Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Bron: Bjorn3d

Toen D-Link met een draadloos netwerksysteem dat specifiek op gamers gericht is kwam, was men er bij Bjorn3d onmiddellijk voor te vinden om deze router en bijhorende onderdelen aan een nadere test te onderwerpen. Het volledige testnetwerk werd samengesteld uit een DI624 draadloze router, de DWL-G810 draadloze bridge, een DSS-5+ 10/100-switch met, zoals de naam al aangeeft, vijf poorten, een DGS-1005D GigaExpress 10/100/1000-switch en twee gigabit pci-netwerkkaarten. Hiermee werden de Xbox en Playstation 2 via de vijfpoortsrouter en de draadloze bridge draadloos verbonden met de draadloze router, terwijl de gigabit-switch de link tussen beide desktopsystemen en deze router verzorgde. Het hart van het netwerk wordt dus gevormd door de router, de DI624, die draadloze snelheden tot 108Mbps belooft.

De installatie van deze router gaat volgens de reviewer heel eenvoudig, met een duidelijke wizard voor beginnende gebruikers, maar ook voldoende instellingsmogelijkheden voor echte tweakers. Het aansluiten van de switch en de netwerkkaarten is werkelijk een 'plug and play'-aangelegenheid, zodat enkel nog het installeren van de draadloze bridge overblijft. Logischerwijze zijn hier veel minder instellingsmogelijkheden dan bij de router en zal voor de meeste gebruikers de setup wizard dan ook volstaan. Nadat alle hardware geplaatst en ingesteld was, surfte de reviewer meteen naar een testpagina om te controleren of alle poorten wel 'stealthed' waren. Met uitzondering van poort 113, die manueel ingesteld moet worden, bleek dit ook het geval te zijn.

D-Link netwerkhardware

Vervolgens werden de haalbare snelheden getest. De 10/100-netwerkkaart slaagde erin met 80 tot 90Mbps met de Gigabit-NIC te communiceren, terwijl een andere PCI Express Gigabit-netwerkkaart snelheden boven de 800Mbps haalde tijdens de communicatie met D-Links Gigabit-NIC. De communicatie van de draadloze netwerkkaart, via de DWL-G810, met een Gigabit-NIC gebeurde tegen 45 tot 55Mbps. Na maandenlang gebruik besluit de reviewer dan ook dat deze D-Link-setup zeker en vast naar behoren werkt. Voor de prijs van 295 dollar, omgerekend 219 euro, haalt men dan ook een uitstekend netwerk in huis, aldus de reviewer. Jammergenoeg wordt er over ping-tijden of latency's niets gezegd, iets wat voor gamers toch niet onbelangrijk is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Ik heb hier al weer de tweede 624 en die heeft ook al allerlei euvels. Zo verbreekt hij onder andere de internetverbinding eens in de zoveel tijd en heeft hij een brakke DHCP server aan boord en wordt hij na een paar weken steeds trager door de groote van zijn eigen logfiles, ook al zet je die op minimaal! Ook wordt de connection speed overdreven wispelturig als je verder dan 5 meter van de base afgaat en nog veel meer De laatste update is méér dan een jaar oud en het woord 'support' bestaat niet in de vocabulaire van DLINK. Zij hebben een andere oplossing: ipv een driver/firmware update brengen ze gewoon om de zoveel tijd een nieuwe hardware revisie uit, die qua driver/firmware niet compatible is met de vorige! Vervolgens houden ze op drivers/fimware te ontwikkelen voor de oude revisie. |:(

Over hun 'speciale' Europese 624+ begin ik nog niet eens! O.k. bijna alle wireless routers hebben wel problemen, maar de lakonieke wijze hoe Dlink daar mee omgaat is gewoon grof.
En wat in deze set zou nu met name de gamers moeten aanspreken :?
mischien geen kabel-gekloot op lanparty's
Persoonlijk komt de samenvatting van het artikel op mij aver als "ja zelfs wij konden het aansluiten en het werkt, maar er waren nog genoeg parameters die we niet snappen, dus voor de tweaker is er nog goenoeg in te stellen."
mischien geen kabel-gekloot op lanparty's
Volgens mij schaalt wireless nauwelijks naar (veel) meer gebruikers. En ik denk dat een wired netwerk op een lan party makkelijker op te zetten is dan een wireless netwerk.
Wireless heeft teveel beperkingen om lanparties mee te kunnen organiseren.

Om te beginnen is de ping veel te hoog, minstens 200ms. Deze is veel te hoog voor first person shooters, zodat de gamers met UTP-kabel je kop snel eraf knallen.

Wirelesssnelheid is zoals een hub gedeeld over het aantal gebruikers. Dus als 1 persoon begint te downloaden, dan heeft iedereen 500+ms ping.

Wirelesssnelheid is afhankelijk van de "verste" gebruiker, de "verste" gebruiker krijgt natuurlijk een lagere snelheid. Jammer genoeg wordt heel het wirelessnetwerksnelheid verlaagd tot die snelheid.

Wireless is niet betrouwbaar, het is gevoelig voor invloeden van buiten af. Een magnetron die aan gaat, kan je wirelesssnelheid plotseling 10x verlagen.

In de komende 3 jaar, gaan ze waarschijnlijk naar bedrade-gigabit-netwerk overschakelen.

Ik zit in de hoge school met de meeste laptops, gamers en dagelijks lanparty in de inkomhal (het is zelfs op de Belgische staats-TV VRT geweest). De laptops van de laatste 2 jaar hebben meestal wireless aanboord en toch worden de kabels en switches het meest gebruiken.

Wireless wordt door ons enkel gebruikt in moeilijke plaatsen voor bedrade netwerken: lanparties in de trein en aula's tijdens de les.

Ik organiseer zelf ook lanparties en zal voor de komende 3 jaar zeker bij bedrade netwerken blijven.

Wireless wordt voor gamers pas interessant als men de kwaliteit van een goede 100mbit/s "tafelswitch" bereikt:
- lage ping
- betrouwbaar (op kabelbreuk en stroomuitval na, werkt het altijd even goed)
- snelheid onafhankelijk van de medegamers (switch ipv hub)
- voldoende snelheid voor leechers
Om te beginnen is de ping veel te hoog, minstens 200ms. Deze is veel te hoog voor first person shooters, zodat de gamers met UTP-kabel je kop snel eraf knallen.
Ping van 200 ms...
Ik zit hier met mijn laptop op de uni via WiFi (11Mbit realtek kaartje) te werken...
Pinging www.tweakers.net [213.239.154.35] with 32 bytes of data:

Reply from 213.239.154.35: bytes=32 time=7ms TTL=247
Reply from 213.239.154.35: bytes=32 time=6ms TTL=247
Reply from 213.239.154.35: bytes=32 time=8ms TTL=247
Reply from 213.239.154.35: bytes=32 time=6ms TTL=247

Ping statistics for 213.239.154.35:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 8ms, Average = 6ms
Het is wel wat langzamer dan via 100 Mbit met draadjes (dat is 5.550 ms gemiddeld op de PC naast me), maar volgens mij maakt die 1 ms verschil ook niet echt uit.
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat iedereen wel een RJ-45 aansluiting op zijn pc heeft. In tegenstelling tot wireless, dit is veel minder wijdverspreid. Dus voor lanparty's lijkt me dit niet echt geschikt.
Ja...nu nog wel...

Over 1, 2 misschien 3 jaar is alles wireless.
Een Wireless Router of Hub waar 100-en zoniet 1000-en gamers op kunnen is dan echt niet raar meer. En wireless kaartjes kosten ook geen drol meer..

Ik ken een aantal lan-party organisaties, en die bieden nu al wireless aan voor downloads etc.

Hier.. 64 computers op een wireless netwerk voor 54,54 (ex btw)
De huidige techniek ( 802.11a/b/g) deelt de bandbreedte van bijv 54Mbps met alle gebruikers plus overhead (negotiation). In feite kan maar 1 client tegelijk met het access point communiceren. Ze moeten het dus om beurten doen. 5 gebruikers op 1 AP zal dus resulteren (als ze allemaal tegelijk communiceren) in ongeveer 1 zesde van de totale bandbreedte per gebruiker. Dus VOORAL gamers, die allemaal tegelijk met elkaar communiceren, hebben geen baat bij wireless. de latency is dan veel te hoog, zelfs al bij 5 gebruikers, laat staan tientallen.
euh...bij mijn laptop (wireless 11mbit) is de ping naar mn desktop (utp 100mbit) welgeteld 2 ms, desktop --> desktop = <1ms, dus ik weet niet waar je die ping van 200ms vandaan haalt :z
Ik speel met mn broertje CS over wireless met een ping van 10

naar hem pingen via de cmd is 1ms, terwijl bekabeld <1ms is, maar dat zijn verschillen die je niet eens kan merken :Z

wel is wireless een stuk trager dan kabel in het downloaden, ik haal met mn 54mbit wlan ding 2.4 MB/s naar een bekabelde PC via de router.
Waarom is mijn ping dan altijd rond de 50-60 terwijl ik draadloos zit?
Ik denk dat je 200ms 20 moet zijn, dat is ongeveer het verschil dat ik vaak zie.
De huidige techniek ( 802.11a/b/g) deelt de bandbreedte van bijv 54Mbps met alle gebruikers plus overhead (negotiation). In feite kan maar 1 client tegelijk met het access point communiceren. Ze moeten het dus om beurten doen. 5 gebruikers op 1 AP zal dus resulteren (als ze allemaal tegelijk communiceren) in ongeveer 1 zesde van de totale bandbreedte per gebruiker. Dus VOORAL gamers, die allemaal tegelijk met elkaar communiceren, hebben geen baat bij wireless. de latency is dan veel te hoog, zelfs al bij 5 gebruikers, laat staan tientallen.
De snelheid wordt idd gedeeld, Tokenring zou het goed doen, want iedereen krijg z'n beurt. Maar al onze netwerken zijn Ethernet-netwerken, hier mag iedereen verzenden wanneer die wilt.

Als meer dan 1 computer tegelijkertijd iets uitzend, dan botst het (collision). Bij zo'n collision wordt het boeltje genegeerd en de computers gaan een random tijd later opnieuw proberen zenden. Als je met een klaslokaal vol gamers (20 man) door elkaar zit te zenden, dan gaat het continue botsen.

CS zorgt standaard voor 50 keer per seconde datatransfer, als je cl_cmdrate cl_updaterate aanpast kan het zelfs voor 200 keer per seconde datatransferen. 20 computers zitten tegelijkertijd 50 keer per seconde te zenden, dan is er veel kans dat het botst. Door aldat botsen en opnieuw verzenden, komen de pakketjes niet op tijd aan. => hoge ping.
euh...bij mijn laptop (wireless 11mbit) is de ping naar mn desktop (utp 100mbit) welgeteld 2 ms, desktop --> desktop = <1ms, dus ik weet niet waar je die ping van 200ms vandaan haalt
Als je met 1 laptop tegen 1 desktop laat pingen, dan zal je weinig collisions krijgen, dus het zal ook direct aankomen. Bovendien worden pings rustig 1 voor 1 gestuurd. Laptop pingt desktop => desktop pongt laptop => laptop zegt dat het zolang duurt => laptop pingt desktop => ... Zo zijn er geen collisions.
@omixium (grmbl, ik had weer eens niet opgelet)

Ik moet dan toch zeggen dat ik het idee heb dat je dat product overschat.
Het gaat er niet om hoeveel pc's er maximaal van gebruik kunnen maken.
Het ding heeft namelijk ook de kracht nodig 64 100 mbit verbindingen te kunnen switchen zonder dat er congestion in de switch zelf optreed.
Kijk maar eens naar een professinele compaq 64 poorts switch, die is zo groot als een pc kast en heeft een enorme airflow van binnen. Toch komt er echt hete lucht uit.
het ding moet namelijk intern 6,4 gigabit kunnen switchen, bij full duplex is dat 12,4 gigabit.
Dat lukt niet met een plastic kastje ter grootte van een harde schijf met een antenne zonder enige vorm van koeling.
Ik denk dat het er vooral om gaat dat er een wireless bridge bij zit (linksboven op de foto), zodat je makkelijk je consoles kan aansluiten op Wireless LAN. Zo kunnen de mensen die liever geen halve kilometer kabel trekken ook overal met de PS2/XBox op internet gamen.

Voor de PC gamers maakt het inderdaad niet veel uit, want die hebben keuze zat. Er zijn trouwens ook al vrij veel wireless bridges beschikbaar, dus zo bijzonder is dit hele bericht nu ook weer niet. De D-Link router is trouwens ook niet zo speciaal. D-Link loopt nogal eens wat achter met updates (mijn ervaring althans).
Zo kunnen de mensen die liever geen halve kilometer kabel trekken ook overal met de PS2/XBox op internet gamen
Nou, die afstand redt je bij lange na met wireless lan ook niet, dus dan zit je toch aan de kabel vast...
Die halve kilometer haal je met UTP zonder repeaters ook niet hoor, smartass. :P
Heb meen ik ergens gelezen (maar nu geen tijd om e.e.a. na te zoeken) dat de router in geval van een drukke bezetting (1 of meerdere pc's die p2p draaien en een of meerdere pc's waarop gegamed wordt) automatisch meer bandbreedte naar de spelcomputers toewijst. En dat dat dus de toegevoegde waarde voor gamers is omdat je dan minder snel last van lag hebt. Als dat niet klopt zou ik het ook niet weten ;)


*edit: typo
QOS maar dan 100% gespiegeld. Meestal heeft Voice voorrang over bussiness verkeer over fun verkeer.
Nu is fun verkeer (games) opeens de hoogste prio.
Nee, niets gespiegeld. QOS is QOS. In een gaming omgeving is game verkeer mission critical :).

Welke type verkeer welke prio krijgt bepaalt de beheerder, uiteindelijk.
vraag ik met toch af hoe ze uitvogelen of ik een game zit te spelen of te p2p-en

en wat als ik nou p2p achter m'n UT2004 draai?

(dit is serieus uit interesse, geen flame of zo)
misschien detecteerd hij over welke poort data verkeer gaat. bijvoorbeeld over poort 12203. dat is de poort van mohaa dus een game. natuurlijk zal et niet werken als men een onbekende poort werkt.
@lammetak
dan zou er in zo'n router ene lijst moetn zitten met gekende poorten en games, die omd e zeveel tijd 'n keer moet geüpdate worden. Dat lijkt me niet handig om niet te zeggen "onwerkbaar".
De oplossing van Olaf van der Spek lijkt me logischer.
Maar al met al betwijfel ik dat in dit soort budget produkten voor de thuis markt zo een "geavenceerde" functie gaat inbouwen... en vooral, dat men dat niet zou gebruiken voor marketing :)
vraag ik met toch af hoe ze uitvogelen of ik een game zit te spelen of te p2p-en
Games en streaming media gebruiken vaak UDP, de rest TCP.
IPv4 kent al het TOS (Type Of Service) veld, waarin een soort prioriteit meegegeven kan worden aan een pakketje. IPv6 ondersteund dit soort QoS control nog wat uitgebreider, maar dat is nog geen gemeengoed, zowel niet bij de verbinding als bij de clientsoftware.
Online gamen verbruikt hoogstens een paar KB/s.
Wat belangerijk is zoals onder in het artikel staat is de pingtijden en de latency.
Mij ontgaat dan ook waarom dit zo geschikt voor gamers zou moeten zijn.
1GBit heeft in principe maar 1/10 latentie tov 100Mbit. Maar idd of dit echt substantiële winst boekt is nog maar de vraag.
Voor de prijs van 295 dollar, omgerekend 219 euro, haalt men dan ook een uitstekend netwerk in huis, aldus de reviewer.
Alleen jammer dat dat zo niet werkt. Zal wel met 300 euro binnenkomen of zo...

Verder is 't mooi dat er een betaalbate draadloze set met hoge snelheden is.

Aan de andere kant. Levert dit meer gezondheids-risico's op. Dit in verband met het recente artikel over gsm's die dna afbreken. (geld ook voor andere draadloze signalen).


Moeten we wel steeds sneller willen. De enige reden die ik zelf kan bedenken om draadloos te gaan is met je laptop/palmtop. Desktops/plalystation etc kunnen makkelijk met een touwtje vastgeknoopt worden. Die gaan over het algemeen toch nergens heen.
Dat poort 113 standaard niet stealthed is verbaast me niets. De meeste router fabrikanten laten deze poort bewust zo om nog ondersteuning te bieden aan oudere applicaties die de IDENT poort nog zo nodig hebben. Geen routerfabrikant wil natuurlijk de naam hebben dat sommige applicaties niet werken met hun producten.

Maar je kan hem eenvoudig stealthen door de poort te forwarden naar een onbestaand IP op je netwerk.

Ik geloof wel dat IRC dan veel trager connect.
Ja maar ik zie ook niet in waarom deze set juist voor gamers geschikt zou moeten zijn.. je hebt bij gamen echt geen 90 mbit nodig hoor.. ?

Plus dat dit soort dingen allemaal al te koop waren, onder andere van Linksys...
én van D-link :) Het enige verschil is dat ze de boel nu gebundeld hebben en specifiek richten op de gamers-markt.
In die markt zijn er vast genoeg mensen die in die mate weinig van netwerken etc kennen dat ze de prachtige slogans op de doos maar voor waar aannemen.
Als het enkel over gamen gaat heb je imho helemaal geen gigabit verbinding nodig :z
Ik denk dat het belangrijkste doel van deze "promotie/ reclame" zogenaamd op gamers gerichte draadloze netwerken is dat de gamers massaal hun normale netwerkkaarten weg gaan doen en dan de draadloze aan gaan schaffen.

Volgens mij is ook de reden tot deze reclame dat ze bij invoering van dit soort netwerken een soort van "hype" hadden verwacht maar dat deze totaal is uitgebleven. Wat zijn nou de echte voordelen om met een vaste desktop, die gelukkig al niet zo klein zijn van de echte die-hard gamers, op een draadloos netwerk te zitten
misschien het feit dat je geen kabels hoeft te trekken?
Iedereen fijn online (gamen) zonder boren in muren en plafonds? das toch een serieus voordeel van wireless tov bekabeld.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel invloed de straling van draadloos gaan, heeft op het menselijk lichaam.
Als je beseft dat er voor gsm slecht beperkt en voor umts nagenoeg geen onderzoek is gedaan naar schadelijke effecten....
Dus ik gebruik kabels zolang dat kan en koop pas draadloos als ik met een laptop bij m'n zwembad in de tuin wil zitten..... nu eerst die tuin regelen. :)
Daar kan je tegenwoordig ook heel simpel voor thuis spelen met internet via het stopcontact.

Hoef je geen draadloos setje voor te kopen... en ik denk dat via stopcontact nog sneller is ook!

http://www.dedigitalerevolutie.nl/toontext.asp?id=6361 is een voorbeeld!
is er hier trouwens iemand die een draadloos netwerk heeft die nooit wegvalt?

en dan bedoel ik gewoon 24/7 verbinding.

ik heb namelijk verschillende draadloze routers en kaartjes geprobeerd en het beste setje viel eens per 4 dagen uit. das dus 1x te veel..
@Gel

Draadloos fluctueert gewoon te veel. Nu is mijn verbinding 'zeer goed', ik zit nergens aan, er loopt niemand rond (watermassa) en opeens zakt hij weg naar zeer laag. Dit met 'kwaliteitspul', zowel NIC als router van linksys (wrt54gs). Uiteraard laatste firmware en drivers.

Heb ook al andere merken geprobeerd (US Robotics, Belkin, Medion). Allen hetzelfde probleem op andere locaties.

MIJN conclusie: leuk als je niet van boren houdt en alleen bedoeld om een trage internet verbinding mee te sharen. Voor netwerken, gamen/leechen ed: waardeloos, wat de fabrikant je ook aan de neus hangt.
MIJN vraag: waarom zou het niet geschikt zijn voor leechen? Ik heb een prehistorisch 802.11b access point en die is nog altijd een stuk sneller dan mijn ADSL aansluiting. Dat gaat hardstikke prima, nooit problemen en nooit 'wegvallen' van de verbinding etc...

Latency is bij < 10 gebruikers écht geen probleem!
In tegenstelling tot wat je leest heb ik nog nooit een uitval gehad van mijn US Robotics 8045 access point.

Pas op : ik gebruik deze ook als AP en niet als router.
Heb een tijdje een DLink router gehad, maar die zond niet zo sterk uit, waardoor je na 20 meter al een belabberde verbinding had, maar misschien was dat een incidenteel probleem met die router...
Maar ik mag hopen dat dit bij deze router(s) niet het geval is... instellen is wel redelijk makkelijk met die D-link's...
zet er een pringle-bus op om je signaal te richten.. werkt gegarandeerd :+ zonder gekheid..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True