Die lopen dus gewoon rechtstreeks om de muur heen zonder moeite, stond ook in de tut dat ze daar een uur aan training aan hadden besteed
ik heb nu een sniper team ontwikkeld
is ook erg leuk

schieten van grote afstand
raken bijna altijd
en staan stil en blijven als groep bij elkaar

moet alleen nog aan pathfinding werken, ze lopen steeds tegen de muur |:(
Slim zijn ze nie iig :P Bah wat een lompe sukkels man... Kan ik niet iets voor doen en dat ze mij daarna na doen :P Dat gaat veel sneller en is effectiever ook nog is :D En daarna kunnen we dit systeem wel invoeren.
Ik denk dat het wel wat langer dan een paar minuten duurt om een beetje vooruitgang te boeken. Als ze te snel zouden leren zouden ze dit erg onnauwkeurig doen.
Weet iemand de system Spec ???
Nou, verwacht geen supergeavanceerd, next-gen grafisch spel :P
Dus ik schat dat de specs zo rond de 800 mhz, 64 mb RAM en 32 mb videokaart liggen...

Edit: Na ik wat meer gespeeld heb. ligt er dus aan welke maps je neemt, hoeveel bots je spawnt etc.
Dus bovenstaande schatting is niet juist.
Ik stel 'm bij (bij flinke map en 50 bots) op 2 ghz, 768 RAM en 64/128 mb videokaart...
Ja dat vroeg ik ook al af.. op me mama's computer krijg ik een foutmelding.. NERO.exe has generated errors and will be closed by Windows. You will need to restart the program. (wat dus echt nooooit werkt)

An error log is being created..

Nja zeg.. moet ik um ook nog op andere computer zetten hmm is ut 2d? lijkt me wel toch gezien de groote

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True