Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: Tom's Hardware

De Duitse afdeling van Tom's Hardware heeft een review geplaatst van de BenQ FP71E+, een TFT-scherm met een responstijd van 8ms dat hier al aangekondigd werd. Het gaat om een 17"-scherm met twee speakers met een capaciteit van 1W. Het scherm kan zowel via DVI als VGA worden aangesloten op de pc. De reviewer is tevreden als het scherm wordt bekeken vanuit het oogpunt van een gamer. De responstijd is echt zeer goed en het is nagenoeg niet te merken dat je op een TFT werkt. Nadelen zijn er echter ook. De kleurreproductie en het contrast zijn ondermaats en ook de kijkhoek is op veel TFT's beter. Voor mensen die met fotobewerking of design bezig zijn is dit scherm dan ook minder geschikt. Ben je echter een fanatieke gamer, dan heb je aan dit scherm een goede koop.

BenQ FP71e
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Ik snap niet waarom voor gamers alleen de response snelheid belangrijk zou zijn. Contrast en kleuren lijken me toch ook zeker wel belangrijk. Vooral matig contrast kan wel zeer irritant zijn, vooral met spellen als doom 3 lijkt mij.
Als het beeld beweegt (zoals in spellen) gelden hele andere kwaliteitseisen dan "stilstaande" applicaties.
@paella:
Jammer dat je dat niet even toelicht. Ondanks dat ik t met je eens ben dat er andere eisen worden gesteld bij verschillende applicaties, ben ik t niet eens met de redenering dat het verschil ligt aan kwaliteit in spellen danwel 'stilstaande' applicaties. Een spel bestaat uit achter elkaar geprojecteerde 'stilstaande' beelden. Wat dat betreft zouden de eisen bij een spel dus zelfs nog hoger moeten zijn omdat de factor 'ghosting' er bovenop komt.

Natuurlijk zal je aanzienlijk minder tijd hebben om tijdens een spel een beeld te bestuderen tegenover een foto(bewerking). Ik denk dat het juist gaat over het belang, immers: een spel is maar een spel en hoeft niet serieus genomen te worden, maar zoals de in dit artikel bedoelde fotobewerking/design zal meer de professionele kant op gaan en daar zal geld mee verdient moeten worden.
Net zo min als dat een amateur-fotobewerker het prettig vindt om met een slechte(re) monitor te werken, zal ook een fanatieke gamer dat prettig vinden...

@bosmonster:
Contrast gaat om het bereik tussen zwart en wit. Bij een monitor die een hoger contrast heeft zal zwart zwarter en wit witter zijn dan bij een monitor die een lager contrast heeft.

Zoals Causing al aangeeft, denk ik niet dat je wel eens een game als America's Army (een tactical shooter) hebt gespeeld. Daar is contrast alles behalve onbelangrijk!
bij het contrast gaat vooral om lichte tinten die slecht van elkaar te onderscheiden zijn. Lichte tinten vallen snel weg tegen een witte achtergrond bijvoorbeeld.

Hier merk je bij een game als Doom 3 niet zoveel van..

Ghosting klinkt overigens toch ook best spannend bij Doom 3 ;) Maar goed.. daar heb je met deze monitor dus geen last van.
Als het contrast ondermate slecht is merk je dat ook in de donkere tinten hoor... Dus vooral ook bij spellen als Doom 3, en ik vind een beetje fatsoenlijke kleurreproductie en contrast net zo belangrijk voor mijn games als geen ghosting/trailling
Niet doom3 waar schaduwen gewoon 0,0,0 zwart zijn.

Maar er zijn ook andere / betere spellen waarbij je wel doortekening in donkere gebieden hebt, en daar is het dan wel degelijk nuttig.
Ha ghosting, Dat doet mijn videokaart standaard al.
Het wordt eens tijd voor een nieuwe :z
Jij bent zeker zo iemand dat altijd zegt "hoe kan hij me nou neerschieten hij zag mij nog niet eens"
Oplossing: koop een CRT
respone <> refresh

Response gaat over de reactie van pixels op aansturing ervan.
Refresh gaat over vervanging van het gehele beeld.
wat ik dan nog steeds niet begrijp, windows stuurt je TFT aan met een refreshrate van 60-70 Hz. Dus ook in Games.

wat heb je dan aan een 125Hz (8ms) responsetijd ?

@NeopZor Ik weet wat de betekenissen zijn, maar als je een 70Hz refreshrate heb, zou je aan een 12-16ms responstijd zat hebben aangezien de pixel dan evensnel ververst als het aanstuursignaal.

@bogey ik ken anders geen TFT's met een 100Hz aansturing.
de responstijd geeft aan hoe snel een pixel van kleur kan wisselen, als ie dit niet zo snel kan gaat het beeld vervagen, het zgn ghosting.

Refreshrate is hoevaak de videokaart het beeld naar de monitor stuurt, hoe vaker, hoe rustiger het beeld (bij een CRT) bij een TFT is 60hz ook rustig, hier doe je het dan alleen omdat het beeld dan vaak ververst wordt.

Misschien ga ik zelf ook ooit eens een TFT aanschaffen, werk nog steeds met een CRT 17" van Samsung, ding is 4 jaar oud ofzo, opzich prima, maar mn bureau staat nu erg vol.

@Dtorro: als je pixels neit zo snel wisselen heb je alsnog ghosting, ook al heb je een refreshrate van 200hz
responcetime is (zoals hierboven al eerder gemeld) de tijd die een groep subpixels nodig heeft om te veranderen van aan naar uit. Door de meeste fabrikanten wordt de tijd gemeten die het kost om van zwart naar wit te gaan.

In het ontwerp van sommige schermen kan dit ervoor zorgen dat een tussenliggende kleur meer tijd nodig heeft (of juist minder)

Een refreshrate is hier eigenlijk helemaal niet van toepassing omdat het beeld niet ververst wordt. In het meeste gunstige geval wordt het beeld slecht aangepast waardoor in de meeste gevallen de responce tijd tot een minimum beperkt is. In andere gevallen wordt inderdaad het gehele beeld opnieuw opgebouwd wat meer tijd kost, maar goedkoper te produceren is.
De te gebruiken refreshrate is eigenlijk alleen de frequentie waarmee de hardware in de monitor beelden gevoerd krijgt. Deze worden gesampled en verder verwerkt, waarna het afgebeeld wordt (dit werkt anders voor DVI.)

Hier uit kan je wel opmaken dat een hogere refresh beter is. De beelden kunnen namelijk uit meer samples opgebouwd worden waardoor een vorm van interpolatie ontstaat, welke het beste te vergelijken is met motionblur (en geen ghosting.. hoewel het een bijna zelfde effect is.)

Om dit een beetje natuurlijk over te laten komen moet je echter wel een snel scherm hebben. In ieder geval eentje die jou ogen voor de gek kan houden.. dwz constant sneller dan je ogen kunnen wisselen)
torro ... je kan die rate aanpassen ...
Ik heb zojuist een Philips 170S5 gekocht bij de Mediamarkt. Ben ik bijzonder blij mee zowel als contrast als qua kleur..... 16ms merk ik absoluut niet in zowel Doom3 als Counterstrike source.....

Dus dan vindt ik de prijs voor een pure game TFT met matige audiospeakertjes wel erg dramatisch!
ben het niet met je eens...
ik heb een tft scherm getest met 16 ms .. vrij duur ding (3 maanden gelden) ik was erg blij dat ik de bon nog had, en had aangeduid dat als ik er niet tevreden mee was of ik het nog terug kon brengen.
je begrijpt dus uit me verhaal dat ik er niet tevreden mee was, dit komt vooral omdat ik bijna elke dag wel een paar potjes (wars,cups) UT2004 speel en ook echt fanatiek, ik merkte gelijk het verschil ik zach gelijk ghosting and het werd Behoorlijk vaag.
dus zit ik nu nog steeds met 2 17" CRT's die me ogen behoorlijk verneuke(sorry) }>

Jammer, nog maar ff w8én voor de echte goede TFT's voordat die echt the eSports inkomen
merk + type. Ik denk namelijk dat dat de betere merken met een lagere response tijd vaak een beter resutaat geven. Ik zou graag een nieuwe roundup zien die getest is voor games, en grafische designers.
Mja, ik denk dat je het verschil sinds 16ms niet zoveel meer ziet. 16ms, 12ms, en 8ms. Dan heb ik nog het liefste een 16mb scherm met goeie kleuren, dan zo'n gaar 8ms scherm waarvan de helft van de kleuren missen.

Ik zit nu met een Acer 25ms 19" waarvan de kleuren echt té gek zijn, alleen de ghosting merk je teveel.

maar om nu over te stappen is ook weer zoiets, beter even wachten tot er een 12ms scherm komt met goeie kleuren.
Prijzen dalen ondertussen toch wel :)
Nu nog de minpunten aangepast en ik weet welk scherm ik moet kopen. Jammer genoeg staan er nog geen prijzen in PW.
Even though BenQ does not disclose any pricing information on the FP71E+ display, some sources report that the firm is likely to drive the 8ms panels into the mainstream market in early 2005, which means that the pricing in the mentioned timeframe is expected to be inline with usual LCDs that cost from $400 to $600 for 17” models.
bron: http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20040904144305.html
Waar is de Benq FP71+ te koop?
Nog niet in Belgie dacht ik
Ben op zoek naar TFT om te gamen en twijfel tussen bovenstande en 19" Benq FP97s
iemand ervaring met de 19 " 12 ms
Gebruik een FP937s en een FP992 naast elkaar.
Had eerst alleen de FP992, maar deze heeft zoveel last van trailing dat ik er niet op normale wijze mee kan gamen.(UT-ReVolt-DIII)
Daarvoor heb ik de 937 aangeschaft, de beeld kwaliteit van de 992 is echter veeel beter.
Bij de "Nokia monitor test" zie je op de 937 het verschil al niet tussen 0% en 3% grijs waarden. Kleuren zijn ook over het algemeen veel donkerder op de 937, en lijken faler (maar echter) op de 992.
Gamen is perfekt te doen op de 937, geen enkele last van trailing, enige klacht is dat Doom III te donker is waardoor het heel slecht speelbaar op de 937.(Kan aan mijn instellingen liggen, maar ik heb het niet 123 kunnen verhelpen)
Volgens mij staat 8ms gelijk aan 1000ms:8 = 125 hz.
Ik zie niet in waarom de response snelheid zo laag moet zijn, ik heb namelijk de sansung syncmaster 193P, deze heeft een response snelheid van 25ms. Ik doe hier regelmatig spellen op als ut2004 en ik moet zeggen dat ik echt geen last heb van ghosting of zo. Deze werkt echt op dit gebied net zo goed als een crt monitor. Ik wil niet eens meer terug.
Ik heb juist een tft van wege de betere contrasten. Met de CRT's moet je haast elktijd met de gordijn dicht gamen :r .

Ik heb het iets oudere broertje Samsung 192T, het is heel goed game scherm. Dankzij de hoge resolutie en groot formaat 19inch kan ik erg nauwkeurig richten bij 3d shooters.
Response tijd van 8 ms, niet refreshrate, deze is waarschijnlijk gewoon 75 hz.
TFT's refresh rate is 0. Een TFT heeft namelijk van eigens al een stilstaand beeld dat niet vergaat. Update rate zou een beter woord zijn, en dan nog boeit dat alleen als je DVI gebruikt, want met D-Sub wordt het er alleen maar slechter op, helemaal als je een game-kaart hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True